|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-10-16 ps2017-035-02-023-305 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

305. Informace vlády o výběrovém řízení na mýtný systém

Date2019-10-16
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/305
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035079.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 544 • previousnext

ps2017-035-02-023-305.u1.p1.s1 305.
ps2017-035-02-023-305.u1.p1.s2 Informace vlády o výběrovém řízení na mýtný systém
ps2017-035-02-023-305.u1.p2.s1 Projednávání tohoto bodu jsme opětovně přerušili ve všeobecné rozpravě 27. března 2019 na 27. schůzi.
ps2017-035-02-023-305.u1.p2.s2 Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali ministr dopravy Vladimír Kremlík a navrhovatel a zároveň zpravodaj tohoto bodu pan poslanec Jan Bartošek.
ps2017-035-02-023-305.u1.p3.s1 Nyní budeme pokračovat v přerušené všeobecné rozpravě.
ps2017-035-02-023-305.u1.p3.s2 O slovo se přihlásil pan poslanec Blaha.
ps2017-035-02-023-305.u1.p3.s3 Pan poslanec Blaha.
ps2017-035-02-023-305.u1.p3.s4 Pan poslanec Blaha.
ps2017-035-02-023-305.u1.p3.s5 vím, že je to takové nestandardní, ale je to přerušený bod z 27. března, tudíž pokračujeme v rozpravě.
ps2017-035-02-023-305.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-035-02-023-305.u2.p1.s2 jsem měl za to, že v úvodu by se slušelo dát slovo panu ministrovi, aby nás seznámil s tím, jaký je posun od minule.
ps2017-035-02-023-305.u2.p1.s3 pak samozřejmě navážu.
ps2017-035-02-023-305.u2.p1.s4 Tímto neruším svoji přihlášku, pouze bych si dovolil dát přednost panu ministrovi.
ps2017-035-02-023-305.u3.p1.s1 Samozřejmě.
ps2017-035-02-023-305.u3.p1.s2 Pokud pan ministr projevil zájem, tak slovo určitě dostane.
ps2017-035-02-023-305.u3.p1.s3 Takže prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-035-02-023-305.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-035-02-023-305.u4.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vítám možnost na dnešním jednání promluvit o aktuální situaci v zajištění výběru mýta v České republice.
ps2017-035-02-023-305.u4.p1.s3 Učinil jsem tak ostatně již před 14 dny v kontrolním výboru Poslanecké sněmovny, kdy jsem popsal celou aktuální situaci.
ps2017-035-02-023-305.u4.p2.s1 Hned v úvodu bych rád řekl, že situace nastalá po rozsudcích Krajského soudu v Brně a v navazujících rozhodnutích Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nijak netěší.
ps2017-035-02-023-305.u4.p2.s2 Je to právní realita, vůči které se Ministerstvo dopravy staví čelem.
ps2017-035-02-023-305.u4.p3.s1 Ve své řeči se vyjádřím k celé záležitosti, přičemž bych chtěl hned v úvodu všechny poslance a paní poslankyně ubezpečit, včetně veřejnosti, že spuštění nového systému elektronického mýta k 1. prosinci 2019 není nikterak ohroženo, stejně tak jako není ohrožen výběr mýtného.
ps2017-035-02-023-305.u4.p3.s2 Na srdci mám samozřejmě i naše dopravce a všechny dopravce prosím, aby si měnili palubní jednotky.
ps2017-035-02-023-305.u4.p3.s3 Je čas a čas kvapí.
ps2017-035-02-023-305.u4.p4.s1 Tak co se přihodilo, jaký byl sled událostí?
ps2017-035-02-023-305.u4.p4.s2 Dne 20. září 2018 bylo Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže - dále o tomto úřadu budu hovořit jako o úřadu - rozhodnuto při přezkumu mýtné zakázky tak, že jednotlivá správní řízení byla zastavena a návrhy konsorcia Kapsch coby v soutěži neúspěšného uchazeče byly zamítnuty.
ps2017-035-02-023-305.u4.p4.s3 Pro úplnost jen připomenu, že se jednalo o několik správních řízení, která měla rozdílný okruh účastníků.
ps2017-035-02-023-305.u4.p4.s4 Jedno z těchto řízení mělo jen jediného účastníka, zadavatele, kterým byla Česká republika, Ministerstvo dopravy.
ps2017-035-02-023-305.u4.p4.s5 A právě v tomto řízení bylo úřadem nařízeno předběžné opatření zakazující podepisovat smlouvu s vítězným uchazečem.
ps2017-035-02-023-305.u4.p5.s1 Protože se jednalo o procesní vývoj, Ministerstvo dopravy se vzdalo práva podat rozklad, přičemž podle názoru Ministerstva dopravy tím rozhodnutí v této části nabylo právní moci, s čímž správní řád spojoval důsledek zániku předběžného opatření.
ps2017-035-02-023-305.u4.p5.s2 Na tomto místě a v této souvislosti musím poukázat na to, že se nejednalo tehdy jen o názor Ministerstva dopravy.
ps2017-035-02-023-305.u4.p5.s3 Stejný názor měl i samotný úřad, to znamená Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
ps2017-035-02-023-305.u4.p5.s4 Dokonce bylo téhož dne Ministerstvu dopravy ze strany úřadu potvrzeno nabytí právní moci příslušného výroku a zaslána takzvaná doložka právní moci, úřední dokument.
ps2017-035-02-023-305.u4.p6.s1 následné rozhodnutí Krajského soudu v Brně přibližně tři čtvrtě roku poté na věc vneslo zcela jiný pohled, jiný právní pohled, a sice konstatování, že předmětný výrok, rozhodnutí úřadu, o kterém se zde bavíme a jehož právní moc byla ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže potvrzena, nemohl nabýt právní moci dříve než výroky ostatní.
ps2017-035-02-023-305.u4.p6.s2 To v důsledku znamená, že v době, kdy Ministerstvo dopravy podepisovalo mýtnou smlouvu, dle Krajského soudu v Brně stále platilo předběžné opatření zakazující podepsat.
ps2017-035-02-023-305.u4.p6.s3 Čili takový byl názor Krajského soudu v Brně.
ps2017-035-02-023-305.u4.p6.s4 A v tomto, přesně v tomto je jádro dnešní situace, dnešního problému.
ps2017-035-02-023-305.u4.p7.s1 Ministerstvo dopravy samozřejmě podalo proti rozhodnutí Krajského soudu v Brně kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
ps2017-035-02-023-305.u4.p7.s2 Do rozhodnutí Nejvyššího správního soudu o kasační stížnosti Ministerstva dopravy, jakož i o kasačních stížnostech ostatních účastníků řízení je však na rozhodnutí Krajského soudu v Brně nutno hledět jako na rozhodnutí existující.
ps2017-035-02-023-305.u4.p8.s1 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže byl v rozsudku Krajského soudu v Brně zavázán právním názorem krajského soudu, že mýtná smlouva byla uzavřena v době, kdy mělo platit předmětné předběžné opatření.
ps2017-035-02-023-305.u4.p8.s2 Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže tak nezbylo, než věc posuzovat s přihlédnutím k tomuto právnímu názoru Krajského soudu v Brně, byť s ním sám Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nesouhlasil a pokračoval v řízení o zákazu plnění smlouvy, které iniciovalo konsorcium Kapsch.
ps2017-035-02-023-305.u4.p9.s1 V tomto obnoveném řízení stát prostřednictvím Ministerstva dopravy prokazuje jednak existenci důvodů hodných zvláštního zřetele spojených s veřejným zájmem vyžadujících pokračování v plnění mýtné smlouvy a současně skutečnost, že lhůta dvanácti měsíců nepostačuje pro to, aby veřejný zájem byl chráněn.
ps2017-035-02-023-305.u4.p9.s2 Jak všichni víme, v rámci tohoto řízení vydal v minulých dnech Úřad pro ochranu hospodářské soutěže své prvostupňové rozhodnutí, ve kterém konstatoval, že Ministerstvo dopravy... bylo prokázáno, že zde existují důvody hodné zvláštního zřetele spojené s veřejným zájmem vyžadujícím pokračování plnění mýtné smlouvy.
ps2017-035-02-023-305.u4.p9.s3 Současně však úřad v prvoinstančním rozhodnutí zastává názor, že není jednoznačné, že by ve lhůtě dvanácti měsíců nebylo možné předmětný veřejný zájem ochránit.
ps2017-035-02-023-305.u4.p9.s4 To je jinými slovy, že je v uvedené lhůtě možné zajistit výběr mýta jinak, jinými prostředky.
ps2017-035-02-023-305.u4.p10.s1 A nyní k samotnému hodnocení situace.
ps2017-035-02-023-305.u4.p10.s2 S názorem, že je možné zajistit alternativním způsobem výběr mýta ve lhůtě dvanácti měsíců, nemohu souhlasit.
ps2017-035-02-023-305.u4.p10.s3 Již jen z prosté sumarizace průběhu posledního zadávacího řízení vyplývá následující.
ps2017-035-02-023-305.u4.p10.s4 Příprava samotného zadávacího řízení trvala šest měsíců.
ps2017-035-02-023-305.u4.p10.s5 Zadávací řízení, na jehož základě byla uzavřena mýtná smlouva s konsorciem CzechToll a SkyToll, samotné trvalo patnáct měsíců.
ps2017-035-02-023-305.u4.p10.s6 Po podpisu smlouvy byla ihned zahájena implementace mýtného systému, která trvat čtrnáct měsíců.
ps2017-035-02-023-305.u4.p11.s1 Z uvedeného je tedy zcela zřejmé, že ve lhůtě dvanácti měsíců se provoz mýtného systému zabezpečit zkrátka nedá.
ps2017-035-02-023-305.u4.p11.s2 Podotýkám, že nutnost zajištění odborných kapacit pro přípravu zadávacích podmínek mýtného tendru již do uvedeného výčtu ani nezmiňuji.
ps2017-035-02-023-305.u4.p11.s3 Jen možná kouzelník by uměl vetknout záležitost trvající 35 a více měsíců do lhůty ne delší než dvanáct měsíců.
ps2017-035-02-023-305.u4.p11.s4 Jako ministr dopravy nejsem kouzelník, toto neumím a neznám nikoho, kdo by toto skutečně dokázal.
ps2017-035-02-023-305.u4.p12.s1 Všichni společně, paní poslankyně, vážení páni poslanci, jsme však svědky značně rozporuplné skutečnosti, na kterou bych chtěl poukázat.
ps2017-035-02-023-305.u4.p12.s2 Předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže bylo rozhodnuto - a toto rozhodnutí již je pravomocné - že Ministerstvo dopravy v průběhu zadávacího řízení nijak nepochybilo, tedy že soutěž probíhala řádně, zcela podle pravidel, transparentně, nikoho nediskriminovala, všichni měli rovné podmínky a požadavky zadavatele na dodavatele byly přiměřené.
ps2017-035-02-023-305.u4.p12.s3 Přestože tedy soutěž probíhala řádně a zákonně, je nyní zakazováno plnění smlouvy.
ps2017-035-02-023-305.u4.p12.s4 Vkládáme proto značné naděje v náš rozklad, protože důsledky spojené se zákazem plnění smlouvy považujeme za absolutně neadekvátní situaci a zadávacímu řízení, které předcházelo.
ps2017-035-02-023-305.u4.p13.s1 Co se dnes zazlívá Ministerstvu dopravy?
ps2017-035-02-023-305.u4.p13.s2 Skutečnost, že byla podepsána mýtná smlouva?
ps2017-035-02-023-305.u4.p13.s3 Dámy a pánové, průměrný adresát povinností vyplývajících z právních norem by postupoval stejně jako Ministerstvo dopravy tehdy.
ps2017-035-02-023-305.u4.p13.s4 Obdržím rozhodnutí, vzdám se práva podat rozklad, ale pro vyloučení pochybností si ještě raději nechám osvědčit úřadem, který rozhodnutí vydal, nabytí právní moci tohoto rozhodnutí.
ps2017-035-02-023-305.u4.p13.s5 A to se také stalo.
ps2017-035-02-023-305.u4.p13.s6 Jak Ministerstvo dopravy coby účastník řízení, tak i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže coby správní orgán vykonávající v této oblasti veřejnou moc, a to v obou svých instancích, měly společně za to, že předběžné opatření zaniklo.
ps2017-035-02-023-305.u4.p13.s7 Znovu zdůrazňuji - zaniklo.
ps2017-035-02-023-305.u4.p13.s8 téměř po devíti měsících bylo judikováno krajským soudem, že věc se jinak.
ps2017-035-02-023-305.u4.p13.s9 se nám to líbí, či nikoliv, musíme se zařídit podle toho.
ps2017-035-02-023-305.u4.p13.s10 Nesmíme však zapomenout, že originální příčinou je právní názor soudu, který je diametrálně odlišný od právního názoru ústředního správního úřadu, jenž coby dohodový orgán aplikuje právo v oblasti zadávání veřejných zakázek a jehož názory vtělené do jeho rozhodovací činnosti jsou a musí být zadavateli respektovány.
ps2017-035-02-023-305.u4.p14.s1 I za této situace se ministerstvu zazlívá jeho postup?
ps2017-035-02-023-305.u4.p14.s2 Vždyť by tak zákonitě musel postupovat každý.
ps2017-035-02-023-305.u4.p14.s3 Chápu ale, že se u vás, stejně jako u české veřejnosti, těší mimořádné pozornosti, co s nastalou situací budeme dělat.
ps2017-035-02-023-305.u4.p14.s4 Jak se vypořádáme s aktuální rozhodovací praxí Krajského soudu v Brně a úřadu.
ps2017-035-02-023-305.u4.p15.s1 Znovu bych rád zdůraznil stěžejní fakt, a to fakt, že mýtná smlouva je - bez ohledu na poslední nepravomocné rozhodnutí úřadu - platná a účinná.
ps2017-035-02-023-305.u4.p15.s2 I v tomto nejnepříznivějším případě bude mýtná smlouva účinná minimálně dalších 13 15 měsíců, neboť přibližně jeden tři měsíce zabere přezkum v rozkladovém řízení předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a pokud by předseda prvostupňové rozhodnutí potvrdil, smlouva bude platná a účinná ještě dalších 12 měsíců od doručení takovéhoto rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Ministerstvu dopravy.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s1 S ohledem na to, co bylo řešeno, proto nastalou situaci hodnotím následujícím způsobem.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s2 I v případě nejnepříznivějšího vývoje počínaje dnešním dnem Ministerstvo dopravy k dispozici 13 15 měsíců na přípravu záložního řešení tak, aby se i za oněch 13 15 měsíců mýtné vybíralo.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s3 Příprava záložního řešení bude spočívat ve dvou paralelně připravovaných záležitostech.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s4 A to předně příprava nového transparentního zadávacího řízení, jehož předmětem budou služby provozu systému elektronického mýtného, který nyní dokončuje konsorcium CzechToll a SkyToll.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s5 Systém elektronického mýtného bude již v tu dobu v provozu.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s6 Proto dodávku mýtného systému již soutěžit nemusíme.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s7 Systém budeme mít, a to satelitní.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s8 Z naší dosavadní zkušenosti víme, že za 13 15 měsíců novou soutěž sice můžeme připravit a zahájit, ale rozhodně ji v době nemůžeme dokončit.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s9 A nepochybně se do úřadem stanovené lhůty 12 měsíců vedle nové soutěže nevejde ještě období, které je zapotřebí pro předání a převzetí provozu mýtného systému.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s10 Poslední soutěž bez doby potřebné pro přípravu soutěže od doby zahájení do doby podpisu smlouvy trvala 15 měsíců, přičemž ještě musí následovat období pro převzetí provozu systému elektronického mýtného, což bude zhruba 6 měsíců jeden rok.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s11 I s časem pro přípravu soutěže, počítejme 6 měsíců, potřebujeme při velmi optimistickém vývoji nejméně 27 33 měsíců.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s12 Proto nesmíme před touto skutečností zavírat oči.
ps2017-035-02-023-305.u4.p16.s13 Bylo by to nezodpovědné.
ps2017-035-02-023-305.u4.p17.s1 Pro případ, kdybychom nebyli úspěšní jak s rozkladem u předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tak s naší kasační stížností u Nejvyššího správního soudu, musíme být připraveni zajistit výběr mýta do dokončení nové soutěže s využitím mimořádných prostředků podle zákona o zadávání veřejných zakázek.
ps2017-035-02-023-305.u4.p17.s2 Přistoupili bychom k tomu pouze a jedině v tom případě, že by se nám novou soutěž nepodařilo dokončit a mýtný systém předat vítěznému dodavateli včas.
ps2017-035-02-023-305.u4.p18.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená veřejnosti, závěrem bych rád ještě připomněl několik čísel a k nim malé zhodnocení.
ps2017-035-02-023-305.u4.p18.s2 Částky uvádím bez daně z přidané hodnoty.
ps2017-035-02-023-305.u4.p18.s3 Stávající mýtný systém dodaný společností Kapsch nás od posledních 13 letech stál cca 29,4 miliardy .
ps2017-035-02-023-305.u4.p18.s4 Z toho investiční náklady činily 6 miliard a náklady provozní 23,4 miliardy .
ps2017-035-02-023-305.u4.p18.s5 Mýtný systém dodávaný společností CzechToll/SkyToll vyžaduje celkové náklady v předpokládané výši - investiční náklady 2,6 miliardy včetně obou jednotek, provozní náklady přibližně 5,3 miliardy, další dodávky a služby na objednávku přibližně 2,6 miliardy a náklady na ukončení provozu systému 51 milionů .
ps2017-035-02-023-305.u4.p18.s6 V souhrnu se tedy jedná o částku 10,4 - pardon, 10,7.
ps2017-035-02-023-305.u4.p18.s7 Čili nový systém 10,7 miliardy proti stávajícímu systému 29,4 miliardy .
ps2017-035-02-023-305.u4.p18.s8 A to za dodávku zcela nového mýtného systému, jeho desetiletý provoz a rozvoj, a to na síti zpoplatnění rozšířené o dalších 900 kilometrů.
ps2017-035-02-023-305.u4.p19.s1 Čili ještě jednou, nový systém 10,7 miliardy za 10 let, původní systém za posledních 13 let 29,4 miliardy.
ps2017-035-02-023-305.u4.p19.s2 Je zcela zjevné, že bylo správné mýtný systém přesoutěžit, že úspora na provozních nákladech je naprosto evidentní.

Text viewDownload CoNNL-U