|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-23 ps2017-028-04-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 38/9/ - zamítnutý Senátem

Date2019-04-23
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028122.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1046 • previousnext

ps2017-028-04-001-001.u1.p1.s1 1.
ps2017-028-04-001-001.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 38/9/ - zamítnutý Senátem
ps2017-028-04-001-001.u1.p2.s1 Tímto návrhem jsme se opětovně zabývali v pátek 15. března tohoto roku na 27. schůzi.
ps2017-028-04-001-001.u1.p2.s2 Návrh byl přerušen v rozpravě.
ps2017-028-04-001-001.u1.p2.s3 Připomínám, že usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, bylo doručeno jako sněmovní tisk 38/10 a k tomuto návrhu byl zároveň doručen sněmovní dokument 2342, který obsahuje usnesení Senátu číslo 112 ze 6. schůze dne 27. února 2019.
ps2017-028-04-001-001.u1.p2.s4 Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali za navrhovatele poslanec Stanislav Grospič, případně někdo další z navrhovatelů, a pan senátor Tomáš Goláň je již přítomen.
ps2017-028-04-001-001.u1.p3.s1 Budeme pokračovat v přerušené rozpravě.
ps2017-028-04-001-001.u1.p3.s2 V pátek 15. března 2019 bylo na 27. schůzi přerušeno vystoupení pana poslance Marka Bendy.
ps2017-028-04-001-001.u1.p3.s3 Pan poslanec, je-li přítomen, může nastoupit a pokračovat ve svém projevu.
ps2017-028-04-001-001.u1.p3.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-028-04-001-001.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní ministryně, páni ministři, dámy a pánové, kdo nestihl oběd, může si ho jít v klidu dát.
ps2017-028-04-001-001.u2.p1.s2 Jak jsem minule slíbil, tak jsem připraven přečíst celou brožuru, kterou jsme dostali od církví a náboženských společností.
ps2017-028-04-001-001.u2.p1.s3 Minule jsem se dostal na stranu 15.
ps2017-028-04-001-001.u2.p1.s4 to celkem 34 stran, takže můj projev bude nepochybně -
ps2017-028-04-001-001.u3.p1.s1 vás na chviličku přeruším a poprosím o klid v sále!
ps2017-028-04-001-001.u3.p1.s2 Jestliže případně máte něco k vyřizování, prosím, abyste šli do předsálí.
ps2017-028-04-001-001.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2017-028-04-001-001.u3.p1.s4 Prosím o klid!
ps2017-028-04-001-001.u4.p1.s1 Mohu, pane předsedající?
ps2017-028-04-001-001.u4.p1.s2 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-028-04-001-001.u4.p2.s1 s dovolením nejprve dočtu brožuru, na kterou jste nepochybně neměli nikdo čas se jít pořádně věnovat, a pak bych k tomu přičinil ještě několik osobních a systémových poznámek, zejména k tomu, co zaznělo v průběhu předchozí rozpravy.
ps2017-028-04-001-001.u4.p3.s1 Čili vracíme se k bodu 2.5 Vnitřní dluh na církevním majetku, který byl vyčíslen.
ps2017-028-04-001-001.u4.p3.s2 Znárodněný církevní majetek sestával zejména z budov v hodnotě odhadnuté na přibližně 43,7 miliardy korun, dále zemědělské a lesní půdy a vodních ploch v celkové hodnotě přibližně 91,1 miliardy korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p4.s1 Odhad výnosů, které církve a náboženské instituce nemohly realizovat v letech 1948 2012 z důvodu znárodnění majetku, uvádí tabulka číslo 2.
ps2017-028-04-001-001.u4.p4.s2 Dovoluji si tabulku číslo 2 ocitovat, protože si myslím, že je důležitá.
ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s1 Tabulka číslo 2
ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s2 Odhad výnosů ze znárodněného církevního majetku v letech 1948 2012.
ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s3 Hodnota majetku, pokud se týká budov, přibližně 43,7 miliardy korun, předpokládáme roční výnos z budov, který vychází...
ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s4 z této hodnoty vychází například zákon 107/2006 o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně občanského zákoníku, 5 %.
ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s5 Počet let, po která nebylo možné majetek využívat, je 65 let, celkový výnos, který nebyl uskutečněn ve prospěch církví a náboženských společností, je 142,03 miliardy korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p5.s6 Pokud se bavíme o pozemkovém majetku, pak při 91,1 miliardy korun a ročním výnosu 1 % v počtu let, opět 65 let, je tato hodnota 59,22 miliardy korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p6.s1 Výnos celkem z majetku po dobu, kdy byl znárodněn státem, je 201,25 miliardy korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p6.s2 Pokud odečteme daň z příjmu právnických osob 19 %, což je 38,24 miliardy korun, stejně nám vyjde, že výnos po zdanění celkem, o který byly církve a náboženské společnosti v letech 1948 2012, je 163,01 miliardy korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p6.s3 Celková výše ušlých výnosů z nemovitého církevního majetku činí dle odhadu přibližně 163 miliard korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p6.s4 Vezme-li se v úvahu pouze ušlý výnos ze zabraného nemovitého církevního majetku od roku 1990, počátek restitučního procesu, to znamená restitučního procesu fyzických osob, do roku 2012, když v následujícím roce byl dosažen politický konsenzus o restituci církevního majetku, dojdeme k částce 57,66 miliardy korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p6.s5 Jak vidíte, tato částka je vyšší než celková suma, která je církvím a náboženským společnostem vyplácena.
ps2017-028-04-001-001.u4.p7.s1 Za období 1948 2012 církve a náboženské společnosti obdržely ze státního rozpočtu kumulovanou částku ve výši 56,79 miliardy korun, zatímco ušlý zisk církví a náboženských společností za stejné období činil 163,01 miliardy korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p7.s2 Rozdíl ve výši 106,22 miliardy korun představuje vnitřní dluh na majetku církví a náboženských společností, který nemohl být investován do jeho obnovy.
ps2017-028-04-001-001.u4.p7.s3 Projevuje se nejen na současném stavu majetku, ale i na finanční kondici církví a náboženských společností.
ps2017-028-04-001-001.u4.p7.s4 Nerealizované investice budou muset být dříve či později uskutečněny, a to výhradně z vlastních prostředků církví a náboženských společností.
ps2017-028-04-001-001.u4.p8.s1 Kapitola 3 - Identifikace klíčových odlišností v restituční legislativě
ps2017-028-04-001-001.u4.p9.s1 Bod 3.1 Povinné osoby.
ps2017-028-04-001-001.u4.p9.s2 Podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, jsou povinnými osobami v restitučním procesu fyzických a soukromých právnických osob stát nebo právnické osoby, které ke dni účinnosti zákona nemovitost drží - § 5 odstavec 1 citovaného zákona.
ps2017-028-04-001-001.u4.p9.s3 V případě církevních restitucí definuje § 4 zákona č. 428/2012 Sb. pouze následující povinné osoby: Pozemkový fond České republiky, Lesy České republiky, s. p., státní příspěvkové organizace, státní fond, státní podnik a jiné státní organizace.
ps2017-028-04-001-001.u4.p9.s4 Aby nedošlo v rámci restituce církevního majetku k dalším majetkovým a jiným křivdám, byla definice povinných osob značně zúžena, s čímž církve a náboženské společnosti bez výhrad souhlasily.
ps2017-028-04-001-001.u4.p9.s5 Právě proto měl být nevydaný majetek ve vlastnictví obcí, právnických osob a jiných subjektů kompenzován finanční náhradou.
ps2017-028-04-001-001.u4.p10.s1 Bod 3.2 Určení výše finanční náhrady.
ps2017-028-04-001-001.u4.p10.s2 Pro výpočet výše finanční náhrady byla klíčovým vstupem hodnota celkového objemu původního majetku, na který měly církve a jiné náboženské instituce nárok dle doložené dokumentace.
ps2017-028-04-001-001.u4.p10.s3 Tyto nemovitosti byly rozděleny do následujících kategorií: zemědělská půda, lesní půda, vodní plochy, zastavěné plochy a objekty a ostatní plochy.
ps2017-028-04-001-001.u4.p11.s1 Nemovitosti v jednotlivých kategoriích měly rozdílnou hodnotu v závislosti na jejich stavu a poloze.
ps2017-028-04-001-001.u4.p11.s2 Zemědělské pozemky v blízkém okolí Prahy mají nepochybně diametrálně odlišnou hodnotu než zemědělské pozemky v jiných krajích České republiky.
ps2017-028-04-001-001.u4.p11.s3 Proto byla v každé z těchto kategorií určena průměrná hodnota, například průměrná hodnota hektaru zemědělské půdy, průměrná hodnota hektaru lesní půdy apod.
ps2017-028-04-001-001.u4.p11.s4 Protože řada pozemků z původního majetku církví a náboženských společností v roce 1948 byla v době restitucí blokována, například pro výstavbu dálnic a jiné infrastruktury, výstavbu veřejných objektů nebo v majetku právnických osob či obcí, nemohl být tento majetek navrácen.
ps2017-028-04-001-001.u4.p11.s5 Povinnými osobami byly v restitučním procesu církevního majetku primárně pouze Pozemkový fond České republiky a Lesy České republiky, s. p. Tržní cena těchto blokovaných nemovitostí přitom často výrazně převyšovala hodnotu stanovenou dle průměru v dané kategorii.
ps2017-028-04-001-001.u4.p12.s1 Pro příklad lze uvést následující nemovitosti.
ps2017-028-04-001-001.u4.p12.s2 Příklady nevydaných zemědělských pozemků: katastrální úřad Kyje - parcela číslo 2589/38, výměna v metrech čtverečních 20 342 metrů, hodnota dle Institutu pro rozvoj Prahy v roce 2012 korun za metr 6 080, stanovená finanční náhrada v korunách za metr čtvereční 44,48 za m2.
ps2017-028-04-001-001.u4.p12.s3 Rozdíl v milionech korun činí 122 775 000 v neprospěch církví a náboženských společností.
ps2017-028-04-001-001.u4.p12.s4 Ďáblice - parcela číslo 1729/129, výměra 7 374 m2, hodnota 5 260, stanovená finanční náhrada - stejně jako všude - 44,48.
ps2017-028-04-001-001.u4.p12.s5 Rozdíl v neprospěch církví a náboženských společností 38 459 000. Kobylisy - pozemek 2286/4, výměra 604 metrů, hodnota 5 290, ztráta v neprospěch církví a náboženských společností 3 168 000.
ps2017-028-04-001-001.u4.p13.s1 Zemědělské pozemky uvedené v tabulce číslo 3 byly při určení výše finanční náhrady oceněny průměrnou sazbou 44,48 za m2, avšak například tržní cena zemědělského pozemku v Kyjích, parcela 2589/38, kterou jsem citoval, měla dle cenové mapy v roce 2012 hodnotu 6 080 .
ps2017-028-04-001-001.u4.p13.s2 Rozdíl ocenění této majetkové položky činil 122 775 000.
ps2017-028-04-001-001.u4.p13.s3 Podobně tomu bylo v řadě dalších případů, kdy se tržní cena pozemku odchylovala od stanovené průměrné sazby o tisíce korun na metr čtvereční.
ps2017-028-04-001-001.u4.p13.s4 Jen z katastrálního území Prahy nebylo přitom církvím a náboženským společnostem vydáno více než 130 hektarů zemědělské půdy.
ps2017-028-04-001-001.u4.p14.s1 Situaci ilustruje graf číslo 1, v němž cena nárokovaných zemědělských pozemků je stanovena na průměrnou hodnotu 44,48 za m2.
ps2017-028-04-001-001.u4.p14.s2 Církvím a náboženským společnostem byly fyzicky převážně vydány pouze pozemky v cenách pod stanovenou průměrnou hodnotou, modře vyšrafovaná plocha, řada pozemků s cenami převyšujícími průměrnou hodnotu, červeně vyšrafovaná plocha, církvím a náboženským společnostem fyzicky vydána nebyla.
ps2017-028-04-001-001.u4.p15.s1 Tyto nevydané pozemky, přestože jejich ceny převyšují průměrnou hodnotu, byly při výpočtu výše finanční náhrady založeny na jediné ceně, oceněny podle výše průměrné hodnoty pozemku.
ps2017-028-04-001-001.u4.p15.s2 Tím došlo ke značnému ztížení finanční náhrady církví a náboženských společností, jak ukazují příklady v tabulce číslo 3. Graf vám tady asi číst nemohu.
ps2017-028-04-001-001.u4.p16.s1 K výrazným cenovým odchylkám došlo také v případě stanovení výše finanční náhrady za nevydané budovy.
ps2017-028-04-001-001.u4.p16.s2 Pro ilustraci však uvádíme pouze tržní hodnotu pozemků, na kterých tyto budovy stojí.
ps2017-028-04-001-001.u4.p16.s3 Například hodnota parcely, na které stojí budova koleje Arnošta z Pardubic na adrese Voršilská 144, Praha 1, byla v roce 2016 dle cenové mapy 27 900 za m2.
ps2017-028-04-001-001.u4.p16.s4 Výše finanční náhrady za tuto nemovitost, parcela včetně budovy, byla stanovena na 13 188 000 korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p16.s5 Pouhá parcela bez budovy o výměře 1 152 m2 měla hodnotu 32,140 milionu korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p17.s1 Finanční náhrada pro církve a náboženské společnosti se tedy ani zdaleka neblížila hodnotě parcely, natož hodnotě celého objektu.
ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s1 Tabulka č. 4 Příklady nevydaných budov.
ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s2 Adresa Voršilská - jsem citoval, ocituji alespoň ty další.
ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s3 Thunovská 178/10, Praha, výměra parcely 405 m2, odhadovaná cena parcely v korunách za metr čtvereční 28 340.
ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s4 Stanovená finanční náhrada 5 964 000; hodnota parcely v roce 2016 11 477 000.
ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s5 Vítkova 350/34 v Praze, výměra parcely 481 m2, odhadovaná cena parcely 16 380 korun za metr, stanovená finanční náhrada v milionech korun 6 013 000.
ps2017-028-04-001-001.u4.p18.s6 Hodnota parcely - jenom parcely - v roce 2016 7 879 000.
ps2017-028-04-001-001.u4.p19.s1 Reálná hodnota těchto i řady dalších nevydaných nemovitostí násobně převyšuje průměrnou hodnotu všech nemovitostí v dané kategorii vstupující do výpočtu finanční náhrady.
ps2017-028-04-001-001.u4.p19.s2 Církevní instituce však nenárokovaly žádnou dodatečnou náhradu za jakoukoli z nevydaných nemovitostí, jejichž tržní cena se diametrálně odchylovala od stanovené průměrné hodnoty.
ps2017-028-04-001-001.u4.p19.s3 Celková finanční náhrada byla dle průměrných hodnot stanovena na 59 mld. korun, ačkoliv reálná hodnota nevydaného majetku se významně lišila.
ps2017-028-04-001-001.u4.p19.s4 Kompromisním užitím průměrných hodnot došlo u stanovení náhrad za fyzicky nevydané budovy k obdobnému snížení výše finanční náhrady pro církve a náboženské společnosti, viz tabulka č. 4, stejně jako v případě nevydaných zemědělských pozemků.
ps2017-028-04-001-001.u4.p20.s1 Bod 3.3
ps2017-028-04-001-001.u4.p20.s2 Nepožadovaná náhrada za živý a mrtvý inventář.
ps2017-028-04-001-001.u4.p20.s3 Paragraf 1 nařízení vlády č. 20/1992 Sb. stanoví, že pro případ, kdy nelze prokázat odnětí živého a mrtvého inventáře, jakož i zásob, nebo jejich vklad do zemědělského družstva v období od 25. února 1948 do 1. ledna 1990, nebo nelze-li určit jejich současnou hodnotu, náhrady za tyto věci se určí podle normativů stanovených na hektar zemědělské nebo lesní půdy.
ps2017-028-04-001-001.u4.p21.s1 A) Zemědělská půda.
ps2017-028-04-001-001.u4.p21.s2 Vstupní hodnoty pro výpočet.
ps2017-028-04-001-001.u4.p21.s3 Normativ živého inventáře na hektar zemědělské půdy odpovídá jedné velké dobytčí jednotce (§ 3 odst. 1 písm. a), přičemž jedna velká dobytčí jednotka se dle následující tabulky (příloha č. 3 k nařízení vlády č. 20/1992 Sb.)skládá: z jedné krávy, jednoho plemenného býka, 0,22 telete, 0,47 chovného skotu do jednoho roku, 0,70 skotu mezi jedním dvěma lety, 1 skotu nad dva roky, 1 jalovice vysokobřezí, 0,65 skotu ve výkrmu, 0,30 prasnice či kance, 0,02 selete, 0,12 mladého chovného prasete či prasete na výkrm, 0,0025 drůbeže celkem, 0,10 ovce celkem a koně do tří let 0,75.
ps2017-028-04-001-001.u4.p22.s1 Normativ mrtvého inventáře na hektar zemědělské půdy se určuje dle následujícího vzorce (§ 3 odst. 2), který je dále definován také v příloze číslo 2: Cn, což je celkový nárok na náhradu za mrtvý inventář, se rovná Mo, což je majetek organizace k mrtvému inventáři v tisících korun krát (AO krát hektary, AO je koeficient vyplývající z tabulky, hektary je samozřejmě počet hektarů žadatele plus AI krát hektary).
ps2017-028-04-001-001.u4.p22.s2 S tím, že se předpokládá, že tyto koeficienty AO a AI jsou dále uvedeny v tabulce - ty vám nebudu číst, to bych vás asi příliš unavoval čtením této tabulky.
ps2017-028-04-001-001.u4.p23.s1 Normativ krmiv a steliv na hektar zemědělské půdy se stanovuje ve výši 8 500 korun (§ 3 odst. 3 zákona).
ps2017-028-04-001-001.u4.p23.s2 Normativ osiv, sadby a sádí na hektar neoseté nebo neosázené zemědělské půdy se stanovuje ve výši 1 700 korun (§ 3 odst. 4 zákona).
ps2017-028-04-001-001.u4.p23.s3 Po dosazení do výše uvedených vzorců výpočet náhrad za mrtvý inventář náležející k zemědělské půdě následující podobu: tabulka č. 5 Výpočet náhrady za mrtvý inventář náležící k zemědělské půdě.
ps2017-028-04-001-001.u4.p23.s4 Pokud se týká mrtvého inventáře, koeficient A0 je 1 900 ha, 72 202, koeficient AI je 0, nárok žadatele v cenách roku 1992 by byl 137 183 800.
ps2017-028-04-001-001.u4.p23.s5 Nárok žadatele v cenách roku 2012 by byl 280 540 871 korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p24.s1 To jenom k těm všem stále uváděným, jak ty restituce původních vlastníků byly mnohokrát nevýhodnější.
ps2017-028-04-001-001.u4.p25.s1 Pokud se týká krmiva a steliva, pokud se bavíme o 8 500 korunách stanovených na hektar rozloh zemědělské půdy 36 101 ha.
ps2017-028-04-001-001.u4.p25.s2 Nárok žadatele v cenách z roku 1992 by byl 306 858 500, nárok žadatele v cenách z roku 2012 by byl 627 525 633 korun.
ps2017-028-04-001-001.u4.p25.s3 Pokud se bavíme o osivu a sadbě, pak při normativu 1 700 korun na hektar rozloze zemědělské půdy 36 101 hektarů by nárok žadatele v roce 1992 byl 61 371 700 korun a nárok žadatele v cenách roku 2012 by byl 125 505 127 korun.

Text viewDownload CoNNL-U