|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-26 ps2017-039-01-006-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 374/ - druhé čtení

Date2019-11-26
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039021.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 220 • previousnext

ps2017-039-01-006-010.u10.p9.s6 Ale ta pokuta je pro důchodce naprosto likvidační.
ps2017-039-01-006-010.u10.p9.s7 Úprava umožňuje, aby správní orgán na základě vyhodnocení všech okolností přestupku uložil řidiči, který je starší 68 let věku a nedisponuje platným posudkem o zdravotní způsobilosti, pokutu v nižší výši tisíc korun, než která může být uložena ostatním osobám.
ps2017-039-01-006-010.u10.p9.s8 Předložená právní úprava umožňuje snížit pokutu důchodcům, kterým propadne posudek o zdravotní způsobilosti.
ps2017-039-01-006-010.u10.p9.s9 V dnešní době, kdy je přemíra informací, jež se často liší, se běžně objevují případy, kdy povinné osoby si neuvědomí, že po dosažení 68 let věku musí každé dva roky absolvovat lékařskou prohlídku za účelem vydání posudku o způsobilosti řídit.
ps2017-039-01-006-010.u10.p9.s10 Vysoké pokuty představují významný zásah do rozpočtu těchto osob v důchodovém věku a pro některé z nich mohou být naprosto likvidační a mohou je přivést do dluhové pasti.
ps2017-039-01-006-010.u10.p10.s1 Posuzování výše pokuty nevylučuje aplikaci správního uvážení, takže bude vždy individuální s ohledem na všechny okolnosti případu a bude záležet na rozhodnutí příslušného orgánu, který může zohlednit například délku odskočení platnosti zdravotního posudku či opakování stejného přestupku.
ps2017-039-01-006-010.u10.p11.s1 K účinnosti.
ps2017-039-01-006-010.u10.p11.s2 Vzhledem k tomu, že účinnosti uvedená v návrhu zákona se již nalézá v minulosti, je navrhována sjednocená účinnosti všech ustanovení novely ke dni 1. března 2020.
ps2017-039-01-006-010.u10.p12.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-039-01-006-010.u10.p12.s2 Ještě se přihlásím k tomuto pozměňovacímu návrhu v podrobné rozpravě.
ps2017-039-01-006-010.u11.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2017-039-01-006-010.u11.p1.s2 Na řadě je pan poslanec Petr Dolínek, připraví se pan poslanec Josef Kott.
ps2017-039-01-006-010.u11.p1.s3 Prosím máte slovo.
ps2017-039-01-006-010.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u12.p1.s2 bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu 2607, který reaguje na usnesení vlády.
ps2017-039-01-006-010.u12.p1.s3 Tento pozměňovací návrh na základě požadavků Ministerstva vnitra a dopravy dělá mírnou revizi tohoto návrhu zákona tak, aby byly odstraněny nedostatky, které vláda považovala za důležité zmínit ve svém usnesení.
ps2017-039-01-006-010.u12.p1.s4 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u13.p1.s2 Pan poslanec Josef Kott je na řadě a ještě je přihlášena paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová.
ps2017-039-01-006-010.u13.p1.s3 Prosím máte slovo.
ps2017-039-01-006-010.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-039-01-006-010.u14.p1.s2 Milé kolegyně, vážení kolegové, jsem využil předloženého návrhu zákona pana poslance Dolínka k tomu, abych se pokusil udělat něco s vozidly, která nám zůstávají na dálnicích a která nejsou vždy včas odtažena nebo odstraněna z komunikace a způsobují velké kolony, převážně tedy na dálnicích.
ps2017-039-01-006-010.u14.p1.s3 Takže pozměňovací návrh je poměrně jednoduchý a jde o to, že je-li překážkou v provozu na pozemních komunikaci vozidlo, rozhoduje o jeho odstranění policista nebo strážník obecní policie.
ps2017-039-01-006-010.u14.p1.s4 Je-li vozidlo překážkou provozu na dálnici, zajistí odstranění vozidla z dálnice na výzvu policisty vlastník dálnice.
ps2017-039-01-006-010.u14.p1.s5 Vozidlo se odstraní na náklad jeho provozovatele.
ps2017-039-01-006-010.u14.p2.s1 A teď ve stručnosti bych si dovolil odůvodnit svůj pozměňovací návrh.
ps2017-039-01-006-010.u14.p3.s1 Nejdříve zhodnocení platné právní úpravy, tak jak to funguje nyní.
ps2017-039-01-006-010.u14.p3.s2 Stávající právní úprava obsažená v § 45 odst. 4 zákona o silničním provozu upravuje odstraňování překážky provozu na pozemní komunikaci, je-li touto překážkou vozidlo.
ps2017-039-01-006-010.u14.p3.s3 Uvedené ustanovení předpokládá, že odstranění vozidla z dálnice zajistí na výzvu policisty buď původce překážky, nebo vlastník pozemní komunikace.
ps2017-039-01-006-010.u14.p3.s4 V praxi však toto ustanovení vzbuzuje pochybnosti s ohledem na skutečnost, koho a za jakých okolností policista vyzvat k odstranění vozidla, tedy zda původce překážky, nebo vlastník pozemní komunikace, přičemž náklady na odstranění vozidla nese provozovatel vozidla, který nemusí být a mnohdy také není původcem překážky.
ps2017-039-01-006-010.u14.p3.s5 V případě dopravních nehod vzbuzuje nejasnosti také samotný termín původce překážky.
ps2017-039-01-006-010.u14.p4.s1 Výše uvedené pochybnosti, byť v malém rozsahu, mohou mít za následek další zvýšení či prodloužení vzniklého rizika pro bezpečnost a plynulost provozu na dálnici.
ps2017-039-01-006-010.u14.p4.s2 Dálnice jsou pro nás nejvýznamnějšími pozemními komunikacemi v České republice a při nejvyšší dovolené rychlosti 130 km/hod. je jakémkoli nadbytečné prodlení s odstraňováním vozidla tvořícího překážku provozu na dálnici v rozporu s veřejným zájmem na bezpečném a plynulém provozu na dálnici.
ps2017-039-01-006-010.u14.p5.s1 V praxi se často také stává to, že původce překážky projeví vůli odstranit vozidlo tvořící překážku sám, avšak není zajištěna odtahová služba.
ps2017-039-01-006-010.u14.p5.s2 Je schopna na místo překážky dorazit mnohdy i o několik desítek minut, si dovolím říct, že i dokonce hodin později než odtahová služba, která je zpravidla smluvně zajištěna správcem dálnice, kterým je v případě dálnic státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic České republiky.
ps2017-039-01-006-010.u14.p5.s3 Tato organizace za účel zrychlit a zkvalitnit práci při odtahu vozidel z dálnice smluvně zajištěnými subjekty, které musí splňovat předem dané standardy a musí být schopny včasného a profesionálního zásahu na dálnici.
ps2017-039-01-006-010.u14.p5.s4 I v případech, kdy není nezbytné vozidlo odtáhnout, ale postačí pouze zásah na místě, poskytne správce dálnice již v současnosti vlastními silami tuto službu bezplatně.
ps2017-039-01-006-010.u14.p5.s5 Služba asistence Ředitelství silnic a dálnic je zároveň vybavena i zařízením pro bezpečnější označení vozidla tvořícího překážku provozu do doby, než bude vozidlo tvořící překážku odstraněno.
ps2017-039-01-006-010.u14.p6.s1 A teď krátce principy navrhované právní úpravy.
ps2017-039-01-006-010.u14.p6.s2 V návaznosti na existující a výše konstatovaný veřejný zájem na minimalizaci rizika ohrožení bezpečnosti a plynulosti provozu na dálnici vozidlem tvořícím překážku provozu je navrženo přiznat povinnost odstranění takového vozidla na dálnici přímo jejímu vlastníkovi - to je v případě dálnice státu - který tuto činnost v praxi na výzvu policisty zajišťuje ve smyslu § 9 odst. 3 zákona o pozemních komunikacích prostřednictvím správce, což je v tomto případě Ředitelství silnic a dálnic.
ps2017-039-01-006-010.u14.p6.s3 Jak bylo uvedeno výše, správce dálnice pro tuto činnost smluvně zajištěny vhodné subjekty, které jsou schopny včasného a profesionálního zásahu.
ps2017-039-01-006-010.u14.p6.s4 Jednoznačné určení osoby odpovědné za odstranění vozidla tvořícího překážku provozu na dálnici umožní minimalizovat dobu, po kterou bude takováto překážka na dálnici se vyskytovat, a tím dojde k významnému snížení rizika ohrožení bezpečnosti a plynulosti provozu na dálnici.
ps2017-039-01-006-010.u14.p7.s1 K tomuto pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-039-01-006-010.u14.p7.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-039-01-006-010.u15.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2017-039-01-006-010.u15.p1.s2 Zatím poslední přihlášenou do obecné rozpravy je paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová.
ps2017-039-01-006-010.u15.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-039-01-006-010.u16.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo, za slovo.
ps2017-039-01-006-010.u16.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, bych ráda uvedla svůj pozměňovací návrh, který jsem ve shodné podobě uváděla i u sněmovního tisku 359, ale nyní bych ho chtěla uvést i u sněmovního tisku 374.
ps2017-039-01-006-010.u16.p1.s3 Tento pozměňovací návrh reaguje na skutečnost, kterou očekáváme od 1. ledna příštího roku, a to je, že se nám rozšíří náš mýtný systém i na silnice prvních tříd, a to v délce zhruba 860 kilometrů.
ps2017-039-01-006-010.u16.p1.s4 My jsme tuto situaci konzultovali prostřednictvím Asociace krajů a prostřednictvím Svazu měst a obcí velmi intenzivně s Ministerstvem dopravy, protože se obáváme, že pokud dojde k rozšíření tohoto mýtného systému na silnice prvních tříd, tak se nám přesune nákladní a kamionová doprava na silnice nižších tříd, to znamená ty, které jsou ve správě a majetku krajů, což jsou silnice druhých a třetích tříd.
ps2017-039-01-006-010.u16.p2.s1 Původně se hledalo řešení, že všechny kraje požádají odbor silničně správních agend o vydání rozhodnutí, aby se nemohlo na ty úseky objízdné jezdit, ale z hlediska procesního řešení by tento proces mohl být velmi zdlouhavý a zároveň by také mohlo dojít, protože v tomto správním řízení se k takovému opatření obecné povahy vyjadřuje Policie České republiky, která může také k tomu dát negativní stanovisko a mohou se v rámci toho řízení podávat i námitky.
ps2017-039-01-006-010.u16.p2.s2 Proto i na jednání dopravní komise Asociace krajů byl tento návrh jednomyslně podpořen.
ps2017-039-01-006-010.u16.p3.s1 Jdeme cestou slovenského modelu, který by přinesl tedy, že kamiony nad hmotností 12 tun by nemohly v žádném případě vyjíždět na silnice druhých a třetích tříd.
ps2017-039-01-006-010.u16.p3.s2 Byl by to tzv. zákaz tranzitní dopravy.
ps2017-039-01-006-010.u16.p3.s3 Pokud by došlo k porušení tohoto zákazu, tak by to pro řidiče bylo pokutováno v rozmezí od 5 tisíc do 10 tisíc korun.
ps2017-039-01-006-010.u16.p3.s4 Samozřejmě, že pokud bude pokuta ukládána na místě, tak by byla v částce 5 tisíc korun.
ps2017-039-01-006-010.u16.p3.s5 Pokud by byla ve správním řízení, tak by ta částka mohla být do 10 tisíc korun.
ps2017-039-01-006-010.u16.p3.s6 Pro provozovatele vozidla se dneska v zákoně o pozemních komunikacích navrhuje pokuta do 100 tisíc, která je ukládána ve správním řízení.
ps2017-039-01-006-010.u16.p3.s7 To znamená, že by byla zachována ve stejné výši.
ps2017-039-01-006-010.u16.p4.s1 Problém, který tady ještě je, že pokud tento zákon a tento pozměňovací návrh bude schválen, tak je jasné, že takové nákladní automobily nad 12 tun mohou být pokutovány, pokud budou jednotlivé komunikace těch druhých a třetích tříd řádně označeny.
ps2017-039-01-006-010.u16.p4.s2 Proto zároveň ve svém pozměňovacím návrhu navrhuji, aby tento zákon byl platný a účinný prvním dnem osmého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení, a to právě z důvodu toho, že bude muset dojít k dopravnímu označení všech úseků druhých a třetích tříd.
ps2017-039-01-006-010.u16.p4.s3 Tuto otázku jsme také velmi intenzivně konzultovali s Ministerstvem dopravy, protože osazení značkami všech komunikací druhých a třetích tříd bude velmi nákladné.
ps2017-039-01-006-010.u16.p4.s4 v tuto chvíli to máme i vyčíslené a myslím si, že to označování bude postupné, a máme v současné chvíli přislíbeno od ministra dopravy, že bude pro kraje vypsán dotační titul, kde získají finanční prostředky na nákup a osazení těchto dopravních značek.
ps2017-039-01-006-010.u16.p5.s1 Úplně v závěru bych chtěla říci, že v daném pozměňovacím návrhu jsou i výjimky z tohoto zákazu.
ps2017-039-01-006-010.u16.p5.s2 Je to zákaz tranzitní dopravy pro nákladní vozidla nad 12 tun, ale je jasné, že pokud pojedou do některého místa naložit či vyložit nějaké zboží, popřípadě do svého sídla provozovny, bydliště dopravce atd., takže všechny tyto výjimky jsou tam uvedeny.
ps2017-039-01-006-010.u16.p5.s3 Jsou to výjimky například i pro složky integrovaného záchranného systému a pro další.
ps2017-039-01-006-010.u16.p5.s4 Vše je řádně uvedeno v daném pozměňovacím návrhu a věřím, že tento pozměňovací návrh buď u sněmovního tisku 359, nebo u sněmovního tisku 374 bude podpořen.
ps2017-039-01-006-010.u16.p6.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-039-01-006-010.u17.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u17.p1.s2 To byla poslední přihláška do obecné rozpravy.
ps2017-039-01-006-010.u17.p1.s3 Hlásí se ještě někdo z místa?
ps2017-039-01-006-010.u17.p1.s4 Nikdo se nehlásí, obecnou rozpravu končím.
ps2017-039-01-006-010.u17.p1.s5 Je zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě?
ps2017-039-01-006-010.u17.p1.s6 Není.
ps2017-039-01-006-010.u17.p2.s1 Omluvy.
ps2017-039-01-006-010.u17.p2.s2 Z jednání schůze Poslanecké sněmovny se od do hodin z pracovních důvodů omlouvá poslankyně Věra Adámková a stejně tak z pracovních důvodů od hodin do konce jednacího dne se omlouvá poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková.
ps2017-039-01-006-010.u17.p3.s1 Zahajuji podrobnou rozpravu.
ps2017-039-01-006-010.u17.p3.s2 První v podrobné rozpravě vystoupí poslankyně Monika Oborná.
ps2017-039-01-006-010.u17.p3.s3 Připraví se poslankyně Pastuchová.
ps2017-039-01-006-010.u17.p3.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-01-006-010.u18.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-039-01-006-010.u18.p1.s2 bych se tímto ráda přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán v systému číslo 2919 a který jsem tady již v předchozí rozpravě odůvodnila.
ps2017-039-01-006-010.u18.p1.s3 Jedná se o to oprávnění k řízení traktorů pro zahraniční pracovníky.
ps2017-039-01-006-010.u18.p1.s4 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u19.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u19.p1.s2 Poslankyně Jana Pastuchová, připraví se poslanec Koten.
ps2017-039-01-006-010.u19.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-01-006-010.u20.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u20.p1.s2 bych se tímto chtěla přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který je v systému pod číslem 2416.
ps2017-039-01-006-010.u20.p1.s3 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u21.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u21.p1.s2 Poslanec Radek Koten, připraví se poslanec Dolínek.
ps2017-039-01-006-010.u21.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-039-01-006-010.u22.p1.s1 Dovolte mi, abych se přihlásil ke svému písemnému pozměňovacímu návrhu, který je veden pod sněmovním dokumentem číslo 3801.
ps2017-039-01-006-010.u22.p1.s2 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u23.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-01-006-010.u23.p1.s2 Poslanec Petr Dolínek, připraví se poslanec Josef Kott.
ps2017-039-01-006-010.u23.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-01-006-010.u24.p1.s1 Tímto se hlásím k návrhu, který jsem zmínil v obecné rozpravě pod číslem 2607.

Text viewDownload CoNNL-U