|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-17 ps2017-028-02-013-012 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

12. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - druhé čtení

Date2019-04-17
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/012
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028077.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 144 • previousnext

ps2017-028-02-013-012.u1.p1.s1 12.
ps2017-028-02-013-012.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - druhé čtení
ps2017-028-02-013-012.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková, které tímto předávám slovo, a poprosím Poslaneckou sněmovnu o klid v jednacím sále.
ps2017-028-02-013-012.u1.p2.s2 Děkuji.
ps2017-028-02-013-012.u1.p2.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-028-02-013-012.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-02-013-012.u2.p1.s2 Dobré odpoledne, vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.
ps2017-028-02-013-012.u2.p1.s3 Dovolte mi krátce uvést projednání materiálu Ministerstva průmyslu a obchodu, kterým je návrh novely zákona o investičních pobídkách a související části zákona o zaměstnanosti.
ps2017-028-02-013-012.u2.p1.s4 Tento materiál byl podrobněji představen v prvním čtení, které proběhlo 25. ledna tohoto roku.
ps2017-028-02-013-012.u2.p2.s1 Pro připomenutí.
ps2017-028-02-013-012.u2.p2.s2 V současné ekonomické situaci, kdy naše země prožívá období hospodářské prosperity, je stávající nastavení veřejné podpory příliš extenzivní.
ps2017-028-02-013-012.u2.p2.s3 Hlavním cílem navrhované novely je omezit širokou dostupnost investičních pobídek a změnit strategii o jejich rozhodování tak, aby byly poskytovány pouze ve výjimečných a odůvodněných případech.
ps2017-028-02-013-012.u2.p2.s4 To znamená limitovat nárokovost na investiční pobídku.
ps2017-028-02-013-012.u2.p3.s1 Nové zaměření investičních pobídek by mělo motivovat firmy k tomu, aby investovaly do svého rozvoje, aby investovaly do výzkumu a vývoje, zaměstnávaly výzkumné pracovníky nebo spolupracovaly s výzkumnými organizacemi.
ps2017-028-02-013-012.u2.p3.s2 To bude specifikováno v prováděcím předpise k předloženému zákonu, který v souladu se zákonným zmocněním bude blíže vymezovat podmínku vyšší přidané hodnoty podporovaných investic.
ps2017-028-02-013-012.u2.p4.s1 Při prvním čtení byla v rámci obecné rozpravy k návrhu zákona uplatněna výhrada, že investiční pobídky křiví trh.
ps2017-028-02-013-012.u2.p4.s2 Rozumíme takovému argumentu.
ps2017-028-02-013-012.u2.p4.s3 Ovšem tento problém platí pro jakoukoliv veřejnou podporu, přičemž pobídky jsou jenom jedním z jejích programů.
ps2017-028-02-013-012.u2.p4.s4 Každý hospodářský nástroj, který způsobuje distorzi trhu, by měl být obhajitelný do doby, dokud jsou negativní efekty převáženy jinými, pozitivními efekty pro celou společnost.
ps2017-028-02-013-012.u2.p4.s5 Toto chceme zajistit přísnými, ale objektivně stanovenými pravidly pro podporu projektů ve smyslu jejich skutečně přidané hodnoty a nově i subjektivním posouzením všech projektů vládou, které bude sloužit jako další filtr vhodných projektů a které zabrání pouze formálnímu nastavení podmínek.
ps2017-028-02-013-012.u2.p5.s1 Návrh zákona byl projednán na schůzi hospodářského výboru.
ps2017-028-02-013-012.u2.p5.s2 Hospodářský výbor svým usnesením ze dne 20. března 2019 doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit tento návrh zákona ve znění schválených pozměňovacích návrhů a jedné legislativně technické úpravy.
ps2017-028-02-013-012.u2.p5.s3 Ministerstvo průmyslu a obchodu se závěrem hospodářského výboru souhlasí.
ps2017-028-02-013-012.u2.p6.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tímto vás žádám o podporu tohoto návrhu zákona a jeho propuštění do třetího čtení.
ps2017-028-02-013-012.u2.p6.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s1 Děkuji vám, paní ministryně.
ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s2 Poprosil bych o klid v jednacím sále.
ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s3 Na levé straně.
ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s4 Rozumím tomu, že máte něco důležitého na jednání v levé straně sálu, ale poprosím, abyste to řešili v předsálí, pokud máte něco.
ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s5 Nebudeme pokračovat dál, dokud nebude klid.
ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s6 A poprosím službu, jestli by mohla přepnout bod (na světelné tabuli), protože projednáváme jiný bod.
ps2017-028-02-013-012.u3.p1.s7 to je v pořádku.
ps2017-028-02-013-012.u3.p2.s1 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-028-02-013-012.u3.p2.s2 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 298/1 a 2.
ps2017-028-02-013-012.u3.p2.s3 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Vojtěch Munzar, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-028-02-013-012.u3.p2.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-028-02-013-012.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-028-02-013-012.u4.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-028-02-013-012.u4.p1.s3 tady nebudu popisovat to, co jsem tady říkal v lednu, když jsme projednávali v prvém čtení tento zákon.
ps2017-028-02-013-012.u4.p1.s4 Kdo zájem, může se na mou obsáhlou zpravodajskou zprávu ohledně tohoto zákona podívat ve stenoprotokolu.
ps2017-028-02-013-012.u4.p1.s5 Nicméně chtěl bych tady potvrdit to, co tady říkala paní ministryně.
ps2017-028-02-013-012.u4.p2.s1 Hospodářský výbor projednal 22. března tento návrh zákona, nebo respektive tuto novelu s tím, že si osvojil čtyři pozměňovací návrhy.
ps2017-028-02-013-012.u4.p2.s2 Poprosím jejich jednotlivé předkladatele, aby sledovali a případně doplnili nebo opravili, pokud bych jejich návrh neinterpretoval úplně správně.
ps2017-028-02-013-012.u4.p3.s1 Nicméně první návrh, který si osvojil hospodářský výbor, je de facto vyloučení ze seznamu podporovaných akcí call centra, protože hospodářský výbor přijal myšlenku, že to nenaplňuje ten cíl zákona.
ps2017-028-02-013-012.u4.p3.s2 Call centra nenaplňují přidanou hodnotu pro ekonomiku ČR, a proto si osvojil hospodářský výbor tento návrh.
ps2017-028-02-013-012.u4.p4.s1 Druhý návrh, který si osvojil, je kolegy Pavla Pustějovského.
ps2017-028-02-013-012.u4.p4.s2 Je to doplnění vyjmenováním z novely zákona Hospodářské komory, která by se měla podílet na vyhodnocování jednotlivých investičních pobídek a spolupracovat na konkrétních podmínkách nařízení vlády.
ps2017-028-02-013-012.u4.p5.s1 Další dva návrhy předkládal kolega Roman Kubíček.
ps2017-028-02-013-012.u4.p5.s2 Ten první je odkaz přímo v novele, v textu novely zákona na směrnici, na předpis EU, což je nařízení Komise EU číslo 651/2014 ze dne 17. června 2014.
ps2017-028-02-013-012.u4.p5.s3 Jedná se de facto o to, že pokud by někdo porušil, příjemce investiční pobídky, tento předpis EU, tak by příslib investiční pobídky pozbyl platnosti.
ps2017-028-02-013-012.u4.p6.s1 A poslední návrh, který si osvojil hospodářský výbor, opět od Romana Kubíčka, je návrat k textu zákona o tom, jak se bude řešit případ, kdy byl příslib investiční pobídky podán, nicméně nebyly naplněny jeho cíle a kritéria, takže jakým způsobem by se to řešilo.
ps2017-028-02-013-012.u4.p6.s2 V původním návrhu ze strany vlády byl návrh, aby se to řešilo jako porušení rozpočtové kázně.
ps2017-028-02-013-012.u4.p6.s3 Tento návrh vrací původní ustanovení, to znamená, že by se to řešilo podle daňových zákonů.
ps2017-028-02-013-012.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-02-013-012.u5.p1.s2 V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Vojtěch Munzar.
ps2017-028-02-013-012.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-028-02-013-012.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-02-013-012.u6.p1.s2 Vyměnil jsem si papíry.
ps2017-028-02-013-012.u6.p1.s3 tady zopakuji některé ty teze politické, které jsem tady řekl, svůj názor i názor ODS na investiční pobídky jako celek.
ps2017-028-02-013-012.u6.p2.s1 Investiční pobídky, a ona to tady řekla i paní ministryně, jsou jenom dalším dotačním titulem.
ps2017-028-02-013-012.u6.p2.s2 Investiční pobídky vytvářely, vytvářejí, a pokud tento návrh zákona projde, budou vytvářet nefér konkurenční prostředí a budou dále křivit trh.
ps2017-028-02-013-012.u6.p2.s3 Nemohu souhlasit s tezí paní ministryně, že je tady těch nástrojů, co křiví trh, hodně, takže můžeme v klidu podporovat i další.
ps2017-028-02-013-012.u6.p2.s4 si to osobně nemyslím, a myslím si, že bychom se měli zamýšlet nad tím, jak redukovat právě opatření, která křiví trh.
ps2017-028-02-013-012.u6.p3.s1 Investiční pobídky přinášejí výhodu těm, kdo pobídku obdrží, oproti těm, kteří ji nedostanou.
ps2017-028-02-013-012.u6.p3.s2 Velké, zejména velké a zejména zahraniční firmy a korporace získávají výhody například ve formě daňových prázdnin, dotací na pracovní místo nebo dotací na pořízení majetku.
ps2017-028-02-013-012.u6.p3.s3 Díky těmto výhodám mohou samozřejmě potom nabídnout levnější služby, výrobky anebo třeba mohou dát i vyšší mzdy a přetahovat zaměstnance v době, kdy je nedostatek kvalifikovaných pracovníků.
ps2017-028-02-013-012.u6.p3.s4 Jedné firmě tedy investičními pobídkami pomůžete, ale druhé firmě tím de facto ublížíte.
ps2017-028-02-013-012.u6.p4.s1 Dokonce se ani jednoznačně neprokázalo, že by investiční pobídky vedly k nárůstu obchodních příležitostí pro stávající české firmy v okolí.
ps2017-028-02-013-012.u6.p4.s2 Příjemci investičních pobídek tak za podpory státu de facto kanibalizují ostatní podnikatele a firmy v regionu, a to zejména ty malé a střední, kteří tuto výhodu nemají, ale de facto to těm velkým přímo nebo nepřímo zaplatí.
ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s1 My se s vládou shodneme na tom, že stávající model investičních pobídek je již dávno překonán, a to z těch důvodů, které jsem tady řekl.
ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s2 My se ale neshodneme na tom, že Ministerstvo průmyslu a obchodu se nechce vzdát možnosti rozhodovat o udělování výhod.
ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s3 Protože o tom to celé je.
ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s4 Je to o tom, že Ministerstvo průmyslu a obchodu se nechce vzdát rozhodování o udělování výhod.
ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s5 Dokonce i odmítlo v připomínkovém řízení připomínky Ministerstva financí, které chtělo zcela správně vyhodnotit variantu zrušení podmínek a důkladnou analýzu navržených kritérií a jejich zásahů do trhu a ekonomiky.
ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s6 MPO toto odmítlo s tím, že je třeba rychle přijmout novelu a analýza by byla příliš zatěžující.
ps2017-028-02-013-012.u6.p5.s7 Jak víte, kolegyně a kolegové, se mnohdy s Ministerstvem financí neshodnu, ale tady musím Ministerstvo financí za tyto připomínky pochválit.
ps2017-028-02-013-012.u6.p6.s1 Na tom je patrné, že se nerozdávalo na základě potřeb naší ekonomiky, ale na základě potřeb Ministerstva průmyslu a obchodu rozhodovat o výhodách pro vybrané.
ps2017-028-02-013-012.u6.p6.s2 Je to snaha o zachování zákona za každou cenu.
ps2017-028-02-013-012.u6.p7.s1 Novela zákona vést k údajné podpoře a rozvoji projektů s vyšší přidanou hodnotou.
ps2017-028-02-013-012.u6.p7.s2 Bohužel se ale, když se podíváte na kritéria, ministerstvo zaměřilo na činnost, ale nikoliv na výsledek.
ps2017-028-02-013-012.u6.p7.s3 Tím výsledkem by mohlo být například zavedení nějakého inovativního produktu na trh.
ps2017-028-02-013-012.u6.p7.s4 Ale to se nestalo.
ps2017-028-02-013-012.u6.p7.s5 I zvolená kritéria, která ještě zpřesňují nařízení vlády, například typu dosažení 80 % zaměstnanců s nadprůměrnou mzdou v regionu, a to pouze k 1. prosinci kalendářního roku, tato kritéria opravdu nejsou dobrá.
ps2017-028-02-013-012.u6.p8.s1 Konkurenční výhodou České republiky z našeho pohledu by mělo být něco jiného - nízké daně, snížení povinných odvodů, stabilní a přátelské podnikatelské prostředí, nízká úroveň regulací, efektivní státní správa a kvalitní infrastruktura.
ps2017-028-02-013-012.u6.p8.s2 To by bylo tou pravou konkurenční výhodou našeho státu, to by pomohlo všem.
ps2017-028-02-013-012.u6.p8.s3 I těm stávajícím firmám, které tady podnikají.
ps2017-028-02-013-012.u6.p8.s4 Ne nějaký dotační titul.
ps2017-028-02-013-012.u6.p8.s5 To by nalákalo i ostatní přijít do naší země, a to natrvalo, nikoliv pouze na dobu trvání speciální investiční pobídky.
ps2017-028-02-013-012.u6.p9.s1 Bohužel od nízkých daní, stabilního a přátelského podnikatelského prostředí, od nízké úrovně regulací, od efektivní státní správy a kvalitního, rychlého rozvoje infrastruktury se v posledních letech bohužel vzdalujeme.
ps2017-028-02-013-012.u6.p9.s2 Liberalizace podnikatelského prostředí.
ps2017-028-02-013-012.u6.p9.s3 To je to, na co by se měla vláda zaměřit.
ps2017-028-02-013-012.u6.p9.s4 Ale ve skutečnosti na druhou stranu MPO vymýšlí, jak někomu poskytnout výhody a subvence.
ps2017-028-02-013-012.u6.p9.s5 Ono je to patrné i na tom sporu, pokud jste to někdo sledoval, o tom, jestli o udělení investičních pobídek rozhodovat vláda svým rozhodnutím, nebo to být automat a mají o tom rozhodovat úředníci.
ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s1 Investiční pobídky jsou z mého pohledu nástrojem diskriminačním.
ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s2 Většina podnikatelů si totiž na nesáhne.
ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s3 Když se podíváte na čísla CzechInvestu a Ministerstva průmyslu a obchodu, tak v minulosti bylo uděleno více než 90 % investičních pobídek pouze velkým firmám.
ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s4 Z těchto důvodů navrhnu v podrobné rozpravě za klub ODS zrušení zákona a tohoto nástroje jako celku.
ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s5 Chápu, že koaliční strany nemusí s námi v tomto souhlasit.
ps2017-028-02-013-012.u6.p10.s6 Ale zkuste to vzít i jako příležitost skutečně si k tomu udělat potřebné ekonomické analýzy a nerozhodovat pouze na základě výsledků kulatých stolů s těmi, kteří jsou příjemci těchto výhod a pochopitelně se těchto výhod nechtějí vzdát.
ps2017-028-02-013-012.u6.p11.s1 A protože tento návrh nemusí získat vaši podporu, přicházíme i s druhým návrhem.

Text viewDownload CoNNL-U