|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-17 ps2017-028-02-010-009 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

9. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 410/ - druhé čtení

Date2019-04-17
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/009
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028065.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 446 • previousnext

ps2017-028-02-010-009.u1.p1.s1 9.
ps2017-028-02-010-009.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 410/ - druhé čtení
ps2017-028-02-010-009.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček.
ps2017-028-02-010-009.u1.p2.s2 Nicméně tady mám pověření, že pan ministr zahraničí Tomáš Petříček ho zastoupí.
ps2017-028-02-010-009.u1.p2.s3 Takže pane ministře, máte slovo hned.
ps2017-028-02-010-009.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-028-02-010-009.u2.p1.s2 Důvodem pro úpravu tohoto návrhu je nález Ústavního soudu, kterým dochází s účinností k 30. červnu 2019 ke zrušení § 48 odst. 2 zákona.
ps2017-028-02-010-009.u2.p2.s1 Cílem předloženého návrhu je stanovení podmínek a omezení pro výkon jiné výdělečné činnosti příslušníků přímo v zákoně.
ps2017-028-02-010-009.u2.p2.s2 Doposud jsou tyto podmínky a omezení upraveny vnitřními předpisy, což shledal Ústavní soud neústavním.
ps2017-028-02-010-009.u2.p2.s3 Příslušník bezpečnostního sboru bude moci se souhlasem služebního funkcionáře vykonávat jinou výdělečnou činnost za předpokladu, že tato činnost nepovede ke střetu zájmů osobních se zájmy služby, k ohrožení dobré pověsti bezpečnostního sboru nebo k ohrožení důležitého zájmu služby.
ps2017-028-02-010-009.u2.p2.s4 Zjistí-li služební funkcionář, že došlo ke změně okolností, za kterých byl souhlas s výkonem jiné výdělečné činnosti vydán, bude mít povinnost tento souhlas zrušit.
ps2017-028-02-010-009.u2.p3.s1 Návrh rovněž vymezuje okruh činností, které bude moci příslušník vykonávat ze zákona, tedy bez výše uvedeného souhlasu služebního funkcionáře.
ps2017-028-02-010-009.u2.p3.s2 Jedná se především o činnosti, které je možné vykonávat bez souhlasu i v rámci jiných zaměstnaneckých vztahů - například správa vlastního majetku.
ps2017-028-02-010-009.u2.p4.s1 Návrh je výsledkem kompromisu, který vzešel z činnosti pracovní skupiny složené ze zástupců bezpečnostních sborů, odborových organizací a Ministerstva vnitra.
ps2017-028-02-010-009.u2.p5.s1 Závěrem bych rád zdůraznil, že nebude-li do konce června tohoto roku schválena právní úprava stanovující podmínky pro výkon jiné výdělečné činnosti příslušníků, budou moci příslušníci vykonávat jakoukoliv jinou výdělečnou činnost bez omezení, což může vést ke značnému riziku střetu zájmů a potenciálně rovněž k bezpečnostním rizikům.
ps2017-028-02-010-009.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-028-02-010-009.u3.p1.s1 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu.
ps2017-028-02-010-009.u3.p1.s2 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 410/1.
ps2017-028-02-010-009.u3.p1.s3 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost poslanec Zdeněk Ondráček a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-028-02-010-009.u3.p1.s4 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-028-02-010-009.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-02-010-009.u4.p1.s2 Pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, na 20. schůzi výboru pro bezpečnost, která se uskutečnila 21. března tohoto roku výbor pro bezpečnost po úvodním vystoupení ministra vnitra Jana Hamáčka a zpravodajské zprávě přednesené místopředsedou výboru doktorem Ondráčkem a po obecné a podrobné rozpravě
ps2017-028-02-010-009.u4.p2.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 410, vyjádřila souhlas;
ps2017-028-02-010-009.u4.p3.s1 II. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky;
ps2017-028-02-010-009.u4.p4.s1 III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.
ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s2 Dobrý večer, podvečer, páni poslanci a paní poslankyně.
ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s3 Budeme pokračovat.
ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s4 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám v tuto chvíli tři přihlášky.
ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s5 Jako první je přihlášen pan poslanec Ondráček, poté se připraví pan poslanec Žáček.
ps2017-028-02-010-009.u5.p1.s6 Prosím pana poslance o jeho návrhy.
ps2017-028-02-010-009.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-028-02-010-009.u6.p1.s2 Po rozpravě, která proběhla v rámci prvního čtení a poté i na výboru pro bezpečnost, bych chtěl vaši pozornost obrátit k pozměňovacímu návrhu, který jsem vložil do systému a který řeší dvě věci ze služebního poměru.
ps2017-028-02-010-009.u6.p1.s3 Vychází částečně ze sněmovního tisku 399, který je zde v Poslanecké sněmovně, ale který zatím nebyl projednáván a týká se stejného zákona.
ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s1 Tím prvním pozměňovacím návrhem, který se týká služebního poměru, je jmenování do vyššího hodnostního označení in memoriam nebo bývalého příslušníka.
ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s2 Jistě víte, že za 25 let existence samostatného českého státu, to znamená vzniku Policie České republiky, ale i Armády České republiky, nám za těch 25 let při výkonu služby buď v zahraničí, nebo i při výcviku zemřelo několik vojáků.
ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s3 Tito vojáci Armády České republiky mají možnost podle jejich zákona být in memoriam povýšeni do vyšší hodnosti, než kterou měli před úmrtím.
ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s4 Stejně tak to je i u vojáků, kteří ukončili služební poměr k České republice a jsou již na odpočinku.
ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s5 I tito vojáci mohou býti povyšováni do vyšších hodností.
ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s6 U policie, resp. u bezpečnostních sborů tomu tak není, protože je tam ten problém hodností a hodnostního označení, kdy tam je ta duplicita, co je hodnost, a to je ten komisař, kterému pak odpovídá hodnostní označení poručík nebo nadporučík, vrchní komisař, kterému odpovídá hodnostní označení kapitán nebo major, a tak dále a tak dále.
ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s7 U příslušníků bezpečnostních sborů, kteří zemřou při výkonu služby, není možno tedy tohoto in memoriam ani po ukončení aktivní služby povýšit do vyšší hodnosti, protože nic takového možné není podle stávajícího zákona.
ps2017-028-02-010-009.u6.p2.s8 Ale chtěl bych také říci, že za těch 25 let nám při výkonu služby zemřelo víc než 120 příslušníků bezpečnostních sborů, tedy podstatně, několikanásobně více než vojáků České republiky.
ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s1 Tato první oblast úpravy, která by nově byla koncipována v § 8a, dává možnost příslušníkovi, který zemřel při plnění úkolu bezpečnostního sboru, aby byl jmenován do vyššího hodnostního označení, než které mu náleželo při jeho poslední hodnosti.
ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s2 O jmenování do vyššího hodnostního označení in memoriam by rozhodoval ředitel bezpečnostního sboru na návrh služebního funkcionáře s personální pravomocí.
ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s3 Je to bez jakékoli zátěže na státní rozpočet.
ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s4 Je to prostě pouze symbolické ohodnocení toho, že někdo plnil úkoly při ochraně bezpečnosti České republiky a splnil třeba i slib, který dal, to znamená i třeba s nasazením vlastního života.
ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s5 Takže ta první oblast je pouze symbolická.
ps2017-028-02-010-009.u6.p3.s6 Taková možnost byla ještě před dvanácti lety, než byl přijat tento zákon 361, a bylo to ustálenou praxí jak za první republiky, tak do roku 2007.
ps2017-028-02-010-009.u6.p4.s1 A druhá možnost je i povýšit bývalého příslušníka bezpečnostního sboru, který nadále působí a dělá dobré jméno bezpečnostnímu sboru, ke kterému příslušel.
ps2017-028-02-010-009.u6.p4.s2 O takovém místě by zase rozhodoval ředitel bezpečnostního sboru, u policie tedy policejní prezident, generální ředitel Hasičského záchranného sboru, generální ředitel Vězeňské služby, a bylo by tak na návrh spolku, který sdružuje tyto bývalé příslušníky.
ps2017-028-02-010-009.u6.p4.s3 To je první oblast a myslím si, že by to měl být náš projev vděku a poděkování za práci příslušníkům bezpečnostních sborů, kteří neváhali při obraně a při ochraně života a zdraví nás občanů České republiky nasadit třeba i vlastní život.
ps2017-028-02-010-009.u6.p5.s1 Druhá oblast úpravy, která je, a předpokládám, že by měla být zajímavá zejména pro vládu České republiky, je narovnat základní tarify příslušníků bezpečnostních sborů, které stanoví vláda svým každoročním nařízením.
ps2017-028-02-010-009.u6.p5.s2 Je to to nařízení podle § 115 odst. 2 zákona o služebním poměru, kdy vláda vydává tabulky pro jednotlivé platové tarify, platové stupně, platové třídy, a je tam současně v zákoně nějaký klíč 8,5procentního navyšování mezi jednotlivými tarify a třídami.
ps2017-028-02-010-009.u6.p5.s3 A jsme v tom stadiu, kdy dlouhodobě slyšíme od příslušníků bezpečnostních sborů, od policejních manažerů, nebo manažerů bezpečnostních sborů, že platy, zejména nástupní platy policistů, hasičů, příslušníků Vězeňské služby, jsou podhodnoceny, jsou nekonkurenční na trhu práce.
ps2017-028-02-010-009.u6.p6.s1 Jestliže nástupní plat policisty s rizikovým příplatkem zde v Praze je 24 000 a plat strážníka Městské policie v Praze je přes 30 000, jak říkala moje milá kolegyně Jana Černochová, která je tedy zde nepřítomna, popřípadě pokud jezdíte prostředky městské hromadné dopravy, můžete si přečíst, že Dopravní podnik města Prahy shání řidiče tramvaje a nabízí nástupní plat 35 000 , tak policista, hasič, příslušník Vězeňské služby nebo Justiční stráže nastupuje ke svému bezpečnostnímu sboru za 24 000 hrubého.
ps2017-028-02-010-009.u6.p6.s2 Je to dáno právě i základními tarify.
ps2017-028-02-010-009.u6.p6.s3 A rozdíl mezi nástupním platem v druhém, popřípadě v třetím platovém stupni, platové třídě, je velmi rozdílný proti osmé, popřípadě deváté, desáté platové třídě, kde je rozdíl 100 %, i víc než 100 %.
ps2017-028-02-010-009.u6.p7.s1 Při současném průměru platů u příslušníků bezpečnostních sborů, kdy pro rok 2019 je u policie průměrný plat 45 000 hrubého, u příslušníků Hasičského záchranného sboru je to 47 000 , to je průměrný plat, na který samozřejmě 80 % příslušníků nedosahuje, tak by dalo možnost vládě České republiky, aby v případě, že bude stanovovat nové tarify pro následující rok a bude alokovat objem peněz na platy příslušníků bezpečnostních sborů, že by mohla lépe a citlivě rozdělit tyto peníze mezi jednotlivé platové třídy a stupně, ale tak, a to podotýkám, abychom nedošli k nějakému názoru, že chci dávat všem stejně, popřípadě aby měli všichni stejně u policie, u hasičů a Vězeňské služby, ale tak, aby byl zachován princip zásluhovosti.
ps2017-028-02-010-009.u6.p7.s2 To znamená, musí být zachován rozdíl mezi jednotlivými platovými stupni, mezi jednotlivými platovými tarify.
ps2017-028-02-010-009.u6.p7.s3 Jde jenom o to - abychom to převedli do řeči čísel -, pokud se vláda rozhodne přidat 2 000 na hlavu, tak v současné době přidává těm ve druhé, popřípadě ve třetí platové třídě 1 300 a těm v deváté platové třídě přidává 3 700 , nebo 3 000 .
ps2017-028-02-010-009.u6.p7.s4 Tady by byla možnost přidat v základních tarifech třeba ty 2 000, a těm, kteří jsou v těch vyšších tarifních třídách třeba 2 200.
ps2017-028-02-010-009.u6.p8.s1 Rozdíl mezi jednotlivými stupni je za deset let, nebo více než deset let, jedenáct let účinnosti zákona tak velký, že to nic nebude znamenat, a můžeme tím nebo může tím vláda, popřípadě my jako zákonodárci stabilizovat bezpečnostní sbory a nějakým způsobem přilákat nové uchazeče o službu pro Českou republiku.
ps2017-028-02-010-009.u6.p9.s1 Takže navrhuji pouze tyto dvě oblasti, které jsou, a jsou ve sněmovním tisku, ke kterému se pak přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2017-028-02-010-009.u6.p10.s1 Teď bych ještě zmínil podnikání a nepodnikání.
ps2017-028-02-010-009.u6.p10.s2 Mrzí , že tady není pan ministr, protože bych si s ním některé věci velmi rád vyříkal zde u tohoto řečnického pultíku, protože - a věřím tomu, že kolegové, kteří jsou přihlášeni do obecné rozpravy, ještě o tom budou hovořit.
ps2017-028-02-010-009.u6.p10.s3 Nechci to brát panu kolegovi Žáčkovi, který oslovil pana ministra vnitra, který mu odpověděl dnes, resp. včera v písemné odpovědi na šest stránek, ale kdyby tady pan ministr byl, tak mu řeknu, že ta odpověď je hodně vágní a velmi špatná.
ps2017-028-02-010-009.u6.p10.s4 Ministr je zde, tak to je dobře.
ps2017-028-02-010-009.u6.p11.s1 Pane ministře, to, co jste tady v podstatě odpověděl panu kolegovi Žáčkovi, tak jste mu neodpověděl na nic, ale to nechám na něm, protože je přihlášen k této rozpravě.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s1 My mluvíme o podnikání a nepodnikání.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s2 Nevím, do jaké míry jste seznámen se stavem policie, ale řeknu vám třeba zápis z jedné porady jednoho krajského ředitelství z ledna tohoto roku, kde se mluví: Informace z porady ředitele krajských ředitelů - a nebudu říkat kraj.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s3 Informace z porady u policejního prezidenta.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s4 Personální oblast.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s5 Informace o účasti policistů na natáčení TV Prima Policie v akci.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s6 Asi víte, že ve všední den dopoledne po nekonečném seriálu MASH dávají seriál Policie v akci, kde hrají skuteční policisté a ukazují práci policie s kamerou za zády, jednotlivé situace, které u policie běžně přicházejí a které nastávají.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s7 Tito policisté byli osloveni televizí Prima a tuto činnost vykonávají.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s8 Zde je uvedeno, že do projektu je zapojeno pět policistů, možná jich znáte víc, ale další policisté jsou již mimo služební poměr.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s9 Protože natáčeli, tak byli odejiti.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s10 Takže dneska působí třeba u městské policie.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s11 Účast příslušníků je proti vůli vedení policie, nicméně jedná se o uměleckou činnost a policistu za to nelze postihnout.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s12 To je při současném pojetí zákona, který tady je, protože to je umělecká činnost.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s13 Veškeré pomůcky, to znamená uniformy, automobily, radiostanice atd. jsou vlastnictvím televize, policista hraje pouze roli policisty.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s14 Závěrem je konstatováno, že obsah nelze ovlivnit a policistu trestat, neboť scénář je dán od televize.
ps2017-028-02-010-009.u6.p12.s15 V případě podobných projektů je potřeba s policisty jednat a pokusit se je od účasti odradit.
ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s1 se vás, vážené kolegyně, vážení kolegové, ptám, co je na tom tak špatně, že policista ukazuje práci policie v nějakém hraném seriálu.
ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s2 Za to ho trestáme, za to ho vyhazujeme od policie?
ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s3 To budeme vyhazovat i hasiče, který bude jednou ukazovat, jaká je závažnost práce hasičského záchranného sboru, co ti chlapi musejí, k čemu přijedou, a odkud všichni utíkají, tam hasič jede?
ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s4 Za to je budeme vyhazovat?
ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s5 My teď připravujeme a možná schválíme zákon o služebním poměru, kde se to otáčí a kde v podstatě říkáme, budete moct podnikat skoro všichni všechno, ale to, co vám nedovolíme.
ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s6 Ale na tomto příkladu věci, která je dnes v souladu se zákonem, a jak je řešena u bezpečnostních sborů, je zřejmé, že nevůle, aby policista vykonával jakoukoliv jinou výdělečnou činnost, je velmi, velmi silná, a obávám se, že bude chtít policista vykonávat jakoukoliv výdělečnou činnost, že se důvod, proč by podnikat neměl a neměl mít výdělečnou činnost, vždycky najde.
ps2017-028-02-010-009.u6.p13.s7 Vím, že nelze přesně napsat katalog činností, které by policista mohl dělat, protože něco jiného bude pro příslušníka dopravní policie, něco jiného pro příslušníka služby kriminální policie, něco jiného pro hasiče, něco jiného pro příslušníka vězeňské služby.
ps2017-028-02-010-009.u6.p14.s1 Obávám se, že tímto rozvázáním v tom dopise, který napsal, pan ministr třeba zmiňoval, že asi nebude problém, aby policista byl řidičem autobusu.
ps2017-028-02-010-009.u6.p14.s2 Víte, pokud bude řidičem autobusu a bude jezdit pro MHD nebo pro nějakou dopravní společnost a ti mu řeknou, že plán činnosti podle katalogu nebo podle seznamu svých akcí, tak on asi těžko bude moct přijít a říct víte, zítra budu muset na povinný přesčas nebo budu muset na bezpečnostní opatření, protože.
ps2017-028-02-010-009.u6.p14.s3 Protože pokud by měl být řidičem autobusu, tak by také asi musel jezdit na nějaké lince nebo cokoliv jiného.
ps2017-028-02-010-009.u6.p14.s4 Nebo jestli očekáváme, že si koupí někdo autobus a bude čekat na zatelefonování, jestli náhodou není volný řidič autobusu a nemá volný autobus doma u baráku, nevím, do jaké míry si policista může dovolit koupit autobus.
ps2017-028-02-010-009.u6.p15.s1 Takže nevím, co přinese toto rozvázání.
ps2017-028-02-010-009.u6.p15.s2 Vím, že to je reakce na vyjádření nebo stanovisko ústavněprávního výboru.
ps2017-028-02-010-009.u6.p15.s3 Bude to velmi zajímat.
ps2017-028-02-010-009.u6.p15.s4 Rád si vyslechnu vyjádření kolegů z výboru pro bezpečnost nebo vás ostatních, kteří se touto problematikou chcete zabývat, a v podrobné rozpravě se pak přihlásím k tomu pozměňovacímu návrhu u těch dvou věcí, které jsem načetl, a požádám vás o podporu v rámci třetího čtení.
ps2017-028-02-010-009.u6.p16.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-028-02-010-009.u7.p1.s1 také děkuji, pane poslanče.

Text viewDownload CoNNL-U