ps2017-030-08-005-151.u1.p1.s1
151 . ps2017-030-08-005-151.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 72 / 2000 Sb . , o investičních pobídkách a o změně některých zákonů ( zákon o investičních pobídkách ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 435 / 2004 Sb . , o zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 298 / - třetí čtení ps2017-030-08-005-151.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a zpravodaj garančního výboru , kterým je hospodářský výbor , poslanec Vojtěch Munzar . ps2017-030-08-005-151.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 298 / 3 , který byl doručen dne 18 . dubna 2019 . ps2017-030-08-005-151.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 298 / 4 . ps2017-030-08-005-151.u1.p3.s1
Já se nyní táži navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy ? ps2017-030-08-005-151.u1.p3.s2
Máte . ps2017-030-08-005-151.u1.p3.s3
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2017-030-08-005-151.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , předložená novela zákona o investičních pobídkách a související části zákona o zaměstnanosti byla již podrobně představena v prvním a druhém čtení . ps2017-030-08-005-151.u2.p1.s2
Dovolte mi proto se jen krátce vyjádřit k pozměňovacím návrhům , předloženým ve druhém čtení . ps2017-030-08-005-151.u2.p2.s1
Přesto mi ještě dovolte zdůraznit význam tohoto zákona , protože jsme bytostně přesvědčeni , že zákon o investičních pobídkách dává smysl , nicméně ve zcela jiné podobě , než tak jak byl doposud . ps2017-030-08-005-151.u2.p2.s2
Je třeba mít stále na paměti , že platí stále ten původní návrh , resp . ten původní režim , a ten nový dostává nové investory do pozice takové , že o jakoukoliv podporu mohou žádat pouze ti , kteří budou dávat zdroje prokazatelně do výzkumu , do vývoje , do inovací , do přidané hodnoty . ps2017-030-08-005-151.u2.p2.s3
To , jsme přesvědčeni , by mělo být cílem celé našeho hospodářství , ekonomiky . ps2017-030-08-005-151.u2.p2.s4
To znamená , abych vás nyní seznámil - ps2017-030-08-005-151.u3.p1.s1
Já vás poprosím o klid ! ps2017-030-08-005-151.u3.p1.s2
Poslaneckou sněmovnu , protože opět už ani neslyšíme pana ministra . ps2017-030-08-005-151.u3.p1.s3
Prosím vás o klid , abychom slyšeli , co nám tady pan ministr říká . ps2017-030-08-005-151.u3.p1.s4
Prosím . ps2017-030-08-005-151.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-030-08-005-151.u4.p1.s2
Pozměňovací návrhy hospodářského výboru . ps2017-030-08-005-151.u4.p1.s3
Svým usnesením z 20 . března 2019 doporučil Poslanecké sněmovně návrh zákona projednat a schválit ve znění čtyř pozměňovacích návrhů a jedné legislativně technické úpravy . ps2017-030-08-005-151.u4.p1.s4
Většinou se jedná o návrhy , které mají především zpřesňující charakter . ps2017-030-08-005-151.u4.p1.s5
Tyto návrhy vnímáme jako vhodné a přijatelné . ps2017-030-08-005-151.u4.p2.s1
Pokud jde o návrh na explicitní uvedení Hospodářské komory do textu zákona , zde bych chtěl pouze uvést to , že nejen Hospodářská komora , ale i další zaměstnavatelské organizace jsou zapojené do konzultací při přípravě materiálů vlády , které se jich dotýkají . ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s1
Nyní pozměňovací návrh pana poslance Munzara na zrušení zákona o investičních pobídkách . ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s2
Jedná se o návrh , který zrušuje celý zákon o investičních pobídkách s odůvodněním , že se tím umožní diskuse o přednosti a novém pojetí investičních pobídek . ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s3
V případě námi navržené novelizace předcházela skutečně složitá příprava a velmi odborná debata s veřejností v rámci výzkumu , v rámci vývoje , se všemi podnikatelskými svazy , institucemi , Hospodářskou komorou atd . ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s4
Ta diskuse trvala dva roky a nejedná se rozhodně o narychlo předložený návrh , ale mohu vás opravdu ubezpečit , že veškeré dostupné možnosti řešení námi byly uváženy včetně všech přínosů , plusů a minusů . ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s5
Nicméně je třeba říct , že souhlasíme , že v současné situaci , kdy se ekonomika naší země nachází na vrcholu , nebo minimálně jsme v dobré kondici , je potřebné ten systém investičních pobídek zásadně omezit , to je pravda , a je třeba změnit zacílení . ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s6
S tím plně souhlasíme . ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s7
Současně si musíme uvědomit , že není možné to udělat razantně , a to tím způsobem , že bychom vše okamžitě zastavili , protože zrušením systému investičních pobídek bychom se nepochybně připravili o stimul velmi zajímavých společností , které jsou připraveny investovat do výzkumu , do vývoje , společností , které jsou schopny přinést přidanou hodnotu , a tímhle tím návrhem vlastně zásadním způsobem redukujeme jejich počet , nicméně neříkáme definitivně nikoliv . ps2017-030-08-005-151.u4.p3.s8
Takže považujeme proto tento potřebný nástroj zachovat , nikoliv ovšem ve stávající podobě , a to tak , abychom mohli na úrovni vlády flexibilně ovlivňovat nastavení těchto pobídek . ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s1
Za další . ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s2
Pozměňovací návrh poslance Munzara na omezení investičních pobídek , a to jen pro malé a střední podnikatele , to na první pohled dává svůj význam . ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s3
Já bych si tady dovolil říct jenom nějaká čísla , a to taková , že za to poslední sledované období , čili za rok 2018 , se jednalo o 19 % příjemců z řad malých a středních firem . ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s4
Když se podíváme obecně , jak vůbec vypadá investiční aktivita velkých a malých firem , tak se to úplně od sebe zásadně neliší . ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s5
Jenom ještě doplním , o jaká se jedná čísla ve smyslu , jak velká musí být ta investice . ps2017-030-08-005-151.u4.p4.s6
Je to pouze pro připomenutí , ale myslím , že to je důležité . ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s1
Ten současný stav je ještě takový , že to platí pouze pro ty , kteří dávají do té investice 100 milionů korun a výše . ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s2
Pokud se jedná o postižené regiony , tak je to 50 milionů korun a výše , ta investice . ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s3
A ten nový návrh , který ještě předkládáme , ten to redukuje na polovičku . ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s4
Jinými slovy vlastně , je to pro firmy ve všech regionech 50 milionů a výše a v těch postižených 25 milionů korun a výše . ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s5
To znamená , nejedná se pouze o velké firmy , jedná se o střední firmy , většinou i menší firmy . ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s6
Těch 25 milionů korun už není nedosažitelná částka . ps2017-030-08-005-151.u4.p5.s7
Ale co je ještě důležitější , je to , že pro malé a střední firmy se připravuje a připravily a existuje , a my je nyní i průběžně realizujeme , a teď zde hovořím jako člověk , který malé a střední firmy zastupoval celou řadu let , celá řada jiných instrumentů , které jsou pro ně možná daleko pohodlnější , rychlejší a jsou i řekněme časově dostupnější . ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s1
Řeknu příklad . ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s2
Může se využívat program Trend , který distribuuje Technologická agentura - TAČR . ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s3
Přednedávnem jsme schválili z rozpočtu výzkumu , vývoje a inovací další poměrně vysokou částku na dobu osmi let - 6 miliard korun ze státních zdrojů pro program Country for future , ideálně pro malé firmy , které chtějí využít zajímavé investice spojené s inovacemi . ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s4
Jsou zde programy OPPIK , které lze rovněž zejména pro menší a střední firmy využít elegantně pro investiční aktivity a podporu investic . ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s5
Je tady celá řada zemědělských programů v rámci rezortu zemědělství . ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s6
A je zde samozřejmě celá řada dalších programů tzv . tačrovských , čili technologické agentury , ve smyslu toho , když ta menší firma spolupracuje třeba s nějakou univerzitou nebo výzkumným ústavem . ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s7
Chci tím fakticky říct , že malé a střední firmy mají dneska dostatečný počet nástrojů na to , aby si podpořily svoji investici , a dokonce ve vyšším stupni a zajímavěji , než kdyby získaly podporu tohoto charakteru . ps2017-030-08-005-151.u4.p6.s8
To je důležité říkat . ps2017-030-08-005-151.u4.p7.s1
Co je ještě zajímavější , je to , že ty programy nejsou zcela využívány . ps2017-030-08-005-151.u4.p7.s2
Například v TAČR je převis dneska nabídky , než je poptávka . ps2017-030-08-005-151.u4.p7.s3
Takže není pravda to , že by malé střední firmy nemohly dosáhnout na investiční pobídky . ps2017-030-08-005-151.u4.p7.s4
Z tohoto důvodu se domníváme , že ponechat ten režim , jak jsme navrhli , na poloviční částce , to znamená ještě jednou 50 a 25 milionů , je v tomto případě smysluplné . ps2017-030-08-005-151.u4.p8.s1
Dovolím si ještě okomentovat pozměňovací návrh pana poslance Juříčka , v rámci kterého tento poslední návrh doplňuje v návrhu novely zákona lhůtu pro projednání žádosti o investiční pobídku vládou na tři měsíce . ps2017-030-08-005-151.u4.p8.s2
Podle Ministerstva průmyslu a obchodu je tento návrh po diskusích přijatelný . ps2017-030-08-005-151.u4.p9.s1
Takže hospodářský výbor , který byl určen jako garanční , projednal podané návrhy dne 2 . května tohoto roku a s procedurou hlasování , kterou garanční výbor doporučil , souhlasím . ps2017-030-08-005-151.u4.p9.s2
Plně se ztotožňuji i se stanovisky garančního výboru k pozměňovacím návrhům , k nimž stanovisko garanční výbor zaujal . ps2017-030-08-005-151.u4.p9.s3
K pozměňovacímu návrhu pana poslance Munzara na omezení systému investičních pobídek pouze na malé a střední podnikatele garanční výbor stanovisko nepřijal , nicméně s ohledem na důvody , které jsem se pokusil uvést , Ministerstvo průmyslu a obchodu nedoporučuje přijetí tohoto pozměňovacího návrhu . ps2017-030-08-005-151.u4.p10.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovoluji si vás požádat , abyste z tohoto pohledu zvážili své postoje při hlasování o pozměňovacích návrzích a předložený návrh zákona podpořili . ps2017-030-08-005-151.u4.p10.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-030-08-005-151.u5.p1.s1
Nyní otevírám . . . ps2017-030-08-005-151.u5.p1.s2
No , já vás tedy dám jako . . . ps2017-030-08-005-151.u5.p1.s3
Ve třetím čtení to není tak , že by zpravodaj vystupoval ještě před otevřením rozpravy , takže já nyní otevírám rozpravu , kam se nicméně můžete samozřejmě přihlásit a máte i přednostní právo . ps2017-030-08-005-151.u5.p1.s4
Takže jestli chcete následně vystoupit , tak budete první , stejně tak jako tak . ps2017-030-08-005-151.u5.p2.s1
Takže já otevírám rozpravu a jako první s přednostním právem vystupuje zpravodaj garančního výboru pan poslanec Vojtěch Munzar a připraví se pan poslanec Václav Klaus . ps2017-030-08-005-151.u5.p2.s2
Prosím . ps2017-030-08-005-151.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-030-08-005-151.u6.p1.s2
Děkuji za úvodní vystoupení panu ministrovi . ps2017-030-08-005-151.u6.p1.s3
Já jsem to svoje vystoupení rozdělil , nebo rozdělím na , řekněme , politický názor , který řeknu v závěru , a na ten věcný , který jsem jako zpravodaj měl už v prvém čtení . ps2017-030-08-005-151.u6.p1.s4
Já se , kolegyně a kolegové , omlouvám , že to uslyšíte už podruhé , ale vzhledem k výměně na postu ministra průmyslu a obchodu bych byl rád , aby některé připomínky , které jsem tady měl vůbec k procesu vytváření tohoto zákona , pan ministr slyšel . ps2017-030-08-005-151.u6.p2.s1
Hlavní připomínku , kterou jsem tady měl v prvním čtení a kterou zopakuji , je , že je od začátku nejasné a nejednoznačné , že uvedená novela je skutečně tou optimální variantou a také jedinou a správnou variantou , a to proto , že nebyla v rámci RIA vyhodnocena varianta zrušení pobídek , na což upozornilo ve svých připomínkách zcela správně i Ministerstvo financí . ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s1
Vy víte , že já Ministerstvo financí často nechválím a mnohdy se s ním neshodnu , ale protože tady není paní ministryně , tak alespoň na dálku . ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s2
Za připomínky Ministerstva financí děkuji . ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s3
Ty právě míří na to , že nebyla vyhodnocena varianta zrušení investičních pobídek . ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s4
Z toho je patrná skutečná motivace předkladatelů a tou je zachování tohoto zákonného dotačního titulu za každou cenu a možnosti rozhodovat o výhodách pro vybrané firmy . ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s5
O ničem jiném to není . ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s6
Tyto výhody mají hodnotu , když budeme mluvit v číslech , zhruba tři miliardy korun ročně , které jdou přímo nebo nepřímo z kapes daňových poplatníků . ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s7
A bavíme se o době , kdy se snižuje tempo ekonomického růstu a vláda hledá na své výdaje prostředky , kde se dá . ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s8
Já doporučuji panu ministrovi seznámit se s připomínkami Ministerstva financí , které sice byly nejdříve zásadní a pak se , řekněme , nějakým řízením osudu změnily v doporučující . ps2017-030-08-005-151.u6.p3.s9
V nich jsou vyjádřeny právě ekonomické pochybnosti přínosu tohoto zákona . ps2017-030-08-005-151.u6.p4.s1
Já si dovolím tyto připomínky ocitovat : " Ministerstvo financí je toho názoru , že návrhu změny systému poskytování investičních pobídek , respektive novelizaci zákona , musí předcházet důkladná analýza stávajícího fungování systému , zejména vyhodnocení jeho přínosů a nákladů , motivačního účinku , nezbytnosti a tak podobně , a až poté musí být stanoveny konkrétní cíle , kterých má být dosaženo , a v konečném kroku jakou vhodnou formou a jakými způsoby jich lze dosáhnout . " ps2017-030-08-005-151.u6.p4.s2
Další citace : " S ohledem na obtížně nastavitelná kritéria vyšší přidané hodnoty by měla být zodpovězena zásadní otázka , " to říká Ministerstvo financí , " zda je tato forma zákona o investičních pobídkách vůbec vhodná pro tento typ podpory a podporovaných projektů . ps2017-030-08-005-151.u6.p4.s3
K pochybnostem přispívá i samotný materiál například svým tvrzením , že sleva na dani z příjmu , která je hlavní investiční pobídkou , není pro centra dostatečně motivační , nebo konstatováním , že zásadním problémem investorů je mimo jiné nedostatek kvalifikované pracovní síly , který se očekávaným přílivem zacílených investic ještě zhorší . " ps2017-030-08-005-151.u6.p5.s1
Předseda Legislativní rady vlády se k tomuto stanovisku připojil , a zase si dovolím citaci : " Jako řešení předkládá pouze variantu nulovou , stávající stav , která je pro řadu věcných důvodů odmítnuta , a navrhovanou . ps2017-030-08-005-151.u6.p5.s2
Opomíjí tak možná řešení ve vztahu k naplnění cílů . ps2017-030-08-005-151.u6.p5.s3
Žádáme proto u takto významné novely mající dopady na podnikatelské prostředí a veřejné rozpočty o rozšíření nebo vysvětlení , proč nebyly další varianty zvažovány . " ps2017-030-08-005-151.u6.p6.s1
No a jak se k tomu postavilo Ministerstvo průmyslu a obchodu , je odpověď doplněná v důvodové zprávě , že se na tom shodly kulaté stoly . ps2017-030-08-005-151.u6.p6.s2
Takže to je opravdu výborný , vynikající důvod . ps2017-030-08-005-151.u6.p6.s3
Takže tento zákon je nám předkládán proto , že zástupci těch příjemců , kteří pobídky čerpají a využívají , se shodli s tím , kdo pobídky poskytuje , na tom , že je chtějí dále . ps2017-030-08-005-151.u6.p6.s4
Tak to je důvod k předložení tohoto zákona . ps2017-030-08-005-151.u6.p7.s1
Protože pan ministr je zároveň vicepremiérem pro ekonomiku , věřím , že ekonomické pochybnosti vyjádřené Ministerstvem financí a předsedou Legislativní rady vlády nebude brát na lehkou váhu a nebude pokračovat ve slepém prosazování takto nedokonalého zákona . ps2017-030-08-005-151.u6.p8.s1
To byla spíše technická věc jako zpravodaje . ps2017-030-08-005-151.u6.p8.s2
A teď se dostávám k politickému názoru a zdůvodnění těch pozměňovacích návrhů , které jsme zde předložili . ps2017-030-08-005-151.u6.p8.s3
Investiční pobídky totiž skutečně jsou jenom dalším dotačním titulem , který vytváří ze své podstaty nefér konkurenční prostředí a křivý trh . ps2017-030-08-005-151.u6.p8.s4
Ony na jednu stranu přinášejí výhodu těm , kteří pobídku obdrží , oproti těm , kteří ji nedostanou . ps2017-030-08-005-151.u6.p8.s5
Příjemci pobídek tak za podpory státu kanibalizují de facto ostatní podnikatele a firmy v regionu , zejména ty malé a střední , kteří tuto výhodu nemají , ale de facto to těm velkým zaplatí .