|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-08 ps2017-035-11-006-211 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

211. Vládní návrh zákona o realitním zprostředkování a o změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (zákon o realitním zprostředkování) /sněmovní tisk 391/ - třetí čtení

Date2019-11-08
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/211
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035441.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 757 • previousnext

ps2017-035-11-006-211.u1.p1.s1 211.
ps2017-035-11-006-211.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o realitním zprostředkování a o změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (zákon o realitním zprostředkování) /sněmovní tisk 391/ - třetí čtení
ps2017-035-11-006-211.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala za navrhovatele ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová a zpravodaj garančního výboru, kterým byl hospodářský výbor, poslanec Patrik Nacher.
ps2017-035-11-006-211.u1.p2.s2 Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 391/7, který byl doručen dne 18. října 2019.
ps2017-035-11-006-211.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 391/8.
ps2017-035-11-006-211.u1.p3.s1 Nyní se táži navrhovatelky, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-035-11-006-211.u1.p3.s2 Paní ministryně?
ps2017-035-11-006-211.u1.p3.s3 Ano, máte, tak prosím, máte slovo.
ps2017-035-11-006-211.u2.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, a panu předsedajícímu děkuji za slovo.
ps2017-035-11-006-211.u2.p1.s2 Dovolte, abych krátce uvedla ještě jednou zákon o realitním zprostředkování, a to po jeho projednání ve druhém čtení a po projednání v garančním hospodářském výboru a ústavně-právním výboru.
ps2017-035-11-006-211.u2.p1.s3 Oba výbory doporučily zákon ke schválení a projednaly některé pozměňovací návrhy.
ps2017-035-11-006-211.u2.p1.s4 Pro ty kolegy, co nejsou členy výborů, uvedu pro přehled, že pozměňovací návrhy lze rozdělit zhruba do čtyř okruhů.
ps2017-035-11-006-211.u2.p2.s1 Za prvé jsou to pozměňovací návrhy, které se týkají problematiky úschov peněžních prostředků u realitního zprostředkovatele.
ps2017-035-11-006-211.u2.p3.s1 Za druhé pozměňovací návrhy, které se týkají problematiky povinné kvalifikace.
ps2017-035-11-006-211.u2.p4.s1 Za třetí pozměňovací návrhy, které se týkají problematiky povinného pojištění.
ps2017-035-11-006-211.u2.p5.s1 Za čtvrté pozměňovací návrhy, které se týkají problematiky některých ustanovení týkajících se náležitostí smluv o realitním zprostředkování, povinností realitního zprostředkovatele a jeho bezúhonnosti.
ps2017-035-11-006-211.u2.p6.s1 Zákon by měl vést zejména k tomu, aby se stávající podnikatelé rozhodli, zda budou tuto profesi brát vážně a věnovat se s požadovanou erudicí, či zda budou muset rezignovat na příležitostný výdělek, ke kterému se doposud mohli dobrat bez patřičné kvalifikace.
ps2017-035-11-006-211.u2.p7.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, bych z tohoto místa velmi ráda poděkovala všem těm, kteří se zákonu individuálně věnovali a přednesli své náměty, a to bez ohledu na to, zda budou přijaty.
ps2017-035-11-006-211.u2.p7.s2 Nabyla jsem z toho přesvědčení, že návrh zákona jako celek získá podporu Sněmovny.
ps2017-035-11-006-211.u2.p7.s3 A samozřejmě i naše dnešní jednání reaguje na přelomový verdikt, který byl ze včerejška z verdiktu Krajského soudu v Brně, který vlastně ve svém verdiktu říká, že realitní makléři odpovídají za přesnost poskytovaných informací o nemovitostech.
ps2017-035-11-006-211.u2.p7.s4 Nelze na pohlížet jen jako na správce databáze, ale jako na profesionální partnery při pořizování nemovitostí, a s tím se nutně pojí i vyšší nárok.
ps2017-035-11-006-211.u2.p8.s1 Samozřejmě soud se zabýval i tím, že tato odborná profese doposud nemá svůj platný zákon a musí soud rozhodovat podle zákona o ochraně spotřebitele.
ps2017-035-11-006-211.u2.p8.s2 věřím tomu, že skutečně i samy realitní společnosti navrhují, abychom tento zákon přijali, samy odborné společnosti chtějí, aby měly svůj zákon, aby měly pravidla, podle kterých se mohou pohybovat.
ps2017-035-11-006-211.u2.p8.s3 Děkuji.
ps2017-035-11-006-211.u3.p1.s1 Tak.
ps2017-035-11-006-211.u3.p1.s2 Nyní otvírám rozpravu.
ps2017-035-11-006-211.u3.p1.s3 Přejete si také vystoupit?
ps2017-035-11-006-211.u3.p1.s4 Tak ještě tedy vystoupí zpravodaj.
ps2017-035-11-006-211.u3.p1.s5 Prosím, před rozpravou.
ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s1 děkuji za slovo.
ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s2 Tak jsme ve třetím čtení tohoto zákona.
ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s3 Nebudu opakovat to, co tady řekla paní ministryně.
ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s4 Pouze zopakuji nebo připomenu to, že se tady bavíme o věci, která tady někde poletovala minimálně osm let.
ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s5 Že je tady shoda na tom, že nějaká určitá míra regulace ne nepodobná tomu, co jsme zažívali v minulých letech v oblasti finančních poradců, je zapotřebí.
ps2017-035-11-006-211.u4.p1.s6 A také bych si dovolil rozdělit ty pozměňovací návrhy, tak jak byly, do tří skupin, a to, co mění, a to, co vymezuje tento zákon, do čtyř.
ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s1 Nejčastější pozměňovací návrhy se týkaly tématu úschov, pojištění a vzdělávání, to znamená kvalifikace.
ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s2 Pokud jde o to, co tato norma řešit, tak je to nejenom právě řešení tématu úschov, pojištění toho samotného obchodu a kvalifikace, to znamená, aby ten spotřebitel měl nějakou jistotu, že mluví s někým, kdo tomu trochu rozumí a komu může důvěřovat.
ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s3 Ale bavíme se tady i o něčem, na co si nejčastěji stěžovali spotřebitelé, a to je řešení provize.
ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s4 I toto řeší tato norma.
ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s5 To znamená, všechny ty negativní zkušenosti, které v oblasti provize, exkluzivity, zálohy a podobně, tak i toto tato norma řeší.
ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s6 Za sebe si myslím, že kultivuje a bude kultivovat ten realitní trh.
ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s7 A znovu připomínám, že se tady bavíme o v uvozovkách definování nějakých pravidel, to nechci ani nazývat jako regulace, v oblastech, kde spotřebitelé k tomu obchodu přistupují párkrát za život.
ps2017-035-11-006-211.u4.p2.s8 To znamená, že tady není možné argumentovat tím, že by si to mohl někde nastudovat, natrénovat a podobně, protože to prostě je pro drtivou většinu neopakující se záležitost.
ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s1 Jak již bylo řečeno, zákon byl projednán v ústavně-právním výboru, v hospodářském výboru.
ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s2 Tam byla schválena nějaká procedura.
ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s3 Je tady jeden návrh na zamítnutí.
ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s4 A dopředu avizuji, že tady máme i tři legislativně technické návrhy, takže potom poprosím o pozornost a o rozhodnutí ctěné Sněmovny, jestli budou tyto návrhy připuštěny, či nikoliv.
ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s5 A poté navrhnu i způsob, jak se vypořádáme s tím hlasováním, protože některé ty návrhy, jak jsem řekl, týkající se zejména tedy úschov, pojištění a kvalifikace, tím, že byly duplicitně, tedy triplicitně, tak jsou potom nehlasovatelné v případě, že přijmeme stanovisko při tom prvním hlasování.
ps2017-035-11-006-211.u4.p3.s6 vám děkuji za pozornost.
ps2017-035-11-006-211.u5.p1.s1 Tak děkuji.
ps2017-035-11-006-211.u5.p1.s2 A nyní s přednostním právem se přihlásil pan místopředseda Okamura.
ps2017-035-11-006-211.u5.p1.s3 Jinak tedy jsme již v rozpravě.
ps2017-035-11-006-211.u5.p1.s4 Prosím.
ps2017-035-11-006-211.u5.p1.s5 Ano, rozprava je otevřena, prosím, máte slovo, pane místopředsedo.
ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s1 Vážené dámy a pánové.
ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s2 Máme tady zákon o realitním zprostředkování.
ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s3 A je docela únavné dokola pořád opakovat vládě, že každá změna, která přináší do podnikatelského sektoru byrokracii a náklady navíc, je špatná.
ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s4 Nějak nerozumím tomu, proč tomu nerozumějí předkladatelé z řad vlády hnutí ANO, ČSSD a KSČM.
ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s5 Takové návrhy, obvykle podané pod bohulibými hesly jako třeba boj s alkoholem nebo tady zkvalitnění služeb, za sebou vždy skrývají něco jiného.
ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s6 Je to obvykle získání nějaké výhody, buď přínos pro státní rozpočet, to je další zdanění slušných a pracujících lidí, nebo v případě tohoto realitního zákona jde o to omezit konkurenci na trhu nejrůznějšími byrokratickými omezeními a část peněz přelít jinému sektoru.
ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s7 V tomto případě pojišťovnám za povinné pojištění makléřů a také notářům, advokátům a bankám, kteří mají mít výhradní právo na úschovy podle tohoto návrhu zákona.
ps2017-035-11-006-211.u6.p1.s8 Přitom každý asi někdy četl o advokátech, nebo dokonce exekutorech, kteří zpronevěřili svěřené peníze.
ps2017-035-11-006-211.u6.p2.s1 Takže tento vládní návrh nemá logiku, jelikož kdybychom takto měli systémově uvažovat, tak by se podle této vládní logiky asi měly sebrat svěřené peníze například bankám, protože sem tam nějaká zkrachovala, přičemž podle vládní logiky by asi měla mít peníze jen Česká národní banka nebo přímo vláda.
ps2017-035-11-006-211.u6.p2.s2 Asi každý uzná, že to je hloupost.
ps2017-035-11-006-211.u6.p2.s3 Jen proto, že nějaké procento advokátů selže, krade, podvádí, neplní své povinnosti, nezatratíme přece všechny.
ps2017-035-11-006-211.u6.p2.s4 Proč tahle vláda ostrakizuje realitní makléře, kteří mimochodem mají skutečně méně skandálů a podvodů než právě třeba právníci?
ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s1 Proč o tom mluvím?
ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s2 My v SPD bojujeme za to, aby se lidé měli lépe, ale vláda hnutí ANO, ČSSD a KSČM místo toho, aby lidem život zlevňovala, tak ho na každém kroku zdražuje a komplikuje.
ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s3 My v SPD chceme, aby lidé měli dostupné bydlení.
ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s4 Tak proč vláda na každém kroku bydlení zdražuje, a to od stavebních řízení přes stavby po konečný prodej?
ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s5 Řeknete si, vyšší daně z prodeje kvůli změnám odhadu nejsou nic.
ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s6 Pár tisíc za vklad do katastru nikoho nezabije.
ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s7 Pár tisícovek navíc za úschovy a další byrokracie také nikoho nezabije.
ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s8 Jenže opak je pravdou.
ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s9 Tisíce takových maličkostí jsou v součtu obrovské břemeno, které náš trh, naše občany a naši ekonomiku likvidují.
ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s10 V součtu máme jedny z nejvyšších daní v Evropě.
ps2017-035-11-006-211.u6.p3.s11 A přesto to evidentně nestačí, jelikož tento týden si tady vláda protlačila daňový balíček, kdy znovu zvyšuje daně slušným, řádným a pracujícím občanům České republiky.
ps2017-035-11-006-211.u6.p4.s1 V této souvislosti, protože mluvíme o zákonu o realitním zprostředkování, bych rád zdůraznil, že tento týden vláda zvýšila poplatek za vklad do katastru nemovitostí z 1 000 na 2 000 korun.
ps2017-035-11-006-211.u6.p4.s2 To je politika této vlády.
ps2017-035-11-006-211.u6.p5.s1 Dále máme rekordně dlouhá stavební řízení, přičemž bych zdůraznil, že koalice hnutí ANO a ČSSD, v minulém volebním období ještě navíc KDU-ČSL, dnes za podpory KSČM, je u vlády šest let a stav se vůbec nezlepšuje, naopak se zhoršuje.
ps2017-035-11-006-211.u6.p6.s1 Máme také obrovskou nadprůměrnou byrokracii všude a k tomu naprosto nesmyslná byrokratická nelogická omezení.
ps2017-035-11-006-211.u6.p6.s2 V této souvislosti jsem rád, že právě dnes prošel ve Sněmovně zákon na digitalizaci státní správy, jehož je SPD také spolupředkladatelem, protože moderní digitalizovaný stát je cílem hnutí SPD.
ps2017-035-11-006-211.u6.p7.s1 Jen malou poznámku k pozměňovacímu návrhu paní Válkové z hnutí ANO a pana Feriho z TOP 09, kteří navrhují ještě do party k notářům a advokátům v právu na úschovu přibrat exekutory.
ps2017-035-11-006-211.u6.p7.s2 Co na to říci?
ps2017-035-11-006-211.u6.p7.s3 Chtěli tak zřejmě naplnit heslo kam nemůže čert, nastrčí exekutora.
ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s1 Dámy a pánové, prosím, uvažujme vždy v kontextu, v souvislostech a řekněme si - pomůže tento zákon občanovi?
ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s2 Odpovědnost za škody máme každý, a pokud tady budou fungovat soudy a spravedlnost, tak se občané nemusí ničeho obávat a při selhání jednotlivce mají právo na náhradu škod.
ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s3 Jiná věc je, že právě vymahatelnost práva a spravedlnosti u nás nefunguje.
ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s4 A vláda se tady místo příčiny snaží řešit okrajově následky.
ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s5 Proto hnutí SPD nemůže být pro tento zákon.
ps2017-035-11-006-211.u6.p8.s6 Děkuji za pozornost.
ps2017-035-11-006-211.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-035-11-006-211.u7.p1.s2 Nyní se mi s přednostním právem přihlásila paní ministryně Dostálová, poté pan poslanec Nacher.
ps2017-035-11-006-211.u7.p1.s3 Prosím.
ps2017-035-11-006-211.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-035-11-006-211.u8.p1.s2 Slyšeli jsme tady spoustu slov, která se ale úplně netýkají realitního zákona.
ps2017-035-11-006-211.u8.p1.s3 Takže si myslím, že stavební řízení řešíme včetně digitalizace a že to je krok správným směrem.
ps2017-035-11-006-211.u8.p2.s1 Dovolte mi ale vrátit se k návrhu zákona.
ps2017-035-11-006-211.u8.p2.s2 bych chtěla jenom zdůraznit, že po zákonu volá sama odborná veřejnost.
ps2017-035-11-006-211.u8.p2.s3 To znamená, není to žádná svévole někoho, skutečně se to tady léta připravuje a bylo to velmi pečlivě debatováno právě s odbornou veřejností, tak aby došlo k vyváženému kompromisu mezi kultivací podnikatelského prostředí a ochranou spotřebitele.

Text viewDownload CoNNL-U