ps2017-034-03-007-314.u4.p3.s3
| Česko zápasí s dlouhodobě neřešeným nedostatkem kvalifikovaného personálu v akutní lůžkové péči. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p3.s4
| Řadě lůžkových zdravotnických zařízení chybí peníze na potřebné rekonstrukce a kvalitní vybavení. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p3.s5
| Na vině je i soustavné podfinancování zdravotnictví. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p4.s1
| Řešení spočívá na jedné straně v systémovém nastavení příjmů do veřejného zdravotního pojištění v podobě pravidelného automatického navyšování plateb za státní pojištěnce a zároveň v narovnání neopodstatněných rozdílů v úhradách zdravotní péče. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p4.s2
| Je nezbytné konečně zavést kultivovaný systém hrazení péče podle diagnóz, změnit organizaci práce v nemocnicích směrem k omezení přesčasů, přehodnotit role jednotlivých profesí, směřovat ke společnému lůžkovému fondu a jednodenní chirurgii. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p4.s3
| Důležitá je i reforma primární péče a posílení role praktických lékařů s důrazem na prevenci a odpovědnost pacientů za své zdraví. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p4.s4
| Je nutné vytvořit síť moderních nemocnic garantovanou státem. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p4.s5
| Celý systém se neobejde bez dobrého fungování ambulantní péče a vytvoření 20 let slibované koncepce dlouhodobé paliativní a domácí péče včetně stanovení jasného financování zdravotně-sociálního pomezí. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p5.s1
| Českému zdravotnictví také výrazně chybí větší průnik některých lékařských oborů a zatraktivnění profese sester. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p5.s2
| To je velký úkol pro systém vzdělávání v oblasti lékařských i nelékařských povolání. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p5.s3
| Poslední novely příslušných zákonů se příliš nepovedly. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p5.s4
| V neposlední řadě je velice důležité zavést objektivní kritéria hodnocení kvality a pokračovat v elektronizaci zdravotnictví. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p6.s1
| Profesní komory, odbory, Asociace malých nemocnic a také poskytovatelé domácí péče začali v poslední době hlasitě volat po tom, aby se rozpustily rezervy na účtech zdravotních pojišťoven. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p6.s2
| Tyto rezervy řádově v desítkách miliard poskytují v případě poklesu ekonomiky pojistku, aby se pojišťovny okamžitě neocitly v deficitu, a údaje o výši těchto rezerv se liší. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p6.s3
| Obránci zachování těchto zůstatků udávají, že v současnosti je na účtech pojišťoven přesně 20 mld. korun přímo určených pro hrazení nákladů na zdravotní péči a dalších asi 30 mld. korun na různých účelových fondech. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p6.s4
| Jde o fond prevence, fond na provoz a investice pojišťoven a povinný rezervní fond, kde pouze VZP uložila více peněz, než je symbolické zákonné minimum. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p7.s1
| Rezerva v pravém slova smyslu, tedy peníze uložené na rezervním fondu, činí nyní u VZP 15 miliard a u zaměstnaneckých pojišťoven jde podle zákona o 1,5 procenta průměrných ročních výdajů základního fondu zdravotního pojištění dané pojišťovny za bezprostředně předcházející tři kalendářní roky. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p7.s2
| Tyto peníze by měly pokrýt rozumný meziroční nárůst nákladů z důvodu inflace, stárnutí populace a vstupu nových, nákladných způsobů léčby i inovativních léčivých přípravků. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p7.s3
| Rezervy zdravotních pojišťoven pomůžou v případě krize dodat do systému chybějící prostředky tak, aby výpadek nepocítili poskytovatelé ani pojištěnci, kterým by v opačném případě mohlo hrozit snížení dostupnosti péče. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p8.s1
| Pokud by jeden rok pojistné nenarostlo, musely by zdravotní pojišťovny použít jen na jeden rok rezervy ve výši 15 až 20 miliard a spoléhat na mimořádnou rozpočtovou dotaci. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p8.s2
| Dle odborů a zaměstnavatelů je ale na účtech zdravotních pojišťoven přes 55 miliard korun, to je desetkrát více, než ukládá zákon. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p8.s3
| Protože jde o systém průběžný, to znamená, vždy na začátku měsíce přicházejí peníze z odvodů, nehrozí žádná katastrofa ani při snížení současné rezervy. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p9.s1
| Kromě současného rozpuštění rezerv, které pomůže naplnit ty nejpalčivější finanční požadavky, je nezbytné učinit všechny kroky k navýšení veřejných finančních prostředků, tak abychom se alespoň přiblížili k vyspělým evropským zemím ve vydávaném procentu HDP na zdravotnictví. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p9.s2
| Naši pacienti rozhodně potřebují moderní a finančně stabilizovanou zdravotní péči. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p9.s3
| Jde o jejich zdraví a životy. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s1
| S obavou sledujeme opakované snahy o snížení významu, omezení či úplné zrušení plateb za státní pojištěnce. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s2
| Těch je nyní 5,9 milionu a za každého platí stát v roce 2019 1 018 korun měsíčně. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s3
| Potřeba by bylo navýšení na 1 600 korun za měsíc. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s4
| Tyto návrhy ze strany ministryně financí i ministra zdravotnictví jsou o to nepochopitelnější, že se odborníci jasně shodli na tom, že je vhodné fiskální prostor českého zdravotnictví skládat ze dvou základních částí. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s5
| Z procenta příjmů ekonomicky aktivních osob a z valorizované platby za státní pojištěnce ze státního rozpočtu. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s6
| Důvodem je potřeba předvídatelných a stabilních příjmů do systému veřejného zdravotního pojištění. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s7
| Systém veřejného zdravotního pojištění vznikl na základě celospolečenského konsenzu a vycházel ze solidarity a přerozdělování, které by neměly podléhat nevhodným zásahům vlády. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p10.s8
| V letech 2010 až 2013 přišel systém díky zmrazení plateb za státní pojištěnce o 18 miliard korun. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p11.s1
| Finanční udržitelnost systému je ústavní hodnotou, protože znamená právě to rovné právo na dostupnost zdravotní péče. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p11.s2
| Význam příspěvku od státu se zvyšuje v období propadu ekonomiky. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p11.s3
| Nárůst nezaměstnanosti o jedno procento rovná se okamžitý propad ve zdravotním pojištění o přibližně 6 miliard a bude narůstat v souvislosti se stárnutím obyvatel. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p11.s4
| Za posledních třicet let se zvýšil počet obyvatel nad 65 let o 50 procent. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p12.s1
| Z těchto důvodů KSČM opakovaně navrhuje, a i nyní leží tento návrh ve Sněmovně, uzákonění pravidelné valorizace plateb za státní pojištěnce. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p12.s2
| Poprvé byl tento návrh předložen již 17. 2. 2016. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p12.s3
| Pro KSČM je nepřijatelné vytvářet omezováním veřejných státních finančních prostředků nedostatek, a tím otevírat prostor pro zvyšování spoluúčasti pacientů, ať již formou přímých plateb, doplatků, komerčního nebo dvojsložkového pojištění. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p12.s4
| Je evidentní, že současná řešení problémů s výpadkem dostupnosti zdravotní péče v oblasti praktického lékařství, stomatologické a další potřebné péče, včetně léčivých přípravků na recept, nejsou koncepční. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p12.s5
| Systém, pokud má fungovat, musí být provázaný a jakákoliv vlastnická forma zařízení musí mít povinnost fungovat v systému nikoliv podle svých záměrů, jinak už nejde o síť a není možné při jiném způsobu zajistit regionální dostupnost. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p13.s1
| Právo vlastnit nezakládá zbavení se povinnosti státu poskytovat zdravotní péči občanům, nikoliv však za úplatu samotným občanem. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p13.s2
| Opatření Ministerstva zdravotnictví, dotační programy na zřizování praxí i zdravotních pojišťoven, navyšování úhrad dotačními programy zatím nejsou příliš účinná. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p13.s3
| Selhává i dosavadní systém hrazení a organizace péče poskytovatelům, a vzniká tak postupně regionální nedostupnost nejen ambulantní, ale také nemocniční, následné domácí, paliativní a hospicové péče. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p14.s1
| Stát dlouhodobě selhává i v oblasti strategických investic do jím zřizovaných zdravotnických zařízení. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p14.s2
| Nyní je potřeba kolem 70 miliard korun, ale Ministerstvo zdravotnictví opakovaně tyto finanční prostředky s Ministerstvem financí nevyjednalo. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p14.s3
| V březnu 2019 se pan ministr vyjádřil, že stav nemocnic zřizovaných státem je žalostný. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p14.s4
| Stát zaspal v oblasti investic a potřeba je 73 miliard korun. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p14.s5
| Ministerstvo zdravotnictví mělo k dispozici 1,3 miliardy, ale ministr přesto žádné další peníze nepožadoval. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s1
| Velmi závažná je situace v oblasti lékové politiky. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s2
| Léčivé přípravky jsou bohužel z pohledu obchodního práva komoditou, zbožím, stejně jako kterákoliv jiná obchodovatelná položka. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s3
| Jednání v rámci Evropské unie o tom, aby se to změnilo, když jde o léky hrazené z veřejných peněz, je zatím neúspěšné. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s4
| Z tohoto důvodu dochází často k výpadkům v dostupnosti některých léků na recept v lékárnách. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s5
| Svůj díl odpovědnosti nese také Státní úřad pro kontrolu léčiv, který se ale ze své činnosti zodpovídá Ministerstvu zdravotnictví. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s6
| K farmaceutickým firmám, distributorům a lékárnám lze být vstřícný jen do určité míry. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p15.s7
| Stát jako zadavatel veřejné služby, spotřebitel a hlavní plátce se musí zasadit o zabezpečení základní potřeby pacientů. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s1
| Dalším závažným a dlouhodobě neřešeným problémem a stále častěji ohrožujícím poskytování zdravotní péče je nedostatek zdravotnických pracovníků, především lékařů a sester. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s2
| Aktuálně chybí 5 500 sester a dalšího personálu v nepřetržitých provozech lůžkových zdravotnických zařízení. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s3
| Regionálně je ale nedostupná i další péče. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s4
| Vše souvisí především s trvalým podfinancováním systému zdravotnictví. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s5
| Česká republika stále nedosahuje ani průměru 9 procent hrubého domácího produktu, jak je doporučováno ve výdajích na zdravotnictví, a Česká republika vydává na zdravotnictví pouze 6,8 (procenta)hrubého domácího produktu. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p16.s6
| A následným neplněním slibů a požadavků na výši platů a mezd, trvajícími rozdíly mezi platy a mzdami, špatným systémem vzdělávání lékařských i nelékařských pracovníků a prakticky nedodržováním zákoníku práce. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s1
| Ministerstvo zdravotnictví přitom nevěnuje dostatečnou pozornost upozorněním jak zdravotnických odborů, tak pracovníků ve zdravotnictví, zaměstnavatelů a samotných pacientů na tento neutěšený stav. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s2
| Výhrady odborů bagatelizuje s odkazem na absolutní čísla. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s3
| Do zdravotnictví jde 320 miliard s každoročním navýšením o 20 až 25 miliard. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s4
| Odbory v rámci krizového štábu proti kolapsu zdravotnictví nyní začaly s protestními akcemi spojenými s peticí, podobně jako Děkujeme, odcházíme z let 2010 a 2011. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s5
| Trvají na slibu 10procentního navýšení mezd - potom by bylo třeba navýšit i platby od pojišťoven o 6 procent - daném vládou v minulém volebním období. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s6
| Ministerstvo zdravotnictví chce navyšovat jen o 3 procenta, s tím, že nyní je třeba dát peníze do rozvoje nemocnic. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p17.s7
| Ani slibovaná 3 procenta nemusí zdravotníci v nemocnicích ve skutečnosti dostat vzhledem k očekávané 2,5procentní inflaci a dluhům z minulosti. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p18.s1
| KSČM podporuje požadavky zdravotnických odborů a zaměstnavatelů a z výše uvedených důvodů požaduje, aby pan ministr zdravotnictví odpověděl na následující otázky a předložil Poslanecké sněmovně návrhy opatření na systémové řešení tak, aby bylo právo občanů České republiky na kvalitní a dostupnou zdravotní péči skutečně naplňováno. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p19.s1
| Otázka číslo jedna je, jaký koncept finančního zabezpečení chce zvolit Ministerstvo zdravotnictví v dlouhodobém horizontu pro zajištění kvality teritoriální a finanční dostupnosti zdravotní péče na území České republiky, zejména v regionech, kde hrozí, nebo tato péče již zjevně chybí. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p19.s2
| Jakým způsobem chce ministerstvo zajistit financování rozvoje základní sítě ambulantních lékařů a lůžkových zdravotnických zařízení, s přihlédnutím k regionálním specifikům? |
ps2017-034-03-007-314.u4.p20.s1
| Za druhé. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p20.s2
| Jakým způsobem zajistí Ministerstvo zdravotnictví dlouhodobou stabilitu dostupnosti léků, které sice mají být povinně dostupné v lékárnách, ale jejichž opakované výpadky, a to i u závažných diagnóz, se objevují stále častěji? |
ps2017-034-03-007-314.u4.p21.s1
| Za třetí. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p21.s2
| Jaké kroky podnikne ministerstvo v krátkodobém a dlouhodobém horizontu pro stabilizaci personálního obsazení jednotlivých stupňů poskytování zdravotní péče, omlazování zdravotnického personálu, středního a lékařského personálu a nezbytné investice pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví? |
ps2017-034-03-007-314.u4.p22.s1
| Za čtvrté. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p22.s2
| Jakým způsobem je zajištěno, aby finanční prostředky z Evropské unie, které mají být směřovány do sektoru zdravotnictví, byly účelně využity? |
ps2017-034-03-007-314.u4.p23.s1
| Za páté. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p23.s2
| Jak chce ministerstvo řešit situaci s nedostatkem kvalifikovaných zdravotnických pracovníků? |
ps2017-034-03-007-314.u4.p24.s1
| Za šesté. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p24.s2
| Jak má Ministerstvo zdravotnictví připraveno řešení k urychlenému zvýšení počtu lůžek v následné péči a také lůžek pro seniory s regionální dostupností? |
ps2017-034-03-007-314.u4.p25.s1
| Za sedmé. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p25.s2
| Má Ministerstvo zdravotnictví vypracovanou objektivní analýzu stavu personálního a přístrojového vybavení a technického stavu zdravotnických zařízení, ať už je zřizovatelem stát, kraj, či jiné subjekty? |
ps2017-034-03-007-314.u4.p26.s1
| Je to mnoho otázek, na které bychom my poslanci rádi znali odpovědi, protože péče o pacienty v České republice, věřím, je na dobré úrovni, ale vždy jsou rezervy. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p26.s2
| A to, co jsem zde přednesl, má relevantní základ a já vás, pane ministře, žádám, abyste zodpověděl na tyto otázky. |
ps2017-034-03-007-314.u4.p26.s3
| Děkuji. |
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s1
| Děkuji. |
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s2
| Přečtu ještě čtyři omluvy. |
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s3
| Z pracovních důvodů se mezi a omlouvá paní poslankyně Monika Červíčková. |
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s4
| Dále se omlouvá paní poslankyně Jana Pastuchová od do konce jednacího dne z pracovních důvodů. |
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s5
| Dále se omlouvá pan poslanec Jiří Mihola dnes mezi 9. a . hodinou z pracovních důvodů. |
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s6
| To mi dorazilo nějak opožděně. |
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s7
| Je to dnes? |
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s8
| Je to dnes. |
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s9
| Dále paní poslankyně Lucie Šafránková od hodin do konce jednacího dne z důvodu pracovního jednání mimo Prahu ve volebním kraji. |
ps2017-034-03-007-314.u5.p1.s10
| A dále pan poslanec Jiří Kobza od 14 hodin do konce jednacího dne z důvodu pracovního jednání ve volebním kraji mimo Sněmovnu. |
ps2017-034-03-007-314.u5.p2.s1
| Nyní tedy zahajuji všeobecnou rozpravu. |
ps2017-034-03-007-314.u5.p2.s2
| Požádám o vystoupení. |