|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-05-28 ps2017-030-01-007-045 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

45. Návrh poslanců Lukáše Koláříka, Olgy Richterové, Kateřiny Valachové, Jana Hrnčíře a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 295/ - prvé čtení

Date2019-05-28
Meetingps2017/030
Agenda Itemps2017/030/045
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/030schuz/s030025.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 366 • previousnext

ps2017-030-01-007-045.u1.p1.s1 45.
ps2017-030-01-007-045.u1.p1.s2 Návrh poslanců Lukáše Koláříka, Olgy Richterové, Kateřiny Valachové, Jana Hrnčíře a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 295/ - prvé čtení
ps2017-030-01-007-045.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 295/1.
ps2017-030-01-007-045.u1.p2.s2 Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Lukáš Kolářík.
ps2017-030-01-007-045.u1.p2.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-030-01-007-045.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-030-01-007-045.u2.p1.s2 Vážení kolegové, vážené kolegyně, mám velkou radost z toho, že vám můžu představit návrh exekučního řádu, který vznikal pod mojí taktovkou devět měsíců, a teď po deseti měsících, co je nahrán do systému, jej můžeme projednat.
ps2017-030-01-007-045.u2.p1.s3 Tento návrh zavádí tzv. místní příslušnost exekutorů.
ps2017-030-01-007-045.u2.p1.s4 Je to princip "jeden dlužník rovná se jeden exekutor v místě bydliště".
ps2017-030-01-007-045.u2.p2.s1 Základní zásady činnost exekutora jsou uvedeny v § 2 zákona č. 120 o soudních exekutorech a exekuční činnosti.
ps2017-030-01-007-045.u2.p2.s2 Tam se píše, že exekutor vykonává exekuční činnost nezávisle.
ps2017-030-01-007-045.u3.p1.s1 se omlouvám, pane poslanče.
ps2017-030-01-007-045.u3.p1.s2 Tady opravdu není slyšet, ani vás neslyším.
ps2017-030-01-007-045.u3.p1.s3 Dámy a pánové, prosím o klid.
ps2017-030-01-007-045.u3.p1.s4 Děkuji.
ps2017-030-01-007-045.u3.p1.s5 Pokračujte, pane poslanče.
ps2017-030-01-007-045.u4.p1.s1 Takže v § 2 exekučního řádu se píše, že exekutor vykonává exekuční činnost nezávisle.
ps2017-030-01-007-045.u4.p1.s2 Při výkonu exekuční činnosti je vázaný jen Ústavou České republiky, zákony, jinými právními předpisy a rozhodnutími soudu vydanými v řízení o výkonu rozhodnutí a exekučním řízení.
ps2017-030-01-007-045.u4.p1.s3 Dále se tam píše, že exekutor je povinen vykonávat svědomitě své povolání a při jeho výkonu a v občanském životě se zdržet všeho, co by mohlo narušit důstojnost exekutorského povolání nebo ohrozit důvěru v nezávislý, nestranný a spravedlivý výkon exekuční činnosti.
ps2017-030-01-007-045.u4.p2.s1 V § 28 stejného zákona je stanoveno, že exekuci vede ten exekutor, kterého v exekučním návrhu označí oprávněný a který je zapsán v rejstříku zahájených exekucí.
ps2017-030-01-007-045.u4.p2.s2 Vzniká tedy stav, kdy exekutor být nezávislý a nestranný, avšak fakticky je vybírán jednou stranou sporu, a to ještě ke všemu tou, na které je ekonomicky závislý a od které dostává další zakázky.
ps2017-030-01-007-045.u4.p3.s1 Předložený návrh reaguje na poptávku nezávislosti a nestrannosti tím, že výběr exekutora dává do rukou soudu, který rozhodne na základě automatického procesu o určení exekutora, a pokud je na povinného uvalena další exekuce v pořadí, tak automaticky ji dostává ten exekutor, který byl určen v tom prvním případě.
ps2017-030-01-007-045.u4.p3.s2 Tím je dosažena právě ta koncentrace, kdy do budoucna bychom dosáhli toho stavu, že jeden dlužník, pokud bude mít více exekucí, tak je bude mít u jednoho exekutora, který bude mít stoprocentní přehled o tom jeho stavu.
ps2017-030-01-007-045.u4.p4.s1 Povinný zatížený dluhy bude mít svého exekutora v místě bydliště, čímž se mu zvýší šance svou životní situaci efektivně řešit.
ps2017-030-01-007-045.u4.p4.s2 Nebude totiž nucen komunikovat s více exekutory zároveň, navíc často z druhého konce republiky, a osobní návštěva či splacení části dluhu v hotovosti pro něj nebude nepřekonatelný problém.
ps2017-030-01-007-045.u4.p4.s3 Zároveň klesnou náklady na multiplikaci procesů, protože v případě, že dlužník více exekutorů, tak se mu náklady na vymáhání násobí.
ps2017-030-01-007-045.u4.p4.s4 Díky tomu poklesne počet dlužníků a sníží se tak i celospolečenské náklady.
ps2017-030-01-007-045.u4.p4.s5 Povinní jsou nezřídkakdy pobírateli nejrůznějších dávek určených na život v nouzi a také často unikají do šedých či černých zón ekonomiky, tudíž nepřispívají do naší společné pokladny.
ps2017-030-01-007-045.u4.p5.s1 Pirátský návrh odstraní výrazné bariéry v zaměstnání osob s vícečetnými exekucemi.
ps2017-030-01-007-045.u4.p5.s2 Zaměstnavatelé tedy nebudou zatěžováni komunikací s mnoha exekutory a řešením souvisejících problémů.
ps2017-030-01-007-045.u4.p5.s3 Tím také odpadne přebytečná administrativní práce související se zaměstnáváním osob v exekuci.
ps2017-030-01-007-045.u4.p6.s1 Když tento návrh byl na vládě, tak jsme obdrželi od Ministerstva spravedlnosti nějaké připomínky.
ps2017-030-01-007-045.u4.p6.s2 Ty jsme zapracovali do pozměňovacího návrhu, který mám připravený a který opravuje nějaké legislativně technické nepřesnosti, které se nám nepodařilo odladit i přesto, že návrh jsme komunikovali se spoustou odborníků.
ps2017-030-01-007-045.u4.p7.s1 Tento návrh zároveň podporuje Ministerstvo práce a sociálních věcí, které ve svém stanovisku píše, že Ministerstvo práce a sociálních věcí souhlasí s cílem předkladatelů posílit nestrannost a nezávislost exekutorů tím, že exekutoři budou k vedení exekuce pověřováni příslušným exekučním soudem a bude zaveden princip "jeden povinný - jeden exekutor".
ps2017-030-01-007-045.u4.p8.s1 Dále píší, že k předpokládaným pozitivním dopadům do sociální oblasti - připomíná strategii boje proti sociálnímu vyloučení na období 2016 2020, jejichž jednou oblastí je právě ta, která je označena jako dluhy.
ps2017-030-01-007-045.u4.p8.s2 Podle předmětného materiálu i podle názoru ministerstva je tento stav dlouhodobě neudržitelný.
ps2017-030-01-007-045.u4.p8.s3 Neúměrně zatěžuje celý systém, výrazně snižuje vymahatelnost pohledávek, zvyšuje neefektivitu vymáhacího procesu a zvyšuje společenské náklady.
ps2017-030-01-007-045.u4.p9.s1 Výše citovaný materiál není zároveň v rozporu s programovým prohlášením vlády z června 2018, podle kterého vláda v exekuční oblasti zváží vhodnost a proveditelnost alternativ umožňujících zavedení principu "jeden dlužník - jeden exekutor", takzvaná místní příslušnost exekutorů nebo koncentrace všech exekucí proti témuž povinnému u jednoho exekutora.
ps2017-030-01-007-045.u4.p9.s2 Zároveň se tam píše, že následkem navrhované právní úpravy bude posílena nestrannost exekutora a jeho nezávislost na oprávněném, neboť mu bude pohledávky přiřazovat soud a on je tak nebude muset sám aktivně vyhledávat a podbízet se jedné straně, tedy věřiteli, na kterém, jak jsem říkal, je finančně, ekonomicky závislý.
ps2017-030-01-007-045.u4.p10.s1 Zároveň bych chtěl ve své úvodní řeči zmínit, že tento návrh podporu samotné Exekutorské komory, která na svém sněmu v roce 2004 přijala usnesení, ve kterém místní příslušnost exekutorů podporuje.
ps2017-030-01-007-045.u4.p10.s2 Zároveň je obsažena ve strategii boje proti sociálnímu vyloučení, jak jsem zmínil, je v programovém prohlášení vlády.
ps2017-030-01-007-045.u4.p10.s3 Zároveň je podporována těmi předluženými kraji, které to vidí jako východisko z problémů, se kterými se potýkají.
ps2017-030-01-007-045.u4.p10.s4 A také podporu neziskových organizací v sociální oblasti.
ps2017-030-01-007-045.u4.p11.s1 Tady bych chtěl zmínit, že místní příslušnost funguje v nějaké podobě téměř ve všech státech Evropy kromě Nizozemí a České republiky.
ps2017-030-01-007-045.u4.p11.s2 Pokud bychom přijali tento návrh, tak se zařadíme mezi tyto vyspělé evropské státy a ten náš systém uděláme opravdu nezávislým a mnohem efektivnějším.
ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s1 Přínosy jsem zmiňoval, ještě je zopakuji.
ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s2 Zvýší se vymahatelnost, protože když se sníží náklady dlužníků, které nebudou multiplikovány u jednotlivých řízení, tak mnohem lépe budou moci zaplatit svoje dluhy, mnohem rychleji a efektivněji.
ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s3 Zjednoduší se celý proces.
ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s4 Dneska je ta komunikace velice složitá.
ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s5 Když s těmi dlužníky mluvím, tak oni často zmiňují, že za prvé ani nerozumějí tomu papíru, který jim přijde.
ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s6 A pokud mají exekuce čtyři nebo pět a chtějí řešit svoji situaci, tak je pro velice složitá jenom ta samotná komunikace a domluvení těch různých splátkových kalendářů apod., protože komunikují s velkým počtem exekutorů.
ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s7 Zároveň to sníží byrokracii, jak jsem uvedl, především zaměstnavatelům, kteří když dneska zaměstnají někoho v exekucích, tak odpovídají na dopisy, mají takzvanou součinnost a musí odpovídat všem exekutorům, pokud jich ten dlužník více, navíc ještě pod pohrůžkou pokuty.
ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s8 To by také odpadlo, protože by dále komunikovali pouze s jedním tím exekutorem, kterého by dlužník měl.
ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s9 V neposlední řadě ušetří i stát, který často taky čelí těmto žádostem o součinnost.
ps2017-030-01-007-045.u4.p12.s10 Například na katastr chodí spousta žádostí a v případě, že ten dlužník těch exekucí třeba šest, tak to na katastr přijde šestkrát, ta žádost, což je podle úplně zbytečné.
ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s1 Tento návrh není všespásný, to ale ani nikdo netvrdí.
ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s2 Těch změn by tam bylo třeba více.
ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s3 Nicméně je to takový základ, bez kterého se dál nepohneme a bez kterého to exekuční prostředí nevyčistíme.
ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s4 Nějakou formu teritoriality diskutujeme téměř deset let ve Sněmovně i mimo ni.
ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s5 Vše k tématu podle bylo řečeno a teď zbývá jenom rozhodnout.
ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s6 Proto vás prosím o podporu tohoto návrhu a jeho propuštění do druhého čtení.
ps2017-030-01-007-045.u4.p13.s7 Děkuji.
ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci Koláříkovi, který vystoupil jako zástupce navrhovatelů.
ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s2 A máme takovou situaci, že zpravodajem pro prvé čtení byl určen pan poslanec Marek Výborný, který není přítomný.
ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s3 Operativně se podařilo zajistit, že by se role zpravodaje ujal předseda ústavněprávního výboru pan poslanec Marek Benda.
ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s4 Ale tuto změnu musíme schválit hlasováním.
ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s5 Opět jsem přivolal poslankyně a poslance, kteří nejsou v sále.
ps2017-030-01-007-045.u5.p1.s6 Ale je nás tady dostatečný počet.
ps2017-030-01-007-045.u5.p2.s1 Takže budeme hlasovat o změně zpravodaje.
ps2017-030-01-007-045.u5.p3.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-030-01-007-045.u5.p3.s2 Kdo je pro?
ps2017-030-01-007-045.u5.p3.s3 Kdo je proti?
ps2017-030-01-007-045.u5.p4.s1 Hlasování číslo 27, přihlášeno 167 poslanců, pro 133, proti nikdo.
ps2017-030-01-007-045.u5.p4.s2 Návrh jsme schválili.
ps2017-030-01-007-045.u5.p5.s1 Prosím pana zpravodaje Marka Bendu, aby se ujal slova.
ps2017-030-01-007-045.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, vážení páni ministři, vážené dámy, vážení pánové, jsem v trochu nesnadné situaci, protože to, že tady není zpravodaj, jsem zjistil před deseti minutami a nejsem úplně připraven zrovna tento tisk zpravodajovat.
ps2017-030-01-007-045.u6.p1.s2 Nicméně bych k tomu pár obecných poznámek uvedl.
ps2017-030-01-007-045.u6.p2.s1 Otázka teritoriality exekutorů, jakéhokoliv charakteru, tak, jak je navrhována v tomto návrhu, řekněme, toho krajského nebo oblastního charakteru, okresního charakteru, se řeší mnoho let.
ps2017-030-01-007-045.u6.p2.s2 Všichni víme, že je to hlavně zájmem Exekutorské komory, resp. většiny v Exekutorské komoře, protože zcela logicky každým takovým opatřením dojde k přerozdělení toho trhu a ti méně úspěšní budou mít více exekucí, ti více úspěšní budou mít méně exekucí a samozřejmě vždycky v každém společenství je těch méně úspěšných více.
ps2017-030-01-007-045.u6.p2.s3 To znamená, že logicky Exekutorská komora přichází s tezí, že by bylo rozumné toto přerozdělení učinit.
ps2017-030-01-007-045.u6.p3.s1 Opakovaně se to diskutovalo na ministerstvu, diskutovalo se to v rozpravách, které se vedou neformálně mezi ústavněprávním výborem a Ministerstvem spravedlnosti.
ps2017-030-01-007-045.u6.p3.s2 Hledá se nějaké řešení.
ps2017-030-01-007-045.u6.p3.s3 netvrdím, že řešení navrhované poslanci nemůže být nakonec výsledkem, nicméně bych chtěl upozornit na skutečnost, že vláda v tomto případě dala negativní stanovisko.
ps2017-030-01-007-045.u6.p3.s4 A tím hlavním důvodem je právě skutečnost - pak jsou tam uváděny ještě další důvody - ale tím hlavním důvodem je právě skutečnost, že zrovna exekuční řád je norma, která by opravdu měla projít normálním legislativním procesem, normálním připomínkovým řízením, normálně se pokusit i v diskusi právě s Exekutorskou komorou, ale také s exekučními soudy a s celou řadou dalších subjektů, které se podílejí na tomto hledání spravedlnosti, najít nějaké řešení, kde bude převažovat pocit, že opravdu všem nebo většině pomůže.
ps2017-030-01-007-045.u6.p4.s1 si tím zdaleka nejsem jist.
ps2017-030-01-007-045.u6.p4.s2 sám za sebe říkám, a říkám to opakovaně, že si myslím, že přerozdělení trhu mezi exekutory neřeší vůbec nic.
ps2017-030-01-007-045.u6.p4.s3 Celou řadu problémů, které jsme v exekucích měli, jsme v posledních letech řešili, včetně nákladů řízení, jejich dramatického omezení, všech otázek, které se týkaly dojíždění a takových.
ps2017-030-01-007-045.u6.p4.s4 Teď máme za sebou poměrně zásadní novelu insolvenčního zákona, která by měla umožnit řadě lidí, kteří jsou ve vícečetných exekucích a myslí to poctivě a chtějí se nějakým způsobem z toho dostat, přejít do insolvenčního řízení, kde mají jednoho insolvenčního správce, který s nimi komunikuje, a mají nějakou šanci to po čase vyřešit.
ps2017-030-01-007-045.u6.p5.s1 Proto bych byl velmi zdrženlivý k tomu v tuto chvíli schvalovat a spíš bych opravdu, a to spíše výjimečně, to tak nedělám příliš často, ale spíš bych opravdu vyčkal na to, vláda přijde s nějakým návrhem, který se pokusí vyvážit zájmy všech v téhle oblasti, protože mi přijde, že tohle je příliš proexekutorský návrh.
ps2017-030-01-007-045.u6.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-030-01-007-045.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí paní ministryně Benešová.
ps2017-030-01-007-045.u7.p1.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-030-01-007-045.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-030-01-007-045.u8.p1.s2 Vážené poslankyně, vážení poslanci, je to jedno z možných řešení, co tady pan poslanec představil, cestou teritoriality, ale my jsme k tomu nedali souhlasné stanovisko, mohu říct za Ministerstvo spravedlnosti, protože nám vadí, že by to způsobilo výrazné navýšení administrativní zátěže soudů, a to v důsledku povinností, které návrh soudům ukládá.
ps2017-030-01-007-045.u8.p1.s3 Připravili jsme vlastní návrh, který v současné době je na principu "jeden exekutor - jeden dlužník", a v současné době se zapracovávají připomínky v rámci Legislativní rady vlády a bude se co nevidět rozhodovat, v horizontu léta, kdy ten návrh pustíme dál do vlády a do legislativního procesu.
ps2017-030-01-007-045.u8.p2.s1 Součástí naší úpravy je koncentrace řízení, takže návrh předpokládá, že bude zavedena koncentrace řízení vedení proti témuž povinnému, měla by probíhat u soudního exekutora, který vede řízení, jež bylo proti povinnému zahájeno jako prvé.
ps2017-030-01-007-045.u8.p2.s2 Pak je tam v rámci tohoto návrhu povinná záloha.
ps2017-030-01-007-045.u8.p2.s3 Zakotvuje povinnost zálohy na náklady exekuce a předpokládá se tady i samozřejmě osvobození od placení zálohy v určitých případech.
ps2017-030-01-007-045.u8.p2.s4 A co je tam důležité, je zastavení bezvýsledné exekuce po třech letech.
ps2017-030-01-007-045.u8.p2.s5 Směřuje to v podstatě k regulaci počtu exekučních návrhů a vede oprávněné k tomu, aby důsledně zvažovali, zda je pro zahájení exekučního řízení ekonomicky výhodné.

Text viewDownload CoNNL-U