|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-06-07 ps2017-030-08-005-151 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

151. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - třetí čtení

Date2019-06-07
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/151
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030240.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 689 • previousnext

ps2017-030-08-005-151.u1.p1.s1 151.
ps2017-030-08-005-151.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - třetí čtení
ps2017-030-08-005-151.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a zpravodaj garančního výboru, kterým je hospodářský výbor, poslanec Vojtěch Munzar.
ps2017-030-08-005-151.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 298/3, který byl doručen dne 18. dubna 2019.
ps2017-030-08-005-151.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 298/4.
ps2017-030-08-005-151.u1.p3.s1 se nyní táži navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy?
ps2017-030-08-005-151.u1.p3.s2 Máte.
ps2017-030-08-005-151.u1.p3.s3 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-030-08-005-151.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předložená novela zákona o investičních pobídkách a související části zákona o zaměstnanosti byla již podrobně představena v prvním a druhém čtení.
ps2017-030-08-005-151.u2.p1.s2 Dovolte mi proto se jen krátce vyjádřit k pozměňovacím návrhům, předloženým ve druhém čtení.
ps2017-030-08-005-151.u2.p2.s1 Přesto mi ještě dovolte zdůraznit význam tohoto zákona, protože jsme bytostně přesvědčeni, že zákon o investičních pobídkách dává smysl, nicméně ve zcela jiné podobě, než tak jak byl doposud.
ps2017-030-08-005-151.u2.p2.s2 Je třeba mít stále na paměti, že platí stále ten původní návrh, resp. ten původní režim, a ten nový dostává nové investory do pozice takové, že o jakoukoliv podporu mohou žádat pouze ti, kteří budou dávat zdroje prokazatelně do výzkumu, do vývoje, do inovací, do přidané hodnoty.
ps2017-030-08-005-151.u2.p2.s3 To, jsme přesvědčeni, by mělo být cílem celé našeho hospodářství, ekonomiky.
ps2017-030-08-005-151.u2.p2.s4 To znamená, abych vás nyní seznámil -
ps2017-030-08-005-151.u3.p1.s1 vás poprosím o klid!
ps2017-030-08-005-151.u3.p1.s2 Poslaneckou sněmovnu, protože opět ani neslyšíme pana ministra.
ps2017-030-08-005-151.u3.p1.s3 Prosím vás o klid, abychom slyšeli, co nám tady pan ministr říká.
ps2017-030-08-005-151.u3.p1.s4 Prosím.
ps2017-030-08-005-151.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-08-005-151.u4.p1.s2 Pozměňovací návrhy hospodářského výboru.
ps2017-030-08-005-151.u4.p1.s3 Svým usnesením z 20. března 2019 doporučil Poslanecké sněmovně návrh zákona projednat a schválit ve znění čtyř pozměňovacích návrhů a jedné legislativně technické úpravy.
ps2017-030-08-005-151.u4.p1.s4 Většinou se jedná o návrhy, které mají především zpřesňující charakter.
ps2017-030-08-005-151.u4.p1.s5 Tyto návrhy vnímáme jako vhodné a přijatelné.
ps2017-030-08-005-151.u4.p2.s1 Pokud jde o návrh na explicitní uvedení Hospodářské komory do textu zákona, zde bych chtěl pouze uvést to, že nejen Hospodářská komora, ale i další zaměstnavatelské organizace jsou zapojené do konzultací při přípravě materiálů vlády, které se jich dotýkají.
ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s1 Nyní pozměňovací návrh pana poslance Munzara na zrušení zákona o investičních pobídkách.
ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s2 Jedná se o návrh, který zrušuje celý zákon o investičních pobídkách s odůvodněním, že se tím umožní diskuse o přednosti a novém pojetí investičních pobídek.
ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s3 V případě námi navržené novelizace předcházela skutečně složitá příprava a velmi odborná debata s veřejností v rámci výzkumu, v rámci vývoje, se všemi podnikatelskými svazy, institucemi, Hospodářskou komorou atd.
ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s4 Ta diskuse trvala dva roky a nejedná se rozhodně o narychlo předložený návrh, ale mohu vás opravdu ubezpečit, že veškeré dostupné možnosti řešení námi byly uváženy včetně všech přínosů, plusů a minusů.
ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s5 Nicméně je třeba říct, že souhlasíme, že v současné situaci, kdy se ekonomika naší země nachází na vrcholu, nebo minimálně jsme v dobré kondici, je potřebné ten systém investičních pobídek zásadně omezit, to je pravda, a je třeba změnit zacílení.
ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s6 S tím plně souhlasíme.
ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s7 Současně si musíme uvědomit, že není možné to udělat razantně, a to tím způsobem, že bychom vše okamžitě zastavili, protože zrušením systému investičních pobídek bychom se nepochybně připravili o stimul velmi zajímavých společností, které jsou připraveny investovat do výzkumu, do vývoje, společností, které jsou schopny přinést přidanou hodnotu, a tímhle tím návrhem vlastně zásadním způsobem redukujeme jejich počet, nicméně neříkáme definitivně nikoliv.
ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s8 Takže považujeme proto tento potřebný nástroj zachovat, nikoliv ovšem ve stávající podobě, a to tak, abychom mohli na úrovni vlády flexibilně ovlivňovat nastavení těchto pobídek.
ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s1 Za další.
ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s2 Pozměňovací návrh poslance Munzara na omezení investičních pobídek, a to jen pro malé a střední podnikatele, to na první pohled dává svůj význam.
ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s3 bych si tady dovolil říct jenom nějaká čísla, a to taková, že za to poslední sledované období, čili za rok 2018, se jednalo o 19 % příjemců z řad malých a středních firem.
ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s4 Když se podíváme obecně, jak vůbec vypadá investiční aktivita velkých a malých firem, tak se to úplně od sebe zásadně neliší.
ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s5 Jenom ještě doplním, o jaká se jedná čísla ve smyslu, jak velká musí být ta investice.
ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s6 Je to pouze pro připomenutí, ale myslím, že to je důležité.
ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s1 Ten současný stav je ještě takový, že to platí pouze pro ty, kteří dávají do investice 100 milionů korun a výše.
ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s2 Pokud se jedná o postižené regiony, tak je to 50 milionů korun a výše, ta investice.
ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s3 A ten nový návrh, který ještě předkládáme, ten to redukuje na polovičku.
ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s4 Jinými slovy vlastně, je to pro firmy ve všech regionech 50 milionů a výše a v těch postižených 25 milionů korun a výše.
ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s5 To znamená, nejedná se pouze o velké firmy, jedná se o střední firmy, většinou i menší firmy.
ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s6 Těch 25 milionů korun není nedosažitelná částka.
ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s7 Ale co je ještě důležitější, je to, že pro malé a střední firmy se připravuje a připravily a existuje, a my je nyní i průběžně realizujeme, a teď zde hovořím jako člověk, který malé a střední firmy zastupoval celou řadu let, celá řada jiných instrumentů, které jsou pro možná daleko pohodlnější, rychlejší a jsou i řekněme časově dostupnější.
ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s1 Řeknu příklad.
ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s2 Může se využívat program Trend, který distribuuje Technologická agentura - TAČR.
ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s3 Přednedávnem jsme schválili z rozpočtu výzkumu, vývoje a inovací další poměrně vysokou částku na dobu osmi let - 6 miliard korun ze státních zdrojů pro program Country for future, ideálně pro malé firmy, které chtějí využít zajímavé investice spojené s inovacemi.
ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s4 Jsou zde programy OPPIK, které lze rovněž zejména pro menší a střední firmy využít elegantně pro investiční aktivity a podporu investic.
ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s5 Je tady celá řada zemědělských programů v rámci rezortu zemědělství.
ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s6 A je zde samozřejmě celá řada dalších programů tzv. tačrovských, čili technologické agentury, ve smyslu toho, když ta menší firma spolupracuje třeba s nějakou univerzitou nebo výzkumným ústavem.
ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s7 Chci tím fakticky říct, že malé a střední firmy mají dneska dostatečný počet nástrojů na to, aby si podpořily svoji investici, a dokonce ve vyšším stupni a zajímavěji, než kdyby získaly podporu tohoto charakteru.
ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s8 To je důležité říkat.
ps2017-030-08-005-151.u4.p7.s1 Co je ještě zajímavější, je to, že ty programy nejsou zcela využívány.
ps2017-030-08-005-151.u4.p7.s2 Například v TAČR je převis dneska nabídky, než je poptávka.
ps2017-030-08-005-151.u4.p7.s3 Takže není pravda to, že by malé střední firmy nemohly dosáhnout na investiční pobídky.
ps2017-030-08-005-151.u4.p7.s4 Z tohoto důvodu se domníváme, že ponechat ten režim, jak jsme navrhli, na poloviční částce, to znamená ještě jednou 50 a 25 milionů, je v tomto případě smysluplné.
ps2017-030-08-005-151.u4.p8.s1 Dovolím si ještě okomentovat pozměňovací návrh pana poslance Juříčka, v rámci kterého tento poslední návrh doplňuje v návrhu novely zákona lhůtu pro projednání žádosti o investiční pobídku vládou na tři měsíce.
ps2017-030-08-005-151.u4.p8.s2 Podle Ministerstva průmyslu a obchodu je tento návrh po diskusích přijatelný.
ps2017-030-08-005-151.u4.p9.s1 Takže hospodářský výbor, který byl určen jako garanční, projednal podané návrhy dne 2. května tohoto roku a s procedurou hlasování, kterou garanční výbor doporučil, souhlasím.
ps2017-030-08-005-151.u4.p9.s2 Plně se ztotožňuji i se stanovisky garančního výboru k pozměňovacím návrhům, k nimž stanovisko garanční výbor zaujal.
ps2017-030-08-005-151.u4.p9.s3 K pozměňovacímu návrhu pana poslance Munzara na omezení systému investičních pobídek pouze na malé a střední podnikatele garanční výbor stanovisko nepřijal, nicméně s ohledem na důvody, které jsem se pokusil uvést, Ministerstvo průmyslu a obchodu nedoporučuje přijetí tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2017-030-08-005-151.u4.p10.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás požádat, abyste z tohoto pohledu zvážili své postoje při hlasování o pozměňovacích návrzích a předložený návrh zákona podpořili.
ps2017-030-08-005-151.u4.p10.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-030-08-005-151.u5.p1.s1 Nyní otevírám...
ps2017-030-08-005-151.u5.p1.s2 No, vás tedy dám jako...
ps2017-030-08-005-151.u5.p1.s3 Ve třetím čtení to není tak, že by zpravodaj vystupoval ještě před otevřením rozpravy, takže nyní otevírám rozpravu, kam se nicméně můžete samozřejmě přihlásit a máte i přednostní právo.
ps2017-030-08-005-151.u5.p1.s4 Takže jestli chcete následně vystoupit, tak budete první, stejně tak jako tak.
ps2017-030-08-005-151.u5.p2.s1 Takže otevírám rozpravu a jako první s přednostním právem vystupuje zpravodaj garančního výboru pan poslanec Vojtěch Munzar a připraví se pan poslanec Václav Klaus.
ps2017-030-08-005-151.u5.p2.s2 Prosím.
ps2017-030-08-005-151.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-030-08-005-151.u6.p1.s2 Děkuji za úvodní vystoupení panu ministrovi.
ps2017-030-08-005-151.u6.p1.s3 jsem to svoje vystoupení rozdělil, nebo rozdělím na, řekněme, politický názor, který řeknu v závěru, a na ten věcný, který jsem jako zpravodaj měl v prvém čtení.
ps2017-030-08-005-151.u6.p1.s4 se, kolegyně a kolegové, omlouvám, že to uslyšíte podruhé, ale vzhledem k výměně na postu ministra průmyslu a obchodu bych byl rád, aby některé připomínky, které jsem tady měl vůbec k procesu vytváření tohoto zákona, pan ministr slyšel.
ps2017-030-08-005-151.u6.p2.s1 Hlavní připomínku, kterou jsem tady měl v prvním čtení a kterou zopakuji, je, že je od začátku nejasné a nejednoznačné, že uvedená novela je skutečně tou optimální variantou a také jedinou a správnou variantou, a to proto, že nebyla v rámci RIA vyhodnocena varianta zrušení pobídek, na což upozornilo ve svých připomínkách zcela správně i Ministerstvo financí.
ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s1 Vy víte, že Ministerstvo financí často nechválím a mnohdy se s ním neshodnu, ale protože tady není paní ministryně, tak alespoň na dálku.
ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s2 Za připomínky Ministerstva financí děkuji.
ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s3 Ty právě míří na to, že nebyla vyhodnocena varianta zrušení investičních pobídek.
ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s4 Z toho je patrná skutečná motivace předkladatelů a tou je zachování tohoto zákonného dotačního titulu za každou cenu a možnosti rozhodovat o výhodách pro vybrané firmy.
ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s5 O ničem jiném to není.
ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s6 Tyto výhody mají hodnotu, když budeme mluvit v číslech, zhruba tři miliardy korun ročně, které jdou přímo nebo nepřímo z kapes daňových poplatníků.
ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s7 A bavíme se o době, kdy se snižuje tempo ekonomického růstu a vláda hledá na své výdaje prostředky, kde se .
ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s8 doporučuji panu ministrovi seznámit se s připomínkami Ministerstva financí, které sice byly nejdříve zásadní a pak se, řekněme, nějakým řízením osudu změnily v doporučující.
ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s9 V nich jsou vyjádřeny právě ekonomické pochybnosti přínosu tohoto zákona.
ps2017-030-08-005-151.u6.p4.s1 si dovolím tyto připomínky ocitovat: "Ministerstvo financí je toho názoru, že návrhu změny systému poskytování investičních pobídek, respektive novelizaci zákona, musí předcházet důkladná analýza stávajícího fungování systému, zejména vyhodnocení jeho přínosů a nákladů, motivačního účinku, nezbytnosti a tak podobně, a poté musí být stanoveny konkrétní cíle, kterých být dosaženo, a v konečném kroku jakou vhodnou formou a jakými způsoby jich lze dosáhnout."
ps2017-030-08-005-151.u6.p4.s2 Další citace: "S ohledem na obtížně nastavitelná kritéria vyšší přidané hodnoty by měla být zodpovězena zásadní otázka," to říká Ministerstvo financí, "zda je tato forma zákona o investičních pobídkách vůbec vhodná pro tento typ podpory a podporovaných projektů.
ps2017-030-08-005-151.u6.p4.s3 K pochybnostem přispívá i samotný materiál například svým tvrzením, že sleva na dani z příjmu, která je hlavní investiční pobídkou, není pro centra dostatečně motivační, nebo konstatováním, že zásadním problémem investorů je mimo jiné nedostatek kvalifikované pracovní síly, který se očekávaným přílivem zacílených investic ještě zhorší."
ps2017-030-08-005-151.u6.p5.s1 Předseda Legislativní rady vlády se k tomuto stanovisku připojil, a zase si dovolím citaci: "Jako řešení předkládá pouze variantu nulovou, stávající stav, která je pro řadu věcných důvodů odmítnuta, a navrhovanou.
ps2017-030-08-005-151.u6.p5.s2 Opomíjí tak možná řešení ve vztahu k naplnění cílů.
ps2017-030-08-005-151.u6.p5.s3 Žádáme proto u takto významné novely mající dopady na podnikatelské prostředí a veřejné rozpočty o rozšíření nebo vysvětlení, proč nebyly další varianty zvažovány."
ps2017-030-08-005-151.u6.p6.s1 No a jak se k tomu postavilo Ministerstvo průmyslu a obchodu, je odpověď doplněná v důvodové zprávě, že se na tom shodly kulaté stoly.
ps2017-030-08-005-151.u6.p6.s2 Takže to je opravdu výborný, vynikající důvod.
ps2017-030-08-005-151.u6.p6.s3 Takže tento zákon je nám předkládán proto, že zástupci těch příjemců, kteří pobídky čerpají a využívají, se shodli s tím, kdo pobídky poskytuje, na tom, že je chtějí dále.
ps2017-030-08-005-151.u6.p6.s4 Tak to je důvod k předložení tohoto zákona.
ps2017-030-08-005-151.u6.p7.s1 Protože pan ministr je zároveň vicepremiérem pro ekonomiku, věřím, že ekonomické pochybnosti vyjádřené Ministerstvem financí a předsedou Legislativní rady vlády nebude brát na lehkou váhu a nebude pokračovat ve slepém prosazování takto nedokonalého zákona.
ps2017-030-08-005-151.u6.p8.s1 To byla spíše technická věc jako zpravodaje.
ps2017-030-08-005-151.u6.p8.s2 A teď se dostávám k politickému názoru a zdůvodnění těch pozměňovacích návrhů, které jsme zde předložili.
ps2017-030-08-005-151.u6.p8.s3 Investiční pobídky totiž skutečně jsou jenom dalším dotačním titulem, který vytváří ze své podstaty nefér konkurenční prostředí a křivý trh.
ps2017-030-08-005-151.u6.p8.s4 Ony na jednu stranu přinášejí výhodu těm, kteří pobídku obdrží, oproti těm, kteří ji nedostanou.
ps2017-030-08-005-151.u6.p8.s5 Příjemci pobídek tak za podpory státu kanibalizují de facto ostatní podnikatele a firmy v regionu, zejména ty malé a střední, kteří tuto výhodu nemají, ale de facto to těm velkým zaplatí.

Text viewDownload CoNNL-U