ps2017-034-08-003-221.u1.p1.s1
221 . ps2017-034-08-003-221.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 283 / 1993 Sb . , o státním zastupitelství , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 141 / 1961 Sb . , o trestním řízení soudním ( trestní řád ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 40 / 2009 Sb . trestní zákoník , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 337 / - třetí čtení ps2017-034-08-003-221.u1.p2.s1
U stolku zpravodajů zaujala místo ministryně spravedlnosti Marie Benešová a zpravodaj garančního výboru , kterým byl ústavněprávní výbor , pan poslanec Marek Výborný . ps2017-034-08-003-221.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 337 / 4 , který byl doručen dne 12 . září 2019 . ps2017-034-08-003-221.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru máme k dispozici jako sněmovní tisk 337 / 5 . ps2017-034-08-003-221.u1.p3.s1
Nyní se ptám navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2017-034-08-003-221.u1.p3.s2
Ano , je tomu tak , paní ministryně vystoupí . ps2017-034-08-003-221.u1.p3.s3
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2017-034-08-003-221.u2.p1.s1
Já děkuji za slovo . ps2017-034-08-003-221.u2.p1.s2
Dámy a pánové , já jsem tady ve druhém čtení podrobně představovala vládní návrh zákona o státním zastupitelství , který se dostal do třetího čtení . ps2017-034-08-003-221.u2.p1.s3
Jedná se , abych připomněla , o návrh ryze adaptační , jehož prostřednictvím dochází k adaptaci nařízení Rady EU 2017 / 1939 . . . ps2017-034-08-003-221.u3.p1.s1
Já se omlouvám , paní ministryně . ps2017-034-08-003-221.u3.p1.s2
Dámy a pánové , prosím o klid , ať slyšíme , co nám paní ministryně říká . ps2017-034-08-003-221.u3.p1.s3
Děkuji . ps2017-034-08-003-221.u3.p1.s4
Prosím , pokračujte . ps2017-034-08-003-221.u4.p1.s1
. . . kterým se provádí posílená spolupráce za účelem zřízení úřadu evropského veřejného žalobce , a dále k implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 2017 / 1371 o boji vedeném trestněprávní cestou proti podvodům poškozujícím nebo ohrožujícím finanční zájmy Unie . ps2017-034-08-003-221.u4.p1.s2
Jedná se spíše tedy o technicistní předpis , který umožní řádnou aplikaci přímo použitelného předpisu Evropské unie . ps2017-034-08-003-221.u4.p1.s3
Připomínám , že u této směrnice bohužel uplynula implementační lhůta 6 . 7 . 2017 a již bylo zahájeno nenotifikační řízení , kdy byla Česká republika oficiálně Komisí vyzvána , ať se vyjádří k tomu , že dosud nebyla notifikována plná slučitelnost českého právního řádu s požadavky (nesrozumitelné) směrnice . ps2017-034-08-003-221.u4.p2.s1
Já proto naléhavě žádám Poslaneckou sněmovnu o schválení předloženého návrhu tohoto zákona . ps2017-034-08-003-221.u4.p2.s2
Děkuji . ps2017-034-08-003-221.u5.p1.s1
Děkuji a otevírám rozpravu . ps2017-034-08-003-221.u5.p1.s2
Do rozpravy je s přednostním právem přihlášen pan předseda Výborný , po něm s přednostním právem pan místopředseda Sněmovny Tomio Okamura a v rozpravě je také přihlášen pan poslanec Feri . ps2017-034-08-003-221.u5.p1.s3
V tomto pořadí budou kolegové vystupovat . ps2017-034-08-003-221.u5.p1.s4
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , pane ministře , já bych rád jednak splnil svoji povinnost zpravodaje garančního ústavněprávního výboru k tomuto tisku . ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s3
Ústavněprávní výbor projednal po druhém čtení 23 . září tento tisk na svém jednání , přijal k němu usnesení , v rámci kterého potom také budu dávat stanoviska v rámci hlasování . ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s4
Chci jenom , tak aby to bylo už dopředu známo , sdělit , že stejně tak jako paní ministryně považujeme za důležité tuto normu schválit právě proto , že implementační lhůta už uplynula . ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s5
Ta věc jde samozřejmě za vládou , Ministerstvem spravedlnosti , ale i za Poslaneckou sněmovnou , to si řekněme také , protože tento tisk tady projednáváme už více než rok . ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s6
Na základě i toho dlouhého projednávání jsou tam některé v zásadě legislativně technické pozměňovací návrhy , které budou potom doporučeny ke schválení , a dále jsou tam některé pozměňovací návrhy , které se týkají také sdílení majetku v rámci mezinárodní justiční spolupráce . ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s7
Jsou to návrhy , které byly vlastně konzultovány s předkladatelem , Ministerstvem spravedlnosti , a ústavněprávním výborem jsou doporučeny ke schválení . ps2017-034-08-003-221.u6.p2.s1
Pokud jde o pozměňovací návrh C pana poslance Michálka , který byl načten řádně ve druhém čtení a který se týká státních zástupců , resp . tedy odvolávání vedoucích státních zástupců , nejvyššího státního zástupce , vrchních státních zástupců , také jejich jmenování a všech těch dalších okolností , tak tady bych rád sdělil , že ústavněprávní výbor k tomuto pozměňovacímu návrhu stanovisko nepřijal . ps2017-034-08-003-221.u6.p3.s1
Tolik tedy za ústavněprávní výbor . ps2017-034-08-003-221.u6.p3.s2
Jako celek navrhuje ústavněprávní výbor tuto normu schválit . ps2017-034-08-003-221.u6.p3.s3
Děkuji . ps2017-034-08-003-221.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-034-08-003-221.u7.p1.s2
Z pracovních důvodů se v době od 11.00 do 13.00 omlouvá pan poslanec Marek Benda . ps2017-034-08-003-221.u7.p2.s1
Nyní s přednostním právem místopředseda Sněmovny Tomio Okamura , po něm s přednostním právem předseda klubu Pirátů Jakub Michálek . ps2017-034-08-003-221.u7.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s1
Vážené dámy a pánové , hned na úvod říkám jménem hnutí SPD kategorické ne tomuto zákonu , který zavádí v České republice institut evropského žalobce . ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s2
Jde zcela nepokrytě a nepochybně o cílený útok na suverenitu unijních zemí v oblasti justice a do budoucna bezpochyby půjde o skvělý nástroj na trestání a vydírání neposlušných členských států . ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s3
Pominu přitom fakt , že zavedení a financování úřadu evropského žalobce bude stát evropské daňové poplatníky desítky milionů eur . ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s4
Jak uvedla také šéfka Vrchního státního zastupitelství v Praze Lenka Bradáčová , evropští žalobci budou dohledovým orgánem nad regionálními státními zástupci , tedy nad českými státními zástupci , kteří budou nadále aplikovat naše právní předpisy . ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s5
Paní doktorka Bradáčová dále výslovně upozornila , že ztratí suverenitu , a to tím , že budou podléhat evropskému žalobci . ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s6
Je tedy otázka , k čemu vůbec takový žalobce je , když vlastně jen dubluje českého státního zástupce a jde v podstatě o zbytečný zásah do suverenity českých států a jejich trestněprávní politiky . ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s1
Jak jsem řekl v úvodu , cíl návrhu je jasný . ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s2
Zcela nepokrytě a nepochybně jde o cílený útok na suverenitu unijních zemí v oblasti justice , ale do budoucna bezpochyby půjde o skvělý nástroj na trestání a vydírání neposlušných členských států . ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s3
Proč to všechno ? ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s4
Komu ku prospěchu ? ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s5
měli bychom se ptát , když evropský žalobce nepřináší nic nového . ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s6
Toto konání má samozřejmě jediný cíl . ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s7
Silný centralistický eurostát , který zruší národní státy , a k tomu směřují ostatně všechna evropská nařízení . ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s8
Jen hodně naivní člověk si může myslet , že to je nějaký konečný návrh , kterým vše končí . ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s9
Evropský žalobce je první krok k odstranění institutu národních státních zástupců , přesně jejich podřízení Bruselem vedenému centrálnímu úřadu . ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s10
Další překážkou na cestě , kterou se Brusel bude snažit odstranit , budou české , přesněji národní nezávislé soudy a policie . ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s11
Pod záminkou nezávislosti budou podřízeny opět bruselské byrokracii . ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s1
Česká republika , resp . její vláda , patří mezi dvacítku zemí , které s tímto návrhem na evropského žalobce souhlasily . ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s2
Takže tady vidíme v praxi , jak vypadá obrana českých zájmů ze strany vlády v Bruselu , o které se například členové předchozí i současné vládní koalice s nepochopitelným ostychem bojí pochlubit . ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s3
Ano , takto ostudně pošlapává české národní zájmy koalice hnutí ANO a ČSSD . ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s4
Zajímavé je , že v posledních měsících tu padají různá obvinění , že se někdo snaží ohrožovat nezávislost státních zástupců . ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s5
Ostatně v tomto smyslu tady budeme hlasovat i o pozměňovacím návrhu ze strany Pirátů . ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s6
Ovšem zarážející je , že když tady budeme tedy hlasovat o skutečném ohrožení nezávislosti českých státních zástupců , nebo dokonce o jejich přímém podřízení někomu v zahraničí , tak to nikomu nevadí a Piráti a další se neozývají a všichni v podstatě hlasují proti tomu , resp . pro to , aby čeští zástupci přestali být nezávislí , a hlasují naopak pro jejich maximální závislost ještě na někom v zahraničí . ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s7
To je opravdu opět typická pokrytecká záležitost , když vidíme , že si někdo účelově tady něco říká , něco navrhuje , ale když je tady skutečné ohrožení nezávislosti českých státních zástupců , tak ještě pro to dokonce hlasuje , aby tu nezávislost čeští státní zástupci ztratili a ještě aby byli závislí na někom ze zahraničí . ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s8
To je opravdu neuvěřitelná záležitost , na kterou my chceme tady poukázat . ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s9
Protože zavedení institutu evropského žalobce v České republice je skutečným faktickým útokem na suverenitu české nezávislé justice . ps2017-034-08-003-221.u8.p4.s1
Takže ti , kteří chtějí upřímně hájit zájem České republiky a jejich občanů , prosím , nehlasujte stejně jako SPD pro tento zákon . ps2017-034-08-003-221.u8.p4.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-034-08-003-221.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-034-08-003-221.u9.p1.s2
Dále s přednostním právem pan předseda Michálek . ps2017-034-08-003-221.u9.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-034-08-003-221.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-034-08-003-221.u10.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , kolegové , k té apokalyptické vizi pana předsedy Okamury , kde nám hrozí ovládnutí českých soudů evropskými soudy a ovládnutí českých zákonů evropskými zákony , bych snad chtěl jenom dodat , že Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku už existuje mnoho let a už mnoho let existuje povinnost našich soudů v případě , že jde o aplikaci evropského práva a je tam potřeba položit předběžnou otázku , tak se obrátit na Soudní dvůr Evropské unie a ten potom odpovídá na tu předběžnou otázku . ps2017-034-08-003-221.u10.p1.s3
Stejně tak samozřejmě existuje v postavení českého práva vůči evropskému právu povinnost aplikovat přednostně evropské právo a u nařízení je tam přímý účinek a v případě , že Česká republika neimplementuje směrnice , tak jsou tam samozřejmě mechanismy , které vedou k tomu , aby Česká republika svoje závazky vyplývající z mezinárodních smluv o Evropské unii dodržela . ps2017-034-08-003-221.u10.p2.s1
Takže to už tady dávno existuje a teď tuto soustavu doplňujeme o prvek evropského žalobce . ps2017-034-08-003-221.u10.p2.s2
A logicky , když sem Evropská unie , to znamená bohaté západní státy , nalijí 50 miliard korun každý rok , čisté peníze pro Českou republiku , tak logicky asi nechtějí , aby se ty peníze tady rozkrádaly . ps2017-034-08-003-221.u10.p2.s3
Chtějí mít nějaký efektivnější způsob kontroly využití těch peněz , ne že si budeme posílat nějaké papíry . ps2017-034-08-003-221.u10.p2.s4
Já tohle považuji za pozitivní prvek , že ty evropské peníze budou pod větší kontrolou , nebude tam hrozit , že se budou rozkrádat , protože Evropská unie má samozřejmě větší zájem na tom , aby se ty prostředky kontrolovaly , zatímco tady má každý zájem jenom na tom , aby se to utratilo , a to , že se to využívá na nesmysly v řadě případů , to je až zájem druhotný . ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s1
Ale teď k tomu , co já považuji za nepodstatnější na našem dnešním rozhodování , a to je problematika nezávislosti státních zástupců na moci výkonné , čili na vládě . ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s2
Podle současného systému má vláda možnost odvolat nejvyššího státního zástupce kdykoliv a bez uvedení důvodu . ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s3
Myslím si , že to je nekoncepční , a na kulatém stolu , kde byli přítomni zástupci politických stran i expertů , se ukázalo , že to je řešení , které je ojedinělé a které vytváří poměrně velkou závislost státních zástupců na moci výkonné . ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s4
Je samozřejmě pravda , že státní zástupci jsou zařazeni do moci výkonné , ale to ještě neznamená , že realizují vůli vlády a mají být na ní tímto způsobem závislí . ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s5
Naopak , ty kreační a regulační mechanismy mají být nastaveny tak , aby umožnily státnímu zástupci nezávislost , aby mohl nestranně prověřovat kauzy . ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s6
Teď to máme v naprosto akutním případu , kdy nejvyšší státní zástupce prověřuje živou věc , ve které jde o předsedu vlády , a současně ten samý nejvyšší státní zástupce může být vládou odvolatelný . ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s1
Já jsem přesvědčen , že v tomto systémovém rozhodnutí se nemůžeme spoléhat na osobní statečnost jednotlivců . ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s2
Máme tady příklady , ať už je to konec pana Leo Steinera , který zastavil dotace pro Agrofert , zemědělské , a následně byl v zásadě donucen k tomu , aby skončil na příslušném úřadě , nebo šéf finančního úřadu Karel Trefný , který doměřil Agrofertu daň . ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s3
Opět skončil . ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s4
Rozhodnutí bylo soudem prohlášeno za nezákonné . ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s5
Takže osobní statečnost může vést v řadě případů jenom k tomu , že člověk na tom úřadě skončí . ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s6
Proto v řadě případů to funguje tak , že státní zástupci a jiné další funkce jsou odvolatelné , nebo soudci atd . , jsou odvolatelní pouze v kárném řízení na základě iniciativy , která může vzejít z Ministerstva spravedlnosti , ale ve výsledku o ní rozhoduje nezávislý kárný soud . ps2017-034-08-003-221.u10.p5.s1
My jsme přišli tedy po tom kulatém stolu s vlastním návrhem společně s panem předsedou Stanjurou a s panem předsedou Výborným , který má poměrně vysokou podporu mezi opozičními stranami , a paní ministryně přislíbila , že s vlastní novelou přijde v červnu tohoto roku . ps2017-034-08-003-221.u10.p5.s2
Do dnešního dne neznáme konečný výsledek toho , co se projednávalo na Legislativní radě vlády , ve vládě to není , v Poslanecké sněmovně to není , přesto , že paní ministryně slibovala , že to má být už v červnu . ps2017-034-08-003-221.u10.p6.s1
S těmi věcmi , které se navrhují , opravdu musím říct , že spokojeni nejsme . ps2017-034-08-003-221.u10.p6.s2
Paní ministryně tam uvažuje snad o tom , že by rozhodující hlas v komisi pro výběr těch představitelů státních zastupitelství měli losovaní soudci . ps2017-034-08-003-221.u10.p6.s3
Takže jsme se dostali k tomu , že ty lidi budou vybírat tedy losem vybíraní lidé , soudci , kteří mají samozřejmě odbornost v tom svém oboru , což je souzení a rozhodování , nestranné rozhodování sporů mezi občany , právnickými osobami , ale asi nemají úplně tu odbornost pro výběr lidí do funkcí představitelů státních zastupitelství , byť by šlo třeba o soudce trestní . ps2017-034-08-003-221.u10.p6.s4
Tím samozřejmě neříkám , že tam nejsou výjimky , lidé , kteří mají takové zkušenosti , ale určitě v okamžiku , kdy se navrhuje los , tam bude docházet k případům , kdy budou vylosováni lidé , kteří tyto zkušenosti a potřebnou odbornost v této oblasti nemají . ps2017-034-08-003-221.u10.p7.s1
Takže já bych vás chtěl poprosit , abyste podpořili , pokud chcete nezávislé , to , aby byl nejvyšší státní zástupce nezávislý na vládě a mohl skutečně nestranně , bez obav z jakéhokoliv tlaku rozhodovat o té živé kauze , i do budoucna , aby se podílel na výběrových řízeních , která budou vypsána na šéfy vrchních státních zastupitelství , a nikoliv aby to bylo tak , že vláda si tedy dosadí v příštím volebním období jak nejvyššího státního zástupce , tak vrchní státní zástupce , tak abyste prosím podpořili ten náš návrh , který v ústavněprávním výboru nedostal ani negativní , ani pozitivní stanovisko . ps2017-034-08-003-221.u10.p7.s2
Logicky vláda je proti tomu , vládě to samozřejmě vyhovuje , že může působit svým tlakem na nejvyššího státního zástupce už tím implicitním , a myslím si , že i kdyby byl člověk , který má sebevětší osobní statečnost , tak pokud to chceme nastavit systémově dobře , je potřeba zvolit řešení , ve kterém vláda nebude moci bezdůvodně a okamžitě odvolat nejvyššího státního zástupce . ps2017-034-08-003-221.u10.p8.s1
Děkuji za pozornost a za podporu našeho pozměňovacího návrhu pod písmenem C . ps2017-034-08-003-221.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-034-08-003-221.u11.p1.s2
Omluvy .