|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-25 ps2017-034-06-002-031 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

31. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů /sněmovní tisk 509/ - druhé čtení

Date2019-09-25
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/031
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034193.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 895 • previousnext

ps2017-034-06-002-031.u4.p19.s5 Pokud by tak bylo možné souhlasit s tím, že klasická loterie je relativně neškodná, tak loterie v dnešní podobě tak nevinná určitě není.
ps2017-034-06-002-031.u4.p20.s1 Bingo sice v současné době není moc populární, Ministerstvo financí však obavu, že pokud by bylo zdaněno méně než živé hry, tak by se tato situace mohla změnit, protože je mezi nimi možná substituce.
ps2017-034-06-002-031.u4.p20.s2 Mimoto existují odborné adiktologické články, podle kterých je bingo středně škodlivou hazardní hrou.
ps2017-034-06-002-031.u4.p21.s1 V nižším pásmu zdanění pak mají být zařazeny ostatní hazardní hry, tedy kurzová sázka, totalizátorová hra, tombola s herní jistinou nad 100 tis. a turnaj malého rozsahu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p21.s2 Z adiktologických analýz vyplynulo, že tyto hry sice určité riziko představují, ale oproti hrám, které mají být zařazeny do vyššího pásma zdanění, je toto riziko znatelně nižší.
ps2017-034-06-002-031.u4.p22.s1 S tím také souvisí novela zákona o daních z příjmů, která omezuje současné osvobození výher z hazardních her na administrativní limit ve výši čisté výhry 100 tis. .
ps2017-034-06-002-031.u4.p22.s2 Cílem u této úpravy je zejména naplnění zásady horizontální spravedlnosti, to znamená principu, který směřuje ke zdanění příjmů stejnou sazbou bez ohledu na zdroj.
ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s1 Novela zákona o dani z příjmů a zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů mění metodu tvorby technických rezerv pojišťovny pro účely daně z příjmu právnických osob.
ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s2 V souladu s cílem deklarovaným v programovém prohlášení vlády, že daňově uznatelné technické rezervy budou nově vázány na pravidla obsažená v evropské směrnici Solvency II, se navrhuje konstruovat daňovou uznatelnost rezerv dle zásad, které platí pro ostatní rezervy, tedy odvozovat daňovou účinnost rezerv dle pevného administrativního ukazatele.
ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s3 Tato metoda je objektivnější, představuje propracovaný objektivní systém kontrolovaný regulátorem a založený na rizicích, která dodržují všechny státy Evropské unie.
ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s4 Tento systém zároveň do velké míry eliminuje možnosti daňové optimalizace prostřednictvím rezerv, zejména odkládání zdanění, které dlouhodobě tento rezort prostě jako jediný, tento segment podnikání, jako jediný umožněn.
ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s5 Sektorové zdanění.
ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s6 Toto není sektorové zdanění, je to prostě regulace, nastavení pravidel pro regulaci daňově uznatelných rezerv, ale upozorňuji, že v celé řadě států se uplatňuje sektorové zdanění.
ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s7 Navrhovaná změna tedy ve srovnání s jinými členskými státy EU patří mezi benevolentnější úpravu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s8 Nepřináší dodatečné zdanění, nastavuje pouze tato jednoznačná pravidla.
ps2017-034-06-002-031.u4.p24.s1 Další změna, která se týká zákona o dani z příjmu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p24.s2 Doplňuje se přechodné ustanovení, jímž se odstraňuje nekoncepční zdanění úrokových příjmů plynoucích z tzv. korunových dluhopisů.
ps2017-034-06-002-031.u4.p25.s1 A v poslední řadě také se navrhuje novela zákona o dani z nemovitých věcí.
ps2017-034-06-002-031.u4.p25.s2 Ta reaguje na loňské diskuze ze zemědělského výboru této Poslanecké sněmovny ohledně zdanění krajinných prvků, především remízků, které mají význam zejména pro diverzitu krajiny a její retenční schopnost.
ps2017-034-06-002-031.u4.p26.s1 Na návrh ministra zemědělství, zejména tedy Českého katastrálního a zeměměřického úřadu, se další změna týká zvýšení správních poplatků za zahájení řízení o povolení vkladu do katastru nemovitostí.
ps2017-034-06-002-031.u4.p26.s2 Tam jsou důvody dány zejména tím, že poslední zvýšení bylo tady v roce 2012.
ps2017-034-06-002-031.u4.p26.s3 Od doby vzrostly výdaje státního rozpočtu v této kapitole Českého katastrálního a zeměměřického úřadu o 756 mil. .
ps2017-034-06-002-031.u4.p26.s4 Podílí se na tom zejména celá řada nových úkonů, které byly spojeny s novelou, s novým občanským zákoníkem.
ps2017-034-06-002-031.u4.p27.s1 Další opatření, které je obsaženo v návrhu zákona a bylo tam dáno na návrh ministra životního prostředí, je zrušení osvobození plynu určeného pro domovní kotelny, což je opatření, které ryze důvod ochrany životního prostředí, protože s tím, že bylo zavedeno toto osvobození, tak vzrostl velký počet domácích kotelen u bytových domů, což prostě ohrožuje životní prostředí, a proto požádal ministr životního prostředí o tuto úpravu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p28.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-034-06-002-031.u4.p28.s2 Samozřejmě jsem připravena reagovat na další debatu.
ps2017-034-06-002-031.u4.p28.s3 Děkuji.
ps2017-034-06-002-031.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-034-06-002-031.u5.p1.s2 Dobré dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády.
ps2017-034-06-002-031.u5.p1.s3 To bylo úvodní slovo místopředsedkyně vlády a ministryně financí Aleny Schillerové a konstatuji, že jsme v prvém čtení přikázali k projednání tento text rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-034-06-002-031.u5.p1.s4 Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 509/2.
ps2017-034-06-002-031.u5.p2.s1 Ještě než se ujme slova zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Milan Feranec a bude nás informovat o projednání návrhu ve výboru, případně pozměňovací návrhy odůvodní, konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny, a to od Marie Pěnčíkové, která se od 25. září do pátku 27. září do konce jednacího dne omlouvá ze zdravotních důvodů.
ps2017-034-06-002-031.u5.p3.s1 Nyní tedy pan zpravodaj a potom zahájíme rozpravu.
ps2017-034-06-002-031.u5.p3.s2 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-034-06-002-031.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-034-06-002-031.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, jako zpravodaj krátce jenom k tomuto zákonu, jenom technicky.
ps2017-034-06-002-031.u6.p1.s3 Vláda ho předložila Sněmovně dne 13. 6. 2019.
ps2017-034-06-002-031.u6.p1.s4 První čtení bylo ukončeno 10. 7. 2019 s tím, že garančním výborem byl určen rozpočtový výbor.
ps2017-034-06-002-031.u6.p2.s1 Dále bych vás seznámil s usnesením rozpočtového výboru z 28. schůze ze dne 18. září 2019 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů.
ps2017-034-06-002-031.u6.p2.s2 Jak bylo řečeno, je to sněmovní tisk 509/2, nicméně ho krátce okomentuji.
ps2017-034-06-002-031.u6.p2.s3 Všichni ho tedy máte k dispozici.
ps2017-034-06-002-031.u6.p3.s1 Rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákony, schválila ve znění těchto pozměňovacích návrhů - a krátce, jenom velmi krátce vysvětlím přijaté pozměňovací návrhy:
ps2017-034-06-002-031.u6.p4.s1 První se týká úpravy zdanění výher z hazardních her cen účtenkové loterie.
ps2017-034-06-002-031.u6.p4.s2 To je ta záležitost, kde se navrhuje výše hranice pro zdanění místo původních 100 tis. na 1 mil. .
ps2017-034-06-002-031.u6.p4.s3 To byla první změna.
ps2017-034-06-002-031.u6.p5.s1 Další změna je úprava přechodných ustanovení u spotřebních daní.
ps2017-034-06-002-031.u6.p5.s2 Jedná se vlastně o trošku technické úpravy.
ps2017-034-06-002-031.u6.p6.s1 Další změnou je zachování osvobození plynu určeného pro domovní kotelny od daně z plynu.
ps2017-034-06-002-031.u6.p7.s1 A poslední změnou je změna ve výši některých sazeb daně z hazardních her u automatů - místo 35 číslo 38.
ps2017-034-06-002-031.u6.p8.s1 Opakuji znovu, máte tento dokument, tisk 509/2.
ps2017-034-06-002-031.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevřu rozpravu, do které je zatím přihlášeno devět do obecné rozpravy a devět do podrobné rozpravy.
ps2017-034-06-002-031.u7.p1.s2 První je s přednostním právem předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek.
ps2017-034-06-002-031.u7.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-034-06-002-031.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-034-06-002-031.u8.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, paní ministryně velmi podrobně zdůvodnila svůj návrh.
ps2017-034-06-002-031.u8.p1.s3 Udělala to poctivě i na rozpočtovém výboru.
ps2017-034-06-002-031.u8.p1.s4 Prakticky stejnými slovy, omlouvám se tedy členům rozpočtového výboru, že i ode uslyší podruhé reakci na předložený návrh zákona i na slova paní ministryně.
ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s1 Za prvé chci říci, že není úplně poctivé, když vláda zdůvodňuje svůj návrh především bojem se závislostí.
ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s2 Nezpochybňuji samozřejmě, že jak na nikotinu, tak na alkoholu, tak na hazardních hrách vzniká závislost, ale kdyby byla skutečně vláda motivována bojem se závislostí, pak by zcela jistě zvýšení daňové zátěže u těchto komodit bylo vyváženo snížením některých jiných daní, zejména odvodů, které se vážou k pracovnímu místu, neboť jistě ani vládě, ani Světové zdravotnické organizaci nemůže vadit závislost na práci.
ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s3 Nicméně na rozpočtovém výboru paní ministryně zcela kategoricky odmítala snížení jednotlivých pozměňujících návrhů, se to týkalo sazby, nebo se týkalo zvýšení odpočtu na poplatníka.
ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s4 Tedy pardon, slevy na poplatníka.
ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s5 Takže je evidentní, že motivem předložení tohoto návrhu není boj se závislostí, ale že to je prostá snaha o zvýšení daňové zátěže občanů a zvýšení příjmů státního rozpočtu, přičemž upozorňuji, že nikdy v minulosti nebyla daňová kvóta tak vysoko, jako je právě v letošním roce.
ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s6 A tento návrh ji samozřejmě posune ještě mnohem blíže k číslu čtyři, zatímco by měla klesat k číslu tři.
ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s1 Je to dobře vidět i na návrhu, který se vrací k roku 2015 se zdaněním hazardních her.
ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s2 Zatímco ty nejnebezpečnější hazardní hry vládní návrh ponechává v sazbě 35 %, ty mnohem méně nebezpečné, u těch méně nebezpečných daň zvyšuje.
ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s3 Mám tedy opačný názor než paní ministryně a domnívám se, že návrh rozpočtového výboru, který byl přijat a mění vládní návrh, mnohem lépe naplňuje onen motiv boje se závislostí.
ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s4 Paní ministryně v souvislosti s hazardními hrami vzpomíná na analýzy roku 2015.
ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s5 si spolu s myslím, že jsou skutečně velmi kvalitní, a rád bych připomněl, že v materiálech Ministerstva financí z roku 2015 na základě těchto analýz v roce 2015 Ministerstvo financí jednoznačně odmítlo zdaňovat výhry z loterií, z hazardních her.
ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s6 Zdaňování výher označilo jako neefektivní a nespravovatelné.
ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s7 Takže prosím, paní ministryně, chcete-li se vrátit do roku 2015, pojďme se tam vrátit včetně tohoto stanoviska, které Ministerstvo financí během čtyř let naprosto nepochopitelně přehodnotilo a navrhuje nám zdanění výher.
ps2017-034-06-002-031.u8.p4.s1 My jsme v zásadě připraveni podpořit jak zvýšení spotřební daně u tabáku, u lihu, tak zvýšení daní z hazardu za předpokladu, že minimálně ve stejném ekvivalentu finančního objemu budou jiné daně, zejména tedy doufám daně z příjmu fyzických osob, sníženy.
ps2017-034-06-002-031.u8.p4.s2 Jinak z naší strany ta podpora nepřipadá v úvahu.
ps2017-034-06-002-031.u8.p4.s3 Z toho důvodu se domnívám, že by bylo ideální, kdyby si vláda tento návrh vzala, přepracovala ho a v tomto smyslu předložila Poslanecké sněmovně, a proto předložím v první řadě návrh na přepracování.
ps2017-034-06-002-031.u8.p5.s1 Pokud nebude přijat, tak dovolte, abych krátce zdůvodnil dva pozměňující návrhy, ke kterým se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-034-06-002-031.u8.p5.s2 Promiňte... které předložím v podrobné rozpravě.
ps2017-034-06-002-031.u8.p6.s1 První se týká daně z příjmů fyzických osob.
ps2017-034-06-002-031.u8.p6.s2 Vláda v tomto volebním období i v minulém volebním období ve svém programovém prohlášení zrušení superhrubé mzdy, přičemž cudně zamlčuje, že superhrubá mzda byla zrušena zákonem platným z roku 2012 s účinností k 1. 1. 2015.
ps2017-034-06-002-031.u8.p6.s3 Současné vládní strany zrušily zrušení superhrubé mzdy ještě dříve, než tento platný zákon mohl vzejít v účinnost, a tak si tu superhrubou mzdu ponechaly a navzájem se každý rok ujišťují, že ji konečně zruší.
ps2017-034-06-002-031.u8.p6.s4 Zatím k tomu nedošlo.
ps2017-034-06-002-031.u8.p6.s5 Mně připadá tento návrh zákona velmi vhodný k tomu, abychom konečně to vládní prohlášení naplnili, a tady tedy vládě vycházím vlídně vstříc a předkládám pozměňující návrh, který ruší superhrubou mzdu a stanovuje devatenáctiprocentní sazbu daně z hrubé mzdy.
ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s1 Druhý pozměňující návrh se týká zdanění technických rezerv, o kterých paní ministryně již hovořila.
ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s2 Prosím pěkně, netajím se tím, že z celého toho balíku daňových změn, který projednáváme, tohle pokládám za naprosto nejnebezpečnější a nejškodlivější návrh.
ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s3 Není diskutován poprvé.
ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s4 Byla s tím konfrontována řada ministrů v minulosti, z ODS, ze sociální demokracie, z KDU, či z TOP 09, a všichni po diskuzi s odborníky a regulátorem, Českou národní bankou, vyhodnotili takový nápad za škodlivý pro českou ekonomiku a nebezpečný.
ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s5 si nepamatuji žádný návrh Ministerstva financí v minulosti, tady byly levicové, či pravicové vlády, které by cíleně oslabovaly robustnost finančního sektoru v České republice.
ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s6 Prosím pěkně, jsme deset let od lehmanovské krize a bych rád připomněl, že Česká republika byla jednou ze čtyř zemí v OECD, kde nemusel daňový poplatník intervenovat ve prospěch stability finančního sektoru.
ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s7 Nemusel, protože jsme měli velmi dobrou kapitálovou přiměřenost bank a velmi robustní rezervy u pojišťoven.
ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s1 Paní ministryně, nebo vláda, přichází s návrhem, kdy chce tyto robustní rezervy oslabit tím, že bude zdaněno cokoliv, co bude nad rámec směrnice Solvency II Evropské unie.
ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s2 Prosím pěkně, připomínám, že ta směrnice byla reakcí na finanční krizi.
ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s3 jsem patřil k těm, kteří ještě dojednávali, a právě proto, aby byly v rámci Evropské unie nějaké minimální rezervy, tak byly onou směrnicí stanoveny povinné minimální rezervy.
ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s4 Ale ty minimální ještě neznamenají, že jsou dostatečné.
ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s5 Pochopitelně, že jak Česká národní banka...
ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s6 Je v zájmu jak České národní banky, tak...
ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s7 Nebo Česká národní banka je přesvědčena, že je v zájmu stability finančního sektoru, aby ty rezervy byly mnohem větší.
ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s8 Ale vláda říká: cokoliv budete mít nad toto povinné minimum, my vám zdaníme.
ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s9 To znamená, vláda chce tlačit ty pojišťovny do velmi malých, mnohem menších rezerv, než mají teď, a zvyšovat riziko vůči budoucím mimořádným situacím a oslabovat stabilitu finančního sektoru.
ps2017-034-06-002-031.u8.p9.s1 Zdůrazňuji, že jsme všichni dvacet let zpátky takový krok odmítli jako riskantní a škodlivý pro českou ekonomiku, a žaluji vládu, že předkládá něco, co je riskantního a škodlivého pro českou ekonomiku, byť Česká národní banka zůstává konzistentní ve svém stanovisku a s tímto návrhem nesouhlasí.
ps2017-034-06-002-031.u8.p9.s2 V připomínkovém řízení regulátor vyjádřil nesouhlas s tímto návrhem.
ps2017-034-06-002-031.u8.p9.s3 Přesto vláda pro jednorázových 10 mld. vybraných během dvou let chce poškodit českou ekonomiku a stabilitu finančního sektoru, protože po nás potopa.
ps2017-034-06-002-031.u8.p10.s1 Paradoxem tohoto návrhu a jeho důsledkem je skutečnost, že také zvýší motivaci zahraničních vlastníků k odlivu dividend ze země.

Text viewDownload CoNNL-U