|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-12 ps2017-034-03-007-314 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

314. Informace ministra zdravotnictví o situaci ve zdravotnictví

Date2019-09-12
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/314
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034093.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 482 • previousnext

ps2017-034-03-007-314.u4.p3.s3 Česko zápasí s dlouhodobě neřešeným nedostatkem kvalifikovaného personálu v akutní lůžkové péči.
ps2017-034-03-007-314.u4.p3.s4 Řadě lůžkových zdravotnických zařízení chybí peníze na potřebné rekonstrukce a kvalitní vybavení.
ps2017-034-03-007-314.u4.p3.s5 Na vině je i soustavné podfinancování zdravotnictví.
ps2017-034-03-007-314.u4.p4.s1 Řešení spočívá na jedné straně v systémovém nastavení příjmů do veřejného zdravotního pojištění v podobě pravidelného automatického navyšování plateb za státní pojištěnce a zároveň v narovnání neopodstatněných rozdílů v úhradách zdravotní péče.
ps2017-034-03-007-314.u4.p4.s2 Je nezbytné konečně zavést kultivovaný systém hrazení péče podle diagnóz, změnit organizaci práce v nemocnicích směrem k omezení přesčasů, přehodnotit role jednotlivých profesí, směřovat ke společnému lůžkovému fondu a jednodenní chirurgii.
ps2017-034-03-007-314.u4.p4.s3 Důležitá je i reforma primární péče a posílení role praktických lékařů s důrazem na prevenci a odpovědnost pacientů za své zdraví.
ps2017-034-03-007-314.u4.p4.s4 Je nutné vytvořit síť moderních nemocnic garantovanou státem.
ps2017-034-03-007-314.u4.p4.s5 Celý systém se neobejde bez dobrého fungování ambulantní péče a vytvoření 20 let slibované koncepce dlouhodobé paliativní a domácí péče včetně stanovení jasného financování zdravotně-sociálního pomezí.
ps2017-034-03-007-314.u4.p5.s1 Českému zdravotnictví také výrazně chybí větší průnik některých lékařských oborů a zatraktivnění profese sester.
ps2017-034-03-007-314.u4.p5.s2 To je velký úkol pro systém vzdělávání v oblasti lékařských i nelékařských povolání.
ps2017-034-03-007-314.u4.p5.s3 Poslední novely příslušných zákonů se příliš nepovedly.
ps2017-034-03-007-314.u4.p5.s4 V neposlední řadě je velice důležité zavést objektivní kritéria hodnocení kvality a pokračovat v elektronizaci zdravotnictví.
ps2017-034-03-007-314.u4.p6.s1 Profesní komory, odbory, Asociace malých nemocnic a také poskytovatelé domácí péče začali v poslední době hlasitě volat po tom, aby se rozpustily rezervy na účtech zdravotních pojišťoven.
ps2017-034-03-007-314.u4.p6.s2 Tyto rezervy řádově v desítkách miliard poskytují v případě poklesu ekonomiky pojistku, aby se pojišťovny okamžitě neocitly v deficitu, a údaje o výši těchto rezerv se liší.
ps2017-034-03-007-314.u4.p6.s3 Obránci zachování těchto zůstatků udávají, že v současnosti je na účtech pojišťoven přesně 20 mld. korun přímo určených pro hrazení nákladů na zdravotní péči a dalších asi 30 mld. korun na různých účelových fondech.
ps2017-034-03-007-314.u4.p6.s4 Jde o fond prevence, fond na provoz a investice pojišťoven a povinný rezervní fond, kde pouze VZP uložila více peněz, než je symbolické zákonné minimum.
ps2017-034-03-007-314.u4.p7.s1 Rezerva v pravém slova smyslu, tedy peníze uložené na rezervním fondu, činí nyní u VZP 15 miliard a u zaměstnaneckých pojišťoven jde podle zákona o 1,5 procenta průměrných ročních výdajů základního fondu zdravotního pojištění dané pojišťovny za bezprostředně předcházející tři kalendářní roky.
ps2017-034-03-007-314.u4.p7.s2 Tyto peníze by měly pokrýt rozumný meziroční nárůst nákladů z důvodu inflace, stárnutí populace a vstupu nových, nákladných způsobů léčby i inovativních léčivých přípravků.
ps2017-034-03-007-314.u4.p7.s3 Rezervy zdravotních pojišťoven pomůžou v případě krize dodat do systému chybějící prostředky tak, aby výpadek nepocítili poskytovatelé ani pojištěnci, kterým by v opačném případě mohlo hrozit snížení dostupnosti péče.
ps2017-034-03-007-314.u4.p8.s1 Pokud by jeden rok pojistné nenarostlo, musely by zdravotní pojišťovny použít jen na jeden rok rezervy ve výši 15 20 miliard a spoléhat na mimořádnou rozpočtovou dotaci.
ps2017-034-03-007-314.u4.p8.s2 Dle odborů a zaměstnavatelů je ale na účtech zdravotních pojišťoven přes 55 miliard korun, to je desetkrát více, než ukládá zákon.
ps2017-034-03-007-314.u4.p8.s3 Protože jde o systém průběžný, to znamená, vždy na začátku měsíce přicházejí peníze z odvodů, nehrozí žádná katastrofa ani při snížení současné rezervy.
ps2017-034-03-007-314.u4.p9.s1 Kromě současného rozpuštění rezerv, které pomůže naplnit ty nejpalčivější finanční požadavky, je nezbytné učinit všechny kroky k navýšení veřejných finančních prostředků, tak abychom se alespoň přiblížili k vyspělým evropským zemím ve vydávaném procentu HDP na zdravotnictví.
ps2017-034-03-007-314.u4.p9.s2 Naši pacienti rozhodně potřebují moderní a finančně stabilizovanou zdravotní péči.
ps2017-034-03-007-314.u4.p9.s3 Jde o jejich zdraví a životy.
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s1 S obavou sledujeme opakované snahy o snížení významu, omezení či úplné zrušení plateb za státní pojištěnce.
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s2 Těch je nyní 5,9 milionu a za každého platí stát v roce 2019 1 018 korun měsíčně.
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s3 Potřeba by bylo navýšení na 1 600 korun za měsíc.
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s4 Tyto návrhy ze strany ministryně financí i ministra zdravotnictví jsou o to nepochopitelnější, že se odborníci jasně shodli na tom, že je vhodné fiskální prostor českého zdravotnictví skládat ze dvou základních částí.
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s5 Z procenta příjmů ekonomicky aktivních osob a z valorizované platby za státní pojištěnce ze státního rozpočtu.
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s6 Důvodem je potřeba předvídatelných a stabilních příjmů do systému veřejného zdravotního pojištění.
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s7 Systém veřejného zdravotního pojištění vznikl na základě celospolečenského konsenzu a vycházel ze solidarity a přerozdělování, které by neměly podléhat nevhodným zásahům vlády.
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s8 V letech 2010 2013 přišel systém díky zmrazení plateb za státní pojištěnce o 18 miliard korun.
ps2017-034-03-007-314.u4.p11.s1 Finanční udržitelnost systému je ústavní hodnotou, protože znamená právě to rovné právo na dostupnost zdravotní péče.
ps2017-034-03-007-314.u4.p11.s2 Význam příspěvku od státu se zvyšuje v období propadu ekonomiky.
ps2017-034-03-007-314.u4.p11.s3 Nárůst nezaměstnanosti o jedno procento rovná se okamžitý propad ve zdravotním pojištění o přibližně 6 miliard a bude narůstat v souvislosti se stárnutím obyvatel.
ps2017-034-03-007-314.u4.p11.s4 Za posledních třicet let se zvýšil počet obyvatel nad 65 let o 50 procent.
ps2017-034-03-007-314.u4.p12.s1 Z těchto důvodů KSČM opakovaně navrhuje, a i nyní leží tento návrh ve Sněmovně, uzákonění pravidelné valorizace plateb za státní pojištěnce.
ps2017-034-03-007-314.u4.p12.s2 Poprvé byl tento návrh předložen již 17. 2. 2016.
ps2017-034-03-007-314.u4.p12.s3 Pro KSČM je nepřijatelné vytvářet omezováním veřejných státních finančních prostředků nedostatek, a tím otevírat prostor pro zvyšování spoluúčasti pacientů, již formou přímých plateb, doplatků, komerčního nebo dvojsložkového pojištění.
ps2017-034-03-007-314.u4.p12.s4 Je evidentní, že současná řešení problémů s výpadkem dostupnosti zdravotní péče v oblasti praktického lékařství, stomatologické a další potřebné péče, včetně léčivých přípravků na recept, nejsou koncepční.
ps2017-034-03-007-314.u4.p12.s5 Systém, pokud fungovat, musí být provázaný a jakákoliv vlastnická forma zařízení musí mít povinnost fungovat v systému nikoliv podle svých záměrů, jinak nejde o síť a není možné při jiném způsobu zajistit regionální dostupnost.
ps2017-034-03-007-314.u4.p13.s1 Právo vlastnit nezakládá zbavení se povinnosti státu poskytovat zdravotní péči občanům, nikoliv však za úplatu samotným občanem.
ps2017-034-03-007-314.u4.p13.s2 Opatření Ministerstva zdravotnictví, dotační programy na zřizování praxí i zdravotních pojišťoven, navyšování úhrad dotačními programy zatím nejsou příliš účinná.
ps2017-034-03-007-314.u4.p13.s3 Selhává i dosavadní systém hrazení a organizace péče poskytovatelům, a vzniká tak postupně regionální nedostupnost nejen ambulantní, ale také nemocniční, následné domácí, paliativní a hospicové péče.
ps2017-034-03-007-314.u4.p14.s1 Stát dlouhodobě selhává i v oblasti strategických investic do jím zřizovaných zdravotnických zařízení.
ps2017-034-03-007-314.u4.p14.s2 Nyní je potřeba kolem 70 miliard korun, ale Ministerstvo zdravotnictví opakovaně tyto finanční prostředky s Ministerstvem financí nevyjednalo.
ps2017-034-03-007-314.u4.p14.s3 V březnu 2019 se pan ministr vyjádřil, že stav nemocnic zřizovaných státem je žalostný.
ps2017-034-03-007-314.u4.p14.s4 Stát zaspal v oblasti investic a potřeba je 73 miliard korun.
ps2017-034-03-007-314.u4.p14.s5 Ministerstvo zdravotnictví mělo k dispozici 1,3 miliardy, ale ministr přesto žádné další peníze nepožadoval.
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s1 Velmi závažná je situace v oblasti lékové politiky.
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s2 Léčivé přípravky jsou bohužel z pohledu obchodního práva komoditou, zbožím, stejně jako kterákoliv jiná obchodovatelná položka.
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s3 Jednání v rámci Evropské unie o tom, aby se to změnilo, když jde o léky hrazené z veřejných peněz, je zatím neúspěšné.
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s4 Z tohoto důvodu dochází často k výpadkům v dostupnosti některých léků na recept v lékárnách.
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s5 Svůj díl odpovědnosti nese také Státní úřad pro kontrolu léčiv, který se ale ze své činnosti zodpovídá Ministerstvu zdravotnictví.
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s6 K farmaceutickým firmám, distributorům a lékárnám lze být vstřícný jen do určité míry.
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s7 Stát jako zadavatel veřejné služby, spotřebitel a hlavní plátce se musí zasadit o zabezpečení základní potřeby pacientů.
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s1 Dalším závažným a dlouhodobě neřešeným problémem a stále častěji ohrožujícím poskytování zdravotní péče je nedostatek zdravotnických pracovníků, především lékařů a sester.
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s2 Aktuálně chybí 5 500 sester a dalšího personálu v nepřetržitých provozech lůžkových zdravotnických zařízení.
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s3 Regionálně je ale nedostupná i další péče.
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s4 Vše souvisí především s trvalým podfinancováním systému zdravotnictví.
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s5 Česká republika stále nedosahuje ani průměru 9 procent hrubého domácího produktu, jak je doporučováno ve výdajích na zdravotnictví, a Česká republika vydává na zdravotnictví pouze 6,8 (procenta)hrubého domácího produktu.
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s6 A následným neplněním slibů a požadavků na výši platů a mezd, trvajícími rozdíly mezi platy a mzdami, špatným systémem vzdělávání lékařských i nelékařských pracovníků a prakticky nedodržováním zákoníku práce.
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s1 Ministerstvo zdravotnictví přitom nevěnuje dostatečnou pozornost upozorněním jak zdravotnických odborů, tak pracovníků ve zdravotnictví, zaměstnavatelů a samotných pacientů na tento neutěšený stav.
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s2 Výhrady odborů bagatelizuje s odkazem na absolutní čísla.
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s3 Do zdravotnictví jde 320 miliard s každoročním navýšením o 20 25 miliard.
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s4 Odbory v rámci krizového štábu proti kolapsu zdravotnictví nyní začaly s protestními akcemi spojenými s peticí, podobně jako Děkujeme, odcházíme z let 2010 a 2011.
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s5 Trvají na slibu 10procentního navýšení mezd - potom by bylo třeba navýšit i platby od pojišťoven o 6 procent - daném vládou v minulém volebním období.
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s6 Ministerstvo zdravotnictví chce navyšovat jen o 3 procenta, s tím, že nyní je třeba dát peníze do rozvoje nemocnic.
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s7 Ani slibovaná 3 procenta nemusí zdravotníci v nemocnicích ve skutečnosti dostat vzhledem k očekávané 2,5procentní inflaci a dluhům z minulosti.
ps2017-034-03-007-314.u4.p18.s1 KSČM podporuje požadavky zdravotnických odborů a zaměstnavatelů a z výše uvedených důvodů požaduje, aby pan ministr zdravotnictví odpověděl na následující otázky a předložil Poslanecké sněmovně návrhy opatření na systémové řešení tak, aby bylo právo občanů České republiky na kvalitní a dostupnou zdravotní péči skutečně naplňováno.
ps2017-034-03-007-314.u4.p19.s1 Otázka číslo jedna je, jaký koncept finančního zabezpečení chce zvolit Ministerstvo zdravotnictví v dlouhodobém horizontu pro zajištění kvality teritoriální a finanční dostupnosti zdravotní péče na území České republiky, zejména v regionech, kde hrozí, nebo tato péče již zjevně chybí.
ps2017-034-03-007-314.u4.p19.s2 Jakým způsobem chce ministerstvo zajistit financování rozvoje základní sítě ambulantních lékařů a lůžkových zdravotnických zařízení, s přihlédnutím k regionálním specifikům?
ps2017-034-03-007-314.u4.p20.s1 Za druhé.
ps2017-034-03-007-314.u4.p20.s2 Jakým způsobem zajistí Ministerstvo zdravotnictví dlouhodobou stabilitu dostupnosti léků, které sice mají být povinně dostupné v lékárnách, ale jejichž opakované výpadky, a to i u závažných diagnóz, se objevují stále častěji?
ps2017-034-03-007-314.u4.p21.s1 Za třetí.
ps2017-034-03-007-314.u4.p21.s2 Jaké kroky podnikne ministerstvo v krátkodobém a dlouhodobém horizontu pro stabilizaci personálního obsazení jednotlivých stupňů poskytování zdravotní péče, omlazování zdravotnického personálu, středního a lékařského personálu a nezbytné investice pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví?
ps2017-034-03-007-314.u4.p22.s1 Za čtvrté.
ps2017-034-03-007-314.u4.p22.s2 Jakým způsobem je zajištěno, aby finanční prostředky z Evropské unie, které mají být směřovány do sektoru zdravotnictví, byly účelně využity?
ps2017-034-03-007-314.u4.p23.s1 Za páté.
ps2017-034-03-007-314.u4.p23.s2 Jak chce ministerstvo řešit situaci s nedostatkem kvalifikovaných zdravotnických pracovníků?
ps2017-034-03-007-314.u4.p24.s1 Za šesté.
ps2017-034-03-007-314.u4.p24.s2 Jak Ministerstvo zdravotnictví připraveno řešení k urychlenému zvýšení počtu lůžek v následné péči a také lůžek pro seniory s regionální dostupností?
ps2017-034-03-007-314.u4.p25.s1 Za sedmé.
ps2017-034-03-007-314.u4.p25.s2 Ministerstvo zdravotnictví vypracovanou objektivní analýzu stavu personálního a přístrojového vybavení a technického stavu zdravotnických zařízení, je zřizovatelem stát, kraj, či jiné subjekty?
ps2017-034-03-007-314.u4.p26.s1 Je to mnoho otázek, na které bychom my poslanci rádi znali odpovědi, protože péče o pacienty v České republice, věřím, je na dobré úrovni, ale vždy jsou rezervy.
ps2017-034-03-007-314.u4.p26.s2 A to, co jsem zde přednesl, relevantní základ a vás, pane ministře, žádám, abyste zodpověděl na tyto otázky.
ps2017-034-03-007-314.u4.p26.s3 Děkuji.
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s2 Přečtu ještě čtyři omluvy.
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s3 Z pracovních důvodů se mezi a omlouvá paní poslankyně Monika Červíčková.
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s4 Dále se omlouvá paní poslankyně Jana Pastuchová od do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s5 Dále se omlouvá pan poslanec Jiří Mihola dnes mezi 9. a . hodinou z pracovních důvodů.
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s6 To mi dorazilo nějak opožděně.
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s7 Je to dnes?
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s8 Je to dnes.
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s9 Dále paní poslankyně Lucie Šafránková od hodin do konce jednacího dne z důvodu pracovního jednání mimo Prahu ve volebním kraji.
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s10 A dále pan poslanec Jiří Kobza od 14 hodin do konce jednacího dne z důvodu pracovního jednání ve volebním kraji mimo Sněmovnu.
ps2017-034-03-007-314.u5.p2.s1 Nyní tedy zahajuji všeobecnou rozpravu.
ps2017-034-03-007-314.u5.p2.s2 Požádám o vystoupení.

Text viewDownload CoNNL-U