|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-07-12 ps2017-033-04-006-022 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 326/ - druhé čtení

Date2019-07-12
Meetingps2017/033
Agenda Itemps2017/033/022
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/033schuz/s033141.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 245 • previousnext

ps2017-033-04-006-022.u12.p2.s1 K prvnímu pozměňovacímu návrhu, které jsou uvedeny pod č. 2813, je tam koncepce veřejné dopravy.
ps2017-033-04-006-022.u12.p2.s2 Novelou zákona o veřejných službách v přepravě cestujících, která je součástí novely zákona o dráhách, se do zákona nově zavádí celorepublikové centrální plánování veřejné dopravy.
ps2017-033-04-006-022.u12.p2.s3 Pokud se dopravní obslužnost v České republice odvíjet podle centrálního plánu, pak je nezbytné, aby jeho součástí byl i implementační plán liberalizace trhu osobní železniční dopravy na přechodné období, právě jak stanovuje čtvrtý železniční liberalizační balíček.
ps2017-033-04-006-022.u12.p2.s4 Bez jeho přijetí může nastat situace, kdy dopravci z jiných členských států budou moci expandovat na náš vnitřní trh, ale dopravci, kteří mají sídlo v České republice, tuto možnost provozovat dopravu na území jiného členského státu v přechodném období mít nebudou.
ps2017-033-04-006-022.u12.p2.s5 Proto navrhuji, aby první koncepce veřejné dopravy obsahovala jako povinnou součást této koncepce implementační plán liberalizace trhu, který zajistí pro dopravce transparentnost a předvídatelnost státu při nastavování podmínek liberalizace trhu ze strany státu.
ps2017-033-04-006-022.u12.p3.s1 Dále také navrhuji vypustit z přechodných ustanovení povinnost obce pořídit plán dopravní obslužnosti do jednoho roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
ps2017-033-04-006-022.u12.p3.s2 Jedná se o zásah do samosprávy obcí.
ps2017-033-04-006-022.u12.p3.s3 Vzhledem k tomu, že není vyřešen clearing jízdného, nebo jednotliví dopravci, kteří se podílejí na přepravě cestujícího, navrhuji z přechodného ustanovení vypustit bez náhrady povinnost všech dopravců zajistit přepravu cestujících za jednotný tarif.
ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s1 Zadruhé, můj pozměňovací návrh se týká kácení dřevin.
ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s2 Jeho účelem je předložení návrhu vytvořit v rámci zákona o dráhách co nejjednodušší procesní postupy pro zajištění bezpečnosti drážní dopravy před nečekanými pády poškozených stromů, ale zejména, a to zdůrazňuji, zdravých stromů do kolejiště a následné najetí vlaků na spadlý strom končící případně vykolejením vlaků.
ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s3 Cílem navržené úpravy je zejména chránit cestující a obsluhu vlaku, protože pád stromu do kolejiště znamená ohrožení životů, zdraví, bez jakýchkoli nároků na odškodnění.
ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s4 Tady k tomu, pokud mohu, uvedu i čísla, která mluví za vše.
ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s5 V roce 2016 bylo Správou železniční dopravní cesty evidováno 206 případů pádu stromu do kolejiště, ale v roce 2017 jich bylo dokonce 706, v průměru téměř dva případy denně.
ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s6 Pády stromů byly zaznamenány významným dílem jak z obvodů dráhy, tak z ochranného pásma dráhy.
ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s7 Navrhovaná úprava nepožaduje likvidaci stromů v blízkosti dráhy, naopak umožňuje vzrůst dřevin a ten být vyšší v závislosti na jejich vzdálenosti od tratě.
ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s8 Tím je tato navrhovaná právní úprava mnohem příznivější k zájmům ochrany přírody než kupříkladu úprava slovenská, která striktně zakazuje v celém ochranném pásmu dráhy bez ohledu na vzdálenost místa, v kterém strom roste, stromy vyšší než 3 metry.
ps2017-033-04-006-022.u12.p4.s9 S pády stromů jsme se mohli setkat i minulé pondělí, když byla ta vichřice, tak vím, že na trati 260 stály vlaky, měly tříhodinové zpoždění.
ps2017-033-04-006-022.u12.p5.s1 Dalším pozměňovacím návrhem je návrh o mezinárodní dopravě.
ps2017-033-04-006-022.u12.p5.s2 Je to pozměňovací návrh, kterým navrhuji vložit do zákona o dráhách nový pojem mezinárodní doprava.
ps2017-033-04-006-022.u12.p5.s3 Definice je převzata z práva Evropské unie a význam v liberalizovaném prostředí pro příděl kapacity dopravní cesty.
ps2017-033-04-006-022.u12.p5.s4 Pojem mezinárodní doprava, se kterým zákon pracuje na několika místech - v § 3 odst. 1, v § 32 odst. 4 a odst. 5, nebo § 34a odst. 4 - není přitom v zákonu vůbec definován.
ps2017-033-04-006-022.u12.p6.s1 Dalším pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh o vysokorychlostní dopravě.
ps2017-033-04-006-022.u12.p6.s2 Stávající zákon obsahuje pouze právní úpravu dráhy pro provozování vysokorychlostní železniční dopravy, ale zákon již nedefinuje vysokorychlostní dopravu.
ps2017-033-04-006-022.u12.p6.s3 Navrhuji proto do zákona začlenit pojem vysokorychlostní doprava, který je převzatý ze čtvrtého liberalizačního balíčku.
ps2017-033-04-006-022.u12.p6.s4 Vymezení vysokorychlostní dopravy je nezbytné pro stanovení míry investic do vysokorychlostní dopravy.
ps2017-033-04-006-022.u12.p7.s1 Další, co bych ráda upravila, je předmět podnikání.
ps2017-033-04-006-022.u12.p7.s2 Stávající předmět podnikání Českých drah, jehož úprava je z roku 2002, je překonaný a způsobuje výkladové problémy.
ps2017-033-04-006-022.u12.p7.s3 Podle platného zákona provozuje společnost České dráhy přímo ze zákona veškerou železniční dopravu, pro jejíž provozování si ji stát zřídil.
ps2017-033-04-006-022.u12.p7.s4 Podle přímo závazného nařízení Evropské unie musí však České dráhy postupovat při získávání přístupu na dopravní infrastrukturu a zejména na trh veřejných služeb stejně jako ostatní dopravci.
ps2017-033-04-006-022.u12.p7.s5 Proto mnou navržený předmět podnikání akceptuje nezbytnost postupu podle nařízení 13/70/2007 v platném znění, to jest nezbytná smlouva o veřejných službách pro zajištění dopravní obslužnosti z kompenzací veřejných rozpočtů nebo komerční doprava bez smlouvy.
ps2017-033-04-006-022.u12.p8.s1 Čtvrtý železniční balíček pro státem zřízené železniční dopravce stanovil přechodné období deset let, ve kterém mají státy možnost implementovat liberalizaci trhu osobní dopravy postupně a řízeně, aby nedocházelo ke strukturálním otřesům na železnici - tuto skutečnost řeší navržené přechodné ustanovení - a tím bude proces liberalizace trhu transparentní pro dopravce včetně Českých drah a předvídatelný.
ps2017-033-04-006-022.u12.p8.s2 V žádném případě návrh neznamená zamezení liberalizace trhu.
ps2017-033-04-006-022.u12.p9.s1 Další pozměňovací návrh, který je uveden v systému pod číslem 2955, se týká spojování vlaků.
ps2017-033-04-006-022.u12.p9.s2 Současná právní úprava již dnes umožňuje Správě železniční dopravní cesty, aby při přetížení kapacity dopravní cesty činila... spočívající ve spojování vlaků, ale pouze jednoho dopravce.
ps2017-033-04-006-022.u12.p9.s3 Liberalizací trhu osobní i nákladní železniční dopravy však stále častěji dochází k situacím, kdy více dopravců požaduje stejné přidělení atraktivní kapacity dopravní cesty.
ps2017-033-04-006-022.u12.p9.s4 A aby Správa železniční dopravní cesty nebyla nucena zbytečně prohlašovat kapacitu dráhy za přetíženou, resp. aby mohla v rámci svých opatření při přetížení kapacity dopravní cesty požadovat spojení vlaků různých dopravců, měl by tento zákon právě takovéto spojování vlaků různých dopravců umožnit.
ps2017-033-04-006-022.u12.p9.s5 Je samozřejmostí, že ke spojování vlaků různých dopravců může docházet, pouze pokud to je technicky možné, a zákon jednoznačně stanoví, který z dopravců nese právní odpovědnost za cestující.
ps2017-033-04-006-022.u12.p10.s1 Dále jsem ještě vložila pozměňovací návrh pod písmenem (číslem)3121, který se zabývá platností licence strojvedoucích.
ps2017-033-04-006-022.u12.p11.s1 Všechny své pozměňovací návrhy samozřejmě načtu i v podrobné rozpravě.
ps2017-033-04-006-022.u12.p11.s2 Děkuji.
ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s2 Paní poslankyně Kovářová.
ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s3 Připraví se pan poslanec Dolínek.
ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s4 Ještě jedna omluva.
ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s5 Pan poslanec Špičák se omlouvá od do konce dnešního jednání z pracovních důvodů.
ps2017-033-04-006-022.u13.p1.s6 Prosím, máte slovo.
ps2017-033-04-006-022.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-033-04-006-022.u14.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vám představila svůj pozměňovací návrh.
ps2017-033-04-006-022.u14.p1.s3 Jedná se o úpravu, kdy se Drážní inspekci vrací oprávnění výkonu státního dozoru ve věcech drah ve vymezené oblasti, to jest v oblasti šetření mimořádných událostí v drážní dopravě a jejich prevence, včetně dozoru nad šetřením mimořádných událostí, které provádí provozovatelé dráhy a dopravce, a to aby jejich šetření bylo zejména objektivně a věcně správné co do příčin a přijímání opatření v předcházení mimořádným událostem.
ps2017-033-04-006-022.u14.p2.s1 Návrh reaguje na negativní dopady novely zákona o dráhách, která je účinná od 1. 4. 2017.
ps2017-033-04-006-022.u14.p2.s2 Dle statistických dat vývoje nehodovosti jednoznačně totiž vyplývá zhoršení bezpečnostní situace na dráhách, která byla markantní zejména v prvním čtvrtletí roku 2019.
ps2017-033-04-006-022.u14.p2.s3 Z celkového počtu mimořádných událostí, kterých je více než 4 tisíce, se Drážní inspekce zabývá nebo může zabývat pouze nepatrnou částí, cca se jedná o 60 nehod a incidentů, které šetří ročně, zatímco za předešlé úpravy to byly cca 2 tisíce mimořádných událostí.
ps2017-033-04-006-022.u14.p2.s4 Bez možnosti provádění prevence je riziko vzniku vážných nehod obrovské a případy z poslední doby ukázaly, že k vážným nehodám rozhodně nebylo daleko.
ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s1 Výkon státního dozoru zároveň řeší možnosti inspektorů a jejich výjezdů na místo mimořádné události, aniž by musela Drážní inspekce zároveň ihned zahájit šetření.
ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s2 To znamená, je vráceno oprávnění pro inspektory, aby přímo na místě mohli shromažďovat podklady, zhodnotit stav, vyhodnocovat skutečnosti, a teprve poté se rozhodnout, zda je daná mimořádná událost vhodná takzvaného bezpečnostního šetření.
ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s3 Nyní se může rozhodovat pouze od stolu na základě oznámených skutečností, které nejsou vždy přesné.
ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s4 Výkon státního dozoru zároveň řeší možnosti inspektorů k šetření pracovních podmínek a důvodu selhávání lidského činitele provozních zaměstnanců v reálném provozu.
ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s5 Výkon státního dozoru řeší i provádění ověřovacích pokusů a nejrůznějších zkoušek.
ps2017-033-04-006-022.u14.p3.s6 Navrhovaná úprava je obdobná, jako vyšetřovací orgán pro letecké nehody a incidenty v České republice.
ps2017-033-04-006-022.u14.p4.s1 Ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím ještě v podrobné rozpravě.
ps2017-033-04-006-022.u14.p4.s2 Děkuji.
ps2017-033-04-006-022.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-033-04-006-022.u15.p1.s2 A poslední přihlášený do obecné rozpravy je pan poslanec Dolínek.
ps2017-033-04-006-022.u15.p1.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-033-04-006-022.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2017-033-04-006-022.u16.p1.s2 Dovolte, abych vám také řekl něco k pár pozměňovacím návrhům.
ps2017-033-04-006-022.u16.p1.s3 Jeden je můj, to je číslo 2637, k tomu se také samozřejmě přihlásím v následující, další rozpravě.
ps2017-033-04-006-022.u16.p1.s4 Ten se týká jiného způsobu úpravy, způsobu, jak by se mohl stát, resp. státní organizace starat právě o železniční památky.
ps2017-033-04-006-022.u16.p1.s5 Takže potom bude určitě na projednání ve výborech a v dalších diskusích, který ten způsob bude přijat stěžejní, aby nakonec jedna z úprav přijata byla, tak aby skutečně železniční památky byly obstarávány a mohly být bez problémů v budoucnu zachovány.
ps2017-033-04-006-022.u16.p2.s1 Potom máme čtyři pozměňující návrhy pana kolegy Birke, je to pozměňovací návrh 2376, který se týká kontinuity stávajícího systému posuzování shody prvků evropského železničního systému v České republice a přechodného období, tak aby bylo všechno bezproblémové a aby mohlo bez problémů být podle všech nových předpisů a parametrů všechno posouzeno a mohl být v provozu funkční.
ps2017-033-04-006-022.u16.p3.s1 Další návrh je 2599, ten se týká vymezení předmětu podnikání Českých drah, jelikož vymezení podnikání Českých drah v provozování v železniční dopravě je příliš široké a není plně v souladu nařízením ES 1370/2007 v platném znění a navozuje výklad, že společnost České dráhy zajišťuje železniční dopravu přímo ze zákona a není potřeba, aby železniční dopravu v rámci veřejné služby zajišťovala společnost na základě nabídkového řízení nebo přímým zadáním.
ps2017-033-04-006-022.u16.p3.s2 Je tedy nezbytné nově vymezit předmět podnikání akciové společnosti.
ps2017-033-04-006-022.u16.p3.s3 A týká se to opět čtvrtého liberalizačního balíčku.
ps2017-033-04-006-022.u16.p4.s1 Potom máme pozměňující návrh číslo 2670, ten se týká v tomto případě toho, že součástí koncepce veřejné dopravy musí být implementační plán liberalizace trhu veřejné osobní dopravy.
ps2017-033-04-006-022.u16.p4.s2 Liberalizace trhu osobní vnitrostátní železniční dopravy je proces, který si v přechodném období každý členský stát řídí přijetím své ochranářské politiky vnitřního trhu veřejné osobní železniční dopravy.
ps2017-033-04-006-022.u16.p4.s3 Bez přijetí plánu liberalizace trhu nastane situace, kdy dopravci z jiných členských států budou moci expandovat na náš vnitřní trh, ale přitom dopravci, kteří mají sídlo v České republice, tuto možnost provozovat dopravu na území jiného členského státu v přechodném období mít nebudou.
ps2017-033-04-006-022.u16.p4.s4 Je proto v zájmu České republiky přijmout implementační plán liberalizace trhu jako součást koncepce veřejné dopravy co nejdříve a řídit proces liberalizace trhu.
ps2017-033-04-006-022.u16.p5.s1 A především pro kolegy ze samospráv.
ps2017-033-04-006-022.u16.p5.s2 Tento pozměňující návrh ještě obsahuje jednu důležitou věc, a to je, že navrhuje vypustit z přechodných ustanovení povinnost obce pořídit plán dopravní obslužnosti do jednoho roku ode dne nabytí účinnosti zákona.
ps2017-033-04-006-022.u16.p5.s3 Jedná se tímto trošičku o zásah do povinnosti samosprávy, proto je doporučeno, aby to bylo vypuštěno.
ps2017-033-04-006-022.u16.p6.s1 Máme zde ještě pozměňující návrh 2912 a ten se týká veřejných prostředků vynakládaných kraji a obcemi ve věci objednávání veřejné dopravy.
ps2017-033-04-006-022.u16.p6.s2 Jedná se o to, aby tam bylo dosaženo co nejvyššího poměru ceny a kvality, aby se nemuselo soutěžit pouze na cenu, ale aby se soutěžilo na to, že se vysoutěží to nejlepší pro jednotlivé složky státu, resp. obce a kraje.
ps2017-033-04-006-022.u16.p7.s1 K těmto všem návrhům se přihlásím ještě v podrobné rozpravě.
ps2017-033-04-006-022.u16.p7.s2 Děkuji.
ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s1 Děkuji.
ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s2 Hlásí se někdo z místa do obecné rozpravy?
ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s3 Nehlásí, obecnou rozpravu končím.
ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s4 V této fázi zájem o závěrečná slova nemá ani pan ministr, ani pan zpravodaj.
ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s5 Takže otevírám podrobnou rozpravu.
ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s6 První je do podrobné rozpravy přihlášen pan poslanec Mališ, připraví se paní poslankyně Langšádlová.
ps2017-033-04-006-022.u17.p1.s7 Prosím, máte slovo.
ps2017-033-04-006-022.u18.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-033-04-006-022.u18.p1.s2 Vážené kolegyně, kolegové, bych se chtěl přihlásit k pozměňovacím návrhům pod sněmovním dokumentem 2420 a k pozměňovacímu návrhu pod sněmovním dokumentem 2618.
ps2017-033-04-006-022.u18.p1.s3 U prvních dvou pozměňováků se jedná o zlepšení pozice nákladních železničních dopravců a u posledního, třetího pozměňovacího návrhu se jedná o zajištění stability v rámci vzdělávání strojvedoucích na železnici.
ps2017-033-04-006-022.u18.p1.s4 Děkuji.
ps2017-033-04-006-022.u19.p1.s1 Děkuji.
ps2017-033-04-006-022.u19.p1.s2 Paní poslankyně Langšádlová, připraví se pan poslanec Polanský.
ps2017-033-04-006-022.u19.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-033-04-006-022.u20.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-033-04-006-022.u20.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, bych se chtěla přihlásit k sněmovnímu dokumentu 2635.

Text viewDownload CoNNL-U