ps2017-028-02-013-012.u1.p1.s1
12 . ps2017-028-02-013-012.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 72 / 2000 Sb . , o investičních pobídkách a o změně některých zákonů ( zákon o investičních pobídkách ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 435 / 2004 Sb . , o zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 298 / - druhé čtení ps2017-028-02-013-012.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková , které tímto předávám slovo , a poprosím Poslaneckou sněmovnu o klid v jednacím sále . ps2017-028-02-013-012.u1.p2.s2
Děkuji . ps2017-028-02-013-012.u1.p2.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-028-02-013-012.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-02-013-012.u2.p1.s2
Dobré odpoledne , vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . ps2017-028-02-013-012.u2.p1.s3
Dovolte mi krátce uvést projednání materiálu Ministerstva průmyslu a obchodu , kterým je návrh novely zákona o investičních pobídkách a související části zákona o zaměstnanosti . ps2017-028-02-013-012.u2.p1.s4
Tento materiál byl podrobněji představen v prvním čtení , které proběhlo 25 . ledna tohoto roku . ps2017-028-02-013-012.u2.p2.s1
Pro připomenutí . ps2017-028-02-013-012.u2.p2.s2
V současné ekonomické situaci , kdy naše země prožívá období hospodářské prosperity , je stávající nastavení veřejné podpory příliš extenzivní . ps2017-028-02-013-012.u2.p2.s3
Hlavním cílem navrhované novely je omezit širokou dostupnost investičních pobídek a změnit strategii o jejich rozhodování tak , aby byly poskytovány pouze ve výjimečných a odůvodněných případech . ps2017-028-02-013-012.u2.p2.s4
To znamená limitovat nárokovost na investiční pobídku . ps2017-028-02-013-012.u2.p3.s1
Nové zaměření investičních pobídek by mělo motivovat firmy k tomu , aby investovaly do svého rozvoje , aby investovaly do výzkumu a vývoje , zaměstnávaly výzkumné pracovníky nebo spolupracovaly s výzkumnými organizacemi . ps2017-028-02-013-012.u2.p3.s2
To bude specifikováno v prováděcím předpise k předloženému zákonu , který v souladu se zákonným zmocněním bude blíže vymezovat podmínku vyšší přidané hodnoty podporovaných investic . ps2017-028-02-013-012.u2.p4.s1
Při prvním čtení byla v rámci obecné rozpravy k návrhu zákona uplatněna výhrada , že investiční pobídky křiví trh . ps2017-028-02-013-012.u2.p4.s2
Rozumíme takovému argumentu . ps2017-028-02-013-012.u2.p4.s3
Ovšem tento problém platí pro jakoukoliv veřejnou podporu , přičemž pobídky jsou jenom jedním z jejích programů . ps2017-028-02-013-012.u2.p4.s4
Každý hospodářský nástroj , který způsobuje distorzi trhu , by měl být obhajitelný do té doby , dokud jsou negativní efekty převáženy jinými , pozitivními efekty pro celou společnost . ps2017-028-02-013-012.u2.p4.s5
Toto chceme zajistit přísnými , ale objektivně stanovenými pravidly pro podporu projektů ve smyslu jejich skutečně přidané hodnoty a nově i subjektivním posouzením všech projektů vládou , které bude sloužit jako další filtr vhodných projektů a které zabrání pouze formálnímu nastavení podmínek . ps2017-028-02-013-012.u2.p5.s1
Návrh zákona byl projednán na schůzi hospodářského výboru . ps2017-028-02-013-012.u2.p5.s2
Hospodářský výbor svým usnesením ze dne 20 . března 2019 doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit tento návrh zákona ve znění schválených pozměňovacích návrhů a jedné legislativně technické úpravy . ps2017-028-02-013-012.u2.p5.s3
Ministerstvo průmyslu a obchodu se závěrem hospodářského výboru souhlasí . ps2017-028-02-013-012.u2.p6.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , tímto vás žádám o podporu tohoto návrhu zákona a jeho propuštění do třetího čtení . ps2017-028-02-013-012.u2.p6.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s1
Děkuji vám , paní ministryně . ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s2
Poprosil bych o klid v jednacím sále . ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s3
Na levé straně . ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s4
Rozumím tomu , že máte něco důležitého na jednání v levé straně sálu , ale poprosím , abyste to řešili v předsálí , pokud máte něco . ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s5
Nebudeme pokračovat dál , dokud nebude klid . ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s6
A poprosím službu , jestli by mohla přepnout bod (na světelné tabuli) , protože projednáváme už jiný bod . ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s7
Už to je v pořádku . ps2017-028-02-013-012.u3.p2.s1
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-028-02-013-012.u3.p2.s2
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 298 / 1 a 2 . ps2017-028-02-013-012.u3.p2.s3
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Vojtěch Munzar , informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-028-02-013-012.u3.p2.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-028-02-013-012.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-028-02-013-012.u4.p1.s2
Dobrý den , dámy a pánové . ps2017-028-02-013-012.u4.p1.s3
Já tady nebudu popisovat to , co jsem tady říkal v lednu , když jsme projednávali v prvém čtení tento zákon . ps2017-028-02-013-012.u4.p1.s4
Kdo má zájem , může se na mou obsáhlou zpravodajskou zprávu ohledně tohoto zákona podívat ve stenoprotokolu . ps2017-028-02-013-012.u4.p1.s5
Nicméně chtěl bych tady potvrdit to , co tady říkala paní ministryně . ps2017-028-02-013-012.u4.p2.s1
Hospodářský výbor projednal 22 . března tento návrh zákona , nebo respektive tuto novelu s tím , že si osvojil čtyři pozměňovací návrhy . ps2017-028-02-013-012.u4.p2.s2
Poprosím jejich jednotlivé předkladatele , aby mě sledovali a případně mě doplnili nebo opravili , pokud bych jejich návrh neinterpretoval úplně správně . ps2017-028-02-013-012.u4.p3.s1
Nicméně první návrh , který si osvojil hospodářský výbor , je de facto vyloučení ze seznamu podporovaných akcí call centra , protože hospodářský výbor přijal myšlenku , že to nenaplňuje ten cíl zákona . ps2017-028-02-013-012.u4.p3.s2
Call centra nenaplňují přidanou hodnotu pro ekonomiku ČR , a proto si osvojil hospodářský výbor tento návrh . ps2017-028-02-013-012.u4.p4.s1
Druhý návrh , který si osvojil , je kolegy Pavla Pustějovského . ps2017-028-02-013-012.u4.p4.s2
Je to doplnění vyjmenováním z novely zákona Hospodářské komory , která by se měla podílet na vyhodnocování jednotlivých investičních pobídek a spolupracovat na konkrétních podmínkách nařízení vlády . ps2017-028-02-013-012.u4.p5.s1
Další dva návrhy předkládal kolega Roman Kubíček . ps2017-028-02-013-012.u4.p5.s2
Ten první je odkaz přímo v novele , v textu novely zákona na směrnici , na předpis EU , což je nařízení Komise EU číslo 651 / 2014 ze dne 17 . června 2014 . ps2017-028-02-013-012.u4.p5.s3
Jedná se de facto o to , že pokud by někdo porušil , příjemce investiční pobídky , tento předpis EU , tak by příslib investiční pobídky pozbyl platnosti . ps2017-028-02-013-012.u4.p6.s1
A poslední návrh , který si osvojil hospodářský výbor , opět od Romana Kubíčka , je návrat k textu zákona o tom , jak se bude řešit případ , kdy byl příslib investiční pobídky podán , nicméně nebyly naplněny jeho cíle a kritéria , takže jakým způsobem by se to řešilo . ps2017-028-02-013-012.u4.p6.s2
V původním návrhu ze strany vlády byl návrh , aby se to řešilo jako porušení rozpočtové kázně . ps2017-028-02-013-012.u4.p6.s3
Tento návrh vrací původní ustanovení , to znamená , že by se to řešilo podle daňových zákonů . ps2017-028-02-013-012.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-02-013-012.u5.p1.s2
V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu , do které je přihlášen pan poslanec Vojtěch Munzar . ps2017-028-02-013-012.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-028-02-013-012.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-02-013-012.u6.p1.s2
Vyměnil jsem si papíry . ps2017-028-02-013-012.u6.p1.s3
Já tady zopakuji některé ty teze politické , které jsem tady řekl , svůj názor i názor ODS na investiční pobídky jako celek . ps2017-028-02-013-012.u6.p2.s1
Investiční pobídky , a ona to tady řekla i paní ministryně , jsou jenom dalším dotačním titulem . ps2017-028-02-013-012.u6.p2.s2
Investiční pobídky vytvářely , vytvářejí , a pokud tento návrh zákona projde , budou vytvářet nefér konkurenční prostředí a budou dále křivit trh . ps2017-028-02-013-012.u6.p2.s3
Nemohu souhlasit s tezí paní ministryně , že je tady těch nástrojů , co křiví trh , hodně , takže můžeme v klidu podporovat i další . ps2017-028-02-013-012.u6.p2.s4
Já si to osobně nemyslím , a myslím si , že bychom se měli zamýšlet nad tím , jak redukovat právě opatření , která křiví trh . ps2017-028-02-013-012.u6.p3.s1
Investiční pobídky přinášejí výhodu těm , kdo pobídku obdrží , oproti těm , kteří ji nedostanou . ps2017-028-02-013-012.u6.p3.s2
Velké , zejména velké a zejména zahraniční firmy a korporace získávají výhody například ve formě daňových prázdnin , dotací na pracovní místo nebo dotací na pořízení majetku . ps2017-028-02-013-012.u6.p3.s3
Díky těmto výhodám mohou samozřejmě potom nabídnout levnější služby , výrobky anebo třeba mohou dát i vyšší mzdy a přetahovat zaměstnance v době , kdy je nedostatek kvalifikovaných pracovníků . ps2017-028-02-013-012.u6.p3.s4
Jedné firmě tedy investičními pobídkami pomůžete , ale druhé firmě tím de facto ublížíte . ps2017-028-02-013-012.u6.p4.s1
Dokonce se ani jednoznačně neprokázalo , že by investiční pobídky vedly k nárůstu obchodních příležitostí pro stávající české firmy v okolí . ps2017-028-02-013-012.u6.p4.s2
Příjemci investičních pobídek tak za podpory státu de facto kanibalizují ostatní podnikatele a firmy v regionu , a to zejména ty malé a střední , kteří tuto výhodu nemají , ale de facto to těm velkým přímo nebo nepřímo zaplatí . ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s1
My se s vládou shodneme na tom , že stávající model investičních pobídek je již dávno překonán , a to z těch důvodů , které jsem tady řekl . ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s2
My se ale neshodneme na tom , že Ministerstvo průmyslu a obchodu se nechce vzdát možnosti rozhodovat o udělování výhod . ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s3
Protože o tom to celé je . ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s4
Je to o tom , že Ministerstvo průmyslu a obchodu se nechce vzdát rozhodování o udělování výhod . ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s5
Dokonce i odmítlo v připomínkovém řízení připomínky Ministerstva financí , které chtělo zcela správně vyhodnotit variantu zrušení podmínek a důkladnou analýzu navržených kritérií a jejich zásahů do trhu a ekonomiky . ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s6
MPO toto odmítlo s tím , že je třeba rychle přijmout novelu a analýza by byla příliš zatěžující . ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s7
Jak víte , kolegyně a kolegové , já se mnohdy s Ministerstvem financí neshodnu , ale tady musím Ministerstvo financí za tyto připomínky pochválit . ps2017-028-02-013-012.u6.p6.s1
Na tom je patrné , že se nerozdávalo na základě potřeb naší ekonomiky , ale na základě potřeb Ministerstva průmyslu a obchodu rozhodovat o výhodách pro vybrané . ps2017-028-02-013-012.u6.p6.s2
Je to snaha o zachování zákona za každou cenu . ps2017-028-02-013-012.u6.p7.s1
Novela zákona má vést k údajné podpoře a rozvoji projektů s vyšší přidanou hodnotou . ps2017-028-02-013-012.u6.p7.s2
Bohužel se ale , když se podíváte na kritéria , ministerstvo zaměřilo na činnost , ale nikoliv na výsledek . ps2017-028-02-013-012.u6.p7.s3
Tím výsledkem by mohlo být například zavedení nějakého inovativního produktu na trh . ps2017-028-02-013-012.u6.p7.s4
Ale to se nestalo . ps2017-028-02-013-012.u6.p7.s5
I zvolená kritéria , která ještě zpřesňují nařízení vlády , například typu dosažení 80 % zaměstnanců s nadprůměrnou mzdou v regionu , a to pouze k 1 . prosinci kalendářního roku , tato kritéria opravdu nejsou dobrá . ps2017-028-02-013-012.u6.p8.s1
Konkurenční výhodou České republiky z našeho pohledu by mělo být něco jiného - nízké daně , snížení povinných odvodů , stabilní a přátelské podnikatelské prostředí , nízká úroveň regulací , efektivní státní správa a kvalitní infrastruktura . ps2017-028-02-013-012.u6.p8.s2
To by bylo tou pravou konkurenční výhodou našeho státu , to by pomohlo všem . ps2017-028-02-013-012.u6.p8.s3
I těm stávajícím firmám , které tady podnikají . ps2017-028-02-013-012.u6.p8.s4
Ne nějaký dotační titul . ps2017-028-02-013-012.u6.p8.s5
To by nalákalo i ostatní přijít do naší země , a to natrvalo , nikoliv pouze na dobu trvání speciální investiční pobídky . ps2017-028-02-013-012.u6.p9.s1
Bohužel od nízkých daní , stabilního a přátelského podnikatelského prostředí , od nízké úrovně regulací , od efektivní státní správy a kvalitního , rychlého rozvoje infrastruktury se v posledních letech bohužel vzdalujeme . ps2017-028-02-013-012.u6.p9.s2
Liberalizace podnikatelského prostředí . ps2017-028-02-013-012.u6.p9.s3
To je to , na co by se měla vláda zaměřit . ps2017-028-02-013-012.u6.p9.s4
Ale ve skutečnosti na druhou stranu MPO vymýšlí , jak někomu poskytnout výhody a subvence . ps2017-028-02-013-012.u6.p9.s5
Ono je to patrné i na tom sporu , pokud jste to někdo sledoval , o tom , jestli má o udělení investičních pobídek rozhodovat vláda svým rozhodnutím , nebo to má být automat a mají o tom rozhodovat úředníci . ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s1
Investiční pobídky jsou z mého pohledu nástrojem diskriminačním . ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s2
Většina podnikatelů si totiž na ně nesáhne . ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s3
Když se podíváte na čísla CzechInvestu a Ministerstva průmyslu a obchodu , tak v minulosti bylo uděleno více než 90 % investičních pobídek pouze velkým firmám . ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s4
Z těchto důvodů navrhnu v podrobné rozpravě za klub ODS zrušení zákona a tohoto nástroje jako celku . ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s5
Chápu , že koaliční strany nemusí s námi v tomto souhlasit . ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s6
Ale zkuste to vzít i jako příležitost skutečně si k tomu udělat potřebné ekonomické analýzy a nerozhodovat pouze na základě výsledků kulatých stolů s těmi , kteří jsou příjemci těchto výhod a pochopitelně se těchto výhod nechtějí vzdát . ps2017-028-02-013-012.u6.p11.s1
A protože tento návrh nemusí získat vaši podporu , přicházíme i s druhým návrhem .