|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-05-30 ps2017-030-03-001-237 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

237. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2019-05-30
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/237
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030060.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 344 • previousnext

ps2017-030-03-001-237.u1.p1.s1 237.
ps2017-030-03-001-237.u1.p1.s2 Odpovědi členů vlády na písemné interpelace
ps2017-030-03-001-237.u1.p2.s1 Upozorňuji, že nejpozději do hodin je možno podat přihlášky k ústním interpelacím a poté proběhne jejich slosování.
ps2017-030-03-001-237.u1.p3.s1 Na pořad jednání 30. schůze bylo předloženo celkem sedm odpovědí na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nebyli spokojeni, a z toho důvodu požádali o zařazení na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
ps2017-030-03-001-237.u1.p3.s2 Upozorňuji všechny poslance na ustanovení § 112 odst. 6 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, které zní: Není-li interpelující poslanec na schůzi Sněmovny přítomen, nekoná se o odpovědi na jeho interpelaci rozprava a Sněmovna k nezaujme stanovisko ani o dále nejedná.
ps2017-030-03-001-237.u1.p4.s1 A nyní tedy přistoupíme k projednávání odpovědí na písemné interpelace.
ps2017-030-03-001-237.u1.p4.s2 Jako první tady máme interpelaci, kdy místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová odpověděla na interpelaci poslance Stanislava Blahy ve věci střetu zájmů pověřence zařazeného do útvaru interního auditu.
ps2017-030-03-001-237.u1.p4.s3 Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 468.
ps2017-030-03-001-237.u1.p5.s1 tedy zahajuji rozpravu a dívám se, jestli je tady pan poslanec Stanislav Blaha.
ps2017-030-03-001-237.u1.p5.s2 Ano, prosím, omlouvám se.
ps2017-030-03-001-237.u1.p5.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-030-03-001-237.u1.p5.s4 A paní ministryně je zde také.
ps2017-030-03-001-237.u1.p5.s5 Prosím.
ps2017-030-03-001-237.u2.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-030-03-001-237.u2.p1.s2 Paní ministryně, jsem vás před pár týdny interpeloval v souvislosti s obecným nařízením o ochraně osobních údajů, které všichni poměrně důvěrně známe jako GDPR.
ps2017-030-03-001-237.u2.p1.s3 To zavádí novou povinnost, aby někteří správci a zpracovatelé osobních údajů zavedli novou povinnost pověřence pro ochranu osobních údajů.
ps2017-030-03-001-237.u2.p1.s4 Povinnost se tak vztahuje také na města, obce a některé jimi zřizované příspěvkové organizace.
ps2017-030-03-001-237.u2.p2.s1 Kromě poslance jsem i starostou města Uherské Hradiště.
ps2017-030-03-001-237.u2.p2.s2 Vím proto, že nejen naši lidé z oddělení interního auditu, ale i mnoho dalších měst bylo od počátku přípravného procesu na platnost GDPR součástí skupin, které se zabývaly právě připraveností úřadu na toto nařízení.
ps2017-030-03-001-237.u2.p2.s3 do doby, kdy se objevila povinnost jmenovat pověřence, byla tato oddělení těmi, kdo administroval celý proces zavádění jednotlivých opatření tak, aby byla na GDPR připravena.
ps2017-030-03-001-237.u2.p3.s1 Znalosti, které pověřenec mít, se do velké míry kryjí s požadavky na pozici interního auditora.
ps2017-030-03-001-237.u2.p3.s2 U obou pozic je důležitá znalost procesu organizace nebo identifikace rizik uvnitř úřadů.
ps2017-030-03-001-237.u2.p3.s3 Navíc spolu úzce spolupracují, protože jejich náplň práce je především metodická a preventivní.
ps2017-030-03-001-237.u2.p3.s4 Všechny tyto důvody vedly k tomu, že jsme tuto novou pozici pověřence zařadili celkem logicky právě na útvar interního auditu.
ps2017-030-03-001-237.u2.p3.s5 Takto jsme fungovali několik měsíců a praxe nám potvrdila, že toto uspořádání je výhodné vzhledem na organizaci práce, sdílení zkušeností a znalostí.
ps2017-030-03-001-237.u2.p3.s6 Za důležité považuji také to, že při zřizování pozice pověřence a jeho zařazení na útvary interního auditu nebylo uvedení účinnosti obecného nařízení v rozporu s metodikou Ministerstva vnitra.
ps2017-030-03-001-237.u2.p4.s1 Bohužel fungování pověřence na útvaru interního auditu není od 21. září 2018 dále možné.
ps2017-030-03-001-237.u2.p4.s2 Lidem na úřadech bychom měli přece práci spíše usnadňovat a ne je zavalovat nařízeními, která jim práci komplikují.
ps2017-030-03-001-237.u2.p4.s3 Zvlášť když se to volání po změně ozývá přímo z těchto úřadů.
ps2017-030-03-001-237.u2.p4.s4 Chci vás proto znovu požádat a zeptat se, zda by Ministerstvo financí přece jen neplánovalo v této věci úpravu a změny svého stanoviska.
ps2017-030-03-001-237.u2.p4.s5 Děkuji.
ps2017-030-03-001-237.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-03-001-237.u3.p1.s2 Nyní vyzývám paní ministryni financí Alenu Schillerovou, aby se vyjádřila.
ps2017-030-03-001-237.u3.p1.s3 Prosím máte slovo, paní ministryně.
ps2017-030-03-001-237.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-030-03-001-237.u4.p1.s2 Vážený pane poslanče, dámy a pánové, otázka oddělení funkcí interního auditora a pověřence pro ochranu osobních údajů byla předmětem odborné diskuze zástupců Ministerstva financí, Ministerstva vnitra a Úřadu pro ochranu osobních údajů.
ps2017-030-03-001-237.u4.p1.s3 Závěry jsou potom reflektovány ve stanovisku, které vydalo Ministerstvo financí.
ps2017-030-03-001-237.u4.p2.s1 Právní úprava zaručuje internímu auditorovi a pověřenci pro ochranu osobních údajů nezávislé postavení a vylučuje střet zájmů.
ps2017-030-03-001-237.u4.p2.s2 Tato nezávislost je zaručena pro tyto funkce samostatně.
ps2017-030-03-001-237.u4.p2.s3 Pro interního auditora zákonem o finanční kontrole, pro pověřence pro ochranu osobních údajů obecným nařízením o ochraně osobních údajů.
ps2017-030-03-001-237.u4.p2.s4 V případě jejich sloučení potom nebude požadavek na zajištění nezávislosti naplněn ani u jedné z nich.
ps2017-030-03-001-237.u4.p2.s5 V případě sloučení funkce interního auditora a pověřence pro ochranu osobních údajů se pověřenec dostává do střetu zájmů, protože jako interní auditor plní úkoly, u kterých v široké míře zpracovává osobní údaje, a jeho činnost by měla být podřízena nezávislému a objektivnímu posouzení pověřence pro ochranu osobních údajů.
ps2017-030-03-001-237.u4.p2.s6 Obdobné platí pro nezávislost interního auditora.
ps2017-030-03-001-237.u4.p2.s7 Interní auditor nezávisle přezkoumává procesy uvnitř obce.
ps2017-030-03-001-237.u4.p2.s8 Činnost pověřence pro ochranu osobních údajů by měla být také prověřována interním auditorem.
ps2017-030-03-001-237.u4.p2.s9 Bude-li funkce pověřence a interního auditora sloučena, ověření interního auditora nebude objektivní a nebude nezávislé.
ps2017-030-03-001-237.u4.p3.s1 Nezávislost pověřence a interního auditora nelze zaručit, pokud jsou zařazeni do stejného útvaru, to znamená, podléhají stejnému představenému.
ps2017-030-03-001-237.u4.p3.s2 Jestliže funkci pověřence vykonává jiná osoba než interní auditor, nic nebrání tomu, aby pro zajištění nezávislosti obou funkcí byl pověřenec organizačně zařazen mimo útvar interního auditu.
ps2017-030-03-001-237.u4.p4.s1 Neslučitelnost funkce pověřence pro ochranu osobních údajů a interního auditora se vztahuje jen na orgány veřejné správy, které mají povinnost zřídit funkci interního auditu.
ps2017-030-03-001-237.u4.p4.s2 Tuto povinnost mají pouze obce nad 15 tisíc obyvatel.
ps2017-030-03-001-237.u4.p4.s3 Z celkového počtu obcí se jedná o 88 obcí.
ps2017-030-03-001-237.u4.p4.s4 Obce nad 15 tisíc obyvatel jsou organizačně členěny do několika útvarů a hospodaří s rozpočty, které přesahují 500 milionů korun.
ps2017-030-03-001-237.u4.p5.s1 Menší obce z této kategorie zpravidla zajišťují funkci interního auditu prostřednictvím jediného zaměstnance.
ps2017-030-03-001-237.u4.p5.s2 Tento zaměstnanec by měl vykonávat na obci audit a poskytovat ujištění o účelném, hospodárném a efektivním nakládání s veřejnými prostředky.
ps2017-030-03-001-237.u4.p5.s3 Je nemyslitelné, aby jeho činnost byla nahrazena výkonem povinností pověřence pro ochranu osobních údajů.
ps2017-030-03-001-237.u4.p5.s4 Ze zpráv o výsledcích finančních kontrol za rok 2018 vyplývá, že tam, kde dochází ke spojení výkonu agendy ochrany osobních údajů a interního auditu, dochází k plnění úkolů pověřence na úkor výkonu interního auditu.
ps2017-030-03-001-237.u4.p5.s5 Dokonce se objevují případy, kdy útvar interního auditu auditní činnost prakticky nevykonává.
ps2017-030-03-001-237.u4.p6.s1 Dovolím si tedy proto nesouhlasit s vaším tvrzením, že pozice pověřence pro ochranu osobních údajů a interního auditora se doplňují a značně umocňují efektivitu a rychlost odvedené práce.
ps2017-030-03-001-237.u4.p6.s2 Vzhledem k výše uvedenému si dovoluji pouze potvrdit již vydané stanovisko Ministerstva financí, že nelze sloučit funkci pověřence pro ochranu osobních údajů a interního auditora a pověřenec pro ochranu osobních údajů nemá být zařazen v útvaru interního auditu.
ps2017-030-03-001-237.u4.p7.s1 Na závěr uvádím, že Ministerstvo financí s ohledem na to, co jsem teď řekla, nemůže předložit novelu zákona o finanční kontrole, která by interním auditorům umožnila výkon funkce pověřence, protože by to bylo v rozporu s příslušným nařízením Evropské unie, která požaduje, aby bylo zajištěno nezávislé postavení pověřence pro ochranu osobních údajů.
ps2017-030-03-001-237.u4.p7.s2 Je mi líto, ale nemohu v tomto směru své stanovisko změnit.
ps2017-030-03-001-237.u4.p7.s3 Děkuji.
ps2017-030-03-001-237.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-03-001-237.u5.p1.s2 A pan poslanec Stanislav Blaha si přeje reagovat.
ps2017-030-03-001-237.u5.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-030-03-001-237.u5.p1.s4 Prosím.
ps2017-030-03-001-237.u6.p1.s1 Paní ministryně, děkuji za odpověď, ale je to prostě zase stanovisko úřadu, úředníka, který v životě nefungoval v praxi, je odtržený od reality.
ps2017-030-03-001-237.u6.p1.s2 vám popíšu tu situaci, pokud se bavíme o využití pracovní síly.
ps2017-030-03-001-237.u6.p1.s3 Samozřejmě při tom zavádění kontroly ochrany osobních údajů je ten pověřenec vytížen mnohem více než potom v průběhu, když je všechno nastavené a v zásadě dohlíží nad tím, jak ty procesy, které předtím nastavil, fungují.
ps2017-030-03-001-237.u6.p1.s4 To znamená, na začátku je vytížen plně, později by jeho pracovní úvazek byl pro tuto činnost využíván pouze zčásti.
ps2017-030-03-001-237.u6.p1.s5 A na částečný úvazek nikoho zaměstnat nelze, protože neudržíte kvalitní lidi.
ps2017-030-03-001-237.u6.p1.s6 Samozřejmě potom, když se budeme bavit o tom, jestli ta kapacita se využít na jinou činnost v rámci úřadu, tak ten interní audit je to nejbližší, co ten pověřenec může ovládat.
ps2017-030-03-001-237.u6.p1.s7 Samozřejmě musí mít k tomu všechna příslušná oprávnění, aby tak mohl činit.
ps2017-030-03-001-237.u6.p2.s1 Pokud se bavíme o kontrole jedné jediné agendy, kterou tady zmiňujete, to znamená agendy pověřence, to se samozřejmě běžně outsourcovat.
ps2017-030-03-001-237.u6.p2.s2 To může skutečně kontrolovat někdo jiný než přímo úředník z města, to znamená z toho útvaru interního auditu.
ps2017-030-03-001-237.u6.p2.s3 bych chtěl skutečně požádat, abyste se nad tím zkusili zamyslet, nastavit tam prostě pravidla, která jsou nepřekonatelná.
ps2017-030-03-001-237.u6.p3.s1 Pokud se bavíme o tom, že nejsou prováděny audity, tak vám chci říct a garantuji, že v Uherském Hradišti, ale i v jiných městech podobného typu ta pozice byla zřízena nově a byl na ni přijat nový zaměstnanec.
ps2017-030-03-001-237.u6.p3.s2 Takže ten interní audit vlastně není omezen ve své činnosti, protože dál vykonává svoji práci jako doposud.
ps2017-030-03-001-237.u6.p3.s3 Jde pouze o to, že tady musela vzniknout nová pracovní pozice.
ps2017-030-03-001-237.u6.p3.s4 Znovu opakuji, v počátku zcela jistě vytížená v rámci celého pracovního úvazku.
ps2017-030-03-001-237.u6.p3.s5 Později se domnívám, že agendy, protože všechny procesy budou nastaveny, ubude a bylo by velmi vhodné využít jeho kapacity pro práci pro úřad a pro to, co skutečně zvládá a umí.
ps2017-030-03-001-237.u7.p1.s1 Paní ministryně, přejete si reagovat?
ps2017-030-03-001-237.u7.p1.s2 Ano.
ps2017-030-03-001-237.u7.p1.s3 Tak, paní ministryně, prosím máte slovo.
ps2017-030-03-001-237.u8.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-030-03-001-237.u8.p1.s2 rozumím, vážený pane poslanče.
ps2017-030-03-001-237.u8.p1.s3 Pohybuji se v oblasti veřejné správy celý svůj život a vím, co se musí prostě v konkrétní praxi řešit.
ps2017-030-03-001-237.u8.p1.s4 Ale jestli mi pokládáte takovéto konkrétní dotazy, tak vám musím odpovědět v intencích právní úpravy.
ps2017-030-03-001-237.u8.p1.s5 Nota bene, co se týče GDPR neboli ochrany osobních údajů, tak je to ještě regulováno i směrnicí Evropské unie.
ps2017-030-03-001-237.u8.p2.s1 Čili nemohu vám říct nic jiného, než co odpovídá liteře zákona.
ps2017-030-03-001-237.u8.p2.s2 Nelze přenést, protože ten představený, nebo ten vedoucí pracovník, řeší v tom konkrétním útvaru, na který se ptáte, nějaký konkrétní problém.
ps2017-030-03-001-237.u8.p2.s3 A v podstatě ho chce vyřešit personálně a chce mít krytí prostě někde od vyšších orgánů, chce mít palec na to, že to takto může udělat.
ps2017-030-03-001-237.u8.p2.s4 Ale to nedostane.
ps2017-030-03-001-237.u8.p2.s5 To prostě nedostane.
ps2017-030-03-001-237.u8.p2.s6 jasně říkám, že to jsou pozice, které jsou na sobě nezávislé, kde prostě musí být zajištěna nestrannost, a nemohu dát palec, ani nemohu iniciovat žádnou právní úpravu, která by toto uvedla do rozporu.
ps2017-030-03-001-237.u8.p2.s7 Takže toto prostě udělat nemohu.
ps2017-030-03-001-237.u8.p2.s8 A jestli on si tam nastaví nějak procesy a zajistí tu nestrannost, je samozřejmě otázka jeho vlastního manažerského rozhodnutí.
ps2017-030-03-001-237.u9.p1.s1 Tak, ano.
ps2017-030-03-001-237.u9.p1.s2 A pan poslanec Stanislav Blaha si přeje reagovat.
ps2017-030-03-001-237.u9.p1.s3 Máte slovo.

Text viewDownload CoNNL-U