|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-26 ps2017-039-01-004-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 336/ - druhé čtení

Date2019-11-26
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039016.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 222 • previousnext

ps2017-039-01-004-008.u8.p3.s1 Proto předkládám v této věci dva pozměňovací návrhy, a to jeden, který navrhuje, abychom my tady doma si snížili klauzuli pro vstup do europarlamentu z 5 % na 3 %.
ps2017-039-01-004-008.u8.p3.s2 Je to čistě proto, protože my jsme tohle prosazovali vždycky.
ps2017-039-01-004-008.u8.p3.s3 Ta tříprocentní klauzule je blízká přirozené klauzuli, která odpovídá tomu, že pokud získáte dostatečný počet hlasů k tomu, abyste měli 3 % hlasů, tak to stačí prostě, odpovídá to zhruba jednomu mandátu, takže je namístě dostat ten jeden mandát.
ps2017-039-01-004-008.u8.p3.s4 Není přece žádný smysl v tom, abyste získávali více hlasů, když váš počet hlasů odpovídá jednomu mandátu.
ps2017-039-01-004-008.u8.p3.s5 Stejně se čeští poslanci připojují k nějakým větším frakcím v Evropském parlamentu a sama tady žádná strana jednu frakci neudělá.
ps2017-039-01-004-008.u8.p3.s6 Takže není žádný důvod stavět tuto umělou bariéru.
ps2017-039-01-004-008.u8.p3.s7 Samozřejmě pro nás ta bariéra není nepřekonatelná, ale jsou zde jiné strany, které by to určitě mohly ocenit.
ps2017-039-01-004-008.u8.p3.s8 Myslím si, že debata o nějakém narovnávání volebních systémů tak, aby byly skutečně poměrné, je opět na stole.
ps2017-039-01-004-008.u8.p3.s9 Čili to je jeden z těch návrhů.
ps2017-039-01-004-008.u8.p4.s1 Druhý návrh se potom týká samotného aktu, kdy předkládáme doprovodné usnesení, kde Poslanecká sněmovna vyjádří nesouhlas s rozhodnutím Rady 2018/994 ze dne 13. července 2018 jako celkem, přestože implementujeme některá ta usnesení, protože proti těm změnám, které implementujeme do naší národní legislativy, proti těm samozřejmě nic nemáme, to je smysluplné, to je namístě.
ps2017-039-01-004-008.u8.p4.s2 Ale toto povinné nastavování vyšších klauzulí shora v některých státech považujeme skutečně za nevhodné.
ps2017-039-01-004-008.u8.p4.s3 Nepřijde nám namístě, aby se do toho Evropa takhle míchala.
ps2017-039-01-004-008.u8.p4.s4 Ostatně spousta států většinové systémy.
ps2017-039-01-004-008.u8.p4.s5 Spousta států nějaké regionální způsoby volby, preferenční hlasování a podobně.
ps2017-039-01-004-008.u8.p4.s6 A nepřipadá nám namístě, aby v několika vybraných případech, kde se volí v jednom obvodu více poslanců, bylo nutné mít pětiprocentní klauzuli.
ps2017-039-01-004-008.u8.p4.s7 Čili to je druhý pozměňovací návrh.
ps2017-039-01-004-008.u8.p4.s8 K němu se ještě podrobněji dostanu v podrobné rozpravě.
ps2017-039-01-004-008.u8.p5.s1 A nyní k jiné věci, kterou považuji zde za důležitou, protože ten akt Rady se nevěnuje, nemá jenom povinné části, ale i nějaké doporučené části, a ty se nezahrnuly do změny, přestože v těch doporučených částech se jasně doporučuje, že by státy měly zajistit svým občanům možnosti přednostního hlasování, korespondenčního hlasování, případně i elektronického hlasování.
ps2017-039-01-004-008.u8.p5.s2 A to je věc, která u nás chybí, přestože valná většina států Evropské unie nějakou formu distančního hlasování .
ps2017-039-01-004-008.u8.p5.s3 Většina států hlasování poštou, některé a ještě více států aspoň možnost hlasování pro své občany, kteří jsou v zahraničí, na ambasádách.
ps2017-039-01-004-008.u8.p6.s1 A tedy zde předkládám dva pozměňovací návrhy poměrně obsáhlé, jsou legislativním textem delší než samotný návrh zákona, a to bez podrobného zdůvodnění, které si samozřejmě můžete najít v systému.
ps2017-039-01-004-008.u8.p6.s2 Čili jsou to dva pozměňovací návrhy, které navrhují korespondenční volbu pro naše občany v zahraničí, případně alespoň možnost prezenční volby na ambasádách v evropských volbách pro naše občany v zahraničí.
ps2017-039-01-004-008.u8.p6.s3 Protože nyní je skutečně situace taková, že naši občané jsou znevýhodněni proti jiným občanům Evropské unie, kteří na ambasádách nebo poštou, případně dokonce i elektronicky volit mohou, kdežto naši občané mají smůlu.
ps2017-039-01-004-008.u8.p6.s4 To mi přijde úplně absurdní v případě hlasování na ambasádách, protože to aspoň umožňujeme v případě poslaneckých či prezidentských voleb, ale v případě podobných celonárodních voleb, jako jsou volby evropské, možnost hlasovat občanům na ambasádách neumožňujeme.
ps2017-039-01-004-008.u8.p6.s5 A to mi skutečně nepřijde vhodné.
ps2017-039-01-004-008.u8.p7.s1 Dnes jsem se vrátil ze zahraniční cesty, kde jsme se právě setkali se zástupci českých komunit v zahraničí v těch státech, kde třeba hlasování poštou je zcela běžná záležitost, jako je Austrálie.
ps2017-039-01-004-008.u8.p7.s2 Jedna z těch věcí, kterou nám říkali, že by jim pomohla, a z těch podle jednoduše vyřešitelných na rozdíl od nějakých sociálních opatření ohledně započítávání odpracované doby ve státech, kde nemáme smlouvu a podobně, je ta volba.
ps2017-039-01-004-008.u8.p7.s3 Ti občané se zajímají o to, co se děje doma.
ps2017-039-01-004-008.u8.p7.s4 A pokud chceme, aby si zachovali vztah k České republice, aby se třeba někdy vrátili s tou zahraniční zkušeností, kterou si udělají, a přenesli ji domů, tak bychom jim měli jít naproti a umožnit jim alespoň to korespondenční hlasování, nebo hlasování na ambasádách.
ps2017-039-01-004-008.u8.p7.s5 Čili to je k tomu.
ps2017-039-01-004-008.u8.p8.s1 Podrobněji ještě k těm dvěma návrhům - je to poměrně obsáhlý legislativní text.
ps2017-039-01-004-008.u8.p8.s2 My jsme se inspirovali, resp. měl jsem to napsané, ale pak jsem to musel přepisovat, protože se objevil ten legislativní návrh v připomínkovém řízení od Ministerstva vnitra na všeobecnou úpravu voleb, kde právě je návrh na korespondenční hlasování v zahraničí, takže tam jsme přepisovali.
ps2017-039-01-004-008.u8.p8.s3 Je to uděláno tedy stejně, jako je to v tom návrhu Ministerstva vnitra.
ps2017-039-01-004-008.u8.p8.s4 To znamená, že je to dvouobálkový systém, je to pouze volba v zahraničí.
ps2017-039-01-004-008.u8.p8.s5 Pouze občané, kteří si požádají v těch zemích, kde je to možné, o zaslání volebních dokumentace, obdrží volební dokumentaci, přidají svůj vlastní hlasovací lístek, řádně to zaobálkují do dvou obálek a pošlou zpátky na ambasádu.
ps2017-039-01-004-008.u8.p8.s6 Není to nic, co by ty ambasády nemohly zvládnout, jak se mi vyjádřil pan velvyslanec, tisíc obálek za den zvládli v minulosti, není důvod, aby nezvládli pár desítek za měsíc teď.
ps2017-039-01-004-008.u8.p9.s1 Tolik asi obecně k tomuto a se k těm návrhům potom ještě podrobněji vrátím.
ps2017-039-01-004-008.u8.p9.s2 Čili jsou zde dvě skupiny návrhů ode mne.
ps2017-039-01-004-008.u8.p9.s3 Jedno je ten návrh na řešení povinné pětiprocentní volební klauzule, která je zbytečně diskriminační vůči menším stranám a vlastně ohýbá volební systém z přímé poměrné volby, tak jak by měla být, v něco méně poměrného.
ps2017-039-01-004-008.u8.p9.s4 A ty druhé návrhy se týkají našich občanů v zahraničí, kteří mají vztah k České republice, mají vztah k Evropské unii, jsou to přece jenom světoobčané a myslím si, že by měli mít právo volit v evropských volbách, podobně jako to mají občané jiných evropských států.
ps2017-039-01-004-008.u8.p9.s5 Pro ty občany je velice obtížné se jinak těch voleb zúčastnit, protože by vlastně museli cestovat tisíce kilometrů do České republiky.
ps2017-039-01-004-008.u8.p9.s6 Nejdříve, aby si tady případně vyřešili věci ohledně trvalého bydliště a zjistili, ve kterém okrsku vlastně tentokrát hlasují.
ps2017-039-01-004-008.u8.p9.s7 A potom podruhé, aby mohli hlasovat.
ps2017-039-01-004-008.u8.p9.s8 To skutečně není něco, co bychom po nich rozumně mohli žádat.
ps2017-039-01-004-008.u8.p10.s1 A i pokud bychom zavedli jenom ambasádní volbu, tak bych se chtěl zastat korespondenční volby, kdy v tom zahraničí skutečně jsou státy, kdy korespondenční volba běžně funguje, je s tím hluboká zkušenost a není žádný důvod, abychom to nemohli zvládnout i my.
ps2017-039-01-004-008.u8.p10.s2 Ti občané jsou na to často zvyklí ze svého zahraničního prostředí.
ps2017-039-01-004-008.u8.p10.s3 A pokud by volili na ambasádách, budou muset dvakrát, případně i třikrát cestovat tisíce kilometrů, nejdříve, aby si vyřídili zapsání do seznamu voličů, a podruhé, aby provedli samotný akt volby.
ps2017-039-01-004-008.u8.p10.s4 To znamená prostě hodiny v letadle, tisíce kilometrů cestování.
ps2017-039-01-004-008.u8.p10.s5 To zase není otevřenost a přístupnost k volbě, jakou by si náš občan v dnešním 21. století měl pěstovat.
ps2017-039-01-004-008.u8.p10.s6 Volba poštou není žádná novinka, je to věc 19. století.
ps2017-039-01-004-008.u8.p10.s7 Prosím, pojďme se posunout v tomto alespoň do 19. století.
ps2017-039-01-004-008.u8.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-039-01-004-008.u9.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-039-01-004-008.u9.p1.s2 To byla poslední přihláška do podrobné rozpravy.
ps2017-039-01-004-008.u9.p1.s3 Nikdo se dále nehlásí, podrobnou rozpravu končím.
ps2017-039-01-004-008.u9.p1.s4 Je zájem o závěrečná slova?
ps2017-039-01-004-008.u9.p1.s5 Byl jsem informován předcházejícím řídícím schůze, že se jedná o podrobnou rozpravu.
ps2017-039-01-004-008.u9.p1.s6 Pane místopředsedo, ale můžete se přihlásit, pokud chcete.
ps2017-039-01-004-008.u9.p1.s7 Přihlásil jste se, ještě jsem neukončil rozpravu podrobnou, takže můžete vystoupit.
ps2017-039-01-004-008.u10.p1.s1 Děkuji velice, pane předsedající.
ps2017-039-01-004-008.u10.p1.s2 si to potom ověřím ve stenozáznamu, jestli jsem tak unavený , nebo co se děje.
ps2017-039-01-004-008.u10.p1.s3 Nicméně abych se přihlásil k těm jednotlivým pozměňovacím návrhům podrobně.
ps2017-039-01-004-008.u10.p2.s1 Na prvním místě je to sněmovní dokument 3594, to je snížení volební klauzule z 5 procent na 3 procenta v evropských volbách v České republice.
ps2017-039-01-004-008.u10.p2.s2 Jak jsem říkal, je to vlastně pod tou přirozenou klauzulí, která se pohybuje někde mezi 3,1 a 3,4 procenta.
ps2017-039-01-004-008.u10.p2.s3 Je to skutečně drobná změna, kdy se číslovka 5 nahrazuje číslovkou 3.
ps2017-039-01-004-008.u10.p2.s4 A jde v zásadě o to, aby nebyl volební systém poměrný do Evropského parlamentu v České republice zbytečně diskriminační vůči menším stranám, tak, aby ta volební soutěž byla prostě rovná a poměrná, jako být.
ps2017-039-01-004-008.u10.p2.s5 Není žádný důvod pro to, abychom zde měli klauzuli pětiprocentní, protože na evropské úrovni se nesestavuje vláda, a vůbec se nesestavuje na základě toho, jaké zastoupení tam mají čeští europoslanci.
ps2017-039-01-004-008.u10.p2.s6 Takže není žádný důvod stavět tuto umělou překážku vstupu politických stran do Evropského parlamentu.
ps2017-039-01-004-008.u10.p2.s7 Čili to je pozměňovací návrh, který najdete pod sněmovním dokumentem 3594.
ps2017-039-01-004-008.u10.p3.s1 Jako další je zde potom doprovodné usnesení, které se podle zvyku načítá jako pozměňovací návrh, čili je to sněmovní dokument 3595 a je to doprovodné usnesení, kdy by se Sněmovna měla usnést na tom, že z důvodu zavedení povinné uzavírací klauzule pro některé členské státy Poslanecká sněmovna nesouhlasí s rozhodnutím Rady 2018/994 ze dne 13. července 2018 jako celkem, byť implementuje některá ustanovení tohoto rozhodnutí.
ps2017-039-01-004-008.u10.p3.s2 Tohle je ten případ, kdy my nemáme jinou možnost, jak vyjádřit nesouhlas s těmi články, které nemusíme implementovat, než tím, že řekneme, že s nimi nesouhlasíme.
ps2017-039-01-004-008.u10.p3.s3 Protože prostě v tom procesu nikde jinde se nedá najít způsob, jak vyjádřit nesouhlas.
ps2017-039-01-004-008.u10.p3.s4 Proto jsem se rozhodl pro tento zvláštní způsob doprovodného usnesení.
ps2017-039-01-004-008.u10.p3.s5 Věřím, že ho pochopíte.
ps2017-039-01-004-008.u10.p3.s6 A jak říkám, opět je to něco, kdy Evropská unie, resp. větší evropské strany vytvářejí zbytečné bariéry pro to, aby udržely svoji většinu, která se jim stejně hroutí.
ps2017-039-01-004-008.u10.p3.s7 Takže si myslím, že to je zbytečný boj proti něčemu, co není potřeba.
ps2017-039-01-004-008.u10.p3.s8 A opět se zde odvolám na to, že volba do Evropského parlamentu by měla být poměrná, být přímá, co nejlépe kopírovat rozložení názorů v evropské společnosti tak, aby byli občané co nejlépe zastoupeni poměrně těmi lidmi, které si skutečně chtějí zvolit.
ps2017-039-01-004-008.u10.p4.s1 A pak je zde návrh, sněmovní dokument 3621, což je pozměňovací návrh, který zavádí korespondenční a prezenční volbu v zahraničí.
ps2017-039-01-004-008.u10.p4.s2 To znamená za prvé možnost našich občanů, aby mohli v evropských volbách hlasovat na ambasádách, protože to aktuálně nemohou, přestože to je poměrně běžná záležitost.
ps2017-039-01-004-008.u10.p4.s3 A za druhé i to, aby mohli hlasovat korespondenčně v zahraničí.
ps2017-039-01-004-008.u10.p4.s4 Čili ti čeští občané, kteří mají dlouhodobý pobyt v zahraničí, aby mohli v evropských volbách hlasovat korespondenčně.
ps2017-039-01-004-008.u10.p4.s5 Jak jsem říkal, jde o to, že náročnost volby je v zahraničí často velice obtížná, jsou to skutečně hodiny v letadle a tisíce kilometrů cestování, nemalé náklady a často musíte na ten úřad dvakrát nebo třikrát.
ps2017-039-01-004-008.u10.p4.s6 Takže korespondenční volba, kde skutečně nehrozí nějaký obrovský únos nebo změna volebních výsledků, ale je to prostě nějaká podaná ruka našim občanům v zahraničí, že na nezapomínáme a že bychom byli třeba rádi, kdyby se někdy k nám vrátili, protože tato země nezůstává pozadu a nezůstává pozadu např. za ostatními evropskými státy, které svým občanům korespondenční volbu umožňují.
ps2017-039-01-004-008.u10.p5.s1 A pak je zde - čili to byl sněmovní dokument 3621, korespondenční a prezenční volba v zahraničí.
ps2017-039-01-004-008.u10.p5.s2 A pak je zde sněmovní dokument 3622, což je pouze prezenční volba v zahraničí, tzn. pouze možnost hlasování na ambasádách.
ps2017-039-01-004-008.u10.p5.s3 To je ověřený způsob, který používáme ve volbách prezidenta nebo ve volbách do Poslanecké sněmovny v zahraničí.
ps2017-039-01-004-008.u10.p5.s4 Zde navíc nejsou komplikace s tím, kterému kraji se hlasy přičtou.
ps2017-039-01-004-008.u10.p5.s5 Prostě máme jeden volební obvod, takže není žádný komplikovaný důvod, proč by nemohla proběhnout volba na ambasádách stejně, jako probíhá do Poslanecké sněmovny.
ps2017-039-01-004-008.u10.p5.s6 Aspoň toto minimum k vyrovnání hlasů našich občanů v zahraničí vůči hlasům občanů jiných evropských států v zahraničí bychom myslím mohli provést.
ps2017-039-01-004-008.u10.p6.s1 Čili to byly všechny pozměňující návrhy.
ps2017-039-01-004-008.u10.p6.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-039-01-004-008.u10.p6.s3 Děkuji, pane předsedající, děkuji panu ministrovi a sejdeme se nad nimi ve třetím čtení.
ps2017-039-01-004-008.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-039-01-004-008.u11.p1.s2 Myslím, že tím jsme se vyrovnali s tou nejasností, která zde vznikla.
ps2017-039-01-004-008.u11.p1.s3 A ještě jednou připomínám, že jsme na konci podrobné rozpravy, a ptám se, jestli se někdo ještě hlásí do podrobné rozpravy.
ps2017-039-01-004-008.u11.p1.s4 Nehlásí, takže podrobnou rozpravu končím a ptám se, zda je zájem o závěrečná slova.
ps2017-039-01-004-008.u11.p1.s5 Nemá ani pan ministr, ani pan zpravodaj.
ps2017-039-01-004-008.u11.p1.s6 Pan ministr přece jenom .
ps2017-039-01-004-008.u11.p1.s7 Prosím, máte slovo.
ps2017-039-01-004-008.u12.p1.s1 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U