|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-10-16 ps2017-035-02-014-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona o realitním zprostředkování a o změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (zákon o realitním zprostředkování) /sněmovní tisk 391/ - druhé čtení

Date2019-10-16
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035061.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 354 • previousnext

ps2017-035-02-014-006.u1.p1.s1 6.
ps2017-035-02-014-006.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o realitním zprostředkování a o změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (zákon o realitním zprostředkování) /sněmovní tisk 391/ - druhé čtení
ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s1 Projednávání tohoto bodu jsme přerušili dne 27. září na 34. schůzi Poslanecké sněmovny v obecné rozpravě.
ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s2 Připomínám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s3 Dále byl tisk přikázán ústavně-právnímu výboru.
ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s4 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 391/1 6.
ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s5 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujali ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová a zpravodaj garančního výboru, což je hospodářský výbor, poslanec Patrik Nacher.
ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s6 Poslanec Patrik Nacher, ano - jestli můžete zaujmout místo za zpravodaje.
ps2017-035-02-014-006.u1.p2.s7 Ano.
ps2017-035-02-014-006.u1.p3.s1 Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě a bylo přerušeno vystoupení poslance Vojtěcha Munzara, takže ho požádám, aby dokončil své vystoupení.
ps2017-035-02-014-006.u1.p3.s2 Děkuji.
ps2017-035-02-014-006.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-035-02-014-006.u2.p1.s2 jsem po pravdě řečeno své vystoupení ani nestačil zahájit minule, takže vás s ním seznámím s celým.
ps2017-035-02-014-006.u3.p1.s1 vás požádám o klid, aby se pan poslanec Munzar mohl v klidu vyjádřit.
ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s1 jsem se v prvním čtení zamýšlel nad smyslem tohoto zákona.
ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s2 Tento zákon je pro příkladem toho, že místo aby zákony určovaly jen základní rámce našeho chování, tak se z nich postupně mnohdy stávají technické manuály.
ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s3 Technické manuály, které se snaží za každou cenu určovat, jak se v jaké situaci člověk chovat, a omezují prostor pro svobodnou vůli občanů.
ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s4 Přinášejí a podněcují v naší společnosti formalismus, který mnohdy nahrazovat skutečnou profesionalitu a možnost pružně reagovat na množství situací, které život přináší.
ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s5 Přinášejí nejenom formalismus, ale také umělé zvyšování kvalifikace.
ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s6 To ale nevede ke zvýšení solidnosti, poctivosti a skutečné, nikoli umělé profesionality.
ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s7 Ta se žádným zákonem vynutit nedá.
ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s8 Takové zákony vedou jen ke zvyšování množství certifikátů na zdech a rozdávání umělých titulů bez skutečných znalostí.
ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s9 Tento přístup vede k omezování svobodné vůle občanů, k destrukci jejich vlastní zodpovědnosti a k plánovitému vytváření společnosti, že stát být pro občany garantem všeho, vždy a všude a za osobní selhání nebo špatné rozhodnutí jednotlivce může vlastně stát, protože své občany dostatečně neochránil před nimi samými.
ps2017-035-02-014-006.u4.p1.s10 Dochází zde k vytváření nárokové společnosti, která nárok na to, aby stát veškeré problémy za lidi vyřešil, ale vytváří tak situaci, že stát z lidí dělá mnohdy malé děti, které musí vodit za každou cenu za ručičku.
ps2017-035-02-014-006.u4.p2.s1 A tento zákon, zákon o realitním zprostředkování, je podle příkladem takového přístupu.
ps2017-035-02-014-006.u4.p2.s2 Zákon totiž nezajistí solidnost a profesionalitu, ale povede k omezení vstupu nových makléřů na trh a tato exkluzivita a snížení konkurence společně s novými náklady povede ke zdražení realitních služeb.
ps2017-035-02-014-006.u4.p2.s3 S tímto zákonem máme konkrétně tři právě tyto základní problémy: zdražení realitních služeb pro koncové spotřebitele, převádění odpovědnosti za stav nemovitosti od vlastníka, prodávajícího, na zprostředkovatele a snižování konkurence v realitních službách.
ps2017-035-02-014-006.u4.p2.s4 se k tomu vyjádřím podrobněji.
ps2017-035-02-014-006.u4.p3.s1 Snižování konkurence v realitních službách.
ps2017-035-02-014-006.u4.p3.s2 Je to podle mého názoru snaha, jak jinak možná rozparcelovat a přerozdělit marže, které dneska na trhu jsou, a jak ztížit vstup možná pro nové realitní makléře.
ps2017-035-02-014-006.u4.p3.s3 O tom se hovoří i v samotném návrhu ze strany vlády, v důvodové zprávě, kde se hovoří konkrétně o tom, že počet realitních transakcí klesá a profesionální a dlouhodobě působící realitní kanceláře se musejí potýkat s konkurencí menších či nových, které se nazývají neprofesionálními.
ps2017-035-02-014-006.u4.p3.s4 To je podle jeden ze skutečných důvodů zavedení zákona - exkluzivita a omezení konkurence administrativními prostředky a zákonem.
ps2017-035-02-014-006.u4.p3.s5 Takže nikoli skutečná ochrana spotřebitele, ale spíše ochrana trhu.
ps2017-035-02-014-006.u4.p4.s1 Za druhé převádění odpovědnosti z toho, kdo vlastní nemovitost, to znamená z vlastníka, z toho, kdo prodává, zná ji, na toho, kdo ten obchod zprostředkovává.
ps2017-035-02-014-006.u4.p4.s2 A k tomu vede kouzelná formulace v návrhu, že realitní makléř měl o závadách vědět kvůli své odborné způsobilosti, jak předpokládá § 12.
ps2017-035-02-014-006.u4.p4.s3 Za skryté vady nemovitosti ale nemá odpovídat zprostředkovatel, ale odpovídat ten, který tu nemovitost zná a který ji prodává, který na kupní smlouvě je jako prodávající.
ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s1 A za třetí k tomu zdražení realitních služeb.
ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s2 Jednoznačně se díky pojištění zvýší náklady na realitní služby, a tím se znovu prodraží pořizování vlastnického bydlení samo o sobě.
ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s3 Několikrát jsme se tady, kolegyně, kolegové, bavili o tom, jak se zdražují byty.
ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s4 Máme daň z nabytí nemovitosti, která zdražuje pořízení vlastního bydlení.
ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s5 Bude se projednávat daňový balíček ve třetím čtení, kde vláda navrhuje zvýšení návrhu na vklad do katastru a podobně, které zase zatíží kupující dalšími a dalšími náklady na pořízení vlastní nemovitosti.
ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s6 A toto pojištění, které si nebudou platit makléři sami o sobě.
ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s7 Oni to přenesou na koncové spotřebitele.
ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s8 Tak tento návrh předpokládá, že každoroční náklady ve výši skoro 400 milionů korun, v prvním roce navíc skoro 100 milionů korun navíc, budou přeneseny na konečného spotřebitele.
ps2017-035-02-014-006.u4.p5.s9 Otázkou je, jestli skutečně toto je ta pravá ochrana spotřebitele.
ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s1 Zákon sám přináší nové nerovnosti a nespravedlnosti.
ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s2 Například vidím samotnou nespravedlnost v tom, kdo se může stát jednodušeji a kdo složitěji realitním makléřem.
ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s3 Ten, kdo vystuduje vysokou školu obor marketing, ekonomický obor se zaměřením na marketing, se může stát rovnou makléřem podle návrhu zákona.
ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s4 Ten, kdo vystuduje střední školu stavebnictví, musí mít praxi nebo zkoušky.
ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s5 jsem položil zajímavou otázku při jednání se zástupci Ministerstva pro místní rozvoj, zda ten, kdo spravuje nemovitosti, zda správa nemovitosti bude brána jako nějaká praxe podle tohoto zákona.
ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s6 Odpověď zněla ano.
ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s7 Moje druhá otázka na zástupce ministerstva byla, jestli takovou praxí je tedy i předseda společenství vlastníků jednotek.
ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s8 A tam se dva zástupci Ministerstva pro místní rozvoj navzájem neshodli.
ps2017-035-02-014-006.u4.p6.s9 Takže i na tom je vidět nerovnost, že někdo se může stát lehčeji a někdo hůře realitním makléřem.
ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s1 Další nespravedlnost, kterou vidím v tomto zákoně, je v samotném pojištění.
ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s2 Podle samotné důvodové zprávy členové Asociace realitních kanceláří jsou všichni pojištěni, a to s limitem 500 000 korun.
ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s3 A zpráva uvádí, že za dobu, kdy pojistné události realitních makléřů Asociace realitních kanceláří eviduje, nebyl zaznamenán případ, kdy by výše plnění přesáhla částku 100 000 korun.
ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s4 Přesto v návrhu zákona se navrhuje minimálně 1 750 000 jako povinné pojištění makléře, přestože nebyl zaznamenán případ, kdy by výše plnění přesáhla částku 100 000 korun.
ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s5 Takže z mého pohledu je třeba tato věc, která jednoznačně prodraží služby realitních makléřů, tak je to jen o dodání pocitu, že realitní makléř je pojištěn.
ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s6 Ale je tím skutečně spotřebitel ochráněn?
ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s7 Chce totiž spotřebitel to, aby byl pojištěn makléř, nebo jeho obchod?
ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s8 Když se podíváte na tu částku 1 750 000, tak zjistíte, že těch navržených 1 750 000 v Praze je skoro na jakýkoli obchod na území hlavního města Prahy vysloveně poddimenzován a není tím ochráněn ten obchod toho spotřebitele.
ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s9 Naopak například v Ústí nad Labem je to zase zbytečně předimenzováno a budou zase zbytečně přenášeny náklady na toho spotřebitele.
ps2017-035-02-014-006.u4.p7.s10 Takže to je z mého pohledu další nerovnost, kterou zákon přináší.
ps2017-035-02-014-006.u4.p8.s1 Musím ocenit jednu věc v tom zákoně.
ps2017-035-02-014-006.u4.p8.s2 Jedinou smysluplnou věcí a skutečnou ochranou spotřebitele je oddělení peněz klientů od provozních prostředků realitních společností.
ps2017-035-02-014-006.u4.p8.s3 Že to ale není jednoduché, ukazuje debata například v ústavně-právním výboru.
ps2017-035-02-014-006.u4.p8.s4 Ale podle mého názoru k tomu nepotřebujeme zvláštní zákon, který bude určovat další podoby smluv a další záležitosti.
ps2017-035-02-014-006.u4.p8.s5 Stačilo by tuto záležitost doplnit do stávajících zákonů a nepřidávat k těm dalším třiceti tisícům legislativních norem, které máme, další.
ps2017-035-02-014-006.u4.p9.s1 Z výše uvedených důvodů, z toho, co jsem vám řekl, dávám návrh na zamítnutí zákona ve třetím čtení.
ps2017-035-02-014-006.u4.p10.s1 Protože samozřejmě Sněmovna je nějakým způsobem rozložena, nějak se o tom bude hlasovat, tak se chci aspoň pokusit napravit některé věci v tom zákoně, které se mi nezdají a které jsem tady vyjmenoval.
ps2017-035-02-014-006.u4.p10.s2 Proto přicházím se dvěma pozměňovacími návrhy.
ps2017-035-02-014-006.u4.p11.s1 Jeden pozměňovací návrh se týká odpovědnosti.
ps2017-035-02-014-006.u4.p11.s2 Mně skutečně vadí, že v zákoně je napsáno, že nějaký realitní makléř o nějakých závadách měl vědět, když tu nemovitost nevlastní.
ps2017-035-02-014-006.u4.p11.s3 Proto se snažím jedním pozměňovacím návrhem toto napravit, aby realitní makléř tomu spotřebiteli, tomu klientovi musel dodat všechny informace, které plynou z veřejných seznamů, z veřejně dostupných údajů, ale aby nebyl odpovědný za skryté vady nemovitostí.
ps2017-035-02-014-006.u4.p11.s4 Protože pokud necháme stávající formulaci v zákoně, tak se skutečně obávám množství soudních sporů, kdy se budou přehazovat odpovědnosti z jednoho na druhého, kdy bude vlastník přehazovat odpovědnost na realitního makléře a podobně.
ps2017-035-02-014-006.u4.p11.s5 Takže to je jeden z pozměňovacích návrhů, ke kterému se potom přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s1 Druhý pozměňovací návrh se týká pojištění.
ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s2 si skutečně myslím, že není nutné, aby každý realitní makléř byl pojištěn, ale aby byl pojištěn ten obchod.
ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s3 Pokud tady je ta praxe, která v České republice je, že mnoho realitních makléřů funguje na franšízu a spolupracuje s nějakou zavedenou realitní kanceláří, tak není nutné, aby zároveň byla pojištěna jak ta realitní kancelář, tak i ten makléř.
ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s4 Tam totiž dochází k dublování nákladů na ty pojistky a zbytečně to celou záležitost prodražuje.
ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s5 Proto jsem připravil pozměňovací návrh, který by toto měl řešit a který říká jinými slovy, že pokud je obchod pojištěn realitní kanceláří, tak makléř sám o sobě pojistku mít nemusí.
ps2017-035-02-014-006.u4.p12.s6 Stačí, když bude zajištěn pojištěním ten obchod.
ps2017-035-02-014-006.u4.p13.s1 Na základě toho jsem se setkal se zástupci Ministerstva pro místní rozvoj.
ps2017-035-02-014-006.u4.p13.s2 Paní ministryni bych poděkoval za vstřícnost jejích lidí.
ps2017-035-02-014-006.u4.p13.s3 My jsme o tom diskutovali a nakonec z toho vzešla ještě druhá varianta k tomuto mému návrhu, která je, řekněme, kompromisní mezi tím, co říkám , to znamená, že by měl být pojištěn pouze ten obchod, a tím, co říká ministerstvo, že by měl být pojištěn každý makléř.
ps2017-035-02-014-006.u4.p13.s4 Vznikl z toho kompromisní návrh, že u těch franšízantů, u realitních makléřů, kteří pracují pro nějakou realitní kancelář, by to pojištění bylo ve výši 50 %.
ps2017-035-02-014-006.u4.p13.s5 Beru to jako kompromisní návrh, který jsem načetl, nebo chci načíst jako variantu číslo dvě k mému pozměňovacímu návrhu.
ps2017-035-02-014-006.u4.p14.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-035-02-014-006.u5.p1.s1 Tak předám řízení.
ps2017-035-02-014-006.u6.p1.s1 Hezké odpoledne.
ps2017-035-02-014-006.u6.p1.s2 Nyní vystoupí místopředseda Poslanecké sněmovny Tomio Okamura.
ps2017-035-02-014-006.u6.p1.s3 Ještě než mu udělím slovo, omlouvá se od z pracovních důvodů paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.
ps2017-035-02-014-006.u6.p1.s4 Pane místopředsedo, máte slovo.
ps2017-035-02-014-006.u7.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, jak jsem uvedl u prvního čtení, tato novela o realitním zprostředkování do očí bije tím, jak nepokrytě hájí zcela evidentní zájem části realitních firem a snaží se poškodit zbytek.
ps2017-035-02-014-006.u7.p1.s2 Navrhovaná novela zákona vede zcela jasně k omezení konkurence na trhu tím, že zabetonovává stávající stav.
ps2017-035-02-014-006.u7.p1.s3 Ti, kdo v byznysu pracují, se fakticky změny bát nemusí.
ps2017-035-02-014-006.u7.p1.s4 Ale novela ztěžuje přístup na trh novým uchazečům o práci realitního makléře.
ps2017-035-02-014-006.u7.p1.s5 Požadavek na vysokoškolské vzdělání, potažmo maturitu plus tři roky praxe či rekvalifikační kurz zakončený zkouškou povede k zamezení vstupu nových lidí do této branže, což ve výsledku znamená, že realitními makléři zůstanou stávající makléři, u kterých postačí, že jsou realitními makléři delší dobu, bez ohledu na jejich kvalitu.
ps2017-035-02-014-006.u7.p2.s1 Dnes je zřejmé, které firmy za změnu zřejmě lobbují.

Text viewDownload CoNNL-U