|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-19 ps2017-030-10-002-150 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

150. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 286/ - třetí čtení

Date2019-06-19
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/150
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030294.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 957 • previousnext

ps2017-030-10-002-150.u1.p1.s1 150.
ps2017-030-10-002-150.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 286/ - třetí čtení
ps2017-030-10-002-150.u1.p2.s1 Projednávání tohoto bodu jsme v pátek 7. června přerušili v rozpravě do středy 19. června.
ps2017-030-10-002-150.u1.p2.s2 Prosím, aby své místo zaujala - tak činí - paní ministryně financí Alena Schillerová a zpravodaj garančního výboru, kterým byl rozpočtový výbor, pan poslanec Roman Onderka.
ps2017-030-10-002-150.u1.p2.s3 Připomínám, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 286/6 a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 286/7.
ps2017-030-10-002-150.u1.p3.s1 Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené rozpravě.
ps2017-030-10-002-150.u1.p3.s2 mám v tuto chvíli přihlášeného jako prvního pana poslance Kalouse.
ps2017-030-10-002-150.u1.p3.s3 Máte slovo.
ps2017-030-10-002-150.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-10-002-150.u2.p1.s2 Vážený pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, si myslím, že novela zákona o místních poplatcích, jejímž autorem je Ministerstvo financí, je potřebná, a to především pro narovnání a zlepšení podmínek v rámci výběru místních poplatků.
ps2017-030-10-002-150.u2.p1.s3 Jednak tedy sjednocujeme dva druhy poplatků, to znamená ubytovací lázeňský poplatek, a tím se zjednodušuje administrativa spojená s jeho výběrem a jeho následnou evidencí.
ps2017-030-10-002-150.u2.p1.s4 Dále budeme zpoplatňovat i ubytování v soukromí a sdílené ubytování, to je teď velmi aktuální.
ps2017-030-10-002-150.u2.p1.s5 Také zvyšujeme hranici maximální částky poplatku na 50 za osobu a za jednu noc.
ps2017-030-10-002-150.u2.p2.s1 Návrh na sjednocení místních poplatků a postupné zvýšení na částku 50 je kompromisem zainteresovaných subjektů, tedy měst a obcí na straně jedné a ubytovatelů a poskytovatelů služeb cestovního ruchu na straně druhé.
ps2017-030-10-002-150.u2.p2.s2 Ubytovací poplatek v této výši je nejběžnější sazbou v Evropě a ji považuji v tuto chvíli za maximálně možnou.
ps2017-030-10-002-150.u2.p2.s3 Pokud by ta sazba byla vyšší, jak tady někdo navrhuje, 100 nebo i 150 , tak s tím zásadně nesouhlasím.
ps2017-030-10-002-150.u2.p2.s4 Myslím si, že by to znamenalo i ohrožení konkurenceschopnosti českého cestovního ruchu, a to skutečně nechci.
ps2017-030-10-002-150.u2.p3.s1 Co však stále vidím jako problém do budoucna, je to, že výběr ubytovacího poplatku stále zůstává na bedrech poskytovatelů ubytování, kteří tak musí poplatek vybrat, evidovat a odvést.
ps2017-030-10-002-150.u2.p3.s2 V mnohých případech a především u menších ubytovatelů se tak neděje a doplácejí na to ti velcí poskytovatelé ubytovacích služeb, kteří jsou ze strany samospráv snadněji kontrolovatelní.
ps2017-030-10-002-150.u2.p4.s1 Co vidím jako naprosto klíčové, je to, aby vybrané prostředky byly vráceny zpět do lokality, do jejího rozvoje, do údržby, do marketingu, prostě aby ty prostředky byly vráceny tam, kde ve skutečnosti byly vygenerovány, a to se ne úplně vždy děje.
ps2017-030-10-002-150.u2.p4.s2 Města a obce v mnoha případech berou výnos z tohoto poplatku jako příjem do městského rozpočtu a bohužel zde není povinnost zpět vybrané prostředky investovat, není to legislativně ošetřeno, což si myslím, že je chyba.
ps2017-030-10-002-150.u2.p4.s3 Praxí je, že se ty peníze rozpouštějí v různých jiných výdajích, které město .
ps2017-030-10-002-150.u2.p5.s1 Co si myslím, že je správné zmínit v souvislosti s touto novelou, a týká se to lázeňských měst, je fakt, že schválením této novely budou osvobozeni od ubytovacího poplatku lidé, kteří přijíždějí do českých, moravských, slezských lázní takzvaně na křížek, to znamená, že mají lázeňský pobyt plně hrazený z veřejného zdravotního pojištění.
ps2017-030-10-002-150.u2.p5.s2 Tím pádem přijdou některá lázeňská města o podstatnou část příjmů z ubytovacího poplatku.
ps2017-030-10-002-150.u2.p5.s3 Mohu uvést příklad lázeňského města Jeseník, kde jsem byl starostou, řešil jsem to.
ps2017-030-10-002-150.u2.p5.s4 Konkrétně v těchto lázních jednoznačně převažují takzvaní křížkaři a tady ten pokles výběru poplatků bude o více než polovinu.
ps2017-030-10-002-150.u2.p5.s5 Na druhou stranu ty peníze zase zůstanou v kapsách lázeňských hostů, kteří se jezdí do lázní skutečně léčit, jsou tedy v dlouhodobé nemocnosti a jejich finanční situace nemusí být nejlepší, anebo ty peníze, které nebudou vynakládat na poplatek, mohou utratit za jiné služby v tom místě.
ps2017-030-10-002-150.u2.p6.s1 si myslím, že je také nutné si uvědomit, že lázeňství, byť patří do segmentu zdravotnictví a je definovanou takzvanou lůžkovou péčí, je významnou složkou cestovního ruchu v České republice.
ps2017-030-10-002-150.u2.p6.s2 Skutečně lázeňství je opravdu někde mezi zdravotním pobytem, rekondičním pobytem, regeneračním pobytem a prolíná se zde cestovní ruch se zdravotnictvím.
ps2017-030-10-002-150.u2.p7.s1 tady nechci mluvit o cestovním ruchu, ale co se týká těch poplatků, jsem o tom mluvil, tak skutečně v České republice chybí závazná norma, která by zaručovala, že místní poplatky skutečně budou reinvestovány v tom území, kde byly vygenerovány, to znamená, mají být vráceny do rozvoje infrastruktury cestovního ruchu, a tím podpořit zejména rozvoj těch regionů, kde cestovní ruch, lázeňství je často jediným zdrojem jakési ekonomické stability a zaměstnanosti.
ps2017-030-10-002-150.u2.p7.s2 Děkuji.
ps2017-030-10-002-150.u3.p1.s1 Děkuji vám, pane poslanče.
ps2017-030-10-002-150.u3.p1.s2 Další do rozpravy je přihlášen pan poslanec Patrik Nacher.
ps2017-030-10-002-150.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, my jsme se o tom bavili.
ps2017-030-10-002-150.u4.p1.s2 bych chtěl krátce promluvit o tom pozměňovacím návrhu týkajícím se výběru místního poplatku a lehce jej vysvětlit.
ps2017-030-10-002-150.u4.p2.s1 My s kolegou Michálkem navrhujeme, aby za určitých dopředu daných podmínek se přenesl ten výběr poplatků od toho poskytovatele, to znamená toho, kdo pronajímá, na zprostředkovatele pobytu, což jsou ty platformy.
ps2017-030-10-002-150.u4.p2.s2 Trochu na vysvětlenou.
ps2017-030-10-002-150.u4.p2.s3 Zatímco dřív ten místní poplatek v zásadě platily hotely, penziony a podobně, tak s rozvojem takzvané sdílené ekonomiky, dneska to je, řekl bych, spíš digitální ekonomika, se celá řada lidí přesunula do soukromých bytů a podobně.
ps2017-030-10-002-150.u4.p2.s4 A zejména v Praze s tím máme celkem problém.
ps2017-030-10-002-150.u4.p2.s5 na jiném místě, v jiném zákoně, v novele živnostenského zákona, navrhuji zmocnění pro obce, aby si mohly regulovat to krátkodobé ubytování.
ps2017-030-10-002-150.u4.p2.s6 K tomu se dostaneme někde jinde.
ps2017-030-10-002-150.u4.p2.s7 Nicméně tady přicházíme s tím, a přiznám, že se to týká zejména Prahy, aby tady byla možnost lehčího výběru toho místního poplatku, se v hlasování rozhodne pro jakoukoliv výši nebo konstrukci.
ps2017-030-10-002-150.u4.p3.s1 Jedna z těch možností je právě to, aby zprostředkovatel, to jest ta platforma, to mohl vybírat za ty pronajímatele.
ps2017-030-10-002-150.u4.p3.s2 Ti pronajímatelé tam dále zůstanou v pozici ručitele.
ps2017-030-10-002-150.u4.p3.s3 A zatímco původní návrh byl, že by se takto mohla rozhodnout ta obec sama, tak v této chvíli je to tak, že se upravuje možnost pro obce požádat Ministerstvo financí.
ps2017-030-10-002-150.u4.p3.s4 To znamená, že se to bude týkat jenom těch obcí, které si to domluví s Ministerstvem financí a kde dojde ke shodě.
ps2017-030-10-002-150.u4.p3.s5 Takže si myslím, že to nebudou žádné extenzivní případy, kdy by se to tak zneužívalo, ale bude se to opravdu týkat těch obcí, zejména tedy v tomto případě hlavního města Prahy, která by tohoto využila.
ps2017-030-10-002-150.u4.p3.s6 V důsledku to potom pomůže všem, to znamená, jak těm městům z hlediska výběru místního poplatku, tak pronajímatelům.
ps2017-030-10-002-150.u4.p3.s7 A pro zprostředkovatele, pro ty digitální platformy, je to v zásadě jeden klik.
ps2017-030-10-002-150.u4.p3.s8 A my stejně po nich někde jinde, v jiném zákoně, budeme potřebovat nějakou souhru a součinnost, výměnu informací.
ps2017-030-10-002-150.u4.p3.s9 Takže když jdeme tou digitální ekonomikou vstříc, tak bychom měli jít vstříc i způsobu výběru takového místního poplatku.
ps2017-030-10-002-150.u4.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-030-10-002-150.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-10-002-150.u5.p1.s2 Další do rozpravy je přihlášen pan poslanec Jaroslav Kytýr.
ps2017-030-10-002-150.u5.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-030-10-002-150.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, bych si znova dovolil připomenout podporu pozměňovacího návrhu rozpočtového výboru, který v usnesení rozpočtového výboru sněmovní tisk 286/7, který se nachází... k navýšení poplatku z pobytu na 100 korun.
ps2017-030-10-002-150.u6.p1.s2 Znova v podstatě tady apeluji vlastně na jednotlivé kolegyně a kolegy, aby vzali v úvahu, že skutečně zastupitelstva jednotlivých obcí a měst jsou natolik svéprávná, že jsou schopna posoudit, jestli tento poplatek z pobytu být v rozsahu nula korun, nebo sto korun.
ps2017-030-10-002-150.u6.p1.s3 Není potřeba v této části v podstatě vlastně podléhat panice, že dojde k nějakému narušení trhu a z těch důvodů jednotliví poskytovatelé lázeňských a ubytovacích služeb nebudou schopni konkurenčního postavení na trhu a dojde k odlivu jejich klientů.
ps2017-030-10-002-150.u6.p1.s4 Z těchto důvodů poprosím o podporu usnesení rozpočtového návrhu o navýšení tohoto poplatku z pobytu na 100 korun.
ps2017-030-10-002-150.u6.p2.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-030-10-002-150.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-10-002-150.u7.p1.s2 Dalším do rozpravy je pan poslanec Jan Čižinský, kterému dávám slovo.
ps2017-030-10-002-150.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-030-10-002-150.u8.p1.s2 Dámy a pánové, navážu na svého předřečníka.
ps2017-030-10-002-150.u8.p1.s3 Navrhl jsem tu maximální hranici 150 korun a je to z několika důvodů.
ps2017-030-10-002-150.u8.p1.s4 První důvod je, že když ty poplatky byly zavedeny, tak přepočteno na dnešní ceny to bylo přes 164 korun.
ps2017-030-10-002-150.u8.p1.s5 To znamená, i ta stokoruna jde pod úroveň v devadesátých letech, kdy ty poplatky byly zavedeny.
ps2017-030-10-002-150.u8.p2.s1 Druhým důvodem je, že v tom návrhu zákona není žádná inflační doložka.
ps2017-030-10-002-150.u8.p2.s2 To znamená, stane se a může se stát přesně to, co teď probíhalo vlastně 25 let, že se do těch poplatků nezasáhlo a poplatky zůstaly na stejné úrovni.
ps2017-030-10-002-150.u8.p2.s3 A pokud se podíváme - jak říkám, znám nejlépe město Prahu - pokud se podíváme na výdaje, které Praha s návštěvníky, tak se jedná o výdaje odhadované na miliardu a více.
ps2017-030-10-002-150.u8.p2.s4 A na těch poplatcích je Praha schopna vybrat kolem 200 milionů korun v tuto chvíli.
ps2017-030-10-002-150.u8.p3.s1 A posledním důvodem je samozřejmě i to, co říkal předřečník.
ps2017-030-10-002-150.u8.p3.s2 Ta zastupitelstva jsou svéprávní lidé, kteří nechtějí poškodit své město, nechtějí poškodit své podnikatele podnikající v cestovním ruchu.
ps2017-030-10-002-150.u8.p3.s3 Pokud to dáme na těch 150 korun, budou mít možnost v příštích letech nebo desetiletích navýšit a nesežere to za několik let inflace.
ps2017-030-10-002-150.u8.p3.s4 Prosím o zvážení tohoto návrhu.
ps2017-030-10-002-150.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-10-002-150.u9.p1.s2 Nyní do rozpravy vystoupí paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová.
ps2017-030-10-002-150.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-030-10-002-150.u10.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, kolegové, bych se ráda vyjádřila k pozměňovacímu návrhu C1, který předložil pan poslanec Petr Třešňák a Jana Mračková Vildumetzová.
ps2017-030-10-002-150.u10.p1.s3 Zároveň bych chtěla dát zde v obecné rozpravě změnu procedury.
ps2017-030-10-002-150.u10.p2.s1 Nejdříve bych vysvětlila, že v tomto pozměňovacím návrhu se vypouští "dětí mladší 18 a osoby starší 65 let" z tohoto návrhu zákona.
ps2017-030-10-002-150.u10.p2.s2 To znamená, že obce by si pak mohly ošetřit obecně závaznými vyhláškami, jak tomu mohou činit i dnes, pokud chtějí, aby třeba ten místní poplatek byl nulový.
ps2017-030-10-002-150.u10.p2.s3 To znamená, že v některých těch lázeňských městech - a vidíte, že jsou tam další pozměňovací návrhy, aby se třeba ta hranice navýšila na 70 let.
ps2017-030-10-002-150.u10.p2.s4 A si myslím, že samosprávy budou velmi rády, pokud si budou moci o tomto rozhodnout samy prostřednictvím obecně závazných vyhlášek.
ps2017-030-10-002-150.u10.p3.s1 Přesto bych si dovolila, zda bychom v rámci tohoto pozměňovacího návrhu ho mohli rozdělit na dvě části, a to na takzvané C1a, kde v článku I v bodě 12 § 3b odst. 1 se písmeno b) zrušuje a C1b v článku 1 v bodě 12 § 3b odst. 1 se písmeno c) zrušuje.
ps2017-030-10-002-150.u10.p4.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-030-10-002-150.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-10-002-150.u11.p1.s2 V tuto chvíli je jako poslední přihlášen do diskuze pan poslanec Michálek.
ps2017-030-10-002-150.u11.p1.s3 Prosím máte slovo.
ps2017-030-10-002-150.u12.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych chtěl předně ocenit tu dohodu, které se nám podařilo dosáhnout, která se týká toho, aby turisté z Německa a dalších zahraničních států, kteří jezdí do našich krajů, například do Karlovarského kraje a podobně, platili ty poplatky a přispívali tím zejména na provoz a správu lázeňských měst.
ps2017-030-10-002-150.u12.p1.s2 To si myslím, že je velmi dobře pro ekonomiku v těchto krajích, které se potýkají s mnoha problémy.
ps2017-030-10-002-150.u12.p2.s1 Co si myslím.
ps2017-030-10-002-150.u12.p2.s2 Jak na jedné straně myslíme na ty regiony, které jsou na tom ekonomicky hůř, tak bychom měli myslet i na ty regiony, které jsou naopak přehlceny tou ekonomickou aktivitou, jako je Praha, kde je obrovský nápor turistů a kde Praha nemá adekvátní nástroje, aby například zvýšila ty poplatky, a v důsledku toho se tady koncentruje takové množství turistů, kteří nepřispívají na provoz města.
ps2017-030-10-002-150.u12.p2.s3 Mluvím zejména o situaci na městské části Praha 1.
ps2017-030-10-002-150.u12.p3.s1 My jsme navrhli několik základních opatření.
ps2017-030-10-002-150.u12.p3.s2 Jednak jsme navrhli, aby konečně Poslanecká sněmovna vyřešila finanční regulaci Airbnb.
ps2017-030-10-002-150.u12.p3.s3 Ty poplatky jsou jednak extrémně nízké a jednak je velká část těch provozovatelů, kteří využívají digitální platformy, neplatí.
ps2017-030-10-002-150.u12.p3.s4 Musí se to řešit oklikou, to znamená, Ministerstvo financí si musí vyjet informace o transakci z bankovních účtů, na základě těchto dat potom vymáhá zdanění na úrovni Ministerstva financí, tato data následně posílá na samosprávu, na hlavní město Prahu, hlavní město Praha je potom distribuuje na městské části a městské části jako orgán správy daně vymáhají jednotlivé doplatky poplatků za tři roky nazpátek.
ps2017-030-10-002-150.u12.p3.s5 Je to extrémně náročný byrokratický proces, který by bylo možné nahradit tím, jako si to vymohly některé americké státy, že mají přímo dohodu s Airbnb, aby Airbnb platilo ty poplatky a samotné to odvedlo na ta města, a následně lidé, kteří prostřednictvím toho pronajímají byty, se nemusí o odvádění místních poplatků vůbec starat.
ps2017-030-10-002-150.u12.p4.s1 Takže to je základním obsahem toho pozměňovacího návrhu, který jsme podali s kolegou Patrikem Nacherem.

Text viewDownload CoNNL-U