|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-06 ps2017-035-09-009-049 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

49. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 545/ - prvé čtení

Date2019-11-06
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/049
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035379.htm

Select a sentence

ps2017-035-09-009-049.u1.p1.s1 49.
ps2017-035-09-009-049.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 545/ - prvé čtení
ps2017-035-09-009-049.u1.p2.s1 Z pověření vlády přednesený návrh uvede ministryně spravedlnosti Marie Benešová.
ps2017-035-09-009-049.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-035-09-009-049.u2.p1.s1 Přeji hezký dobrý večer, vážený pane předsedající, dámy a pánové.
ps2017-035-09-009-049.u2.p1.s2 Dovolte mi, abych představila vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-035-09-009-049.u3.p1.s1 Paní ministryně, vás přeruším a požádám sněmovnu o klid!
ps2017-035-09-009-049.u3.p1.s2 Není slyšet, prosím, přesuňte případně svá jednání jinam.
ps2017-035-09-009-049.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-035-09-009-049.u3.p1.s4 Prosím, pokračujte.
ps2017-035-09-009-049.u4.p1.s1 Dále zákon o soudních exekutorech a exekuční činnosti.
ps2017-035-09-009-049.u4.p1.s2 Dovoluji si předeslat, že tento zákon byl rozpracován, když jsem přišla na Ministerstvo spravedlnosti letos v dubnu a převzala jsem tuto legislativní činnost, která byla v plném běhu, po doktoru Kněžínkovi.
ps2017-035-09-009-049.u4.p1.s3 Uznala jsem, že je nutný nový zákon, protože dosavadní předpisy nefungují tak, jak by měly, a exekuce, na exekuce, na řešení otázky exekucí čeká spousta lidí.
ps2017-035-09-009-049.u4.p1.s4 Máme asi 840 tisíc lidí, z toho půl milionu z nich dokonce vícero exekucí.
ps2017-035-09-009-049.u4.p1.s5 Je potřeba to vyřešit, a nějakým způsobem, který bude smysluplný.
ps2017-035-09-009-049.u4.p2.s1 Cílem řešení tohoto problému je zejména problém vícečetných exekucí, takže se navrhují přijmout taková opatření, která omezí počet podávaných exekučních návrhů a zároveň zajistí, aby bezúspěšná exekuční řízení byla ukončována v odpovídající době, která by bránila hromadění takových exekucí.
ps2017-035-09-009-049.u4.p2.s2 K dosažení tohoto cíle je nutné přijmout několik opatření.
ps2017-035-09-009-049.u4.p3.s1 Tak za prvé se navrhuje koncentrace exekučních řízení, která jsou vedena proti témuž povinnému u jednoho soudního exekutora.
ps2017-035-09-009-049.u4.p3.s2 V zásadě všechna taková řízení by měla probíhat u soudního exekutora, který vede řízení, jež bylo proti povinnému zahájeno jako první.
ps2017-035-09-009-049.u4.p3.s3 Obecně by zůstala zachována možnost oprávněného zvolit si soudního exekutora, k němuž podá exekuční návrh.
ps2017-035-09-009-049.u4.p3.s4 Pokud by však po obdržení návrhu soudní exekutor z rejstříku zahájených exekucí zjistil, že v okamžiku zahájení exekučního řízení bylo proti povinnému vedeno jiné exekuční řízení, měl by povinnost postoupit exekuční návrh soudnímu exekutorovi, který vede dříve zahájené řízení.
ps2017-035-09-009-049.u4.p4.s1 Přechodná ustanovení k návrhu jsou založena na odlišném principu.
ps2017-035-09-009-049.u4.p4.s2 Na základě přechodných ustanovení by řízení, která byla zahájena po účinnosti, měla být koncentrována k územně nejbližšímu soudnímu exekutorovi, který vede řízení zahájené před účinností návrhu.
ps2017-035-09-009-049.u4.p5.s1 Návrh dále zakotvuje v podstatě namísto soudního poplatku náhradu hotových výdajů spojených s nově upravenou činností soudního exekutora v první fázi exekuce, kterou by měl soudnímu exekutorovi uhradit oprávněný.
ps2017-035-09-009-049.u4.p6.s1 Důsledkem zavedení koncentrace řízení by měla být především skutečnost, že povinný z vícečetných exekucí bude moci komunikovat pouze s jedním soudním exekutorem, a bude se tedy lépe orientovat ve svých procesních právech a povinnostech.
ps2017-035-09-009-049.u4.p6.s2 Princip jeden exekutor - jeden povinný zjednoduší i státní dohled a dohled nad soudními exekutory.
ps2017-035-09-009-049.u4.p6.s3 Především je třeba zdůraznit, že v důsledku koncentrace řízení by mělo ve zvýšené míře docházet ke spojování exekučních řízení, která jsou vedena týmž oprávněným proti témuž povinnému u jednoho soudního exekutora, a tím ke snižování nákladů exekuce.
ps2017-035-09-009-049.u4.p7.s1 Proti zavedení místní příslušnosti soudního exekutora hovoří nejvíce s spojená vázanost soudního exekutora na určité teritorium, přičemž jednotlivé oblasti se mohou zásadně odlišovat ohledně úrovně příjmu a majetku obecně na straně povinných a ohledně míry zadluženosti.
ps2017-035-09-009-049.u4.p7.s2 Zároveň by došlo k tomu, že všem exekutorům by byl přidělován obdobný počet exekučních věcí.
ps2017-035-09-009-049.u4.p8.s1 Za druhé, navrhujeme zavedení povinné zálohy na náklady exekuce.
ps2017-035-09-009-049.u4.p8.s2 Předpokládá se osvobození od placení zálohy v případě exekuce k vymožení výživného na nezletilé dítě, náhrady újmy způsobené pracovním úrazem a tak podobně.
ps2017-035-09-009-049.u4.p8.s3 Podle platné úpravy je zahájení exekuce pro oprávněného bezplatné.
ps2017-035-09-009-049.u4.p8.s4 Soudní exekutor bude moci ze zálohy uspokojit zejména náklady exekuce, pokud však bude úspěšná, budou náklady případně uspokojené ze zálohy oprávněnému zpětně uhrazeny z vymoženého plnění.
ps2017-035-09-009-049.u4.p9.s1 Za třetí, zastavení bezvýsledné exekuce po třech letech, což je také nutno zdůraznit, že tento instrument je důležitý.
ps2017-035-09-009-049.u4.p9.s2 Zastavení takové exekuce bude povinností soudního exekutora, který bude rozhodovat i bez návrhu a souhlasu oprávněného.
ps2017-035-09-009-049.u4.p9.s3 Bezvýsledná exekuce bude zastavena, nedošlo-li v po dobu posledních tří let ani k částečnému uspokojení vymáhané povinnosti.
ps2017-035-09-009-049.u4.p9.s4 Práva oprávněného jsou chráněna tak, že mu je dána možnost složit na výzvu soudního exekutora další zálohu na náklady exekuce, a tím odvrátit zastavení exekuce.
ps2017-035-09-009-049.u4.p9.s5 Takto bude možno postupovat opakovaně, nejdéle po dobu devíti let.
ps2017-035-09-009-049.u4.p10.s1 Dále návrh řeší některé dílčí problémy vyplývající z praxe, např. zakotvuje náhradu nákladů plátce mzdy, které mu vznikají při exekuci srážkami ze mzdy a jiných příjmů.
ps2017-035-09-009-049.u4.p10.s2 Předpokládá se, že plátci mzdy bude náležet paušální náhrada ve výši 50 korun za jeden kalendářní měsíc, v němž je vůči jednomu zaměstnanci vedeno exekuční řízení.
ps2017-035-09-009-049.u4.p11.s1 Návrh je v souladu s judikaturou Nejvyššího soudu.
ps2017-035-09-009-049.u4.p11.s2 Nově upravuje výkon rozhodnutí vedení na odstupné a obdobné příjmy.
ps2017-035-09-009-049.u4.p11.s3 Zpřesňuje právní úpravu součinnosti plátce mzdy poskytované soudnímu exekutorovi nebo zavádí povinnost Exekutorské komory.
ps2017-035-09-009-049.u4.p12.s1 V průběhu vývoje tohoto návrhu zákona jsem zaznamenala spoustu názorů s tím, že někteří exekutoři upřednostňují tzv. teritorialitu.
ps2017-035-09-009-049.u4.p12.s2 se nebráním případným změnám, pokud Sněmovna rozhodne a bude si přát nějakou kombinaci těchto možností, protože zastávám názor, že obě varianty jsou možné a průchodné.
ps2017-035-09-009-049.u4.p12.s3 Je potřeba je ovšem dokonale sladit tak, aby fungovaly v praxi.
ps2017-035-09-009-049.u4.p13.s1 Za této situace vás žádám o podporu tohoto vládního návrhu a jeho puštění dále do legislativního procesu a domnívám se, že veškeré další nápady by měly být projednávány v rámci ústavně-právního výboru, podvýborů a dalších.
ps2017-035-09-009-049.u4.p13.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-035-09-009-049.u5.p1.s1 také děkuji a nyní by se měl slova ujmout zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Chvojka.
ps2017-035-09-009-049.u5.p1.s2 Než dorazí k mikrofonu, omlouvá se nám pan poslanec Kalousek mezi a z pracovních důvodů.
ps2017-035-09-009-049.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-035-09-009-049.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-035-09-009-049.u6.p1.s2 Hezký večer, paní ministryně, kolegyně, kolegové.
ps2017-035-09-009-049.u6.p2.s1 Co se týče věcnosti, věcné stránky tisku 545, novely občanského soudního řádu a exekučního řádu, tak tam si myslím, že paní ministryně spravedlnosti to vysvětlila velmi obšírně a obsáhle, a nechci opakovat to, co řekla, protože to řekla v zásadě tak, jak to je.
ps2017-035-09-009-049.u6.p2.s2 bych spíš upozornil na to, že tady máme dva tisky, které se týkají exekucí, exekučního řádu, občanského soudního řádu.
ps2017-035-09-009-049.u6.p2.s3 Je tady zde ten vládní, ten tzv. sněhulák, a potom tady máme bod 50, což je poslanecký návrh podepsaný průřezově napříč zástupci různých politických stran.
ps2017-035-09-009-049.u6.p2.s4 mám za to, za prvé, že bychom měli sloučit rozpravu, protože ty tisky logicky spolu věcně souvisí, byť každý chce něco jiného.
ps2017-035-09-009-049.u6.p3.s1 Určitě by debata, tak jak řekla správně paní ministryně, měla směřovat na půdu ústavně-právního výboru, či do podvýboru pro insolvence a exekuce, či možná na nějakou ještě další pracovní skupinu.
ps2017-035-09-009-049.u6.p3.s2 Tady určitě nemá cenu vést nějaké hodinové dialogy či monology o tom, jestli je teritorialita dobrá, nebo ne, jestli krajská, nebo okresní, jestli sněhulák je dobrý, nebo ne, to opravdu patří na půdu ústavně-právního výboru, kde si myslím, že o tom budeme debatovat určitě dlouze a obšírně, protože to není úplně jednoduchá problematika.
ps2017-035-09-009-049.u6.p4.s1 Tudíž za by to bylo asi všechno, s tím, že si dovoluji ještě jednou navrhnout sloučenou rozpravu, co se týče tohoto bodu a bodu následujícího.
ps2017-035-09-009-049.u6.p4.s2 Děkuji.
ps2017-035-09-009-049.u7.p1.s1 Ano, děkuji.
ps2017-035-09-009-049.u7.p1.s2 Ten návrh jsem zaznamenal, takže jsem svolal kolegy do sálu a budeme hlasovat o sloučení.
ps2017-035-09-009-049.u7.p1.s3 Je zde žádost o odhlášení.
ps2017-035-09-009-049.u7.p1.s4 vás odhlásím, přihlaste se prosím znovu svými kartami.
ps2017-035-09-009-049.u7.p2.s1 Pro ty, co přicházejí, budeme hlasovat o sloučení obecné rozpravy k bodům 49 a 50.
ps2017-035-09-009-049.u7.p2.s2 máme dostatečnou přítomnost v sále a vypadá to, že se nám počet víceméně ustálil.
ps2017-035-09-009-049.u7.p3.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-035-09-009-049.u7.p3.s2 Ptám se, kdo je pro sloučení rozprav.
ps2017-035-09-009-049.u7.p3.s3 Kdo je proti?
ps2017-035-09-009-049.u7.p3.s4 Děkuji vám.
ps2017-035-09-009-049.u7.p4.s1 V hlasování číslo 249 je přihlášeno 107 poslanců a poslankyň, pro 106, proti 1. Návrh byl přijat.
ps2017-035-09-009-049.u7.p4.s2 Tímto jsme tedy rozpravu sloučili.
ps2017-035-09-009-049.u7.p5.s1 Než budeme pokračovat, seznámím vás s omluvenkami.
ps2017-035-09-009-049.u7.p5.s2 Paní poslankyně Richterová se nám omlouvá od hodin z rodinných důvodů, ošetřování člena rodiny, a pan poslanec Skopeček se omlouvá od hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-035-09-009-049.u7.p6.s1 Nyní tedy musím otevřít bod 50, abychom mohli sloučit tu rozpravu.

Text viewDownload CoNNL-U