|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-10-25 ps2017-036-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů /sněmovní tisk 509/ - třetí čtení

Date2019-10-25
Meetingps2017/036
Agenda Itemps2017/036/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/036schuz/s036001.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 2031 • previousnext

ps2017-036-01-001-001.u1.p1.s1 1.
ps2017-036-01-001-001.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů /sněmovní tisk 509/ - třetí čtení
ps2017-036-01-001-001.u1.p2.s1 Projednávání tohoto bodu jsme zahájili dne 18. října na 35. schůzi Poslanecké sněmovny, rozprava byla přerušena.
ps2017-036-01-001-001.u1.p2.s2 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová a zpravodaj garančního výboru, což je rozpočtový výbor, poslanec Milan Feranec.
ps2017-036-01-001-001.u1.p3.s1 Připomínám, že návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 509/3, který byl doručen dne 27. září 2019.
ps2017-036-01-001-001.u1.p3.s2 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 509/4.
ps2017-036-01-001-001.u1.p4.s1 Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené rozpravě, do které mám zatím jednu písemnou přihlášku, a to paní poslankyně Věry Kovářové, která přednese stanovisko klubu STAN, s přednostním právem.
ps2017-036-01-001-001.u1.p4.s2 Takže paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-036-01-001-001.u1.p5.s1 vás poprosím o klid v jednacím sále, aby se paní poslankyně mohla vyjádřit.
ps2017-036-01-001-001.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-036-01-001-001.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se vyjádřila za klub Starostů a nezávislých k takzvanému daňovému balíčku.
ps2017-036-01-001-001.u2.p1.s3 Své vyjádření bych zahájila pozměňovacími návrhy, které náš klub podal.
ps2017-036-01-001-001.u2.p2.s1 Prvním pozměňovacím návrhem, který jsem podala společně s panem poslancem Ferjenčíkem a s panem poslancem Bartoškem, se týká zvýšení poplatků za vklad do katastru nemovitostí na dvojnásobek, tedy z 1 000 na 2 000 pro občany a pro obce z 10 000 na 20 000 , což je maximální částka, a jak jistě víte, obce vkládají do katastru často -
ps2017-036-01-001-001.u3.p1.s1 vás požádám ještě jednou o klid.
ps2017-036-01-001-001.u3.p1.s2 Ještě počkáme, aby byl opravdu klid.
ps2017-036-01-001-001.u3.p1.s3 Mějme respekt k paní poslankyni.
ps2017-036-01-001-001.u3.p1.s4 Prosím.
ps2017-036-01-001-001.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-036-01-001-001.u4.p1.s2 Ještě jednou tedy opakuji, že obcím by se maximální částka, kterou by platily za vklad do katastru, zvýšila z 10 000 na 20 000 , to je v případě, kdy obce vkládají velké stavby, kde je hodně zápisů, popřípadě vkládají věcná břemena, takže ta částka se zvyšuje z 10 000 na 20 000 .
ps2017-036-01-001-001.u5.p1.s1 No, vás opravdu požádám ještě jednou o klid!
ps2017-036-01-001-001.u5.p1.s2 Jestli hladina hluku nebude nižší, tak budu bohužel muset vyhlásit pauzu například na jednu minutu, abychom se opravdu uklidnili, protože paní poslankyně opakovaně žádá o to, abych zjednal pořádek.
ps2017-036-01-001-001.u5.p1.s3 Tak prosím, paní poslankyně.
ps2017-036-01-001-001.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-036-01-001-001.u6.p1.s2 Je vidět, že máte autoritu.
ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s1 Takže abychom se vrátili k našemu pozměňovacímu návrhu, který se týká zvýšení poplatků za vklad do katastru z 1 000 na 2 000 pro občany, u obcí z 10 000 na 20 000 .
ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s2 S tímto krokem ovšem nelze souhlasit, neboť hlavní argument pro zvýšení je nutnost započítání inflace od poslední korekce poplatků za vklad do katastru nemovitostí.
ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s3 I z laického pohledu je zřejmé, že za několik posledních let inflace rozhodně nedosáhla výše 100 %.
ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s4 Vláda také argumentuje zvýšením nákladů spojených s řízením o vkladu, ale toto zvýšení není nijak vyčísleno.
ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s5 Je tedy možné pouze spekulovat o pravé podstatě a účelu předložené novely.
ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s6 Dále také neočekáváme, že by komfort spojený se zvýšením poplatků na dvojnásobek skutečně dosáhl toho, že služby za vklad u katastru se zvýší a zlepší o 100 %.
ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s7 Je nutné také zmínit stále rostoucí ceny nemovitostí, které se pro značnou část obyvatel začínají stávat nedostupnými.
ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s8 Tím, že dochází k digitalizaci, a u katastru je to zjevné, tím by spíše mělo dojít k úspoře nákladů.
ps2017-036-01-001-001.u6.p3.s1 Z výše uvedených důvodů rozhodně navrhujeme předmětnou změnu z novely vyjmout.
ps2017-036-01-001-001.u6.p3.s2 Myslím si, že to je jeden z těch příkladů, kdy vláda hledá prostředky, a je jasné, že občané, pokud si koupí nějakou nemovitost, musí na katastr.
ps2017-036-01-001-001.u6.p3.s3 Obce, staví-li, musí na katastr.
ps2017-036-01-001-001.u6.p3.s4 Čili je to pro vládu jednoduchý způsob, jak opět vytáhnout peníze z kapes daňových poplatníků, popřípadě z účtů obcí.
ps2017-036-01-001-001.u6.p3.s5 To byl první pozměňovací návrh.
ps2017-036-01-001-001.u6.p4.s1 Druhým pozměňovacím návrhem je návrh paní poslankyně Jany Krutákové, která rozšiřuje skupinu těch, kteří budou osvobozeni od placení daně z nemovitosti za takzvané remízky.
ps2017-036-01-001-001.u6.p4.s2 Ve svém odůvodnění říká, že zemědělci požadují po státu snížení pozemkové daně z takzvaných krajinných prvků, remízků, mezí apod.
ps2017-036-01-001-001.u6.p4.s3 Nyní totiž musí z takových ploch odvádět státu daň z pozemků, která výrazně převyšuje odvod z obdělávaných polí, a upozorňují na nepoměr mezi zdaněním výnosných polí a neobdělávaných, ale pro krajinu klíčových krajinných prvků.
ps2017-036-01-001-001.u6.p4.s4 Paní poslankyně rozšiřuje toto osvobození také na skupinu těch, kteří nepodnikají v zemědělství, tedy pro občany.
ps2017-036-01-001-001.u6.p5.s1 Paní poslankyně Krutáková se rozhodně v rozpravě ještě podrobněji vyjádří k tomuto návrhu, protože jak jsem zaznamenala, na rozpočtovém výboru to nebylo úplně některým poslancům jasné, což je pochopitelné, ono to není tak jednoduché, tak si myslím, že paní poslankyně to ještě objasní, protože ta úprava je skutečně velmi rozumná.
ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s1 Dovolte, abych se nyní vyjádřila ke třetímu pozměňovacímu návrhu, který jsme podali.
ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s2 Ten se týká onoho velmi diskutovaného bodu a to je technické zdanění pojišťoven.
ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s3 Jak jsem již dříve několikrát uvedla, vládní návrh zákona v části, kde mění způsob zdanění rezerv v pojišťovnách, vede k jednorázovému dopadu na pojišťovny, ke zdanění budoucích zisků, k retroaktivitě a dvojímu zdanění.
ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s4 Můj pozměňovací návrh tuto situaci napravuje alespoň v oblasti životního pojištění, kde je dopad obzvláště nespravedlivý, protože vláda chce v této oblasti de facto zdanit dlouhodobé úspory našich občanů na stáří a s tím rozhodně souhlasit nemůžeme.
ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s5 Proto tedy navrhujeme životní pojištění z nové úpravy vyjmout a ponechat ho v původním režimu.
ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s6 Nehledě na to, že vláda předpokládá, že zdaněním technických rezerv pojišťoven získá ve dvou letech 10 mld. .
ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s7 To také nepovažujeme za správné, protože je rozhodně použije na mandatorní výdaje a pak oněch 10 mld. bude chybět v následujících letech.
ps2017-036-01-001-001.u6.p7.s1 Paní ministryně mi zde říká, že získají také obce.
ps2017-036-01-001-001.u6.p7.s2 A to je právě - jestli mohu, paní ministryně, na vás reagovat - vždy odůvodnění je, kolik získá státní rozpočet a kolik získají obce, ale co není uváděno v návrhu a v jiných daňových návrzích, kolik těm obcím berete, jak je zatěžujete a co po nich chcete.
ps2017-036-01-001-001.u6.p7.s3 Takže to musí být trochu vyrovnané a argumenty musí být férové.
ps2017-036-01-001-001.u6.p8.s1 Tak tedy k onomu zdanění technických rezerv.
ps2017-036-01-001-001.u6.p8.s2 Vzhledem k tomu, že si myslím, že tento návrh je kompromisní, je rozumný, ale že nebyla pochopena řada argumentů, které zde uváděli moji kolegové i na rozpočtovém výboru, tak je potřeba si některé důvody připomenout, proč vyjmout alespoň životní pojištění právě ze zdanění technických rezerv.
ps2017-036-01-001-001.u6.p9.s1 Obecně lze říci, že vládní návrh novely zákona o daních z příjmů a zákona o rezervách pro stanovení základů daně z příjmů vede k extrémnímu jednorázovému dopadu na rezervy pojišťoven, na životní pojištění klientů, jimiž jsou zejména občané České republiky, a co je závažnější, často i vyššího věku, kteří dlouhodobě spoří v systému životního pojištění v důvěře v jeho stabilitu a bezpečnost.
ps2017-036-01-001-001.u6.p9.s2 Dále novela vede k tomu, že dojde ke zdanění budoucích zisků pojišťoven, a tím k ohrožení budoucích výplat dávek klientů u životního pojištění, tedy např. dávek pro případ zhoršení zdravotního stavu, invalidity či úmrtí.
ps2017-036-01-001-001.u6.p10.s1 A samozřejmě novela také vede k retroaktivitě a dvojímu zdanění.
ps2017-036-01-001-001.u6.p10.s2 Jedním z hlavních důvodů, proč se tak děje, je záměna a koncepční nesouměřitelnost za prvé účetních rezerv podle českých právních předpisů upravujících účetnictví a za druhé rezerv podle pravidel směrnice Evropského parlamentu, tzv. Solvency II.
ps2017-036-01-001-001.u6.p10.s3 Předkladatelé vládního návrhu v oblasti daňové uznatelnosti rezerv navrhují vyměnit pojmy účetní rezervy za rezervy podle pravidel Solvency II bez detailní analýzy dopadů této velmi odborné a složité problematiky a jejího zohlednění v právní úpravě.
ps2017-036-01-001-001.u6.p10.s4 To samozřejmě nutně vede k zásadním problémům, které předkladatel vládního návrhu vůbec nedohlédl.
ps2017-036-01-001-001.u6.p11.s1 Tímto pozměňovacím návrhem se odstraňují nejzávažnější dopady vad vládního návrhu zákona, a to ohrožení výplat dávek ze životního pojištění klientů, zdanění větší části budoucích zisků pojišťoven předem a dvojí zdanění vybraných položek.
ps2017-036-01-001-001.u6.p11.s2 V zájmu kompromisu je rezignováno na odstranění všech legislativních nedostatků vládního návrhu zákona.
ps2017-036-01-001-001.u6.p11.s3 A dále pak navrhujeme, aby ke zdanění rozdílu při přechodu na novou metodiku zdanění došlo již hned za první zdaňovací období po účinnosti zákona.
ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s1 Pozměňovací návrh v § 6 zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů přináší změnu v poznatelnosti technických rezerv v pojišťovnictví, v základu daně poplatníka u neživotního pojištění.
ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s2 V tomto směru je nutné provést i úpravu navazujících ustanovení zákona o daních z příjmů.
ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s3 Podle dosavadní úpravy byla pro pojišťovny a zajišťovny jako výdaj snižující základ daně z příjmů uznatelná tvorba technické rezervy s výjimkou jiných technických rezerv podle právních předpisů upravujících účetnictví, a to ve výši, ve které byla podle těchto předpisů zaúčtována, a to jak pro účely životního, tak pro účely neživotního pojištění.
ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s4 Podle pozměňovacího návrhu již nebudou pro oblast neživotního pojištění v základu daně uznatelné technické rezervy podle právních předpisů upravujících účetnictví, ale technické rezervy vytvořené podle zákona o pojišťovnictví.
ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s5 Technické rezervy jsou upraveny v § 52 a následujících zákona o pojišťovnictví, přičemž tato úprava vychází ze směrnice Evropského parlamentu, tzv. Solvency II.
ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s6 Rezervy v oblasti životního pojištění tak podle pozměňovacího návrhu budou i nadále uznatelné ve výši dle předpisů upravujících účetnictví.
ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s7 To znamená, zde nedochází k žádné změně oproti stávajícímu stavu.
ps2017-036-01-001-001.u6.p13.s1 Tak to bylo shrnutí pozměňovacích návrhů, které předkládá náš klub Starostů a nezávislých.
ps2017-036-01-001-001.u6.p13.s2 Ten první, ještě zopakuji, jednalo se a jedná se o společný návrh můj, pana poslance Ferjenčíka a Bartoška a týká se zachování stávajících poplatků v katastru nemovitostí.
ps2017-036-01-001-001.u6.p13.s3 Pak se týká tzv. remízků druhý pozměňovací návrh paní poslankyně Krutákové, kdy dochází k rozšíření těch, kteří budou osvobozeni od daně, a pak tzv. zdanění technických rezerv pojišťoven.
ps2017-036-01-001-001.u6.p14.s1 bych si ještě dovolila okomentovat některé záležitosti týkající se právě nesouhlasného stanoviska Ministerstva financí k našemu návrhu, kdy zanecháváme tzv. zdanění technických rezerv ve stávajícím stavu, protože tu možnost jsem bohužel neměla ve druhém čtení, takže bych se ráda vyjádřila právě k onomu nesouhlasu a k některým argumentům, které Ministerstvo financí poskytlo rozpočtovému výboru, resp. i poslancům.
ps2017-036-01-001-001.u6.p15.s1 Ministerstvo ve svém nesouhlasném stanovisku uvádí: "Úprava navrhovaná ve vládním návrhu je zásadní pro správné stanovení základu daně z příjmů u pojišťoven a zajišťoven, neboť tvorba technických rezerv je u těchto subjektů jedna ze zcela zásadních položek ovlivňujících hospodářský výsledek, a tedy i základ daně z příjmů.
ps2017-036-01-001-001.u6.p15.s2 Zúžením dopadu nové úpravy pouze na neživotní pojištění se zcela stírá její záměr, tedy zavést objektivnější pravidla pro stanovení optimální výše technických rezerv pro daňové účely a zajistit rovnoměrné podmínky mezi jednotlivými pojišťovnami a zajišťovnami, neboť právě u rezerv na životní pojištění je zásadní rozdíl mezi oběma typy rezerv.
ps2017-036-01-001-001.u6.p15.s3 V případě technických rezerv na neživotní pojištění jsou rozdíly výrazně menší a jejich použití pro daňovou optimalizaci, resp. odkládání daňové povinnosti, je tedy omezenější."
ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s1 bych prostřednictvím pana předsedajícího upozornila kolegu, který se tomu tak směje.
ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s2 Byla bych ráda, abyste vysvětlil váš smích v případě občanů, kteří si léta spoří na životní pojištění, vládním návrhem dojde ke snížení výnosu na tomto životním pojištění a samozřejmě může také dojít k tomu, že dojde k navýšení pojistného.
ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s3 A ono to potom možná tak k smíchu nebude.
ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s4 Možná, že se to netýkalo tohoto tématu a v tom případě se omlouvám.
ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s5 Netýkalo, ano, pane předsedo, děkuji.
ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s6 Tak beru zpět svoji výhradu.
ps2017-036-01-001-001.u6.p17.s1 "Zúžení výhrady pouze na neživotní pojištění by tak výrazně zkomplikovalo dosavadní systém a zároveň nemělo žádné výraznější přínosy."
ps2017-036-01-001-001.u6.p18.s1 Tady si dovolím okomentovat toto stanovisko Ministerstva financí.
ps2017-036-01-001-001.u6.p18.s2 Pomineme-li zmatečnost argumentace, tak se v tomto odstavci říká, že z nového způsobu zdanění neživotních rezerv ministerstvo očekává menší výnos než z téhož u životních rezerv.
ps2017-036-01-001-001.u6.p18.s3 Hovořit o objektivnějších pravidlech je stále táž diskuse o tom, že ministerstvo použilo pro stanovení základu daně veličiny zjišťované za úplně jiným účelem, než je objektivní stanovení nákladů, resp. výdajů nutných k dosažení a udržení příjmů, a přitom se ani neobtěžovalo s analýzou, v jakých oblastech je jeho návrh kompatibilní s vlastním tvrzením o srovnatelnosti podmínek s ostatními daňovými subjekty.
ps2017-036-01-001-001.u6.p19.s1 Mimo jiné jde o to, že právě rezervy dle Solvency II jsou, jak předkladatelé, tedy my, pozměňovacího návrhu upozorňujeme, nesouměřitelné s koncepcí účetních rezerv jako takovou.
ps2017-036-01-001-001.u6.p19.s2 To je bez ohledu na to, zda jde o rezervy z pojišťovnictví, či o jiné rezervy.
ps2017-036-01-001-001.u6.p19.s3 Dle rezerv Solvency II jsou vtěleny položky, které právě u všech ostatních poplatníků jinak snižují základ daně.
ps2017-036-01-001-001.u6.p19.s4 Tento koncepční rozdíl je patrný zejména u životního pojištění.
ps2017-036-01-001-001.u6.p19.s5 Proto naše navrhovaná úprava oproti vládnímu návrhu.
ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s1 Dalším argumentem Ministerstva financí je, že navrhovaná úprava by měla značně selektivní dopady na jednotlivé pojišťovny a zajišťovny.
ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s2 Pojišťovny poskytující zejména neživotní pojištění by měly přísnější a komplikovanější režim, zatímco pojišťoven poskytujících převážně životní pojištění by se navrhovaná změna dotkla jen okrajově.
ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s3 Navrhovaná úprava dále nezahrnuje odpočet odložených pořizovacích nákladů, podle důvodové zprávy v zájmu kompromisu.
ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s4 I když při připomínkovém řízení bylo toto označováno za zcela zásadní problém a Ministerstvo financí tuto připomínku zohlednilo a odložené pořizovací náklady do kalkulace zahrnulo.
ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s5 A náš protiargument je, že jde o kompromisní návrh, který odstraňuje pouze některé z technických nedostatků vládního návrhu.
ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s6 Vytýkat kompromisnímu návrhu, že je kompromisní, je přinejmenším zvláštní.
ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s7 Péče, kterou Ministerstvo financí projevuje o neživotní pojišťovny, je v tomto ohledu zvláště dojemná.
ps2017-036-01-001-001.u6.p21.s1 Dalším argumentem v nesouhlasném stanovisku Ministerstva financí je, že výsledek je tedy zcela nekoncepční řešení, které na jedné straně pro polovinu případů konstatuje potřebu řešit potenciální daňovou optimalizaci, a na druhé straně pro druhou polovinu případů konstatuje opačné.

Text viewDownload CoNNL-U