|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-19 ps2017-030-10-009-096 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

96. Návrh poslanců Martina Kupky, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Jany Černochové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 375/ - prvé čtení

Date2019-06-19
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/096
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030320.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 489 • previousnext

ps2017-030-10-009-096.u1.p1.s1 96.
ps2017-030-10-009-096.u1.p1.s2 Návrh poslanců Martina Kupky, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Jany Černochové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 375/ - prvé čtení
ps2017-030-10-009-096.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 375/1.
ps2017-030-10-009-096.u1.p2.s2 Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Martin Kupka.
ps2017-030-10-009-096.u1.p2.s3 Máte slovo.
ps2017-030-10-009-096.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, stejně jako mnohé z vás i nás trápí, že Česká republika klade všem stavebníkům, ale nejenom stavebníkům, všem, kteří přicházejí do kontaktu se státem, řadu nečekaných překážek.
ps2017-030-10-009-096.u2.p1.s2 A místo, aby od státu dostávali v zákonných lhůtách svá závazná stanoviska, tak na to mnohde čekají i několik měsíců.
ps2017-030-10-009-096.u2.p2.s1 Přicházíme s návrhem, který mění správní řád tak, aby byla pro občany, pro stavebníky větší jistota, že své závazné stanovisko dostanou ve lhůtě třicet kalendářních dnů.
ps2017-030-10-009-096.u2.p2.s2 Často tady kritizujeme napříč politickým spektrem to, že se nestaví byty, že se nestaví dálnice, že se nestaví železnice, že se nestaví spousta dalších podstatných staveb občanské vybavenosti, že se komplikuje situace například v oblasti zdravotnictví, v oblasti školství, protože i tam veřejné instituce jako obce, města, kraje se snaží investovat, ale brání jim v tom často problémy na straně správního řádu, na straně úřadů, které nevydávají svá závazná stanoviska včas.
ps2017-030-10-009-096.u2.p2.s3 Přicházíme s fikcí takzvaného závazného souhlasného stanoviska, opatřením, které říká, že pokud správní úřad nerozhodne v závazné lhůtě, tak se za to, že je to závazné stanovisko vydáno kladně a byl naplněn zákon v oblasti, pro které závazné stanovisko mělo vzniknout.
ps2017-030-10-009-096.u2.p2.s4 Zkusím schválně zmínit několik konkrétních příkladů, kde to vázne.
ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s1 Nejčastější jsou samozřejmě ty, které se týkají územního a stavebního řízení.
ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s2 Znám opravdu případy konkrétních investorů, například mateřské školky, která nutně potřebuje stavební úpravy.
ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s3 Stavebník, vlastník mateřské školky, v lednu požádá o závazné stanovisko orgánu územního plánování a čeká.
ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s4 Čeká měsíc, čeká dva měsíce, čeká tři měsíce, čeká čtyři měsíce, to to nevydrží a podá návrh, respektive stížnost na nečinnost správního úřadu.
ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s5 Dostane se mu odpovědi ano, že skutečně příslušný úřad nečinil, ale čeká dál.
ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s6 Za další dva měsíce konečně ono závazné stanovisko dostane - je kladné - a tak se může rozběhnout teprve v ten okamžik celá řada dalších fází samotného stavebního řízení.
ps2017-030-10-009-096.u2.p3.s7 Naráží to bohužel na to, že vlastník mateřské školky chtěl pro děti to upravené zařízení otevřít v září, což samozřejmě za těchto okolností nemá šanci udělat.
ps2017-030-10-009-096.u2.p4.s1 To jsem zmínil jeden konkrétní příklad.
ps2017-030-10-009-096.u2.p4.s2 Jsou nepochybně závažnější, v okamžiku, kdy se může jedna o zdravotnická zařízení, nebo se může jednat o mnohaletá zdržení v okamžiku, kdy se jedná o tak důležité stavby, jako jsou třeba dálnice, silnice první třídy anebo silniční obchvaty měst a obcí.
ps2017-030-10-009-096.u2.p4.s3 Problém spočítá opravdu v tom, že někde na úřadech zbytečně dlouho visí například závazné stanovisko orgánu územního plánování.
ps2017-030-10-009-096.u2.p4.s4 A samozřejmě, že další obrovská ekonomická i morální ztráta plyne z toho, že občan nemá šanci, a v tomhle případě ani obec, ani město, žádný investor, mít nějakou jistotu od státu, kdy se toho vlastně dočká.
ps2017-030-10-009-096.u2.p5.s1 To, po čem voláme, je zároveň větší rychlost stavebních a dalších správních řízení, ale zároveň větší elementární jistota, kterou český stát lidem poskytuje v tom směru, že budou vědět, že když oni postupují podle zákona, udělají krok A, tak se mohou stejné odezvy dočkat od státu.
ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s1 Těch příkladů je opravdu mnoho.
ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s2 Víme, že stát je schopen opravdu zakleknout na občana v okamžiku, kdy o jeden den nesplní zákonnou lhůtu, ale na druhou stranu když stát oplatit stejnou mincí a dodržet například 30denní lhůtu, tak se vlastně nic neděje.
ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s3 A nejen že se nic neděje 31. den, ono se neděje nic ani 41. ani 51. ani 61. den, kdy ten úřad měl dávno činit a měl vydat příslušné závazné stanovisko orgánu územního plánování například.
ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s4 Mimochodem správní řád i další složkové zákony říkají jasně, že závazné stanovisko vydá úřad bezodkladně, nejdéle však do 30 dnů, ve složitých případech do 60 dnů.
ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s5 Bezodkladně.
ps2017-030-10-009-096.u2.p6.s6 Bezodkladně tedy rozhodně neznamená do pěti nebo do šesti měsíců.
ps2017-030-10-009-096.u2.p7.s1 Přišli jsme tedy s návrhem, který navíc v české legislativě není úplnou novinkou, podařilo se nám prosadit podobné ustanovení do vyjmenovaného okruhu staveb v rámci projednávání zákona o urychlení liniových staveb, zákona č. 416, v loňském roce, a tam tedy ta fikce závazného souhlasného stanoviska figuruje.
ps2017-030-10-009-096.u2.p8.s1 Zároveň bych rád upoutal vaši pozornost i na to, že s fikcí závazného souhlasného stanoviska pracuje jak v tuto chvíli v Legislativní radě zastavený návrh další novely zákona č. 416, tak ale kompletní rekodifikace stavebního práva.
ps2017-030-10-009-096.u2.p8.s2 I tady si vláda uvědomuje, že je nezbytně potřeba něco udělat a zajistit, aby stát fungoval tak, že bude schopen své lhůty zvládat a že tím pádem nebude komplikovat život stavebníkům-občanům, nebude fakticky zdržovat další ekonomický růst České republiky, protože za všemi těmi prodlužovanými staveními a jinými řízeními se přece skrývají také významné finanční a hospodářské ztráty.
ps2017-030-10-009-096.u2.p8.s3 Přicházíme tedy s návrhem, který reálně bude zkracovat dobu řízení, bude zjednodušovat život lidem, bude reálně také přinášet větší jistotu.
ps2017-030-10-009-096.u2.p8.s4 Větší jistotu, že když se chováte podle zákona jako občan, že zároveň stát se bude stejně chovat k vám a bude své zákonné lhůty rovněž dodržovat.
ps2017-030-10-009-096.u2.p9.s1 My se nebráníme tomu, aby v rámci projednávání ve výborech se například doplnilo to, že v těch složitých případech se opravdu lhůta prodlouží na 60 dnů, stejně tak jako se nebráníme tomu, aby se z fikce souhlasu vyčlenila rozhodnutí EIA, tak aby byla zcela v souladu naše praxe s tím, co pokládá za důležité Evropská unie.
ps2017-030-10-009-096.u2.p9.s2 V tomto směru tedy určitě cesta existuje.
ps2017-030-10-009-096.u2.p10.s1 Dovolujeme si vás požádat, abyste podpořili náš návrh změny správního řádu, o jehož výhodách jsem hovořil.
ps2017-030-10-009-096.u2.p10.s2 Troufnu si ale tvrdit, že to nejsou vlastně jenom jakoby výhody navíc, to, co navrhujeme, je, aby se stát konečně začal chovat tak, jak to on chce po lidech a jak to žádá, aby plnil zákonné lhůty, aby sám plnil zákony.
ps2017-030-10-009-096.u2.p10.s3 A nabízíme na to konkrétní řešení v podobě fikce souhlasného závazného stanoviska.
ps2017-030-10-009-096.u2.p11.s1 Doplním ještě jeden důležitý bod pro ty, které napadá, jestli náhodou tím naopak nemůžeme způsobit nějaký problém, jestli tím třeba nevzniknou stavy, kdy se bude čekat na to, uplyne ona lhůta.
ps2017-030-10-009-096.u2.p11.s2 Tak nepochybně jsme ten návrh nepřipravili proto, aby se fikce souhlasu naplňovala, ale proto, aby si úřady zajistily svou práci tak, že budou schopny vydávat v termínech závazná stanoviska, a nekomplikovaly tak tím život lidí a život koneckonců i ostatních složek veřejné správy.
ps2017-030-10-009-096.u2.p12.s1 A co je v věci zároveň podstatné?
ps2017-030-10-009-096.u2.p12.s2 Není součástí změny to, že by se například územní rozhodnutí vydávalo fikcí.
ps2017-030-10-009-096.u2.p12.s3 To ten návrh opravdu neobsahuje.
ps2017-030-10-009-096.u2.p12.s4 Obsahuje výhradně fikci souhlasného závazného stanoviska, což je teprve podmínka a základní podklad pro vydání toho meritorního rozhodnutí.
ps2017-030-10-009-096.u2.p12.s5 Proto jsem přesvědčeni, že to žádné zásadní riziko pro Českou republiku neznamená, naopak je to krok, jak se ukazuje v případě konkrétní legislativní normy v případě výstavby liniových staveb, slouží v českém právním řádu a reálně přispívá k tomu, aby to, co Česká republika dlouho chtěla realizovat, a realizovat zcela v souladu se zákonem, tak aby se opravdu realizovat mohlo a zbytečně se nezdržovalo.
ps2017-030-10-009-096.u2.p13.s1 Prosím v tomto směru o to, aby při projednávání tohoto konkrétního návrhu vládl ve Sněmovně co nejvíce zdravý rozum, pohled na to, s čím se ten návrh snaží vypořádat.
ps2017-030-10-009-096.u2.p13.s2 Protože zaznívá-li, a to si troufnu tvrdit, že snad ve všech volebních programech, že chceme odstranit zbytečnou byrokracii, že chceme funkční stát, že chceme, aby se rychleji stavělo, aby Česká republika příště nefigurovala na 156. místě ze 192 sledovaných zemí v rychlosti stavebního řízení, že nechce, aby v České republice trvalo stavební řízení v průměru 246 dnů, když v jiných státech může trvat třeba 60, nebo dokonce i kratší lhůtu.
ps2017-030-10-009-096.u2.p13.s3 Toto je konkrétní návrh, konkrétní cesta, jak se přiblížit významně lepším ukazatelům v mezinárodním srovnání, a především jak v těch důležitých konkrétních oblastech, v dopravě, ve výstavbě veřejných staveb, ale i v soukromém podnikání, v záměrech soukromých vlastníků, v záměrech rodin stavět, tak aby se tam opravdu situace výrazně zlepšila a všechna stavební řízení a další správní řízení se urychlila.
ps2017-030-10-009-096.u2.p14.s1 Mnohokrát děkuji za vaši pozornost a ještě jednou prosím o podporu tohoto záměru.
ps2017-030-10-009-096.u3.p1.s1 Tak děkuji.
ps2017-030-10-009-096.u3.p1.s2 přečtu mezitím ještě omluvy, než budeme pokračovat.
ps2017-030-10-009-096.u3.p1.s3 Mezi a z pracovních důvodů paní poslankyně Taťána Malá se omlouvá, dále pan poslanec Karel Schwarzenberg se omlouvá mezi a . hodinou ze zdravotních důvodů.
ps2017-030-10-009-096.u3.p2.s1 Nyní tedy prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Zuzana Ožanová.
ps2017-030-10-009-096.u3.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci, předkládaná novela správního řádu reagovat na průtahy dotčených orgánů a nedodržování lhůt při vydávání závazných stanovisek.
ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s3 Dle navrhovatelů jsou v dnešní právní praxi stanovovány nesplnitelné či vzájemně neslučitelné podmínky a správní orgány se dopouštějí průtahů.
ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s4 Navrhovaná úprava by měla zavést fikci závazného stanoviska.
ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s5 Pokud správní orgán nevydá závazné stanovisko do 30 dnů, pak by platilo, že rozhodnutí není podmíněno tímto závazným stanoviskem a žádost je v souladu se zákonem, na jehož základě se závazné stanovisko vydává.
ps2017-030-10-009-096.u4.p1.s6 K případnému později vydanému závaznému stanovisku by se nepřihlíželo.
ps2017-030-10-009-096.u4.p2.s1 Další úpravy se týkají dozorčích a opravných prostředků a zakotvují fikci potvrzení závazného stanoviska dotčeného orgánu jeho nadřízeným orgánem, pokud marně uplyne lhůta pro jeho potvrzení či změnu.
ps2017-030-10-009-096.u4.p3.s1 Správní řád je obecným procesním předpisem upravujícím postup správních orgánů.
ps2017-030-10-009-096.u4.p3.s2 Navrhovaná úprava však zasahuje do různých oblastí správního práva hmotného, které pro jednotlivé úseky veřejné správy upravují pravomoc dotčených orgánů k vydávání závazných stanovisek pro účely řady různých správních řízení.
ps2017-030-10-009-096.u4.p3.s3 Případné nedostatky hmotného práva nebo jeho aplikace nelze řešit prostřednictvím změny procesního práva a obecného procesního předpisu.
ps2017-030-10-009-096.u4.p3.s4 Správní právo zná institut fikce pozitivního nebo negativního rozhodnutí, nikoliv ale jako obecný procesní institut v obecné procesní úpravě, ale jen jako dílčí úpravu obsaženou vždy v příslušném zákoně upravujícím danou věcnou příslušnost konkrétního správního orgánu.
ps2017-030-10-009-096.u4.p3.s5 Stejným způsobem, to znamená jen cestou přímé novelizace jednotlivých zákonů upravujících pravomoc dotčených orgánů k vydávání závazných stanovisek, je proto potřeba přistoupit k případné úpravě fikce závazného stanoviska nebo fikce nepodmíněnosti rozhodnutí závazným stanoviskem.
ps2017-030-10-009-096.u4.p4.s1 Závazná stanoviska dotčených orgánů se objevují v řadě navzájem zcela neporovnatelných oblastí veřejné správy, ve kterých dotčené orgány vykonávají svou působnost k ochraně jednotlivých veřejných zájmů, jako například rozhodování o koncesovaných živnostech, rozhodování o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, rozhodování o udělení souhlasu k činnosti soukromé vysoké školy, rozhodování o oprávnění poskytnout službu péče o dítě v dětské skupině, rozhodování o oprávnění a jiné.
ps2017-030-10-009-096.u4.p5.s1 Žádost o vydání závazného stanoviska může mít vady bránící řádnému posouzení, či dokonce přímo bránící vydání stanoviska.
ps2017-030-10-009-096.u4.p5.s2 V takovém případě je správní orgán povinen pomoci vady odstranit nebo vyzvat k odstranění nedostatků vad podání a určit k tomu přiměřenou lhůtu.
ps2017-030-10-009-096.u4.p5.s3 Návrh však s tímto nepočítá a mohlo by docházet k situacím, že fikce nepodmíněnosti rozhodnutí závazným stanoviskem by mohla nastat i na základě neúplné a ani na základě výzvy správního orgánu nedoplněné žádosti.
ps2017-030-10-009-096.u4.p5.s4 Žadatelé by touto variantou mohli kalkulovat a cíleně se snažit o to, aby závazné stanovisko nebylo vydáno.
ps2017-030-10-009-096.u4.p6.s1 Návrh předpokládá fikci nepodmíněnosti rozhodnutí závazným stanoviskem jen v případě podání žádosti o vydání závazného stanoviska, nikoliv však v případě, kdy by mělo být závazné stanovisko vydáváno na základě výzvy správního orgánu příslušného k vedení správního řízení, ve kterém být vydáno rozhodnutí podmíněné závazným stanoviskem.
ps2017-030-10-009-096.u4.p6.s2 V právní úpravě se používají oba dva modely s tím, že závazná stanoviska opatřuje žadatel a předkládá je správnímu orgánu jako součást žádosti o vydání rozhodnutí, tak s tím, že si závazná stanoviska opatřuje sám správní orgán, který vede řízení.
ps2017-030-10-009-096.u4.p6.s3 Návrh tedy počítá jen s jedním z těchto modelů, aniž by z něj vyplývalo, proč tomu tak je.
ps2017-030-10-009-096.u4.p6.s4 Proti nečinnosti správních orgánů se lze dle platné legislativy bránit v rámci správního soudnictví.
ps2017-030-10-009-096.u4.p6.s5 Nelze také opominout, že nesprávný úřední postup lze postihovat v rámci zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím.
ps2017-030-10-009-096.u4.p7.s1 Návrh zákona obsahuje i sám o sobě řadu dílčích nedostatků, které by znemožnily jeho bezproblémovou praxi.
ps2017-030-10-009-096.u4.p7.s2 Návrh na jedné straně předpokládá v případě marného uplynutí lhůty pro vydání závazného stanoviska fikci nepodmíněnosti rozhodnutí příslušným závazným stanoviskem, současně ale stanoví, že pokud odvolání směřuje proti takovému závaznému stanovisku, platí, že ho nadřízený orgán potvrdí.
ps2017-030-10-009-096.u4.p7.s3 Pokud ale rozhodnutí nemá být na základě fikce vůbec podmíněno daným závazným stanoviskem, žádné závazné stanovisko se vydávat nebude, a to ani fingované, a nedává proto smysl počítat s tím, že odvolání bude směřovat proti závaznému stanovisku, neboť nic takového nemůže nastat, když se nelze odvolat proti tomu, co neexistuje.
ps2017-030-10-009-096.u4.p7.s4 Stejně tak nedává smysl vylučovat v případě takového neexistujícího závazného stanoviska přezkumné řízení, neboť to, co není, nelze přezkoumat z povahy věci.
ps2017-030-10-009-096.u4.p8.s1 Návrh zákona neřeší, jak se správní orgán příslušný k vydání rozhodnutí podmíněného závazným stanoviskem právně relevantním způsobem dozví, že dotčený orgán závazné stanovisko ve stanovené lhůtě nevydal, a kdy v důsledku toho nastala fikce nepodmíněnosti rozhodnutí závazným stanoviskem.
ps2017-030-10-009-096.u4.p9.s1 Vláda na své schůzi dne 8. února 2019 projednala tento návrh zákona a zaujala k němu nesouhlasné stanovisko.
ps2017-030-10-009-096.u4.p9.s2 Také Parlamentní institut vypracoval stanovisko ke kompatibilitě tisku s právem Evropské unie pod č. 0375 se závěrem, že navržená úprava je neslučitelná s právem Evropské unie.
ps2017-030-10-009-096.u4.p10.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-030-10-009-096.u5.p1.s1 Tak to byla zpravodajka paní poslankyně Zuzana Ožanová.
ps2017-030-10-009-096.u5.p1.s2 přečtu dvě omluvy.
ps2017-030-10-009-096.u5.p1.s3 Pan poslanec Jan Skopeček se omlouvá do konce jednacího dne a pan poslanec Patrik Nacher se omlouvá od ze zdravotních důvodů.
ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s1 Nyní otevírám obecnou rozpravu, kam mám tedy také přihlášenou paní poslankyni Zuzanu Ožanovou, jestli máte zájem vystoupit v obecné rozpravě.
ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s2 Mám tady tři faktické poznámky, ty ale budou reagovat ...
ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s3 Vy máte s přednostním právem.
ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s4 Nicméně paní zpravodajka taky přednostní právo...
ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s5 Takže dáváte prostor paní ministryni s přednostním právem, následně tedy budou faktické poznámky, protože reagují na něco v obecné rozpravě, ty mám čtyři, a následně paní poslankyně Ožanová.
ps2017-030-10-009-096.u5.p2.s6 Tak prosím.
ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, bych chtěla opravdu k tomuto tématu vystoupit.
ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s2 Za prvé bych chtěla poděkovat panu Kupkovi, protože jsem velmi ráda, že stavební právo řešíme napříč politickým spektrem, a skutečně na fikci souhlasu závazného stanoviska je obecná shoda.
ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s3 Je to ale samozřejmě velmi složitý institut a mělo by se to v této fázi skutečně vztahovat pouze na stavební právo.
ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s4 Proto my opravdu si dáváme tu práci, novela čtyřistašestnáctky je po legislativním procesu, dolaďují se tam poslední věci.
ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s5 se opravdu velmi obávám toho, abychom najednou fikci souhlasu udělali na všechno, protože to tady bylo správně řečeno paní zpravodajkou, tam se to týká péče o dítě, migrační politiky, zdravotnictví.
ps2017-030-10-009-096.u6.p1.s6 A myslím si, že takto závažný institut bychom skutečně měli aplikovat na to stavební právo, kde to, co řekl pan Kupka, je prostě naprostá pravda, to zdržování je samozřejmě veliké, ale prosím, nechme to na tu čtyřistašestnáctku, kde to je vykomunikované na úrovni Legislativní rady vlády a nemělo by to potom následně v praxi dělat problémy.

Text viewDownload CoNNL-U