|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-04 ps2017-039-06-004-197 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

197. Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2021 a 2022 /sněmovní tisk 606/

Date2019-12-04
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/197
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039264.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 334 • previousnext

ps2017-039-06-004-197.u8.p2.s2 I deficit na léta 2021 a 2022 je počítán ve výši 40 mld.
ps2017-039-06-004-197.u8.p2.s3 I nadále porostou mandatorní a kvazimandatorní výdaje rychleji, než porostou příjmy, takže se bude zvyšovat zranitelnost toho rozpočtu vůči krizi.
ps2017-039-06-004-197.u8.p2.s4 To je ten první důvod.
ps2017-039-06-004-197.u8.p2.s5 To chápu, že možná by ještě sociálním demokratům tolik vadit nemuselo.
ps2017-039-06-004-197.u8.p3.s1 Ale pak jsou tam dva důvody naprosto zásadní.
ps2017-039-06-004-197.u8.p3.s2 Ono tím, jak ty mandatorní výdaje porostou rychleji, než porostou příjmy, tak ono to nevychází.
ps2017-039-06-004-197.u8.p3.s3 Ono se musí někde začít škrtat.
ps2017-039-06-004-197.u8.p3.s4 Takže v roce 2021 předpokládá vláda pokles kapitoly Ministerstva vnitra o půl miliardy korun a pokles kapitoly Ministerstva kultury rovněž o půl miliardy korun.
ps2017-039-06-004-197.u8.p3.s5 si ještě umím představit, že půlmiliarda korun v kapitole Ministerstva vnitra - pokles v roce 2021 oproti roku 2020, že se s tím 80miliardová kapitola vnitra nějakým způsobem vyrovná, ale půlmiliardový pokles ve 14miliardové kapitole Ministerstva kultury, no to je pokles likvidační!
ps2017-039-06-004-197.u8.p3.s6 Přesto ministři Hamáček a Zaorálek pro tento dokument hrdě hlasovali se stejnou statečností, s jakou chtěli přidat učitelům na platech při pozměňovacích návrzích, o kterých jsme dnes tady hovořili.
ps2017-039-06-004-197.u8.p4.s1 A prostě, opoziční poslanec, tak jsem zásadně proti tomu, aby v roce 2021 klesla kapitola Ministerstva kultury o půl miliardy korun.
ps2017-039-06-004-197.u8.p4.s2 Pro to hlasoval ministr kultury na vládě!
ps2017-039-06-004-197.u8.p4.s3 Ale pro to nemůžeme hlasovat my, odpovědní poslanci v Poslanecké sněmovně!
ps2017-039-06-004-197.u8.p4.s4 jsem zásadně proti tomu, aby v roce 2021 klesla kapitola Ministerstva vnitra o půl miliardy korun.
ps2017-039-06-004-197.u8.p4.s5 Proto hlasoval ministr vnitra na vládě.
ps2017-039-06-004-197.u8.p4.s6 Ale odpovědní my opoziční poslanci proto hlasovat nemohou!
ps2017-039-06-004-197.u8.p4.s7 tento dokument odmítám, pokládám ho za neodpovědný a pokládám ho za reflexi totálního politického nihilismu a zbabělosti sociální demokracie!
ps2017-039-06-004-197.u9.p1.s1 Teď by měl vystoupit tedy pan poslanec František Vácha, protože se mi přihlásil elektronicky, tak jestli to tedy panu poslanci Ferjenčíkovi nevadí.
ps2017-039-06-004-197.u9.p1.s2 No, pan poslanec Vácha se přihlásil elektronicky, vy jste se přihlásil zdvižením ruky.
ps2017-039-06-004-197.u9.p1.s3 Tak přestože jste se přihlásil dřív, tak musím dát přednost panu poslanci Františkovi Váchovi a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík.
ps2017-039-06-004-197.u9.p1.s4 Tak prosím, máte slovo.
ps2017-039-06-004-197.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-039-06-004-197.u10.p1.s2 se omlouvám kolegům, že možná budu zdržovat.
ps2017-039-06-004-197.u10.p1.s3 Dokonce jsem dostal velmi významné nabídky po cestě k přihlašovacímu pultíku.
ps2017-039-06-004-197.u10.p1.s4 Nicméně mně by možná na to stačila faktická poznámka, ale pro jistotu, kdybych byl delší než dvě minuty, tak jsem se přihlásil.
ps2017-039-06-004-197.u10.p2.s1 bych využil toho, že tady máme paní ministryni financí a pana ministra školství, a chtěl bych se krátce věnovat kapitole Ministerstva školství.
ps2017-039-06-004-197.u10.p2.s2 jsem se chtěl přihlásit původně tedy v tom předchozím bodě, ale nakonec jsem se rozhodl, že se přihlásím tady, protože sem se to spíš hodí.
ps2017-039-06-004-197.u10.p3.s1 v tom předchozím bodě se velmi často mluvilo o platech v regionálním školství.
ps2017-039-06-004-197.u10.p3.s2 Nechci nějakým způsobem hodnotit způsob, jak se v tom regionálním školství bude přidávat, jestli je to 150 % z platu z roku 2017, nebo jestli je to o 15 % víc oproti nějakým...
ps2017-039-06-004-197.u10.p3.s3 Nebo jestli se to vztahuje na průměrnou mzdu.
ps2017-039-06-004-197.u10.p3.s4 Nicméně bych chtěl upozornit, že pokud vláda splní minimálně jeden z těchto cílů, tak budou mít učitelé v regionálním školství v roce 2021 něco přes 45 tisíc.
ps2017-039-06-004-197.u10.p3.s5 Případně kdyby to bylo to usnesení Sněmovny, tak to bude asi 47 tisíc průměrný plat.
ps2017-039-06-004-197.u10.p3.s6 A bych chtěl - to chválím, jsem pro a myslím si, že cesta, kterou zvolil pan ministr, je správná.
ps2017-039-06-004-197.u10.p3.s7 A jsem ho za to vždycky chválil.
ps2017-039-06-004-197.u10.p3.s8 Dokonce jsem byl na jeho straně, aby to zvýšení bylo 2 700 pro všechny, a ne procentuálně v tom roce 2020, protože v tom případě ti mladší by dostali víc procentuálně a bylo by to strategičtější pro to, abychom do školství přilákali ty mladé lidi.
ps2017-039-06-004-197.u10.p3.s9 Nicméně díky odborům apod. jsme se dostali tam, kde jsme.
ps2017-039-06-004-197.u10.p4.s1 Ale bych chtěl obrátit pozornost paní ministryně a pana ministra k vysokému školství.
ps2017-039-06-004-197.u10.p4.s2 jsem si nechal vyjet mzdové tarify na veřejných vysokých školách a myslím si, že když budeme srovnávat učitele v regionálním školství, což jsou vysokoškoláci s magisterským titulem, a budeme je porovnávat s odbornými asistenty, kteří mají na většině vysokých škol Ph.D., tak - si musím vzít brýle - tak bych jenom, abych upoutal pozornost k platům na vysokých školách, tak podle mzdových tabulek na veřejných vysokých školách ti odborní asistenti s Ph.D., to znamená, oni mají ještě vyšší stupeň vzdělání než ti učitelé, tak většinou je to v nějakém rozmezí, tak když budu číst od začátku, tak je to třeba 24 tis., 27 tis., tabulková tarifní mzda 21 31, 26, 22, 30, 24 38 - to je bohatá škola, 22 35, 26 40, 27 40 - bohaté školy, 22 27, 28 tisíc, a tak bych mohl pokračovat.
ps2017-039-06-004-197.u10.p5.s1 A si uvědomuji to, že mzdové tabulky nebo mzdové předpisy jsou čistě v gesci vysokých škol a Senátu, případně i nějakého dohadovacího řízení mezi rektorem a Senátem.
ps2017-039-06-004-197.u10.p5.s2 Když se podíváme na platy docentů, tak ty jsou také v rozmezí.
ps2017-039-06-004-197.u10.p5.s3 A docenti - to jsou učitelé těch budoucích učitelů, tak mají 28, 33, 35, 25 900, 37, 26 46, takže se blíží ten docent, v tom nejvyšším rozmezí se blíží průměrné mzdy v regionálním školství, 27 45 apod.
ps2017-039-06-004-197.u10.p5.s4 U profesorů - máme tady 33 tisíc, 40 tisíc, 25 40, 45, 33, 46 - tady je 30 63, 30 55.
ps2017-039-06-004-197.u10.p5.s5 A pak zase 30, 36.
ps2017-039-06-004-197.u10.p5.s6 Nechci tím zdržovat.
ps2017-039-06-004-197.u10.p5.s7 Ale chtěl bych tedy upozornit...
ps2017-039-06-004-197.u10.p5.s8 Chtěl bych upozornit...
ps2017-039-06-004-197.u10.p5.s9 Ne, teď se dostáváme k meritu věci.
ps2017-039-06-004-197.u10.p5.s10 Ale musel jsem to nějak uvést.
ps2017-039-06-004-197.u10.p5.s11 Nezlobte se.
ps2017-039-06-004-197.u10.p6.s1 Ve střednědobém výhledu v Ministerstvu školství na vysoké školy je na rok 2020 27 mld. a na rok 2021 28 mld. a na rok 2020 stejná hodnota jako v roce 2021.
ps2017-039-06-004-197.u10.p6.s2 bych chtěl poprosit, jestli - samozřejmě tohle je střednědobý výhled a jednání o státním rozpočtu je něco jiného.
ps2017-039-06-004-197.u10.p6.s3 bych chtěl poprosit, jestli by se v příštím jednání o státním rozpočtu Ministerstvo financí nějakým způsobem bylo schopno nebo bylo ochotno domluvit s Ministerstvem školství, tak aby se do těch vysokých škol dostaly ty peníze.
ps2017-039-06-004-197.u10.p6.s4 Ty vysoké školy potřebují mít stabilitu na to, aby se odvážily zvýšit ty mzdové tabulky, a tu stabilitu musí cítit a musí cítit ten rozvoj a hlavně musí mít ty peníze.
ps2017-039-06-004-197.u10.p6.s5 Myslím, že před několika lety šlo do vysokého školství, myslím, 0,6 % HDP.
ps2017-039-06-004-197.u10.p6.s6 Dneska tím, že to HDP roste, je to asi 0,4, nebo něco méně než 0,5.
ps2017-039-06-004-197.u10.p6.s7 Takže bych chtěl poprosit, aby k této dohodě došlo.
ps2017-039-06-004-197.u10.p6.s8 , jestli by paní ministryně byla ochotna, tak tu tabulku, to určitě...
ps2017-039-06-004-197.u10.p6.s9 A kdybyste neměla, tak stačí se na obrátit, vám ji dám.
ps2017-039-06-004-197.u10.p7.s1 Takže to je všechno, o to bych chtěl požádat, aby došlo k dohodě mezi Ministerstvem financí a Ministerstvem školství, aby se nezapomnělo na kantory na vysokých školách, protože se nám v příštích letech může začít stávat to, co se nám dělo asi před třemi roky, že nám vysokoškolští pedagogové odcházeli učit na střední školy, protože na střední škole to bylo prostě jednodušší.
ps2017-039-06-004-197.u10.p7.s2 Oni neměli starost přežít, žádat o granty apod.
ps2017-039-06-004-197.u10.p7.s3 Takže pokud by k dohodě došlo, tak bych prosil, abyste nezapomněli na vysoké školy.
ps2017-039-06-004-197.u10.p7.s4 Děkuji.
ps2017-039-06-004-197.u11.p1.s1 Tak nyní mám tady...
ps2017-039-06-004-197.u11.p1.s2 Máte zájem s přednostním právem vystoupit?
ps2017-039-06-004-197.u11.p1.s3 Jo, jo, tak můžete, paní ministryně, protože pak je tady připraven pan poslanec Marian Jurečka a potom tedy Mikuláš Ferjenčík.
ps2017-039-06-004-197.u11.p1.s4 Pardon, teď vás neslyším, pane ministře, co jste mi říkal.
ps2017-039-06-004-197.u11.p1.s5 Ano, ano, že chce i pan ministr (Plaga)vystoupit.
ps2017-039-06-004-197.u11.p1.s6 Takže paní ministryně Schillerová.
ps2017-039-06-004-197.u11.p1.s7 Prosím.
ps2017-039-06-004-197.u12.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-039-06-004-197.u12.p1.s2 se omlouvám, bych to mohla zapomenout, je pokročilá hodina.
ps2017-039-06-004-197.u12.p1.s3 budu reagovat na pana předsedu Kalouska.
ps2017-039-06-004-197.u12.p1.s4 V podstatě to technické důvody.
ps2017-039-06-004-197.u12.p1.s5 To není žádné snižování prostředků kapitol.
ps2017-039-06-004-197.u12.p1.s6 Samozřejmě ten rozpočet, on dobře , že se bude dojednávat znovu.
ps2017-039-06-004-197.u12.p1.s7 Že není možné v střednědobém výhledu jaksi předjímat některá politická rozhodnutí, ale tohle technické důvody.
ps2017-039-06-004-197.u12.p2.s1 Ministerstvo vnitra tam prostě nemá výdaje na Pegas, což je částka jedné miliardy, protože se předpokládá, že v době je nebude potřebovat.
ps2017-039-06-004-197.u12.p2.s2 A na Ministerstvu kultury končí některé velké projekty, zejména se to týká Národního kulturního pokladu, které byly přesunuty z roku 2018 na rok 2020.
ps2017-039-06-004-197.u12.p2.s3 Takže to naprosto tyto jednoznačné důvody.
ps2017-039-06-004-197.u12.p3.s1 Školství jenom uvedu a doplní pan ministr školství.
ps2017-039-06-004-197.u12.p3.s2 My rozhodně přidáváme vysokým školám neustále víc a víc peněz.
ps2017-039-06-004-197.u12.p3.s3 V rozpočtu 2019 jsme navýšili po dohodě s ministrem školství kapitolu o dvě miliardy, v rozpočtu 2020 o téměř jednu miliardu.
ps2017-039-06-004-197.u12.p3.s4 Problém je ten, že my nemůžeme zasahovat do akademických svobod vysokých škol a zasahovat do tvorby jejich platů.
ps2017-039-06-004-197.u12.p3.s5 Takže samozřejmě pořád slyším o doktorandech, ale nevím, jestli to těm doktorandům nakonec ty vysoké školy dají, protože peněz si myslím, že mají poměrně dost, ale je otázka, kdo nakonec ty odměny dostává.
ps2017-039-06-004-197.u13.p1.s1 Nyní s přednostním právem vystoupí ministr školství Robert Plaga.
ps2017-039-06-004-197.u13.p1.s2 Prosím.
ps2017-039-06-004-197.u13.p1.s3 Připraví se pan poslanec Marian Jurečka.
ps2017-039-06-004-197.u13.p1.s4 Prosím.
ps2017-039-06-004-197.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-039-06-004-197.u14.p1.s2 Budu samozřejmě reagovat na slova, která padla o vysokých školách.
ps2017-039-06-004-197.u14.p1.s3 Takhle by to mohlo vypadat.
ps2017-039-06-004-197.u14.p1.s4 Jsou to standardní stesky, že jsou mzdové předpisy na vysokých školách různé, že jsou fakulty, které ten základ mají nastavený nízko.
ps2017-039-06-004-197.u14.p1.s5 Dodávám, že vysoké školy mají autonomii, fakulty mají autonomii a mzdové předpisy dávají.
ps2017-039-06-004-197.u14.p1.s6 A hlavně, vysoké školy, protože to nejsou pouze vzdělávací instituce, ale i vědecké a výzkumné, tak mají i jiné složky celkových mezd.
ps2017-039-06-004-197.u14.p2.s1 K tomu konkrétnímu, co tady padlo.
ps2017-039-06-004-197.u14.p2.s2 Tak ještě v roce 2017 šlo jenom na vzdělávací činnost bez vědeckých peněz 21,5 mld. korun a v letošním roce je to 26,5 mld. korun.
ps2017-039-06-004-197.u14.p2.s3 To znamená, ten nárůst je tam 35 % během tří let, když si ještě vezmu tu díru, která tam byla v roce 2016.
ps2017-039-06-004-197.u14.p2.s4 A to je znatelné navýšení prostředků.
ps2017-039-06-004-197.u14.p3.s1 To, jestli ty vysoké školy to propíšou, nebo nepropíšou, není v kompetenci Ministerstva školství.
ps2017-039-06-004-197.u14.p3.s2 Programy, které tam dávají, i co se týká třeba lékařských fakult nyní a pedagogických fakult, jsou dodatečnými penězi k těm, o kterých hovořím, resp. jsou zacílením těchto peněz na celospolečenskou potřebu.

Text viewDownload CoNNL-U