|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-19 ps2017-030-10-004-153 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

153. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s podporou výkonu práv akcionářů /sněmovní tisk 300/ - třetí čtení

Date2019-06-19
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/153
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030306.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 307 • previousnext

ps2017-030-10-004-153.u1.p1.s1 153.
ps2017-030-10-004-153.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s podporou výkonu práv akcionářů /sněmovní tisk 300/ - třetí čtení
ps2017-030-10-004-153.u1.p2.s1 Požádám, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa za navrhovatele, vládu ČR, místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová, a zpravodaj garančního výboru, to byl rozpočtový výbor, poslanec Jan Skopeček.
ps2017-030-10-004-153.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 300/3, který vám byl doručen 23. dubna letošního roku.
ps2017-030-10-004-153.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 300/4.
ps2017-030-10-004-153.u1.p3.s1 Ptám se zástupce navrhovatelů, tedy paní ministryně financí a místopředsedkyně vlády Aleny Schillerové, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-030-10-004-153.u1.p3.s2 Není tomu tak.
ps2017-030-10-004-153.u1.p3.s3 Do rozpravy, kterou otevírám, nemám žádnou přihlášku a ptám se, jestli se někdo hlásí z místa.
ps2017-030-10-004-153.u1.p3.s4 Ano, vidím pana předsedu klubu ODS Zbyňka Stanjuru a další, kteří se hlásí z místa.
ps2017-030-10-004-153.u1.p3.s5 Pan zpravodaj poté.
ps2017-030-10-004-153.u1.p3.s6 Pane zpravodaji, uplatňujete přednostní právo?
ps2017-030-10-004-153.u1.p3.s7 Ne, dobře.
ps2017-030-10-004-153.u1.p3.s8 Pane předsedo, máte slovo.
ps2017-030-10-004-153.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-030-10-004-153.u2.p1.s2 Je to sice implementační zákon, ale dovolte, abych vám odůvodnil minimálně jeden pozměňující návrh, ale ještě předtím pár obecných poznámek k tomuto tisku.
ps2017-030-10-004-153.u2.p2.s1 Je neuvěřitelné, jak vláda v tomto případě, pod taktovkou EU, zhoršuje postavení firem a jejich managementu.
ps2017-030-10-004-153.u2.p2.s2 Novela, o které budeme za chvíli hlasovat ve třetím čtení, umožňuje, aby si kdokoli, nejen akcionáři, na internetu přečetl, jaká je mzda, jaké jsou bonusy managementu soukromých akciových společností, např. použiji firmu ze svého regionu, např. Kofoly.
ps2017-030-10-004-153.u2.p2.s3 Naše domácí legislativa přitom umožňuje a chrání konkrétní informace o platech lidí na ministerstvech.
ps2017-030-10-004-153.u2.p2.s4 Podle zákona o svobodném přístupu k informacím, pokud se zeptáte, kolik bere konkrétní ředitel odboru nebo náměstek, dostanete odpověď, že odborný náměstek č. 1 bere 120 tisíc, nedozvíte se to jméno.
ps2017-030-10-004-153.u2.p2.s5 Kdežto tady se máme dozvědět, kolik berou jmenovitě členové managementu akciových společností kotovaných na burze.
ps2017-030-10-004-153.u2.p2.s6 Je to absurdní.
ps2017-030-10-004-153.u2.p3.s1 Musím říci, že ty platy managementu akciových společností kotovaných na burze jsou prostě placeny ze soukromých peněz a ne z veřejných.
ps2017-030-10-004-153.u2.p4.s1 Tuto absurditu přináší návrh tohoto zákona, který, to jsem říkal, implementuje směrnici č. 820/2017.
ps2017-030-10-004-153.u2.p4.s2 Je to směrnice z roku 2017, která reaguje na finanční krizi z let 2008-2009.
ps2017-030-10-004-153.u2.p4.s3 ta mimořádně dlouhá doba mezi krizí a tou reakcí, tou směrnicí, ukazuje, že to v zásadě nemá žádný smysl.
ps2017-030-10-004-153.u2.p4.s4 Ano, je pravda, že v některých akciových společnostech v Evropě byly problémy.
ps2017-030-10-004-153.u2.p4.s5 Chci se zeptat paní ministryně, jestli zná nějaký případ české akciové společnosti, kde by takové problémy nastaly.
ps2017-030-10-004-153.u2.p4.s6 My jsme takový případ prostě nenašli a žádný takový případ neznáme.
ps2017-030-10-004-153.u2.p5.s1 Ta směrnice údajně podporovat výkon práv akcionářů.
ps2017-030-10-004-153.u2.p5.s2 I ten zákon se tak jmenuje.
ps2017-030-10-004-153.u2.p5.s3 A je právem akcionáře, je podporou práva akcionáře to, že informace o odměnách managementu soukromých firem, placených ze soukromých zdrojů, jsou veřejně přístupné na internetu komukoliv?
ps2017-030-10-004-153.u2.p5.s4 Je to podpora práv akcionářů?
ps2017-030-10-004-153.u2.p5.s5 Je to podpora závisti.
ps2017-030-10-004-153.u2.p5.s6 myslím, že za b) je správně.
ps2017-030-10-004-153.u2.p6.s1 Možná řeknete, že je to zbytečné, že se o tom bavíme, že těch kotovaných akciových společností v České republice je pouze 17.
ps2017-030-10-004-153.u2.p6.s2 To je pravda.
ps2017-030-10-004-153.u2.p6.s3 Ale to je první krok.
ps2017-030-10-004-153.u2.p6.s4 Příště může přijít nějaká jiná vláda, nebo tato vláda s návrhem, když to mají kotované akciové společnosti, tak pojďme chránit akcionáře i těch ostatních akciových společností, a těch je v České republice 26 tisíc.
ps2017-030-10-004-153.u2.p6.s5 Po tom nikomu nic není, kromě akcionářů, po tom, kolik bere konkrétní člen managementu.
ps2017-030-10-004-153.u2.p6.s6 Navíc, kdo umí číst výroční zprávy, kdo umí číst výkazy, tak se dozví v každoroční výroční zprávě, kolik celkově byly odměny managementu.
ps2017-030-10-004-153.u2.p6.s7 Ne jmenovitě, ale celkově.
ps2017-030-10-004-153.u2.p6.s8 Je to speciální řádek.
ps2017-030-10-004-153.u2.p6.s9 Každého, koho to zajímá, včetně akcionářů, ten to řekne, pokud to akcionáře zajímá jmenovitě, určitě na valné hromadě, která není otevřena veřejnosti, může vystoupit, zeptat se a předpokládám, že členové statutárního orgánu akciové společnosti by tomu akcionáři vyhověli, odpověděli.
ps2017-030-10-004-153.u2.p7.s1 Nevím jak vy, ale určitě nemám zájem a nemám potřebu zjišťovat na internetu, kolik berou členové managementu soukromých firem.
ps2017-030-10-004-153.u2.p7.s2 to opravdu nezajímá a myslím si, že bychom neměli nikomu takovou možnost dát.
ps2017-030-10-004-153.u2.p7.s3 Nicméně tím, že je to směrnice, respektuji, že to implementovat musíme.
ps2017-030-10-004-153.u2.p8.s1 jsem předložil nejdřív v rozpočtovém výboru a pak v druhém čtení tři pozměňovací návrhy.
ps2017-030-10-004-153.u2.p8.s2 Z toho jeden získal podporu v rozpočtovém výboru, budeme o něm hlasovat pod písmenem A, ale se chci vrátit k tomu písmenu D, který podporu rozpočtového výboru nezískal.
ps2017-030-10-004-153.u2.p8.s3 Ten návrh je vlastně jednoduchý.
ps2017-030-10-004-153.u2.p8.s4 Podle návrhu zákona představenstvo povinnost předložit návrh systému odměňování valné hromadě.
ps2017-030-10-004-153.u2.p8.s5 Ten spor, který vedu s Ministerstvem financí, nebo názorový střet, to není ani spor, je o to, jaká být sankce.
ps2017-030-10-004-153.u2.p8.s6 Rozumím tomu, že když je v zákoně uložena povinnost, že být sankce, to je podle naprosto logické.
ps2017-030-10-004-153.u2.p8.s7 Problém je, zda být charakteru soukromoprávního, nebo veřejnoprávního.
ps2017-030-10-004-153.u2.p8.s8 V tomto případě Ministerstvo financí navrhuje, aby trestem za to, pokud není splněna povinnost předložit návrh politiky odměňování valné hromadě, bylo to, že bude pozastaveno vyplácení odměn členům managementu, vlastně členům představenstva.
ps2017-030-10-004-153.u2.p9.s1 si myslím, že mnohem lepší je přijmout sankci veřejnoprávní, a mám pro to čtyři základní důvody.
ps2017-030-10-004-153.u2.p9.s2 Za prvé, ta soukromoprávní sankce je nesystémová.
ps2017-030-10-004-153.u2.p9.s3 Všechny ostatní sankce v tomto návrhu zákona jsou veřejnoprávní a jsou definovány jako standardní pokuty za přestupky.
ps2017-030-10-004-153.u2.p9.s4 Mimo jiné je to porušení povinnosti uveřejnit tu politiku, uveřejnit zprávu o odměňování nebo významnou transakci se spřízněnou stranou na internetových stránkách nebo nevypracování nebo nezveřejnění politiky zapojení.
ps2017-030-10-004-153.u2.p9.s5 To znamená - nechápu tu logiku Ministerstva financí - pokud to představenstvo nepředloží valné hromadě, tak ten trest je soukromoprávní, když to předloží a pak to ta společnost nezveřejní, tak pak je tam charakter veřejnoprávní a jsou tam standardní sankce jako u přestupku.
ps2017-030-10-004-153.u2.p9.s6 To byl první důvod.
ps2017-030-10-004-153.u2.p10.s1 Druhý.
ps2017-030-10-004-153.u2.p10.s2 Ta soukromoprávní sankce vybočuje z dosavadní úpravy správního trestání používaného v případě zpracování a zveřejnění výroční zprávy obchodních společností, které, jak jsem říkal, mimo jiné obsahují informace o odměňování statutárních orgánů.
ps2017-030-10-004-153.u2.p10.s3 Pokud taková výroční zpráva není zpracována, je to kvalifikováno jako přestupek s hranicí pokuty do 6 procent hodnoty aktiv, anebo za nesplnění povinnosti zveřejnit výroční zprávu je finanční sankce do výše 300 milionů korun nebo do výše 5 procent celkového obratu společnosti.
ps2017-030-10-004-153.u2.p10.s4 V tomto případě u výroční zprávy je opět veřejnoprávní charakter sankce.
ps2017-030-10-004-153.u2.p11.s1 Co vidím jako problém, že ten návrh soukromoprávní sankce dostatečně nebrání případnému obcházení tomu návrhu zákona.
ps2017-030-10-004-153.u2.p11.s2 Protože představme si situaci, že ten návrh zákona bude schválen v tom daném znění - a jaké máme kontrolní mechanismy, abychom zjistili, zda ta společnost tuto sankci, to znamená nevyplácení odměn statutárním orgánům, dodržela, nebo ne?
ps2017-030-10-004-153.u2.p11.s3 Žádnou.
ps2017-030-10-004-153.u2.p11.s4 Na druhé straně v případě, že by ta sankce měla veřejnoprávní charakter, tak tady kontrolní funkci zastává Česká národní banka, se zkontrolovat, zda ta sankce je zaplacena, zda je plněna, případně se dají použít opravné kroky vůči této společnosti.
ps2017-030-10-004-153.u2.p12.s1 A co je důležité, a velmi často tady vedeme debatu a velmi často slyšíme od členů vlády: My za to nemůžeme, přišlo nám to z Bruselu.
ps2017-030-10-004-153.u2.p12.s2 Tak v roce 2016, kdy ta vláda byla politicky složena velmi podobně jako dnes, jen místo komunistů tam byli kolegové z KDU-ČSL, tak vláda přijala vládní metodiku pro přípravu transpozičních předpisů, a podle je tam správný princip, to znamená, že v případě implementace předkladatel zvolit z možných variant právní regulace variantu, která je nejméně zatěžující.
ps2017-030-10-004-153.u2.p12.s3 To v tomto případě Ministerstvo financí nesplnilo, takže vlastně postupovalo proti vlastní metodice, metodice vlastní vlády.
ps2017-030-10-004-153.u2.p12.s4 A zavádí tam sankci novou, nevyzkoušenou, nesystémovou.
ps2017-030-10-004-153.u2.p13.s1 Proto vás žádám, abyste zvážili ty argumenty a abyste podpořili ten pozměňovací návrh pod písmenem D, protože jak opakuji, sankce tam zůstává zachovaná, ale bude standardní jako všechny ostatní sankce v tomto návrhu zákona nebo v obdobných zákonech.
ps2017-030-10-004-153.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci Stanjurovi.
ps2017-030-10-004-153.u3.p1.s2 Nyní máme tady pana poslance Martínka, ale s přednostním právem paní ministryně spravedlnosti.
ps2017-030-10-004-153.u3.p1.s3 Paní ministryně financí na závěr, v závěrečném slově.
ps2017-030-10-004-153.u3.p1.s4 Pan zpravodaj se hlásil po kolegovi Martínkovi.
ps2017-030-10-004-153.u3.p1.s5 Slovo ministryně spravedlnosti Marie Benešová.
ps2017-030-10-004-153.u3.p1.s6 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-030-10-004-153.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-030-10-004-153.u4.p1.s2 bych chtěla jenom doplnit jako strana spolupředkladatelská tady v podstatě ten text, který byl navržen ze strany Ministerstva financí.
ps2017-030-10-004-153.u4.p1.s3 Předně bych chtěla tedy říci, že Ministerstvo spravedlnosti zajišťovalo transpozici těch článků směrnice o výkonu některých práv akcionářů ve společnosti s kotovanými akciemi, které se týkají odměňování osob ve vedoucím postavení veřejně obchodovatelných akciových společností a schvalování a uveřejňování transakcí se spřízněnými stranami.
ps2017-030-10-004-153.u4.p1.s4 Navrhovaná úprava posiluje roli akcionářů při určování výše odměn osob ve vedoucím postavení a zvyšuje transparentnost odměňování těchto osob v případě subjektů veřejného zájmu.
ps2017-030-10-004-153.u4.p1.s5 Mám za to, že tato regulace, jejím hlavním cílem je snížit riziko uzavírání nevýhodných smluv se spřízněnými stranami.
ps2017-030-10-004-153.u4.p1.s6 A proto doporučujeme z naší strany, aby tento zákon dostal podporu.
ps2017-030-10-004-153.u5.p1.s1 Děkuji paní ministryni spravedlnosti.
ps2017-030-10-004-153.u5.p1.s2 Pan poslanec Martínek, přihlášen je s přednostním právem pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura.
ps2017-030-10-004-153.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-030-10-004-153.u6.p1.s1 Když se paní ministryně spravedlnosti zapletla do debaty, tak jsem mluvil o jiné části toho zákona a předpokládám, že i tuto část připravovalo právě Ministerstvo spravedlnosti ve spolupráci s Ministerstvem financí.
ps2017-030-10-004-153.u6.p1.s2 A můj dotaz je jednoduchý.
ps2017-030-10-004-153.u6.p1.s3 Proč v jednom jediném případě porušení povinnosti podle toho zákona je zvolen soukromoprávní charakter sankce a ve všech ostatních veřejnoprávní?
ps2017-030-10-004-153.u6.p1.s4 To je to, k čemu směřuje ten pozměňovací návrh, který nedává pryč ty sankce, jenom jsem upozornil, že podle našeho názoru je nesystémová, se lehce obejít, není kontrolovatelná, tudíž bude nevymahatelná.
ps2017-030-10-004-153.u6.p1.s5 Nevím, proč v tomto jediném případě ze všech těch ostatních to prostě není stejně.
ps2017-030-10-004-153.u6.p1.s6 Na to bych prosil odpověď.
ps2017-030-10-004-153.u6.p2.s1 Jinak chci poděkovat Ministerstvu financí, myslím, že to je korektní říct, protože s přípravou toho pozměňovacího návrhu ministerstvo, přestože s tím nesouhlasilo, tak Ministerstvo financí mi pomohlo tak, aby to bylo legislativně čisté, a tím pádem aby to bylo správně napsané, aby to bylo hlasovatelné, aby to v případě, že by to náhodou prošlo, nezpůsobilo nějaké problémy.
ps2017-030-10-004-153.u6.p2.s2 Takže v tomhle bych chtěl poděkovat Ministerstvu financí.
ps2017-030-10-004-153.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-10-004-153.u7.p1.s2 Nyní pan poslanec Martínek.
ps2017-030-10-004-153.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-030-10-004-153.u8.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, začal bych citací premiéra Andreje Babiše ze 14. března 2019, kde reagoval na interpelaci Radka Holomčíka ohledně biopaliv.

Text viewDownload CoNNL-U