|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-11 ps2017-034-02-005-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 452/6/ - vrácený Senátem

Date2019-09-11
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034050.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 683 • previousnext

ps2017-034-02-005-006.u1.p1.s1 6.
ps2017-034-02-005-006.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 452/6/ - vrácený Senátem
ps2017-034-02-005-006.u1.p2.s1 Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacím návrhem.
ps2017-034-02-005-006.u1.p2.s2 Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 452/7.
ps2017-034-02-005-006.u1.p2.s3 Informace k pozměňovacímu návrhu vám byly rozdány do vaší pošty.
ps2017-034-02-005-006.u1.p2.s4 Vítám mezi námi senátora Miloše Vystrčila a následně prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženému pozměňovacímu návrhu vyjádřila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.
ps2017-034-02-005-006.u1.p2.s5 Paní ministryně, máte hned slovo.
ps2017-034-02-005-006.u1.p2.s6 Prosím.
ps2017-034-02-005-006.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-034-02-005-006.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tento návrh zákona navyšuje k 1. lednu 2020 valorizaci důchodů nad rámec současné platné zákonné úpravy.
ps2017-034-02-005-006.u2.p1.s3 K nadstandardnímu navýšení důchodů vede přesvědčení, že nejen pracující, ale i naši senioři a seniorky mají těžit z ekonomického růstu.
ps2017-034-02-005-006.u2.p1.s4 Navrhuji tedy, aby od příštího roku vzrostly důchody v průměru o 900 korun měsíčně, což je nárůst o 6,7 %.
ps2017-034-02-005-006.u2.p1.s5 Připomínám, že zaměstnancům podle nejnovějších dat rostou mzdy v průměru o 7,2 % ročně.
ps2017-034-02-005-006.u2.p1.s6 Toto navýšení je také podstatným krokem ke splnění našeho vládního slibu o spravedlivých důchodech, kdy by průměrný důchod na konci volebního období vlády měl přesáhnout částku 15 000 korun.
ps2017-034-02-005-006.u2.p2.s1 Navýšení o 900 korun v průměru se skládá ze dvou částí.
ps2017-034-02-005-006.u2.p2.s2 Je to navýšení o pevnou částku, která je v tuto chvíli odhadována na 151 korun podle nejnovějšího ekonomického vývoje, druhá část je daná zákonnou valorizací.
ps2017-034-02-005-006.u2.p2.s3 Takto tedy vznikne suma 900 korun v průměru.
ps2017-034-02-005-006.u2.p3.s1 Pokud vás zajímají jednotlivé konkrétní částky, o které se navýší různě vysoké důchody, tak jen pro ilustraci, důchod ve výši 10 000 korun se navýší o 721 korun k 1. lednu příštího roku, důchod ve výši 11 000 korun se navýší o 773 korun, důchod ve výši 12 000 korun se navýší o částku 825 korun a důchod 13 000 korun, což je zhruba 400 korun pod současnou výší průměrného důchodu, se navýší o 877 korun.
ps2017-034-02-005-006.u2.p3.s2 Nadstandardní valorizace si vyžádá dodatečné rozpočtové náklady a zde upozorňuji, že došlo opravdu v posledních týdnech a měsících ke zpřesnění těchto částek, to znamená, ta nadstandardní valorizace o pevnou částku bude stát nově 5,4 mld. korun a celkově odhadujeme náklady na valorizaci k 1. 1. 2020 na 31,1 mld. korun.
ps2017-034-02-005-006.u2.p3.s3 Zde také došlo ke snížení celkových nákladů.
ps2017-034-02-005-006.u2.p4.s1 Připomínám, že ve Sněmovně byla tato novela přijata jednomyslně, záměr byl podpořen i v Senátu.
ps2017-034-02-005-006.u2.p4.s2 Senát však přijal k novele pozměňovací návrh.
ps2017-034-02-005-006.u2.p4.s3 bych k tomu podotkla, že jsem ráda, že senátoři přijali za svou vizi - mou vizi - spravedlivých důchodů pro matky, které vychovávaly děti - v naší společnosti jsou to stále převážně ženy, které primárně pečují o své potomky.
ps2017-034-02-005-006.u2.p4.s4 Dlouhodobě se domnívám, že tento systém, nebo náš důchodový systém, musí pečující osoby oceňovat a jejich situaci zohledňovat.
ps2017-034-02-005-006.u2.p4.s5 Ráda bych však podotkla, že návrh senátorů pomáhá jen seniorům, kteří se narodili v šestiletém období, a to v letech 1936 1941.
ps2017-034-02-005-006.u2.p4.s6 Seniorům a seniorkám narozeným v roce 1942, 1943 i těm mladším již návrh nepomůže.
ps2017-034-02-005-006.u2.p4.s7 Zároveň víme, že průměrný důchod seniorek narozených ve zmíněných letech, to znamená 1936 1941, je o 100 korun vyšší než průměrný důchod seniorek narozených v letech 1942 1947.
ps2017-034-02-005-006.u2.p5.s1 Aby toho nebylo málo, tak se domnívám - a reaguji tak na pozměňovací návrh Senátu Parlamentu České republiky - že si vyšší důchody pečující osoby, a ještě jednou připomínám, že v České republice jsou to v naprosté většině případů ženy, zaslouží již od prvního dne penze, a nikoliv teprve po 25 letech strávených ve starobním důchodu.
ps2017-034-02-005-006.u2.p5.s2 Upozorňuji, že vláda v tuto chvíli připravuje důchodovou reformu, raději používám výraz důchodovou adaptaci, kde navrhnu bonifikaci ke starobnímu důchodu pro všechny pečující, které vychovaly alespoň jedno dítě.
ps2017-034-02-005-006.u2.p6.s1 Z těchto důvodů žádám, aby byl návrh zákona schválen ve znění postoupeném Sněmovnou.
ps2017-034-02-005-006.u2.p6.s2 Podpora seniorek, které vychovaly děti, si zaslouží samostatnou a lepší úpravu, více spravedlivou, a ji předložím v následujících měsících.
ps2017-034-02-005-006.u2.p6.s3 Děkuji.
ps2017-034-02-005-006.u3.p1.s1 To byla paní ministryně a nyní prosím, aby se slova ujal senátor Miloš Vystrčil.
ps2017-034-02-005-006.u3.p1.s2 Máte slovo, pane senátore.
ps2017-034-02-005-006.u3.p1.s3 Prosím.
ps2017-034-02-005-006.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, jsem rád, že jsme se takto nakonec sešli, a děkuji za to zejména některým.
ps2017-034-02-005-006.u4.p2.s1 A teď k tomu tisku, který tady dnes budeme projednávat.
ps2017-034-02-005-006.u4.p2.s2 Na úvod mi dovolte možná překvapivě poděkovat za spolupráci pracovníkům Ministerstva práce a sociálních věcí a nakonec i České správy sociálního zabezpečení, protože díky nim se podařilo odstranit některé nedostatky, které vykazoval pozměňovací návrh, který k vám přišel ze Senátu v srpnu roku 2018 a který jste kvůli těmto nedostatkům - věřím, že to tak je - jenom kvůli těmto nedostatkům nakonec neakceptovali.
ps2017-034-02-005-006.u4.p2.s3 To je první věc, kterou jsem chtěl říct.
ps2017-034-02-005-006.u4.p3.s1 Druhá věc je, že byť to nemusí být pro vás úplně závažné nebo směrodatné, tak je to tak, že pozměňovací návrh, který byl navržen Senátem a který je doplněn do zákona, který dnes projednáváme, byl v Senátu schválen všemi hlasy.
ps2017-034-02-005-006.u4.p3.s2 Kromě jiného tedy i hlasy deseti z deseti přítomných sociálních demokratů a šesti z šesti přítomných senátorů zvolených za politické hnutí ANO.
ps2017-034-02-005-006.u4.p3.s3 Možná že je dobré si to také uvědomit předtím, než budeme říkat, co je špatné a co je dobré.
ps2017-034-02-005-006.u4.p4.s1 Třetí věc, ta je úplně nejpodstatnější, je, proč ten pozměňovací návrh je předkládán.
ps2017-034-02-005-006.u4.p4.s2 Jak v Senátu, tak v Poslanecké sněmovně se velmi často mluví o spravedlnosti a o spravedlivých důchodech a o tom, že obecně ženy mají nižší důchody než muži a že by bylo dobré s tím něco udělat a že by bylo dobré, kdybychom zvolili nějaké systémové řešení.
ps2017-034-02-005-006.u4.p4.s3 Systémové řešení zatím nepřichází a to, co ale k vám dnes přichází, je, že navrhujeme jako senátoři řešení pro nepominutelnou, poměrně velkou skupinu žen matek, kterých je minimálně 130 tisíc, ten odhad je řekněme kolem 140 tisíc.
ps2017-034-02-005-006.u4.p4.s4 Návrh, který tady předkládám, je, aby tyto ženy matky, které jsou v důchodu již více než 25 let, od 1. 1. 2020 měly důchod zvýšen o 1 000 korun měsíčně.
ps2017-034-02-005-006.u4.p4.s5 Proč 25 let?
ps2017-034-02-005-006.u4.p4.s6 to vysvětlím s tím, že zároveň budu předčítat čtyři připomínky, které měla paní ministryně, když jsem tady byl v srpnu roku 2018, a jsem přesvědčen, že všechny čtyři připomínky paní ministryně se podařilo vypořádat.
ps2017-034-02-005-006.u4.p5.s1 První připomínka byla, že když ten návrh zákona bude vypadat jenom tak, že dostanou navýšení o 1 000 korun jenom ti, co jsou v důchodu 25 let a výše, tak se to může dotknout části lidí, kterým je sice 85 let, ale ještě nejsou 25 let v důchodu.
ps2017-034-02-005-006.u4.p5.s2 Proto byl ten zákon upraven tak, že když platí jedno nebo druhé, tak se navyšuje.
ps2017-034-02-005-006.u4.p5.s3 To znamená, pokud je mi více než 85 let, v tom okamžiku mám nárok na navýšení o 1 000 korun měsíčně, pokud jsem 25 let nebo více v důchodu, mám nárok na navýšení 1 000 korun měsíčně, obojí - jedno z toho stačí.
ps2017-034-02-005-006.u4.p5.s4 To znamená, to je první věc, která byla odstraněna.
ps2017-034-02-005-006.u4.p6.s1 Tady řeknu první, řekněme další informaci, a to je, proč 25 let.
ps2017-034-02-005-006.u4.p6.s2 25 let proto, že 85 minus 60 je 25.
ps2017-034-02-005-006.u4.p6.s3 Muži chodili do důchodu v 60 letech, jestliže je jim 85 let a navyšuje se jim důchod o 1 000 korun, tak to znamená, že jsou 25 let v důchodu.
ps2017-034-02-005-006.u4.p6.s4 Tak proč by se to nemělo týkat i žen, které jsou 25 let také v důchodu?
ps2017-034-02-005-006.u4.p7.s1 Druhá připomínka paní ministryně byla, že to není systémové řešení, protože se to týká jenom části žen.
ps2017-034-02-005-006.u4.p7.s2 si myslím, že lepší je nějaká spravedlnost než žádná.
ps2017-034-02-005-006.u4.p7.s3 A těch žen není úplně málo a nemusí být ani pravdou to, že menší dobu přispívaly do důchodového systému a platily na důchodce, když ony byly v ekonomicky aktivním věku.
ps2017-034-02-005-006.u4.p8.s1 Uvedu příklad.
ps2017-034-02-005-006.u4.p8.s2 Představme si muže, který se narodil v roce 1935, 24 let studoval, pak byl rok na vojně, to znamená, nastoupil do práce po 25 letech, to znamená v roce 1960, potom 35 let pracoval, to znamená, že mu bylo 60 let, a psal se rok 1995 a on šel do důchodu.
ps2017-034-02-005-006.u4.p8.s3 Šel do důchodu v roce 1995, protože se narodil v roce 1935 a pracoval 35 let.
ps2017-034-02-005-006.u4.p8.s4 Protože měl vysokou školu, byl na vysoké manažerské funkci, protože byl šikovný, tak si ji udržel ještě poté, co proběhl rok 1989, a 16 nebo 17 tisíc důchodu.
ps2017-034-02-005-006.u4.p8.s5 A protože se narodil v roce 1935, to znamená, že v roce 2020 mu bude 85 let, tak se mu těch 16 tisíc měsíčně nebo 17 tisíc měsíčně zvýší na 18 tisíc měsíčně.
ps2017-034-02-005-006.u4.p8.s6 To se stane s tímto mužem, který 35 let pracoval.
ps2017-034-02-005-006.u4.p9.s1 Pak si představme ženu, která se narodila v roce 1940, o pět let později než ten muž, vychodila jenom střední školu, udělala si nástavbu a dělala účetní.
ps2017-034-02-005-006.u4.p9.s2 To znamená, do práce nastoupila ne po 25 letech, ale po 20 letech.
ps2017-034-02-005-006.u4.p9.s3 To znamená, do práce nastoupila stejně jako muž v roce 1960.
ps2017-034-02-005-006.u4.p9.s4 Bylo 20 let.
ps2017-034-02-005-006.u4.p9.s5 35 let makala, to tady známe, to slovo se používá, a v 55 letech, protože mezitím vychovala dvě děti, a to je také makačka, tak šla v roce 1995, když bylo 55 let, do důchodu.
ps2017-034-02-005-006.u4.p9.s6 To znamená, že je také 25 let v důchodu, ale 1. 1. 2020 bude jenom 80 let a tisícikorunu nedostane.
ps2017-034-02-005-006.u4.p9.s7 Kolik si myslíte, že ta žena důchod?
ps2017-034-02-005-006.u4.p9.s8 11 tisíc, 12 tisíc!
ps2017-034-02-005-006.u4.p10.s1 Takže tady máme muže vysokoškoláka, kterému je 85, 16 tisíc důchod a my mu dáme 17 tisíc v roce 2020, nebo ho .
ps2017-034-02-005-006.u4.p10.s2 Pak tady máme ženu, která vychovala dvě děti, také pracovala 35 let, protože nemá vysokou školu a dělala někde účetní, důchod 12 tisíc, ale protože je 25 let v důchodu, ale je jenom 80, tak tu tisícikorunu prostě nedáme!
ps2017-034-02-005-006.u4.p10.s3 Čili rozdíl mezi mužem a ženou se o 1 000 zvýší.
ps2017-034-02-005-006.u4.p10.s4 A to jsou ty spravedlivé důchody, že ten rozdíl zvýšíme mezi tím, kdo vysoký a kdo nízký důchod!
ps2017-034-02-005-006.u4.p10.s5 A to my chceme odstranit alespoň tím, že u těch 130 tisíc žen, kterých se to dneska týká, chceme tu tisícikorunu také přidat.
ps2017-034-02-005-006.u4.p10.s6 A pokud paní ministryně mluvila o dalších ženách, které se narodily v roce 1942, 1943, 1944, budou 25 let v důchodu, tak se také na dostane.
ps2017-034-02-005-006.u4.p10.s7 A nebude jim ještě 85.
ps2017-034-02-005-006.u4.p10.s8 Čili jinými slovy, my na také v tom zákoně myslíme.
ps2017-034-02-005-006.u4.p10.s9 Nemyslíme na ty, kterých se týká vyšší odchod do důchodu, později, to znamená, ty výdaje nejsou konstantní, ale následně se to potom později postupně se změnou věku odchodu do důchodu změní tak, že bude rozhodovat zřejmě jenom těch 85 let a těch 25 nebude hrát žádnou nebo marginální roli.
ps2017-034-02-005-006.u4.p10.s10 Takže to je k spravedlnosti.
ps2017-034-02-005-006.u4.p11.s1 To je konkrétní příklad.
ps2017-034-02-005-006.u4.p11.s2 Mohl bych říkat i konkrétní jména, nebudu.
ps2017-034-02-005-006.u4.p12.s1 Třetí věc, že se dvojnásobně zvedají náklady.
ps2017-034-02-005-006.u4.p12.s2 Je to tak, že těch lidí, kterých se to dotkne, je asi 160 tisíc.
ps2017-034-02-005-006.u4.p12.s3 To znamená, je to více než těch asi 140 tisíc žen.
ps2017-034-02-005-006.u4.p12.s4 Těch 20 tisíc jsou většinou horníci, pracovníci v uranových dolech atd., a přiznávám, že tam jsou maximálně 2 tisíce policistů a případně vojáků z povolání.
ps2017-034-02-005-006.u4.p12.s5 Přiznávám to.
ps2017-034-02-005-006.u4.p12.s6 Víc jich než 2 tisíce jich ale není, což je zhruba 1,5 %.
ps2017-034-02-005-006.u4.p12.s7 Tak to je a není to rozšíření dvojnásobné, je to rozšíření asi o 160 tisíc lidí a ty rozpočtové náklady, které by to znamenalo, jsou zhruba 2 miliardy - necelé 2 miliardy.
ps2017-034-02-005-006.u4.p12.s8 S tím, že je otázkou, jestli muž, kterému je 85 let a důchod 16 nebo 17 tisíc korun, nutně potřebuje slevu na jízdném, tak aby byla třetinová.
ps2017-034-02-005-006.u4.p12.s9 To si myslím, že je docela k zamyšlení.
ps2017-034-02-005-006.u4.p12.s10 A tam, pokud se nemýlím, teče 6 miliard.
ps2017-034-02-005-006.u4.p12.s11 Kdyby tito senioři s takto vysokým příjmem třeba nárok na tu slevu neměli, možná že by jim to úplně tak nevadilo, protože jiní, potřebnější by ty peníze naopak dostali.
ps2017-034-02-005-006.u4.p13.s1 Čtvrtý důvod byl, že to není formálně zpracovatelné, že to ministerstvo nedokáže.
ps2017-034-02-005-006.u4.p13.s2 Tady jsem mluvil o tom poděkování.
ps2017-034-02-005-006.u4.p13.s3 Návrh zákona je upraven tak, že nyní tam žádný problém z hlediska informačních systémů České správy sociálního zabezpečení ani Ministerstva práce a sociálních věcí není.
ps2017-034-02-005-006.u4.p13.s4 To znamená, je ten zákon proveditelný, bude realizovatelný, pokud bude schválen, a je možné skutečně ty peníze přidat, a tak ty důchody učinit alespoň trochu spravedlivějšími.

Text viewDownload CoNNL-U