|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-26 ps2017-039-01-003-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Návrh poslanců Barbory Kořanové, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 359/ - druhé čtení

Date2019-11-26
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039012.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 331 • previousnext

ps2017-039-01-003-007.u1.p1.s1 7.
ps2017-039-01-003-007.u1.p1.s2 Návrh poslanců Barbory Kořanové, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 359/ - druhé čtení
ps2017-039-01-003-007.u1.p2.s1 Požádám paní poslankyni Barboru Kořanovou, která bude uvádět za navrhovatele tento tisk, a požádám pana poslance Ondřeje Polanského jako zpravodaje hospodářského výboru, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2017-039-01-003-007.u1.p2.s2 Kolega Polanský není omluven, tak by měl dorazit.
ps2017-039-01-003-007.u1.p2.s3 Požádám nyní paní poslankyni Barboru Kořanovou, aby návrh uvedla.
ps2017-039-01-003-007.u1.p2.s4 Prosím ujměte se slova.
ps2017-039-01-003-007.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-039-01-003-007.u2.p1.s2 Dámy a pánové, tento návrh v podstatě umožňuje zákaz jízdy automobilů o celkové hmotnosti převyšující 3,5 tuny a řidiči jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje sedm metrů v levém jízdním pruhu ve vymezených časových intervalech.
ps2017-039-01-003-007.u2.p1.s3 Toto je vlastně změnou směřující ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu na dálnicích.
ps2017-039-01-003-007.u2.p1.s4 Dosavadní omezení ponechávalo posouzení, zda řidič jede dostatečnou rychlostí, pouze na posouzení řidičů samotných a pro neurčitost a přílišnou obecnost nebylo toto ustanovení objektivně ze strany řidičů kamionů a nákladních automobilů respektováno.
ps2017-039-01-003-007.u2.p1.s5 Navrhovaná změna stanovuje jasné podmínky silničního provozu, s čímž je spojeno také ulehčení posouzení porušení zákona příslušníky silničního provozu ze strany příslušných orgánů veřejné moci.
ps2017-039-01-003-007.u2.p2.s1 Toliko za .
ps2017-039-01-003-007.u2.p2.s2 Děkuji.
ps2017-039-01-003-007.u3.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Barboře Kořanové a konstatuji, že návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-039-01-003-007.u3.p1.s2 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 359/2 a 359/3.
ps2017-039-01-003-007.u3.p1.s3 Požádám tedy zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Polanského, aby nás informoval o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-039-01-003-007.u3.p1.s4 Máte slovo, pane zpravodaji.
ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s1 Dobrý večer, dámy a pánové.
ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s2 Navazuji na slovo zpravodajky a pana předsedajícího.
ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s3 Návrh byl doručen 23. 11. 2019 (?).
ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s4 Garančním výborem byl tedy pověřen hospodářský výbor.
ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s5 První čtení proběhlo 5. 3. 2019 na 27. schůzi.
ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s6 Sněmovna doporučila tisk k dalšímu projednání.
ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s7 Garanční hospodářský výbor návrh projednal 22. 3., přerušil tehdy jednání, a poté se výbor sešel 7. 5. 2019.
ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s8 Na tomto jednání hospodářský výbor k tisku žádné usnesení nepřijal.
ps2017-039-01-003-007.u4.p1.s9 Děkuji.
ps2017-039-01-003-007.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-039-01-003-007.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám tři přihlášky.
ps2017-039-01-003-007.u5.p1.s3 Nyní pan poslanec Ivan Adamec jako první přihlášený, připraví se paní poslankyně Jarošová.
ps2017-039-01-003-007.u5.p1.s4 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-039-01-003-007.u6.p1.s1 Ano, děkuji, vážený pane místopředsedo.
ps2017-039-01-003-007.u6.p1.s2 Vážená paní ministryně, vážení páni ministři, kolegyně, kolegové, se tedy musím vyjádřit k tomuto návrhu zákona, který považuji za nadbytečný a ve své podstatě nebezpečný, a budu říkat za chvilku, proč si to tak myslím.
ps2017-039-01-003-007.u6.p1.s3 Vystupuji tady v druhém čtení proto, abych měl klid v duši, pokud to koalice prohlasuje, protože mám obavu, že to, co nás čeká, nebude nic příjemného.
ps2017-039-01-003-007.u6.p2.s1 musím říct, že překvapil rozporuplný postoj vlády jako celku k tomuto návrhu zákona, postoj tehdejšího pana ministra dopravy.
ps2017-039-01-003-007.u6.p2.s2 A když jsem četl, řekl bych, rozbor toho neutrálního stanoviska, tak jsem došel k závěru, že to neutrální stanovisko nemělo být neutrálním stanoviskem, ale mělo být stanoviskem záporným.
ps2017-039-01-003-007.u6.p2.s3 vám schválně přečtu některé pasáže z toho vládního usnesení, protože si myslím, že je dobré je vědět.
ps2017-039-01-003-007.u6.p2.s4 Vláda jako celek v souladu s doporučením Legislativní rady vlády schválila neutrální stanovisko, nicméně ve svém zdůvodnění, jak jsem říkal, je poměrně kritická.
ps2017-039-01-003-007.u6.p2.s5 A teď mi dovolte citovat pár bodů z toho vládního usnesení.
ps2017-039-01-003-007.u6.p3.s1 Plošný zákaz užití levého jízdního pruhu pro stálé skupiny vozidel jako zřejmá reakce na kalamitní situaci loňského roku na D1 v prosinci 2018 - jak jsem říkal - nemusí být adekvátním opatřením, které by nejen mohlo zabránit případné další obdobné kalamitní situaci, ale které by zároveň nevyvolalo nezamýšlené a nežádoucí důsledky ve zcela běžném provozu na všech dálnicích a silnicích pro motorová vozidla.
ps2017-039-01-003-007.u6.p4.s1 Další: Současná právní úprava § 77 zákona o silničním provozu umožňuje pomocí nastavení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích prostřednictvím značek omezit jízdu některých kategorií silničních vozidel pouze na vymezené jízdní pruhy.
ps2017-039-01-003-007.u6.p4.s2 Na rozdíl od obecné úpravy s plošným dopadem je takové omezení možné přizpůsobit stavu konkrétního úseku pozemní komunikace, aktuální dopravní situaci a klimatickým podmínkám, a to kdykoliv, nejen ve vymezené době.
ps2017-039-01-003-007.u6.p4.s3 Navíc je srozumitelnější pro zahraniční řidiče.
ps2017-039-01-003-007.u6.p5.s1 Současné, stávající znění zákona o silničním provozu, § 12 odst. 4 zákona o silničním provozu, zakazuje předmětným vozidlům jízdu ve třetím a případně dalších jízdních pruzích na dálnici.
ps2017-039-01-003-007.u6.p6.s1 bych poprosil kolegy, které to nezajímá, neruší.
ps2017-039-01-003-007.u6.p6.s2 Prosím pana předsedajícího, mi zjedná pořádek -
ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s1 vám rozumím, pane poslanče.
ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s2 Samozřejmě, je důležité, aby každý, kdo vystupuje v obecné rozpravě, komu udělíme slovo, mohl to svoje slovo přednést v důstojném prostředí.
ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s3 Pokud máte jiné téma, než je provoz na pozemních komunikacích, prosím v předsálí.
ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s4 Ještě chviličku počkáme, pane poslanče, protože ne všichni uposlechli výzvy.
ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s5 Děkuji.
ps2017-039-01-003-007.u7.p1.s6 Můžete pokračovat.
ps2017-039-01-003-007.u8.p1.s1 Ano.
ps2017-039-01-003-007.u8.p1.s2 děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-039-01-003-007.u8.p2.s1 Další bod.
ps2017-039-01-003-007.u8.p2.s2 Plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnici - a teď dobře poslouchejte - může mít za následek nejen zpomalení pravého jízdního pruhu a vytvoření souvislých kolon, které budou zatěžovat přejezdy do odbočovacího pruhu z levého jízdního pruhu a naopak najíždění na dálnici vozidlům z připojovacího jízdního pruhu, ale v konečném důsledku i zpomalení levého jízdního pruhu, neboť i řidiči některých pomaleji jedoucích osobních automobilů se nebudou chtít, nebo se budou přímo obávat zařadit do souvislého proudu kamionů.
ps2017-039-01-003-007.u8.p2.s3 To samozřejmě může vyvolávat nepochybně nežádoucí rizikové situace.
ps2017-039-01-003-007.u8.p3.s1 Další problémy se mohou objevit, když bude jízdní souprava složena z motorového vozidla o hmotnosti do 3,5 tuny s nebrzděným přívěsem o hmotnosti do 750 kg.
ps2017-039-01-003-007.u8.p3.s2 Nejvyšší povolená rychlost je 130 kilometrů.
ps2017-039-01-003-007.u8.p3.s3 Kromě toho tato navrhovaná úprava neobsahuje výjimku pro vozidla s právem přednostní jízdy, zejména vozidel složek integrovaného záchranného systému.
ps2017-039-01-003-007.u8.p4.s1 A na závěr z vládního prohlášení: Návrh vykazuje legislativně technické chyby.
ps2017-039-01-003-007.u8.p4.s2 Nedostatečné je i jeho zdůvodnění.
ps2017-039-01-003-007.u8.p4.s3 Zcela absentuje hodnocení dopadu na podnikatelský sektor a především na sektor kamionové přepravy.
ps2017-039-01-003-007.u8.p4.s4 A v rozporu s § 3 odst. 3 zákona číslo 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv, pak není náležitě odůvodněno navrhované nabytí účinnosti návrhu zákona dnem jeho vyhlášení.
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s1 A teď mi dovolte ještě můj postřeh k tomuto problematickému návrhu.
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s2 Víte, všichni, co jezdíme po dálnici, tak víme, že jsou úseky, kde je zákaz předjíždění kamionů dnes.
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s3 Ale co je horší: jsem tam za celou dobu ježdění po dálnicích nepotkal jedno označené auto policie, které by stíhalo předjíždění kamionů na těchto úsecích.
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s4 Potkal jsem tam neoznačené auto Policie České republiky, které měřilo rychlost účastníků silničního provozu.
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s5 Tady asi něco bude špatně.
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s6 Teď to uděláme plošně.
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s7 Někdo možná říká, že na Slovensku to funguje.
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s8 Tak tomu nevěřte, protože jsem tam zažil předjíždění kamionu ve dne bez problému a navíc na řadě těch úseků není taková hustota a intenzita provozu jako na některých dálnicích v České republice.
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s9 Takže co chceme řešit?
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s10 My řekneme, že to zakážeme ve dne, kamiony tedy budou jezdit v noci, nebo budou jezdit o víkendu.
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s11 O víkendu to taky moc nechceme.
ps2017-039-01-003-007.u8.p5.s12 To tady bylo, že kamiony o víkendu na dálnici nepatří, anebo patří.
ps2017-039-01-003-007.u8.p6.s1 Takže musím říct, že navrhovaná úprava, tak jak ji mám před sebou, je navrhovaná špatně systémově, a pokud ji budeme opravovat, tak nevyřešíme základní problém, a to je to, co deklarují předkladatelé, to je plynulost a bezpečnost.
ps2017-039-01-003-007.u8.p6.s2 Prosím vás, jak se budete cítit v kolonii těch kamionů?
ps2017-039-01-003-007.u8.p6.s3 Jak budete zajíždět z toho bočního pruhu do mezery mezi kamiony?
ps2017-039-01-003-007.u8.p6.s4 to tedy nechci riskovat v žádném případě.
ps2017-039-01-003-007.u8.p7.s1 Takže si myslím, že je potřeba říci, že tento návrh zákona je nadbytečný, a znovu říkám pro klid svůj, mám obavy z toho, co se stane, si to koalice schválí, v případě, že si to schválí.
ps2017-039-01-003-007.u8.p7.s2 Co se na těch dálnicích bude dít.
ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s1 A možná bych řekl ještě jednu myšlenku, která je vlastně ocitována i v tom usnesení vlády České republiky, že plošné zákazy nejsou příliš vhodné.
ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s2 Ony nic neřeší.
ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s3 připomenu jeden plošný zákaz, který byl v Americe ve dvacátých letech.
ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s4 Byla to prohibice.
ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s5 Tehdy také ti politici říkali pod tlakem amerických žen, že muži přestanou pít a že to bude super, že bude bezpečnost v Americe - a co se stalo?
ps2017-039-01-003-007.u8.p8.s6 Pilo se ještě víc a vznikla navíc mafie.
ps2017-039-01-003-007.u8.p9.s1 Tady mám obavu, že prostě ten zákon se dodržovat nebude a bezpečnost a plynulost se výrazně zhorší.
ps2017-039-01-003-007.u8.p9.s2 Proto mi dovolte za mne i za náš klub Občanské demokratické strany navrhnout zamítnout tento návrh zákona ve třetím čtení.
ps2017-039-01-003-007.u8.p9.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-039-01-003-007.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Ivanu Adamcovi.
ps2017-039-01-003-007.u9.p1.s2 Návrh si pan zpravodaj poznamenal.
ps2017-039-01-003-007.u9.p1.s3 A protože není hlasovatelný ve druhém čtení, ve třetím, tak budeme pokračovat.
ps2017-039-01-003-007.u9.p1.s4 Ještě než dostane další slovo paní poslankyně Jarošová, s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Kobza.
ps2017-039-01-003-007.u9.p1.s5 Máte slovo.
ps2017-039-01-003-007.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-039-01-003-007.u10.p1.s2 Dámy a pánové dobré odpoledne.
ps2017-039-01-003-007.u10.p1.s3 si musím přiznat, že za sebe ten návrh považuji taky za velmi nešikovně konstruovaný, protože vlastně všichni řidiči, kteří pojedou na dovolenou s karavanem, anebo jako , který občas stěhuje koně s vlekem, tak vlastně bychom padali do kategorie vozidel nad 3,5 tuny a v případě většího karavanu i nad těch 7 metrů.
ps2017-039-01-003-007.u10.p1.s4 Přitom když si uvědomíme, že třeba jenom těch koní je v České republice zhruba 300 tisíc, kteří se musí dřív či později někam přesunout, tak samozřejmě přiděláváme poměrně velké problémy všem jejich majitelům.
ps2017-039-01-003-007.u10.p1.s5 Takže bych před touto konstrukcí tohoto zákona velmi důrazně varoval.

Text viewDownload CoNNL-U