ps2017-034-06-014-031.u1.p1.s1
31 . ps2017-034-06-014-031.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů / sněmovní tisk 509 / - druhé čtení ps2017-034-06-014-031.u1.p2.s1
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili dnes před polední přestávkou v obecné rozpravě . ps2017-034-06-014-031.u1.p2.s2
Takže prosím , aby u stolku zpravodajů opět zaujala místo místopředsedkyně vlády , ministryně financí Alena Schillerová a zastupující zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Milan Feranec . ps2017-034-06-014-031.u1.p3.s1
Připomínám , že tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu a usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 509 / 2 . ps2017-034-06-014-031.u1.p4.s1
Nyní budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě , do které se přihlásili poslanci . ps2017-034-06-014-031.u1.p4.s2
Jako prvního vyzývám k vystoupení poslance Jana Skopečka a připraví se poslanec Mikuláš Ferjenčík . ps2017-034-06-014-031.u1.p4.s3
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-034-06-014-031.u1.p4.s4
Pane poslanče Skopečku , máte slovo . ps2017-034-06-014-031.u1.p4.s5
Tak prosím . ps2017-034-06-014-031.u2.p1.s1
Děkuji pěkně za slovo . ps2017-034-06-014-031.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení kolegové , rád bych představil své pozměňovací návrhy k tomuto zákonu , nicméně dovolte mi i pár obecných poznámek , které se opakují v průběhu toho projednávání včetně jednání výboru . ps2017-034-06-014-031.u2.p1.s3
Nicméně neodpustím si , abych neupozornil na dva paradoxy toho , o čem jednáme . ps2017-034-06-014-031.u2.p2.s1
První paradox je , že jednáme o zákonu , který zvyšuje daně , a předkládá ho vláda , která se chlubila tím , že je to vláda , která nebude zvyšovat daně . ps2017-034-06-014-031.u2.p2.s2
To je ten paradox první . ps2017-034-06-014-031.u2.p3.s1
Druhý paradox , který je s tímto zákonem spojen , je , že když se otvírá kdykoliv diskuse , ať už na plénu , nebo na výborech , o tomto zákoně , tak se nejčastěji mluví o tom , že je to zákon , který má za cíl bojovat se závislostmi na hazardu , tabáku a alkoholu , přičemž už v samotném návrhu zákona je vepsáno , že je to zákon , který mění zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů . ps2017-034-06-014-031.u2.p3.s2
A to je také ten hlavní smysl toho zákona . ps2017-034-06-014-031.u2.p3.s3
Nikoliv boj se závislostmi , ale zvýšení daňových příjmů tak , aby vláda mohla dál a více přerozdělovat peníze daňových poplatníků . ps2017-034-06-014-031.u2.p4.s1
Pro ten argument mluví i to , když se podíváme na strukturu toho zákona , tak zjistíme , že ze zvýšené spotřební daně na alkohol , tabák či na hazard , tak to není ten dominantní příjem , nebo dominantní část uvažovaného navýšení příjmu do státního rozpočtu . ps2017-034-06-014-031.u2.p4.s2
Hlavním příjmem státního rozpočtu ze změny , ze schválení tohoto zákona je příjem ze zdanění takzvaných technických rezerv pojišťoven . ps2017-034-06-014-031.u2.p4.s3
A určitě se můžeme shodnout na tom , že ať už technické rezervy pojišťoven zdaníme , nebo nezdaníme , tak to nebude mít žádný vliv na to , jestli lidé budou v České republice více pít , více hrát nějaké hazardní hry nebo více kouřit . ps2017-034-06-014-031.u2.p4.s4
Čili ten zákon má jedinou ambici - navýšit příjmy státního rozpočtu , jenom se to muselo marketingově zabalit do trošičku přijatelnějšího obalu , tak aby to tolik nekřičelo pro voliče vládních stran . ps2017-034-06-014-031.u2.p5.s1
Myslím si , že ten zákon je samozřejmě chyba . ps2017-034-06-014-031.u2.p5.s2
Považuji za chybu zvyšovat v současné době daně . ps2017-034-06-014-031.u2.p5.s3
Souhlasím s tím , souhlasím s ekonomy , kteří říkají , že nemáme mluvit o krizi , protože když o ní budeme často mluvit a skloňovat ji , že přijde . ps2017-034-06-014-031.u2.p5.s4
S tím já naprosto souhlasím . ps2017-034-06-014-031.u2.p5.s5
Nedělejme to . ps2017-034-06-014-031.u2.p5.s6
Na straně druhé si ale přiznejme , a to určitě přizná i paní ministryně , že zkrátka tu vrcholnou fázi hospodářského cyklu zkrátka za sebou máme , že vidíme v zahraničí poměrně velká rizika , ať už se to týká tvrdého brexitu , nebo pro nás ještě horšího zpomalování německé ekonomiky , a shodneme se , že ty nejlepší časy má česká ekonomika za sebou . ps2017-034-06-014-031.u2.p5.s7
V takové fázi přicházet se zákonem , který bude zvyšovat daně , není úplně nejlepší nápad . ps2017-034-06-014-031.u2.p5.s8
A pokračujeme v té tradici , kdy české vlády provádějí procyklickou fiskální politiku . ps2017-034-06-014-031.u2.p6.s1
Myslím , že bychom se mohli inspirovat na Slovensku , kde rovněž cítí oslabování , kde rovněž vidí , že ta čísla hospodářského růstu budou slabší . ps2017-034-06-014-031.u2.p6.s2
Jaká je reakce našich slovenských kolegů na tuto novu hospodářskou situaci ? ps2017-034-06-014-031.u2.p6.s3
Reakce slovenských kolegů je taková , že přichází s balíčkem , který snižuje daně tak , aby v té složité chvíli , v tom zpomalování , ekonomice pomohli . ps2017-034-06-014-031.u2.p6.s4
My děláme pravý opak . ps2017-034-06-014-031.u2.p6.s5
My chceme daně tímto zákonem zvyšovat . ps2017-034-06-014-031.u2.p6.s6
Čili děláme pravý opak toho , co bychom měli v nadcházející fázi hospodářského cyklu dělat . ps2017-034-06-014-031.u2.p6.s7
Navíc to děláme ve chvíli , zvyšujeme daně , kdy už díky této vládě je složená daňová kvóta na historicky téměř nejvyšší úrovni . ps2017-034-06-014-031.u2.p6.s8
I podle materiálů Ministerstva financí se předpokládá , že složená daňová kvóta bude atakovat hranici 36 % v nadcházejícím roce , alespoň podle materiálů Ministerstva financí , čili máme jedno z největších daňových zatížení v historii České republiky . ps2017-034-06-014-031.u2.p6.s9
A v takové chvíli přichází vláda s dalším návrhem zvýšení daní . ps2017-034-06-014-031.u2.p6.s10
S tím samozřejmě my a priori nemůžeme souhlasit . ps2017-034-06-014-031.u2.p6.s11
My si přejeme zemi , kde se daně budou snižovat a zjednodušovat , a nikoliv kde budeme daně zvyšovat tak , jako se to děje prostřednictvím tohoto zákona . ps2017-034-06-014-031.u2.p7.s1
Ten ekonomický růst , který jsme , poměrně slušný , v posledních letech zažívali a který zažíváme stále , naznačuje , a zase se odkazuji na materiály Ministerstva financí , respektive na návrh rozpočtu na příští rok , že vláda počítá s tím , že meziročně do toho rozpočtu díky vysokému nebo slušnému ekonomickému růstu přiteče o více jak 100 mld . korun navíc . ps2017-034-06-014-031.u2.p7.s2
Meziročně bude mít tato vláda o více jak 100 mld . korun navíc pro svoji politiku , pro svoje přerozdělování . ps2017-034-06-014-031.u2.p7.s3
V okamžiku , kdy bychom od toho odečetli peníze , se kterými vláda předem počítá , které má přinést tato novela , tak bychom si odčetli 20 mld . ps2017-034-06-014-031.u2.p7.s4
Myslím si , že za cenu toho , že se skutečně nacházíme v té sestupné fázi hospodářského cyklu , že můžeme čekat potíže ze zahraničí , tak si myslím , že by si vláda těch 20 mld . korun mohla odpustit , a přesto by měla téměř 90 mld . korun navíc na své priority a na svoje přerozdělování . ps2017-034-06-014-031.u2.p8.s1
Nesouhlasím , nebo mám velké pochybnosti i s tím bojem se závislostmi . ps2017-034-06-014-031.u2.p8.s2
Dobře víme , a ekonomové tomu říkají elasticita poptávky , a u zboží , jako je hazard , jako je alkohol , jako jsou cigarety , tak dobře víme , že ta elasticita poptávky je velmi nízká . ps2017-034-06-014-031.u2.p8.s3
Když to přeložím , tak to znamená , že když , paní ministryně , tato Sněmovna , vláda zvýší spotřební daň a zdraží tyto produkty koncovým spotřebitelům , tak tito koncoví spotřebitelé na to zvýšení daní , na to zdražení tohoto produktu nebudou reagovat stejně velkým snížením spotřeby . ps2017-034-06-014-031.u2.p8.s4
Co to znamená ? ps2017-034-06-014-031.u2.p8.s5
Že budou spotřebovávat jenom o trochu méně , ale díky tomu zdražení na tyto statky , které chceme regulovat , u kterých nevidíme dobře , že se spotřebovávají , tak za tyto statky budou vynakládat ze svého disponibilního příjmu více peněžních prostředků , než vydávali předtím , než se ta daň zvýšila . ps2017-034-06-014-031.u2.p9.s1
Co to může způsobit ? ps2017-034-06-014-031.u2.p9.s2
V těch nejohroženějších skupinách to může způsobit to , že ti lidé si zkrátka neodpustí ten alkohol , neodpustí si ty cigarety , zaplatí za ně na dani více peněz ze svého disponibilního příjmu a o to méně jim zbude například na obědy pro své děti ve školních jídelnách . ps2017-034-06-014-031.u2.p9.s3
Takže tento zákon , byť v uvozovkách tady ministr zdravotnictví a ministryně financí se ho snaží obhájit tím , že bojuje proti závislostem , tak naopak situaci v těch nejrizikovějších sociálních skupinách může paradoxně zhoršit . ps2017-034-06-014-031.u2.p9.s4
Když jsem o tom mluvil na podvýboru , když jsme o tom debatovali , tak žádná taková analýza , která by tuto tezi vyvrátila , neexistuje . ps2017-034-06-014-031.u2.p9.s5
A samozřejmě už mnohokrát v minulosti bylo potvrzeno , že spotřebitelé reagují na zdražení u těchto produktů zkrátka jinak než u produktů , které si mohou odpustit . ps2017-034-06-014-031.u2.p10.s1
Mohl bych se bavit o jednotlivých těch typech daní a o jednotlivých typech návrhů a vyjadřovat s nimi větší či menší nesouhlas . ps2017-034-06-014-031.u2.p10.s2
Zmíním ten nejvážnější bod , který považuji skutečně za nebezpečný , a to je zdanění technických rezerv pojišťoven , kde vláda říká , že pojišťovny , které si vytvářely rezervy nad rámec evropské regulace , nebo finanční regulace , Solvency II , dělaly něco špatně , a jako trest vláda přichází , zdaní jednorázově během velmi krátkého období velký objem peněžních prostředků . ps2017-034-06-014-031.u2.p10.s3
A peněžních prostředků , které , řekněme si , komu patří . ps2017-034-06-014-031.u2.p11.s1
Ty peněžní prostředky , které tvoří rezervy pojišťoven , jsou prostředky , které zaplatili pojišťovnám klienti těchto pojišťoven , a zejména u životního pojištění tyto rezervy slouží jako budoucí plnění případných pojistných událostí . ps2017-034-06-014-031.u2.p11.s2
Už to tu bylo omílané tisíckrát , ale negativně se vůči tomu vyjádřila i Česká národní banka jako regulátor na finančním trhu , a skutečně , když si uvědomíme , že to je jednorázový příjem státního rozpočtu , který tato marnotratná vláda utratí např . ve slevách za jízdné žákům a seniorům nebo na jiné populistické sliby , tak si myslím , že to je vysoká cena za to , že budeme snižovat stabilitu našeho finančního sektoru . ps2017-034-06-014-031.u2.p12.s1
Velmi důležitým argumentem , kterým Ministerstvo financí odůvodňuje , proč by měly stoupnout sazby spotřebních daní na produkty typu alkohol , cigarety a hazard , ale třeba i to navrhované zvýšení správních poplatků , silným argumentem vlády a paní ministryně je , že probíhala poslední léta inflace , probíhal růst mezd a sazby daně neodpovídají tomu vývoji a měly by se inflaci a růstu reálných mezd přizpůsobit . ps2017-034-06-014-031.u2.p12.s2
Když jsem ale tento argument použil ve svém pozměňujícím návrhu , ve kterém jsem se snažil navýšit základní slevu poplatníka u daně z příjmu fyzických osob , která se od roku 2008 neměnila , přestože inflace i reálný růst mezd zaznamenal poměrně velká procentní čísla - a třeba s kolegou Ferjenčíkem z Pirátů jsme se snažili tuto základní slevu podle výpočtu inflace za poslední roky od toho roku 2008 podle výpočtu růstu reálných mezd aktualizovat tak , aby odpovídala své původní výši v tom roce 2008 a znovu hrála roli , že bude snižovat daňové břemeno stejně relativně silně jako v tom roce 2008 , tak paní ministryně tento návrh odmítla . ps2017-034-06-014-031.u2.p12.s3
Odmítla ho jak v minulosti před pár měsíci , kdy jsme ho s kolegou předkládali , odmítla ho i při projednávání rozpočtového výboru , protože jsme samozřejmě tento návrh načetli znovu . ps2017-034-06-014-031.u2.p13.s1
Takže já se ptám paní ministryně , jak je možné , že v jednom případě může argumentovat inflací a vede ji to k tomu , že navrhuje zvýšení sazeb spotřebních daní u vybraných produktů , a u základní daňové slevy , která se od roku 2008 nezměnila a kde vývoj inflace a reálných mezd měl se stejnou logikou vést ke zvýšení této základní odečitatelné slevy , aby zůstala na relativně stejné úrovni jako v roce 2008 , tak paní ministryně dala nesouhlasné stanovisko . ps2017-034-06-014-031.u2.p13.s2
Takže když se to hodí , tak růst inflace i růst mezd je dobrým argumentem pro to , abychom mohli zvyšovat daně , když se to nehodí v případě základní slevy , tak aby kleslo daňové břemeno daňových poplatníků , tak se tento argument zamlčí , tak se tento argument nepoužije . ps2017-034-06-014-031.u2.p13.s3
Myslím si , že je to pokrytecké , že když zkrátka člověk argumentuje inflací a růstem reálných mezd , tak má tento argument používat vždycky , a nejenom když se mu to hodí jako v případě paní ministryně u zvýšení daní . ps2017-034-06-014-031.u2.p13.s4
Ten argument je trošku srandovní i v případě , když se bavíme o plánovaném navýšení správních poplatků , kde se předpokládá stoprocentní nárůst . ps2017-034-06-014-031.u2.p13.s5
Inflace ani reálné mzdy skutečně nenarostly o sto procent oproti době , kdy ty správní poplatky byly upraveny . ps2017-034-06-014-031.u2.p14.s1
Teď k těm pozměňujícím návrhům . ps2017-034-06-014-031.u2.p14.s2
Já samozřejmě podpořím celou řadu pozměňujících návrhů i vás kolegů , zejména těch , které povedou ke snížení daňového břemene . ps2017-034-06-014-031.u2.p14.s3
Určitě podpořím , aby se z tohoto zákona vypustilo právě zdanění technických rezerv pojišťoven , protože si nepřeji , abychom snižovali finanční stabilitu našeho pojistného , resp . finančního systému . ps2017-034-06-014-031.u2.p15.s1
Já jsem načetl jako pozměňující návrh jednak opětovné zvýšení základní slevy daňového poplatníka tak , aby paní ministryně mohla být konzistentní , když už používá inflaci a růst reálných mezd u navýšení daní , tak aby mohla být konzistentní a měla šanci znovu podpořit ten náš návrh , který dříve odmítala . ps2017-034-06-014-031.u2.p16.s1
Navrhuji i u spotřební daně z lihu nižší nárůst této daně , než naplánovalo Ministerstvo financí , z mnoha důvodů . ps2017-034-06-014-031.u2.p16.s2
Jeden ten důvod je , že to podle mého názoru může mít skutečně negativní dopady na ty nejohroženější sociální skupiny , ale i z toho důvodu , že když se podíváme na daňové zatížení jednotlivých typů alkoholu - víno , pivo , lihoviny - , tak už dneska je to zatížení velmi nespravedlivě rozložené právě na úkor lihovin a ve prospěch piva a vína , což má nějaké kulturní historické konsekvence , tomu rozumím , ale nezdá se mi rozumné ještě více zatěžovat lihoviny v okamžiku , kdy už dneska jsou oproti těm ostatním dvěma typům alkoholu zatíženy nadprůměrně . ps2017-034-06-014-031.u2.p17.s1
A třetí pozměňující návrh se snaží osvobodit od daně z přidané hodnoty jazykové kurzy pro naše děti a snaží se osvobodit od DPH platby za závěrečné zkoušky , které uznává Ministerstvo školství jako závěrečnou zkoušku jazykových kurzů . ps2017-034-06-014-031.u2.p17.s2
Myslím si , že jazykové vzdělání je v České republice stále věc , na kterou bychom se zaměřit měli , kterou bychom podporovat měli . ps2017-034-06-014-031.u2.p17.s3
Měli bychom zvyšovat schopnost našich dětí a studentů mluvit více jazyky , a jakýkoli návrh v tomto , který by zlevnil nebo usnadnil studium cizích jazyků , je v dnešní době jedině dobře . ps2017-034-06-014-031.u2.p18.s1
Tak to jsou mé tři pozměňující návrhy . ps2017-034-06-014-031.u2.p18.s2
Ale ten hlavní message , ta hlavní myšlenka toho zákona je velmi jednoduchá - buď chcete zvyšovat v současné době daně , v době , kdy daňová kvóta je na rekordní úrovni a kdy se naše ekonomika nachází na sestupné fázi ekonomického cyklu , nebo nechcete zvyšovat daně . ps2017-034-06-014-031.u2.p18.s3
O tom budete rozhodovat . ps2017-034-06-014-031.u2.p18.s4
Já nabádám k tomu , abychom už tak vysoké daně v České republice nezvyšovali , a proto nepodpořili ani tento zákon . ps2017-034-06-014-031.u2.p18.s5
Děkuji za pozornost . ps2017-034-06-014-031.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-034-06-014-031.u3.p1.s2
Já vás , pane poslanče , požádám , abyste se ke svým pozměňujícím návrhům potom přihlásil ještě v podrobné rozpravě . ps2017-034-06-014-031.u3.p2.s1
A nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Mikuláše Ferjenčíka a připraví se pan poslanec Tomáš Martínek . ps2017-034-06-014-031.u3.p2.s2
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-034-06-014-031.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-034-06-014-031.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , jsme ve druhém čtení , tak já se primárně budu věnovat svým pozměňovacím návrhům . ps2017-034-06-014-031.u4.p1.s3
Nicméně velmi stručně k té obecné rozpravě . ps2017-034-06-014-031.u4.p1.s4
Piráti by neměli problém se zvýšením spotřebních daní za předpokladu , že by bylo doprovázeno snížením zdanění práce . ps2017-034-06-014-031.u4.p1.s5
To se bohužel nestalo . ps2017-034-06-014-031.u4.p1.s6
Proto my se to pokoušíme napravit v rámci pozměňovacích návrhů . ps2017-034-06-014-031.u4.p2.s1
Z toho důvodu já stejně jako kolega Skopeček navrhuji zvýšení slevy na poplatníka na 30 tisíc korun . ps2017-034-06-014-031.u4.p2.s2
Zatímco inflace rostla , reálné mzdy rostly , tak sleva na poplatníka nepochopitelně neroste , což vede k tomu , že procentuálně lidi platí např . z průměrné mzdy čím dál vyšší daně . ps2017-034-06-014-031.u4.p2.s3
Piráti nesouhlasí s tím , že zdanění práce roste , proto navrhujeme tuto slevu zvýšit tak , aby všichni zaměstnanci a živnostníci zaplatili na daních o 5 tisíc korun za rok méně . ps2017-034-06-014-031.u4.p2.s4
Zvýšení slev jsem navrhl i v kompromisní variantě na 27 tisíc korun , tzn . něco přes 2 tisíce korun , na všechny zaměstnance a živnostníky . ps2017-034-06-014-031.u4.p2.s5
Chtěl jsem vyjít vstříc , protože s tím návrhem na 30 tisíc korun jsme několikrát neuspěli , tak jsem navrhl i kompromisní variantu , o kterou mě požádalo několik kolegů . ps2017-034-06-014-031.u4.p2.s6
Takže navrhujeme zvýšení slev na poplatníka , a snížit tak zdanění práce , což by mělo kompenzovat zvýšení spotřebních daní . ps2017-034-06-014-031.u4.p3.s1
Další pozměňovací návrh je pozměňovací návrh , který ruší daňové změny v hazardu . ps2017-034-06-014-031.u4.p3.s2
Primárně mi jde o to , aby zůstal vyvážený systém daní z hazardu .