ps2017-033-04-006-022.u12.p2.s1
K prvnímu pozměňovacímu návrhu , které jsou uvedeny pod č . 2813 , je tam koncepce veřejné dopravy . ps2017-033-04-006-022.u12.p2.s2
Novelou zákona o veřejných službách v přepravě cestujících , která je součástí novely zákona o dráhách , se do zákona nově zavádí celorepublikové centrální plánování veřejné dopravy . ps2017-033-04-006-022.u12.p2.s3
Pokud se má dopravní obslužnost v České republice odvíjet podle centrálního plánu , pak je nezbytné , aby jeho součástí byl i implementační plán liberalizace trhu osobní železniční dopravy na přechodné období , právě jak stanovuje čtvrtý železniční liberalizační balíček . ps2017-033-04-006-022.u12.p2.s4
Bez jeho přijetí může nastat situace , kdy dopravci z jiných členských států budou moci expandovat na náš vnitřní trh , ale dopravci , kteří mají sídlo v České republice , tuto možnost provozovat dopravu na území jiného členského státu v přechodném období mít nebudou . ps2017-033-04-006-022.u12.p2.s5
Proto navrhuji , aby první koncepce veřejné dopravy obsahovala jako povinnou součást této koncepce implementační plán liberalizace trhu , který zajistí pro dopravce transparentnost a předvídatelnost státu při nastavování podmínek liberalizace trhu ze strany státu . ps2017-033-04-006-022.u12.p3.s1
Dále také navrhuji vypustit z přechodných ustanovení povinnost obce pořídit plán dopravní obslužnosti do jednoho roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona . ps2017-033-04-006-022.u12.p3.s2
Jedná se o zásah do samosprávy obcí . ps2017-033-04-006-022.u12.p3.s3
Vzhledem k tomu , že není vyřešen clearing jízdného , nebo jednotliví dopravci , kteří se podílejí na přepravě cestujícího , navrhuji z přechodného ustanovení vypustit bez náhrady povinnost všech dopravců zajistit přepravu cestujících za jednotný tarif . ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s1
Zadruhé , můj pozměňovací návrh se týká kácení dřevin . ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s2
Jeho účelem je předložení návrhu vytvořit v rámci zákona o dráhách co nejjednodušší procesní postupy pro zajištění bezpečnosti drážní dopravy před nečekanými pády poškozených stromů , ale zejména , a to zdůrazňuji , zdravých stromů do kolejiště a následné najetí vlaků na spadlý strom končící případně vykolejením vlaků . ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s3
Cílem navržené úpravy je zejména chránit cestující a obsluhu vlaku , protože pád stromu do kolejiště znamená ohrožení životů , zdraví , bez jakýchkoli nároků na odškodnění . ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s4
Tady k tomu , pokud mohu , uvedu i čísla , která mluví za vše . ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s5
V roce 2016 bylo Správou železniční dopravní cesty evidováno 206 případů pádu stromu do kolejiště , ale v roce 2017 jich bylo dokonce 706 , v průměru téměř dva případy denně . ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s6
Pády stromů byly zaznamenány významným dílem jak z obvodů dráhy , tak z ochranného pásma dráhy . ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s7
Navrhovaná úprava nepožaduje likvidaci stromů v blízkosti dráhy , naopak umožňuje vzrůst dřevin a ten má být vyšší v závislosti na jejich vzdálenosti od tratě . ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s8
Tím je tato navrhovaná právní úprava mnohem příznivější k zájmům ochrany přírody než kupříkladu úprava slovenská , která striktně zakazuje v celém ochranném pásmu dráhy bez ohledu na vzdálenost místa , v kterém strom roste , stromy vyšší než 3 metry . ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s9
S pády stromů jsme se mohli setkat i minulé pondělí , když byla ta vichřice , tak vím , že na trati 260 stály vlaky , měly až tříhodinové zpoždění . ps2017-033-04-006-022.u12.p5.s1
Dalším pozměňovacím návrhem je návrh o mezinárodní dopravě . ps2017-033-04-006-022.u12.p5.s2
Je to pozměňovací návrh , kterým navrhuji vložit do zákona o dráhách nový pojem mezinárodní doprava . ps2017-033-04-006-022.u12.p5.s3
Definice je převzata z práva Evropské unie a má význam v liberalizovaném prostředí pro příděl kapacity dopravní cesty . ps2017-033-04-006-022.u12.p5.s4
Pojem mezinárodní doprava , se kterým zákon pracuje na několika místech - v § 3 odst . 1 , v § 32 odst . 4 a odst . 5 , nebo § 34 a odst . 4 - není přitom v zákonu vůbec definován . ps2017-033-04-006-022.u12.p6.s1
Dalším pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh o vysokorychlostní dopravě . ps2017-033-04-006-022.u12.p6.s2
Stávající zákon obsahuje pouze právní úpravu dráhy pro provozování vysokorychlostní železniční dopravy , ale zákon již nedefinuje vysokorychlostní dopravu . ps2017-033-04-006-022.u12.p6.s3
Navrhuji proto do zákona začlenit pojem vysokorychlostní doprava , který je převzatý ze čtvrtého liberalizačního balíčku . ps2017-033-04-006-022.u12.p6.s4
Vymezení vysokorychlostní dopravy je nezbytné pro stanovení míry investic do vysokorychlostní dopravy . ps2017-033-04-006-022.u12.p7.s1
Další , co bych ráda upravila , je předmět podnikání . ps2017-033-04-006-022.u12.p7.s2
Stávající předmět podnikání Českých drah , jehož úprava je z roku 2002 , je překonaný a způsobuje výkladové problémy . ps2017-033-04-006-022.u12.p7.s3
Podle platného zákona provozuje společnost České dráhy přímo ze zákona veškerou železniční dopravu , pro jejíž provozování si ji stát zřídil . ps2017-033-04-006-022.u12.p7.s4
Podle přímo závazného nařízení Evropské unie musí však České dráhy postupovat při získávání přístupu na dopravní infrastrukturu a zejména na trh veřejných služeb stejně jako ostatní dopravci . ps2017-033-04-006-022.u12.p7.s5
Proto mnou navržený předmět podnikání akceptuje nezbytnost postupu podle nařízení 13 / 70 / 2007 v platném znění , to jest nezbytná smlouva o veřejných službách pro zajištění dopravní obslužnosti z kompenzací veřejných rozpočtů nebo komerční doprava bez smlouvy . ps2017-033-04-006-022.u12.p8.s1
Čtvrtý železniční balíček pro státem zřízené železniční dopravce stanovil přechodné období deset let , ve kterém mají státy možnost implementovat liberalizaci trhu osobní dopravy postupně a řízeně , aby nedocházelo ke strukturálním otřesům na železnici - tuto skutečnost řeší navržené přechodné ustanovení - a tím bude proces liberalizace trhu transparentní pro dopravce včetně Českých drah a předvídatelný . ps2017-033-04-006-022.u12.p8.s2
V žádném případě návrh neznamená zamezení liberalizace trhu . ps2017-033-04-006-022.u12.p9.s1
Další pozměňovací návrh , který je uveden v systému pod číslem 2955 , se týká spojování vlaků . ps2017-033-04-006-022.u12.p9.s2
Současná právní úprava již dnes umožňuje Správě železniční dopravní cesty , aby při přetížení kapacity dopravní cesty činila . . . spočívající ve spojování vlaků , ale pouze jednoho dopravce . ps2017-033-04-006-022.u12.p9.s3
Liberalizací trhu osobní i nákladní železniční dopravy však stále častěji dochází k situacím , kdy více dopravců požaduje stejné přidělení atraktivní kapacity dopravní cesty . ps2017-033-04-006-022.u12.p9.s4
A aby Správa železniční dopravní cesty nebyla nucena zbytečně prohlašovat kapacitu dráhy za přetíženou , resp . aby mohla v rámci svých opatření při přetížení kapacity dopravní cesty požadovat spojení vlaků různých dopravců , měl by tento zákon právě takovéto spojování vlaků různých dopravců umožnit . ps2017-033-04-006-022.u12.p9.s5
Je samozřejmostí , že ke spojování vlaků různých dopravců může docházet , pouze pokud to je technicky možné , a zákon jednoznačně stanoví , který z dopravců nese právní odpovědnost za cestující . ps2017-033-04-006-022.u12.p10.s1
Dále jsem ještě vložila pozměňovací návrh pod písmenem (číslem) 3121 , který se zabývá platností licence strojvedoucích . ps2017-033-04-006-022.u12.p11.s1
Všechny své pozměňovací návrhy samozřejmě načtu i v podrobné rozpravě . ps2017-033-04-006-022.u12.p11.s2
Děkuji . ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s2
Paní poslankyně Kovářová . ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s3
Připraví se pan poslanec Dolínek . ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s4
Ještě jedna omluva . ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s5
Pan poslanec Špičák se omlouvá od 11.30 do konce dnešního jednání z pracovních důvodů . ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s6
Prosím , máte slovo . ps2017-033-04-006-022.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-033-04-006-022.u14.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych vám představila svůj pozměňovací návrh . ps2017-033-04-006-022.u14.p1.s3
Jedná se o úpravu , kdy se Drážní inspekci vrací oprávnění výkonu státního dozoru ve věcech drah ve vymezené oblasti , to jest v oblasti šetření mimořádných událostí v drážní dopravě a jejich prevence , včetně dozoru nad šetřením mimořádných událostí , které provádí provozovatelé dráhy a dopravce , a to aby jejich šetření bylo zejména objektivně a věcně správné co do příčin a přijímání opatření v předcházení mimořádným událostem . ps2017-033-04-006-022.u14.p2.s1
Návrh reaguje na negativní dopady novely zákona o dráhách , která je účinná od 1 . 4 . 2017 . ps2017-033-04-006-022.u14.p2.s2
Dle statistických dat vývoje nehodovosti jednoznačně totiž vyplývá zhoršení bezpečnostní situace na dráhách , která byla markantní zejména v prvním čtvrtletí roku 2019 . ps2017-033-04-006-022.u14.p2.s3
Z celkového počtu mimořádných událostí , kterých je více než 4 tisíce , se Drážní inspekce zabývá nebo může zabývat pouze nepatrnou částí , cca se jedná o 60 nehod a incidentů , které šetří ročně , zatímco za předešlé úpravy to byly cca 2 tisíce mimořádných událostí . ps2017-033-04-006-022.u14.p2.s4
Bez možnosti provádění prevence je riziko vzniku vážných nehod obrovské a případy z poslední doby ukázaly , že k vážným nehodám rozhodně nebylo daleko . ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s1
Výkon státního dozoru zároveň řeší možnosti inspektorů a jejich výjezdů na místo mimořádné události , aniž by musela Drážní inspekce zároveň ihned zahájit šetření . ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s2
To znamená , je vráceno oprávnění pro inspektory , aby přímo na místě mohli shromažďovat podklady , zhodnotit stav , vyhodnocovat skutečnosti , a teprve poté se rozhodnout , zda je daná mimořádná událost vhodná takzvaného bezpečnostního šetření . ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s3
Nyní se může rozhodovat pouze od stolu na základě oznámených skutečností , které nejsou vždy přesné . ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s4
Výkon státního dozoru zároveň řeší možnosti inspektorů k šetření pracovních podmínek a důvodu selhávání lidského činitele provozních zaměstnanců v reálném provozu . ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s5
Výkon státního dozoru řeší i provádění ověřovacích pokusů a nejrůznějších zkoušek . ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s6
Navrhovaná úprava je obdobná , jako má vyšetřovací orgán pro letecké nehody a incidenty v České republice . ps2017-033-04-006-022.u14.p4.s1
Ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím ještě v podrobné rozpravě . ps2017-033-04-006-022.u14.p4.s2
Děkuji . ps2017-033-04-006-022.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-033-04-006-022.u15.p1.s2
A poslední přihlášený do obecné rozpravy je pan poslanec Dolínek . ps2017-033-04-006-022.u15.p1.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-033-04-006-022.u16.p1.s1
Děkuji . ps2017-033-04-006-022.u16.p1.s2
Dovolte , abych vám také řekl něco k pár pozměňovacím návrhům . ps2017-033-04-006-022.u16.p1.s3
Jeden je můj , to je číslo 2637 , k tomu se také samozřejmě přihlásím v následující , další rozpravě . ps2017-033-04-006-022.u16.p1.s4
Ten se týká jiného způsobu úpravy , způsobu , jak by se mohl stát , resp . státní organizace starat právě o železniční památky . ps2017-033-04-006-022.u16.p1.s5
Takže potom bude určitě na projednání ve výborech a v dalších diskusích , který ten způsob bude přijat stěžejní , aby nakonec jedna z úprav přijata byla , tak aby skutečně železniční památky byly obstarávány a mohly být bez problémů v budoucnu zachovány . ps2017-033-04-006-022.u16.p2.s1
Potom máme čtyři pozměňující návrhy pana kolegy Birke , je to pozměňovací návrh 2376 , který se týká kontinuity stávajícího systému posuzování shody prvků evropského železničního systému v České republice a přechodného období , tak aby bylo všechno bezproblémové a aby mohlo bez problémů být podle všech nových předpisů a parametrů všechno posouzeno a mohl být v provozu funkční . ps2017-033-04-006-022.u16.p3.s1
Další návrh je 2599 , ten se týká vymezení předmětu podnikání Českých drah , jelikož vymezení podnikání Českých drah v provozování v železniční dopravě je příliš široké a není plně v souladu nařízením ES 1370 / 2007 v platném znění a navozuje výklad , že společnost České dráhy zajišťuje železniční dopravu už přímo ze zákona a není potřeba , aby železniční dopravu v rámci veřejné služby zajišťovala společnost na základě nabídkového řízení nebo přímým zadáním . ps2017-033-04-006-022.u16.p3.s2
Je tedy nezbytné nově vymezit předmět podnikání akciové společnosti . ps2017-033-04-006-022.u16.p3.s3
A týká se to opět čtvrtého liberalizačního balíčku . ps2017-033-04-006-022.u16.p4.s1
Potom máme pozměňující návrh číslo 2670 , ten se týká v tomto případě toho , že součástí koncepce veřejné dopravy musí být implementační plán liberalizace trhu veřejné osobní dopravy . ps2017-033-04-006-022.u16.p4.s2
Liberalizace trhu osobní vnitrostátní železniční dopravy je proces , který si v přechodném období každý členský stát řídí přijetím své ochranářské politiky vnitřního trhu veřejné osobní železniční dopravy . ps2017-033-04-006-022.u16.p4.s3
Bez přijetí plánu liberalizace trhu nastane situace , kdy dopravci z jiných členských států budou moci expandovat na náš vnitřní trh , ale přitom dopravci , kteří mají sídlo v České republice , tuto možnost provozovat dopravu na území jiného členského státu v přechodném období mít nebudou . ps2017-033-04-006-022.u16.p4.s4
Je proto v zájmu České republiky přijmout implementační plán liberalizace trhu jako součást koncepce veřejné dopravy co nejdříve a řídit proces liberalizace trhu . ps2017-033-04-006-022.u16.p5.s1
A především pro kolegy ze samospráv . ps2017-033-04-006-022.u16.p5.s2
Tento pozměňující návrh ještě obsahuje jednu důležitou věc , a to je , že navrhuje vypustit z přechodných ustanovení povinnost obce pořídit plán dopravní obslužnosti do jednoho roku ode dne nabytí účinnosti zákona . ps2017-033-04-006-022.u16.p5.s3
Jedná se tímto trošičku o zásah do povinnosti samosprávy , proto je doporučeno , aby to bylo vypuštěno . ps2017-033-04-006-022.u16.p6.s1
Máme zde ještě pozměňující návrh 2912 a ten se týká veřejných prostředků vynakládaných kraji a obcemi ve věci objednávání veřejné dopravy . ps2017-033-04-006-022.u16.p6.s2
Jedná se o to , aby tam bylo dosaženo co nejvyššího poměru ceny a kvality , aby se nemuselo soutěžit pouze na cenu , ale aby se soutěžilo na to , že se vysoutěží to nejlepší pro jednotlivé složky státu , resp . obce a kraje . ps2017-033-04-006-022.u16.p7.s1
K těmto všem návrhům se přihlásím ještě v podrobné rozpravě . ps2017-033-04-006-022.u16.p7.s2
Děkuji . ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s1
Děkuji . ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s2
Hlásí se někdo z místa do obecné rozpravy ? ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s3
Nehlásí , obecnou rozpravu končím . ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s4
V této fázi zájem o závěrečná slova nemá ani pan ministr , ani pan zpravodaj . ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s5
Takže otevírám podrobnou rozpravu . ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s6
První je do podrobné rozpravy přihlášen pan poslanec Mališ , připraví se paní poslankyně Langšádlová . ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s7
Prosím , máte slovo . ps2017-033-04-006-022.u18.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-033-04-006-022.u18.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacím návrhům pod sněmovním dokumentem 2420 a k pozměňovacímu návrhu pod sněmovním dokumentem 2618 . ps2017-033-04-006-022.u18.p1.s3
U prvních dvou pozměňováků se jedná o zlepšení pozice nákladních železničních dopravců a u posledního , třetího pozměňovacího návrhu se jedná o zajištění stability v rámci vzdělávání strojvedoucích na železnici . ps2017-033-04-006-022.u18.p1.s4
Děkuji . ps2017-033-04-006-022.u19.p1.s1
Děkuji . ps2017-033-04-006-022.u19.p1.s2
Paní poslankyně Langšádlová , připraví se pan poslanec Polanský . ps2017-033-04-006-022.u19.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-033-04-006-022.u20.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-033-04-006-022.u20.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych se chtěla přihlásit k sněmovnímu dokumentu 2635 .