|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-11-05 ps2017-035-08-003-034 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

34. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení

Date2019-11-05
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/034
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035330.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 660 • previousnext

ps2017-035-08-003-034.u1.p1.s1 34.
ps2017-035-08-003-034.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení
ps2017-035-08-003-034.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-035-08-003-034.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-035-08-003-034.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-035-08-003-034.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedla návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, dále budu používat jenom zkratku daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
ps2017-035-08-003-034.u2.p2.s1 Předložený návrh zákona je mimo jiné a zejména realizací, legislativní realizací projektu Moje daně neboli moderní a jednoduché daně, jehož realizace je spolu s podporou zjednodušení a elektronizace daňového systému a obecně veřejné správy jedním z bodů programového prohlášení vlády.
ps2017-035-08-003-034.u2.p2.s2 Těžištěm návrhu zákona je rozsáhlá novela daňového řádu, který je obecným předpisem pro správu daní.
ps2017-035-08-003-034.u2.p2.s3 Novela se věnuje především čtyřem základním tématům.
ps2017-035-08-003-034.u2.p3.s1 První z nich je podpora elektronizace, která si klade za cíl zjednodušit administrativu v komunikaci se správcem daně a pozitivně motivovat k využívání elektronických prostředků, tedy jít v této oblasti nikoli cestou sankcí, nýbrž cestou benefitů.
ps2017-035-08-003-034.u2.p4.s1 Návrh zákona obsahuje zakotvení legislativních předpokladů pro modernizaci portálu Finanční a Celní správy České republiky, zejména v novém pojetí daňové informační schránky, která dnes u léta existuje v informačním systému ADIS.
ps2017-035-08-003-034.u2.p4.s2 Ta daňovým subjektům nově umožní mimo jiné získávání většího množství informací prostřednictvím internetu a možnost činit předvyplněná elektronická podání, zejména potom daňová přiznání.
ps2017-035-08-003-034.u2.p4.s3 Zřízení daňové informační schránky a rozsah nabízených služeb nicméně bude záviset na technické vybavenosti konkrétních správců daně.
ps2017-035-08-003-034.u2.p4.s4 Díky tomu bude možný postupný náběh nově poskytovaných služeb.
ps2017-035-08-003-034.u2.p5.s1 Na poli elektronizace návrh dále přináší například prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání u daně z příjmů o jeden měsíc v případě podání elektronicky.
ps2017-035-08-003-034.u2.p5.s2 Takže motivujeme ty subjekty, které dnes vlastně ještě nemají zákonnou povinnost podávat daňová přiznání elektronicky, což je téma, se kterým přišli kolegové z České pirátské strany a které jsem slíbila zahrnout do vládou předloženého komplexního materiálu.
ps2017-035-08-003-034.u2.p5.s3 Nalezneme v souvislosti s tím zde i kratší lhůtu pro vrácení přeplatku v případě elektronicky podaných žádostí, upuštění od povinnosti podávat formulářová podání elektronicky pro ty, kteří si dobrovolně zřídili datové schránky, nebo snížení pokuty za nedodržení elektronické formy podání o polovinu.
ps2017-035-08-003-034.u2.p6.s1 Druhým tématem - toto je první téma - které souvisí s touto novelou je zjednodušení kontrolních postupů, kde bude nově připuštěna též korespondenční forma komunikace v rámci daňové kontroly, což přinese větší flexibilitu podle preferencí daňového subjektu a okolností konkrétního případu a zároveň zamezí případným obstrukcím.
ps2017-035-08-003-034.u2.p6.s2 Rovněž dojde ke zkrácení jednotlivých fází daňové kontroly v závislosti na tom, zda skončí bez nálezu, nebo s nálezem.
ps2017-035-08-003-034.u2.p7.s1 Třetím tématem je revize, komplexní revize sankčního systému, která by měla mimo jiné zmírnit dopady některých sankcí, zejména úroků, a odstranit některé nesystémové výjimky v této oblasti.
ps2017-035-08-003-034.u2.p7.s2 S tím je spojeno především snížení reparačních úroků na úroveň standardního úroku z prodlení uplatňovaného v soukromoprávní oblasti.
ps2017-035-08-003-034.u2.p7.s3 Pokles je o 6 procentních bodů, takže vychází-li úrok dnes na 16 procent, on se počítá podle reposazby České národní banky platné první den kalendářního čtvrtletí, ten pokles v tuto chvíli bude zhruba 10 procent, takže na 10 procent, což bude platit jak pro úroky hrazené daňovým subjektem, čili úroky z prodlení zejména, tak pro úroky hrazené správcem daně.
ps2017-035-08-003-034.u2.p8.s1 Rovněž dochází k odstranění nesystémových výjimek v podobě zrušení tolerance čtyř pracovních dnů prodlení s platbou daně a tolerance pěti pracovních dnů u pozdního podání daňového tvrzení.
ps2017-035-08-003-034.u2.p8.s2 Negativní dopady zrušení těchto tolerancí jsou kompenzovány tolerancí, zejména zvýšením minimálních hranic pro vznik příslušných sankcí.
ps2017-035-08-003-034.u2.p8.s3 Dnes tu minimální hranici máme 200 korun, napříště bude 500 korun, takže do 500 korun se úrok počítat vůbec nebude.
ps2017-035-08-003-034.u2.p9.s1 Čtvrtým klíčovým tématem je zavedení odbornou veřejností, judikaturou dlouhodobě poptávané možnosti vyplácet formou zálohy části nárokovaných nadměrných odpočtů na dani z přidané hodnoty zadržovaných v důsledku probíhajícího kontrolního postupu.
ps2017-035-08-003-034.u2.p9.s2 Tato změna povede ke snížení negativního finančního dopadu uvedeného zadržování, současně si ale vyžádá, a to říkám otevřeně, prodloužení doby pro vyhledávání činnosti správce daně o 15 dnů, což zároveň přinese lepší zacílení kontrolní činnosti, méně zbytečných kontrol a zadržovaných finančních prostředků, což bude samozřejmě ve svém důsledku znamenat zajištění dalšího cash flow, peněz do cash flow firem.
ps2017-035-08-003-034.u2.p10.s1 Z řady dalších dílčích změn obsažených v návrhu zákona lze uvést zejména rozšíření okruhu méně invazivních způsobů realizace zajišťovacího příkazu, a to zejména o prohlášení o majetku nebo umožnění fyzickým osobám požádat i o změnu daňového identifikačního čísla tak, aby neobsahovalo rodné číslo.
ps2017-035-08-003-034.u2.p11.s1 Základní účinnost návrhu zákona je předpokládaná prvního dne druhého měsíce následujícího po vyhlášení ve Sbírce zákonů.
ps2017-035-08-003-034.u2.p12.s1 Děkuji vám za pozornost a jsem připravená zodpovědět veškeré vaše dotazy.
ps2017-035-08-003-034.u2.p12.s2 Děkuji.
ps2017-035-08-003-034.u3.p1.s1 Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Miloslava Vostrá.
ps2017-035-08-003-034.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-035-08-003-034.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, členové vlády, paní ministryně, kolegyně, kolegové, navržená vládní předloha je poměrně obsáhlá, což je patrné z úvodního slova paní ministryně financí, a je souborem novel celkem osmi daňových zákonů, a to zákona 280/2009 Sb., daňového řádu, o dani z nemovitých věcí, o dani z přidané hodnoty, o Finanční správě České republiky, o Celní správě České republiky, o dani z hazardních her, celní zákon a pak zákon, kterým se mění některé zákony v oblasti daní.
ps2017-035-08-003-034.u4.p1.s2 Paní ministryně tento výčet zde sice již nastínila, ale považuji za potřebné tady zopakovat ještě jednou, abychom si uvědomili, jaký záběr tento tisk 580, tato navrhovaná novela, .
ps2017-035-08-003-034.u4.p2.s1 Cílem navrhovaných změn je podpora elektronizace, zjednodušení kontrolních postupů, revize sankčního systému a vrácení daňového odpočtu.
ps2017-035-08-003-034.u4.p2.s2 Předloha zároveň obsahuje dílčí změny právní úpravy, ke kterým dochází na základě vyhodnocení potřeb aplikační praxe, vývoje jiných právních předpisů a judikatury, jakož i na základě poptávky ze strany odborné veřejnosti.
ps2017-035-08-003-034.u4.p2.s3 Jedná se v souhrnu přibližně o 130 novelizačních bodů, o velké části se tady paní ministryně zmínila.
ps2017-035-08-003-034.u4.p2.s4 Stejně jako ona musím zdůraznit, že navrhované změny mají za úkol také legislativně umožnit realizaci projektu Moje daně, tzn. zjednodušit i kontrolní postupy atd., jsem to tady říkala.
ps2017-035-08-003-034.u4.p3.s1 Je potřeba zcela objektivně říci, že ne všechny navrhované změny jsou hodnoceny pozitivně.
ps2017-035-08-003-034.u4.p3.s2 Například Hospodářská komora kritizuje především prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu z DPH ze současných 30 na 45 dní, stavební firmy nebo exportéři totiž běžně generují vysoké odpočty a toto prodloužení lhůty by znamenalo krátkodobý výpadek cash flow v řádech desítek milionů korun.
ps2017-035-08-003-034.u4.p3.s3 Někteří daňoví odborníci potom zase za problematickou považují nově možnost zahájit daňovou kontrolu korespondenčně nebo zrušení pětidenní lhůty na podání daňového přiznání bez sankce.
ps2017-035-08-003-034.u4.p3.s4 Všechna tato témata, očekávám, že budou podrobena velké debatě v rámci projednávání druhého čtení v rozpočtovém výboru.
ps2017-035-08-003-034.u4.p4.s1 Organizační výbor Poslanecké sněmovny navrhl tento tisk k projednání v rozpočtovém výboru jako garančním.
ps2017-035-08-003-034.u4.p4.s2 Nemyslím si, že by bylo nutné tento tisk projednávat i v dalších odborných výborech, i když samozřejmě iniciativě se nebráníme.
ps2017-035-08-003-034.u4.p5.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, závěrem dovolte, abych sdělila, že jako zpravodajka doporučuji tento tisk propustit do druhého čtení.
ps2017-035-08-003-034.u4.p5.s2 Tolik moje zpravodajská zpráva.
ps2017-035-08-003-034.u4.p5.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-035-08-003-034.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-035-08-003-034.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se s přednostním právem jako první přihlásil pan poslanec Miroslav Kalousek, a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík.
ps2017-035-08-003-034.u5.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-035-08-003-034.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-035-08-003-034.u6.p1.s2 Dámy a pánové, budu celkem stručný.
ps2017-035-08-003-034.u6.p1.s3 Návrhu novely daňového řádu nelze upřít snahu modernizovat ten kodex správným směrem, to nepochybně ano.
ps2017-035-08-003-034.u6.p1.s4 Ale jako téměř v každém vládním materiálu je tam několik min, které oslabují pozici podnikatelů, zejména těch malých.
ps2017-035-08-003-034.u6.p1.s5 Dovolte, abych pojmenoval alespoň tři, které pokládám za nejzásadnější.
ps2017-035-08-003-034.u6.p2.s1 Tou první je prodloužení lhůty pro vratku DPH z 30 na 45 dní.
ps2017-035-08-003-034.u6.p2.s2 Neexistuje žádný racionální důvod, proč si tak počínat, kromě snahy vlády vylepšit cash flow státního rozpočtu na úkor cash flow českých, moravských a slezských podnikatelů.
ps2017-035-08-003-034.u6.p2.s3 To pokládám za mimořádně nefér.
ps2017-035-08-003-034.u6.p2.s4 Když se podíváme na inkaso DPH, tak to není malý objem, je to objem řekněme 15 17 miliard korun za rok, a to si myslím, že si opravdu nezaslouží podnikatelé, kteří platí daně, produkují hodnoty a ještě mají bezúročně půjčovat státu.
ps2017-035-08-003-034.u6.p2.s5 Tak to se mi opravdu nelíbí.
ps2017-035-08-003-034.u6.p3.s1 Druhá věc je výrazné snížení úroků, které stát vyplatit podnikateli za neoprávněnou sankci, např. za neoprávněný zajišťovací příkaz, kdy onen 32procentní úrok je v podstatě jediným instrumentem, jak rychle zhojit alespoň část škod, které stát svým protiprávním konáním způsobil.
ps2017-035-08-003-034.u6.p4.s1 Snížení více než trojnásobně z 32 na 10 % je potom v prudké kontradikci s onou třetí věcí, která mně výrazně vadí, že naopak sankce za prodlení vůči podnikateli zvyšuje návrh novely daňového řádu pětkrát, tzn. vlastní sankce si stát snižuje třikrát, ale sankce pro podnikatele zvyšuje pětkrát.
ps2017-035-08-003-034.u6.p4.s2 Vedle toho se výrazně omezuje toleranční lhůta u daní z příjmů a daní z nemovitostí, nesnižuje se jenom u těch daní, kde je platba kratší než v jednom roce.
ps2017-035-08-003-034.u6.p5.s1 To jsou tři věci, které pokládám za nepřijatelné.
ps2017-035-08-003-034.u6.p5.s2 To jsou tři věci, které v onom vztahu stát - podnikatel výrazně vychylují tu možnost zvůle ve prospěch státu a v neprospěch privátních subjektů, které nás svými daněmi živí.
ps2017-035-08-003-034.u6.p5.s3 Pokládám to za nepřijatelné, a proto předkládám návrh na přepracování novely zákona.
ps2017-035-08-003-034.u6.p5.s4 Děkuji za pozornost.
ps2017-035-08-003-034.u7.p1.s1 Takže chápu, že to je návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování v podstatě.
ps2017-035-08-003-034.u7.p1.s2 Ano, mám poznamenáno.
ps2017-035-08-003-034.u7.p2.s1 A nyní tedy vystoupí...
ps2017-035-08-003-034.u7.p2.s2 S faktickou poznámkou pan poslanec Jan Hrnčíř, ale faktická poznámka je jenom jedna, takže pane poslanče Ferjenčíku, asi půjdete hned v pořadí.
ps2017-035-08-003-034.u7.p2.s3 Takže pan poslanec Jan Hrnčíř, faktická poznámka.
ps2017-035-08-003-034.u7.p2.s4 Prosím, vaše dvě minuty, a připraví se pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-035-08-003-034.u7.p2.s5 Prosím.
ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, děkuji.
ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s2 Vážené dámy a pánové, bych chtěl zareagovat na předřečníky a na to, co tady bylo řečeno.
ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s3 Daňový řád přináší samozřejmě některé pozitivní věci, jak tady bylo řečeno, např. záloha na daňový odpočet.
ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s4 Tato změna reaguje samozřejmě na stanovisko Ústavního soudu, kdy jsou nadměrné odpočty zadržovány celé, pokud je sporná jenom část, to je nepochybně pozitivní.
ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s5 Samozřejmě i snížení úroků z prodlení, pokud zaplatíte později daň.
ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s6 Samozřejmě je i dobré, že si můžete změnit DIČ, pokud jste podnikající fyzická osoba, že to nemusí být rodné číslo.
ps2017-035-08-003-034.u8.p1.s7 Nicméně ta negativa jednoznačně převažují.
ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s1 Jako problematické vidíme zahájení daňové kontroly korespondenčně, tzn. bez součinnosti s daňovým subjektem, to nepovažujeme za úplně správné.
ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s2 Špatné je i odstranění tzv. liberační pětidenní lhůty pro pozdní podání daňového přiznání.
ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s3 Stejně tak prodloužení lhůty pro vrácení odpočtu DPH z 30 na 45 dnů v neprospěch právě daňových subjektů.
ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s4 A samozřejmě snížení úroků při neoprávněném jednání správce daně - to jsou třeba ty zajišťovací příkazy, kdy stát musel potom doplácet 32 % úroku, takhle si to chce snížit jenom na 10, což je zase v neprospěch daňových subjektů takto postižených.
ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s5 Takže nemůžeme tuto novelu daňového řádu podpořit.
ps2017-035-08-003-034.u8.p2.s6 Děkuji.
ps2017-035-08-003-034.u9.p1.s1 Tak nyní požádám o vystoupení pana poslance Mikuláše Ferjenčíka a připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar.
ps2017-035-08-003-034.u9.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-035-08-003-034.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-035-08-003-034.u10.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, považuji za extrémně nešťastné, že vláda spojila dvě podle zásadně nesouvisející věci, jedna je elektronizace a digitalizace platby a správy daní a druhá věc je hledání dodatečných příjmů státního rozpočtu.
ps2017-035-08-003-034.u10.p1.s3 Ve finále ten návrh slouží jako jedno z největších navýšení příjmů státního rozpočtu na příští rok, srovnatelné s daňovým balíčkem, o který je teď obrovský spor v Poslanecké sněmovně.
ps2017-035-08-003-034.u10.p1.s4 Tak tím jednorázovým zvýšením doby pro vrácení nadměrného odpočtu DPH o 15 dnů si stát vylepšuje cash flow o 16 miliard právě na úkor firem.
ps2017-035-08-003-034.u10.p2.s1 Mně přijde extrémně nešťastné spojovat tyhle dvě věci, to znamená spojovat platbu daní elektronicky - což by, myslím, v této Sněmovně bylo zcela konsenzuální, ostatně hezky je to vidět u zákona o právu na digitální službu, který je ve třetím čtení, a všechny strany s ním souhlasí - a paralelně k tomu přilepit vylepšení státního rozpočtu o 16 miliard na úkor firem.
ps2017-035-08-003-034.u10.p2.s2 Z toho důvodu podpořím návrh na vrácení k přepracování.
ps2017-035-08-003-034.u10.p3.s1 Stejně tak si myslím, že je namístě se zamyslet nad změnami v sankčním režimu, kde si stát zase snižuje povinnost odvádět náhradu škody v případě, že udělá chybu v úředním postupu, ale firmám třeba zkracuje některé lhůty.
ps2017-035-08-003-034.u10.p3.s2 Takže rozhodně nesouhlasíme, a to zcela zásadně, se změnou u zadržování daní firmám a podpoříme vrácení k přepracování, přestože vítáme snahu o digitalizaci správy daně, vítáme, že byl zahrnut náš návrh na prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání elektronicky, a nějakou řadu drobných dílčích změn, které jdou správným směrem.
ps2017-035-08-003-034.u11.p1.s1 Nyní požádám o vystoupení pana poslance Vojtěch Munzara a připraví se pan poslanec Jan Skopeček.
ps2017-035-08-003-034.u11.p1.s2 Pane poslanče, máte slovo.

Text viewDownload CoNNL-U