ps2017-028-05-007-031.u1.p1.s1
31 . ps2017-028-05-007-031.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 89 / 2012 Sb . , občanský zákoník , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 411 / - prvé čtení ps2017-028-05-007-031.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová . ps2017-028-05-007-031.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně , ujměte se slova . ps2017-028-05-007-031.u1.p2.s3
Prosím vás o klid v jednacím sále . ps2017-028-05-007-031.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych uvedla návrh právní úpravy bytového spoluvlastnictví obsažené v občanském zákoníku a zákoně č . 311 / 2013 Sb . , o převodu vlastnického práva k jednotkám a skupinovým rodinným domům některých bytových družstev , který byl připraven na základě schváleného plánu legislativních prací a v úzké spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti . ps2017-028-05-007-031.u2.p2.s1
V prvé řadě je třeba říci , že právní úprava bytového spoluvlastnictví se dotýká značného množství osob . ps2017-028-05-007-031.u2.p2.s2
V roce 2017 bylo v České republice evidováno přibližně 65 tis . společenství vlastníků jednotek , přičemž jejich počet meziročně vzrostl o 3 % . ps2017-028-05-007-031.u2.p2.s3
V bytovém spoluvlastnictví je více než 1 , 5 mil . bytů . ps2017-028-05-007-031.u2.p3.s1
Nároky kladené na vlastníky bytů a orgány společenství vlastníků se neustále zvyšují spolu s přibývajícím počtem právních předpisů , které na tato bytová společenství dopadají . ps2017-028-05-007-031.u2.p3.s2
Právní úprava je mnohdy složitá a v některých případech vyvolává výkladové spory a diskuse . ps2017-028-05-007-031.u2.p3.s3
Z těchto důvodů a po rozsáhlých diskusích s mnoha odborníky z praxe a ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti předkládáme návrh , jehož cílem je zpřesnění některých ustanovení a docílení větší srozumitelnosti a jednoznačnosti textu . ps2017-028-05-007-031.u2.p3.s4
Cílem není , a to bych ráda zdůraznila , změna dosavadní koncepce , tak jak byla nastavena občanských zákoníkem účinným od roku 2014 . ps2017-028-05-007-031.u2.p4.s1
Zásadní změnou je vyloučení předkupního práva v některých případech spoluvlastnictví jednotky , a to zejména v případě , je - li ve spoluvlastnictví jednotka zahrnující nebytový prostor , v němž jsou například garážová stání . ps2017-028-05-007-031.u2.p4.s2
Stávající úprava předkupního práva v podstatě znemožňuje převod jednotky bytu společně se spoluvlastnickým podílem na jednotce , ve které jsou umístěna garážová stání . ps2017-028-05-007-031.u2.p4.s3
Rovněž je navrženo vyloučení předkupního práva , pokud jde o spoluvlastnický podíl na funkčně související nemovité věci , zejména pozemků , v případě jeho převodu s jednotkou . ps2017-028-05-007-031.u2.p4.s4
Není však naším cílem rozšiřovat výjimku ze znovuzavedeného předkupního práva nad rámec právní úpravy bytového spoluvlastnictví . ps2017-028-05-007-031.u2.p5.s1
Dále se navrhuje zejména změna úpravou vzniku společenství vlastníků jednotek . ps2017-028-05-007-031.u2.p5.s2
Nový text odstraňuje pochybnosti o tom , zda tuto právnickou osobu může založit i jediný vlastník všech jednotek , pokud tak nestanoví výslovně zákon . ps2017-028-05-007-031.u2.p5.s3
Navíc se zpřesňuje text ustanovení , který řeší okamžik povinného založení a vzniku společenství vlastníků jednotek , a vypouští se ustanovení umožňující odložení vzniku společenství vlastníků jednotek . ps2017-028-05-007-031.u2.p5.s4
Je zájmem všech vlastníků , aby společenství vznikalo co nejdříve , a to zejména s ohledem na jejich solidární postavení ve vztahu k věřitelům do doby vzniku společenství . ps2017-028-05-007-031.u2.p6.s1
Za další z důležitých návrhů lze zmínit zjednodušení procesu přijímání změn prohlášení tak , aby nadále postačovala dohoda dotčených vlastníků spolu se souhlasem většiny hlasů všech vlastníků jednotek a většiny všech vlastníků jednotek . ps2017-028-05-007-031.u2.p6.s2
Není již vyžadováno usnesení shromáždění . ps2017-028-05-007-031.u2.p7.s1
Za zásadní lze považovat též zjednodušení procesu prodeje jednotky vlastníka , který porušuje své povinnosti způsobem podstatně omezujícím nebo znemožňujícím výkon práv ostatních vlastníků jednotek , tak , že k prodeji jednotky postačí pouze jedno nalézací řízení a předchozí formalizovaná výstraha společenství vlastníků . ps2017-028-05-007-031.u2.p8.s1
Dále se navrhuje zpřesnění textu ustanovení o přechodu dluhů v souvislosti s převodem jednotky , aby bylo jednoznačně stanoveno , že dluhy na příspěvcích na správu a dluhy na službách přecházejí na nabyvatele , přičemž potvrzení společenství slouží k informaci o rozsahu dluhu . ps2017-028-05-007-031.u2.p9.s1
Rovněž byla doplněna úprava správy nemovité věci bez vzniku společenství vlastníků , precizováno bylo i ustanovení o přezkoumání rozhodnutí shromáždění vlastníků soudem . ps2017-028-05-007-031.u2.p10.s1
Nově byl zařazen institut náhradního shromáždění . ps2017-028-05-007-031.u2.p11.s1
Další dílčí změny jsou v převážné většině precizace stávajícího znění směřující k zpřesnění celého návrhu . ps2017-028-05-007-031.u2.p11.s2
S ohledem na vztah právní úpravy bytového spoluvlastnictví obsažené v občanském zákoníku v zákonu č . 311 / 2013 Sb . , o převodu vlastnického práva k jednotkám a skupinovým rodinným domům v některých bytových družstvech , jsou navrženy i dílčí úpravy v tomto zákoně . ps2017-028-05-007-031.u2.p12.s1
Materiál obsahuje rovněž změny , jimiž je reagováno mimo jiné na dlouhodobé požadavky zástupců bytových družstev a společenství vlastníků jednotek usilující o posílení ochrany oprávněných a legitimních práv těchto právnických osob a jejich členů . ps2017-028-05-007-031.u2.p12.s2
Z tohoto důvodu se navrhuje zavedení možnosti ujednat si v souvislosti s nájmem bytu právo na zaplacení smluvní pokuty pro případ porušování povinností vyplývajících z nájmu ze strany nájemce . ps2017-028-05-007-031.u2.p12.s3
V současnosti je možnost takového ujednání zákonem zakázána . ps2017-028-05-007-031.u2.p12.s4
Jedinou možností , jakou si může pronajímatel nyní zajistit splnění těchto povinností , je sjednání jistoty ve výši maximálně trojnásobku měsíčního nájemného . ps2017-028-05-007-031.u2.p12.s5
Institut jistoty nicméně plní především uhrazovací funkci . ps2017-028-05-007-031.u2.p12.s6
Smluvní pokuta naopak akcentuje především preventivní funkci . ps2017-028-05-007-031.u2.p12.s7
Dále může v případech , kde porušením povinnosti vzniká škoda , plnit funkci paušalizované náhrady škody . ps2017-028-05-007-031.u2.p12.s8
Na rozdíl od jistoty přitom může být sjednáním smluvní pokuty vynucováno i plnění těch povinností , jejichž porušováním žádná bezprostřední škoda nevzniká , popřípadě ji není možné vyčíslit . ps2017-028-05-007-031.u2.p12.s9
Změna by tak měla přispět k utvrzení plnění povinností nájemce , což by se mělo pozitivně objevit a projevit jak v poměrech družstevních nájmů , tak zprostředkovaně v poměrech bytového spoluvlastnictví . ps2017-028-05-007-031.u2.p12.s10
Nájemce by měl být zároveň dostatečně chráněn omezením výše smluvní pokuty , maximálně trojnásobkem měsíčního nájemného . ps2017-028-05-007-031.u2.p12.s11
Tento limit by se přitom případně dále snižoval o částku , kterou nájemce složil jako jistotu . ps2017-028-05-007-031.u2.p13.s1
Dále se navrhuje zjednodušit bytovým družstvům možnost přijímat změny stanov , které se týkají zejména práv a povinností člena bytového družstva spojených s užíváním družstevního bytu . ps2017-028-05-007-031.u2.p13.s2
V těchto případech je v současnosti vyžadováno jednomyslné přijetí změn všemi členy družstva , kteří mají s družstvem uzavřenu nájemní smlouvu k družstevnímu bytu a kteří mají dle stávajícího znění stanov právo na uzavření smlouvy o nájmu družstevního bytu . ps2017-028-05-007-031.u2.p13.s3
Rozhodování o těchto změnách by mělo být napříště podřazeno pod režim běžného rozhodování o změně stanov , to znamená , ke změně by tak stačila prostá většina . ps2017-028-05-007-031.u2.p14.s1
V neposlední řadě se navrhuje družstvům ulehčit i v oblasti svolávání členské schůze a informování členů družstva . ps2017-028-05-007-031.u2.p14.s2
Stávající úprava umožňuje družstvo svolat členskou schůzí vždy pouze prostřednictvím jeho internetových stránek . ps2017-028-05-007-031.u2.p14.s3
Ustanovení tak fakticky ukládá družstvu povinnost zřídit internetové stránky . ps2017-028-05-007-031.u2.p14.s4
Navrhovaná změna má za cíl umožnit družstvu svolání členské schůze prostřednictvím informační desky . ps2017-028-05-007-031.u2.p14.s5
Povinnost zpřístupnit informační desku i prostřednictvím internetových stránek by měla být ze zákona stanovena jen velkým družstvům , v nichž působnost členské schůze vykonává shromáždění delegátů . ps2017-028-05-007-031.u2.p14.s6
To je odůvodněno skutečností , že ve velkých družstvech nemusí mít členové vždy snadný přístup k běžné úřední desce . ps2017-028-05-007-031.u2.p15.s1
Dovolím si i tady požádat o podporu a děkuji za pozornost . ps2017-028-05-007-031.u3.p1.s1
To byla paní ministryně . ps2017-028-05-007-031.u3.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , poslanec Tomáš Kohoutek . ps2017-028-05-007-031.u3.p1.s3
Prosím . ps2017-028-05-007-031.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-05-007-031.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , členové vlády , kolegyně , kolegové , navrhovaná úprava se týká bytového spoluvlastnictví , kdy základem právní úpravy bytového spoluvlastnictví je od roku 2014 občanský zákoník , který obsahuje v ustanovení v § 1158 až 1222 úpravu bytového spoluvlastnictví jako jeden ze zvláštních typů spoluvlastnického práva . ps2017-028-05-007-031.u4.p1.s3
Návrh vychází z obecných zásad soukromého práva a ústavního pořádku České republiky a není v rozporu s koncepcí občanského zákoníku jako celku . ps2017-028-05-007-031.u4.p1.s4
Navrhovaná novela si neklade za cíl měnit koncepci přijatou novým občanským zákoníkem , ale spíše odstranit některé jeho nedostatky , které vyplynuly z aplikační praxe , a zlepšit jeho srozumitelnost a aplikovatelnost pro adresáty daných právních norem . ps2017-028-05-007-031.u4.p2.s1
Navrhovaná úprava novelizuje zejména ustanovení týkající se prohlášení a jeho změn , dále pak správy domů a pozemků před vznikem společenství vlastníků , vznik společenství vlastníků a jeho kompetence ve vztahu ke kompetencím jednotlivých vlastníků , posílení možnosti pro vynucení povinností vlastníků jednotek , kteří je porušují , vyřešení otázky předkupního práva ke spoluvlastnickému podílu na jednotkách zahrnujících nebytový prostor , přezkoumání rozhodnutí shromáždění a některé další dílčí náměty na změny a zpřesnění právní úpravy . ps2017-028-05-007-031.u4.p3.s1
Dle mého názoru se jedná o systémovou a citlivou novelizaci problematických ustanovení týkajících se bytového spoluvlastnictví , tedy ustanovení , která ovlivňují dnes a denně životy velkého počtu občanů . ps2017-028-05-007-031.u4.p3.s2
Je zřejmé , že z poznatků aplikační praxe po pěti letech účinnosti občanského zákoníku již vyplynula a dále vyplyne potřeba změn řady institutů . ps2017-028-05-007-031.u4.p3.s3
Z hlediska právní jistoty je faktem , že koncepce občanského zákoníku musí být zachována , nikoliv být jakkoliv nesystémově , necitlivě měněna či ohýbána . ps2017-028-05-007-031.u4.p4.s1
S ohledem na výše uvedené tedy navrhuji , aby novela zákona byla puštěna do druhého čtení a garančním výborem byl ústavněprávní výbor . ps2017-028-05-007-031.u4.p4.s2
Děkuji . ps2017-028-05-007-031.u5.p1.s1
Tak , nyní otevírám obecnou rozpravu , kde mám jednu písemnou přihlášku , takže slovo dostane pan poslanec Karel Krejza . ps2017-028-05-007-031.u5.p1.s2
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-028-05-007-031.u5.p1.s3
Zatím žádnou další přihlášku nemám . ps2017-028-05-007-031.u5.p1.s4
Prosím . ps2017-028-05-007-031.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , já určitě vítám to , že se do toho složitého zákona o společenství vlastníků jednotek vstupuje s takovouto úpravou . ps2017-028-05-007-031.u6.p1.s2
Určitě pomůže . ps2017-028-05-007-031.u6.p1.s3
A zároveň mám ještě jednu prosbu . ps2017-028-05-007-031.u6.p1.s4
Začíná být problém v některých vyloučených lokalitách se společenstvími vlastníků , která jsou , jak bych tak řekl , v podstatě v úpadku , bohužel v situaci , kdy ty dluhy jsou tak veliké , že v podstatě není možné je uhradit . ps2017-028-05-007-031.u6.p1.s5
Typicky to je třeba u dodavatelů tepla , kdy vám vede jedno vedení pro celý dům , a ač někteří vlastníci těch jednotek řádně platí a svoje dluhy hradí , tak mnohdy se to společenství dostane do situace , že díky nezodpovědným spolumajitelům není uhrazen dluh vůči teplárně , narůstají tam penále a prakticky nelze , nelze toto společenství jakýmkoliv způsobem oddlužit . ps2017-028-05-007-031.u6.p1.s6
Nepodléhá to insolvenčnímu zákonu , v podstatě navždy je ta situace zafixovaná v klinické smrti . ps2017-028-05-007-031.u6.p2.s1
Já bych chtěl požádat , zda by se k tomu předkladatel této novely nemohl pověnovat a pokusit se najít řešení pro to , aby se daly tyto budovy a tato společenství zrevitalizovat a znovu použít pro bydlení , třeba pomocí - a teď nevím , vůbec , nechci se pouštět do právnické debaty . ps2017-028-05-007-031.u6.p2.s2
Toto přání jestli by bylo možné zvážit , zda se vůbec podaří najít , protože to právo je samozřejmě složité . ps2017-028-05-007-031.u6.p2.s3
Takže předem děkuji . ps2017-028-05-007-031.u7.p1.s1
Tak , to byl pan poslanec Krejza . ps2017-028-05-007-031.u7.p1.s2
Já přečtu tři omluvy : takže pan poslanec Jaroslav Holík od 17 do 18 hodin se omlouvá z pracovních důvodů , pan poslanec Jiří Bláha se omlouvá od 14.30 do 15.30 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Karel Schwarzenberg se omlouvá mezi 14.30 a 19 hodin z osobních důvodů . ps2017-028-05-007-031.u7.p1.s3
Tak , rozhlédnu se po sále , další přihlášku do obecné rozpravy nevidím , takže obecnou rozpravu končím . ps2017-028-05-007-031.u7.p1.s4
A ptám se na závěrečná slova - paní ministryně , máte zájem ? ps2017-028-05-007-031.u7.p1.s5
Případně pan zpravodaj také , jestli bude mít zájem . ps2017-028-05-007-031.u7.p1.s6
Tak prosím . ps2017-028-05-007-031.u8.p1.s1
Tak ani nepůjde o závěrečné slovo , ale považuji za slušné odpovědět . ps2017-028-05-007-031.u8.p1.s2
Ano , my samozřejmě tuto problematiku evidujeme . ps2017-028-05-007-031.u8.p1.s3
Dokonce máme velmi úzkou skupinu s Ministerstvem práce a sociálních věcí . ps2017-028-05-007-031.u8.p1.s4
Máme identifikováno takzvaných 15 opatření pro boj s chudobou , který se týká zejména sociálně vyloučených lokalit . ps2017-028-05-007-031.u8.p1.s5
My na to reagujeme už programem Výstavba , kde samozřejmě umožňujeme obcím si kupovat ty byty , které jsou v úpadku , tak aby se právě rozmělnil ten počet vlastníků , protože když jedním z vlastníků tam pak v tom problémovém domě bude obec , tak to samozřejmě pomůže k narovnání prostředí . ps2017-028-05-007-031.u8.p1.s6
A druhé opatření , které řešíme , je , že by v rámci exekucí měla přednostní právo na odkup právě zase obec . ps2017-028-05-007-031.u9.p1.s1
Teď je tady problém teď , že paní ministryně na vás reagovala už po skončení obecné rozpravy , takže vy tady nemáte faktickou poznámku . ps2017-028-05-007-031.u9.p1.s2
Tak , paní ministryně , jestli chcete otevřít rozpravu ? ps2017-028-05-007-031.u9.p1.s3
Nechcete otevřít rozpravu , takže pan poslanec se nevyjádří tím pádem , chápu . ps2017-028-05-007-031.u9.p2.s1
Pan zpravodaj tedy nemá zájem vystoupit a nemám tady ani návrhy na vrácení či zamítnutí , takže se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2017-028-05-007-031.u9.p2.s2
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . ps2017-028-05-007-031.u9.p3.s1
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu a já se nejprve táži , zdali někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu . ps2017-028-05-007-031.u9.p3.s2
Žádný návrh nevidím . ps2017-028-05-007-031.u9.p3.s3
Takže já zagonguji , abychom dali prostor poslancům , aby se dostavili do sálu všichni . ps2017-028-05-007-031.u9.p4.s1
Já zopakuji , o čem budeme hlasovat . ps2017-028-05-007-031.u9.p4.s2
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru jako garančnímu . ps2017-028-05-007-031.u9.p5.s1
Takže přistoupíme k hlasování . ps2017-028-05-007-031.u9.p5.s2
Kdo souhlasí ?