ps2017-039-09-001-003.u6.p1.s5
Při této diskusi jsme se všichni shodli , že kácení dřevin v ochranném pásmu drah je zcela nezbytné . ps2017-039-09-001-003.u6.p1.s6
Nevím , jestli kolegové ze Senátu měli tyto informace . ps2017-039-09-001-003.u6.p1.s7
Škoda , že páni kolegové senátoři nenašli čas a nezjistili si o této problematice více , protože by zjistili , že Mendelova univerzita Lesní fakulta má vlastně certifikovanou metodu kácení dřevin , která je příznivá právě v zájmu ochrany přírody . ps2017-039-09-001-003.u6.p2.s1
Účelem předloženého návrhu bylo vytvořit v rámci zákona o dráhách co nejjednodušší procesní postup pro zajištění bezpečnosti drážní dopravy před nečekanými pády poškozených stromů , ale jak již řekl pan ministr , ale zejména , a to zdůrazňuji , zdravých stromů do kolejiště a následného najetí vlaku na spadlý strom končícího případně vykolejením vlaku . ps2017-039-09-001-003.u6.p2.s2
Cílem navržené úpravy je zejména chránit bezpečnost cestujících a obsluhy vlaku , protože po pádu stromu do kolejiště to znamená samozřejmě ohrožení životů , zdraví , bez jakéhokoli nároku na odškodnění . ps2017-039-09-001-003.u6.p3.s1
Stejně tak problematika jednotného jízdného , která je v současnosti velkým problémem , a to hlavně po nedělním nástupu platnosti nového grafikonu vlakové dopravy , kdy výkony po Českých drahách převzali soukromí dopravci na dálkových spojích i v regionech . ps2017-039-09-001-003.u6.p3.s2
Tady doufám , že si Ministerstvo dopravy a kraje uvědomují , že si vzalo za rukojmí nevinné cestující . ps2017-039-09-001-003.u6.p3.s3
A divím se krajům , které mají většinově schválené standardy kvality veřejné dopravy , že si nezjistily , jestli jimi vybraní dopravci mají dostatečný počet vozového parku splňujících tyto standardy . ps2017-039-09-001-003.u6.p3.s4
Také musím konstatovat , že bylo chybou , a v těchto dnech se to i ukazuje , že Ministerstvo dopravy v novele , která je součástí zákona o dráhách , je to zákon o veřejných službách v přepravě cestujících , nevyslyšelo požadavky , které požadujeme a na které jako strana upozorňujeme dlouhodobě , a to na neexistující implementační plán liberalizace trhu osobní železniční dopravy na přechodné období , jak stanovuje čtvrtý železniční balíček . ps2017-039-09-001-003.u6.p3.s5
Mohli jsme si odpustit a ušetřit cestujícím problémy , kterým v současnosti čelí . ps2017-039-09-001-003.u6.p3.s6
Čtvrtý železniční balíček pro státem zřízené železniční dopravce stanovil takzvané přechodné období deset let , ve kterém mají státy možnost implementovat liberalizaci trhu osobní dopravy postupně a řízeně právě proto , aby nedocházelo ke strukturálním otřesům na železnici , kterých jsme svědky v těchto dnech . ps2017-039-09-001-003.u6.p4.s1
Závěrem bych vás všechny , kolegyně a kolegové , chtěla poprosit o podporu poslanecké verze zákona o dráhách . ps2017-039-09-001-003.u6.p4.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-039-09-001-003.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-09-001-003.u7.p1.s2
Další do rozpravy je přihlášen pan poslanec Kolovratník . ps2017-039-09-001-003.u7.p1.s3
Omlouvám se , s přednostním právem jsem přehlédl pana předsedu Stanjuru . ps2017-039-09-001-003.u7.p1.s4
Nepodíval jsem se vpravo . ps2017-039-09-001-003.u7.p1.s5
Omlouvám se . ps2017-039-09-001-003.u8.p1.s1
Já vím , že jste zvyklý se dívat vlevo , ale občas doprava neuškodí . ps2017-039-09-001-003.u8.p2.s1
Chtěl bych reagovat na tu část vystoupení pana ministra , kde mluvil o sběru dat . ps2017-039-09-001-003.u8.p2.s2
To mi přijde neuvěřitelné , že vládní návrh zákona obsahuje takový nástroj na sbírání dalších a dalších dat o cestujících . ps2017-039-09-001-003.u8.p2.s3
Už tam chybí jenom barva očí , velikost bot , případně stav bankovního účtu , ze kterého někdo platil v e - shopu jízdenku . ps2017-039-09-001-003.u8.p2.s4
Vůbec tomu nerozumím . ps2017-039-09-001-003.u8.p3.s1
Takhle si představujeme digitalizaci ? ps2017-039-09-001-003.u8.p3.s2
Žádný argument pro to není . ps2017-039-09-001-003.u8.p3.s3
Žádný racionální argument pro to není . ps2017-039-09-001-003.u8.p3.s4
Jenom stát , v tomto případě České dráhy jako stoprocentně vlastněná firma chtějí shromažďovat další a další údaje . ps2017-039-09-001-003.u8.p3.s5
Jsem si skoro jistý , že ti cestující budou zahrnováni spoustou akčních nabídek od všech dopravců , kteří budou mít ta data k dispozici . ps2017-039-09-001-003.u8.p3.s6
Neexistuje jediný racionální důvod . ps2017-039-09-001-003.u8.p3.s7
To je hlavní důvod , proč pro tento návrh zákona nemůžeme hlasovat . ps2017-039-09-001-003.u8.p4.s1
Velmi často tady říkám , že stát se chová jako nenasytný otesánek . ps2017-039-09-001-003.u8.p4.s2
Zkuste mi , pane ministře , vysvětlit , k čemu ta data ten dopravce potřebuje . ps2017-039-09-001-003.u8.p4.s3
Nepotřebuje je k ničemu . ps2017-039-09-001-003.u8.p4.s4
Abyste mi řekl , k tomu , aby se opakovaně nejezdilo na elektronickou jízdenku , tak to je úplná blbost . ps2017-039-09-001-003.u8.p4.s5
Omlouvám se . ps2017-039-09-001-003.u8.p4.s6
Zeptejte se někoho , kdo napsal aspoň jednoduchý program , jak je to složité , nebo jak je to jednoduché tomu zabránit . ps2017-039-09-001-003.u8.p5.s1
Takže přestaňte konečně sbírat další a další data o našich občanech . ps2017-039-09-001-003.u8.p5.s2
K ničemu to nepotřebujete . ps2017-039-09-001-003.u8.p5.s3
Takové to ujišťování o tom , jak budou data chráněna , myslím , že mnozí z občanů České republiky zažili , když i renomovanějším dopravcům ze západní Evropy hackeři ukradli kompletní seznam všech bankovních karet a podobně . ps2017-039-09-001-003.u8.p5.s4
Taky se ty letecké společnosti kasaly tím , že se jim to nikdy nestane a že to bude stoprocentně ochráněno . ps2017-039-09-001-003.u8.p5.s5
A stalo se to . ps2017-039-09-001-003.u8.p5.s6
Opakovaně se to stalo . ps2017-039-09-001-003.u8.p5.s7
Například British Airways , kdybyste chtěli vědět příklad , kdy někdo přišel o miliony platebních karet a k nim údajů a na ty karty se pak platilo podvodně . ps2017-039-09-001-003.u8.p6.s1
Proč toto riziko chceme zvyšovat i v České republice ? ps2017-039-09-001-003.u8.p6.s2
Protože někdo si využije nákupu na internetu , tím pádem nepotřebuje využívat ty klasické kamenné pokladny , tak ho tím budeme trestat ? ps2017-039-09-001-003.u8.p6.s3
Nebo plánujete , že když si přijdu koupit na pokladnu , tak budu taky dávat občanku a budete shromažďovat i čísla ? ps2017-039-09-001-003.u8.p6.s4
Jaký je rozdíl mezi papírovou jízdenkou a elektronickou ? ps2017-039-09-001-003.u8.p6.s5
Proč vůbec chcete ta data nadále schraňovat ? ps2017-039-09-001-003.u8.p6.s6
Nemá to žádnou logiku . ps2017-039-09-001-003.u8.p6.s7
Ale pan ministr pro to horuje a říká , že tuto část senátního pozměňovacího návrhu odmítá Ministerstvo dopravy . ps2017-039-09-001-003.u8.p6.s8
Není pro to žádný důvod . ps2017-039-09-001-003.u8.p6.s9
Místo abyste dávno prosadil jednotný jízdní doklad , tak jako náhražku budete sbírat další a další data . ps2017-039-09-001-003.u8.p7.s1
Nemůžeme podpořit tento návrh zákona právě z těchto důvodů . ps2017-039-09-001-003.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-09-001-003.u9.p1.s2
A nyní tedy už pan poslanec Kolovratník . ps2017-039-09-001-003.u9.p1.s3
Nepřehlédl jsem nikoho tentokrát ? ps2017-039-09-001-003.u9.p1.s4
Ne . ps2017-039-09-001-003.u9.p1.s5
Máte slovo . ps2017-039-09-001-003.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-039-09-001-003.u10.p1.s2
Dobré odpoledne , kolegyně , kolegové . ps2017-039-09-001-003.u10.p1.s3
Já budu stručný , byť teď jsem smutný ze stanoviska ODS a nečekal jsem tu argumentaci proti návrhu zákona , resp . proti té sněmovní verzi , naopak tedy podporu senátní . ps2017-039-09-001-003.u10.p1.s4
Přesto budu mluvit o jiné věci , a to o tom , co se mě týká , o oné větě , která byla předmětem odmítnutí Senátu ve věci kácení dřevin . ps2017-039-09-001-003.u10.p1.s5
A opravdu velmi stručně chci vysvětlit to , co jsem vysvětloval řadě občanů , kteří mi posílali e - maily . ps2017-039-09-001-003.u10.p2.s1
Ta věta , ustanovení , tak jak je můj pozměňovací návrh , prosím , není drakonická . ps2017-039-09-001-003.u10.p2.s2
Je to opravdu o filozofii celého pohledu na bezpečnost dráhy , na ochranu dráhy . ps2017-039-09-001-003.u10.p2.s3
Je potřeba vysvětlit , že ten současný stav opravdu není ideální a nefunguje . ps2017-039-09-001-003.u10.p2.s4
Je to o tom , že pokud správce dráhy , infrastruktury SŽDS požádá o kácení , musí poměrně komplikovaně prokazovat nebezpečnost nebo poškození , špatné zdraví stromu . ps2017-039-09-001-003.u10.p2.s5
Často je rozhodnuto , že je z dendrologického pohledu v pořádku , a to kácení , byť strom je třeba těsně nad dráhou , umožněno není . ps2017-039-09-001-003.u10.p2.s6
Hovořila o tom Květa Matušovská . ps2017-039-09-001-003.u10.p2.s7
Ona podávala v legislativním procesu návrh , který byl podle mého názoru , a nemyslím to nijak ve zlém , byl poměrně z mého pohledu mnohem radikálnější , ustanovení zákona 114 o ochraně přírody z něj bylo přímo vyňato . ps2017-039-09-001-003.u10.p2.s8
A to by možná bylo to , čeho se báli ochránci přírody . ps2017-039-09-001-003.u10.p2.s9
To by mohly znamenat ty potenciální holiny v ochranném pásmu . ps2017-039-09-001-003.u10.p3.s1
A tady chci vysvětlit náš návrh a o to opírám prosbu , abyste podpořili sněmovní verzi , tu původní . ps2017-039-09-001-003.u10.p3.s2
Říká , že SŽDC musí požádat drážní správní úřad , tedy Drážní úřad , o povolení a pouze u dřevin , které jsou potenciálně nebezpečné . ps2017-039-09-001-003.u10.p3.s3
Představte si nějakou křivku , kde se mění se vzdáleností a výší stromů . ps2017-039-09-001-003.u10.p3.s4
Velmi jednoduše , 15 - nebo 10 metrový strom , který je daleko 20 , 25 , 30 metrů od dráhy , nikdy nikdo ani nemůže skácet , protože by neprokázal , že takový strom tu dráhu ohrožuje . ps2017-039-09-001-003.u10.p3.s5
Ale pravdou je , a to je férové říci , a to je právě o tom pohledu na svět , o tom vyvážení , jestli chceme více upřednostnit zdraví lidí a ochranu a bezpečnost , anebo přírodu . ps2017-039-09-001-003.u10.p3.s6
Stromy , které budou těsně u dráhy , a je jich takových bohužel hodně , ve vzdálenosti pěti šesti metrů a jsou vysoké , tak ano , ty po případném přijetí tohoto návrhu káceny být mohou . ps2017-039-09-001-003.u10.p3.s7
Podívejte se ale prosím na energetický zákon , kterým jsme se inspirovali . ps2017-039-09-001-003.u10.p3.s8
Tam je to zkrátka bez diskuse , tam je to jasně dané . ps2017-039-09-001-003.u10.p4.s1
Nechci zdržovat fotografiemi vykolejených vybouraných vlaků , fotografiemi krve ze stanoviště strojvedoucího . ps2017-039-09-001-003.u10.p4.s2
Opravdu jenom díky odvaze strojvedoucích , mašinfírů , a včasným zásahům ty mimořádné události , jen za letošní rok jich bylo zhruba 10 až 15 , skončily " zatím jenom " vykolejením nebo drobným zraněním a ne smrtí . ps2017-039-09-001-003.u10.p4.s3
Takže prosím , já nechci nijak strašit , ale zkusme se na to podívat z tohoto pohledu . ps2017-039-09-001-003.u10.p4.s4
Správce železnice může kácet jen ty stromy , které opravdu blízce ohrožují . ps2017-039-09-001-003.u10.p4.s5
Rozhodně - to musím odmítnout - nehrozí drakonické vytváření nějakých průsmyků nebo holin daleko od dráhy . ps2017-039-09-001-003.u10.p5.s1
A poslední doplnění . ps2017-039-09-001-003.u10.p5.s2
My jsme o tom s panem senátorem mluvili , já jsem si to ověřoval i u dopravních podniků . ps2017-039-09-001-003.u10.p5.s3
Ano , i dopravní podniky to budou moci využít a jsou za to rády . ps2017-039-09-001-003.u10.p5.s4
Příklad z mého regionu , z Pardubic . ps2017-039-09-001-003.u10.p5.s5
Trolejbusová trať z Pardubic do Lázní Bohdaneč obklopena stromy , není možné ty stromy tam dnes upravit nebo vyčistit a opět to působí nebezpečné situace a také velké náklady . ps2017-039-09-001-003.u10.p5.s6
Takže i to by mělo do jisté míry pomoci . ps2017-039-09-001-003.u10.p6.s1
A poslední , to , co jsem zaznamenal ze Senátu . ps2017-039-09-001-003.u10.p6.s2
Ta ochranná pásma jsou různá . ps2017-039-09-001-003.u10.p6.s3
U lanovek je to pouze 10 metrů , u regionálních drah 30 a pouze u těch celostátních 60 . ps2017-039-09-001-003.u10.p6.s4
Takže i to je odpověď na tu obavu . ps2017-039-09-001-003.u10.p6.s5
Určitě , věřte mi , nebudou po České republice vznikat nějaké šílené holoseče . ps2017-039-09-001-003.u10.p6.s6
A snad budiž jakýmsi ujištěním stanovisko Richarda Brabce , ministra životního prostředí , který sám toto vnímá jako jistý rozumný kompromis mezi ochranou lidského zdraví a ochranou přírody . ps2017-039-09-001-003.u10.p6.s7
A panu ministrovi za ten přístup chci moc a moc poděkovat . ps2017-039-09-001-003.u10.p6.s8
Takže prosím o podporu sněmovní verze . ps2017-039-09-001-003.u10.p6.s9
Děkuji .