ps2017-034-06-002-031.u4.p19.s5
Pokud by už tak bylo možné souhlasit s tím , že klasická loterie je relativně neškodná , tak loterie v dnešní podobě až tak nevinná určitě není . ps2017-034-06-002-031.u4.p20.s1
Bingo sice v současné době není moc populární , Ministerstvo financí má však obavu , že pokud by bylo zdaněno méně než živé hry , tak by se tato situace mohla změnit , protože je mezi nimi možná substituce . ps2017-034-06-002-031.u4.p20.s2
Mimoto existují odborné adiktologické články , podle kterých je bingo středně škodlivou hazardní hrou . ps2017-034-06-002-031.u4.p21.s1
V nižším pásmu zdanění pak mají být zařazeny ostatní hazardní hry , tedy kurzová sázka , totalizátorová hra , tombola s herní jistinou nad 100 tis . a turnaj malého rozsahu . ps2017-034-06-002-031.u4.p21.s2
Z adiktologických analýz vyplynulo , že tyto hry sice určité riziko představují , ale oproti hrám , které mají být zařazeny do vyššího pásma zdanění , je toto riziko znatelně nižší . ps2017-034-06-002-031.u4.p22.s1
S tím také souvisí novela zákona o daních z příjmů , která omezuje současné osvobození výher z hazardních her na administrativní limit ve výši čisté výhry 100 tis . Kč . ps2017-034-06-002-031.u4.p22.s2
Cílem u této úpravy je zejména naplnění zásady horizontální spravedlnosti , to znamená principu , který směřuje ke zdanění příjmů stejnou sazbou bez ohledu na zdroj . ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s1
Novela zákona o dani z příjmů a zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů mění metodu tvorby technických rezerv pojišťovny pro účely daně z příjmu právnických osob . ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s2
V souladu s cílem deklarovaným v programovém prohlášení vlády , že daňově uznatelné technické rezervy budou nově vázány na pravidla obsažená v evropské směrnici Solvency II , se navrhuje konstruovat daňovou uznatelnost rezerv dle zásad , které platí pro ostatní rezervy , tedy odvozovat daňovou účinnost rezerv dle pevného administrativního ukazatele . ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s3
Tato metoda je objektivnější , představuje propracovaný objektivní systém kontrolovaný regulátorem a založený na rizicích , která dodržují všechny státy Evropské unie . ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s4
Tento systém zároveň do velké míry eliminuje možnosti daňové optimalizace prostřednictvím rezerv , zejména odkládání zdanění , které dlouhodobě tento rezort prostě má jako jediný , tento segment podnikání , má jako jediný umožněn . ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s5
Sektorové zdanění . ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s6
Toto není sektorové zdanění , je to prostě regulace , nastavení pravidel pro regulaci daňově uznatelných rezerv , ale upozorňuji , že v celé řadě států se uplatňuje sektorové zdanění . ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s7
Navrhovaná změna tedy ve srovnání s jinými členskými státy EU patří mezi benevolentnější úpravu . ps2017-034-06-002-031.u4.p23.s8
Nepřináší dodatečné zdanění , nastavuje pouze tato jednoznačná pravidla . ps2017-034-06-002-031.u4.p24.s1
Další změna , která se týká zákona o dani z příjmu . ps2017-034-06-002-031.u4.p24.s2
Doplňuje se přechodné ustanovení , jímž se odstraňuje nekoncepční zdanění úrokových příjmů plynoucích z tzv . korunových dluhopisů . ps2017-034-06-002-031.u4.p25.s1
A v poslední řadě také se navrhuje novela zákona o dani z nemovitých věcí . ps2017-034-06-002-031.u4.p25.s2
Ta reaguje na loňské diskuze ze zemědělského výboru této Poslanecké sněmovny ohledně zdanění krajinných prvků , především remízků , které mají význam zejména pro diverzitu krajiny a její retenční schopnost . ps2017-034-06-002-031.u4.p26.s1
Na návrh ministra zemědělství , zejména tedy Českého katastrálního a zeměměřického úřadu , se další změna týká zvýšení správních poplatků za zahájení řízení o povolení vkladu do katastru nemovitostí . ps2017-034-06-002-031.u4.p26.s2
Tam jsou důvody dány zejména tím , že poslední zvýšení bylo tady v roce 2012 . ps2017-034-06-002-031.u4.p26.s3
Od té doby vzrostly výdaje státního rozpočtu v této kapitole Českého katastrálního a zeměměřického úřadu o 756 mil . Kč . ps2017-034-06-002-031.u4.p26.s4
Podílí se na tom zejména celá řada nových úkonů , které byly spojeny s novelou , s novým občanským zákoníkem . ps2017-034-06-002-031.u4.p27.s1
Další opatření , které je obsaženo v návrhu zákona a bylo tam dáno na návrh ministra životního prostředí , je zrušení osvobození plynu určeného pro domovní kotelny , což je opatření , které má ryze důvod ochrany životního prostředí , protože s tím , že bylo zavedeno toto osvobození , tak vzrostl velký počet domácích kotelen u bytových domů , což prostě ohrožuje životní prostředí , a proto požádal ministr životního prostředí o tuto úpravu . ps2017-034-06-002-031.u4.p28.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-034-06-002-031.u4.p28.s2
Samozřejmě jsem připravena reagovat na další debatu . ps2017-034-06-002-031.u4.p28.s3
Děkuji . ps2017-034-06-002-031.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-034-06-002-031.u5.p1.s2
Dobré dopoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , členové vlády . ps2017-034-06-002-031.u5.p1.s3
To bylo úvodní slovo místopředsedkyně vlády a ministryně financí Aleny Schillerové a já konstatuji , že jsme v prvém čtení přikázali k projednání tento text rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-034-06-002-031.u5.p1.s4
Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 509 / 2 . ps2017-034-06-002-031.u5.p2.s1
Ještě než se ujme slova zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Milan Feranec a bude nás informovat o projednání návrhu ve výboru , případně pozměňovací návrhy odůvodní , konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny , a to od Marie Pěnčíkové , která se od 25 . září do pátku 27 . září do konce jednacího dne omlouvá ze zdravotních důvodů . ps2017-034-06-002-031.u5.p3.s1
Nyní tedy pan zpravodaj a potom zahájíme rozpravu . ps2017-034-06-002-031.u5.p3.s2
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-034-06-002-031.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-034-06-002-031.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , dámy a pánové , jako zpravodaj krátce jenom k tomuto zákonu , jenom technicky . ps2017-034-06-002-031.u6.p1.s3
Vláda ho předložila Sněmovně dne 13 . 6 . 2019 . ps2017-034-06-002-031.u6.p1.s4
První čtení bylo ukončeno 10 . 7 . 2019 s tím , že garančním výborem byl určen rozpočtový výbor . ps2017-034-06-002-031.u6.p2.s1
Dále bych vás seznámil s usnesením rozpočtového výboru z 28 . schůze ze dne 18 . září 2019 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů . ps2017-034-06-002-031.u6.p2.s2
Jak už bylo řečeno , je to sněmovní tisk 509 / 2 , nicméně já ho krátce okomentuji . ps2017-034-06-002-031.u6.p2.s3
Všichni ho tedy máte k dispozici . ps2017-034-06-002-031.u6.p3.s1
Rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně , aby vládní návrh zákona , kterým se mění zákony , schválila ve znění těchto pozměňovacích návrhů - a já krátce , jenom velmi krátce vysvětlím přijaté pozměňovací návrhy : ps2017-034-06-002-031.u6.p4.s1
První se týká úpravy zdanění výher z hazardních her cen účtenkové loterie . ps2017-034-06-002-031.u6.p4.s2
To je ta záležitost , kde se navrhuje výše hranice pro zdanění místo původních 100 tis . na 1 mil . Kč . ps2017-034-06-002-031.u6.p4.s3
To byla první změna . ps2017-034-06-002-031.u6.p5.s1
Další změna je úprava přechodných ustanovení u spotřebních daní . ps2017-034-06-002-031.u6.p5.s2
Jedná se vlastně o trošku technické úpravy . ps2017-034-06-002-031.u6.p6.s1
Další změnou je zachování osvobození plynu určeného pro domovní kotelny od daně z plynu . ps2017-034-06-002-031.u6.p7.s1
A poslední změnou je změna ve výši některých sazeb daně z hazardních her u automatů - místo 35 číslo 38 . ps2017-034-06-002-031.u6.p8.s1
Opakuji znovu , máte tento dokument , tisk 509 / 2 . ps2017-034-06-002-031.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevřu rozpravu , do které je zatím přihlášeno devět do obecné rozpravy a devět do podrobné rozpravy . ps2017-034-06-002-031.u7.p1.s2
První je s přednostním právem předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek . ps2017-034-06-002-031.u7.p1.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2017-034-06-002-031.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-034-06-002-031.u8.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , paní ministryně velmi podrobně zdůvodnila svůj návrh . ps2017-034-06-002-031.u8.p1.s3
Udělala to poctivě i na rozpočtovém výboru . ps2017-034-06-002-031.u8.p1.s4
Prakticky stejnými slovy , omlouvám se tedy členům rozpočtového výboru , že i ode mě uslyší podruhé reakci na předložený návrh zákona i na slova paní ministryně . ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s1
Za prvé chci říci , že není úplně poctivé , když vláda zdůvodňuje svůj návrh především bojem se závislostí . ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s2
Nezpochybňuji samozřejmě , že jak na nikotinu , tak na alkoholu , tak na hazardních hrách vzniká závislost , ale kdyby byla skutečně vláda motivována bojem se závislostí , pak by zcela jistě zvýšení daňové zátěže u těchto komodit bylo vyváženo snížením některých jiných daní , zejména odvodů , které se vážou k pracovnímu místu , neboť jistě ani vládě , ani Světové zdravotnické organizaci nemůže vadit závislost na práci . ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s3
Nicméně na rozpočtovém výboru paní ministryně zcela kategoricky odmítala snížení jednotlivých pozměňujících návrhů , ať už se to týkalo sazby , nebo ať už se týkalo zvýšení odpočtu na poplatníka . ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s4
Tedy pardon , slevy na poplatníka . ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s5
Takže je evidentní , že motivem předložení tohoto návrhu není boj se závislostí , ale že to je prostá snaha o zvýšení daňové zátěže občanů a zvýšení příjmů státního rozpočtu , přičemž upozorňuji , že nikdy v minulosti nebyla daňová kvóta tak vysoko , jako je právě v letošním roce . ps2017-034-06-002-031.u8.p2.s6
A tento návrh ji samozřejmě posune ještě mnohem blíže k číslu čtyři , zatímco by měla klesat k číslu tři . ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s1
Je to dobře vidět i na návrhu , který se vrací k roku 2015 se zdaněním hazardních her . ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s2
Zatímco ty nejnebezpečnější hazardní hry vládní návrh ponechává v sazbě 35 % , ty mnohem méně nebezpečné , u těch méně nebezpečných daň zvyšuje . ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s3
Mám tedy opačný názor než paní ministryně a domnívám se , že návrh rozpočtového výboru , který byl přijat a mění vládní návrh , mnohem lépe naplňuje onen motiv boje se závislostí . ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s4
Paní ministryně v souvislosti s hazardními hrami vzpomíná na analýzy roku 2015 . ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s5
Já si spolu s ní myslím , že jsou skutečně velmi kvalitní , a rád bych jí připomněl , že v materiálech Ministerstva financí z roku 2015 na základě těchto analýz v roce 2015 Ministerstvo financí jednoznačně odmítlo zdaňovat výhry z loterií , z hazardních her . ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s6
Zdaňování výher označilo jako neefektivní a nespravovatelné . ps2017-034-06-002-031.u8.p3.s7
Takže prosím , paní ministryně , chcete - li se vrátit do roku 2015 , pojďme se tam vrátit včetně tohoto stanoviska , které Ministerstvo financí během čtyř let naprosto nepochopitelně přehodnotilo a navrhuje nám zdanění výher . ps2017-034-06-002-031.u8.p4.s1
My jsme v zásadě připraveni podpořit jak zvýšení spotřební daně u tabáku , u lihu , tak zvýšení daní z hazardu za předpokladu , že minimálně ve stejném ekvivalentu finančního objemu budou jiné daně , zejména tedy doufám daně z příjmu fyzických osob , sníženy . ps2017-034-06-002-031.u8.p4.s2
Jinak z naší strany ta podpora nepřipadá v úvahu . ps2017-034-06-002-031.u8.p4.s3
Z toho důvodu se domnívám , že by bylo ideální , kdyby si vláda tento návrh vzala , přepracovala ho a v tomto smyslu předložila Poslanecké sněmovně , a proto předložím v první řadě návrh na přepracování . ps2017-034-06-002-031.u8.p5.s1
Pokud nebude přijat , tak dovolte , abych krátce zdůvodnil dva pozměňující návrhy , ke kterým se přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-034-06-002-031.u8.p5.s2
Promiňte . . . které předložím v podrobné rozpravě . ps2017-034-06-002-031.u8.p6.s1
První se týká daně z příjmů fyzických osob . ps2017-034-06-002-031.u8.p6.s2
Vláda v tomto volebním období i v minulém volebním období má ve svém programovém prohlášení zrušení superhrubé mzdy , přičemž cudně zamlčuje , že superhrubá mzda už byla zrušena zákonem platným z roku 2012 s účinností k 1 . 1 . 2015 . ps2017-034-06-002-031.u8.p6.s3
Současné vládní strany zrušily zrušení superhrubé mzdy ještě dříve , než tento platný zákon mohl vzejít v účinnost , a tak si tu superhrubou mzdu ponechaly a navzájem se každý rok ujišťují , že už ji konečně zruší . ps2017-034-06-002-031.u8.p6.s4
Zatím k tomu nedošlo . ps2017-034-06-002-031.u8.p6.s5
Mně připadá tento návrh zákona velmi vhodný k tomu , abychom konečně to vládní prohlášení naplnili , a tady tedy vládě vycházím vlídně vstříc a předkládám pozměňující návrh , který ruší superhrubou mzdu a stanovuje devatenáctiprocentní sazbu daně z hrubé mzdy . ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s1
Druhý pozměňující návrh se týká zdanění technických rezerv , o kterých paní ministryně již hovořila . ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s2
Prosím pěkně , netajím se tím , že z celého toho balíku daňových změn , který projednáváme , tohle pokládám za naprosto nejnebezpečnější a nejškodlivější návrh . ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s3
Není diskutován poprvé . ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s4
Byla s tím konfrontována řada ministrů v minulosti , ať už z ODS , ze sociální demokracie , z KDU , či z TOP 09 , a všichni po diskuzi s odborníky a regulátorem , Českou národní bankou , vyhodnotili takový nápad za škodlivý pro českou ekonomiku a nebezpečný . ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s5
Já si nepamatuji žádný návrh Ministerstva financí v minulosti , ať už tady byly levicové , či pravicové vlády , které by cíleně oslabovaly robustnost finančního sektoru v České republice . ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s6
Prosím pěkně , jsme deset let od lehmanovské krize a já bych rád připomněl , že Česká republika byla jednou ze čtyř zemí v OECD , kde nemusel daňový poplatník intervenovat ve prospěch stability finančního sektoru . ps2017-034-06-002-031.u8.p7.s7
Nemusel , protože jsme měli velmi dobrou kapitálovou přiměřenost bank a velmi robustní rezervy u pojišťoven . ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s1
Paní ministryně , nebo vláda , přichází s návrhem , kdy chce tyto robustní rezervy oslabit tím , že bude zdaněno cokoliv , co bude nad rámec směrnice Solvency II Evropské unie . ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s2
Prosím pěkně , připomínám , že ta směrnice byla reakcí na finanční krizi . ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s3
Já jsem patřil k těm , kteří ještě dojednávali , a právě proto , aby byly v rámci Evropské unie nějaké minimální rezervy , tak byly onou směrnicí stanoveny povinné minimální rezervy . ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s4
Ale ty minimální ještě neznamenají , že jsou dostatečné . ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s5
Pochopitelně , že jak Česká národní banka . . . ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s6
Je v zájmu jak České národní banky , tak . . . ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s7
Nebo Česká národní banka je přesvědčena , že je v zájmu stability finančního sektoru , aby ty rezervy byly mnohem větší . ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s8
Ale vláda říká : cokoliv budete mít nad toto povinné minimum , my vám zdaníme . ps2017-034-06-002-031.u8.p8.s9
To znamená , vláda chce tlačit ty pojišťovny do velmi malých , mnohem menších rezerv , než mají teď , a zvyšovat riziko vůči budoucím mimořádným situacím a oslabovat stabilitu finančního sektoru . ps2017-034-06-002-031.u8.p9.s1
Zdůrazňuji , že jsme všichni dvacet let zpátky takový krok odmítli jako riskantní a škodlivý pro českou ekonomiku , a žaluji vládu , že předkládá něco , co je riskantního a škodlivého pro českou ekonomiku , byť Česká národní banka zůstává konzistentní ve svém stanovisku a s tímto návrhem nesouhlasí . ps2017-034-06-002-031.u8.p9.s2
V připomínkovém řízení regulátor vyjádřil nesouhlas s tímto návrhem . ps2017-034-06-002-031.u8.p9.s3
Přesto vláda pro jednorázových 10 mld . vybraných během dvou let chce poškodit českou ekonomiku a stabilitu finančního sektoru , protože po nás potopa . ps2017-034-06-002-031.u8.p10.s1
Paradoxem tohoto návrhu a jeho důsledkem je skutečnost , že také zvýší motivaci zahraničních vlastníků k odlivu dividend ze země .