|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-11 ps2017-034-02-009-014 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění zákona č. 458/2016 Sb., a další související zákony /sněmovní tisk 207/ - druhé čtení

Date2019-09-11
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/014
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034067.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 196 • previousnext

ps2017-034-02-009-014.u1.p1.s1 14.
ps2017-034-02-009-014.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění zákona č. 458/2016 Sb., a další související zákony /sněmovní tisk 207/ - druhé čtení
ps2017-034-02-009-014.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně spravedlnosti Marie Benešová, kterou prosím, aby se ujala slova.
ps2017-034-02-009-014.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-034-02-009-014.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-034-02-009-014.u2.p1.s2 Dámy a pánové, jedná se o vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o obchodních korporacích a další související zákony.
ps2017-034-02-009-014.u2.p2.s1 Ministerstvo spravedlnosti vyhotovilo v souladu s plánem legislativních prací vlády na minulý rok, to znamená rok 2018, návrh zákona, kterým se mění zákon o obchodních společnostech a družstvech, zákon o obchodních korporacích, ve znění dalších souvisejících zákonů.
ps2017-034-02-009-014.u2.p2.s2 Jeho cílem je odstranit některé nedostatky, které v praxi vyvstaly při uplatňování zákona o obchodních korporacích.
ps2017-034-02-009-014.u2.p2.s3 Na přípravě tohoto zákona se podílela odborná komise složená z předních českých akademiků a zástupců Nejvyššího soudu.
ps2017-034-02-009-014.u2.p2.s4 Navrhované změny se dotýkají různých aspektů.
ps2017-034-02-009-014.u2.p2.s5 Přestože jde na první pohled o novelu velmi rozsáhlou, obsahuje pouze několik málo koncepčních změn.
ps2017-034-02-009-014.u2.p2.s6 Na mnoha místech se důsledně promítají změny provedené v jiných ustanoveních, aby byla zajištěna konzistentnost zákona.
ps2017-034-02-009-014.u2.p3.s1 Podle zaměření navrhovaných změn je lze rozdělit do následujících kategorií:
ps2017-034-02-009-014.u2.p4.s1 Zaprvé se jedná o snížení regulatorní zátěže pro podnikatele a posílení autonomie vůle tam, kde omezení nejsou nezbytná, například splácení peněžitých vkladů do společnosti s ručením omezeným jiným způsobem než na bankovní účet, úprava rozhodování per rollam, úprava zákazu konkurence, založení družstva a jiné.
ps2017-034-02-009-014.u2.p5.s1 Zadruhé je to zajištění větší transparentnosti organizačních struktur kapitálových společností a družstev v situaci, kdy je členem jejich voleného orgánu právnická osoba.
ps2017-034-02-009-014.u2.p5.s2 U takové právnické osoby být vždy dohledatelná fyzická osoba, která jménem právnické osoby jedná a kterou lze případně také volat k odpovědnosti.
ps2017-034-02-009-014.u2.p6.s1 Funkční a vůči zahraniční praxi konkurenceschopná úprava monistického systému - to je zatřetí - vnitřní správy akciové společnosti vyhovující požadavkům transparentnosti, kde se povinně zřizuje pouze jeden orgán, a to správní rada.
ps2017-034-02-009-014.u2.p7.s1 Začtvrté řešení problematiky takzvaných neaktivních společností, které představují riziko, že budou zneužity k podvodnému jednání, a pouze sekundárně vynucování povinnosti zakládat účetní dokumenty do Sbírky listin obchodního rejstříku.
ps2017-034-02-009-014.u2.p8.s1 Zapáté odstranění nedostatků v transpozici některých ustanovení směrnic Evropské unie.
ps2017-034-02-009-014.u2.p9.s1 Zašesté realizace propojení obchodního rejstříku s ostatními obdobnými evropskými registry prostřednictvím systému propojení rejstříku a naplnění požadavku evropského práva.
ps2017-034-02-009-014.u2.p10.s1 Zasedmé zajištění větší ochrany práv společníků, zvláště menšinových, a posílení jejich právní jistoty.
ps2017-034-02-009-014.u2.p11.s1 Zaosmé odstranění nepřesností či nejednoznačností, například úprava protestů na valné hromadě a jiné.
ps2017-034-02-009-014.u2.p12.s1 Zadeváté odstranění legislativně technických či terminologických chyb a duplicit či jinak nadbytečných ustanovení.
ps2017-034-02-009-014.u2.p13.s1 Účinnost se navrhuje stanovit od 1. ledna 2020.
ps2017-034-02-009-014.u2.p13.s2 Účinnost změny zákona o základních registrech se navrhuje stanovit na 1. července 2020, aby bylo možno nastavit procesy zpracování nových referenčních údajů.
ps2017-034-02-009-014.u2.p13.s3 Lze však předpokládat prodloužení těchto termínů.
ps2017-034-02-009-014.u2.p14.s1 To je asi k představení.
ps2017-034-02-009-014.u2.p14.s2 Děkuji za pozornost a budu se těšit na vaše stanoviska.
ps2017-034-02-009-014.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni.
ps2017-034-02-009-014.u3.p1.s2 Všem vám přeji pěkný podvečer.
ps2017-034-02-009-014.u3.p2.s1 Návrh byl dále přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu a dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru.
ps2017-034-02-009-014.u3.p2.s2 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 207/2 a 207/3.
ps2017-034-02-009-014.u3.p2.s3 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru pan poslanec Jakub Michálek a informoval nás o projednávání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-034-02-009-014.u3.p2.s4 Prosím.
ps2017-034-02-009-014.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-034-02-009-014.u4.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, ústavněprávní výbor projednal tento tisk na svém výjezdním zasedání a výsledek vám byl doručen jako sněmovní tisk 207/3, ze kterého vyplývá, že ústavněprávní výbor doporučuje, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona souhlas, a současně doporučuje dva pozměňovací návrhy.
ps2017-034-02-009-014.u4.p1.s3 První z nich je poměrně dlouhý, protože jeho podstatou je vypuštění materie, která se týká družstev, ze sněmovního tisku, protože bude řešen v rámci sněmovního tisku, který se týká družstev.
ps2017-034-02-009-014.u4.p1.s4 A druhá část se týká pozměňovacího návrhu, který zakotvuje nové právo akcionáře, nebo jiné osoby, která vykonává majetkovou účast v obchodní korporaci, aby si vzala s sebou na ten nejvyšší orgán, například na valnou hromadu, nějakého svého podpůrce, nějakou osobu, která například bude radit, jak správně a efektivně vykonávat svá akcionářská práva.
ps2017-034-02-009-014.u4.p2.s1 Tolik dva pozměňovací návrhy z ústavněprávního výboru.
ps2017-034-02-009-014.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-034-02-009-014.u5.p1.s2 Nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Petra Pávka, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-034-02-009-014.u5.p1.s3 Než dorazí, tak bych vás informoval, že paní poslankyně Matušovská se nám omlouvá dnes od do konce jednání z osobních důvodů.
ps2017-034-02-009-014.u5.p1.s4 A nyní prosím znovu pana poslance Pávka.
ps2017-034-02-009-014.u5.p1.s5 Pokud není přítomen, tak bych asi potřeboval, aby jej zastoupil nějaký jiný člen hospodářského výboru jako zpravodaj.
ps2017-034-02-009-014.u5.p1.s6 Prosil bych nějakého zástupce hospodářského výboru.
ps2017-034-02-009-014.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vás v krátkosti seznámil s usnesením hospodářského výboru z 28. schůze ze dne 15. května k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění zákona č. 458/2016 Sb., a další související zákony, sněmovní tisk 207.
ps2017-034-02-009-014.u6.p2.s1 Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu náměstka ministryně spravedlnosti Michala Fraňka, zpravodajské zprávy poslance Petra Pávka a po obecné a podrobné rozpravě
ps2017-034-02-009-014.u6.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně projednat a schválit sněmovní tisk 207 ve znění předloženého vládního návrhu zákona;
ps2017-034-02-009-014.u6.p4.s1 II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;
ps2017-034-02-009-014.u6.p5.s1 III. pověřuje zpravodaje, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;
ps2017-034-02-009-014.u6.p6.s1 IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovy Poslanecké sněmovny.
ps2017-034-02-009-014.u6.p7.s1 Děkuji.
ps2017-034-02-009-014.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Luzarovi, že zastoupil.
ps2017-034-02-009-014.u7.p1.s2 A nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili páni poslanci Feri, Chvojka, paní poslankyně Maříková a poté pan poslanec Benda.
ps2017-034-02-009-014.u7.p1.s3 Než dorazí pan poslanec Feri k mikrofonu, seznámím vás s další omluvenkou, a to od pana poslance Antonína Staňka, který se nám omlouvá z dnešního jednání od do konce jednacího dne z pracovních důvodů a ze zítřejšího jednání na celý den z pracovních důvodů.
ps2017-034-02-009-014.u7.p2.s1 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-034-02-009-014.u8.p1.s1 Velmi za něj děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-034-02-009-014.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, to tady předestřel pan předseda Michálek.
ps2017-034-02-009-014.u8.p1.s3 Skutečně jeden ze schválených pozměňovacích návrhů zakotvuje nové právo, to znamená vzít si svého zejména právního zástupce na valnou hromadu, jste-li akcionář nebo společník, tak aby vám mohl pomoci s tím, jestli je zachováván soulad se zákonem nebo se stanovami dané obchodní společnosti nebo společenskou smlouvou.
ps2017-034-02-009-014.u8.p1.s4 To znamená, reagovali jsme tak v tom pozměňovacím návrhu na to, že samotný návrh, předloha novely zákona o obchodních korporacích, zpřísňuje protest, s jehož podáním je vázáno právo domoci se u soudu vyslovení neplatnosti usnesení valné hromady.
ps2017-034-02-009-014.u8.p1.s5 To jsem velmi rád, že prošlo.
ps2017-034-02-009-014.u8.p1.s6 Návrh jsme připravili společně s ministerstvem a velmi děkuji za projevenou vstřícnost.
ps2017-034-02-009-014.u8.p2.s1 Co bohužel zapracováno nebylo, je navrhovaná úprava, nebo odstranění tedy navrhované úpravy povinně tříčlenné správní rady.
ps2017-034-02-009-014.u8.p2.s2 jsem tu k tomu vystupoval v prvém čtení a tento návrh uplatním potom v podrobné rozpravě.
ps2017-034-02-009-014.u8.p2.s3 Pro osvěžení paměti, o co jde.
ps2017-034-02-009-014.u8.p3.s1 Dříve byl jenom systém dualistický, to znamená, existovalo představenstvo a dozorčí rada.
ps2017-034-02-009-014.u8.p3.s2 S tím byly spojeny značné náklady, administrativní, finanční nebo personální pro to, aby takový systém mohl fungovat, a posléze byl zakotven systém monistický, u kterého šlo zkoncentrovat vlastně veškeré nutné pravomoci a povinnosti s tím spojené do jedné osoby, do osoby člena správní rady, do jednočlenné správní rady a statutárního ředitele.
ps2017-034-02-009-014.u8.p3.s3 Statutární ředitel se teď ruší, ale říkáme, že správní rada tak bude muset být povinně tříčlenná.
ps2017-034-02-009-014.u8.p3.s4 To ale úplně popírá smysl, pro který byla monistická struktura zakotvena, to znamená, aby se ušetřily náklady, aby se to celé zjednodušilo, a nejenom pro malé společnosti, pro rodinné společnosti například, ale ono to i velký význam například při převodu nějakých velkých podílů, nějakém velkém slučování společností atp.
ps2017-034-02-009-014.u8.p3.s5 Zkrátka vytváří se různé řetězce akciových společností, které mají monistickou vnitřní strukturu.
ps2017-034-02-009-014.u8.p4.s1 Právě tato absurdnost toho, že tam budou povinně tři členové, tak je o to větší z toho prostého důvodu, že drtivá většina společností s vnitřní monistickou strukturou je právě s tím jedním členem, s jednočlennou správní radou.
ps2017-034-02-009-014.u8.p4.s2 Podíváte-li se do toho samotného návrhu, do zprávy RIA, tak je tam graf, ze kterého vyplývá, že 3 759 společností mělo jednočlennou správní radu k 10. 8. 2016, a to tvoří asi 90 % veškerých společností.
ps2017-034-02-009-014.u8.p4.s3 Co to znamená v praxi a proč vlastně s takovým detailem tady vystupuji?
ps2017-034-02-009-014.u8.p4.s4 Je to z důvodu, že vlastně těm - dneska jich bude možná více, to paní ministryně teď asi nemusí zjišťovat, nechci ji tím trápit, se na to zeptám ještě v rámci interpelací - ale že ty skoro čtyři tisíce společností, které jsou zejména malé, rodinné nebo malé a střední, budou muset shánět další dva lidi a ty si vlastně vzít do svého vedení, do vedení akciové společnosti.
ps2017-034-02-009-014.u8.p4.s5 To není jenom, že ty lidi musíte zaplatit.
ps2017-034-02-009-014.u8.p4.s6 se argumentovat, kolega Kohoutek tady argumentoval tím, že pakliže se neuzavře smlouva o výkonu funkce, tak je ze zákona ten výkon bezplatný.
ps2017-034-02-009-014.u8.p4.s7 To je sice pravda, ale pakliže přejímáte velkou zodpovědnost za řízení firmy, a samozřejmě nejen odpovědnost nějakou řekněme zákonnou ve smyslu odpovědnosti soukromoprávní, ale nějakou morální například, jde o dobré jméno společnosti, tak za to patrně chcete být ohodnoceni.
ps2017-034-02-009-014.u8.p4.s8 A pro ty společnosti to kromě finanční zátěže bude představovat i to, že vlastně budou muset svěřit důvěru v další dva lidi, aniž by museli.
ps2017-034-02-009-014.u8.p5.s1 To znamená, tento pozměňovací návrh nevymýšlí vůbec nic nového, on zachovává současný stav v souladu například se stanoviskem Nejvyššího soudu a společně také s úpravou, která je běžná v jiných zemích.
ps2017-034-02-009-014.u8.p5.s2 To znamená, monistická struktura znamená zkoncentrování jednotlivých pravomocí do jednoho člověka v tom naprosto nejzazším případě, který se ale v praxi velmi osvědčil a který využívá drtivá většina všech akciových společností, které mají monistickou vnitřní strukturu.
ps2017-034-02-009-014.u8.p5.s3 To je jeden návrh.
ps2017-034-02-009-014.u8.p6.s1 A další pozměňovací návrh se týká velmi drobné legislativně technické úpravy, kterou doporučuje Notářská komora a kterou jsme nestihli zapracovat, nezvládli zapracovat v ústavněprávním výboru.
ps2017-034-02-009-014.u8.p7.s1 Děkuji.
ps2017-034-02-009-014.u8.p7.s2 K návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-034-02-009-014.u9.p1.s1 také děkuji a zvu do rozpravy dalšího řečníka, jímž je pan poslanec Chvojka, a připraví se paní poslankyně Maříková.
ps2017-034-02-009-014.u9.p1.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2017-034-02-009-014.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-034-02-009-014.u10.p1.s2 Vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem se díval teď do systému Poslanecké sněmovny.
ps2017-034-02-009-014.u10.p1.s3 Tento tisk byl postoupen do prvního čtení někdy v červnu minulého roku.
ps2017-034-02-009-014.u10.p1.s4 Je dobře, že jsme se posunuli, byť je to rok a čtvrt, ale za to nemůže ministerstvo, za to můžeme my poslanci, protože bylo opravdu potřeba tento důležitý zákon, resp. jeho novelu projednat, protože zákon o obchodních korporacích je bezesporu zákonem, který je velmi důležitý, minimálně v rámci soukromého práva.
ps2017-034-02-009-014.u10.p2.s1 bych chtěl jenom krátce osvětlit důvody pro podání pozměňovacího návrhu, ke kterému se ještě přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-034-02-009-014.u10.p2.s2 Dnes jsem ho vložil do systému.
ps2017-034-02-009-014.u10.p2.s3 Můj pozměňovací návrh upravuje problematiku tzv. kodeterminace, tedy účast zaměstnanců v dozorčích radách.
ps2017-034-02-009-014.u10.p2.s4 Asi nemusím připomínat, nebo jenom některým z vás, že v minulém funkčním období této Sněmovny ČSSD prosadila důležitou změnu v zákoně o obchodních korporacích.
ps2017-034-02-009-014.u10.p2.s5 My jsme to minulé funkční období vrátili do zákona garanci, že ve velkých společnostech, což jsou společnosti nad 500 zaměstnanců, mohou zaměstnanci volit své zástupce do dozorčí rady.
ps2017-034-02-009-014.u10.p2.s6 Tohle právo totiž z nové úpravy obchodního práva nebo obchodních korporací v roce 2012 vypustila tehdejší Nečasova vláda.
ps2017-034-02-009-014.u10.p2.s7 Nám se ve spolupráci s odbory podařilo toto důležité právo obhájit a zachovat.
ps2017-034-02-009-014.u10.p2.s8 Ke stejné situaci došlo i s novým návrhem na změnu zákona o obchodních korporacích, jehož novelizaci nyní právě projednáváme ve druhém čtení.
ps2017-034-02-009-014.u10.p3.s1 ČSSD nevidí žádný důvod, proč by bylo nutné právo, důležité právo zaměstnanců volit své zástupce do dozorčí rady akciových společností vypustit.
ps2017-034-02-009-014.u10.p3.s2 A jsem rád, že se takto na tuto otázku dívají i kolegové z KSČM a podporu rovněž vyslovili zástupci odborových organizací.

Text viewDownload CoNNL-U