|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-10-16 ps2017-035-02-021-014 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

14. Vládní návrh zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu /sněmovní tisk 434/ - druhé čtení

Date2019-10-16
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/014
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035077.htm

Select a sentence

ps2017-035-02-021-014.u1.p1.s1 14.
ps2017-035-02-021-014.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu /sněmovní tisk 434/ - druhé čtení
ps2017-035-02-021-014.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová, které uděluji tímto slovo.
ps2017-035-02-021-014.u1.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-035-02-021-014.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-035-02-021-014.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedla návrh zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu.
ps2017-035-02-021-014.u2.p2.s1 Jedním z cílů české zahraniční politiky je rozvoj všestranných a vzájemně výhodných hospodářských vztahů s ostatními státy a jurisdikcemi, tedy včetně Tchaj-wanu.
ps2017-035-02-021-014.u2.p2.s2 Tchaj-wan se řadí mezi průmyslově vyspělé země a tzv. asijské tygry.
ps2017-035-02-021-014.u2.p2.s3 Hlavní průmyslová odvětví jsou informační technologie, zpracování kovů a elektrotechnický a chemický průmysl.
ps2017-035-02-021-014.u2.p2.s4 Hospodářské vztahy Tchaj-wanu a České republiky jsou v podstatě postaveny na celkové obchodní bilanci za rok 2017 téměř 30 miliard korun.
ps2017-035-02-021-014.u2.p2.s5 Obchodní bilance je výrazně ve prospěch Tchaj-wanu, jedná se o velký objem vývozu do České republiky, a Tchaj-wan investuje také do elektrotechnického průmyslu v České republice a vyváží toto zboží do České republiky.
ps2017-035-02-021-014.u2.p2.s6 Česká republika vyváží osobní automobily, mikroskopy a pneumatiky.
ps2017-035-02-021-014.u2.p2.s7 Perspektivní pro uplatnění českých firem na tchajwanském trhu jsou oblasti energetiky, bio- a nanotechnologií, leteckého průmyslu a zelených technologií.
ps2017-035-02-021-014.u2.p3.s1 Některé formy hospodářských styků a z nich plynoucí příjmy mohou zakládat daňovou povinnost rezidentům České republiky na území Tchaj-wanu a naopak.
ps2017-035-02-021-014.u2.p3.s2 V současnosti v těchto případech dochází k mezinárodnímu dvojímu zdanění příjmů, a jsou tak snižovány příjmy plynoucí rezidentům jedné jurisdikce z jurisdikce druhé.
ps2017-035-02-021-014.u2.p3.s3 Vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika neuznává Tchaj-wan za stát, není možné s ním uzavřít mezinárodní smlouvu o zamezení dvojímu zdanění a odstranit tak jednu z překážek hospodářské spolupráce s ním.
ps2017-035-02-021-014.u2.p3.s4 Návrh zákona jednostranně nahrazuje smlouvu o zamezení dvojímu zdanění s tím, že se očekává, že Tchaj-wan přijme obdobné vnitrostátní opatření.
ps2017-035-02-021-014.u2.p3.s5 Pravidla zamezení dvojímu zdanění obsažená v zákonu odpovídají textu standardních mezinárodních smluv o zamezení dvojímu zdanění, vzorové smlouvě OECD, a to z důvodu zachování reciprocity ve vztahu k Tchaj-wanu, který vnitrostátně přijme stejné opatření, a zajištění stejného výkladu jednotlivých ustanovení jako při výkladu mezinárodních smluv.
ps2017-035-02-021-014.u2.p4.s1 Na zahraničním výboru byly vzneseny dotazy ohledně způsobu přijetí tohoto návrhu.
ps2017-035-02-021-014.u2.p4.s2 Dovolte mi tedy se k této otázce vyjádřit i zde.
ps2017-035-02-021-014.u2.p4.s3 Navržený způsob úpravy problematiky dvojího zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu formou zvláštního zákona není zcela standardní a vláda tento zákon navrhuje pouze vzhledem ke specifičnosti mezinárodního postavení Tchaj-wanu.
ps2017-035-02-021-014.u2.p4.s4 Návrh je projednáván Ústavou předvídaným způsobem.
ps2017-035-02-021-014.u2.p4.s5 Skutečnost, že daná materie je zpravidla předmětem mezinárodních smluv, neznamená, že by její úprava zákonem byla vyloučena.
ps2017-035-02-021-014.u2.p4.s6 Na jiné tedy než tzv. prezidentské mezinárodní smlouvy se nevztahuje režim čl. 10 Ústavy, který u prezidentských mezinárodních smluv předpokládá ratifikaci prezidentem republiky a zajišťuje jejich aplikační přednost před zákonem.
ps2017-035-02-021-014.u2.p4.s7 Jiné smlouvy tedy musí být vždy adaptovány či transformovány do právního řádu zákonem.
ps2017-035-02-021-014.u2.p4.s8 Rozdíly projednání návrhu zákona oproti projednání tzv. prezidentských mezinárodních smluv spočívají v tom, že Poslanecká sněmovna sice může přehlasovat případné veto Senátu, předpokládaný zákon však nebude mít aplikační přednost před zákonem ve smyslu čl. 10 Ústavy, ale pouze v rámci pravidla lex specialis derogat generali.
ps2017-035-02-021-014.u2.p4.s9 Upravovat určité oblasti tzv. samovykonatelnými mezinárodními smlouvami prezidentské kategorie, které díky tomu mají za podmínek čl. 10 Ústavy přednost před zákonem, je nicméně pohodlnější a méně náročné z hlediska procesního.
ps2017-035-02-021-014.u2.p4.s10 V budoucnu tak není důvod, aby vláda navrhovala další zvláštní zákony místo mezinárodních smluv v případech, kdy je možné a snazší sjednat standardní mezinárodní smlouvu.
ps2017-035-02-021-014.u2.p5.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-035-02-021-014.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni.
ps2017-035-02-021-014.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zahraničnímu výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-035-02-021-014.u3.p1.s3 Iniciativně tento návrh projednal také rozpočtový výbor.
ps2017-035-02-021-014.u3.p1.s4 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 434/1 a 434/2.
ps2017-035-02-021-014.u3.p1.s5 Prosím, aby se ujal slova zpravodaj zahraničního výboru poslanec Jan Lipavský, informoval nás o projednání návrhu výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-035-02-021-014.u3.p1.s6 Prosím, máte slovo.
ps2017-035-02-021-014.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, děkuji za slovo.
ps2017-035-02-021-014.u4.p1.s2 Zahraniční výbor projednal tento zákon na své 29. schůzi 16. května 2019 a usnesl se následujícím způsobem k vládnímu návrhu zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu, sněmovní tisk 434: Po úvodním slově náměstka ministryně financí Ing. Mgr. Stanislava Kouby, Ph.D., a zpravodajské zprávě poslance Jana Lipavského a po rozpravě zahraniční výbor: doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu.
ps2017-035-02-021-014.u4.p2.s1 bych jenom chtěl poznamenat, že jsme to na zahraničním výboru detailně probrali a principiálně se shodujeme s argumenty, které přednesla paní ministryně financí.
ps2017-035-02-021-014.u4.p2.s2 Samozřejmě ta situace je výjimečná, standardně přijímáme smlouvy o zabránění dvojímu zdanění formou prezidentské mezinárodní smlouvy a je to mimo jiné i z toho důvodu, že to poskytuje vyšší ochranu podnikatelům a oběma státům, protože takto ujednanou smlouvu potom není možné jednoduše měnit v rámci vnitrostátního legislativního procesu.
ps2017-035-02-021-014.u4.p2.s3 Tchaj-wan není stát, tudíž s ním nemůžeme uzavřít mezinárodní smlouvu, protože ho Česká republika neuznává jako stát, a tudíž bylo nalezeno řešení vlastně skrze zákon, který tuto problematiku řeší, ačkoliv vlastně standardizovaně, tak jak se to dělá skrze metodiku OECD a je to běžné řešení i v mezinárodním srovnání.
ps2017-035-02-021-014.u4.p2.s4 Děkuji za pozornost.
ps2017-035-02-021-014.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji zahraničního výboru a nyní prosím zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Lubomíra Španěla, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-035-02-021-014.u5.p1.s2 Pan poslanec Španěl.
ps2017-035-02-021-014.u5.p1.s3 Tady není.
ps2017-035-02-021-014.u5.p1.s4 Poprosím nějakého jiného zástupce z rozpočtového výboru.
ps2017-035-02-021-014.u5.p1.s5 Paní poslankyně Kovářová.
ps2017-035-02-021-014.u5.p1.s6 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-035-02-021-014.u6.p1.s1 Dovolte, abych vám přečetla usnesení rozpočtového výboru z 23. schůze ze dne 7. května 2019 k vládnímu návrhu zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu, sněmovní tisk 434.
ps2017-035-02-021-014.u6.p2.s1 Po úvodním slově náměstka ministryně financí pana Tylla, zpravodajské zprávě poslance Španěla a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu
ps2017-035-02-021-014.u6.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vládní návrh zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu schválila bez připomínek;
ps2017-035-02-021-014.u6.p4.s1 II. zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.
ps2017-035-02-021-014.u7.p1.s1 vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám písemně nikoho přihlášeného.
ps2017-035-02-021-014.u7.p1.s2 Dívám se, jestli někdo z pléna.
ps2017-035-02-021-014.u7.p1.s3 Nikoho nevidím, takže končím obecnou rozpravu a zeptám se na případná závěrečná slova.
ps2017-035-02-021-014.u7.p1.s4 Není zájem, ani ze strany pana zpravodaje, takže zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny.
ps2017-035-02-021-014.u7.p1.s5 Nikoho písemně přihlášeného do podrobné rozpravy nemám, tudíž končím podrobnou rozpravu a končím druhé čtení tohoto návrhu.
ps2017-035-02-021-014.u7.p2.s1 Dalším bodem je

Text viewDownload CoNNL-U