|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-27 ps2017-034-08-003-221 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

221. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/2009 Sb. trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 337/ - třetí čtení

Date2019-09-27
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/221
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034300.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 671 • previousnext

ps2017-034-08-003-221.u1.p1.s1 221.
ps2017-034-08-003-221.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/2009 Sb. trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 337/ - třetí čtení
ps2017-034-08-003-221.u1.p2.s1 U stolku zpravodajů zaujala místo ministryně spravedlnosti Marie Benešová a zpravodaj garančního výboru, kterým byl ústavněprávní výbor, pan poslanec Marek Výborný.
ps2017-034-08-003-221.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 337/4, který byl doručen dne 12. září 2019.
ps2017-034-08-003-221.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru máme k dispozici jako sněmovní tisk 337/5.
ps2017-034-08-003-221.u1.p3.s1 Nyní se ptám navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-034-08-003-221.u1.p3.s2 Ano, je tomu tak, paní ministryně vystoupí.
ps2017-034-08-003-221.u1.p3.s3 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-034-08-003-221.u2.p1.s1 děkuji za slovo.
ps2017-034-08-003-221.u2.p1.s2 Dámy a pánové, jsem tady ve druhém čtení podrobně představovala vládní návrh zákona o státním zastupitelství, který se dostal do třetího čtení.
ps2017-034-08-003-221.u2.p1.s3 Jedná se, abych připomněla, o návrh ryze adaptační, jehož prostřednictvím dochází k adaptaci nařízení Rady EU 2017/1939...
ps2017-034-08-003-221.u3.p1.s1 se omlouvám, paní ministryně.
ps2017-034-08-003-221.u3.p1.s2 Dámy a pánové, prosím o klid, slyšíme, co nám paní ministryně říká.
ps2017-034-08-003-221.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-034-08-003-221.u3.p1.s4 Prosím, pokračujte.
ps2017-034-08-003-221.u4.p1.s1 ... kterým se provádí posílená spolupráce za účelem zřízení úřadu evropského veřejného žalobce, a dále k implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 2017/1371 o boji vedeném trestněprávní cestou proti podvodům poškozujícím nebo ohrožujícím finanční zájmy Unie.
ps2017-034-08-003-221.u4.p1.s2 Jedná se spíše tedy o technicistní předpis, který umožní řádnou aplikaci přímo použitelného předpisu Evropské unie.
ps2017-034-08-003-221.u4.p1.s3 Připomínám, že u této směrnice bohužel uplynula implementační lhůta 6. 7. 2017 a již bylo zahájeno nenotifikační řízení, kdy byla Česká republika oficiálně Komisí vyzvána, se vyjádří k tomu, že dosud nebyla notifikována plná slučitelnost českého právního řádu s požadavky (nesrozumitelné)směrnice.
ps2017-034-08-003-221.u4.p2.s1 proto naléhavě žádám Poslaneckou sněmovnu o schválení předloženého návrhu tohoto zákona.
ps2017-034-08-003-221.u4.p2.s2 Děkuji.
ps2017-034-08-003-221.u5.p1.s1 Děkuji a otevírám rozpravu.
ps2017-034-08-003-221.u5.p1.s2 Do rozpravy je s přednostním právem přihlášen pan předseda Výborný, po něm s přednostním právem pan místopředseda Sněmovny Tomio Okamura a v rozpravě je také přihlášen pan poslanec Feri.
ps2017-034-08-003-221.u5.p1.s3 V tomto pořadí budou kolegové vystupovat.
ps2017-034-08-003-221.u5.p1.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, pane ministře, bych rád jednak splnil svoji povinnost zpravodaje garančního ústavněprávního výboru k tomuto tisku.
ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s3 Ústavněprávní výbor projednal po druhém čtení 23. září tento tisk na svém jednání, přijal k němu usnesení, v rámci kterého potom také budu dávat stanoviska v rámci hlasování.
ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s4 Chci jenom, tak aby to bylo dopředu známo, sdělit, že stejně tak jako paní ministryně považujeme za důležité tuto normu schválit právě proto, že implementační lhůta uplynula.
ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s5 Ta věc jde samozřejmě za vládou, Ministerstvem spravedlnosti, ale i za Poslaneckou sněmovnou, to si řekněme také, protože tento tisk tady projednáváme více než rok.
ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s6 Na základě i toho dlouhého projednávání jsou tam některé v zásadě legislativně technické pozměňovací návrhy, které budou potom doporučeny ke schválení, a dále jsou tam některé pozměňovací návrhy, které se týkají také sdílení majetku v rámci mezinárodní justiční spolupráce.
ps2017-034-08-003-221.u6.p1.s7 Jsou to návrhy, které byly vlastně konzultovány s předkladatelem, Ministerstvem spravedlnosti, a ústavněprávním výborem jsou doporučeny ke schválení.
ps2017-034-08-003-221.u6.p2.s1 Pokud jde o pozměňovací návrh C pana poslance Michálka, který byl načten řádně ve druhém čtení a který se týká státních zástupců, resp. tedy odvolávání vedoucích státních zástupců, nejvyššího státního zástupce, vrchních státních zástupců, také jejich jmenování a všech těch dalších okolností, tak tady bych rád sdělil, že ústavněprávní výbor k tomuto pozměňovacímu návrhu stanovisko nepřijal.
ps2017-034-08-003-221.u6.p3.s1 Tolik tedy za ústavněprávní výbor.
ps2017-034-08-003-221.u6.p3.s2 Jako celek navrhuje ústavněprávní výbor tuto normu schválit.
ps2017-034-08-003-221.u6.p3.s3 Děkuji.
ps2017-034-08-003-221.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-034-08-003-221.u7.p1.s2 Z pracovních důvodů se v době od do omlouvá pan poslanec Marek Benda.
ps2017-034-08-003-221.u7.p2.s1 Nyní s přednostním právem místopředseda Sněmovny Tomio Okamura, po něm s přednostním právem předseda klubu Pirátů Jakub Michálek.
ps2017-034-08-003-221.u7.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s1 Vážené dámy a pánové, hned na úvod říkám jménem hnutí SPD kategorické ne tomuto zákonu, který zavádí v České republice institut evropského žalobce.
ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s2 Jde zcela nepokrytě a nepochybně o cílený útok na suverenitu unijních zemí v oblasti justice a do budoucna bezpochyby půjde o skvělý nástroj na trestání a vydírání neposlušných členských států.
ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s3 Pominu přitom fakt, že zavedení a financování úřadu evropského žalobce bude stát evropské daňové poplatníky desítky milionů eur.
ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s4 Jak uvedla také šéfka Vrchního státního zastupitelství v Praze Lenka Bradáčová, evropští žalobci budou dohledovým orgánem nad regionálními státními zástupci, tedy nad českými státními zástupci, kteří budou nadále aplikovat naše právní předpisy.
ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s5 Paní doktorka Bradáčová dále výslovně upozornila, že ztratí suverenitu, a to tím, že budou podléhat evropskému žalobci.
ps2017-034-08-003-221.u8.p1.s6 Je tedy otázka, k čemu vůbec takový žalobce je, když vlastně jen dubluje českého státního zástupce a jde v podstatě o zbytečný zásah do suverenity českých států a jejich trestněprávní politiky.
ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s1 Jak jsem řekl v úvodu, cíl návrhu je jasný.
ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s2 Zcela nepokrytě a nepochybně jde o cílený útok na suverenitu unijních zemí v oblasti justice, ale do budoucna bezpochyby půjde o skvělý nástroj na trestání a vydírání neposlušných členských států.
ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s3 Proč to všechno?
ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s4 Komu ku prospěchu?
ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s5 měli bychom se ptát, když evropský žalobce nepřináší nic nového.
ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s6 Toto konání samozřejmě jediný cíl.
ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s7 Silný centralistický eurostát, který zruší národní státy, a k tomu směřují ostatně všechna evropská nařízení.
ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s8 Jen hodně naivní člověk si může myslet, že to je nějaký konečný návrh, kterým vše končí.
ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s9 Evropský žalobce je první krok k odstranění institutu národních státních zástupců, přesně jejich podřízení Bruselem vedenému centrálnímu úřadu.
ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s10 Další překážkou na cestě, kterou se Brusel bude snažit odstranit, budou české, přesněji národní nezávislé soudy a policie.
ps2017-034-08-003-221.u8.p2.s11 Pod záminkou nezávislosti budou podřízeny opět bruselské byrokracii.
ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s1 Česká republika, resp. její vláda, patří mezi dvacítku zemí, které s tímto návrhem na evropského žalobce souhlasily.
ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s2 Takže tady vidíme v praxi, jak vypadá obrana českých zájmů ze strany vlády v Bruselu, o které se například členové předchozí i současné vládní koalice s nepochopitelným ostychem bojí pochlubit.
ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s3 Ano, takto ostudně pošlapává české národní zájmy koalice hnutí ANO a ČSSD.
ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s4 Zajímavé je, že v posledních měsících tu padají různá obvinění, že se někdo snaží ohrožovat nezávislost státních zástupců.
ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s5 Ostatně v tomto smyslu tady budeme hlasovat i o pozměňovacím návrhu ze strany Pirátů.
ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s6 Ovšem zarážející je, že když tady budeme tedy hlasovat o skutečném ohrožení nezávislosti českých státních zástupců, nebo dokonce o jejich přímém podřízení někomu v zahraničí, tak to nikomu nevadí a Piráti a další se neozývají a všichni v podstatě hlasují proti tomu, resp. pro to, aby čeští zástupci přestali být nezávislí, a hlasují naopak pro jejich maximální závislost ještě na někom v zahraničí.
ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s7 To je opravdu opět typická pokrytecká záležitost, když vidíme, že si někdo účelově tady něco říká, něco navrhuje, ale když je tady skutečné ohrožení nezávislosti českých státních zástupců, tak ještě pro to dokonce hlasuje, aby tu nezávislost čeští státní zástupci ztratili a ještě aby byli závislí na někom ze zahraničí.
ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s8 To je opravdu neuvěřitelná záležitost, na kterou my chceme tady poukázat.
ps2017-034-08-003-221.u8.p3.s9 Protože zavedení institutu evropského žalobce v České republice je skutečným faktickým útokem na suverenitu české nezávislé justice.
ps2017-034-08-003-221.u8.p4.s1 Takže ti, kteří chtějí upřímně hájit zájem České republiky a jejich občanů, prosím, nehlasujte stejně jako SPD pro tento zákon.
ps2017-034-08-003-221.u8.p4.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-034-08-003-221.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-034-08-003-221.u9.p1.s2 Dále s přednostním právem pan předseda Michálek.
ps2017-034-08-003-221.u9.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-034-08-003-221.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-034-08-003-221.u10.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, k apokalyptické vizi pana předsedy Okamury, kde nám hrozí ovládnutí českých soudů evropskými soudy a ovládnutí českých zákonů evropskými zákony, bych snad chtěl jenom dodat, že Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku existuje mnoho let a mnoho let existuje povinnost našich soudů v případě, že jde o aplikaci evropského práva a je tam potřeba položit předběžnou otázku, tak se obrátit na Soudní dvůr Evropské unie a ten potom odpovídá na tu předběžnou otázku.
ps2017-034-08-003-221.u10.p1.s3 Stejně tak samozřejmě existuje v postavení českého práva vůči evropskému právu povinnost aplikovat přednostně evropské právo a u nařízení je tam přímý účinek a v případě, že Česká republika neimplementuje směrnice, tak jsou tam samozřejmě mechanismy, které vedou k tomu, aby Česká republika svoje závazky vyplývající z mezinárodních smluv o Evropské unii dodržela.
ps2017-034-08-003-221.u10.p2.s1 Takže to tady dávno existuje a teď tuto soustavu doplňujeme o prvek evropského žalobce.
ps2017-034-08-003-221.u10.p2.s2 A logicky, když sem Evropská unie, to znamená bohaté západní státy, nalijí 50 miliard korun každý rok, čisté peníze pro Českou republiku, tak logicky asi nechtějí, aby se ty peníze tady rozkrádaly.
ps2017-034-08-003-221.u10.p2.s3 Chtějí mít nějaký efektivnější způsob kontroly využití těch peněz, ne že si budeme posílat nějaké papíry.
ps2017-034-08-003-221.u10.p2.s4 tohle považuji za pozitivní prvek, že ty evropské peníze budou pod větší kontrolou, nebude tam hrozit, že se budou rozkrádat, protože Evropská unie samozřejmě větší zájem na tom, aby se ty prostředky kontrolovaly, zatímco tady každý zájem jenom na tom, aby se to utratilo, a to, že se to využívá na nesmysly v řadě případů, to je zájem druhotný.
ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s1 Ale teď k tomu, co považuji za nepodstatnější na našem dnešním rozhodování, a to je problematika nezávislosti státních zástupců na moci výkonné, čili na vládě.
ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s2 Podle současného systému vláda možnost odvolat nejvyššího státního zástupce kdykoliv a bez uvedení důvodu.
ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s3 Myslím si, že to je nekoncepční, a na kulatém stolu, kde byli přítomni zástupci politických stran i expertů, se ukázalo, že to je řešení, které je ojedinělé a které vytváří poměrně velkou závislost státních zástupců na moci výkonné.
ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s4 Je samozřejmě pravda, že státní zástupci jsou zařazeni do moci výkonné, ale to ještě neznamená, že realizují vůli vlády a mají být na tímto způsobem závislí.
ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s5 Naopak, ty kreační a regulační mechanismy mají být nastaveny tak, aby umožnily státnímu zástupci nezávislost, aby mohl nestranně prověřovat kauzy.
ps2017-034-08-003-221.u10.p3.s6 Teď to máme v naprosto akutním případu, kdy nejvyšší státní zástupce prověřuje živou věc, ve které jde o předsedu vlády, a současně ten samý nejvyšší státní zástupce může být vládou odvolatelný.
ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s1 jsem přesvědčen, že v tomto systémovém rozhodnutí se nemůžeme spoléhat na osobní statečnost jednotlivců.
ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s2 Máme tady příklady, je to konec pana Leo Steinera, který zastavil dotace pro Agrofert, zemědělské, a následně byl v zásadě donucen k tomu, aby skončil na příslušném úřadě, nebo šéf finančního úřadu Karel Trefný, který doměřil Agrofertu daň.
ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s3 Opět skončil.
ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s4 Rozhodnutí bylo soudem prohlášeno za nezákonné.
ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s5 Takže osobní statečnost může vést v řadě případů jenom k tomu, že člověk na tom úřadě skončí.
ps2017-034-08-003-221.u10.p4.s6 Proto v řadě případů to funguje tak, že státní zástupci a jiné další funkce jsou odvolatelné, nebo soudci atd., jsou odvolatelní pouze v kárném řízení na základě iniciativy, která může vzejít z Ministerstva spravedlnosti, ale ve výsledku o rozhoduje nezávislý kárný soud.
ps2017-034-08-003-221.u10.p5.s1 My jsme přišli tedy po tom kulatém stolu s vlastním návrhem společně s panem předsedou Stanjurou a s panem předsedou Výborným, který poměrně vysokou podporu mezi opozičními stranami, a paní ministryně přislíbila, že s vlastní novelou přijde v červnu tohoto roku.
ps2017-034-08-003-221.u10.p5.s2 Do dnešního dne neznáme konečný výsledek toho, co se projednávalo na Legislativní radě vlády, ve vládě to není, v Poslanecké sněmovně to není, přesto, že paní ministryně slibovala, že to být v červnu.
ps2017-034-08-003-221.u10.p6.s1 S těmi věcmi, které se navrhují, opravdu musím říct, že spokojeni nejsme.
ps2017-034-08-003-221.u10.p6.s2 Paní ministryně tam uvažuje snad o tom, že by rozhodující hlas v komisi pro výběr těch představitelů státních zastupitelství měli losovaní soudci.
ps2017-034-08-003-221.u10.p6.s3 Takže jsme se dostali k tomu, že ty lidi budou vybírat tedy losem vybíraní lidé, soudci, kteří mají samozřejmě odbornost v tom svém oboru, což je souzení a rozhodování, nestranné rozhodování sporů mezi občany, právnickými osobami, ale asi nemají úplně tu odbornost pro výběr lidí do funkcí představitelů státních zastupitelství, byť by šlo třeba o soudce trestní.
ps2017-034-08-003-221.u10.p6.s4 Tím samozřejmě neříkám, že tam nejsou výjimky, lidé, kteří mají takové zkušenosti, ale určitě v okamžiku, kdy se navrhuje los, tam bude docházet k případům, kdy budou vylosováni lidé, kteří tyto zkušenosti a potřebnou odbornost v této oblasti nemají.
ps2017-034-08-003-221.u10.p7.s1 Takže bych vás chtěl poprosit, abyste podpořili, pokud chcete nezávislé, to, aby byl nejvyšší státní zástupce nezávislý na vládě a mohl skutečně nestranně, bez obav z jakéhokoliv tlaku rozhodovat o živé kauze, i do budoucna, aby se podílel na výběrových řízeních, která budou vypsána na šéfy vrchních státních zastupitelství, a nikoliv aby to bylo tak, že vláda si tedy dosadí v příštím volebním období jak nejvyššího státního zástupce, tak vrchní státní zástupce, tak abyste prosím podpořili ten náš návrh, který v ústavněprávním výboru nedostal ani negativní, ani pozitivní stanovisko.
ps2017-034-08-003-221.u10.p7.s2 Logicky vláda je proti tomu, vládě to samozřejmě vyhovuje, že může působit svým tlakem na nejvyššího státního zástupce tím implicitním, a myslím si, že i kdyby byl člověk, který sebevětší osobní statečnost, tak pokud to chceme nastavit systémově dobře, je potřeba zvolit řešení, ve kterém vláda nebude moci bezdůvodně a okamžitě odvolat nejvyššího státního zástupce.
ps2017-034-08-003-221.u10.p8.s1 Děkuji za pozornost a za podporu našeho pozměňovacího návrhu pod písmenem C.
ps2017-034-08-003-221.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-034-08-003-221.u11.p1.s2 Omluvy.

Text viewDownload CoNNL-U