ps2017-035-01-002-003.u1.p1.s1
3 . ps2017-035-01-002-003.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv / sněmovní tisk 256 / 7 / - vrácený Senátem ps2017-035-01-002-003.u1.p2.s1
Konstatuji , že Senát návrh zákona s pozměňovacím návrhem vrátil . ps2017-035-01-002-003.u1.p2.s2
Jeho usnesení nám bylo doporučeno jako sněmovní tisk 256 / 8 . ps2017-035-01-002-003.u1.p2.s3
Informace k pozměňovacímu návrhu vám byla rozdána do vaší pošty . ps2017-035-01-002-003.u1.p2.s4
Vítám mezi námi pana senátora Jiřího Dienstbiera a prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil pan ministr kultury Zaorálek , který zastupuje z pověření vlády místopředsedu vlády a ministra vnitra Jana Hamáčka . ps2017-035-01-002-003.u1.p2.s5
Dámy a pánové , prosím o klid a prosím pana ministra , aby se ujal slova . ps2017-035-01-002-003.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-035-01-002-003.u2.p1.s2
Dámy a pánové , já bych tedy vaši pozornost obrátil k zákonu o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv , který byl v této Sněmovně schválen v roce 2016 . ps2017-035-01-002-003.u2.p1.s3
Cílem tehdy toho zákona , který tu byl schválen , byla elektronizace a celkově zásadní modernizace celého procesu tvorby a vyhlašování právních předpisů . ps2017-035-01-002-003.u2.p1.s4
Takže to je to , co jsme tady přijali v roce 2016 . ps2017-035-01-002-003.u2.p1.s5
A ten návrh nyní provádí nezbytné změny jednacího řádu Poslanecké sněmovny , zákona o Ústavním soudu a dalších zákonů a současně ten návrh , který tady máme , stanoví nové datum účinnosti celé právní úpravy elektronického legislativního procesu a také té elektronické Sbírky zákonů . ps2017-035-01-002-003.u2.p1.s6
Celý systém , tak jak byl navržen , by byl uveden do ostrého provozu až 1 . ledna roku 2022 . ps2017-035-01-002-003.u2.p1.s7
Já bych rád připomněl , že obdobný návrh byl již v minulém volebním období schválen vládou Poslanecké sněmovny ( ? ) a stal se součástí zadání technického řešení projektu eSbírka a eLegislativa . ps2017-035-01-002-003.u2.p2.s1
Poslanecká sněmovna schválila návrh ve znění pozměňovacích návrhů , jak si asi vzpomínáte . ps2017-035-01-002-003.u2.p2.s2
Především vypustila z toho vládního návrhu zákona novelu jednacího řádu Senátu , což mělo Senátu umožnit přípravu vlastní novely tohoto zákona , která by také zohledňovala tu elektronizaci legislativního procesu . ps2017-035-01-002-003.u2.p2.s3
A samozřejmě Ministerstvo vnitra tady deklarovalo , že je připraveno Senátu poskytnout veškerou potřebnou spolupráci a součinnost . ps2017-035-01-002-003.u2.p3.s1
Dále Poslanecká sněmovna také při tom projednávání vypustila novely volebních zákonů . ps2017-035-01-002-003.u2.p3.s2
Čili volební zákony také byly vypuštěny , protože ty pouze reflektují ten nový název Sbírky zákonů , s tím , že tyto změny lze realizovat v rámci následujících rozsáhlejších novelizací volebních zákonů , z nichž některé jsou předloženy Poslanecké sněmovně . ps2017-035-01-002-003.u2.p4.s1
Další pozměňovací návrhy schválené ve Sněmovně zavádějí takzvané jednotné dny právní účinnosti , což znamená , že právní předpisy by měly zásadně nabývat účinnosti pouze buď 1 . ledna , anebo 1 . července každého kalendářního roku , pokud nepůjde o nějaké výjimečné případy . ps2017-035-01-002-003.u2.p4.s2
Tím se také zavádí povinnost předkládat k návrhu právního předpisu , pozměňovacího návrhu a mezinárodní smlouvy informativní přehled veřejnoprávních povinností z nich vyplývajících . ps2017-035-01-002-003.u2.p5.s1
A teď se dostáváme k tomu , že Senát nám ten návrh vrátil , tedy Poslanecké sněmovně vrátil , s pozměňovacím návrhem , jímž nahrazuje celý text návrhu zákona toliko ustanovením o odložení účinnosti nového zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv z 1 . ledna 2020 na 1 . leden 2022 , a zbývající části změnového zákona mají být vypuštěny . ps2017-035-01-002-003.u2.p6.s1
Teď stanovisko k tomuto návrhu Senátu . ps2017-035-01-002-003.u2.p6.s2
Já tady tlumočím názor Ministerstva vnitra , že nemůžeme souhlasit z několika důvodů . ps2017-035-01-002-003.u2.p6.s3
Především je nezbytné schválit změny související se zavedením elektronického legislativního procesu a elektronické Sbírky zákonů , které zpřehlední jak tvorbu , tak i publikaci práva , a přijetí návrhu ve verzi schválené Poslaneckou sněmovnou je nezbytné pro pokračování toho dlouhodobého projektu eSbírka a eLegislativa . ps2017-035-01-002-003.u2.p7.s1
Senát patrně navrhuje vypustit stěžejní části návrhu proto , že třicetidenní lhůtu pro projednávání návrhu zákona Senátem považuje po zavedení eLegislativy za nedostatečnou , za příliš krátkou . ps2017-035-01-002-003.u2.p7.s2
Já bych teď tady měl zdůraznit , že prodloužení třicetidenní lhůty Senátu na projednání zákonů by mohlo mít pro výslednou kvalitu schvalovaných návrhů pozitivní efekt , nicméně přímo s tou eLegislativou nesouvisí . ps2017-035-01-002-003.u2.p7.s3
Zavedení elektronického legislativního procesu naopak projednávání návrhů zákonů v Senátu zpřehlední a urychlí , a to zejména proto , že bude neustále k dispozici průběžné aktualizované znění toho návrhu , tedy nikoliv pouze text těch novelizačních bodů . ps2017-035-01-002-003.u2.p8.s1
Takže s ohledem na tyto skutečnosti si vás dovolím žádat o podporu návrhu zákona v tom znění , které jsme tady schválili ve Sněmovně . ps2017-035-01-002-003.u2.p8.s2
Je mi líto , že se dostávám do sporu se svým kolegou , přítelem , Jiřím Dienstbierem . ps2017-035-01-002-003.u3.p1.s1
A právě pan senátor Dienstbier by se nyní měl ujmout slova . ps2017-035-01-002-003.u3.p1.s2
Prosím , pane senátore . ps2017-035-01-002-003.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , paní poslankyně , páni poslanci , pan ministr Zaorálek tady popsal proces i výsledný návrh , který posílá Senát zpátky do Poslanecké sněmovny . ps2017-035-01-002-003.u4.p1.s2
Podstatou té změny doopravdy je , že z celého návrhu ponechává pouze odklad účinnosti zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv o dva roky , tedy k 1 . lednu 2022 . ps2017-035-01-002-003.u4.p1.s3
Důvodem pro tento návrh Senátu je , jak už tady bylo zmíněno , že byly vypuštěny především z pohledu Senátu jednací řád Senátu a pak volební zákony , tedy všechny zákony , které podle čl . 40 Ústavy potřebují ke svému schválení i souhlas Senátu . ps2017-035-01-002-003.u4.p2.s1
My jsme považovali za zcela zjevné , že to byla pozice především Ministerstva vnitra , které zcela naléhavě potřebuje odklad účinnosti o dva roky , protože není připraven systém pro elektronické projednávání legislativy , a proto tedy naléhavost tohoto odkladu , protože chápu , že z pohledu Ministerstva vnitra nemůže nabýt účinnosti zákon , který počítá se systémem , který neexistuje a nemůže do té doby vzniknout . ps2017-035-01-002-003.u4.p2.s2
Proto jsme nepřistoupili k tomu návrhu tak , že bychom ho zamítli , ale přijali jsme pozměňovací návrh , který ponechává odklad účinnosti samotné Sbírky zákonů . ps2017-035-01-002-003.u4.p3.s1
To , co je podstatné , je , jak už tady také bylo řečeno , že nový zákon o Sbírce zákonů a ten navazující změnový zákon měly zajistit novější systém projednávání legislativy , především její elektronizaci , po celou dobu projednávání od samého začátku , od vzniku návrhu až po projednání ve sněmovně , v Senátu , podpis prezidenta , tzn . všechny fáze . ps2017-035-01-002-003.u4.p4.s1
Tím , že Sněmovna z důvodů , které jsem zmínil , vyřadila jednací řád Senátu ze změnového zákona , by v podstatě v tuto chvíli celý systém elektronické legislativy nefungoval . ps2017-035-01-002-003.u4.p4.s2
Respektive on by fungoval jenom dílčím způsobem , což je zcela proti principům navrhované změny , protože by fungoval po zdi Senátu , a pak zas od chvíle , kdy by případně Senát vrátil návrh Poslanecké sněmovně . ps2017-035-01-002-003.u4.p4.s3
Asi není příliš systémové chtít vše projednávat elektronicky , pak překlápět z elektronické do písemné podoby v Senátu , pak po cestě zpátky ze Senátu do Sněmovny z písemné do elektronické podoby . ps2017-035-01-002-003.u4.p4.s4
Proto se Senát domnívá , že jeho návrh situaci řeší , protože odkládá tedy účinnost . ps2017-035-01-002-003.u4.p4.s5
Tím umožňuje Ministerstvu vnitra vytvořit příslušný informační systém , a zároveň dává prostor pro to , aby byl předložen změnový zákon , který bude řešit všechny fáze elektronického legislativního procesu včetně Senátu . ps2017-035-01-002-003.u4.p5.s1
Je pravda , že byť ne bezprostředně , ale fakticky z pohledu Senátu tato úprava váže na senátní návrh , který máte zde ve Sněmovně , na prodloužení lhůty pro projednávání návrhů zákona v Senátu , protože , a tady bych souhlasil jenom částečně , ta elektronická legislativa doopravdy směřuje ke zkvalitnění legislativního procesu , protože pokud budeme i v Senátu projednávat návrhy zákonů elektronicky , budeme mít elektronicky celou historii včetně změn , které po dobu legislativního procesu proběhly , tak to pro nás přehlednější bude . ps2017-035-01-002-003.u4.p6.s1
Problém je ale v tom , že všechny návrhy , resp . původní , který ještě nevyřazoval jednací řád Senátu , tak počítaly s nějakými technologickými lhůtami , a je potřeba si uvědomit , že když my máme v Ústavě třicetidenní lhůtu , tak fakticky nemáme třicet dnů na projednávání . ps2017-035-01-002-003.u4.p6.s2
Abych to objasnil , je to kvůli tomu , že přijde návrh ze Sněmovny , nám začíná běžet lhůta , ale musí se sejít organizační výbor , který teprve přidělí návrhy zákonů . ps2017-035-01-002-003.u4.p6.s3
Naše legislativa zpracovává stanovisko , a pak to samozřejmě nemůžeme nechat na poslední den k projednávání na plénu , protože kdyby se nám protáhla schůze , tak by nám to propadlo třicetidenní lhůtou . ps2017-035-01-002-003.u4.p6.s4
To znamená , my máme reálně něco přes dva týdny . ps2017-035-01-002-003.u4.p6.s5
Pokud nám elektronická legislativa zavede jinak zkvalitňující pravidla , že musíme s předstihem něco vkládat do systému , že musíme případně přerušovat schůzi , tak my v podstatě nemáme prostor pro projednávání návrhů , ke kterým jsou předloženy nějaké podstatné pozměňovací návrhy . ps2017-035-01-002-003.u4.p6.s6
Fakticky nám to na to váže , byť to není přímo právně provázané . ps2017-035-01-002-003.u4.p6.s7
Nejsou na sobě ty návrhy formálně závislé . ps2017-035-01-002-003.u4.p6.s8
To jsou ty důvody , proč přišel tento návrh ze Senátu . ps2017-035-01-002-003.u4.p7.s1
A ještě bych se zmínil k těm dvěma pozměňovacím návrhům , které tady byly přijaty v Poslanecké sněmovně k původnímu vládnímu návrhu , tj . přehled legislativních povinností a pevná data účinnosti k 1 . lednu , resp . 1 . červenci . ps2017-035-01-002-003.u4.p7.s2
To nejsou nepochybně hlavní důvody pro návrh , který přišel ze Senátu , nicméně já je nepovažuji také za nesporně pozitivní , byť u obou dvou nepochybuji o dobrých úmyslech , které byly za nimi . ps2017-035-01-002-003.u4.p8.s1
V tom přehledu právních povinností bych tady chtěl upozornit na to , že to bude výrazná zátěž pro státní správu , zejména pro resortní legislativy , protože kromě samotných návrhů zákonů budou zpracovávat ještě tedy přehledy . ps2017-035-01-002-003.u4.p8.s2
Je tam ale i riziko pro příjemce , ke kterým směřoval ten dobrý úmysl ve snaze jim pomoci . ps2017-035-01-002-003.u4.p8.s3
Ale ten návrh předpokládá , že přehled právních povinností nebude závazný . ps2017-035-01-002-003.u4.p8.s4
Bude tady závazná právní norma a vedle bude nezávazný přehled . ps2017-035-01-002-003.u4.p8.s5
To vytváří riziko , že pokud se někdo , nějaký adresát té normy , v dobré vůli bude řídit tím přehledem , který bude nepřesný , a pak soud vyloží třeba v nějakém sporu ty právní povinnosti jinak , tak na něj může dopadnout sankce , přestože se choval třeba v dobré víře podle přehledu . ps2017-035-01-002-003.u4.p9.s1
Navíc tedy třeba v případě kodexů je nesporné , že třeba trestní zákoník obsahuje veřejnoprávní povinnosti a samozřejmě sankce . ps2017-035-01-002-003.u4.p9.s2
Představa , že při první novele trestního zákoníku se bude předkládat , pokud to bude vládní novela , tedy podle toho návrhu , přehled právních povinností ke všem v uvozovkách veřejnoprávním povinnostem a na ně navazujícím sankcím v trestním zákoníku , to si myslím , že byly i nepředpokládané důsledky takového návrhu . ps2017-035-01-002-003.u4.p9.s3
Z tohoto důvodu byla vedena v Senátu i kritická diskuse k této věci . ps2017-035-01-002-003.u4.p10.s1
A co se týče pevných termínů účinnosti , tak já tam také nepochybuji o dobrém úmyslu , ale tak jak je to nastaveno , tak si myslím , že stejně se bude hledat důvod , proč to ve třech čtvrtinách případů nastavit jinak . ps2017-035-01-002-003.u4.p10.s2
Pokud si tady uděláte přehled zákonů , které přijímáte , tak zjistíte , že zpravidla potřebujete účinnost v nějakém jiném datu . ps2017-035-01-002-003.u4.p10.s3
Tam jsou nastaveny výjimky , kdy to může být stanoveno jinak . ps2017-035-01-002-003.u4.p10.s4
Je to naléhavý veřejný zájem , jsou tam k tomu zvlášť závažné důsledky , kterými by to pevné datum účinnosti mohlo být spojeno . ps2017-035-01-002-003.u4.p11.s1
Já nepovažuji za nesporné ani tyto věci , nicméně návrh , jak přišel ze Senátu , změna , která ponechává jenom odklad účinnosti o dva roky toho základního sbírkového zákona , byla motivována procedurou projednávání a podle nás neakceptovatelností toho , že by elektronický legislativní proces nefungoval ve všech fázích , že by vlastně byl vyřazen pro fázi projednávání v Senátu a překlápělo by se to mezi Sněmovnou , Senátem a pak zpětně mezi Senátem a Sněmovnou napřed z elektronické do papírové a pak z papírové do elektronické podoby . ps2017-035-01-002-003.u4.p12.s1
Proto bych vás chtěl poprosit o podporu senátní verze . ps2017-035-01-002-003.u4.p12.s2
Jak jsem říkal , ponechává prostor jak pro vytvoření informačního systému , tak pro předložení změnového zákona , který zajišťuje komplexní elektronický legislativní proces na všech úrovních . ps2017-035-01-002-003.u5.p1.s1
Děkuji panu senátorovi , a než otevřeme rozpravu , mají možnost se k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zpravodajové výborů , které se tímto návrhem zabývaly . ps2017-035-01-002-003.u5.p1.s2
Zpravodajem garančního výboru , ústavně - právního výboru , byl pan poslanec Jakub Michálek . ps2017-035-01-002-003.u5.p1.s3
Má zájem se vyjádřit před rozpravou ? ps2017-035-01-002-003.u5.p1.s4
Ano . ps2017-035-01-002-003.u5.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2017-035-01-002-003.u6.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedající . ps2017-035-01-002-003.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , my opravdu chceme a měli bychom usilovat o to , aby konečně naběhla elektronizace legislativního procesu . ps2017-035-01-002-003.u6.p1.s3
Bohužel ze Senátu se nám ten návrh vrátil tak , že tam je pouze malinkatá část , že byly vypuštěny všechny potřebné změny související legislativy . ps2017-035-01-002-003.u6.p1.s4
My jsme očekávali , že když už jsme z toho Senát vyčlenili , že třeba Senát navrhne nějakou vlastní úpravu , co je potřeba v jeho jednacím řádu , když už se mu to nelíbilo , jak to připravilo Ministerstvo vnitra , a postavil nás Senát v podstatě do té velmi nepříjemné pozice , že nám dával nějaké ultimativní požadavky ohledně toho , jak se má změnit Ústava , jinak že návrh nepodpoří . ps2017-035-01-002-003.u6.p1.s5
Tím by způsobil totální legislativní chaos , protože by nám na jedné straně platil zákon o Sbírce zákonů , který upravuje , jak má fungovat elektronický legislativní proces , a na druhé straně bychom měli nekompatibilní změnové zákony . ps2017-035-01-002-003.u6.p1.s6
Takže v podstatě , bohužel , tady se to úplně nepovedlo v Senátě . ps2017-035-01-002-003.u6.p1.s7
Senát se vydal tou opačnou cestou . ps2017-035-01-002-003.u6.p1.s8
Místo toho , aby dbal o kvalitu a bezrozpornost právního řádu , tak v podstatě tam vhodil takovou legislativní bombu . ps2017-035-01-002-003.u6.p2.s1
V současné situaci tam bohužel zůstává nekonzistence , která spočívá v tom , že není přesně upraven proces v Senátu - to je pravda . ps2017-035-01-002-003.u6.p2.s2
Současně se plně aplikuje zákon o Sbírce zákonů , který například stanoví , že příprava legislativy probíhá v informačním systému podle toho zákona o Sbírce zákonů . ps2017-035-01-002-003.u6.p2.s3
Takže není to tak , že by pro senátory neplatily žádné povinnosti . ps2017-035-01-002-003.u6.p2.s4
Ty povinnosti , které jsou obecné v zákoně o Sbírce zákonů , nepochybně platit budou a naběhnou , předpokládám , spolu s tím jednak zkušebním provozem a potom s ostrým provozem . ps2017-035-01-002-003.u6.p3.s1
Do budoucna , co je potřeba ještě odpracovat , je , aby buď Senát sám , nebo případně ministerstvo v nějakém zrychleném režimu po konzultaci se Senátem předložilo návrh změnového zákona k jednacímu řádu Senátu . ps2017-035-01-002-003.u6.p3.s2
Ale domnívám se , že my jako Poslanecká sněmovna bychom neměli dále odkládat zavedení elektronizace legislativního procesu . ps2017-035-01-002-003.u6.p3.s3
A je bez jakýchkoliv pochybností , že pokud bychom přistoupili na ten pozměňovací návrh Senátu , tak bychom to celé museli , tu elektronizaci , udělat znovu , protože si uvědomme naprosto základní fakt , že ten dodavatel informačního systému ten vysoutěžený informační systém musí programovat podle platné legislativy , a pokud aktuálně nemají žádnou platnou legislativu , nebo je to v nejistém režimu , kdy obrovský balík legislativy není jasné , jestli bude přijat , nebo nebude přijat , tak pořádně nelze zrealizovat ani tu veřejnou zakázku , případně by se musely potom dělat služby rozšířené podpory , aby se tam zahrnuly všechny ty změny , které vyplynou z legislativního procesu . ps2017-035-01-002-003.u6.p4.s1
Proto je naprosto správně , pokud dneska schválíme návrh zákona , tak jak ho schválila Poslanecká sněmovna , přehlasujeme Senát a odstartujeme tu elektronizaci legislativního procesu . ps2017-035-01-002-003.u6.p4.s2
Děkuji za podporu toho návrhu . ps2017-035-01-002-003.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-035-01-002-003.u7.p1.s2
Ještě než otevřeme rozpravu , tak se může vyjádřit také zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Ondřej Profant , pokud má zájem . ps2017-035-01-002-003.u7.p1.s3
Žádný zájem nevidím , takže v tuto chvíli otevírám rozpravu . ps2017-035-01-002-003.u7.p1.s4
Do ní je první přihlášen pan předseda Michálek . ps2017-035-01-002-003.u7.p1.s5
Jsem si toho vědom , ale faktickou poznámku mohu udělit , až někdo vystoupí v rozpravě . ps2017-035-01-002-003.u7.p1.s6
To se zatím nestalo , ale do rozpravy je přihlášen pan poslanec Kupka . ps2017-035-01-002-003.u7.p1.s7
A potom bude faktická poznámka . ps2017-035-01-002-003.u7.p1.s8
Prosím , pane poslanče . ps2017-035-01-002-003.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , jenom krátká poznámka k tomu , co se vlastně přihodilo v Senátu .