|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-07-10 ps2017-033-02-023-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 490/ - prvé čtení

Date2019-07-10
Meetingps2017/033
Agenda Itemps2017/033/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/033schuz/s033067.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 844 • previousnext

ps2017-033-02-023-008.u10.p2.s4 Valorizaci, která by znamenala pouze to, že by reálná výše rodičovského příspěvku zůstávala stejná.
ps2017-033-02-023-008.u10.p2.s5 Je totiž potřeba si říct, že tím, jak jsme zvyklí do našich zákonů dávat pevné částky, tak se ta reálná hodnota těch pevných částek samozřejmě neustále každým rokem snižuje.
ps2017-033-02-023-008.u10.p3.s1 chci pouze stručně nastínit parametry, které budou samozřejmě předmětem další diskuze.
ps2017-033-02-023-008.u10.p3.s2 Jsem ráda za to, že řadě dalších kolegyň a kolegů návrh pravidelné automatické valorizace rodičovského příspěvku připadá smysluplný, a samozřejmě jako Piráti jsme otevřeni nějakým úpravám toho návrhu.
ps2017-033-02-023-008.u10.p3.s3 Ale přece jen mi dovolte velmi stručně představit, co je podstatou toho našeho návrhu.
ps2017-033-02-023-008.u10.p4.s1 Podstata je v tom, že vlastně by došlo k postupnému náběhu, poněvadž by se ta valorizace týkala nových příjemců příspěvku, nedocházelo by k valorizování zpětně, v žádném případě.
ps2017-033-02-023-008.u10.p4.s2 A to by byla i podstata věci.
ps2017-033-02-023-008.u10.p4.s3 Aby člověk věděl tu celkovou částku na začátku pobírání rodičovského příspěvku.
ps2017-033-02-023-008.u10.p4.s4 Pouze by tedy docházelo každý měsíc k navýšení celkové částky, a to na základě těch zmíněných ekonomických údajů z předchozího roku.
ps2017-033-02-023-008.u10.p4.s5 V zásadě by to tak bylo.
ps2017-033-02-023-008.u10.p5.s1 A pro představu, jak by to mohlo právě v praxi za předpokladu, že se bude ekonomika vyvíjet podobným způsobem, jako se vyvíjela v posledních letech, tak jak by to mohlo vypadat.
ps2017-033-02-023-008.u10.p5.s2 Valorizovalo by se zhruba o 10 tisíc v roce 2021 pro tu jednu celkovou částku, zhruba o 11 tisíc v roce 2022, zhruba o 12 tisíc v roce 2023.
ps2017-033-02-023-008.u10.p5.s3 Čili že by se postupně o takovéto částky mohl rodičovský příspěvek zvyšovat.
ps2017-033-02-023-008.u10.p5.s4 A to je ta pointa, že by to nebyly částky nijak závratné pro jedince, ale znamenalo by to, že by pak nedocházelo k takovým skokovým velikým rozdílům, které nastanou v lednu tohoto roku poté, co, jak předpokládáme, bude navýšení rodičovského příspěvku schváleno.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s1 Vedle tohoto zásadního návrhu k postupné valorizaci předkládáme ještě dva o něco méně zásadní pozměňovací návrhy, kdy bychom opět zase byli rádi za diskuzi, za názory ostatních.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s2 Ale současně si myslíme, že je velmi důležité se o tom bavit.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s3 A sice, v tom předloženém návrhu z pera vlády, z pera ministerstva, není nijak řešeno to, že se zvyšuje celková částka, ale není vlastně současně navrženo i navýšení spodního limitu čerpání.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s4 Jde dnes o částku 7 600 korun měsíčně.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s5 A když budete se mnou chviličku počítat, tak je to úplně jednoduché.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s6 Dnes při celkové částce 220 tisíc korun na rodičovský příspěvek a tomto spodním limitu čerpání 7 600 je vlastně ta doba, kdy člověk, třeba žena, která otěhotněla na vysoké škole a nebyla zaměstnaná, takže nemá ten denní vyměřovací základ počítaný z platu či mzdy, může pobírat rodičovský příspěvek 29 měsíců.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s7 Dvacet devět měsíců se potom prodloužit, rozložit, ale tohle je ta minimální doba, po kterou ho musí pobírat.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s8 A pokud se tahle spodní hranice nezvýší, tak vlastně když budeme dělit 300 tisíc těmi sedmi a půl tisíci, nebo 7 600 korunami, tak jsme na 39,5 měsících.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s9 Čili budeme vlastně motivovat lidi, aby na rodičovské byli minimálně tři a půl roku.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s10 To nám přijde nerozumné.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s11 Rádi bychom, aby ta hranice zkrátka zůstala na těch zhruba 30 měsících.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s12 A přijde nám to právě podstatné, aby se i v zákoně zakotvil ten podíl, ta třicetina částky.
ps2017-033-02-023-008.u10.p6.s13 Ne konkrétní číslo.
ps2017-033-02-023-008.u10.p7.s1 Ještě si dovolím poznámku.
ps2017-033-02-023-008.u10.p7.s2 Pokud by někdo měl obavu, že to může vést k nějakým neblahým životním strategiím u lidí bez toho denního vyměřovacího základu, tak si myslím, že je skutečně důležité si říci, že se o částku rodičovského příspěvku, o tento příjem, snižuje zase nárok na jiné dávky, třeba o příspěvky na bydlení.
ps2017-033-02-023-008.u10.p7.s3 Čili se říci, že tam, kde by byly obavy, tak pouze dojde k navýšení toho rodičovského příspěvku, ale ke snížení případně jiných dávek.
ps2017-033-02-023-008.u10.p8.s1 A třetí věc, kterou bych ráda zmínila.
ps2017-033-02-023-008.u10.p8.s2 to bylo zmíněno například ve zprávě paní ministryně i ve zprávě paní zpravodajky.
ps2017-033-02-023-008.u10.p8.s3 Ty velké neshody, pocit velké nespravedlnosti v skupině rodičů, kteří mají malé děti, ale vrátili se zpátky do práce.
ps2017-033-02-023-008.u10.p8.s4 Po sociálních sítích samozřejmě kolují jasné návody na to, jak vlastně si zajistit nárok na to navýšení rodičovského příspěvku, jak si prodloužit pobírání nyní třeba tím, že se rozloží vyplácení a člověk pouze třeba padesátikorunu, stokorunu, měsíčně.
ps2017-033-02-023-008.u10.p8.s5 Navyšuje se tak významně ta skupina rodičů, kteří zkrátka k 1. lednu budou mít nárok, ale současně zůstává ta velká nespravedlnost, že kdo se vrátil do práce, ten tohle udělat nemůže, ten dočerpal.
ps2017-033-02-023-008.u10.p9.s1 My jsme proto hledali nějaké kompromisní řešení, aby pro tyhle rodiče byla alespoň nějaká šance.
ps2017-033-02-023-008.u10.p9.s2 Navrhujeme této Sněmovně řešení, které samozřejmě nebude úplně stoprocentně spravedlivé, ale přece jen nevytvoří tak zásadní propast mezi rodičem, který stejně staré dítě, ale je zpátky v práci, trable s dáváním dětí do předškolních zařízení, s tím, jak řešit nemocnost a podobně, a tím rodičem, který je doma.
ps2017-033-02-023-008.u10.p9.s3 Chceme, aby opravdu stále platilo, že se chodit do práce vyplatí.
ps2017-033-02-023-008.u10.p9.s4 A navrhujeme zohlednit vlastně věk dítěte, aby tedy ten, kdo dítě dvouleté k tomu 1. lednu a je nazpět v práci, měl zhruba možnost toho navýšení postupně vybraného, samozřejmě vybraného v rámci měsíčních limitů, které zůstanou platné, aby měl možnost navýšit si zhruba o 40 tisíc korun.
ps2017-033-02-023-008.u10.p9.s5 To je podstata toho kompromisního návrhu týkajícího se okruhu příjemců.
ps2017-033-02-023-008.u10.p9.s6 Když jsme počítali náklady, tak nám i s tím, že by to mělo povzbudit lidi, aby tolik neodkládali návrat do zaměstnání, aby se necítili motivováni zůstat na rodičovské, tak by to mělo zatížit státní rozpočet nanejvýše zhruba miliardou korun.
ps2017-033-02-023-008.u10.p10.s1 to ještě na závěr shrnu.
ps2017-033-02-023-008.u10.p10.s2 Vítáme navýšení rodičovského příspěvku jako poslanecký klub Pirátů, podpoříme tento návrh a současně bychom rádi přispěli k dlouhodobému řešení, není potřeba pravidelně toto otevírat.
ps2017-033-02-023-008.u10.p10.s3 Předložíme proto konkrétní návrh realizačního schématu obdobného jako důchody, nyní to rozesíláme ke konzultaci všem, které toto téma zajímá.
ps2017-033-02-023-008.u10.p10.s4 Současně bychom rádi, aby se to navýšení celkové částky projevilo i v navýšení spodního limitu čerpání a zároveň aby nějakým způsobem došlo k navýšení i pro pracující rodiče.
ps2017-033-02-023-008.u10.p10.s5 Tam nám je jasné, že bude potřeba kompromisní řešení, proto předpokládáme i takové.
ps2017-033-02-023-008.u10.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-033-02-023-008.u11.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-033-02-023-008.u11.p1.s2 Dalším v pořadí je paní poslankyně Pekarová, připraví se pan poslanec Bauer.
ps2017-033-02-023-008.u11.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-033-02-023-008.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-033-02-023-008.u12.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, konečně se dostáváme k projednávání tolik ožehavého tématu a tématu, nad kterým panuje ve své podstatě napříč politickým spektrem poměrně vzácná shoda.
ps2017-033-02-023-008.u12.p1.s3 Připomeňme si ale prosím částečně také historii, která do této doby, než jsme konečně ten návrh dostali i jako poslanci k projednání, vedla.
ps2017-033-02-023-008.u12.p1.s4 Ta cesta totiž vedla přes několik dílčích kroků, které stojí za to si připomenout a které mají velký vliv i na to, že velká část rodičů je stále nespokojena s tím, jaký mechanismus a jaká konkrétní podoba tady byly zvoleny.
ps2017-033-02-023-008.u12.p2.s1 Na začátku celé této cesty ke zvýšení rodičovského příspěvku stál slib vlády, že bude zvýšen ve dvou krocích.
ps2017-033-02-023-008.u12.p2.s2 Tedy původní slib byl, že se nebude zvyšovat rovnou o celou částku těch 80 tisíc, ale půjde to postupně po 40 tisících.
ps2017-033-02-023-008.u12.p2.s3 Následně vláda zjistila, že není schopna najít shodu, a neměla ani v rámci rozpočtu tyto prostředky, které jsou nemalé, v rámci toho, který byl na současný rok a i ten předchozí, tedy zohledněny.
ps2017-033-02-023-008.u12.p2.s4 To znamená, svůj slib z původních 40 plus 40 tisíc, tedy postupného zvyšování, přehodnotila a přišla s tím, že bude rozumnější zvýšit rovnou o celých 80 tisíc.
ps2017-033-02-023-008.u12.p3.s1 Těchto 80 tisíc si však také, a to jsou v součtu miliardy samozřejmě, to vidíme v tomto návrhu, je to přes 8 mld. korun, nezohlednila v rozpočtu na rok 2019, a tudíž odkládala ten samotný návrh, tedy i zvýšení, ke kterému podle původních slibů právě v letošním roce mělo dojít.
ps2017-033-02-023-008.u12.p3.s2 Proto jsem předkládala k rozpočtu na rok 2019 pozměňovací návrh, který by splnění tohoto vládního slibu vládě umožnil, který by od července, to znamená vlastně od tohoto měsíce, umožnil zvýšení příspěvku pro aktuálně pobírající rodiče, a v tu chvíli samozřejmě i splnění toho slibu, o 80 tisíc korun.
ps2017-033-02-023-008.u12.p3.s3 Samozřejmě jak to dopadlo, víme, schválen nebyl a vůle připravovat ten návrh tak, aby byl stihnutelný ještě na rok 2019, asi také nebyla příliš velká, protože se k němu dostáváme teď.
ps2017-033-02-023-008.u12.p4.s1 Tomu ještě předcházelo takové hádavé jaro, řekněme, kdy se vládní strany nebyly schopny dohodnout, jakou formou zvýšení bude realizováno.
ps2017-033-02-023-008.u12.p4.s2 Z jednoho koaličního jednání vycházela zpráva od paní ministryně prezentovaná takovým velmi spokojeným způsobem, že je s tím kompromisem spokojená, že vlastně k tomu zvýšení dojde od roku 2020 pro všechny nově narozené děti, následně do hodin, poté co se strhla velká kritika ze strany zejména právě rodičů, ale třeba i nás opozičních poslanců, paní ministryně začala brát zpátečku, řekněme, a začala opatrně zvažovat, že vlastně by bylo rozumné přistoupit k nějaké jiné, rozumnější, řekněme spravedlivější variantě.
ps2017-033-02-023-008.u12.p5.s1 Proč to celé říkám, je to, co zmínila i paní zpravodajka, a myslím si, že je potřeba to mít na paměti.
ps2017-033-02-023-008.u12.p5.s2 Tato situace, ten neustále se měnící postoj k tomu, jakým způsobem, komu všemu bude vyplácen zvýšený rodičovský příspěvek, vedl k tomu, že se rodiče, které to samozřejmě velmi zajímá, protože se jich to týká, začali nejenom velice angažovat, což je určitě chvályhodné a dobře.
ps2017-033-02-023-008.u12.p5.s3 Na druhé straně také je to staví častokrát proti sobě, protože jsou někteří spokojeni s tím výsledným návrhem samozřejmě více, když se jich dotkne, a někteří mnohem méně, protože očekávali, že i jich se bude dotýkat, a nakonec zjišťují, že ne.
ps2017-033-02-023-008.u12.p5.s4 Tedy ta jejich nespokojenost a určitý pocit nespravedlnosti a křivdy jsou poměrně, řekla bych, velké.
ps2017-033-02-023-008.u12.p6.s1 Tohle určitě není dobrý stav.
ps2017-033-02-023-008.u12.p6.s2 Není to tedy jenom o tom, že jsou proti sobě domněle stavěny skupiny rodin s dětmi versus senioři, komu vlastně je přidáno, ale jsou proti sobě stavěny i jednotlivé skupiny rodičů, kteří prostě oprávněně cítili, nebo měli naději, protože to byla úplně ta první verze paní ministryně, že všichni s dítětem do čtyř let věku na to zvýšení dosáhnou.
ps2017-033-02-023-008.u12.p6.s3 Teď zjišťují, že nikoli, a jsou nazlobení.
ps2017-033-02-023-008.u12.p7.s1 TOP 09 od samého začátku byla pro variantu, která by byla pro aktivně čerpající rodiče.
ps2017-033-02-023-008.u12.p7.s2 Přijde nám, že je to verze, která zohledňuje samotnou filozofii, k čemu je rodičovský příspěvek určen.
ps2017-033-02-023-008.u12.p7.s3 Že to totiž je dávka, která je určena jako určitá náhrada ušlého platu nebo mzdy toho rodiče, který je s dítětem, pečuje o něj, a tudíž nemůže v tu chvíli plně pracovat, byť samozřejmě flexibilita k tomu příspěvku dnes velká je a pracovat částečně určitě lze, ale je to právě odměna za to, že se věnujete péči o dítě, nikoli dávka na dítě, tak jak se může mnohým zdát.
ps2017-033-02-023-008.u12.p8.s1 Byť tedy samozřejmě postupem minulých let docházelo k různým změnám, a změnám takovým, které umožňovaly právě větší flexibilitu, myslím si, že ta je poměrně velká, je to v tom smyslu, že je možné si určit, na jak dlouhou dobu budeme čerpat, samozřejmě je tam celá řada podmínek, které je nutné splnit, je to v tom, že se lze střídat, oba rodiče si můžou každé tři měsíce zvolit, že tři měsíce bude otec, tři měsíce matka atd., takhle to klidně můžou dělat po celou tu dobu čerpání, tak stále je samozřejmě i v tomto co zlepšovat a jakým způsobem.
ps2017-033-02-023-008.u12.p9.s1 se domnívám, že vlastně tady v tomto případě ten návrh je nakonec málo ambiciózní v tom, že řeší samotné zvýšení.
ps2017-033-02-023-008.u12.p9.s2 Je to ta cesta, kterou bychom volili od samého začátku my, takže určitě v tomto směru to rozhodně nekritizuji, naopak s tímto souhlasíme.
ps2017-033-02-023-008.u12.p9.s3 Ale ukázala se i celá řada dalších, dílčích věcí, které by bylo vhodné řešit a na které tato novela ambice nemá.
ps2017-033-02-023-008.u12.p10.s1 Jedním z těchto problémů, které si myslíme, že bychom měli konečně otevřít, nebo o nichž bychom měli začít debatovat, je, jestli přece jenom ta nejdelší varianta čerpání, čtyřletá, není příliš dlouhá.
ps2017-033-02-023-008.u12.p10.s2 Je světovým unikátem.
ps2017-033-02-023-008.u12.p10.s3 Víme, že v mnoha zemích je třeba jenom jeden rok nějaká podpora, která se nazvat takovou naší rodičovskou dovolenou.
ps2017-033-02-023-008.u12.p10.s4 Na to jsou samozřejmě docela rozdílné systémy, takže se to srovnává vždycky s určitým - není to úplně přesné srovnání, abych byla přesná.
ps2017-033-02-023-008.u12.p11.s1 Na druhou stranu ta čtyřletá varianta je skutečně něčím, co nemá příliš obdoby.
ps2017-033-02-023-008.u12.p11.s2 Snad jenom na Slovensku ji mají také.
ps2017-033-02-023-008.u12.p11.s3 A samozřejmě že to, abychom zkrátili třeba tu maximální klidně třeba na tři a půl roku nebo na tři roky, musí být doprovázeno celou řadou dalších kroků, nemůže to být samo o sobě tak, že to nebude doprovázeno těmi potřebnými dalšími věcmi, jako je zvýšení kapacit předškolních zařízení, garance nároku na umístění dítěte do školky právě třeba ve třech letech, a to i pro ty, které jsou narozené třeba v podzimních měsících, takže se většinou v případě, že kapacita je naplněná, nedostanou, atd.
ps2017-033-02-023-008.u12.p11.s4 Tak toto by muselo být ruku v ruce s tím.
ps2017-033-02-023-008.u12.p11.s5 Ale měli bychom mít ambici se na ten systém podívat mnohem hlouběji jako na celek a říci si, jaké jsou jeho limity, kde jsou jeho problémy a kde naopak máme výzvy, které bychom měli naplnit.
ps2017-033-02-023-008.u12.p12.s1 Není to jenom kvůli tomu mezinárodnímu srovnání.
ps2017-033-02-023-008.u12.p12.s2 Je to prostě proto, že víme, že to způsobuje celou řadu problémů ženám, které nejčastěji jsou těmi, které pečují o děti a zůstávají doma s nimi.
ps2017-033-02-023-008.u12.p12.s3 A v případě těch, které třeba nemají možnost slaďovat v průběhu péče s nějakým zkráceným úvazkem nebo nějakou prací, pak dochází k velkému výpadku na pracovním trhu, zvlášť když těch dětí mají vícero po sobě.
ps2017-033-02-023-008.u12.p12.s4 A pak jsou na tom samozřejmě bity z hlediska svých dalších možností kariéry, a tedy zejména i mzdově a platově.
ps2017-033-02-023-008.u12.p12.s5 Proto máme tak velkou i mezeru mezi platy mužů a žen.
ps2017-033-02-023-008.u12.p12.s6 Není to samozřejmě jediný důvod, to chci zdůraznit, že jsem si samozřejmě vědoma, ale tato záležitost v tom hraje dosti podstatnou roli.
ps2017-033-02-023-008.u12.p12.s7 Pak se to samozřejmě promítá i v nižších penzích těchto žen.
ps2017-033-02-023-008.u12.p12.s8 A to samozřejmě potom tady se snaží, jak je známo, řešit současná vláda v rámci i komise, kterou k tomu zřídila, kterou právě proto pojmenovala i tak, že se týkat právě spravedlivých důchodů.
ps2017-033-02-023-008.u12.p13.s1 se domnívám, že tady to je všechno právě podhoubí celého toho následného problému, který se táhne jako taková červená nit tím životem, a pak samozřejmě se těžko napravuje v době, kdy tady je s tím máloco možné udělat.
ps2017-033-02-023-008.u12.p14.s1 Jeden ze zásadních kroků k flexibilitě, které bychom se měli snažit dosahovat stále, je v rámci tohoto návrhu obsažen a je to úprava docházky dítěte do kolektivního zařízení.
ps2017-033-02-023-008.u12.p14.s2 Tam si myslím, že je to jedině namístě.
ps2017-033-02-023-008.u12.p14.s3 Díky za to, že k tomu přistupujeme takto.
ps2017-033-02-023-008.u12.p14.s4 Doufám, že tentokrát nebude snaha to nějakými pozměňovacími návrhy měnit, protože v minulém volebním období mohla tato úprava projít.
ps2017-033-02-023-008.u12.p14.s5 Někteří jsme to navrhovali, bohužel to neprošlo.

Text viewDownload CoNNL-U