|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-23 ps2017-028-04-004-043 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

43. Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 338/ - prvé čtení

Date2019-04-23
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/043
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028144.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 446 • previousnext

ps2017-028-04-004-043.u1.p1.s1 43.
ps2017-028-04-004-043.u1.p1.s2 Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 338/ - prvé čtení
ps2017-028-04-004-043.u1.p2.s1 Stanovisko vlády máme k dispozici jako sněmovní tisk 338/1.
ps2017-028-04-004-043.u1.p2.s2 Předložený návrh uvede pan senátor Jiří Vosecký, kterého tady vítám a kterému dávám slovo.
ps2017-028-04-004-043.u1.p2.s3 Prosím, pane senátore.
ps2017-028-04-004-043.u2.p1.s1 Dobrý den, pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2017-028-04-004-043.u2.p1.s2 Dobrý den, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.
ps2017-028-04-004-043.u2.p2.s1 K návrhu tohoto zákona Senát přistoupil, protože byl osloven skupinou deseti tisíc podpisů pod peticí cyklistů, kde se staly v minulém období takové drobné excesy, jako je, že policie dala dýchat na cyklostezkách a vinných stezkách a v podstatě tam vybírali pokuty.
ps2017-028-04-004-043.u2.p2.s2 si myslím, že to k práci policie nepatří, že policie by opravdu měla chránit a některé věci řešit.
ps2017-028-04-004-043.u2.p2.s3 A v tuto chvíli Senát přikročil k tomu, že je některé kompetence policii zapotřebí odebrat, a to v tom, že by cyklisté měli povoleno 0,5 promile na silnicích, na cyklostezkách, vinných stezkách, místních komunikacích a silnicích třetí třídy.
ps2017-028-04-004-043.u2.p2.s4 S tím, že dosavadní úprava zákona o silničním provozu říká, že nikdo nesmí požít alkohol.
ps2017-028-04-004-043.u2.p2.s5 Takže v tuto chvíli by z toho bylo akorát vyloučeno jednosměrné jízdní kolo, které pojede na vymezených komunikacích, cyklostezkách, účelových místních komunikacích a silnicích třetí třídy, nepřepravuje děti na sedadle ani na přívěsném vozíku, případně na žádném dalším kole nebo dvojkole.
ps2017-028-04-004-043.u2.p2.s6 Budou-li tyto podmínky splněny, může mít řidič na jízdním kole před jízdou i během jízdy požit alkoholický nápoj, avšak za podmínky, že zjištěný obsah alkoholu u něj nebude vyšší než 0,5 promile.
ps2017-028-04-004-043.u2.p3.s1 Smyslem tohoto návrhu je prolomení něčeho, co vlastně neexistuje.
ps2017-028-04-004-043.u2.p3.s2 Protože nulová tolerance alkoholu při řízení pro omezenou skupinu cyklistů v podstatě jde o to, že není, protože je prokázáno, že tělo samo si určitou část alkoholu vyrábí a je tam.
ps2017-028-04-004-043.u2.p3.s3 Takže to bylo z tohoto, k tomuto bylo přikročeno.
ps2017-028-04-004-043.u2.p3.s4 A pak je další problém, kterým je testování.
ps2017-028-04-004-043.u2.p3.s5 Protože testy jsou nepřesné, dechový test s pohybuje v nějaké toleranci do 0,3 promile, tzn. že v současné době, když si dáte pivo v restauraci a uvidí vás policisté a na druhém konci někde vás zastaví a dají vám dýchnout, a zeptají se vás:
ps2017-028-04-004-043.u2.p3.s6 Vy jste pil?
ps2017-028-04-004-043.u2.p3.s7 A vy odpovíte, že jste nepil, a jste pod 0,3, tak v podstatě vám nemůžou nic udělat.
ps2017-028-04-004-043.u2.p3.s8 Protože když půjdete na krev, tak se dostáváte do problému, že z krve, když nebudete nad 0,3, tak soudní znalci a protokoly, které jsou, tam napíšou, že jste měl nulu alkoholu.
ps2017-028-04-004-043.u2.p3.s9 Nehledě k tomu, že v podstatě u cyklistů je v celé Evropě do 0,5 povoleno používat alkohol.
ps2017-028-04-004-043.u2.p3.s10 Za podobných podmínek, jaké zde byly před to sděleny.
ps2017-028-04-004-043.u2.p4.s1 To je asi teď k tomu co bych asi k tomu chtěl říct.
ps2017-028-04-004-043.u2.p4.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-028-04-004-043.u3.p1.s1 Děkuji, pane senátore.
ps2017-028-04-004-043.u3.p1.s2 My jsme měli určeného zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Petra Pávka, ten zde není.
ps2017-028-04-004-043.u3.p1.s3 Zpravodajské role se ujme pan poslanec Jiří Kohoutek.
ps2017-028-04-004-043.u3.p1.s4 nicméně, pane zpravodaji, jsem rád, že jste se role ujal, ale musíme to schválit hlasováním.
ps2017-028-04-004-043.u3.p2.s1 Takže požádám nyní Sněmovnu, abychom hlasovali o změně zpravodaje.
ps2017-028-04-004-043.u3.p2.s2 Místo Petra Pávka to bude pan poslanec Jiří Kohoutek.
ps2017-028-04-004-043.u3.p3.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-028-04-004-043.u3.p3.s2 Kdo je pro?
ps2017-028-04-004-043.u3.p3.s3 Kdo je proti?
ps2017-028-04-004-043.u3.p4.s1 Hlasování číslo 103, přihlášeno 169 poslanců, pro 120, proti nikdo.
ps2017-028-04-004-043.u3.p5.s1 Pan zpravodaj Jiří Kohoutek, právě schválený Poslaneckou sněmovnou, se může ujmout slova, prosím.
ps2017-028-04-004-043.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-028-04-004-043.u4.p1.s2 Sněmovní tisk 338, novela o provozu na pozemních komunikacích, předložil Senátu návrh zákona 5. 4. 2018.
ps2017-028-04-004-043.u4.p1.s3 Senát schválil návrh zákona usnesením číslo 30.
ps2017-028-04-004-043.u4.p1.s4 Návrh zaslal vládě k vyjádření stanoviska, souhlasí s neutrálním stanoviskem.
ps2017-028-04-004-043.u4.p1.s5 Organizační výbor určil hospodářský výbor jako garanční.
ps2017-028-04-004-043.u4.p2.s1 Návrh zákona vychází z toho, že je správné zrušit absolutní zákaz řízení pod vlivem alkoholu.
ps2017-028-04-004-043.u4.p2.s2 Absolutní nula.
ps2017-028-04-004-043.u4.p2.s3 Pro omezenou skupinu řidičů.
ps2017-028-04-004-043.u4.p2.s4 Jedná se o cyklisty, tedy řidiče jízdních kol.
ps2017-028-04-004-043.u4.p2.s5 Navrhovatel považuje za absurdní, že např. na Moravě byly vybudovány za užití veřejných peněz vinařské cyklostezky, které cíleně vedou vinohrady a v okolí vinných sklepů, a přitom veřejná moc i malé ochutnání vína cyklisty postihuje.
ps2017-028-04-004-043.u4.p2.s6 Podmínkou navrhované úpravy však je, že cyklisté pojedou na kole sami, tedy nepovedou ani děti, ani nebudou řídit dvojsedadlové kolo.
ps2017-028-04-004-043.u4.p2.s7 Další kumulativní podmínkou je, že toto bude umožněno jen na stezkách pro cyklisty, účelových a místních komunikacích a silnicích třetí třídy, tedy těch pozemních komunikacích, kde je slabší provoz proti jiným dopravně významnějším silnicím první a druhé třídy.
ps2017-028-04-004-043.u4.p2.s8 Zbytek řekl pan senátor.
ps2017-028-04-004-043.u4.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-028-04-004-043.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-028-04-004-043.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-028-04-004-043.u5.p1.s3 S přednostním právem je do rozpravy přihlášen pan místopředseda Sněmovny Okamura.
ps2017-028-04-004-043.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-028-04-004-043.u6.p1.s1 Vážené dámy a pánové, navrhovaná změna, aby si cyklisté na cyklostezkách a na silnicích třetí třídy mohli dát malé množství alkoholu do 0,5 promile, tzn. například malé pivo, v podstatě legalizuje standard, který již platí například v Německu a v Rakousku.
ps2017-028-04-004-043.u6.p1.s2 Legalizovat alespoň jedno malé pivo na kole na nejméně frekventovaných komunikacích mi přijde méně pokrytecké než současný stav.
ps2017-028-04-004-043.u6.p1.s3 Proto návrh podporuji.
ps2017-028-04-004-043.u6.p2.s1 Vláda ve svém stanovisku ale návrh kritizuje, když říká, že na každého člověka působí alkohol různým způsobem.
ps2017-028-04-004-043.u6.p2.s2 na to říkám, že bychom se možná měli zamyslet nad jiným principem.
ps2017-028-04-004-043.u6.p2.s3 Nám doufám nevadí to, že si někdo malé pivo, ale vadí, pokud je někdo pod vlivem alkoholu společensky nebezpečný, a je jedno, zda na silnici, nebo na chodníku, nebo v domě.
ps2017-028-04-004-043.u6.p3.s1 Jak jsem již uvedl, jsou země, které povolují, zda někdo určité malé množství alkoholu v krvi na kole, nebo dokonce i za volantem.
ps2017-028-04-004-043.u6.p3.s2 Ale pokud takový člověk spáchá přestupek, zaviní havárii a podobně, pak mu je alkohol přičten k tíži.
ps2017-028-04-004-043.u6.p3.s3 Tedy ten, jehož malé napití není nebezpečné, není sankcionován, trestán je vždy jen ten, kdo způsobí okolí škodu.
ps2017-028-04-004-043.u6.p3.s4 Měli bychom vědět, co je ve společenském zájmu víc, zda omezování svobod a nařízení na každém kroku, nebo vyšší míra svobody spojená s vyšší mírou osobní odpovědnosti za naše činy.
ps2017-028-04-004-043.u6.p3.s5 Osobně se přikláním ke svobodě a odpovědnosti.
ps2017-028-04-004-043.u6.p4.s1 Na závěr si dovolím ještě jednu věc k vládnímu stanovisku, které poukazuje na to, že i na silnicích nižších tříd v rámci obcí je často velmi hustý provoz.
ps2017-028-04-004-043.u6.p4.s2 Svatá pravda, ano, vesnicemi a městečky projíždí denně desetitisíce kamionů, které se buď vyhýbají placení mýtného, anebo jedou trasu, kde dálnice chybí.
ps2017-028-04-004-043.u6.p4.s3 Je humorné to řešit tím, že nepovolím malé pivo cyklistům.
ps2017-028-04-004-043.u6.p5.s1 Milá vládo, šlápni na plyn a nastartuj budování obchvatů všech těch obcí a městeček, které se dnes doslova bortí pod náporem nákladní dopravy.
ps2017-028-04-004-043.u6.p5.s2 Zaveď konečně satelitní mýtný systém, zpoplatni veškerou tranzitní dopravu, aby se nevyplácelo jezdit přes vesnice.
ps2017-028-04-004-043.u6.p5.s3 Ulevíš místní dopravě, zlepšíš klima v regionech a nemusíš se starat, aby cyklista neskončil pod tirákem.
ps2017-028-04-004-043.u6.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-028-04-004-043.u7.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-028-04-004-043.u7.p1.s2 V obecné rozpravě nyní vystoupí paní poslankyně Jarošová, připraví se paní poslankyně Ožanová.
ps2017-028-04-004-043.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-028-04-004-043.u8.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-028-04-004-043.u8.p1.s2 Vážené dámy a pánové, v navrhované novele zákona o provozu na pozemních komunikacích je v důvodové zprávě zmiňován případ moravských cyklostezek, když současná právní norma nulové úrovně alkoholu v krvi jde zcela proti duchu jejich výstavby.
ps2017-028-04-004-043.u8.p1.s3 Původním záměrem zřizování moravských cyklostezek bylo mimo jiné podpořit turistický ruch a přiblížit zdejší vinařské oblasti turistům a především samozřejmě cyklistům.
ps2017-028-04-004-043.u8.p1.s4 Pokud je však jakákoliv míra alkoholu v krvi cyklisty trestně postižitelná, pak ztrácejí cyklostezky v těchto lokalitách smysl, protože když chceme přiblížit naše kvalitní vína návštěvníkům a zároveň jim nastavíme bariéru, pak mi uniká smysl těchto projektů.
ps2017-028-04-004-043.u8.p2.s1 Je jasné, že nikdo nechce rušit omezení, která mají za cíl ochránit účastníky silničního provozu před opilými řidiči, ale určitá povolená míra alkoholu v krvi, tak jak je to běžné v mnoha zemích Evropy, by určitě situaci nijak dramaticky nezhoršila.
ps2017-028-04-004-043.u8.p2.s2 Zvažovaná případná tolerance půl promile by podle mého názoru nepředstavovala žádný závažnější problém.
ps2017-028-04-004-043.u8.p2.s3 To, že si dám jedno pivo nebo dvě deci vína, ještě neznamená, že budu mít omezené reakce při řízení.
ps2017-028-04-004-043.u8.p2.s4 Jediné smysluplné omezení a nulovou úroveň alkoholu v krvi bych požadovala u osob doprovázejících cyklisty mladší deseti let.
ps2017-028-04-004-043.u8.p2.s5 Zde je zachování přísné abstinence zcela pochopitelné.
ps2017-028-04-004-043.u8.p3.s1 Rozhodně tuto novelu podporuji.
ps2017-028-04-004-043.u8.p3.s2 Znamená pro návrat zdravého selského rozumu a důvěry v naše občany.
ps2017-028-04-004-043.u8.p3.s3 Každý normální člověk přece , že když jedu na kole, tak se nemůžu nezřízeně opít, ale naopak je rád, že si může beztrestně a v klidu dát svoje jedno nebo svoje dvě deci.
ps2017-028-04-004-043.u8.p3.s4 Děkuji.
ps2017-028-04-004-043.u9.p1.s1 Děkuji paní poslankyni.
ps2017-028-04-004-043.u9.p1.s2 Nyní v rozpravě paní poslankyně Ožanová.
ps2017-028-04-004-043.u9.p1.s3 Připraví se paní poslankyně Matušovská.
ps2017-028-04-004-043.u9.p1.s4 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-028-04-004-043.u10.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, když jsem si přečetla tento návrh zákona, tak jsem se trochu zděsila.
ps2017-028-04-004-043.u10.p1.s2 Zjistila jsem, že třeba na místních komunikacích a silnicích třetí třídy je automaticky slabý provoz.
ps2017-028-04-004-043.u10.p1.s3 Ptám se - odkdy?
ps2017-028-04-004-043.u10.p1.s4 jsem z takového malého města, kde jezdí po místních komunikacích tramvaje, trolejbusy, autobusy i nákladní doprava.
ps2017-028-04-004-043.u10.p1.s5 Ptám se - je toto slabý provoz?
ps2017-028-04-004-043.u10.p1.s6 Tak si představujete místo, kde může jezdit cyklista pod vlivem alkoholu?
ps2017-028-04-004-043.u10.p2.s1 Další věc, která není v tomto návrhu zákona zcela dořešena, je, jak cyklista poznat, po jakém druhu komunikace jede.
ps2017-028-04-004-043.u10.p2.s2 Pokud mám pravidla silničního provozu, tak mám určité úpravy na silnicích pro motorová vozidla a dálnicích a ty pozná řidič podle dopravní značky.

Text viewDownload CoNNL-U