|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-26 ps2017-039-01-002-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Návrh poslanců Martina Kupky, Ondřeje Profanta, Barbory Kořanové, Jiřího Běhounka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 525/ - druhé čtení

Date2019-11-26
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039010.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 156 • previousnext

ps2017-039-01-002-006.u1.p1.s1 6.
ps2017-039-01-002-006.u1.p1.s2 Návrh poslanců Martina Kupky, Ondřeje Profanta, Barbory Kořanové, Jiřího Běhounka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 525/ - druhé čtení
ps2017-039-01-002-006.u1.p2.s1 Předložený návrh uvede za navrhovatele pan poslanec Martin Kupka, kterému tímto dávám slovo.
ps2017-039-01-002-006.u1.p2.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2017-039-01-002-006.u2.p1.s1 Ještě jednou děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-039-01-002-006.u2.p1.s2 Milé kolegyně, milí kolegové, základním nosičem změny je skutečně novela zákona o zeměměřictví a novela zákona stavebního.
ps2017-039-01-002-006.u2.p1.s3 Cílem je vytvořit digitální technickou mapu jako základní podklad pro stavebníky, ale třeba i pro investory, pro starosty měst a obcí, pro všechny, kteří se v území pohybují, rozhodují o něm a musí jej spravovat.
ps2017-039-01-002-006.u2.p1.s4 Cílem je opravdu přispět k významnému zjednodušení celého procesu stavebního povolení tak, aby ve výsledku i úředníci na jednotlivých úřadech měli možnost rychlým nahlédnutím do digitální technické mapy vyhodnotit, s čím mají co do činění, co mohou v tom území rozhodnout a jak by to rozhodnutí mělo vypadat.
ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s1 Digitální technická mapa v tuto chvíli slouží v několika městech a obcích.
ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s2 Slouží velmi dobře jako užitečný nástroj v řadě měst a obcí.
ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s3 Kromě základních technických sítí, kde je možné dohledat, kudy vede plyn, kudy vede elektřina, kudy vedou sítě moderních telekomunikačních sítí, a samozřejmě je tam možné také najít další vrstvy, které si města a obce doplňují samy, jako je například síť sběrných míst apod., případně pasport komunikací či pasport zeleně.
ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s4 To všechno pak nabízí konkrétní aplikace.
ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s5 A k čemu směřujeme, je vytvoření digitální technické mapy jako zdroje aktuálních informací o území, tak aby to i pro projektanty bylo velmi jednoduché do budoucna v místě, kam míří jejich stavba, kam míří jejich záměr, pak to dílo umístit a snáz projít celým procesem stavebního řízení.
ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s6 S tím, že digitální technická mapa prošla přípravou i v rámci speciálně ustavené pracovní skupiny na půdě výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s7 Zapojila se do celá řada poslanců.
ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s8 Zároveň na digitální technické mapě a zákonném podkladu pracovaly i odborné organizace, odborné instituce, představitelé jednotlivých rezortů a samozřejmě také Českého úřadu zeměměřického a katastrálního.
ps2017-039-01-002-006.u2.p2.s9 S tím, že to je první bod a první pilíř celého komplexního návrhu elektronizace stavebního řízení.
ps2017-039-01-002-006.u2.p3.s1 si pak dovolím hned v podrobné rozpravě načíst komplexní pozměňovací návrh, který přináší všechny ty další důležité kroky elektronizace stavebního řízení, a to jednak portál stavebníka jako komunikační prostředí, jehož prostřednictvím bude možné žádat o stavební povolení, územní rozhodnutí apod., a zároveň prostřednictvím portálu stavebníka bude možné žádat o další vyjádření orgánů, a dokonce i o stanoviska správců sítí.
ps2017-039-01-002-006.u2.p3.s2 Bude to tedy velmi užitečný nástroj pro propojení informací, pro podávání žádostí v podobě metodicky jednotných elektronických formulářů, a zároveň umožní portál stavebníka získávat informace o jednotlivých rozhodnutích, o jednotlivých stanoviscích a zároveň samotným úřadům umožní na sebe vzájemně vidět, koordinovat svůj postup a zkracovat prostřednictvím portálu stavebníka nezbytné lhůty potřebné k vyjádření, potřebné k rozhodnutí.
ps2017-039-01-002-006.u2.p4.s1 Tedy v rámci komplexního pozměňovacího návrhu, vedle digitální technické mapy jako jednoho z pilířů, bude fakticky zákonem umožněno vytvoření portálu stavebníka a dalších informačních systémů - informačního systému evidence územních a stavebních postupů, tedy jakéhosi datového úložiště, kde pak bude možné dohledat v čase jednotlivá rozhodnutí od prvotní žádosti přes jednotlivá stanoviska po samotné stavební povolení a samozřejmě také kolaudační rozhodnutí.
ps2017-039-01-002-006.u2.p4.s2 A bude možné sledovat v čase, jak právě prostřednictvím portálu stavebníka ta jednotlivá rozhodnutí přibývají.
ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s1 Další důležitý informační systém, pro který vytváříme legislativní oporu, je informační systém evidence elektronických dokumentací, tedy datového úložiště projektových dokumentací, kam bez toho, aniž by projektanti, kteří dávno pracují prostřednictvím výpočetní techniky a plánují stavby, tak budou moci přímo ukládat svoji projektovou dokumentaci.
ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s2 Odpadne to přenášení rozsáhlých spisů, odpadne zdržování například v okamžiku, kdy se proti rozhodnutí kdokoliv odvolává.
ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s3 Je to tedy významné usnadnění a zároveň možnost přesně sledovat i vývoj úpravy samotné dokumentace.
ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s4 Věc, která v současné době činila často problémy;
ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s5 v okamžiku, kdy v papírové podobě vznikaly nové a nové verze, bylo často složité dohledat, která je ta finální a správná.
ps2017-039-01-002-006.u2.p5.s6 Vedení projektové dokumentace s příslušnými časovými razítky v elektronické podobě významně usnadní i orientaci v finální platné verzi projektových dokumentací.
ps2017-039-01-002-006.u2.p6.s1 Dalším pilířem je národní geoportál územního plánování, který by měl umožnit k těm vrstvám digitální technické mapy, kde je možné dohledat, kudy vede plyn, kudy vedou elektrické sítě, kudy vedou telekomunikace, doplnit data o územním plánování, tedy regulaci územních plánů, aby bylo jasné, co je možné v onom místě budovat z hlediska funkce samotné stavby.
ps2017-039-01-002-006.u2.p7.s1 A konečně poslední informační systém je evidence rodného čísla stavby.
ps2017-039-01-002-006.u2.p7.s2 Je to další významný krok k tomu, že tak jak je možné sledovat, jak jsem zmiňoval, jednotlivá rozhodnutí dotčených orgánů, tak bude možné sledovat celý osud toho stavebního díla od prvopočáteční žádosti o stavební povolení přes kolaudace po samotný život stavby a třeba za mnoho let dohledat, jaká všechna rozhodnutí v věci byla vydána a jakými proměnami i z hlediska rozhodování státní správy ta stavba prošla.
ps2017-039-01-002-006.u2.p7.s3 Evidence rodného čísla stavby navíc umožní i v budoucnu v okamžiku, kdy se pro vícero staveb bude využívat projektování v metodě BIM 3D projekce, sledovat i pro tu správu, jak se samotná stavba vyvíjí, bude mít od toho okamžiku jasné identifikační číslo, na základě kterého bude možné vyhledávat její proměnu a její finální působení.
ps2017-039-01-002-006.u2.p8.s1 Co je důležité pro pochopení celé změny, je, že je to jasná cesta v co nejkratším čase zkrátit lhůty stavebních povolení, celého procesu, který dnes bohužel v České republice v průměru trvá 246 dnů.
ps2017-039-01-002-006.u2.p8.s2 Ocitli jsme se na velmi nepříznivém 157. místě mezi 200 sledovanými zeměmi, umístili jsme se za takovými zeměmi, jako je Burkina Faso či Pobřeží slonoviny, Bělorusko a další.
ps2017-039-01-002-006.u2.p8.s3 To je věc, kterou musíme dohnat, aby pak bylo možné věřit slovům všech volebních programů o tom, jak je potřeba v České republice rychle budovat dálnice, silniční síť a jak je potřeba i důležité veřejné stavby stavět mnohem rychleji, než se to dnes děje.
ps2017-039-01-002-006.u2.p8.s4 Dostali jsme se do situace, kdy často administrativní příprava stavby trvá déle než samotná stavba.
ps2017-039-01-002-006.u2.p8.s5 To je přece zásadní důvod k tomu, aby se v českých zákonech něco změnilo, abychom otočili ten nepříznivý vývoj, kdy se zatím v posledních letech délka stavebního řízení jenom prodlužovala.
ps2017-039-01-002-006.u2.p9.s1 Je to zároveň cesta, jak metodicky zjednodušit celý proces stavebního řízení, sjednotit ho napříč celou Českou republikou, aby nevznikaly na jednotlivých stavebních úřadech různé žádosti o stavební povolení, ale aby ta centrální možnost, ten portál stavebníka, ukotvil jednotnou podobu žádostí i těch jednotlivých procesů, které do toho budou zapojeny.
ps2017-039-01-002-006.u2.p9.s2 Je to cesta, jak celý proces zastřešit elektronicky v 21. století moderním způsobem: nebudovat zbytečně nějaký kamenný nový úřad, ale vydat se elektronickou moderní cestou a umožnit, aby jednotlivé orgány na sebe v rámci samotného procesu viděly, dokázaly spolu lépe komunikovat a koordinovat své kroky.
ps2017-039-01-002-006.u2.p9.s3 Je to cesta ke zrychlení a zjednodušení.
ps2017-039-01-002-006.u2.p9.s4 Je to cesta, která se nabízí, je výsledkem práce jednotlivých lidí z ministerstev, z odborných pracovních skupin a samozřejmě také z Poslanecké sněmovny.
ps2017-039-01-002-006.u2.p9.s5 Jsem přesvědčen, že v podobě, jak je předkládána, sama o sobě je blýskáním na lepší časy, znamená jasné zrychlení, zjednodušení stavebního řízení.
ps2017-039-01-002-006.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-01-002-006.u3.p1.s2 A ještě než budeme pokračovat, přečtu omluvy došlé předsedovi Sněmovny.
ps2017-039-01-002-006.u3.p1.s3 Omlouvá se pan poslanec Dominik Feri dnes do hodin a dále mezi a z rodinných důvodů pan poslanec Bžoch.
ps2017-039-01-002-006.u3.p2.s1 Nyní konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu.
ps2017-039-01-002-006.u3.p2.s2 Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 525/2 a 525/3.
ps2017-039-01-002-006.u3.p2.s3 Nyní požádám zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance, předsedu výboru Ivana Bartoše, aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-039-01-002-006.u3.p2.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-039-01-002-006.u4.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, pane předsedající, již nebudu hovořit k meritu tohoto zákona.
ps2017-039-01-002-006.u4.p1.s2 Myslím si, že vyčerpávající přehled, co vše tento zákon adresuje, zde zazněl od pana poslance Martina Kupky v úvodní řeči.
ps2017-039-01-002-006.u4.p2.s1 Ten zákon měl podobnou trajektorii jako předchozí zákon, o kterém jsme hovořili - bankovní identita.
ps2017-039-01-002-006.u4.p2.s2 jsem rád za to, že i s podporou tady poslaneckého klubu ANO a předsedů klubů se nám daří projednávat tyto zákony tak, abychom stíhali ty termíny, které jsme si dali vskutku šibeniční.
ps2017-039-01-002-006.u4.p3.s1 Projednávání tohoto návrhu zákona na výboru - výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj projednal sněmovní tisk na své 29. schůzi 14. listopadu.
ps2017-039-01-002-006.u4.p3.s2 Po vyslechnutí zpravodajské zprávy a po odůvodnění komplexního pozměňovacího návrhu panem poslancem Martinem Kupkou a následné rozpravě přijal výbor usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně tisk 525 projednat a schválit ve znění přijatého komplexního pozměňovacího návrhu dle usnesení výboru, které máte k dispozici jako sněmovní tisk, jak již zaznělo 525/3.
ps2017-039-01-002-006.u4.p4.s1 Dále avizuji, že dle předběžné dohody u tohoto tisku v podrobné rozpravě budeme navrhovat taktéž zkrácení, nebo hlasování o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením z těch čtrnácti dní na sedm dní.
ps2017-039-01-002-006.u4.p4.s2 Máme možnost probrat tento zákon ve třetím čtení opět na výboru pro veřejnou správu již tento čtvrtek.
ps2017-039-01-002-006.u4.p5.s1 bych tímto asi ukončil svoji zpravodajskou zprávu.
ps2017-039-01-002-006.u4.p5.s2 Jenom tady od pana poslance Kupky zaznělo, že by se přihlásil ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu.
ps2017-039-01-002-006.u4.p5.s3 si nejsem jistý, jestli to je nutné v podrobné rozpravě udělat, neboť ten komplexní pozměňovací návrh je součástí usnesení výboru, ale s tím se popasujeme případně v podrobné rozpravě.
ps2017-039-01-002-006.u4.p5.s4 Nicméně i tento komplexní pozměňovací návrh podobně jako v předcházející legislativě bankovní identity je chápán a je i v usnesení výboru nositelem této legislativní změny jako ten klíčový, proto pozměňovací návrhy by měly být již načítány k tomuto pozměňovacímu návrhu.
ps2017-039-01-002-006.u4.p5.s5 O tom může Sněmovna v podrobné rozpravě taktéž hlasovat, ale myslím si, že to není nutné.
ps2017-039-01-002-006.u5.p1.s1 Děkuji za slovo zpravodaje.
ps2017-039-01-002-006.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil jako první poslanec Ondřej Profant.
ps2017-039-01-002-006.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-039-01-002-006.u6.p1.s1 Tak dobré odpoledne.
ps2017-039-01-002-006.u6.p1.s2 si myslím, že ten návrh velmi podrobně již představil pan kolega Martin Kupka.
ps2017-039-01-002-006.u6.p1.s3 My velmi vítáme vznik digitální technické mapy, která opravdu ten potenciál ovlivnit rychlost stavebního řízení, což je jedna z věcí, které notoricky trápí naše občany.
ps2017-039-01-002-006.u6.p2.s1 bych tedy chtěl jenom zdůraznit, že to současné znění i to znění pozměňovacího návrhu je zatím jenom první krok a nesmíme zapomenout na to, že na tom dále budeme muset pracovat, a to na všech úrovních, jak u implementace těch digitálních technických map na krajích, tak dalším posunováním legislativy, aby se veškerá vyjádření a stanoviska stala automatizovaná, nebo se brala automatizovaně z těch map, které vzniknou.
ps2017-039-01-002-006.u6.p2.s2 A to ještě není samozřejmé a bude to ještě další práce.
ps2017-039-01-002-006.u6.p2.s3 My jsme dokonce na to schválili doprovodné usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2017-039-01-002-006.u6.p2.s4 Takže doufám, že tohle půjde hladce.
ps2017-039-01-002-006.u6.p3.s1 jsem k tomuhle návrhu připravil dva pozměňovací návrhy.
ps2017-039-01-002-006.u6.p3.s2 První, který se skrývá pod číslem 3645, řeší, aby veškeré informace, které jsou v digitální technické mapě veřejné, byly zároveň otevřenými daty dle zákona 106.
ps2017-039-01-002-006.u6.p3.s3 Toto je pouze drobná technikálie, abychom opravdu měli sladěné výstupy, které produkuje naše veřejná správa, byly dále použitelné.
ps2017-039-01-002-006.u6.p3.s4 To se může velmi hodit různým projektantům atd., kteří nepotřebují pracovat s mapou jako s obrázkem, ale potřebují pracovat opravdu s otevřenými daty, která si můžou importovat třeba do svého softwaru, v kterém pracují apod.
ps2017-039-01-002-006.u6.p3.s5 Myslím, že na tomto pozměňovacím návrhu není nic sporného a jenom to dává jasnější návod pro ty kraje a ministerstvo, jak to reálně implementovat, což je největší problém těch digitalizačních věcí, ta implementace.
ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s1 Druhý pozměňovací návrh 3643 ruší neveřejnou část portálu digitální technické mapy.
ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s2 Může se zdát, že některé informace je třeba utajovat, ale takové informace se nedostanou ani do digitální technické mapy, pokud jde o věci, které si vyžádá policie, zpravodajské služby, armáda apod.
ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s3 To se tam teď nedostane.
ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s4 Ta neveřejná část je pouze něco, co si vylobbovala nějaká skupina, a vlastně není vůbec jasné, k čemu to je.
ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s5 Chci podotknout, že v Praze již digitální technická mapa funguje několik let, víc jak tři, a pouze veřejnou část.
ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s6 A nedělá to tu žádné problémy.
ps2017-039-01-002-006.u6.p4.s7 Myslím si, že Praha se ekonomicky rozvíjí a že ani správci sítí s tím nemají problém.
ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s1 Proč toto navrhuji?
ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s2 Tak za prvé proto, že každá mapa být podle úplná, což je velmi důležité.
ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s3 A za druhé proto, že to výrazně zlevní implementaci těch systémů.
ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s4 vím, že se tady hovoří o tom, že na to budou využity nejspíše prostředky z Evropské unie, ale to jsou také veřejné peníze.
ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s5 A si nemyslím, že je potřeba komplikovat systémy tam, kde to není nezbytně nutné.
ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s6 A se budeme zase divit, proč jsou v novinách články o tom, jak jsou ty systémy předražené, popřípadě jak si kraje budou stěžovat, že na to nemají peníze, jako třeba Pardubický, který nám napsal včera, tak tohle je cesta.
ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s7 Zlevněme tu specifikaci, nevymýšlejme tam věci, které jenom přidávají zbytečnou komplexitu, neodůvodněnou, a bude to mnohem jednodušší.
ps2017-039-01-002-006.u6.p5.s8 teď státní správa dává 8,5 mld. ročně na IT a to je podle nepřiměřené.
ps2017-039-01-002-006.u6.p6.s1 Takže tyto dva pozměňovací návrhy ještě načtu v podrobné rozpravě.
ps2017-039-01-002-006.u6.p6.s2 Děkuji.
ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Ondřeji Profantovi.
ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s2 Kdo dál v obecné rozpravě?
ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s3 Pokud nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím.
ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s4 Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova.
ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s5 Od pana Martina Kupky není, od pana zpravodaje také není zájem o závěrečné slovo.
ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s6 Otevírám rozpravu podrobnou.
ps2017-039-01-002-006.u7.p1.s7 Do je jako první přihlášený pan zpravodaj, tentokrát v roli navrhovatele v podrobné rozpravě.

Text viewDownload CoNNL-U