ps2017-034-04-002-214.u1.p1.s1
214 . ps2017-034-04-002-214.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 266 / 1994 Sb . , o dráhách , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 326 / - třetí čtení ps2017-034-04-002-214.u1.p2.s1
Poprosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr dopravy - ten už je přítomen - a zpravodaj garančního hospodářského výboru , kterým je pan poslanec Martin Kolovratník . ps2017-034-04-002-214.u1.p2.s2
Ten je na cestě . ps2017-034-04-002-214.u1.p2.s3
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 326 / 5 , který byl doručen dne 8 . srpna 2019 . ps2017-034-04-002-214.u1.p2.s4
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 326 / 6 . ps2017-034-04-002-214.u1.p3.s1
Ptám se pana navrhovatele , zda má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . ps2017-034-04-002-214.u1.p3.s2
Pan ministr má zájem . ps2017-034-04-002-214.u1.p3.s3
Poprosím všechny , kteří mají něco k jednání , aby si záležitost vyřídili v předsálí . ps2017-034-04-002-214.u1.p3.s4
Poprosím o klid v sále , zejména v blízkosti řečnického pultu . ps2017-034-04-002-214.u1.p3.s5
Děkuji , pane kolego . ps2017-034-04-002-214.u1.p4.s1
Pane ministře , máte slovo . ps2017-034-04-002-214.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-034-04-002-214.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 266 / 1994 Sb . , o dráhách . ps2017-034-04-002-214.u2.p1.s3
Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je provést implementaci relevantních předpisů Evropské unie , a to především směrnice Evropského parlamentu a Rady 2016 / 2370 ze dne 14 . prosince 2016 , pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici a správu a řízení železniční infrastruktury , do vnitrostátního právního řádu . ps2017-034-04-002-214.u2.p1.s4
Dále nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2016 / 2338 ze dne 14 . prosince 2016 , pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici , a v neposlední řadě nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2016 / 424 ze dne 9 . března 2016 o lanových dráhách . ps2017-034-04-002-214.u2.p2.s1
Nad rámec implementace shora uvedených předpisů Evropské unie je rovněž navrhováno odstranění několika nedostatků stávající právní úpravy , která je obsažena jednak v zákoně o dráhách , dále v zákoně o veřejných službách . ps2017-034-04-002-214.u2.p2.s2
I tyto změny jsou pak relevantní z hlediska právních předpisů Evropské unie . ps2017-034-04-002-214.u2.p2.s3
Jak vidíte , Ministerstvo dopravy vychází především z toho , že implementuje evropské směrnice , evropské předpisy . ps2017-034-04-002-214.u2.p3.s1
V rámci projednávání návrhu zákona v garančním hospodářském výboru a následně ve druhém čtení byla uplatněna celá řada pozměňovacích návrhů , z nichž velká většina věcně přesahuje rámec vládou schváleného návrhu zákona i samotnou potřebu implementace předpisů Evropské unie . ps2017-034-04-002-214.u2.p3.s2
K devíti z nich zastává Ministerstvo dopravy souhlasné stanovisko , k pěti z nich neutrální stanovisko a ke zbývajícím pak stanovisko nesouhlasné . ps2017-034-04-002-214.u2.p3.s3
Za nejvíce problematický je z hlediska Ministerstva dopravy nutno označit pozměňovací návrh zasahující do vymezení veřejně nepřístupné vlečky a pozměňovací návrh zasahující do úpravy mobility osob pověřených hlavními funkcemi . ps2017-034-04-002-214.u2.p4.s1
Zákon o dráhách rozlišuje vlečky na veřejně přístupné a vlečky veřejně nepřístupné . ps2017-034-04-002-214.u2.p4.s2
Již stávající vymezení těchto dvou kategorií vleček je z pohledu limitů práva Evropské unie nevhodné , přičemž vládní návrh zákona se tento nevyhovující stav snaží napravit . ps2017-034-04-002-214.u2.p4.s3
Přijetí pozměňovacího návrhu by však stávající nevyhovující stav ještě více prohloubilo , neboť se navrhuje vymezit veřejně nepřístupnou vlečku jako vlečku využívanou v podstatě jakýmikoli osobami , a to k jakýmkoli potřebám . ps2017-034-04-002-214.u2.p4.s4
Právo Evropské unie však vyjímá ze své působnosti pouze vlečky sloužící výhradně jejich vlastníkům pro vlastní nákladní dopravu . ps2017-034-04-002-214.u2.p4.s5
Ministerstvo dopravy zastává konzistentně názor , že vlečky paušálně z působnosti pravidel Evropské unie vyjmout nelze , a trvá na vymezení veřejně nepřístupné vlečky v Ministerstvem dopravy navrhované podobě . ps2017-034-04-002-214.u2.p5.s1
Ve vztahu k pozměňovacímu návrhu zasahujícímu do úpravy mobility osob pověřených hlavními funkcemi lze uvést , že právo Evropské unie požaduje , aby mobilita osob pověřených hlavními funkcemi nevytvářela střet zájmů . ps2017-034-04-002-214.u2.p5.s2
Z uvedeného textu je zřejmé , že musí být zajištěno , aby mobilita všech osob pověřených výkonem hlavních funkcí , tedy nejen členů statutárních orgánů , na něž pozměňovací návrh původní úpravu zužuje , ale i řadových běžných zaměstnanců , a nesmí být tak vytvářen střet zájmů . ps2017-034-04-002-214.u2.p6.s1
Ačkoliv oba pozměňovací návrhy byly doporučeny hospodářským výborem , rozhodně se s nimi nelze ztotožnit . ps2017-034-04-002-214.u2.p6.s2
Jejich přijetím by se nová právní úprava stala nekonformní s právem Evropské unie , přičemž v takovém případě by České republice reálně hrozilo ze strany Evropské komise zahájení řízení pro porušení práva Evropské unie , jehož výsledkem by pak mohlo být uložení sankcí , které mohou být uloženy v podobě paušální částky 1 310 tisíc eur , a současně v podobě penále za každý den prodlení , které může činit i několik desítek tisíc eur . ps2017-034-04-002-214.u2.p6.s3
Ministerstvo dopravy , které je ze zákona odpovědné za soulad vnitrostátní právní úpravy s předpisy Evropské unie a za řádné provedení implementace těchto předpisů do vnitrostátního právního řádu , proto opětovně vyslovuje s těmito pozměňovacími návrhy zásadní nesouhlas . ps2017-034-04-002-214.u2.p6.s4
Dovoluji si v této souvislosti důrazně požádat všechny poslance o to , aby přijetí těchto pozměňovacích návrhů nepodpořili , a to z důvodů , které jsem výše uvedl . ps2017-034-04-002-214.u2.p7.s1
Rovněž si dovoluji zdvořile požádat , aby o pozměňovacích návrzích doporučených hospodářským výborem a obsažených v jeho původním usnesení - jedná se o pozměňovací návrhy A 1 až A 6 - bylo hlasováno odděleně , a nikoliv jako o celku , jak se stalo při projednávání návrhu zákona v uvedeném výboru po druhém čtení , a to oproti původně navržené proceduře hlasování . ps2017-034-04-002-214.u2.p7.s2
K těmto pozměňovacím návrhům zaujímá Ministerstvo dopravy rozdílná stanoviska a z tohoto důvodu nepovažuje za možné o nich hlasovat společně . ps2017-034-04-002-214.u2.p8.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-034-04-002-214.u3.p1.s1
Já vám děkuji , pane ministře . ps2017-034-04-002-214.u3.p1.s2
Otevírám k tomuto bodu rozpravu . ps2017-034-04-002-214.u3.p1.s3
Ptám se , zda má někdo zájem o vystoupení k tomuto bodu . ps2017-034-04-002-214.u3.p1.s4
Paní poslankyně Kovářová je přihlášená písemně , nicméně avizovala , že přijde za chvilku , tak máte prostor . ps2017-034-04-002-214.u3.p1.s5
Takže pan poslanec Vilímec i po dohodě s paní poslankyní . ps2017-034-04-002-214.u4.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedo . ps2017-034-04-002-214.u4.p1.s2
Vážený pane ministře , kolegyně , kolegové , já jenom velmi stručně komentář k tomuto návrhu zákona , který měl být původně implementací toho zmiňovaného čtvrtého balíčku v oblasti železnice . ps2017-034-04-002-214.u4.p2.s1
Já musím říct , že když jsme tento návrh zákona probírali v hospodářském výboru , tak to nebyl zrovna nejlepší start . ps2017-034-04-002-214.u4.p2.s2
Tehdy tam přišli zástupci profesních svazů a normálně drsně se tam před námi hádali , zpochybňovali některé návrhy ministerstva . ps2017-034-04-002-214.u4.p2.s3
Já musím říct , že samozřejmě pan ministr tehdy ještě nebyl ministrem , nebo byl velmi krátce , tento návrh zákona připravil někdo jiný , ale ta příprava už neměla patřičnou úroveň . ps2017-034-04-002-214.u4.p2.s4
Stalo se to poprvé takto na hospodářském výboru , aby na jednání se dohadovaly věci , které se měly dohodnout dávno předem . ps2017-034-04-002-214.u4.p3.s1
Co se týká procedury , co říkal tady pan ministr , že chce - ps2017-034-04-002-214.u5.p1.s1
Okamžik , pane poslanče . ps2017-034-04-002-214.u5.p1.s2
Já poprosím , vážené kolegyně , vážení kolegové , o klid ! ps2017-034-04-002-214.u5.p1.s3
Ti , co mají nějaký rozhovor , přeneste ho do předsálí . ps2017-034-04-002-214.u6.p1.s1
Já jenom chci říct k té proceduře , kterou tady pan ministr zpochybňuje , chtěl by oddělit ty áčkové body pozměňujících návrhů . ps2017-034-04-002-214.u6.p1.s2
Tak tomu už také vůbec nerozumím . ps2017-034-04-002-214.u6.p1.s3
Možná kdyby pan ministr přišel na jednání hospodářského výboru , mohlo to vypadat trochu jinak . ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s1
Ale na druhou stranu musím říct , že jako všude , i v hospodářském výboru má koalice většinu . ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s2
A tady bylo vidět , že nějaké domluvy velmi kulhají . ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s3
A víceméně hospodářský výbor měl šanci rozdělit ty pozměňující návrhy . ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s4
Já si myslím , že na tom není nic špatného , že principiálně se dá hovořit o čemkoliv . ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s5
Nicméně ukazuje se , že ta dohoda tam nebyla . ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s6
A fakt mě překvapuje , že i zpravodaj za hnutí ANO nebyl schopen se domluvit s panem ministrem , jak si to ministerstvo přeje , jak bychom měli postupovat , a dostává nás teď na plénu do pozice , kdy budeme muset měnit návrh procedury , která prošla hospodářským výborem , což se mi hrubě nelíbí . ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s7
Děkuji za pozornost . ps2017-034-04-002-214.u7.p1.s1
Já vám děkuji , pane poslanče . ps2017-034-04-002-214.u7.p1.s2
Dodatečně se omlouvám , že jsem se přeřekl u vašeho jména , zůstalo to aspoň v rámci jedné strany . ps2017-034-04-002-214.u7.p1.s3
A paní poslankyně Kovářová . ps2017-034-04-002-214.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-034-04-002-214.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte - ps2017-034-04-002-214.u9.p1.s1
Já vás přeruším hned na začátku . ps2017-034-04-002-214.u9.p1.s2
Opravdu ta hladina hluku je nepříjemně vysoká pro vystupujícího . ps2017-034-04-002-214.u9.p1.s3
Zkuste se ovládnout a poslouchat , co se tu říká . ps2017-034-04-002-214.u10.p1.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych vás seznámila trochu podrobněji se svým návrhem pod písmenem H a ještě se vás pokusila přesvědčit , abyste pro tento pozměňovací návrh hlasovali . ps2017-034-04-002-214.u10.p1.s2
Jedná se o úpravu , kdy se Drážní inspekci vrací oprávnění výkonu státního dozoru ve věcech drah ve vymezené oblasti . ps2017-034-04-002-214.u10.p2.s1
Vrátím se trochu do historie . ps2017-034-04-002-214.u10.p2.s2
V březnu 2016 tehdejší ministr dopravy Ťok obhajoval novelu zákona o dráhách a mimo jiné i odebrání výkonu státního dozoru . . . ps2017-034-04-002-214.u11.p1.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , prosím o klid ! ps2017-034-04-002-214.u11.p1.s2
Prosím , paní poslankyně . ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s1
Tedy v březnu roku 2016 tehdejší ministr dopravy Ťok obhajoval novelu zákona o dráhách a mimo jiné i odebrání výkonu státního dozoru ve věcech drah pro Drážní inspekci , která tento nástroj používala pro šetření mimořádných událostí , tj . nehod a incidentů , a pro jejich prevenci téměř patnáct let . ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s2
Co se od té doby změnilo ? ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s3
Nárůst počtu mimořádných událostí každý rok roste přibližně o 12 , 5 % , to je více než 500 událostí každý rok . ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s4
Tím se zvyšují i následky , to je újma na zdraví a materiální škody . ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s5
Došlo k výraznému poklesu mimořádných událostí , které Drážní inspekce jako národní inspekční orgán ročně řeší . ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s6
Dříve se zabývala přibližně 2 tisíci případy ročně , tedy prakticky polovinou všech mimořádných událostí , které vznikly na všech dráhách v České republice . ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s7
Nyní , po novele zákona o dráhách , se inspekce zabývá pouze kolem 60 případů , tj . pouhých 1 , 5 % mimořádných událostí , které vzniknou na všech dráhách v České republice , což je naprosto nedostatečné . ps2017-034-04-002-214.u12.p2.s1
Všichni si dozajista pamatujeme počátek letošního roku a doslova smršť poměrně závažných událostí . ps2017-034-04-002-214.u12.p2.s2
Negativní trend nehodovosti na dráhách pokračuje dál nejenom na železničních přejezdech , ale i kdy vlak jede nedovoleně za návěstidlo zakazující jízdu a jede např . proti jinému vlaku , a dojde dokonce ke srážce . ps2017-034-04-002-214.u12.p2.s3
Vloni se u Karlových Varů propadla chvíli po průjezdu rychlíku trať , letos u Mariánských Lázní vykolejil nákladní vlak , vagony se zřítily z náspu . ps2017-034-04-002-214.u12.p2.s4
A tak bych mohla pokračovat dále . ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s1
Tehdejší rozhodnutí zákonodárců byla jednoznačně chyba . ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s2
Nyní je příležitost je napravit . ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s3
Je třeba udělat pro posílení drážní bezpečnosti maximum . ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s4
A vrácení oprávnění pro Drážní inspekci , aby mohla opět vykonávat prevenci a věnovat se šetření více nehod , je to nejmenší , co pro to můžeme udělat . ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s5
Dokonce jsem přesvědčena , že je to naše povinnost . ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s6
Nebo chceme čekat , až se stane nějaká tragédie ? ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s7
Budeme čekat , až místo nákladního vlaku vykolejí a zřítí se z náspu plně obsazený expres ? ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s8
Budeme čekat , až se srazí plně obsazené vlaky v plné rychlosti ? ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s9
Budeme čekat na další Studénky ? ps2017-034-04-002-214.u12.p4.s1
Ministerstvo dopravy tvrdí , že Evropská komise vytýkala České republice , že Drážní inspekce nesmí vykonávat státní dozor . ps2017-034-04-002-214.u12.p4.s2
Nedokáže však vysvětlit , jak je možné , že Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod , který plní dle evropského práva naprosto identickou funkci jako Drážní inspekce , to je národního inspekčního , tedy vyšetřovacího orgánu , toto oprávnění má . ps2017-034-04-002-214.u12.p4.s3
Takže u letecké dopravy oprávnění vykonávat státní dozor pro vyšetřovací orgán Evropské komisi nevadí a u drážní dopravy ano ? ps2017-034-04-002-214.u12.p4.s4
Cestující v letadle je něco více než cestující například ve vlaku ? ps2017-034-04-002-214.u12.p4.s5
To jaksi nedává smysl .