|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-06 ps2017-039-08-001-027 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

27. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 502/ - prvé čtení

Date2019-12-06
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/027
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039318.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 244 • previousnext

ps2017-039-08-001-027.u12.p5.s4 Ovšem v tom sporu výrobce - prodejce to potom nejde vyřešit.
ps2017-039-08-001-027.u12.p5.s5 Museli bychom asi změnit i správní řád, a to nevím, jestli by byla vůle Sněmovny něco takového udělat.
ps2017-039-08-001-027.u12.p6.s1 bych moc prosil Ministerstvo zemědělství nebo předkladatele, zda by opravdu nezvážili spíše se soustředit na producenty dvojí kvality než na jejich prodejce.
ps2017-039-08-001-027.u12.p6.s2 A v případě, že bude prodejce zároveň producentem nebo výrobcem, pak se ho to samozřejmě bude týkat také.
ps2017-039-08-001-027.u12.p6.s3 Ale považuji za mylné soustředit se a pokutovat a sankcionovat prodejce, kteří nemají šanci vědět, co výrobci uvnitř Evropské unie případně vyrobí, a je to možné kvalifikovat jako potravinu dvojí kvality.
ps2017-039-08-001-027.u12.p7.s1 to shrnu.
ps2017-039-08-001-027.u12.p7.s2 Je zcela evidentní, nebo není úplně jasné, že trefujeme správně.
ps2017-039-08-001-027.u12.p7.s3 Myslím si, že by to mohlo vést k tomu, že v zásadě některé potraviny nebudou na trhu České republiky vůbec, čímž bychom ochuzovali českého zákazníka.
ps2017-039-08-001-027.u12.p7.s4 A zároveň nejsou jasná kritéria, podle kterých bude posuzována dvojí kvalita.
ps2017-039-08-001-027.u12.p7.s5 Není také jasné, a koneckonců to tady pan kolega předřečník Holomčík říkal, jak je to s nakládáním s potravinou v případě udělení sankce.
ps2017-039-08-001-027.u12.p7.s6 Ten zákon to nijak neupravuje.
ps2017-039-08-001-027.u12.p7.s7 Jak se bude nakládat s potravinou, kterou Státní zemědělská a potravinářská inspekce při kontrole označí jako potravinu dvojí kvality.
ps2017-039-08-001-027.u12.p7.s8 Možná pan ministr na to bude mít odpověď.
ps2017-039-08-001-027.u12.p7.s9 V rámci rozhodnutí o sankci může Státní zemědělská a potravinářská inspekce rozhodnout o stažení potraviny.
ps2017-039-08-001-027.u12.p7.s10 Záleží na tom, jestli bude při nálezu dvojí kvality platit jako doposud, že pokud jde o zdravotně nezávadnou potravinu, třeba "jenom" špatnou etiketu, není dobře označena, a přitom půjde o potravinu jako takovou kvalitní, zda bude předávána potravinovým bankám, či nikoliv.
ps2017-039-08-001-027.u12.p7.s11 A také není jasné, kdo a jak případně bude kompenzovat obchodníkům případnou škodu způsobenou výrobcem, pokud bychom tedy se soustředili na sankcionování prodejce, a ne výrobce.
ps2017-039-08-001-027.u12.p8.s1 Tolik aspoň za v tuto chvíli k tomuto návrhu zákona.
ps2017-039-08-001-027.u12.p8.s2 A těším se na případnou reakci pana ministra.
ps2017-039-08-001-027.u12.p8.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-039-08-001-027.u13.p1.s1 Dobré dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády, budeme pokračovat.
ps2017-039-08-001-027.u13.p1.s2 Než dám slovo další přihlášené, paní poslankyni Richterové, konstatuji omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny, a to Jany Krutákové celý den z pracovních důvodů dnes a paní poslankyně Tereza Hyťhová mezi 9. a 10. hodinou ze zdravotních důvodů.
ps2017-039-08-001-027.u13.p2.s1 Nyní paní poslankyně Olga Richterová, zatím poslední přihlášená do rozpravy.
ps2017-039-08-001-027.u13.p2.s2 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-039-08-001-027.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-039-08-001-027.u14.p1.s2 Vážení přítomní členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych ráda avizovala, že k tomuhle zákonu praxe ukázala, že by byl potřeba ještě jeden malý bod změny.
ps2017-039-08-001-027.u14.p1.s3 A sice jde o to, že tento zákon upravuje i fungování potravinových bank, a to, komu se vlastně ty potraviny z potravinových bank mohou poskytovat.
ps2017-039-08-001-027.u14.p2.s1 Vím, že většina z vás, kteří se věnujete zákonu o potravinách a tabákových výrobcích, se zkrátka věnuje jiným aspektům této legislativní normy.
ps2017-039-08-001-027.u14.p2.s2 S kolegou Radkem Holomčíkem komunikujeme s Ministerstvem zemědělství, aby se našla shoda řešení dvou věcí.
ps2017-039-08-001-027.u14.p3.s1 Jedna je snadná: Jde o to, že zkrátka dnes je definováno v tomto zákoně, že odběratelem těch bezplatných potravin, které jsou ještě bezpečné, ale jinak kdyby nebyly v potravinové bance, tak by byly zničeny, a takto mohou pomáhat, že odběratelem těchto potravin musí být klient sociálních služeb.
ps2017-039-08-001-027.u14.p3.s2 Takže jeden cíl pozměňovacího návrhu bezesporu bude odstranit tuto zbytečnou povinnost podepisovat smlouvu, stát se registrovaným klientem sociálních služeb, protože ty potraviny je často potřeba poskytnout lidem, co další pomoc nepotřebují.
ps2017-039-08-001-027.u14.p3.s3 Jde čistě o to, aby se dostaly k potřebným, musí být poskytovány bezplatně, je na to velmi propracovaný systém potravinových bank, ale není potřeba, aby tito lidé byli registrovanými klienty sociálních služeb.
ps2017-039-08-001-027.u14.p3.s4 Takže na tomto, domnívám se, bude naprostá shoda, že je to věc, kterou praxe ukázala, že to je zbytečná bariéra v tom mít možnost dát skutečně tomu potřebnému člověku, který se nepotřebuje registrovat jako klient sociálních služeb, protože nic jiného než tu potravinu nepotřebuje, tu možnou pomoc.
ps2017-039-08-001-027.u14.p3.s5 Bohužel, je to smutné, ale takovými klienty jsou třeba osamělí senioři.
ps2017-039-08-001-027.u14.p4.s1 Druhá věc, tam vím, že to bude o něco diskutabilnější, a proto to schválně takto říkám, abychom do toho druhého čtení tu debatu stihli, že je vlastně dnes definováno, že ten druh organizací, které mohou s potravinami z potravinových bank nakládat, jsou organizace tzv. humanitární, nebo charitativní.
ps2017-039-08-001-027.u14.p4.s2 Ale ony jsou to také organizace veřejně prospěšné.
ps2017-039-08-001-027.u14.p4.s3 A teď ta pointa: stejně nakonec ty konkrétní organizace, které mají to povolení, určuje Ministerstvo zemědělství.
ps2017-039-08-001-027.u14.p4.s4 Je to v gesci ministerstva.
ps2017-039-08-001-027.u14.p4.s5 A bych jenom ráda mluvila o tom, jestli by nebylo účelné se bavit o tom, zda by namísto definice tou humanitárností, charitativností neměla být definice veřejnou prospěšností.
ps2017-039-08-001-027.u14.p4.s6 Aby to mohly poskytovat veřejně prospěšné právnické osoby.
ps2017-039-08-001-027.u14.p4.s7 Zase, stále by finální rozhodnutí bylo na ministerstvu, nicméně byl by trošku širší okruh organizací, které by mohly tuhle pomoc poskytovat, mohly by o zařazení do zprostředkující sítě požádat.
ps2017-039-08-001-027.u14.p5.s1 Tak to je stručně za a děkuji za pozornost.
ps2017-039-08-001-027.u15.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Richterové.
ps2017-039-08-001-027.u15.p1.s2 Nyní paní poslankyně Kateřina Valachová v rozpravě.
ps2017-039-08-001-027.u15.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-08-001-027.u16.p1.s1 Vážený pane předsedající, bych chtěla využít příležitosti, protože samozřejmě mně záleží na tom, aby dvojí kvalita potravin v České republice neměla místo, a chtěla bych ocenit ministra zemědělství, že právě díky němu začne tento zákaz, a díky této novele, kterou projednáváme, platit podstatně dříve než v rámci dvouleté transpoziční lhůty evropské směrnice.
ps2017-039-08-001-027.u16.p1.s2 Ještě jednou díky, můžu dát do toho i trošku emocí, samozřejmě mně na tom záleží jako mamince, takže ještě jednou - díky, pane ministře!
ps2017-039-08-001-027.u16.p2.s1 Tento zákon je tedy především důležitý pro , ale také pro všechny občany a občanky v České republice z hlediska boje s dvojí kvalitou potravin.
ps2017-039-08-001-027.u16.p2.s2 A věřím, vážená Poslanecká sněmovno, že je naším cílem přinést spotřebitelům férové zacházení.
ps2017-039-08-001-027.u16.p2.s3 Zaručit jim, že budou mít možnost vybrat si výrobky stejného složení nebo vlastností, jaké se prodávají na západ od našich hranic.
ps2017-039-08-001-027.u16.p2.s4 Také oceňuji profesionalitu Státní zemědělské a potravinářské inspekce a věřím, že je to právě ta správná instituce, která toto zaručí.
ps2017-039-08-001-027.u16.p2.s5 Takže ještě jednou díky a samozřejmě vybízím Poslaneckou sněmovnu, abychom tuto novelu projednali co nejrychleji.
ps2017-039-08-001-027.u17.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Kateřině Valachové.
ps2017-039-08-001-027.u17.p1.s2 Ta byla zatím poslední přihlášená do rozpravy.
ps2017-039-08-001-027.u17.p1.s3 Ptám se, kdo se hlásí z místa.
ps2017-039-08-001-027.u17.p1.s4 Nikoho nevidím, rozpravu končím.
ps2017-039-08-001-027.u17.p1.s5 Ptám se na závěrečná slova - pane ministře?
ps2017-039-08-001-027.u17.p1.s6 Ano, prosím, máte slovo.
ps2017-039-08-001-027.u18.p1.s1 Takže ještě jednou dobrý den, vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, jenom pár vět.
ps2017-039-08-001-027.u18.p1.s2 Za prvé chci poděkovat za tu debatu, která tady proběhla.
ps2017-039-08-001-027.u18.p1.s3 A myslím si, že v průběhu projednávání ve výborech a před druhým čtením spoustu věcí můžeme vyřešit, jen dovolte v krátkosti komentář, velmi krátký.
ps2017-039-08-001-027.u18.p2.s1 Co se týká kolegy pana poslance Holomčíka, tak my postupujeme, nebo Státní zemědělská a potravinářská inspekce postupuje podle analýzy rizika.
ps2017-039-08-001-027.u18.p2.s2 Samozřejmě v praxi se nám osvědčily metodické pokyny, v tomto případě budeme postupovat stejně.
ps2017-039-08-001-027.u18.p2.s3 Takže určitě ano a ten metodický pokyn, než to půjde do druhého čtení, bude předložen i na příslušné výbory.
ps2017-039-08-001-027.u18.p3.s1 To, co říkal pan kolega Bendl.
ps2017-039-08-001-027.u18.p3.s2 si nemyslím, že voda je přednější, nebo potraviny přednější.
ps2017-039-08-001-027.u18.p3.s3 si myslím, že naším cílem je chránit spotřebitele.
ps2017-039-08-001-027.u18.p3.s4 A tento zákon za úkol chránit spotřebitele před dovozem nekvalitních potravin.
ps2017-039-08-001-027.u18.p3.s5 A jde o jednu věc.
ps2017-039-08-001-027.u18.p3.s6 Prosím, dvojí kvalita se netýká českých výrobců.
ps2017-039-08-001-027.u18.p3.s7 V převážné míře se týká globálních výrobců.
ps2017-039-08-001-027.u18.p3.s8 To je tady potřeba zdůraznit, abychom si to nepletli.
ps2017-039-08-001-027.u18.p3.s9 Čeští výrobci tento problém nemají.
ps2017-039-08-001-027.u18.p4.s1 A co se týká postihů, jak tady bylo řečeno, prosím pěkně, v zákoně je uvedeno, že za kvalitu potravin je zodpovědný ten, kdo to uvádí na trh.
ps2017-039-08-001-027.u18.p4.s2 Samozřejmě že kontrolujeme i výrobce.
ps2017-039-08-001-027.u18.p4.s3 Ale to je potřeba tady zdůraznit.
ps2017-039-08-001-027.u18.p4.s4 A evropská legislativa také říká, že zodpovědný je každý provozovatel potravinářského podniku, což je i ten obchodník.
ps2017-039-08-001-027.u18.p4.s5 A zase, chráníme spotřebitele, obchodník uvádí na trh.
ps2017-039-08-001-027.u18.p4.s6 Co se týká metodiky, jak říkal, ano.
ps2017-039-08-001-027.u18.p4.s7 Co se týká výrobce, prodejce atd., myslím, že to nemyslel vážně pan poslanec.
ps2017-039-08-001-027.u18.p4.s8 Ty parametry my jednoznačně sledujeme.
ps2017-039-08-001-027.u18.p4.s9 Je tam princip dosledovatelnosti a uvádění na trh.
ps2017-039-08-001-027.u18.p4.s10 Prosím pěkně, tohle to fakt může vyvolat velký problém.
ps2017-039-08-001-027.u18.p4.s11 jsem připraven o tom debatovat na výboru i mimo výbor.
ps2017-039-08-001-027.u18.p5.s1 Co se týká - transpoziční lhůta, nebo tady bylo řečeno, že to je předčasné projednávání.
ps2017-039-08-001-027.u18.p5.s2 Prosím pěkně, není.
ps2017-039-08-001-027.u18.p5.s3 Je tam transpozice a my chceme právě tu transparentní debatu tak, aby to proběhlo v pořádku, abychom to nedělali narychlo, takže předčasné to v žádném případě není.
ps2017-039-08-001-027.u18.p6.s1 Co se týká udělování pokut.
ps2017-039-08-001-027.u18.p6.s2 Vážený pane poslanče, jsem velmi rád, že jste odcitoval vyjádření Svazu obchodu a cestovního ruchu, tam je jednoznačně napsáno, aby se obchod vyhnul odpovědnosti, a kompletně to dodavatel.
ps2017-039-08-001-027.u18.p6.s3 Ale chci říci, my musíme najít cestu mezi nimi a musíme postupovat podle legislativy.
ps2017-039-08-001-027.u18.p6.s4 My se chceme soustředit na všechny, kteří tu dvojí kvalitu zneužívají, a to jsou jak výrobci, tak obchodníci.
ps2017-039-08-001-027.u18.p6.s5 Prosím, neříkejme, kdo za to může víc, nebo míň.
ps2017-039-08-001-027.u18.p6.s6 A myslím, že se ještě domluvíme, jak to bude pokračovat.
ps2017-039-08-001-027.u18.p7.s1 Co se týká paní poslankyně Richterové, chci za to poděkovat.
ps2017-039-08-001-027.u18.p7.s2 Oba uvedené pozměňovací návrhy říkám, že ano, že velmi rád o tom budu diskutovat, jenom to legislativně upravíme, aby to nezpůsobovalo nějaký problém, protože ta pomoc sociálně potřebným je naším cílem, a jak jistě víte, resort Ministerstva zemědělství to aktivně podporuje dotačním titulem.
ps2017-039-08-001-027.u18.p7.s3 A resort Ministerstva zemědělství je jediný resort, který to podporuje, přímo potravinové banky, finančně každý rok.
ps2017-039-08-001-027.u18.p7.s4 Děkuji.
ps2017-039-08-001-027.u19.p1.s1 Děkuji panu Miroslavu Tomanovi, ministru zemědělství, za závěrečné slovo.
ps2017-039-08-001-027.u19.p1.s2 Pan zpravodaj se také chystá na závěrečné slovo.
ps2017-039-08-001-027.u19.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji.
ps2017-039-08-001-027.u20.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.

Text viewDownload CoNNL-U