|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-06 ps2017-039-08-005-902 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 29 a 30 /sněmovní tisky 645 a 506/

Date2019-12-06
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/902
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039328.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 1160 • previousnext

ps2017-039-08-005-902.u10.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, jen krátký dovětek k tomu vetu podle § 90.
ps2017-039-08-005-902.u10.p1.s3 My s jednou částí souhlasíme částečně, s druhou částí sloučené rozpravy, s tím druhým návrhem zákona, nesouhlasíme vůbec, ale to neznamená, že chceme tyto zákony nějak blokovat.
ps2017-039-08-005-902.u10.p1.s4 Jsme přesvědčeni o tom, že studenti by měli co nejdříve vědět, jaká bude maturita, takže my máme zájem jenom podat v druhém čtení pozměňovací návrhy k těmto tiskům, a proto jsme blokovali projednávání podle § 90.
ps2017-039-08-005-902.u10.p1.s5 Nicméně po dohodě s předkladateli a se zpravodaji obou dvou tisků osobně si osvojím návrh na zkrácení lhůty k projednávání na 35 dnů, protože jsme to spočítali tak, že za 35 dnů jsme to schopni projednat ve výborech, a to je přímý důkaz toho, že nikdo nemá zájem tyto zákony blokovat či obstruovat a prostě chceme, aby se projednaly, ale je to nepoměrně lepší projednávání než podle § 90.
ps2017-039-08-005-902.u10.p2.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-039-08-005-902.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-08-005-902.u11.p1.s2 Na řadě je s přednostním právem paní předsedkyně Pekarová Adamová.
ps2017-039-08-005-902.u11.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-08-005-902.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2017-039-08-005-902.u12.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, jenom velice stručně.
ps2017-039-08-005-902.u12.p1.s3 Ta situace samozřejmě vůbec není šťastná ani pro samotné ředitele škol či učitele, ani pro samotné studenty, ale vetování devadesátky jsme nepodpořili, nechtěli jsme, protože si myslíme, že by právě mělo být co nejdříve jasno, aby všichni věděli, na co se mají vlastně připravit.
ps2017-039-08-005-902.u12.p1.s4 To, že je to takto ode zdi ke zdi, jak se lidově řečeno říci, to znamená, že jedno volební období se něco zavede a ještě dříve, než to začne vůbec platit, tak se to zase ruší, to není ale jenom v této oblasti.
ps2017-039-08-005-902.u12.p1.s5 Je to takový nešvar, který se tady vyskytuje i v jiných oblastech politiky, a myslím si, že je to přesně to, co důvěru lidí v naše rozhodování neposiluje, ale naopak velmi oslabuje.
ps2017-039-08-005-902.u12.p2.s1 Co se týče maturity z matematiky, tak u nás panují oba názory.
ps2017-039-08-005-902.u12.p2.s2 Jak ten, že by měla být povinná, tak ten, který říká, že by měla být nepovinná.
ps2017-039-08-005-902.u12.p2.s3 Možná mírně převažuje to, že by povinnost být zavedena vůbec neměla, a se kloním k tomu názoru též, protože si myslím, že nelze stavět dům od střechy.
ps2017-039-08-005-902.u12.p2.s4 Je nutné, abychom nejdříve posilovali výuky matematiky, aby byla atraktivní, abychom metody, které používáme možná mnohdy po desítky let, inovovali a přizpůsobovali se 21. století, ale zároveň tedy je také důležité, abychom se obecně zaměřili na maturitu jako celek, abychom si nevybírali jenom jeden předmět a zrevidovali celkové nastavení našich maturit.
ps2017-039-08-005-902.u12.p2.s5 si totiž pamatuji tu dobu, kdy byla zaváděna povinná maturita jako část státní maturity a byla doprovázena slovy, že to bude vlastně vstupenka těm, kteří úspěšně absolvují, na vysoké školy bez nutnosti skládat přijímací zkoušky, a tím bude vlastně vytvářet jakýsi filtr v tom, kdo skutečně jaké možnosti dalšího pokračování ve studiu.
ps2017-039-08-005-902.u12.p2.s6 A všichni víme, že takto to nakonec úplně nefunguje, že jsou každoročně kolem maturit různé kontroverze, se to týká vyhodnocování jejich společných částí, se to týká uniklých testů atd.
ps2017-039-08-005-902.u12.p2.s7 Takže celkový přístup k maturitě bychom měli podrobit velké analýze a podrobit jej tomu, abychom opravdu z vytvořili zkoušku, která smysl, která není jenom povinností, která je nevítaná, ale která pro studenty bude mít opravdu nějaký větší přínos.
ps2017-039-08-005-902.u12.p2.s8 Jsem ráda, že ve strategii 20 30+ je právě to pojetí maturity podrobeno analýze a navržen jakýsi inovativní přístup, a doufám, že tímto směrem se budeme ubírat.
ps2017-039-08-005-902.u12.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-039-08-005-902.u13.p1.s1 Děkuji, paní předsedkyně.
ps2017-039-08-005-902.u13.p1.s2 Na řadě je v obecné rozpravě pan poslanec Mihola, připraví se pan poslanec Vondrák.
ps2017-039-08-005-902.u13.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-039-08-005-902.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-08-005-902.u14.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, po sáhodlouhých diskusích ohledně povinné maturity z matematiky v minulém volebním období se k tomuto tématu vracíme znovu.
ps2017-039-08-005-902.u14.p1.s3 Ostatně není to poprvé a myslím si, že ani naposled.
ps2017-039-08-005-902.u14.p1.s4 se říct, že taková velká diskuse o zavedení povinné maturity z matematiky byla v roce 2004 a určitě i předtím, ale není nutné se vracet úplně do minulosti.
ps2017-039-08-005-902.u14.p1.s5 Poté, co byla povinná maturita z matematiky prosazena, nyní přichází vládní návrh, který její realizaci v roce 2021, což je skoro za dveřmi, odsouvá, nebo odkládá.
ps2017-039-08-005-902.u14.p1.s6 Teď jsme tady svědky vlastně takového ping-pongu mezi ministrem stávajícím, exministry, kdo za to víc může, nebo kdo spustil tady ten návrh, aby byla povinná, a kdo to jenom převzal a kdo to brzdí atd., ale to si myslím, že nemusí studenty ani veřejnost vlastně zajímat, protože abychom se stávali detektivy, kdo něco zavinil - věci mají prostě fungovat.
ps2017-039-08-005-902.u14.p2.s1 Za sebe mohu říct, že jsem pro to, aby maturita z matematiky byla minimálně odsunuta, a ještě raději, zcela upřímně, aby byla volitelná, jako je tomu dosud.
ps2017-039-08-005-902.u14.p2.s2 Říkám to jako vnuk zakladatele jedovnické průmyslovky a člověk, který určitě v úctě kolegy matematiky i matematiku jako obor, mimo jiné i proto, že na rozdíl od historie a společenskovědních předmětů na ni ta ideologie dolehnout nemůže.
ps2017-039-08-005-902.u14.p2.s3 Sám ale jsem pro to, aby byla nadále volitelná i proto, že sám jsem jako maturant v roce 1990 využil první možnosti z matematiky nematurovat.
ps2017-039-08-005-902.u14.p2.s4 A přesto, že maturitu z matematiky nemám, necítím se jako nějaký méněcenný.
ps2017-039-08-005-902.u14.p2.s5 Nikdy jsem nepociťoval, že bych něčím strádal, a věřte, že jsem dělal i předměty, které s matematikou i na vysoké škole měly co do činění, například s matematickou geografií.
ps2017-039-08-005-902.u14.p2.s6 Kdo studoval geografii, tak to , ale rozhodně i to se bez maturity z matematiky zvládnout.
ps2017-039-08-005-902.u14.p3.s1 Podle mne bychom se měli spíše zamýšlet i do budoucna nad profilem absolventa, to, co se od něj očekává.
ps2017-039-08-005-902.u14.p3.s2 vždycky dávám ten příklad, když někdo vystuduje klasické gymnázium, tak bude zajímat především, jak ten člověk ovládá jazyky, a když to řeknu tím úslovím, jak seká latinu, a ne jestli je skutečně vynikající v matematice, protože předpokládám, že půjde tím směrem, když si takové gymnázium vybral, a bude dále se věnovat lingvistice.
ps2017-039-08-005-902.u14.p3.s3 My také konečně můžeme upravit požadavky na vysokých školách.
ps2017-039-08-005-902.u14.p3.s4 Tam, kde víme, že je matematika potřeba, tak ti studenti to musí vědět, že je potřeba a že prostě musí maturovat z matematiky, a ne hrát na to, že to musí být povinné pro všechny, i pro ty, co to vlastně vůbec potřebovat nebudou.
ps2017-039-08-005-902.u14.p3.s5 Takže určitě se to ošetřit .
ps2017-039-08-005-902.u14.p4.s1 Nelíbí se mi také různá tvrzení, že matematiku žáci neovládají, bojí se apod.
ps2017-039-08-005-902.u14.p4.s2 Je tady 30 let nějaká zkušenost, vedou se nějaké diskuse a je tady i nějaká zodpovědnost, tedy myslím si v tomto především ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
ps2017-039-08-005-902.u14.p4.s3 Nemyslím si, že můžeme pracovat s takovými argumenty, jako že maturita z matematiky je strašákem.
ps2017-039-08-005-902.u14.p4.s4 Někdo se bojí češtiny, diktátu nebo někdo neumí psát slohovky.
ps2017-039-08-005-902.u14.p4.s5 Takže budeme za chvíli řešit, že zrušíme češtinu?
ps2017-039-08-005-902.u14.p4.s6 Asi ne, nebo doufám že ne.
ps2017-039-08-005-902.u14.p4.s7 Takže tyhle argumenty opravdu nepovažuji za šťastné.
ps2017-039-08-005-902.u14.p5.s1 Tristně mi zní také argument: v rámci systému nejsme schopni poskytnout všem studentům na tuto zkoušku dostatečnou přípravu.
ps2017-039-08-005-902.u14.p5.s2 To bych snad ani nevypouštěl do éteru.
ps2017-039-08-005-902.u14.p5.s3 A potom mnozí a z různých stran, teď to není jenom věc samozřejmě ministerstva, se zaklínají tím, že je třeba zvýšit kvalitu.
ps2017-039-08-005-902.u14.p5.s4 Prosím vás, to si dobře uvědomme, dneska ne, ale asi zanedlouho budeme projednávat zákon o pedagogických pracovnících.
ps2017-039-08-005-902.u14.p5.s5 Tak bude někdo tak liberální, že bude zas říkat, vlastně je jedno, jestli je kvalifikovaný, nebo nekvalifikovaný učitel, tak vzpomeňme právě na tu matematiku.
ps2017-039-08-005-902.u14.p5.s6 Víte, věřím, že sám o sobě ten učitel téměř každý ovládá matematiku jako vědu, když to vystudoval.
ps2017-039-08-005-902.u14.p5.s7 Ale možná to nejsložitější je mít to know-how, jak tu matematiku předat tak, aby z toho ten strašák nebyl, nebo abychom se nebáli, jakým by byla propadákem maturita z matematiky.
ps2017-039-08-005-902.u14.p6.s1 bych chtěl, aby matematika byla užitečným předmětem a aby byla co nejbližší praxi.
ps2017-039-08-005-902.u14.p6.s2 Víte, jako člověk, který měl šest hodin matematiky týdne, spočítal všechny ty Bělouny, pamatujete, ty bílé učebnice, kde byly jenom samé příklady, úkoly, tak mám pocit, že jsem opravdu jen velmi málo procent v praxi využil.
ps2017-039-08-005-902.u14.p6.s3 Což mrzí, protože bych byl rád, kdyby toho bylo víc.
ps2017-039-08-005-902.u14.p6.s4 A odvolávat se na to, že to rozvíjí logiku - tak logiku rozvíjí kdeco, nejenom matematika.
ps2017-039-08-005-902.u14.p6.s5 A jak je to měřitelné?
ps2017-039-08-005-902.u14.p6.s6 nevím, snad se to nějak podepsalo, ale je to dost obtížně měřitelné.
ps2017-039-08-005-902.u14.p6.s7 Spíš se to tak říká.
ps2017-039-08-005-902.u14.p6.s8 Myslím si, že to rozvíjejí i další předměty.
ps2017-039-08-005-902.u14.p7.s1 Přiznejme si, že na proměny obsahu předmětu, na což se často poukazuje, bylo také dost času.
ps2017-039-08-005-902.u14.p7.s2 Místo toho ale jsem se zúčastnil několika seminářů, taky za mnou chodí představitelé různých asociací a skupin, kteří naopak plédují za to, aby matematika byla povinná.
ps2017-039-08-005-902.u14.p7.s3 se jim snažím naslouchat, ale co jsem hlavně vnímal, že se střetávali zastánci klasické výuky matematiky, prostě tak, jak to je, s těmi alternativními metodami.
ps2017-039-08-005-902.u14.p7.s4 To jsem postřehl hlavně.
ps2017-039-08-005-902.u14.p7.s5 Takže jedni štěkali, že Hejného metoda, že ne, jiní zase zastávali, že bychom ty alternativy měli vpustit, když se ukazuje 30 let, že ta matematika, místo aby to s bylo lepší, tak je to horší a stává se tím strašákem.
ps2017-039-08-005-902.u14.p8.s1 Takže na závěr bych chtěl říct, že tento příklad návrhu zákona je krásným dokladem toho, jak je potřeba věci promýšlet zejména v oblasti školství a jak bychom měli i do budoucna, vážené kolegyně, vážení kolegové, hledat shodu a podporu širší, než je koaliční.
ps2017-039-08-005-902.u14.p8.s2 Koalice se mění a víme, že setrvačnost ve školství je dlouhá.
ps2017-039-08-005-902.u14.p8.s3 A pak je úplně jedno, kdo bude tahat ty horké kaštany anebo řešit prostě zavedené nesmysly.
ps2017-039-08-005-902.u14.p8.s4 Vždyť v tom snad máme všichni nějaké své děti nebo vnuky, tak nám to proto nemůže být jedno a měli bychom opravdu před těmi rozhodujícími kroky vést diskusi, a ne něco narychlo tlačit silou pouze třeba koaliční.
ps2017-039-08-005-902.u14.p8.s5 Opravdu se nám to mstí a vrací stále zpátky.
ps2017-039-08-005-902.u14.p9.s1 Považuji prostě za chybu to, když před pár lety se něco zavede, a teď saháme přesně k opačnému kroku.
ps2017-039-08-005-902.u14.p9.s2 To je jak ve stylu francouzské komedie Jeden hot a druhý čehý.
ps2017-039-08-005-902.u14.p9.s3 A myslím si, že je dobré zdůraznit, že když tedy tak spěcháme teď, jako že to bylo v devadesátce, zase nechápu, proč ten návrh nepřišel dříve a nedostal přednost před jinými návrhy, které by rozhodně mohly počkat.
ps2017-039-08-005-902.u14.p9.s4 mám pocit, že právě s kolegou Bartoněm a dalšími piráty, jsem s nimi podepisoval ten návrh, tak se mohu k tomu takto hlásit, že jsme naopak povzbudili, aby ten vládní tady byl.
ps2017-039-08-005-902.u14.p9.s5 uznávám, že vládní své výhody a jistou garanci toho, že by snad měl projít, takže ho podpořím, ale je třeba zdůraznit tady i to, že se v podstatě o to bral hodně někdo jiný, nebo že to vzniklo také jako poslanecká iniciativa.
ps2017-039-08-005-902.u14.p9.s6 Poučme se z toho prosím a nedělejme ty chyby do budoucna.
ps2017-039-08-005-902.u14.p9.s7 Jde opravdu o ty studenty, aby tady neustále neměli otazník, jak to vlastně bude.
ps2017-039-08-005-902.u14.p9.s8 Není to fér a není to potom dobře pro školství jako celek.
ps2017-039-08-005-902.u14.p10.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-039-08-005-902.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-08-005-902.u15.p1.s2 Mezitím přišlo několik omluv, se kterými vás nyní seznámím.
ps2017-039-08-005-902.u15.p1.s3 Pan poslanec Jan Volný se omlouvá ve dnech 5. a 6. 12. z důvodu nemoci.
ps2017-039-08-005-902.u15.p1.s4 Paní poslankyně Karla Maříková se omlouvá dnes od hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-039-08-005-902.u15.p1.s5 Pan poslanec Venhoda se omlouvá z dnešního jednání od do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-039-08-005-902.u15.p1.s6 Paní poslankyně Jana Pastuchová v době od do hodin z rodinných důvodů.
ps2017-039-08-005-902.u15.p1.s7 A pan poslanec Patrik Nacher z dnešního jednání od do . hodin z pracovních důvodů.
ps2017-039-08-005-902.u15.p2.s1 S faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Valachová, poté pan ministr Plaga.
ps2017-039-08-005-902.u15.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-08-005-902.u16.p1.s1 jenom samozřejmě k mému milému kolegovi Jiřímu Miholovi.
ps2017-039-08-005-902.u16.p1.s2 Musím se ohradit proti nějakému ping-pongu.
ps2017-039-08-005-902.u16.p1.s3 Nešlo o ping-pong, spíš šlo o fakta, protože si myslím, že obě politické strany jsou v politickém vedení resortu dlouhodobě.
ps2017-039-08-005-902.u16.p1.s4 Dokonce od roku 2013.
ps2017-039-08-005-902.u16.p1.s5 A samozřejmě tomu by měla odpovídat rozprava.
ps2017-039-08-005-902.u16.p1.s6 A také jsem se zastala kolegyně Zuzany Majerčíkové, protože opravdu to není o Poslanecké sněmovně, to je o tom, co máme v tuto chvíli hotovo a jak půjdeme dál, a je to společná práce.
ps2017-039-08-005-902.u16.p1.s7 No a jinak, i když Jiří Mihola zmizel, tak rozhodně zdravím - ano, ne vidím ho - zdravím rozhodně jedovnickou průmyslu.
ps2017-039-08-005-902.u16.p1.s8 Jedovnické průmyslovce zdar!

Text viewDownload CoNNL-U