|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-25 ps2017-034-06-002-031 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

31. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů /sněmovní tisk 509/ - druhé čtení

Date2019-09-25
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/031
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034193.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 895 • previousnext

ps2017-034-06-002-031.u1.p1.s1 31.
ps2017-034-06-002-031.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů /sněmovní tisk 509/ - druhé čtení
ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová, kterou tímto zvu.
ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s2 Než paní ministryně dojde na své místo, bylo nalezeno pouzdro s brýlemi.
ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s3 Uvnitř jsou brýle, takhle vypadají.
ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s4 Hnědé, kostěné - ztráty a nálezy.
ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s5 Jestli si někdo brýle pozná, jsou tady u na předsednickém stolku, buď přímo u , nebo kdo bude předsedat schůzi.
ps2017-034-06-002-031.u1.p2.s6 Děkuji.
ps2017-034-06-002-031.u1.p3.s1 Paní ministryně, prosím, máte slovo.
ps2017-034-06-002-031.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-034-06-002-031.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dobrý den.
ps2017-034-06-002-031.u2.p1.s3 Dovolte mi, abych v rámci druhého čtení stručně uvedla návrh zákona, kterým se mění daňové zákony, stručně řečeno daňový balíček na rok 2020.
ps2017-034-06-002-031.u2.p1.s4 Hlavním cílem daňového balíčku, a proto tady se mnou sedí také ministr zdravotnictví, je zvýšit ochranu občanů před vznikem závislostí na návykových látkách a hraní hazardních her a omezit škodlivé společenské dopady, které jsou s těmito závislostmi spojené, a to s pomocí změn ve zdanění tabákových výrobků, tvrdého alkoholu a hazardu.
ps2017-034-06-002-031.u2.p2.s1 Konzumace návykových látek nejen negativní účinky na zdraví české populace, ale představuje i vysokou ekonomickou zátěž pro veřejné rozpočty a samotné konzumenty a zejména pak jejich rodiny.
ps2017-034-06-002-031.u3.p1.s1 Poprosím o klid v sále.
ps2017-034-06-002-031.u3.p1.s2 Jestliže ještě debatujete o předchozím bodu nebo o něčem jiném, prosím, opusťte sál, proberte vše v předsálí a nenuťte paní ministryni, aby vás překřikovala.
ps2017-034-06-002-031.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-034-06-002-031.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2017-034-06-002-031.u4.p2.s1 Z odborných studií víme, že u alkoholu dosahují celospolečenské náklady 59 mld. ročně, u kouření dokonce přesahují 100 mld. korun ročně.
ps2017-034-06-002-031.u4.p2.s2 Vyšší daně mohou nejen zvýšit příjmy veřejných rozpočtů, ale také motivovat spotřebitele ke snížení spotřeby, a tím omezit související zdravotní problémy.
ps2017-034-06-002-031.u4.p3.s1 Balíček zákonů také mění tvorbu technických rezerv pojišťoven za účelem nastavení objektivnějšího kritéria.
ps2017-034-06-002-031.u4.p3.s2 Pro daňové účely upravuje režim zdanění úrokových příjmů plynoucích z takzvaných korunových dluhopisů emitovaných před 1. lednem 2013 a upravuje osvobození od daně u krajinných prvků typu remízky, které mohou napomoci v boji se suchem.
ps2017-034-06-002-031.u4.p4.s1 Během předchozího projednávání tohoto návrhu byl vznesen dotaz, proč nejsou v souvislosti s uvedeným zvyšováním daňové zátěže některé jiné daňové povinnosti sníženy, například daň z příjmu fyzických osob.
ps2017-034-06-002-031.u4.p4.s2 Z hlediska daňového mixu je podíl daní z příjmu fyzických osob na daňových příjmech v České republice v mezinárodním porovnání podprůměrný.
ps2017-034-06-002-031.u4.p4.s3 Pokud by mělo dojít ke snížení daňového zatížení práce, mělo by to být realizováno na straně odvodů na sociální pojištění, které jsou naopak v mezinárodním porovnání značně nadprůměrné.
ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s1 V této souvislosti je dále třeba uvést, že zdravotní cíle jdou v tomto případě ruku v ruce s cílem navýšení příjmů státního rozpočtu, což koneckonců vyplývá i z názvu tohoto zákona.
ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s2 K příjmům, které by měla tato novela přinést, rovněž zaznělo, že by měly být alokovány na prevenci negativních společenských jevů, které s sebou konzumace návykových látek a hraní hazardních her přináší.
ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s3 Dlouhodobě však prosazuji, že je nevhodné řešit financování podpory určité politiky na příjmové straně veřejných rozpočtů.
ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s4 Takové politiky mají být financovány na výdajové straně veřejného rozpočtu, který je pravidelně schvalován orgánem nadaným pravomocí schvalovat daný veřejný rozpočet, tedy touto Sněmovnou.
ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s5 Z tohoto důvodu nesouhlasím se zaváděním účelového určení daní, daňových asignací nebo jakýchkoliv jejich obdob.
ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s6 Pokud by měly být prostředky ve výši příjmové stránky dlouhodobě alokovány na výdajové stránce, došlo by zase ke kolizi se zásadou každoročního sestavování a schvalování rozpočtu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s7 Zásadní však je, že na problematiku závislostí je nutno hledět jako na komplexní celospolečenský jev, kdy prevence, další adiktologické prvky a celkové zabezpečení této problematiky nelze řešit prostřednictvím jedné rozpočtové kapitoly, ale naopak je rozdrobena do více jednotlivých položek.
ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s8 Nejedná se tak tedy pouze výslovně o náklady na léčbu a prevenci, ale též o náklady na policii, sociální služby, soudnictví nebo náklady na tvorbu registru vyloučených osob.
ps2017-034-06-002-031.u4.p5.s9 V rezortu Ministerstva financí jsou i další náklady, a to například na platy Celní správy zodpovědné za dozor nad dodržováním hazardního zákona, které nejsou výslovně označovány jako prostředky na prevenci, a přesto jsou pro zajištění boje se závislostmi nezbytné.
ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s1 V novele zákona o spotřebních daních se zvyšuje sazba spotřební daně z lihu, tabákových výrobků, syrového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků.
ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s2 Tento návrh vychází vstříc požadavkům ministra zdravotnictví a předsedkyně Vládního výboru pro prevenci závislostí, kteří upozorňovali na zvýšení dostupnosti návykových látek v důsledku růstu životní úrovně.
ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s3 Od roku 2010 vzrostla průměrná mzda o 44,2 %, což je jednoznačně pozitivní, ale právě v tomto roce byla také naposledy zvýšena spotřební daň z lihu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s4 Spotřební daně u cigaret a tabáku se sice v tomto období průběžně navyšovaly, ale jejich růst zdaleka neodpovídal rychleji stoupajícím platům a mzdám, takže i tabákové výrobky se staly dostupnějšími.
ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s5 Z tohoto důvodu ministr zdravotnictví a národní protidrogová koordinátorka opakovaně apelovali na Ministerstvo financí, aby přistoupilo k vyššímu zdanění zejména alkoholu a tabáku prostřednictvím vyšších sazeb spotřební daně.
ps2017-034-06-002-031.u4.p6.s6 Zvýšení spotřebních daní na tabák a alkohol dlouhodobě doporučují i WHO a OECD.
ps2017-034-06-002-031.u4.p7.s1 Návrh na úpravu sazeb spotřebních daní se váže i na programové prohlášení vlády, podle kterého bude vláda při řešení problémů závislostí prosazovat taková opatření, která povedou ke snižování škod a rizik spojených s problematikou závislostí na návykových látkách.
ps2017-034-06-002-031.u4.p7.s2 V případě spotřební daně z cigaret se tímto návrhem zákona splňuje také požadavek, aby spotřební daň z cigaret činila nejméně 60 % vážené průměrné maloobchodní prodejní ceny cigaret propuštěných ke spotřebě, což vyplývá z evropského práva.
ps2017-034-06-002-031.u4.p7.s3 Je to směrnice 2011/64/EU.
ps2017-034-06-002-031.u4.p7.s4 Vzhledem k vývoji cen cigaret na českém trhu by Česká republika bez zvýšení sazby spotřební daně přestala tuto podmínku splňovat.
ps2017-034-06-002-031.u4.p8.s1 Při přípravě zvýšení sazeb těchto spotřebních daní jsme se samozřejmě vypořádávali i s rizikovými faktory.
ps2017-034-06-002-031.u4.p8.s2 Dovolte mi rozptýlit tedy některé pochybnosti, se kterými jsme byli v souvislosti s návrhem konfrontováni, a to:
ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s1 K hrozbě snížení účinku návrhu zákona rozšířením černého trhu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s2 Česká republika dlouhodobě patří mezi země s velmi nízkým podílem nezákonného obchodu s těmito komoditami, a to jak v rámci EU, tak celosvětově.
ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s3 Uvedené skutečnosti napomáhá u cigaret označení tabákovými nálepkami, které slouží jako velmi efektivní prostředek pro kontrolu pravosti těchto výrobků a jejich způsobilosti prodávat je na českém trhu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s4 Obdobnou funkci plní také nově spuštěný celoevropský systém pro sledování pohybu tabákových výrobků, díky kterému bude možné vystopovat tyto tabákové výrobky od jejich výroby po okamžik prodeje konečnému spotřebiteli.
ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s5 U lihu slouží k tomuto účelu kontrolní pásky podle zákona o povinném značení lihu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p9.s6 Podle již zmíněných nástrojů systémového charakteru je nutné zdůraznit, že v rovině výkonné správce daně disponuje stále sofistikovanějším vybavením a postupy, kterými může proti nezákonnému obchodu efektivně bojovat.
ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s1 Co se týče možných dopadů plynoucích z legálních nákupů v blízkém zahraničí, z informací obsažených v cenových mapách se nedomníváme, že by přeshraniční nákupy alkoholu a tabáku dosáhly významného objemu, a to vzhledem k relativně nízkému rozdílu v cenách a nutně vynaloženým cestovním nákladům, a to i z důvodů - a teď pozor prosím - že Ministerstvo financí Slovenské republiky aktuálně zvažuje navýšení spotřební daně z tabákových výrobků, které znamená zdražení krabičky cigaret cca o 12 % z 3,40 na 3,80 eura, což cca odpovídá českému návrhu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s2 Plánovaná účinnost je od 1. 2. 2020.
ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s3 Polsko pak plánuje pro rok 2020 zvýšit spotřební daň z tabákových výrobků a z alkoholu o 3 %.
ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s4 Slovenský návrh tak de facto eliminuje riziko nárůstu přeshraničních nákupů na Slovensku.
ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s5 Polská úprava pak zmírní očekávané negativní efekty z nákupu českých občanů v Polsku.
ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s6 Naopak ve srovnání s Rakouskem a Německem, kde jsou pro nás tuzemské nákupy rozpočtově přínosné, zůstane rozdíl v cenách významný.
ps2017-034-06-002-031.u4.p10.s7 Navíc v Rakousku by mělo dojít v létech 2020, 2021, 2022 k valorizaci sazeb spotřební daně z tabákových výrobků.
ps2017-034-06-002-031.u4.p11.s1 Ačkoli tak ve svých analýzách ve spotřebě cigaret nezdaněných v České republice i nelegálních výrobků vlivem cenových změn počítáme se změnami na trhu tabákových výrobků, nepředpokládáme tak pesimistický vývoj, který počítá s masivním nárůstem, a to ani v oblasti rozvoje nezákonného obchodu, ani v chování českých spotřebitelů či zahraničních turistů.
ps2017-034-06-002-031.u4.p12.s1 K námitkám, že zařazení piva čepovaného v rámci stravovacích služeb do snížené desetiprocentní sazby DPH v rámci novely zákona o DPH, která souvisela s novelou zákona o EET, být údajně nekoncepční, bych ráda podotkla, že účelem tohoto opatření je zmírnit nároky, které jsou na plátce kladeny v souvislosti se zavedením evidence tržeb v pohostinství.
ps2017-034-06-002-031.u4.p12.s2 Zároveň se tímto opatřením podporuje práce v této oblasti, která tvoří podstatnou část poskytované služby.
ps2017-034-06-002-031.u4.p12.s3 Proto se nepředpokládá, že by se zmíněné snížení sazby DPH promítlo do konečné ceny restauračních služeb pro spotřebitele, tedy ani do ceny podávaného piva.
ps2017-034-06-002-031.u4.p12.s4 Nepředpokládá se tak zvýšení dostupnosti tohoto alkoholického nápoje.
ps2017-034-06-002-031.u4.p13.s1 Na předchozím jednání rozpočtového výboru pak zaznělo, že pokud by byly cílem navýšení spotřební daně z alkoholických výrobků zdravotní důvody, pak by bylo logické, že se tak stane u všech typů alkoholu, a takto je prý vidět, že vládě jde pouze o dodatečné příjmy.
ps2017-034-06-002-031.u4.p13.s2 K tomu uvádím, že u tvrdého alkoholu jsou rizika problematického chování, a to potvrdí asi ministr zdravotnictví, a důsledku požití vyšší, a to zejména u mladší populace.
ps2017-034-06-002-031.u4.p13.s3 Také jde po delší době o první krok v této oblasti a problematiku zdanění ostatních typů alkoholu je tak třeba dále analyzovat.
ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s1 Další opatření, které omezit škodlivé společenské dopady, je novela zákona o dani z hazardních her.
ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s2 V rámci této novely se navrhuje zvýšení sazby daně hazardních her pro některé dílčí daně z hazardních her.
ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s3 Navrhovaná změna rozděluje sazbu daně z hazardních her do tří úrovní podle škodlivosti jednotlivých hazardních her stejným způsobem, jako tak činil vládní návrh zákona o dani z hazardních her z roku 2015.
ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s4 Původně byla totiž navržena tři pásma zdanění hazardních her, a to zejména s ohledem na jejich společenskou škodlivost a sekundárně s ohledem na jejich ziskovost.
ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s5 Pozměňovacím návrhem, který přijala tehdy Poslanecká sněmovna, však byl tento systém opuštěn a zdanění provozování hazardních her tak nyní tomuto rozdělení neodpovídá.
ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s6 Relativně nebezpečné živé hry se daní stejně jako například tombola, což není systémové, a považuji to i za velmi nevhodné.
ps2017-034-06-002-031.u4.p14.s7 I když samozřejmě respektujeme vůli parlamentu, máme přesto za to, že původní vládní návrh byl v tomto ohledu jednoznačně lepší, protože lépe odrážel charakter jednotlivých hazardních her.
ps2017-034-06-002-031.u4.p15.s1 Je možné se ptát, proč se vracet k roku 2015, když máme rok 2019.
ps2017-034-06-002-031.u4.p15.s2 Při přípravě návrhu z roku 2015 byly provedeny důkladné analýzy celého komplexu nové hazardní regulace včetně zdanění.
ps2017-034-06-002-031.u4.p15.s3 Do procesu byli zapojení adiktologové, experti na provozování hazardních her, ale také organizace provozovatelů hazardních her.
ps2017-034-06-002-031.u4.p15.s4 I když je hlavním cílem zdanění provozování hazardních her získání pro prostředků pro veřejné rozpočty, koneckonců jde o daň, takže kdybychom tento cíl neměli, nebylo by nutné ji zavádět, takže ta daň byla vždy chápána jako doplněk regulace provozování hazardních her, čemuž odpovídala její konstrukce.
ps2017-034-06-002-031.u4.p15.s5 Dokonce platí, že pokud mají být různé hazardní hry zdaňovány různě, tak tato daň musí zohledňovat rizika a specifika jednotlivých hazardních her, aby byla v souladu s evropským právem.
ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s1 Analýzy z roku 2015 jsou tak tím nejlepším materiálem zaměřeným na hazardní regulaci jako celek, který je v současné době k dispozici.
ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s2 Občas zaznívá argument, že jsou tyto analýzy chybné, protože predikovaly vyšší výnos daně.
ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s3 Tyto analýzy však byly především adiktologické.
ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s4 Jejich hlavním cílem bylo stejně jako v případě celé hazardní regulace omezení dostupnosti hazardních her, abychom přestali být kasinem v srdci Evropy.
ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s5 Nová regulace v tomto směru funguje lépe, než jsme čekali.
ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s6 K omezení dostupnosti hazardu skutečně došlo, což jsem několikrát veřejně prezentovala, ale chceme, aby se uplatnila v celém svém původně navrženém rozsahu a mohla fungovat ještě lépe, k čemuž patří lepší diferenciace zdanění.
ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s7 Samozřejmě také probíhá sběr podkladů pro vyhodnocení účinnosti regulace, protože sebelepší analýza je pouze odhadem, který je nutné následně ověřit.
ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s8 Na Ministerstvu financí v současné době probíhá projekt, jehož cílem je právě vyhodnocení těchto podkladů, takzvaná ex post RIA.
ps2017-034-06-002-031.u4.p16.s9 Lze tak shrnout, že rozdělení do tří pásem zdanění je založeno na odborných analýzách a svůj smysl.
ps2017-034-06-002-031.u4.p17.s1 Je také možné se ptát, proč je ta která hra v některém pásmu zdanění.
ps2017-034-06-002-031.u4.p17.s2 Původní návrh zákona vycházel z toho, že v nejvyšším pásmu zdanění mají být automaty, odborně technická hra, to je aktuálně splněno a na tom se nemá nic měnit ani tímto návrhem.
ps2017-034-06-002-031.u4.p17.s3 Cílem předkládaného návrhu je ale rozdělit nižší pásmo zdanění na střední pásmo a nízké pásmo.
ps2017-034-06-002-031.u4.p17.s4 Ve středním pásmu zdanění mají být nově zdaněny živá hra, bingo a loterie.
ps2017-034-06-002-031.u4.p17.s5 Živou hrou je třeba ruleta, black jack, kostky, případně i poker, který je hazardní hrou, což potvrdil i Nejvyšší správní soud, nemá cenu zde tedy vést debatu o tom, že je to ušlechtilé povolání.
ps2017-034-06-002-031.u4.p18.s1 O zařazení živých her do vyššího pásma rizikovosti není sporu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p18.s2 V odborné literatuře dokonce najdete názory, že živé hry jsou podobně rizikové jako hry technické, protože mají podobná rizika vzniku závislostí, avšak s ohledem na jejich nižší dostupnost v rámci hazardní regulace byla jejich nebezpečnost zohledněna tím, že je nejde provozovat jinde než v kasinech.
ps2017-034-06-002-031.u4.p18.s3 Je nutné je zařadit do nejvyššího pásma zdanění.
ps2017-034-06-002-031.u4.p19.s1 V případě loterií je nutné přiznat, že se u nich významně uplatní kritérium ziskovosti.
ps2017-034-06-002-031.u4.p19.s2 Na to se vedle relativně neškodného sázení v trafice, v uvozovkách, kdy probíhá slosování jednou týdně, zejména v posledních letech objevují hry, které se zejména v online prostředí začaly velmi podobat technické hře.
ps2017-034-06-002-031.u4.p19.s3 Rizikové je jen to, že tyto loterie mají být slosovány každých pár minut, takže padá argument o jejich neškodnosti z toho důvodu, že hráč musí čekat týden, než se dozví, zda vyhrál.
ps2017-034-06-002-031.u4.p19.s4 Na internetu dokonce najdete stírací losy a v praxi jsme také zaznamenali snahu o zavedení her, které by byly formálně loterií, ale tvářily se jako živá hra.

Text viewDownload CoNNL-U