|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-27 ps2017-034-08-001-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 483/ - druhé čtení

Date2019-09-27
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034289.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 439 • previousnext

ps2017-034-08-001-018.u1.p1.s1 18.
ps2017-034-08-001-018.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 483/ - druhé čtení
ps2017-034-08-001-018.u1.p2.s1 Z pověření vlády a vzhledem k tomu, že pan ministr Brabec je nepřítomen, návrh přednese ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-034-08-001-018.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.
ps2017-034-08-001-018.u1.p3.s1 Dámy a pánové, prosím o klid!
ps2017-034-08-001-018.u1.p3.s2 Jestliže máte něco k řešení, prosím v předsálí.
ps2017-034-08-001-018.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-034-08-001-018.u2.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-034-08-001-018.u2.p1.s3 Dovolte mi, abych uvedla vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů.
ps2017-034-08-001-018.u2.p2.s1 Důvodem, proč Ministerstvo životního prostředí přistoupilo k novelizaci tohoto zákona, je skutečnost, že evropský systém emisního obchodování byl pro nadcházející období let 2021 2030 novou evropskou směrnicí revidován.
ps2017-034-08-001-018.u2.p2.s2 Účelem této evropské úpravy je zefektivnit celý systém tak, aby skrze cenu povolenky motivoval účastníky k investicím do nízkouhlíkových technologií, a snižoval tak emise skleníkových plynů.
ps2017-034-08-001-018.u2.p2.s3 Připomínám, že zákon, který předkládáme, žádný systém emisního obchodování nezavádí.
ps2017-034-08-001-018.u2.p2.s4 Ten tu je patnáct let a jeho ambice se určují na evropské úrovni.
ps2017-034-08-001-018.u2.p3.s1 Tato novela umožňuje České republice, aby využila několik flexibilit, které mají členské státy k dispozici.
ps2017-034-08-001-018.u2.p3.s2 Těmi jsou zejména modernizační fond, kompenzace nepřímých nákladů a vynětí malých zařízení z emisního obchodování.
ps2017-034-08-001-018.u2.p4.s1 Modernizační fond se zavádí na podporu investic do projektů rozvíjejících obnovitelné zdroje energie, zvyšujících energetickou účinnost a snižujících emise skleníkových plynů.
ps2017-034-08-001-018.u2.p4.s2 Přibližně polovina modernizačního fondu je na uvedené účely přednostně určena pro výrobce elektřiny zahrnuté v EU ETS, způsobilými příjemci však mohou být i ostatní podniky, domácnosti a municipality.
ps2017-034-08-001-018.u2.p4.s3 Celkový objem prostředků pro Českou republiku v tomto fondu v období let 2021 2030 je závislý na ceně povolenky.
ps2017-034-08-001-018.u2.p4.s4 Odhadujeme jej na více než 100 mld. korun.
ps2017-034-08-001-018.u2.p5.s1 Další nástroj, který je návrhem upravován, jsou takzvané kompenzace nepřímých nákladů.
ps2017-034-08-001-018.u2.p5.s2 Ty jsou určené pro energeticky náročná odvětví průmyslu, která jsou ohrožená zahraniční konkurencí.
ps2017-034-08-001-018.u2.p5.s3 Kompenzovat se jimi bude zvýšení cen elektřiny v důsledku nákladů spojených s emisemi skleníkových plynů.
ps2017-034-08-001-018.u2.p5.s4 Vláda bude podle navrhovaného znění zákona každoročně k tomuto účelu určovat částku, tedy celkovou sumu prostředků, které budou k dispozici, a Ministerstvo průmyslu a obchodu bude rozhodovat o poskytnutí kompenzace jednotlivým oprávněným žadatelům.
ps2017-034-08-001-018.u2.p6.s1 Předkládanou novelou zákona se také umožňuje vynětí malých zařízení s emisemi do 2 500 tun oxidu uhličitého za rok z emisního obchodování.
ps2017-034-08-001-018.u2.p6.s2 Tato zařízení ve svém součtu představují pouhých 0,07 emisí v rámci celého systému EU ETS v České republice a jejich vynětí ze systému tedy zvýší jeho účinnost, zatímco podnikům sníží administrativní náklady.
ps2017-034-08-001-018.u2.p7.s1 Dámy a pánové, zdůrazňuji, že tento zákon dokázal téměř nemožné, a sice že obsahuje kompromis mezi ochranou životního prostředí, podporou průmyslu a dopady na státní rozpočet.
ps2017-034-08-001-018.u2.p7.s2 I proto byl zákon předložen bez rozporů z meziresortního připomínkového řízení.
ps2017-034-08-001-018.u2.p7.s3 Tento kompromis vznikal velmi těžce za náročných jednání.
ps2017-034-08-001-018.u2.p7.s4 Každá strana by ráda viděla nějakou úpravu ve svůj prospěch, ale dosažená kompromisní rovnováha je velmi křehká a pro výrazné změny v není prostor.
ps2017-034-08-001-018.u2.p7.s5 Cením si toho, že se podařilo tak široký kompromis nalézt, a prosím vás tedy, abyste to uvážili i v případných úvahách o pozměňovacích návrzích a tyto byly maximálně konstruktivní.
ps2017-034-08-001-018.u2.p8.s1 V tomto směru bych chtěla ocenit výsledek projednávání návrhu oběma výbory, který byl v rámci prvního čtení přikázán jak hospodářskému výboru, tak výboru pro životní prostředí, které oba doporučily návrh schválit v předloženém znění, jelikož větší zásah by rovnováhu narušil a ohrozil celý koncept této novely.
ps2017-034-08-001-018.u2.p8.s2 Byla by to škoda zejména u takto komplexního zákona, který umožní vysoké investice do energetiky a průmyslu, přinese výrazné snížení emisí skleníkových plynů a znečišťujících látek a který zajistí čisté příjmy státního rozpočtu a podporu zaměstnanosti.
ps2017-034-08-001-018.u2.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-034-08-001-018.u3.p1.s1 vám také děkuji, paní ministryně.
ps2017-034-08-001-018.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán výboru pro životní prostředí.
ps2017-034-08-001-018.u3.p1.s3 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 483/1 4.
ps2017-034-08-001-018.u3.p2.s1 teď poprosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Pavel Pustějovský, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-034-08-001-018.u3.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-034-08-001-018.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-034-08-001-018.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, bych vás rád seznámil s usnesením hospodářského výboru číslo 205 ze 4. září 2019 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 483.
ps2017-034-08-001-018.u4.p2.s1 Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu náměstkyně ministra životního prostředí paní Bereniky Peštové a zpravodajské zprávy a po obecné a podrobné rozpravě
ps2017-034-08-001-018.u4.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 483 ve znění předloženého vládního návrhu zákona;
ps2017-034-08-001-018.u4.p4.s1 II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;
ps2017-034-08-001-018.u4.p5.s1 III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;
ps2017-034-08-001-018.u4.p6.s1 IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
ps2017-034-08-001-018.u4.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-034-08-001-018.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-034-08-001-018.u5.p1.s2 Teď poprosím zpravodajku výboru pro životní prostředí paní poslankyni Danu Balcarovou, aby nás informovala o projednání návrhu na jejich výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
ps2017-034-08-001-018.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-034-08-001-018.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-034-08-001-018.u6.p1.s2 bych vás ráda seznámila s usnesením výboru pro životní prostředí, s usnesením, které bylo schváleno dne 12. června 2019, v němž se členové výboru pro životní prostředí shodli na tom, že doporučují schválit vládní novelu v předloženém znění.
ps2017-034-08-001-018.u6.p1.s3 Děkuji.
ps2017-034-08-001-018.u7.p1.s1 Děkuji paní předsedkyni.
ps2017-034-08-001-018.u7.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které máme několik přihlášek.
ps2017-034-08-001-018.u7.p1.s3 Jako první je přihlášená paní poslankyně Balcarová.
ps2017-034-08-001-018.u7.p1.s4 opětovně předávám slovo, tentokrát do obecné rozpravy.
ps2017-034-08-001-018.u8.p1.s1 Děkuji za slovo po druhé.
ps2017-034-08-001-018.u8.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, bych chtěla krátce pohovořit o této problematice, která je širší než jenom tato novela.
ps2017-034-08-001-018.u8.p1.s3 Jde vlastně o to, že systém ETS byl ukotven v Pařížské dohodě a je to nejsilnější nástroj pro omezení skleníkových plynů, jehož sekundárním užitkem je to, že peníze, které plynou ze systému obchodování s emisními povolenkami, jsou určené na ochranu klimatu a životního prostředí.
ps2017-034-08-001-018.u8.p1.s4 To si myslím, že je potřeba zdůraznit, že s tímto cílem byl tento systém navržen a vlastně se k němu přihlásily státy, které se přihlásily k Pařížské dohodě.
ps2017-034-08-001-018.u8.p2.s1 Česká republika strategie, jak přistupovat ke klimatické změně i jak transformovat svůj energetický průmysl.
ps2017-034-08-001-018.u8.p2.s2 Nedávno byla zřízena komise, pracovní skupina, tzv. uhelná komise, která za cíl právě nastavit odklon České republiky od závislosti na fosilních palivech.
ps2017-034-08-001-018.u8.p2.s3 A toto všechno bude potřeba financovat a právě systém ETS přináší prostředky, které jsou opravdu velmi - nebo řekla bych, že jsou dostatečně vysoké na to, aby pomohly tuto změnu nastartovat.
ps2017-034-08-001-018.u8.p2.s4 Současně naše krajina, všichni si to uvědomujeme, potřebuje prostředky na to, aby byla realizována důsledná adaptační opatření.
ps2017-034-08-001-018.u8.p2.s5 Naše krajina potřebuje ozdravit, naše lesy potřebují ozdravit, naše půda potřebuje ozdravit, takže peníze určitě na adaptační opatření potřeba jsou.
ps2017-034-08-001-018.u8.p3.s1 To, co tady zmiňovala paní ministryně financí přede mnou, když říkala, že při návrhu novely došlo ke kompromisu, jak peníze ze systému ETS rozdělit, říká, že byl kompromisní a že je potřeba myslet i na Ministerstvo financí, aby byly peníze do státního rozpočtu.
ps2017-034-08-001-018.u8.p3.s2 s tím zásadně nesouhlasím.
ps2017-034-08-001-018.u8.p3.s3 Myslím, že peníze ze systému povolenek by měly primárně jít do ochrany klimatu a životního prostředí, tak jak jsem řekla.
ps2017-034-08-001-018.u8.p4.s1 Současná novela navrhuje, aby zastropování peněz, které půjdou právě do ochrany klimatu a do životního prostředí, bylo na 8 mld.
ps2017-034-08-001-018.u8.p4.s2 Přitom minulá novela umožňovala to zastropování na 12 mld., takže to bylo mnohem vyšší číslo.
ps2017-034-08-001-018.u8.p4.s3 A když si představíme, že do roku 2030 do státního rozpočtu nebo do České republiky z tohoto systému odteče 150 180 mld. korun, tak prostě opravdu máme tady hodně velký batoh peněz, které můžeme pozitivně využít na to, co teď velmi potřebujeme.
ps2017-034-08-001-018.u8.p5.s1 Chtěla jsem zdůvodnit, proč navrhuji, aby zastropování zůstalo stejné, aby zůstalo na těch 12 mld.
ps2017-034-08-001-018.u8.p5.s2 Protože využití prostředků, když si vezmeme jenom z fondu životního prostředí, tak ty peníze prostě potřeba jsou a je možné je efektivně využít.
ps2017-034-08-001-018.u8.p5.s3 Podle analýzy, kterou jsem si nechala zpracovat, se předpokládat efektivní čerpání na úrovni 5,6 7,6 mld. pro životní prostředí.
ps2017-034-08-001-018.u8.p5.s4 Ještě vlastně druhá část - těch 12 mld. se bude dělit na dvě poloviny.
ps2017-034-08-001-018.u8.p5.s5 Jedna půjde pro Ministerstvo průmyslu a obchodu a druhá půjde pro Ministerstvo životního prostředí, takže v současné novele je navrženo, že by jenom 4 mld. byly určené pro životní prostředí.
ps2017-034-08-001-018.u8.p5.s6 Takže tady chci zdůraznit to, že je potřeba více peněz, a proto to zastropování jde vlastně proti smyslu potřeby využít finance pro boj s klimatickou změnou a na adaptační opatření.
ps2017-034-08-001-018.u8.p6.s1 Takže bych ráda řekla, že 3 4 mld. ročně se dají využít velmi efektivně v programu Nová zelená úsporám v oblasti rodinných domů, 2 3 mld. ročně na energeticky úsporné renovace obytných domů a 0,6 mld. ročně na dofinancování renovací vládních budov a plus v příštích třech letech zbývá dořešit desítky tisíc kotlů v rámci kotlíkových dotací.
ps2017-034-08-001-018.u8.p6.s2 Takže to je pro argumentace pro to, aby nebylo zastropováno čerpání pro životní prostředí a do Státního fondu životního prostředí na 4 mld., ale aby ta částka mohla být 6 mld.
ps2017-034-08-001-018.u8.p7.s1 Další můj pozměňovací návrh míří na to, aby peníze, které budou určeny na životní prostředí a do rekonstrukce průmyslu, vlastně adaptace na klimatickou změnu tak, aby došlo aspoň k začátku toho nastavení k nízkouhlíkové ekonomice a klimaticky neutrální ekonomice, tak tam vlastně navrhuji, aby ty peníze, které jednou budou určené do těchto programů, nemohly být převedeny do státního rozpočtu nebo někam jinam nějakým jiným zákonem.
ps2017-034-08-001-018.u8.p7.s2 Takže tam vlastně dávám napevno, že tyto peníze budou využity v systému pod Státním fondem životního prostředí.
ps2017-034-08-001-018.u8.p7.s3 A tím důvodem je to, že v minulém roce, v roce 2018, když pro Ministerstvo životního prostředí bylo ze systému ETS určeno 6 mld., tak pouze 2 mld. 100 (mil.?)byly využity a zbytek byl - nevím, jak to nazvat - prostě zůstal ve státním rozpočtu.
ps2017-034-08-001-018.u8.p7.s4 Takže nebyl využit.
ps2017-034-08-001-018.u8.p7.s5 Argumentace, že řešitelská kapacita Státního fondu životního prostředí to nedokázala absorbovat, tak si myslím, že ten názor, nebo ten argument je velmi lichý, protože pakliže Státní fond životního prostředí není schopen tolik peněz využít, tak by měl zvýšit svoji kapacitu.
ps2017-034-08-001-018.u8.p7.s6 Měl by personálně posílit, stejně tak i při rozdělování těch peněz by bylo potřeba více na dohlížet, tak aby byly využívány efektivně a transparentně.
ps2017-034-08-001-018.u8.p8.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-034-08-001-018.u9.p1.s1 vám také děkuji.
ps2017-034-08-001-018.u9.p1.s2 Jako další je do rozpravy přihlášen pan poslanec Petr Třešňák.
ps2017-034-08-001-018.u10.p1.s1 Pěkné dopoledne.
ps2017-034-08-001-018.u10.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážení kolegové, dovolte mi uvést celkem tři pozměňovací návrhy včetně jejích odůvodnění, ke kterým se později přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-034-08-001-018.u10.p2.s1 Začnu tím, který podle mého názoru nejširší a nejdůležitější problematiku, protože samotná vládní novela nebere ohledu na regiony nejvíce postižené těžbou, ale i na další oblasti, na které se soustředila samotná směrnice 87/2003.
ps2017-034-08-001-018.u10.p2.s2 Jistě to obchodování s emisními povolenkami je mechanismus vázaný právě na emise oxidu uhličitého a ten skutečně hranice krajů ani národních států nezná.
ps2017-034-08-001-018.u10.p2.s3 Ale právě tři uhelné regiony, Ústecký, Karlovarský a Moravskoslezský kraj, jsou zároveň těmi nejvíce strukturálně postiženými.
ps2017-034-08-001-018.u10.p2.s4 jen samotná těžba, zpracování a spalování uhlí zanechávají v těchto regionech největší dopady nejen na životním prostředí, ale i na samotném hospodářství regionu a zanechávají mnoho dalších negativních sociálních dopadů.
ps2017-034-08-001-018.u10.p2.s5 Právě na to upozornila již skupina senátorů v únoru tohoto roku a vláda to bohužel v samotné novele nijak nereflektovala.
ps2017-034-08-001-018.u10.p3.s1 Paní ministryně Schillerová zde uvedla, že zákon je dlouho projednávaným kompromisem a že pro žádné pozměňovací návrhy již není prostor.
ps2017-034-08-001-018.u10.p3.s2 Tento argument mně, při vší úctě, paní ministryně, připadá poněkud lichý a tak trošku i jako pohrdání Poslaneckou sněmovnou, a to včetně poslanců z vládních lavic, kteří také dnes přikládají pozměňovací návrhy.
ps2017-034-08-001-018.u10.p4.s1 K výše uvedenému jsem proto právě předložil i pozměňovací návrh původně pod číslem 3225, 3332, v nejnovější verzi, ke které se pak přihlásím, pod číslem 3333, který právě řeší nejen přednostní podporu a vyšší hodnocení projektů směřujících do těchto uhelných regionů.
ps2017-034-08-001-018.u10.p4.s2 Dlouhodobé strukturální znevýhodnění těchto regionů a nedostatek investic do nízkoemisních a udržitelných technologií si žádá právě nacházení dalších cest k systémové podpoře jejich dalšího rozvoje.
ps2017-034-08-001-018.u10.p4.s3 A mimo jiné uvedený pozměňovací návrh dále explicitně říká, že z modernizačního fondu nelze financovat výstavbu spaloven odpadů a rozšiřuje oblasti i mimo energetiku tak, aby například bylo možné z tohoto fondu financovat investice do bezemisní dopravy.

Text viewDownload CoNNL-U