ps2017-036-01-001-001.u1.p1.s1
1 . ps2017-036-01-001-001.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů / sněmovní tisk 509 / - třetí čtení ps2017-036-01-001-001.u1.p2.s1
Projednávání tohoto bodu jsme zahájili dne 18 . října na 35 . schůzi Poslanecké sněmovny , rozprava byla přerušena . ps2017-036-01-001-001.u1.p2.s2
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová a zpravodaj garančního výboru , což je rozpočtový výbor , poslanec Milan Feranec . ps2017-036-01-001-001.u1.p3.s1
Připomínám , že návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 509 / 3 , který byl doručen dne 27 . září 2019 . ps2017-036-01-001-001.u1.p3.s2
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 509 / 4 . ps2017-036-01-001-001.u1.p4.s1
Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené rozpravě , do které mám zatím jednu písemnou přihlášku , a to paní poslankyně Věry Kovářové , která přednese stanovisko klubu STAN , s přednostním právem . ps2017-036-01-001-001.u1.p4.s2
Takže paní poslankyně , máte slovo . ps2017-036-01-001-001.u1.p5.s1
Já vás poprosím o klid v jednacím sále , aby se paní poslankyně mohla vyjádřit . ps2017-036-01-001-001.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-036-01-001-001.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych se vyjádřila za klub Starostů a nezávislých k takzvanému daňovému balíčku . ps2017-036-01-001-001.u2.p1.s3
Své vyjádření bych zahájila pozměňovacími návrhy , které náš klub podal . ps2017-036-01-001-001.u2.p2.s1
Prvním pozměňovacím návrhem , který jsem podala společně s panem poslancem Ferjenčíkem a s panem poslancem Bartoškem , se týká zvýšení poplatků za vklad do katastru nemovitostí na dvojnásobek , tedy z 1 000 Kč na 2 000 Kč pro občany a pro obce z 10 000 Kč na 20 000 Kč , což je maximální částka , a jak jistě víte , obce vkládají do katastru často - ps2017-036-01-001-001.u3.p1.s1
Já vás požádám ještě jednou o klid . ps2017-036-01-001-001.u3.p1.s2
Ještě počkáme , aby byl opravdu klid . ps2017-036-01-001-001.u3.p1.s3
Mějme respekt k paní poslankyni . ps2017-036-01-001-001.u3.p1.s4
Prosím . ps2017-036-01-001-001.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-036-01-001-001.u4.p1.s2
Ještě jednou tedy opakuji , že obcím by se maximální částka , kterou by platily za vklad do katastru , zvýšila z 10 000 Kč na 20 000 Kč , to je v případě , kdy obce vkládají velké stavby , kde je hodně zápisů , popřípadě vkládají věcná břemena , takže ta částka se zvyšuje z 10 000 Kč na 20 000 Kč . ps2017-036-01-001-001.u5.p1.s1
No , já vás opravdu požádám ještě jednou o klid ! ps2017-036-01-001-001.u5.p1.s2
Jestli hladina hluku nebude nižší , tak budu bohužel muset vyhlásit pauzu například na jednu minutu , abychom se opravdu uklidnili , protože paní poslankyně mě opakovaně žádá o to , abych zjednal pořádek . ps2017-036-01-001-001.u5.p1.s3
Tak prosím , paní poslankyně . ps2017-036-01-001-001.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-036-01-001-001.u6.p1.s2
Je vidět , že máte autoritu . ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s1
Takže abychom se vrátili k našemu pozměňovacímu návrhu , který se týká zvýšení poplatků za vklad do katastru z 1 000 Kč na 2 000 Kč pro občany , u obcí z 10 000 Kč na 20 000 Kč . ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s2
S tímto krokem ovšem nelze souhlasit , neboť hlavní argument pro zvýšení je nutnost započítání inflace od poslední korekce poplatků za vklad do katastru nemovitostí . ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s3
I z laického pohledu je zřejmé , že za několik posledních let inflace rozhodně nedosáhla výše 100 % . ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s4
Vláda také argumentuje zvýšením nákladů spojených s řízením o vkladu , ale toto zvýšení není nijak vyčísleno . ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s5
Je tedy možné pouze spekulovat o pravé podstatě a účelu předložené novely . ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s6
Dále také neočekáváme , že by komfort spojený se zvýšením poplatků na dvojnásobek skutečně dosáhl toho , že služby za vklad u katastru se zvýší a zlepší o 100 % . ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s7
Je nutné také zmínit stále rostoucí ceny nemovitostí , které se pro značnou část obyvatel začínají stávat nedostupnými . ps2017-036-01-001-001.u6.p2.s8
Tím , že dochází k digitalizaci , a u katastru je to zjevné , tím by spíše mělo dojít k úspoře nákladů . ps2017-036-01-001-001.u6.p3.s1
Z výše uvedených důvodů rozhodně navrhujeme předmětnou změnu z novely vyjmout . ps2017-036-01-001-001.u6.p3.s2
Myslím si , že to je jeden z těch příkladů , kdy vláda hledá prostředky , a je jasné , že občané , pokud si koupí nějakou nemovitost , musí na katastr . ps2017-036-01-001-001.u6.p3.s3
Obce , staví - li , musí na katastr . ps2017-036-01-001-001.u6.p3.s4
Čili je to pro vládu jednoduchý způsob , jak opět vytáhnout peníze z kapes daňových poplatníků , popřípadě z účtů obcí . ps2017-036-01-001-001.u6.p3.s5
To byl první pozměňovací návrh . ps2017-036-01-001-001.u6.p4.s1
Druhým pozměňovacím návrhem je návrh paní poslankyně Jany Krutákové , která rozšiřuje skupinu těch , kteří budou osvobozeni od placení daně z nemovitosti za takzvané remízky . ps2017-036-01-001-001.u6.p4.s2
Ve svém odůvodnění říká , že zemědělci požadují po státu snížení pozemkové daně z takzvaných krajinných prvků , remízků , mezí apod . ps2017-036-01-001-001.u6.p4.s3
Nyní totiž musí z takových ploch odvádět státu daň z pozemků , která výrazně převyšuje odvod z obdělávaných polí , a upozorňují na nepoměr mezi zdaněním výnosných polí a neobdělávaných , ale pro krajinu klíčových krajinných prvků . ps2017-036-01-001-001.u6.p4.s4
Paní poslankyně rozšiřuje toto osvobození také na skupinu těch , kteří nepodnikají v zemědělství , tedy pro občany . ps2017-036-01-001-001.u6.p5.s1
Paní poslankyně Krutáková se rozhodně v rozpravě ještě podrobněji vyjádří k tomuto návrhu , protože jak jsem zaznamenala , na rozpočtovém výboru to nebylo úplně některým poslancům jasné , což je pochopitelné , ono to není tak jednoduché , tak si myslím , že paní poslankyně to ještě objasní , protože ta úprava je skutečně velmi rozumná . ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s1
Dovolte , abych se nyní vyjádřila ke třetímu pozměňovacímu návrhu , který jsme podali . ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s2
Ten se týká onoho velmi diskutovaného bodu a to je technické zdanění pojišťoven . ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s3
Jak jsem již dříve několikrát uvedla , vládní návrh zákona v části , kde mění způsob zdanění rezerv v pojišťovnách , vede k jednorázovému dopadu na pojišťovny , ke zdanění budoucích zisků , k retroaktivitě a dvojímu zdanění . ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s4
Můj pozměňovací návrh tuto situaci napravuje alespoň v oblasti životního pojištění , kde je dopad obzvláště nespravedlivý , protože vláda chce v této oblasti de facto zdanit dlouhodobé úspory našich občanů na stáří a s tím rozhodně souhlasit nemůžeme . ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s5
Proto tedy navrhujeme životní pojištění z nové úpravy vyjmout a ponechat ho v původním režimu . ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s6
Nehledě na to , že vláda předpokládá , že zdaněním technických rezerv pojišťoven získá ve dvou letech 10 mld . Kč . ps2017-036-01-001-001.u6.p6.s7
To také nepovažujeme za správné , protože je rozhodně použije na mandatorní výdaje a pak oněch 10 mld . Kč bude chybět v následujících letech . ps2017-036-01-001-001.u6.p7.s1
Paní ministryně mi zde říká , že získají také obce . ps2017-036-01-001-001.u6.p7.s2
A to je právě - jestli mohu , paní ministryně , na vás reagovat - vždy odůvodnění je , kolik získá státní rozpočet a kolik získají obce , ale co není uváděno v návrhu a v jiných daňových návrzích , kolik těm obcím berete , jak je zatěžujete a co po nich chcete . ps2017-036-01-001-001.u6.p7.s3
Takže to musí být trochu vyrovnané a argumenty musí být férové . ps2017-036-01-001-001.u6.p8.s1
Tak tedy k onomu zdanění technických rezerv . ps2017-036-01-001-001.u6.p8.s2
Vzhledem k tomu , že si myslím , že tento návrh je kompromisní , je rozumný , ale že nebyla pochopena řada argumentů , které zde uváděli moji kolegové i já na rozpočtovém výboru , tak je potřeba si některé důvody připomenout , proč vyjmout alespoň životní pojištění právě ze zdanění technických rezerv . ps2017-036-01-001-001.u6.p9.s1
Obecně lze říci , že vládní návrh novely zákona o daních z příjmů a zákona o rezervách pro stanovení základů daně z příjmů vede k extrémnímu jednorázovému dopadu na rezervy pojišťoven , na životní pojištění klientů , jimiž jsou zejména občané České republiky , a co je závažnější , často i vyššího věku , kteří dlouhodobě spoří v systému životního pojištění v důvěře v jeho stabilitu a bezpečnost . ps2017-036-01-001-001.u6.p9.s2
Dále novela vede k tomu , že dojde ke zdanění budoucích zisků pojišťoven , a tím až k ohrožení budoucích výplat dávek klientů u životního pojištění , tedy např . dávek pro případ zhoršení zdravotního stavu , invalidity či úmrtí . ps2017-036-01-001-001.u6.p10.s1
A samozřejmě novela také vede k retroaktivitě a dvojímu zdanění . ps2017-036-01-001-001.u6.p10.s2
Jedním z hlavních důvodů , proč se tak děje , je záměna a koncepční nesouměřitelnost za prvé účetních rezerv podle českých právních předpisů upravujících účetnictví a za druhé rezerv podle pravidel směrnice Evropského parlamentu , tzv . Solvency II . ps2017-036-01-001-001.u6.p10.s3
Předkladatelé vládního návrhu v oblasti daňové uznatelnosti rezerv navrhují vyměnit pojmy účetní rezervy za rezervy podle pravidel Solvency II bez detailní analýzy dopadů této velmi odborné a složité problematiky a jejího zohlednění v právní úpravě . ps2017-036-01-001-001.u6.p10.s4
To samozřejmě nutně vede k zásadním problémům , které předkladatel vládního návrhu vůbec nedohlédl . ps2017-036-01-001-001.u6.p11.s1
Tímto pozměňovacím návrhem se odstraňují nejzávažnější dopady vad vládního návrhu zákona , a to až ohrožení výplat dávek ze životního pojištění klientů , zdanění větší části budoucích zisků pojišťoven předem a dvojí zdanění vybraných položek . ps2017-036-01-001-001.u6.p11.s2
V zájmu kompromisu je rezignováno na odstranění všech legislativních nedostatků vládního návrhu zákona . ps2017-036-01-001-001.u6.p11.s3
A dále pak navrhujeme , aby ke zdanění rozdílu při přechodu na novou metodiku zdanění došlo již hned za první zdaňovací období po účinnosti zákona . ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s1
Pozměňovací návrh v § 6 zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů přináší změnu v poznatelnosti technických rezerv v pojišťovnictví , v základu daně poplatníka u neživotního pojištění . ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s2
V tomto směru je nutné provést i úpravu navazujících ustanovení zákona o daních z příjmů . ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s3
Podle dosavadní úpravy byla pro pojišťovny a zajišťovny jako výdaj snižující základ daně z příjmů uznatelná tvorba technické rezervy s výjimkou jiných technických rezerv podle právních předpisů upravujících účetnictví , a to ve výši , ve které byla podle těchto předpisů zaúčtována , a to jak pro účely životního , tak pro účely neživotního pojištění . ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s4
Podle pozměňovacího návrhu již nebudou pro oblast neživotního pojištění v základu daně uznatelné technické rezervy podle právních předpisů upravujících účetnictví , ale technické rezervy vytvořené podle zákona o pojišťovnictví . ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s5
Technické rezervy jsou upraveny v § 52 a následujících zákona o pojišťovnictví , přičemž tato úprava vychází ze směrnice Evropského parlamentu , tzv . Solvency II . ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s6
Rezervy v oblasti životního pojištění tak podle pozměňovacího návrhu budou i nadále uznatelné ve výši dle předpisů upravujících účetnictví . ps2017-036-01-001-001.u6.p12.s7
To znamená , zde nedochází k žádné změně oproti stávajícímu stavu . ps2017-036-01-001-001.u6.p13.s1
Tak to bylo shrnutí pozměňovacích návrhů , které předkládá náš klub Starostů a nezávislých . ps2017-036-01-001-001.u6.p13.s2
Ten první , ještě zopakuji , jednalo se a jedná se o společný návrh můj , pana poslance Ferjenčíka a Bartoška a týká se zachování stávajících poplatků v katastru nemovitostí . ps2017-036-01-001-001.u6.p13.s3
Pak se týká tzv . remízků druhý pozměňovací návrh paní poslankyně Krutákové , kdy dochází k rozšíření těch , kteří budou osvobozeni od daně , a pak tzv . zdanění technických rezerv pojišťoven . ps2017-036-01-001-001.u6.p14.s1
Já bych si ještě dovolila okomentovat některé záležitosti týkající se právě nesouhlasného stanoviska Ministerstva financí k našemu návrhu , kdy zanecháváme tzv . zdanění technických rezerv ve stávajícím stavu , protože tu možnost jsem bohužel neměla ve druhém čtení , takže bych se ráda vyjádřila právě k onomu nesouhlasu a k některým argumentům , které Ministerstvo financí poskytlo rozpočtovému výboru , resp . i poslancům . ps2017-036-01-001-001.u6.p15.s1
Ministerstvo ve svém nesouhlasném stanovisku uvádí : " Úprava navrhovaná ve vládním návrhu je zásadní pro správné stanovení základu daně z příjmů u pojišťoven a zajišťoven , neboť tvorba technických rezerv je u těchto subjektů jedna ze zcela zásadních položek ovlivňujících hospodářský výsledek , a tedy i základ daně z příjmů . ps2017-036-01-001-001.u6.p15.s2
Zúžením dopadu nové úpravy pouze na neživotní pojištění se zcela stírá její záměr , tedy zavést objektivnější pravidla pro stanovení optimální výše technických rezerv pro daňové účely a zajistit rovnoměrné podmínky mezi jednotlivými pojišťovnami a zajišťovnami , neboť právě u rezerv na životní pojištění je zásadní rozdíl mezi oběma typy rezerv . ps2017-036-01-001-001.u6.p15.s3
V případě technických rezerv na neživotní pojištění jsou rozdíly výrazně menší a jejich použití pro daňovou optimalizaci , resp . odkládání daňové povinnosti , je tedy omezenější . " ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s1
Já bych prostřednictvím pana předsedajícího upozornila kolegu , který se tomu tak směje . ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s2
Byla bych ráda , abyste vysvětlil váš smích v případě občanů , kteří si léta spoří na životní pojištění , vládním návrhem dojde ke snížení výnosu na tomto životním pojištění a samozřejmě může také dojít k tomu , že dojde k navýšení pojistného . ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s3
A ono to potom možná tak k smíchu nebude . ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s4
Možná , že se to netýkalo tohoto tématu a v tom případě se omlouvám . ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s5
Netýkalo , ano , pane předsedo , děkuji . ps2017-036-01-001-001.u6.p16.s6
Tak beru zpět svoji výhradu . ps2017-036-01-001-001.u6.p17.s1
" Zúžení výhrady pouze na neživotní pojištění by tak výrazně zkomplikovalo dosavadní systém a zároveň nemělo žádné výraznější přínosy . " ps2017-036-01-001-001.u6.p18.s1
Tady si dovolím okomentovat toto stanovisko Ministerstva financí . ps2017-036-01-001-001.u6.p18.s2
Pomineme - li zmatečnost argumentace , tak se v tomto odstavci říká , že z nového způsobu zdanění neživotních rezerv ministerstvo očekává menší výnos než z téhož u životních rezerv . ps2017-036-01-001-001.u6.p18.s3
Hovořit o objektivnějších pravidlech je stále táž diskuse o tom , že ministerstvo použilo pro stanovení základu daně veličiny zjišťované za úplně jiným účelem , než je objektivní stanovení nákladů , resp . výdajů nutných k dosažení a udržení příjmů , a přitom se ani neobtěžovalo s analýzou , v jakých oblastech je jeho návrh kompatibilní s vlastním tvrzením o srovnatelnosti podmínek s ostatními daňovými subjekty . ps2017-036-01-001-001.u6.p19.s1
Mimo jiné jde o to , že právě rezervy dle Solvency II jsou , jak předkladatelé , tedy my , pozměňovacího návrhu upozorňujeme , nesouměřitelné s koncepcí účetních rezerv jako takovou . ps2017-036-01-001-001.u6.p19.s2
To je bez ohledu na to , zda jde o rezervy z pojišťovnictví , či o jiné rezervy . ps2017-036-01-001-001.u6.p19.s3
Dle rezerv Solvency II jsou vtěleny položky , které právě u všech ostatních poplatníků jinak snižují základ daně . ps2017-036-01-001-001.u6.p19.s4
Tento koncepční rozdíl je patrný zejména u životního pojištění . ps2017-036-01-001-001.u6.p19.s5
Proto naše navrhovaná úprava oproti vládnímu návrhu . ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s1
Dalším argumentem Ministerstva financí je , že navrhovaná úprava by měla značně selektivní dopady na jednotlivé pojišťovny a zajišťovny . ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s2
Pojišťovny poskytující zejména neživotní pojištění by měly přísnější a komplikovanější režim , zatímco pojišťoven poskytujících převážně životní pojištění by se navrhovaná změna dotkla jen okrajově . ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s3
Navrhovaná úprava dále nezahrnuje odpočet odložených pořizovacích nákladů , podle důvodové zprávy v zájmu kompromisu . ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s4
I když při připomínkovém řízení bylo toto označováno za zcela zásadní problém a Ministerstvo financí tuto připomínku zohlednilo a odložené pořizovací náklady do kalkulace zahrnulo . ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s5
A náš protiargument je , že jde o kompromisní návrh , který odstraňuje pouze některé z technických nedostatků vládního návrhu . ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s6
Vytýkat kompromisnímu návrhu , že je kompromisní , je přinejmenším zvláštní . ps2017-036-01-001-001.u6.p20.s7
Péče , kterou Ministerstvo financí projevuje o neživotní pojišťovny , je v tomto ohledu zvláště dojemná . ps2017-036-01-001-001.u6.p21.s1
Dalším argumentem v nesouhlasném stanovisku Ministerstva financí je , že výsledek je tedy zcela nekoncepční řešení , které na jedné straně pro polovinu případů konstatuje potřebu řešit potenciální daňovou optimalizaci , a na druhé straně pro druhou polovinu případů konstatuje opačné .