|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-13 ps2017-034-04-002-214 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

214. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 326/ - třetí čtení

Date2019-09-13
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/214
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034118.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 775 • previousnext

ps2017-034-04-002-214.u1.p1.s1 214.
ps2017-034-04-002-214.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 326/ - třetí čtení
ps2017-034-04-002-214.u1.p2.s1 Poprosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr dopravy - ten je přítomen - a zpravodaj garančního hospodářského výboru, kterým je pan poslanec Martin Kolovratník.
ps2017-034-04-002-214.u1.p2.s2 Ten je na cestě.
ps2017-034-04-002-214.u1.p2.s3 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 326/5, který byl doručen dne 8. srpna 2019.
ps2017-034-04-002-214.u1.p2.s4 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 326/6.
ps2017-034-04-002-214.u1.p3.s1 Ptám se pana navrhovatele, zda zájem o vystoupení před otevřením rozpravy.
ps2017-034-04-002-214.u1.p3.s2 Pan ministr zájem.
ps2017-034-04-002-214.u1.p3.s3 Poprosím všechny, kteří mají něco k jednání, aby si záležitost vyřídili v předsálí.
ps2017-034-04-002-214.u1.p3.s4 Poprosím o klid v sále, zejména v blízkosti řečnického pultu.
ps2017-034-04-002-214.u1.p3.s5 Děkuji, pane kolego.
ps2017-034-04-002-214.u1.p4.s1 Pane ministře, máte slovo.
ps2017-034-04-002-214.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-034-04-002-214.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 266/1994 Sb., o dráhách.
ps2017-034-04-002-214.u2.p1.s3 Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je provést implementaci relevantních předpisů Evropské unie, a to především směrnice Evropského parlamentu a Rady 2016/2370 ze dne 14. prosince 2016, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici a správu a řízení železniční infrastruktury, do vnitrostátního právního řádu.
ps2017-034-04-002-214.u2.p1.s4 Dále nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2016/2338 ze dne 14. prosince 2016, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici, a v neposlední řadě nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2016/424 ze dne 9. března 2016 o lanových dráhách.
ps2017-034-04-002-214.u2.p2.s1 Nad rámec implementace shora uvedených předpisů Evropské unie je rovněž navrhováno odstranění několika nedostatků stávající právní úpravy, která je obsažena jednak v zákoně o dráhách, dále v zákoně o veřejných službách.
ps2017-034-04-002-214.u2.p2.s2 I tyto změny jsou pak relevantní z hlediska právních předpisů Evropské unie.
ps2017-034-04-002-214.u2.p2.s3 Jak vidíte, Ministerstvo dopravy vychází především z toho, že implementuje evropské směrnice, evropské předpisy.
ps2017-034-04-002-214.u2.p3.s1 V rámci projednávání návrhu zákona v garančním hospodářském výboru a následně ve druhém čtení byla uplatněna celá řada pozměňovacích návrhů, z nichž velká většina věcně přesahuje rámec vládou schváleného návrhu zákona i samotnou potřebu implementace předpisů Evropské unie.
ps2017-034-04-002-214.u2.p3.s2 K devíti z nich zastává Ministerstvo dopravy souhlasné stanovisko, k pěti z nich neutrální stanovisko a ke zbývajícím pak stanovisko nesouhlasné.
ps2017-034-04-002-214.u2.p3.s3 Za nejvíce problematický je z hlediska Ministerstva dopravy nutno označit pozměňovací návrh zasahující do vymezení veřejně nepřístupné vlečky a pozměňovací návrh zasahující do úpravy mobility osob pověřených hlavními funkcemi.
ps2017-034-04-002-214.u2.p4.s1 Zákon o dráhách rozlišuje vlečky na veřejně přístupné a vlečky veřejně nepřístupné.
ps2017-034-04-002-214.u2.p4.s2 Již stávající vymezení těchto dvou kategorií vleček je z pohledu limitů práva Evropské unie nevhodné, přičemž vládní návrh zákona se tento nevyhovující stav snaží napravit.
ps2017-034-04-002-214.u2.p4.s3 Přijetí pozměňovacího návrhu by však stávající nevyhovující stav ještě více prohloubilo, neboť se navrhuje vymezit veřejně nepřístupnou vlečku jako vlečku využívanou v podstatě jakýmikoli osobami, a to k jakýmkoli potřebám.
ps2017-034-04-002-214.u2.p4.s4 Právo Evropské unie však vyjímá ze své působnosti pouze vlečky sloužící výhradně jejich vlastníkům pro vlastní nákladní dopravu.
ps2017-034-04-002-214.u2.p4.s5 Ministerstvo dopravy zastává konzistentně názor, že vlečky paušálně z působnosti pravidel Evropské unie vyjmout nelze, a trvá na vymezení veřejně nepřístupné vlečky v Ministerstvem dopravy navrhované podobě.
ps2017-034-04-002-214.u2.p5.s1 Ve vztahu k pozměňovacímu návrhu zasahujícímu do úpravy mobility osob pověřených hlavními funkcemi lze uvést, že právo Evropské unie požaduje, aby mobilita osob pověřených hlavními funkcemi nevytvářela střet zájmů.
ps2017-034-04-002-214.u2.p5.s2 Z uvedeného textu je zřejmé, že musí být zajištěno, aby mobilita všech osob pověřených výkonem hlavních funkcí, tedy nejen členů statutárních orgánů, na něž pozměňovací návrh původní úpravu zužuje, ale i řadových běžných zaměstnanců, a nesmí být tak vytvářen střet zájmů.
ps2017-034-04-002-214.u2.p6.s1 Ačkoliv oba pozměňovací návrhy byly doporučeny hospodářským výborem, rozhodně se s nimi nelze ztotožnit.
ps2017-034-04-002-214.u2.p6.s2 Jejich přijetím by se nová právní úprava stala nekonformní s právem Evropské unie, přičemž v takovém případě by České republice reálně hrozilo ze strany Evropské komise zahájení řízení pro porušení práva Evropské unie, jehož výsledkem by pak mohlo být uložení sankcí, které mohou být uloženy v podobě paušální částky 1 310 tisíc eur, a současně v podobě penále za každý den prodlení, které může činit i několik desítek tisíc eur.
ps2017-034-04-002-214.u2.p6.s3 Ministerstvo dopravy, které je ze zákona odpovědné za soulad vnitrostátní právní úpravy s předpisy Evropské unie a za řádné provedení implementace těchto předpisů do vnitrostátního právního řádu, proto opětovně vyslovuje s těmito pozměňovacími návrhy zásadní nesouhlas.
ps2017-034-04-002-214.u2.p6.s4 Dovoluji si v této souvislosti důrazně požádat všechny poslance o to, aby přijetí těchto pozměňovacích návrhů nepodpořili, a to z důvodů, které jsem výše uvedl.
ps2017-034-04-002-214.u2.p7.s1 Rovněž si dovoluji zdvořile požádat, aby o pozměňovacích návrzích doporučených hospodářským výborem a obsažených v jeho původním usnesení - jedná se o pozměňovací návrhy A1 A6 - bylo hlasováno odděleně, a nikoliv jako o celku, jak se stalo při projednávání návrhu zákona v uvedeném výboru po druhém čtení, a to oproti původně navržené proceduře hlasování.
ps2017-034-04-002-214.u2.p7.s2 K těmto pozměňovacím návrhům zaujímá Ministerstvo dopravy rozdílná stanoviska a z tohoto důvodu nepovažuje za možné o nich hlasovat společně.
ps2017-034-04-002-214.u2.p8.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-034-04-002-214.u3.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2017-034-04-002-214.u3.p1.s2 Otevírám k tomuto bodu rozpravu.
ps2017-034-04-002-214.u3.p1.s3 Ptám se, zda někdo zájem o vystoupení k tomuto bodu.
ps2017-034-04-002-214.u3.p1.s4 Paní poslankyně Kovářová je přihlášená písemně, nicméně avizovala, že přijde za chvilku, tak máte prostor.
ps2017-034-04-002-214.u3.p1.s5 Takže pan poslanec Vilímec i po dohodě s paní poslankyní.
ps2017-034-04-002-214.u4.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedo.
ps2017-034-04-002-214.u4.p1.s2 Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, jenom velmi stručně komentář k tomuto návrhu zákona, který měl být původně implementací toho zmiňovaného čtvrtého balíčku v oblasti železnice.
ps2017-034-04-002-214.u4.p2.s1 musím říct, že když jsme tento návrh zákona probírali v hospodářském výboru, tak to nebyl zrovna nejlepší start.
ps2017-034-04-002-214.u4.p2.s2 Tehdy tam přišli zástupci profesních svazů a normálně drsně se tam před námi hádali, zpochybňovali některé návrhy ministerstva.
ps2017-034-04-002-214.u4.p2.s3 musím říct, že samozřejmě pan ministr tehdy ještě nebyl ministrem, nebo byl velmi krátce, tento návrh zákona připravil někdo jiný, ale ta příprava neměla patřičnou úroveň.
ps2017-034-04-002-214.u4.p2.s4 Stalo se to poprvé takto na hospodářském výboru, aby na jednání se dohadovaly věci, které se měly dohodnout dávno předem.
ps2017-034-04-002-214.u4.p3.s1 Co se týká procedury, co říkal tady pan ministr, že chce -
ps2017-034-04-002-214.u5.p1.s1 Okamžik, pane poslanče.
ps2017-034-04-002-214.u5.p1.s2 poprosím, vážené kolegyně, vážení kolegové, o klid!
ps2017-034-04-002-214.u5.p1.s3 Ti, co mají nějaký rozhovor, přeneste ho do předsálí.
ps2017-034-04-002-214.u6.p1.s1 jenom chci říct k proceduře, kterou tady pan ministr zpochybňuje, chtěl by oddělit ty áčkové body pozměňujících návrhů.
ps2017-034-04-002-214.u6.p1.s2 Tak tomu také vůbec nerozumím.
ps2017-034-04-002-214.u6.p1.s3 Možná kdyby pan ministr přišel na jednání hospodářského výboru, mohlo to vypadat trochu jinak.
ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s1 Ale na druhou stranu musím říct, že jako všude, i v hospodářském výboru koalice většinu.
ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s2 A tady bylo vidět, že nějaké domluvy velmi kulhají.
ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s3 A víceméně hospodářský výbor měl šanci rozdělit ty pozměňující návrhy.
ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s4 si myslím, že na tom není nic špatného, že principiálně se hovořit o čemkoliv.
ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s5 Nicméně ukazuje se, že ta dohoda tam nebyla.
ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s6 A fakt překvapuje, že i zpravodaj za hnutí ANO nebyl schopen se domluvit s panem ministrem, jak si to ministerstvo přeje, jak bychom měli postupovat, a dostává nás teď na plénu do pozice, kdy budeme muset měnit návrh procedury, která prošla hospodářským výborem, což se mi hrubě nelíbí.
ps2017-034-04-002-214.u6.p2.s7 Děkuji za pozornost.
ps2017-034-04-002-214.u7.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2017-034-04-002-214.u7.p1.s2 Dodatečně se omlouvám, že jsem se přeřekl u vašeho jména, zůstalo to aspoň v rámci jedné strany.
ps2017-034-04-002-214.u7.p1.s3 A paní poslankyně Kovářová.
ps2017-034-04-002-214.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-034-04-002-214.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte -
ps2017-034-04-002-214.u9.p1.s1 vás přeruším hned na začátku.
ps2017-034-04-002-214.u9.p1.s2 Opravdu ta hladina hluku je nepříjemně vysoká pro vystupujícího.
ps2017-034-04-002-214.u9.p1.s3 Zkuste se ovládnout a poslouchat, co se tu říká.
ps2017-034-04-002-214.u10.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás seznámila trochu podrobněji se svým návrhem pod písmenem H a ještě se vás pokusila přesvědčit, abyste pro tento pozměňovací návrh hlasovali.
ps2017-034-04-002-214.u10.p1.s2 Jedná se o úpravu, kdy se Drážní inspekci vrací oprávnění výkonu státního dozoru ve věcech drah ve vymezené oblasti.
ps2017-034-04-002-214.u10.p2.s1 Vrátím se trochu do historie.
ps2017-034-04-002-214.u10.p2.s2 V březnu 2016 tehdejší ministr dopravy Ťok obhajoval novelu zákona o dráhách a mimo jiné i odebrání výkonu státního dozoru...
ps2017-034-04-002-214.u11.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím o klid!
ps2017-034-04-002-214.u11.p1.s2 Prosím, paní poslankyně.
ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s1 Tedy v březnu roku 2016 tehdejší ministr dopravy Ťok obhajoval novelu zákona o dráhách a mimo jiné i odebrání výkonu státního dozoru ve věcech drah pro Drážní inspekci, která tento nástroj používala pro šetření mimořádných událostí, tj. nehod a incidentů, a pro jejich prevenci téměř patnáct let.
ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s2 Co se od doby změnilo?
ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s3 Nárůst počtu mimořádných událostí každý rok roste přibližně o 12,5 %, to je více než 500 událostí každý rok.
ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s4 Tím se zvyšují i následky, to je újma na zdraví a materiální škody.
ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s5 Došlo k výraznému poklesu mimořádných událostí, které Drážní inspekce jako národní inspekční orgán ročně řeší.
ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s6 Dříve se zabývala přibližně 2 tisíci případy ročně, tedy prakticky polovinou všech mimořádných událostí, které vznikly na všech dráhách v České republice.
ps2017-034-04-002-214.u12.p1.s7 Nyní, po novele zákona o dráhách, se inspekce zabývá pouze kolem 60 případů, tj. pouhých 1,5 % mimořádných událostí, které vzniknou na všech dráhách v České republice, což je naprosto nedostatečné.
ps2017-034-04-002-214.u12.p2.s1 Všichni si dozajista pamatujeme počátek letošního roku a doslova smršť poměrně závažných událostí.
ps2017-034-04-002-214.u12.p2.s2 Negativní trend nehodovosti na dráhách pokračuje dál nejenom na železničních přejezdech, ale i kdy vlak jede nedovoleně za návěstidlo zakazující jízdu a jede např. proti jinému vlaku, a dojde dokonce ke srážce.
ps2017-034-04-002-214.u12.p2.s3 Vloni se u Karlových Varů propadla chvíli po průjezdu rychlíku trať, letos u Mariánských Lázní vykolejil nákladní vlak, vagony se zřítily z náspu.
ps2017-034-04-002-214.u12.p2.s4 A tak bych mohla pokračovat dále.
ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s1 Tehdejší rozhodnutí zákonodárců byla jednoznačně chyba.
ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s2 Nyní je příležitost je napravit.
ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s3 Je třeba udělat pro posílení drážní bezpečnosti maximum.
ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s4 A vrácení oprávnění pro Drážní inspekci, aby mohla opět vykonávat prevenci a věnovat se šetření více nehod, je to nejmenší, co pro to můžeme udělat.
ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s5 Dokonce jsem přesvědčena, že je to naše povinnost.
ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s6 Nebo chceme čekat, se stane nějaká tragédie?
ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s7 Budeme čekat, místo nákladního vlaku vykolejí a zřítí se z náspu plně obsazený expres?
ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s8 Budeme čekat, se srazí plně obsazené vlaky v plné rychlosti?
ps2017-034-04-002-214.u12.p3.s9 Budeme čekat na další Studénky?
ps2017-034-04-002-214.u12.p4.s1 Ministerstvo dopravy tvrdí, že Evropská komise vytýkala České republice, že Drážní inspekce nesmí vykonávat státní dozor.
ps2017-034-04-002-214.u12.p4.s2 Nedokáže však vysvětlit, jak je možné, že Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který plní dle evropského práva naprosto identickou funkci jako Drážní inspekce, to je národního inspekčního, tedy vyšetřovacího orgánu, toto oprávnění .
ps2017-034-04-002-214.u12.p4.s3 Takže u letecké dopravy oprávnění vykonávat státní dozor pro vyšetřovací orgán Evropské komisi nevadí a u drážní dopravy ano?
ps2017-034-04-002-214.u12.p4.s4 Cestující v letadle je něco více než cestující například ve vlaku?
ps2017-034-04-002-214.u12.p4.s5 To jaksi nedává smysl.

Text viewDownload CoNNL-U