|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-19 ps2017-030-10-008-094 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

94. Návrh poslanců Hany Aulické Jírovcové, Daniela Pawlase, Pavla Kováčika a Stanislava Grospiče na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 352/ - prvé čtení

Date2019-06-19
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/094
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030319.htm

Select a sentence

ps2017-030-10-008-094.u1.p1.s1 94.
ps2017-030-10-008-094.u1.p1.s2 Návrh poslanců Hany Aulické Jírovcové, Daniela Pawlase, Pavla Kováčika a Stanislava Grospiče na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 352/ - prvé čtení
ps2017-030-10-008-094.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 352/1.
ps2017-030-10-008-094.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedla poslankyně Hana Aulická Jírovcová.
ps2017-030-10-008-094.u1.p2.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-030-10-008-094.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající, za slovo.
ps2017-030-10-008-094.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám představila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-030-10-008-094.u2.p1.s3 Je to malá změna v rámci obsahu, ale myslíme si, že je to především důležitá změna v rámci procesu a samozřejmě systémová změna, která by vnesla do této oblasti nějaký řád a především předvídatelnost.
ps2017-030-10-008-094.u2.p2.s1 Měníme § 3c, kdy hovoříme, že vyměřovacím základem pro pojistné hrazené státem za osobu, za kterou je podle zvláštního právního předpisu plátcem pojistného stát, je 25 % průměrné mzdy vždy za 2. čtvrtletí předchozího kalendářního roku.
ps2017-030-10-008-094.u2.p2.s2 A vypočtená částka se zaokrouhluje na celé koruny nahoru.
ps2017-030-10-008-094.u2.p3.s1 Chtěla bych říci, že současný stav je takový, že vyměřovací základ pro pojistné hrazené státem za osobu, za kterou je podle zvláštního právního předpisu plátcem pojistného stát, je stanoven v § 3c zákona č. 592/1992 Sb.
ps2017-030-10-008-094.u2.p3.s2 Zde uvedenou částku vyměřovacího základu může vláda vždy do 30. června každého roku změnit svým nařízením, a to s účinností k 1. lednu roku následujícího.
ps2017-030-10-008-094.u2.p3.s3 S účinností od 1. ledna 2018 nařízení vlády č. 140/2017 Sb. stanoví vyměřovací základ pro pojistné hrazené státem u osoby, za kterou je plátcem pojistného stát, a to ve výši 7 177 na kalendářní měsíc.
ps2017-030-10-008-094.u2.p3.s4 Pojistné vypočtené z tohoto vyměřovacího základu činí 969 měsíčně.
ps2017-030-10-008-094.u2.p4.s1 Novela zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění zveřejněná ve Sbírce zákonů dne 19. září 2017 stanoví s účinností od 1. 1. 2019 vyměřovací základ pro platbu pojistného státem ve výši 7 540 .
ps2017-030-10-008-094.u2.p4.s2 Pojistné z této částky je 1 018 .
ps2017-030-10-008-094.u2.p4.s3 S účinností od 1. 1. 2020 pak stanoví vyměřovací základ pro platbu pojistného státem ve výši 7 903 a výše pojistného z této částky je 1 067 .
ps2017-030-10-008-094.u2.p5.s1 Možnost úpravy vždy prostřednictvím nařízení vlády s účinností k 1. 1. následujícího kalendářního roku je konstrukt, který umožňuje měnit vyměřovací základ státních pojištěnců v závislosti na aktuálním vývoji.
ps2017-030-10-008-094.u2.p5.s2 Vláda tedy při svém rozhodování zohlednit natolik dynamicky vyvíjející se hodnoty, jako je vývoj průměrné mzdy či možnosti systému veřejného zdravotního pojištění, což neumožňuje pružně měnit zákonný rámec, a bylo proto zvoleno řešení formou nařízení vlády.
ps2017-030-10-008-094.u2.p6.s1 Chtěla bych podotknout, že tento stav dlouhodobě vnáší do systému veřejného zdravotního pojištění zásadní prvek nestability.
ps2017-030-10-008-094.u2.p6.s2 Neexistuje pevně dané pravidlo výpočtu příjmů tohoto systému za početně největší množinu pojištěnců.
ps2017-030-10-008-094.u2.p6.s3 Změny tohoto vyměřovacího základu podléhají aktuálním tlakům, stavu i rozložení politických sil.
ps2017-030-10-008-094.u2.p6.s4 Zároveň dochází k paradoxní situaci, kdy je sice výše vyměřovacího základu pro státní pojištěnce stanovena zákonem, ale pro její aktuální výši je třeba sledovat nařízení vlády, tedy text nižší právní síly.
ps2017-030-10-008-094.u2.p6.s5 V minulosti byla výše vyměřovacího základu u osob, za které je plátcem pojistného stát, stanovena například jako procentní sazba minimální mzdy, pevná částka bez možnosti valorizace vyhláškou, pevná částka s možností valorizace vyhláškou anebo procentní sazba z tzv. všeobecného vyměřovacího základu stanoveného nařízením vlády pro účely důchodového pojištění.
ps2017-030-10-008-094.u2.p7.s1 Náš záměr je, aby navrhovaná změna napravila výše zmíněné nedostatky současné právní úpravy.
ps2017-030-10-008-094.u2.p7.s2 Navržený způsob je již historicky v České republice zažitý.
ps2017-030-10-008-094.u2.p7.s3 Od roku 2006 do roku 2009 byl vyměřovací základ stanoven jako 25 % všeobecného vyměřovacího základu stanoveného nařízením vlády pro účely důchodového pojištění za kalendářní rok, který o dva roky předcházel kalendářnímu roku, pro který se vyměřovací základ zjišťoval.
ps2017-030-10-008-094.u2.p7.s4 Měl by přinést průhledný a především předvídatelný vývoj výše pojistného hrazeného státem za skupinu státních pojištěnců.
ps2017-030-10-008-094.u2.p7.s5 Zároveň se tímto způsobem pevně stanovuje princip, který by měl zabránit nekontrolovatelnému a v zásadě jen těžko zákonným způsobem ovlivnitelnému rozevírání nůžek mezi odvody státu a ostatních skupin pojištěnců.
ps2017-030-10-008-094.u2.p8.s1 Dále mi ještě dovolte i na základě upozornění v rámci důvodové zprávy stanoviska vlády, kde náš návrh zrušuje v článku 2 i nařízení vlády 158, které legislativně bylo zrušeno, to znamená, že i my jsme ve spolupráci samozřejmě s Ministerstvem zdravotnictví a legislativou připraveni připravit komplexní pozměňovací návrh, který bude ale zase opravdu obsahově velmi malý, který by tento - myslím, že drobný - nedostatek odstranil a opravdu bychom umožnili systémovou změnu, po které voláme v České republice opravdu dlouho.
ps2017-030-10-008-094.u2.p8.s2 Takže děkuji moc.
ps2017-030-10-008-094.u3.p1.s1 A nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Karla Maříková.
ps2017-030-10-008-094.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-030-10-008-094.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-030-10-008-094.u4.p1.s2 Vážené poslankyně, vážení poslanci, navrhuje se způsob vypočítání vyměřovacího základu pojistného pro pojištěnce, za které pojistné platí stát prostřednictvím státního rozpočtu na základě zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění.
ps2017-030-10-008-094.u4.p1.s3 Konkrétně je navrhováno, aby vyměřovací základ pro výpočet tohoto pojistného činil 25 % průměrné mzdy.
ps2017-030-10-008-094.u4.p1.s4 Obdobný systém v České republice fungoval v letech 2006 2009.
ps2017-030-10-008-094.u4.p1.s5 Navrhovaná změna umožňuje měnit vyměřovací základ státních pojištěnců v závislosti na aktuálním vývoji průměrné mzdy.
ps2017-030-10-008-094.u4.p1.s6 Navrhovaná změna tak odstraňuje schizofrenní situaci nastolenou účinnou právní úpravou, kdy je v současné době výše vyměřovacího základu pro státní pojištěnce stanovena zákonem, nicméně její aktuální výše je závislá na nařízení vlády jakožto podzákonném právním předpisu.
ps2017-030-10-008-094.u4.p1.s7 Z tohoto pohledu vnáší navrhovaná změna způsobu vypočítání předmětného vyměřovacího základu prvky stability, a to nejen v rovině právní, ale také v rovině praktické, zejména v podobě transparentnosti a předvídatelnosti vývoje pojistného za pojištěnce, za které pojistné platí stát prostřednictvím státního rozpočtu.
ps2017-030-10-008-094.u4.p2.s1 Navrhovaná úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a nedotýká se ani práva Evropské unie a doporučuji ji k projednání do výboru.
ps2017-030-10-008-094.u4.p2.s2 Děkuji.
ps2017-030-10-008-094.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-10-008-094.u5.p1.s2 Nyní zahájím obecnou rozpravu.
ps2017-030-10-008-094.u5.p1.s3 Do obecné rozpravy tady nemám žádnou elektronickou přihlášku, takže se rozhlédnu po sálu.
ps2017-030-10-008-094.u5.p1.s4 Také nikoho nevidím, takže obecnou rozpravu končím.
ps2017-030-10-008-094.u5.p1.s5 Táži se na případná závěrečná slova.
ps2017-030-10-008-094.u5.p1.s6 Ani navrhovatelka, ani zpravodajka nemají zájem.
ps2017-030-10-008-094.u5.p1.s7 Návrhy na vrácení a zamítnutí nemám, proto se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
ps2017-030-10-008-094.u5.p1.s8 Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
ps2017-030-10-008-094.u5.p2.s1 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu.
ps2017-030-10-008-094.u5.p2.s2 se táži, zdali někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu.
ps2017-030-10-008-094.u5.p2.s3 Žádný návrh nevidím, takže přistoupíme k hlasování.
ps2017-030-10-008-094.u5.p2.s4 zagonguji.
ps2017-030-10-008-094.u5.p2.s5 Svolám poslance do jednacího sálu.
ps2017-030-10-008-094.u5.p2.s6 Myslím, že můžeme přistoupit k hlasování.
ps2017-030-10-008-094.u5.p3.s1 Ještě jednou zopakuji, o čem budeme hlasovat.
ps2017-030-10-008-094.u5.p3.s2 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu.
ps2017-030-10-008-094.u5.p3.s3 Kdo souhlasí, stiskněte "pro".
ps2017-030-10-008-094.u5.p3.s4 Kdo je proti?
ps2017-030-10-008-094.u5.p4.s1 Hlasování číslo 990.
ps2017-030-10-008-094.u5.p4.s2 Přihlášeno 181 poslanců, pro 139, proti nula.
ps2017-030-10-008-094.u5.p4.s3 Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru.
ps2017-030-10-008-094.u5.p5.s1 Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru a se táži, -li někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k přikázání.
ps2017-030-10-008-094.u5.p5.s2 Pan poslanec Kaňkovský.
ps2017-030-10-008-094.u5.p5.s3 Prosím.
ps2017-030-10-008-094.u6.p1.s1 Dobré odpoledne, vážený pane místopředsedo.
ps2017-030-10-008-094.u6.p1.s2 Vzhledem k tomu, že to významné rozpočtové dopady, byť ne přímo do státního rozpočtu, nicméně veřejné zdravotní pojištění s ním úzce souvisí, tak navrhuji ještě přikázat výboru rozpočtovému.
ps2017-030-10-008-094.u7.p1.s1 Rozpočtový výbor.
ps2017-030-10-008-094.u7.p1.s2 se podívám, jestli je nějaký další návrh.
ps2017-030-10-008-094.u7.p1.s3 Další návrh nevidím.
ps2017-030-10-008-094.u7.p1.s4 Přistoupíme k hlasování.
ps2017-030-10-008-094.u7.p2.s1 Budeme hlasovat o tom, zdali souhlasíte s tím, aby byl návrh přikázán k projednání také rozpočtovému výboru.
ps2017-030-10-008-094.u7.p3.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-030-10-008-094.u7.p3.s2 Kdo je pro?
ps2017-030-10-008-094.u7.p3.s3 Kdo je proti?
ps2017-030-10-008-094.u7.p4.s1 Hlasování číslo 991.
ps2017-030-10-008-094.u7.p4.s2 Přihlášeno 181 poslanců, pro 52, proti 22.
ps2017-030-10-008-094.u7.p4.s3 Návrh byl zamítnut a tímto projednávání tohoto návrhu končím.
ps2017-030-10-008-094.u7.p5.s1 Nyní přistoupíme k dalšímu návrhu a začíná takzvané opoziční okénko, kdy tedy přistoupíme nejprve v pořadí velikosti poslaneckých klubů k projednávání opozičních návrhů zákonů.
ps2017-030-10-008-094.u7.p5.s2 Nyní tedy máme jako první návrh ODS.
ps2017-030-10-008-094.u7.p5.s3 Jedná se o

Text viewDownload CoNNL-U