|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-07 ps2017-035-10-001-317 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

317. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2019-11-07
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/317
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035392.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 571 • previousnext

ps2017-035-10-001-317.u1.p1.s1 317.
ps2017-035-10-001-317.u1.p1.s2 Odpovědi členů vlády na písemné interpelace
ps2017-035-10-001-317.u1.p2.s1 Na pořad jednání 35. schůze bylo předloženo celkem 17 odpovědí na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nebyli spokojeni, a z toho důvodu požádali o zařazení na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
ps2017-035-10-001-317.u1.p2.s2 Pro dnešek nám zbývá projednat ještě sedm odpovědí na písemné interpelace.
ps2017-035-10-001-317.u1.p2.s3 Upozorňuji všechny poslance na ustanovení § 112 odst. 6 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, které zní, že není-li interpelující poslanec na schůzi Sněmovny přítomen, nekoná se v odpovědi na jeho interpelaci rozprava, Sněmovna k nezaujme stanovisko ani o dále nejedná.
ps2017-035-10-001-317.u1.p3.s1 Nyní přistoupíme k projednávání odpovědí na písemné interpelace.
ps2017-035-10-001-317.u1.p3.s2 Jako první je zde interpelace paní poslankyně Věry Kovářové na premiéra Andreje Babiše ve věci usnesení Senátu k duplicitám kontrol.
ps2017-035-10-001-317.u1.p3.s3 To bylo přerušeno do přítomnosti předsedy vlády, takže nebudeme tuto interpelaci otvírat.
ps2017-035-10-001-317.u1.p4.s1 Stejně tak je zde interpelace pana poslance Radka Holomčíka ve věci postupu Ministerstva životního prostředí v kauze těžby štěrkopísku u obce Moravský Písek, je to sněmovní tisk 587, což bylo přerušeno do přítomnosti ministra životního prostředí.
ps2017-035-10-001-317.u1.p4.s2 Pan ministr zde je, takže dávám panu poslanci slovo.
ps2017-035-10-001-317.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-035-10-001-317.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, jsem na začátku měsíce srpna tohoto roku poslal -
ps2017-035-10-001-317.u3.p1.s1 Pane poslanče, vás přeruším a požádám sněmovnu o klid.
ps2017-035-10-001-317.u3.p1.s2 Již jsme zahájili projednávání interpelací a bylo by vhodné, aby to probíhalo v přiměřeném klidu.
ps2017-035-10-001-317.u3.p1.s3 Prosím pokračujte.
ps2017-035-10-001-317.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-035-10-001-317.u4.p1.s2 jsem na začátku měsíce srpna tohoto roku poslal panu ministru Brabcovi písemnou interpelaci ve věci postupu Ministerstva životního prostředí v případu povolování těžby štěrkopísku v okrese Hodonín, nebo na jihu Moravy.
ps2017-035-10-001-317.u4.p1.s3 Je to věc, které se věnuji dlouhodobě, a shledávám v postupu nejen Ministerstva životního prostředí - budu o tom hovořit - řadu nedostatků.
ps2017-035-10-001-317.u4.p2.s1 Jenom pro shrnutí, abyste věděli, o co se přesně jedná.
ps2017-035-10-001-317.u4.p2.s2 Mezi obcemi Moravský Písek a Uherský Ostroh na jihu Moravy, na pomezí Jihomoravského a Zlínského kraje, se nějakých 12 let, možná je to o něco déle, jedná o povolení těžby štěrkopísku.
ps2017-035-10-001-317.u4.p2.s3 Na tom by nebylo nic zvláštního, ani bychom se o tam tady asi nebavili, kdyby ten potenciální dobývací prostor nebyl jen několik set metrů od jímacího zařízení Bzenec-komplex, což je naprosto strategický zdroj pitné vody pro téměř 140 tisíc lidí v 57 obcích v jednom z nejsušších regionů této země.
ps2017-035-10-001-317.u4.p3.s1 začnu trošku odlehčeně.
ps2017-035-10-001-317.u4.p3.s2 Jak se ta věc táhne, a byla dvě slyšení v Senátu, tak se objevují různé spekulace.
ps2017-035-10-001-317.u4.p3.s3 A některé z těch spekulací se týkají i nějaké motivace lidí - , paní, a teď bývalé, starostky Moravského Písku, paní Habartové, která se v tomhle dlouhodobě angažuje, ale i třeba vodáren Hodonín, které se také v této věci dlouhodobě angažují, protože se jedná o vodu, kterou právě tato společnost dodává občanům.
ps2017-035-10-001-317.u4.p3.s4 Tak se objevují spekulace o motivaci, proč to vlastně děláme.
ps2017-035-10-001-317.u4.p4.s1 vám ukážu tady tuto věc.
ps2017-035-10-001-317.u4.p4.s2 Na závěru svého vystoupení ji dám panu ministrovi jako takový prezent.
ps2017-035-10-001-317.u4.p4.s3 Tohle je ta naše motivace.
ps2017-035-10-001-317.u4.p4.s4 Podle dat, informací, které máme k dispozici, totiž hrozí, že nám takováhle břečka poteče z vodu v kuchyni.
ps2017-035-10-001-317.u4.p4.s5 Do sklenice, když se budete chtít napít, tak vám dáme takovouhle vodu.
ps2017-035-10-001-317.u4.p4.s6 Trošičku mi to připomíná tu scénu ze seriálu Simpsonovi, kde když se ptali na to, jestli ve Springfieldu teče pitná voda, tak jim bylo odpovězeno básní: Když je hnědá, můžeš pít, když je černá, může hnít.
ps2017-035-10-001-317.u4.p4.s7 bych se hrozně nerad tady takovouhle báseň učil, resp. ji používal v praxi.
ps2017-035-10-001-317.u4.p4.s8 Takže to je na úvod.
ps2017-035-10-001-317.u4.p5.s1 jsem tuto interpelaci, jak jsem říkal, podával v srpnu tohoto roku, a chviličku předtím, přestože jsme to zaznamenali potom, se do případu vložila i Kancelář veřejné ochránkyně práv, která na konci července tohoto roku zveřejnila zprávu o šetření z vlastní iniciativy o postupu úřadů právě v této věci.
ps2017-035-10-001-317.u4.p5.s2 Tedy abych byl korektní, tak nebudu hovořit jenom o postupu Ministerstva životního prostředí, ale i o postupu dalších orgánů, na které Ministerstvo životního prostředí nemá vliv.
ps2017-035-10-001-317.u4.p5.s3 to nebudu číst celé, to asi 16 stran, ta zjištění paní ombudsmanky ve vztahu k postupu úřadů by se dala shrnout dvěma slovy - všechno špatně.
ps2017-035-10-001-317.u4.p5.s4 Ale přečtu jenom závěry, které jsou zde shrnuty.
ps2017-035-10-001-317.u4.p6.s1 Takže shrnutí závěrů.
ps2017-035-10-001-317.u4.p6.s2 V říjnu 2018 jsem rozhodla zahájit šetření problematiky z vlastní iniciativy podle § 9 písm. d) zákona o veřejném ochránci práv.
ps2017-035-10-001-317.u4.p6.s3 Šetření jsem zaměřila primárně na následující problémové okruhy: (1) účast všech skutečně dotčených subjektů - úřadů - na řízení, problém přesahu do dvou krajů dotčených samospráv a prostor pro jejich slyšení v dosavadním průběhu projednávaného záměru;
ps2017-035-10-001-317.u4.p6.s4 a bod (2 )rozpory v dosud shromážděných podkladech ohledně možnosti realizace záměrů, riziko kontaminace pitné vody a soulad s cíli a záměry územního plánování včetně zohlednění šetrného přístupu k využívání surovinových zdrojů, tedy koncepčnost těžby.
ps2017-035-10-001-317.u4.p7.s1 Nedostatky jsem shledala v postupech Obvodního báňského úřadu pro území krajů Jihomoravského a Zlínského, Krajského úřadu Zlínského kraje a orgánů ochrany veřejného zdraví, Ministerstva zdravotnictví a krajské hygienické stanice Zlínského kraje.
ps2017-035-10-001-317.u4.p7.s2 Tyto úřady především svými postupy významně přispěly k nezákonnému vyloučení úřadů Jihomoravského kraje z řízení o stanovení dobývacího prostoru Uherský Ostroh.
ps2017-035-10-001-317.u4.p7.s3 Záměr je přitom situován těsně při hranici s Jihomoravským krajem, kam primárně mohou směřovat klíčové potenciální nepříznivé důsledky jeho realizace, mimo jiné ohrožení vodního zdroje Bzenec-komplex.
ps2017-035-10-001-317.u4.p8.s1 V řízení obvodního báňského úřadu o stanovení dobývacího prostoru chybí závazné stanovisko Krajské hygienické stanice Jihomoravského kraje jako dotčeného orgánu na úseku ochrany veřejného zdraví, což činí nezákonným rozhodnutí obvodního báňského úřadu.
ps2017-035-10-001-317.u4.p9.s1 Dále jsem dospěla k závěru, že záměr těžby podléhá souhlasu vodoprávního úřadu, zvláště když rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru je podle horního zákona ekvivalentem územního rozhodování.
ps2017-035-10-001-317.u4.p9.s2 Podstatný je bezpochyby i soulad záměru s územně plánovacími hledisky, kde zase chybí souhlasné závazné stanovisko orgánů územního plánování.
ps2017-035-10-001-317.u4.p9.s3 Spornou se jeví i výjimka z chráněné oblasti přirozené akumulace vod udělená Ministerstvem životního prostředí, kde se předpokládá předchozí souhlas vlády, který podle dostupných informací doposud dán nebyl.
ps2017-035-10-001-317.u4.p9.s4 V řízení o stanovení dobývacího prostoru Uherský Ostroh vedeném obvodním báňským úřadem tak nebyl dán prostor k ochraně veřejných zájmů v podobě garantované právním řádem, tedy absence nezbytných souhlasných závazných stanovisek, souhlasů či výjimek, jež by teprve umožňovaly záměr odsouhlasit.
ps2017-035-10-001-317.u4.p10.s1 Za závažný nedostatek v postupu úřadů považuji rovněž jejich dosavadní faktickou rezignaci na zásadu předběžné opatrnosti.
ps2017-035-10-001-317.u4.p10.s2 Potřebu těžby zdůvodňují vágně, bez potřebného pečlivého vážení rizikovosti těžby v lokalitě a ve spojení s možnostmi využití jiných ložisek.
ps2017-035-10-001-317.u4.p10.s3 Klimatický vývoj posledních let si žádá upřednostnění zájmů na ochraně pozemní vody, proto nelze než upřednostnit řešení spočívající ve využití ložisek, jež nepředstavuje potenciální ohrožení strategického veřejného zájmu.
ps2017-035-10-001-317.u4.p10.s4 K tomu dle mého přesvědčení měly dospět již všechny přípravné procedury dotýkající se záměru v podobě projednávaných politik a územně plánovacích dokumentací či procesů hodnocení vlivu na životní prostředí.
ps2017-035-10-001-317.u4.p11.s1 Úřady pak u záměru zjevně přesahujícího svými vlivy hranice kraje nemohou vycházet pouze z koncepčních materiálů jednoho kraje.
ps2017-035-10-001-317.u4.p11.s2 Dosavadní postup veřejné správy včetně výsledků samotné procedury EIA Ministerstva životního prostředí považuji za nedostatečný.
ps2017-035-10-001-317.u4.p11.s3 Proces EIA Ministerstva životního prostředí k záměru završený závažným stanoviskem, konkrétně se jednalo o souhlasné stanovisko ze dne 9. března 2015, souhlasné závazné stanovisko k ověření souladu ze dne 26. října roku 2015, souhlasné závazné stanovisko k ověření změn ze dne 10. května 2018, tyto tvoří základní výchozí platformu, do níž se musí promítnout princip předběžné opatrnosti mimo jiné proto, že to může ušetřit množství dalších procesních postupů.
ps2017-035-10-001-317.u4.p12.s1 Nebudu to číst dále, jenom pro vysvětlení, proč je tam zmiňována krajská hygienická správa (stanice), bych uvedl to, že v minulosti se k procesu vyjadřovala Krajská hygienická správa (stanice)Jihomoravského kraje, na jehož území ten zdroj vody leží.
ps2017-035-10-001-317.u4.p12.s2 Tato správa (stanice)vydala negativní stanovisko, načež Ministerstvo zdravotnictví ještě v Sobotkově vládě zareagovalo tak, že prostě toto rozhodnutí zrušilo, Krajské hygienické správě (stanici)Jihomoravského kraje tuto pravomoc sebralo a dalo ji Krajské hygienické správě (stanici)Zlínského kraje, která naprosto logicky nemohla rozhodnout jinak, než že dala souhlasné stanovisko.
ps2017-035-10-001-317.u4.p12.s3 Ale toto panu ministru Brabcovi nevyčítám.
ps2017-035-10-001-317.u4.p13.s1 Když jsem posílal tu informaci, tak jsem v položil panu ministrovi devět otázek, které se týkají tohoto případu.
ps2017-035-10-001-317.u4.p13.s2 vlastně v této své interpelaci budu rozebírat dotaz č. 3, to je, jakým způsobem Ministerstvo životního prostředí zohlednilo princip předběžné opatrnosti do svých stanovisek.
ps2017-035-10-001-317.u4.p14.s1 Teď k samotnému udělení, nebo souhlasu z hlediska EIA.
ps2017-035-10-001-317.u4.p14.s2 Dne 8. září 2017 obdrželo Ministerstvo životního prostředí na vlastní dotaz odpověď od České geologické služby.
ps2017-035-10-001-317.u4.p14.s3 Ministerstvo se tehdy ptalo na dvě věci.
ps2017-035-10-001-317.u4.p14.s4 Obsahuje dokumentace vlivů záměru na životní prostředí v části vyhodnocení vlivů záměru na povrchové a podzemní vody nějaké závažné nedostatky, pochybení při postupech zpracování či nepřípustné účelové zobecnění závěrů, nebo byla zpracována v dostatečné kvalitě a podrobnosti úměrné řešenému území?
ps2017-035-10-001-317.u4.p14.s5 Otázka č. 2.
ps2017-035-10-001-317.u4.p14.s6 Je záměr těžby štěrkopísků u Uherského Ostrohu akceptovatelný ve vztahu k jímacímu území Bzenec-komplex i s ohledem na existenci nových podkladů, a to za předpokladu realizace všech opatření k vyloučení a minimalizaci rizik, která jsou uvedena jako podmínky stanoviska EIA?
ps2017-035-10-001-317.u4.p15.s1 Co Česká geologická společnost, pardon, služba, odpověděla?
ps2017-035-10-001-317.u4.p15.s2 Co se týče první otázky, často se tady v těch debatách o tomto případu bagatelizuje nějaké posouzení, které bylo provedeno firmou Progeo na žádost právě společnosti Vodovody a kanalizace Hodonín.
ps2017-035-10-001-317.u4.p15.s3 Ty závěry hovoří jednoznačně, že tato potenciální těžba může a s velkou pravděpodobností ohrozí kvalitu vod v tom jímacím území.
ps2017-035-10-001-317.u4.p16.s1 K samotnému modelu, který bývá často bagatelizován, odpověď z České geologické služby byla: Aktuálně poskytnutá modelová hodnocení byla zpracována na základě objednávky VaK Hodonín, akciové společnosti, s cílem zhodnocení proudění podzemní vody v nivě Moravy, v širším okolí jímacího území Bzenec-komplex a zvýšení celkového vztahu poznání lokality.
ps2017-035-10-001-317.u4.p17.s1 V průběhu hodnocení byla při uplatnění metodiky robustní kalibrace vytvořena sada alternativních modelů proudění podzemní vody v zájmové lokalitě, v nichž našla uplatnění historická i aktuální data i nově provedená měření.
ps2017-035-10-001-317.u4.p17.s2 Na základě výsledků modelování byl stanoven průtok přes bilancovaný profil, který naznačuje význam proudění podzemní vody v ose hradišťského příkopu pro vodní zdroje Bzenec-komplex.
ps2017-035-10-001-317.u4.p17.s3 Za účelem verifikace modelového hodnocení je připravována simulace neustálených poměrů proudění podzemní vody, přičemž pozornost je věnována kontinuálnímu sběru dat v oblasti.
ps2017-035-10-001-317.u4.p18.s1 Tedy závěr České geologické služby byl ten, že studie společnosti Progeo je nějakým způsobem relevantní a je potřeba ji brát v potaz.
ps2017-035-10-001-317.u4.p18.s2 Zmiňuji tady tu studii nebo ten model z toho důvodu, že je vlastně jedním z hlavních materiálů, o který se opírá tvrzení, že ta EIA nebyla podána na základě relevantní... nebo nebyla vyhotovena na základě relevantních dat.
ps2017-035-10-001-317.u4.p19.s1 K samotné EIA, to byla otázka číslo jedna, zda dokumentace vlivů záměrů na životní prostředí obsahuje nějaké závažné nedostatky, pochybení a tak dále, část odpovědi České geologické služby je: V důsledku ne zcela přesně zadaných vstupních parametrů a nedostatečné kalibrace a validace matematického modelu došlo v hydrogeologické studii Koppové z roku 2010 a 2012 k některým neadekvátním interpretacím, z nichž za závažné je možno z pohledu aktuálních znalostí roku 2017 označit zejména následující.
ps2017-035-10-001-317.u4.p20.s1 1. Realitě neodpovídající interpretace koryta Nové Moravy jako hydraulické bariéry mezi plánovanou štěrkovnou a jímacím územím Bzenec III - sever, které leží na jeho druhém břehu.
ps2017-035-10-001-317.u4.p20.s2 Starší pozorování i nová modelování však dokládají, že koryto Nové Moravy je proudem podzemní vody spíše podtékáno.
ps2017-035-10-001-317.u4.p20.s3 V důsledku nesprávného stanovení hydraulické funkce Nové Moravy tak nemohlo být procesem EIA dostatečně identifikováno riziko, které plánovaná těžba štěrkopísků může představovat pro nejblíže ležící jímací území Bzenec III - sever.
ps2017-035-10-001-317.u4.p21.s1 2.
ps2017-035-10-001-317.u4.p21.s2 Velikost inkludovaných zdrojů z Nové Moravy je výrazně nadhodnocena.
ps2017-035-10-001-317.u4.p21.s3 Z následujících posouzení i aktuálních modelových hodnocení však vyplývá, že při průměrném ročním odběru 150 litrů za sekundu v jímacím území Bzenec-komplex je podíl infiltrované vody z Nové Moravy bilančně nevýznamný.
ps2017-035-10-001-317.u4.p21.s4 Zejména v jarním období nedochází k dotaci kolektorů vodou z Nové Moravy vůbec a celý její tok funkci drenážní.
ps2017-035-10-001-317.u4.p22.s1 3.
ps2017-035-10-001-317.u4.p22.s2 Z předchozího bodu plyne podhodnocení významu hydrogeologické struktury Hradišťského příkopu.
ps2017-035-10-001-317.u4.p22.s3 V ose Hradišťského příkopu však přitéká v jímacím území Bzenec-komplex bilančně významné množství podzemní vody ze směru projektované štěrkovny.
ps2017-035-10-001-317.u4.p22.s4 Z hlediska kvalitativního ohrožení podzemní vody se hydrologická studie Koppové zabývá v podstatě pouze riziky spojenými s odbouratelnými ropnými látkami.
ps2017-035-10-001-317.u4.p22.s5 Rizika spojená s dalšími látkami, které byly v zájmovém území potvrzeny, například hnojiva, pesticidy, nebyla dosud hodnocena.
ps2017-035-10-001-317.u4.p22.s6 Rovněž nebyla řešena problematika znečištění, které může vzhledem k pozici projektované štěrkovny v aktivní záplavové zóně přinést do těžebního jezera případná povodeň jak v průběhu těžby, tak kdykoliv po jejím ukončení.
ps2017-035-10-001-317.u4.p22.s7 Výstupy matematického modelování v již skoro sedm, respektive pět let staré hydrologické studii Koppové se poměrně významně liší od aktuálních modelových hodnocení, jejichž nejdůležitější závěry jsou uvedeny výše.
ps2017-035-10-001-317.u4.p22.s8 Je potřeba konstatovat, že tato nová hodnocení se opírají o fundovaně zpracovaný matematický model postavený na důkladné analýze všech dostupných dat, sběru nových terénních dat a v neposlední řadě na robustní kalibraci, čímž významně povyšují spolehlivost vyslovovaných prognóz.
ps2017-035-10-001-317.u4.p23.s1 A ten výstup České geologické služby, respektive závěr, který nějakým způsobem popisuje nebo zobecňuje ty dvě odpovědi, je následující: Význam území projektované štěrkovny pro vodní zdroj Bzenec-komplex lze hodnotit na základě množství vody, které danou oblastí k jímacím objektům protéká - v tomto konkrétním případě to představuje téměř polovinu jímaného množství podzemní vody.
ps2017-035-10-001-317.u4.p23.s2 Případná otvírka štěrkovny v dobývacím prostoru Uherský Ostroh tak představuje nárůst počtu již existujících rizik a další ohrožení vodního zdroje Bzenec-komplex.
ps2017-035-10-001-317.u4.p24.s1 Vzhledem ke strategickému významu jímacího území Bzenec-komplex pro značnou část Jihomoravského kraje je nezbytné jakékoliv negativní ovlivnění tohoto vodního zdroje zamýšlenou těžbou štěrkopísku a jejími důsledky jednoznačně vyloučit.
ps2017-035-10-001-317.u4.p25.s1 Po prostudování dokumentace EIA a zejména hydrogeologické studie Koppové, která je její přílohou, a po jejím porovnání s nejnovějšími výsledky modelových hodnocení provedených firmou Progeolze konstatovat, že plánovaná těžba štěrkopísku představuje pro jímací území Bzenec-komplex reálné riziko zejména z hlediska negativního ovlivnění kvality podzemních vod.
ps2017-035-10-001-317.u4.p25.s2 Podmínky realizace záměru stanové v souhlasném závazném stanovisku Ministerstva životního prostředí ze dne 9. března 2015 nemohou z pohledu aktuálně dostupných znalostí tato rizika dostatečně eliminovat.
ps2017-035-10-001-317.u4.p26.s1 Z výše uvedených důvodů nemůže Česká geologická služba ve smyslu předběžné opatrnosti označit záměr těžby štěrkopísků v dobývacím prostoru Uherský Ostroh z hydrologického hlediska jako akceptovatelný.
ps2017-035-10-001-317.u4.p27.s1 Ve věci udělování nebo posuzování před souhlasným stanoviskem EIA došlo k několika kuriózním situacím, které si určitě vyžádají samostatnou interpelaci.
ps2017-035-10-001-317.u4.p27.s2 Zmínil bych dvě věci.

Text viewDownload CoNNL-U