|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-17 ps2017-028-02-002-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 205/ - druhé čtení

Date2019-04-17
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028034.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 911 • previousnext

ps2017-028-02-002-004.u1.p1.s1 4.
ps2017-028-02-002-004.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 205/ - druhé čtení
ps2017-028-02-002-004.u1.p2.s1 Jsme ve druhém čtení, které jsme přerušili včera, tedy 16. 4.
ps2017-028-02-002-004.u1.p2.s2 Projednávání tohoto bodu jsme přerušili v úterý, jak již jsem řekl, během obecné rozpravy, která byla přerušena během vystoupení poslance Mikuláše Ferjenčíka.
ps2017-028-02-002-004.u1.p2.s3 Připomínám, že usnesení rozpočtového výboru, hospodářského výboru a ústavněprávního výboru byla doručena jako sněmovní tisky 205/1 5.
ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s1 Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujala za navrhovatele ministryně financí Alena Schillerová, která zde již byla, a zpravodaj garančního výboru poslanec Jan Volný.
ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s2 Prosím pana poslance Volného!
ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s3 Děkuji.
ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s4 Případně se zeptám, jestli zájem navrhovatel nebo zpravodajové o vystoupení v tuto chvíli.
ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s5 Nevypadá to, takže budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě.
ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s6 Můžete, ano.
ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s7 Tak paní ministryně zájem o vystoupení před otevřením rozpravy, takže děkuji.
ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s8 A než vám dám slovo, opět poprosím sněmovnu o klid.
ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s9 Čeká nás poměrně silně debatovaný tisk, tak by bylo vhodné, aby mu věnovali pozornost ti, kteří mu chtějí pozornost věnovat, a ostatní bych poprosil, aby svá jednání přesunuli do předsálí.
ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s10 Tak snad.
ps2017-028-02-002-004.u1.p3.s11 Ještě stále je zde velký pohyb.
ps2017-028-02-002-004.u1.p4.s1 Prosím, paní ministryně, snad to půjde.
ps2017-028-02-002-004.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-028-02-002-004.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte, abych shrnula a zareagovala na včerejší poměrně dlouhou debatu, která se týkala elektronické evidence tržeb.
ps2017-028-02-002-004.u2.p1.s3 jsem si dělala jenom rychlé poznámky během debaty a chtěla bych se k tomu ráda vyjádřit.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s1 Poměrně dlouhá debata tady byla ze strany pánů poslanců z pirátské strany a týkala se vlastně toho, jakým způsobem počítá Ministerstvo financí a odhaduje přínos EET na fiskální straně, tedy na příjmové straně státního rozpočtu.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s2 bych chtěla říct, že jsem skutečně - a to tady padlo, abych byla spravedlivá - uspořádala jednání na Ministerstvu financí, tak jak jsem přislíbila na plénu a na rozpočtovém výboru.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s3 Prezentovali tam moji kolegové, bohužel jsem tam nemohla být, protože jsem v době podle se účastnila buď jednání v Senátu, nebo v Poslanecké sněmovně, prostě někde, kde jsem nezastupitelná.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s4 A moji kolegové - včera tady byla kritizována prezentace.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s5 prostě říkám, že prezentace - a myslím si, že to tak všichni běžně děláme - není nikdy vyčerpávajícím materiálem.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s6 Prezentace je jakýmsi podkladem k diskusi a takovou splnila roli.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s7 A pak byla otázka samozřejmě další věcné debaty, kterou moji kolegové se zástupci Poslanecké sněmovny vedli.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s8 My jsme nikdy netvrdili, že těch cest k odhadu inkasa může (nemůže?)být více.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s9 Zvolili jsme metodu, jakou jsme zvolili.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s10 Samozřejmě že poměrně jednoduše jsme schopni určit inkaso nad spotřebu, nad růst ekonomiky.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s11 Ta čísla jsou jasná a DPH to jasně deklarují.
ps2017-028-02-002-004.u2.p2.s12 A hůře se potom odděluje, za čím stojí kontrolní hlášení a jaký podíl je kontrolního hlášení a jaký podíl je EET, když odhadujeme tento podíl dvě třetiny ku jedné třetině.
ps2017-028-02-002-004.u2.p3.s1 Padlo tady také včera poměrně podrobně, že tam byly různé sporné otázky, na které se neodpovědělo.
ps2017-028-02-002-004.u2.p3.s2 jsem tam bohužel nebyla, ale řekla bych, že pod heslem "kdo chce psa bít, vždycky si hůl najde" - jsem o tom se svými kolegy debatovala, prostě znám jejich názor, nějakým způsobem mi to vysvětlili a je otázka, jestli prostě ta druhá strana chtěla naslouchat, nebo nechtěla.
ps2017-028-02-002-004.u2.p3.s3 My jsme vždycky otevřeni jakékoliv debatě, jakémukoliv přínosu, ale samozřejmě musí se skutečně chtít debatovat a nehledat jehlu v kupce sena.
ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s1 Padlo tady několik sporných otázek.
ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s2 První sporná otázka, která byla tady včera demonstrována, byl spor číslo 1, bych si dovolila označit, jak určit autonomní růst.
ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s3 Ministerstvo financí bere změnu výdajů na spotřebu domácností a změnu výdajů vládního sektoru na spotřebu v běžných cenách za celou ekonomiku pro rok 2017, to bylo 6,3 %, kdežto výpočet EET se provádí na kvartální bázi.
ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s4 Uznávám, že teď tady vedu poměrně technickou debatu, ale včera tady tyto otázky legitimně padaly.
ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s5 Nebereme tedy v potaz růsty jednotlivých konkrétních odvětví, protože ty již v sobě částečně zahrnují pozitivní dopady EET, tedy vliv EET tak nelze tímto způsobem zcela přesně ukázat.
ps2017-028-02-002-004.u2.p4.s6 Samotný růst spotřeby v sobě zčásti zahrnuje pozitivní vlivy EET, proto i tímto postupem mírně podhodnocujeme pozitivní vliv EET, samotný pozitivní efekt ze snížení šedé ekonomiky se obvykle kvantifikuje s určitým časovým zpožděním.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s1 Spor číslo 2.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s2 Očišťujeme rozdíl nárůstu skutečného inkasa a autonomního inkasa od všech, zněla otázka.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s3 Zadržené nadměrné odpočty, kontrolní hlášení.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s4 Na to odpovídám následovně: Vliv zadržených nadměrných odpočtů na inkaso DPH se obecně kontinuálně snižuje, ta čísla jsou jasná, je mám srovnatelná.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s5 Sleduji si to meziročně po měsících.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s6 Jenom pro vaši informaci, například v únoru loňského roku Finanční správa zadržovala kolem čtyř pěti miliard.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s7 V únoru letošního roku to je něco málo přes jednu, jednu a půl miliardy.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s8 To není špatná činnost Finanční správy, to je prostě důsledek toho, že Finanční správa disponuje obrovským množstvím dat z kontrolních hlášení a evidence tržeb a ta využívá ke své analytické činnosti.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s9 To znamená, zaciluje naprosto mnohem a mnohem přesněji, koho půjde prověřit.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s10 Když si představíte kontrolní hlášení, tak tam proběhne po podání kontrolního hlášení jakési párování, spárují se kontrolní hlášení dodavatelů, odběratelů a ta se musí potkat.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s11 A vlastně v první fázi párování se odhalují chyby, které se odstraní.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s12 Takže ta Finanční správa, když provádí tzv. druhé párování - je to technická debata, ale byla jsem k vyprovokována, tak se vám za ni předem omlouvám - tak prostě zbude na to prověření skutečně potenciálně problémový subjekt.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s13 A to jsme i chtěli.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s14 Neobtěžovat daňové subjekty.
ps2017-028-02-002-004.u2.p5.s15 To znamená, prověřujeme více než zhruba třetinu subjektů, které Finanční správa prověřovala dříve.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s1 Souhrnná výše zadržených nadměrných odpočtů tedy klesla, jak jsem říkala, o tuto částku.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s2 Podrobné rozčlenění zadržených nadměrných odpočtů dle konkrétního odvětví pouze za první a druhou vlnu EET není technicky možné z ADISu, systému, který máme 30 let, prostě dostat.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s3 A zadržené nadměrné odpočty u restaurací a hotelů jsou pravděpodobně zcela marginální.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s4 Pokud by k vrácení nadměrného odpočtu nedošlo, bylo by skutečné inkaso vyšší, tedy by byl správně vyšší i vliv EET.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s5 Takže si to uvědomme.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s6 To, že se více vrací a rychleji, potom vliv na inkaso, že to inkaso je nižší.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s7 Ale to je pozitivní vliv.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s8 To jsme všechno chtěli.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s9 Chtěli jsme narovnat podnikatelské prostředí, vybrat více daní, ale ani ty daně nezadržovat.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s10 Neobtěžovat kontrolou tam, kde ty důvody pro to prostě nejsou.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s11 A díky analytické činnosti, díky tomu, jak říká Finanční správa v přeneseném slova smyslu bunkru, kde vlastně shromažďuje a analyzuje 20 analytiků tato data a posílá je v agregované formě zobecněné na jednotlivé finanční úřady, se tato činnost zlepšuje.
ps2017-028-02-002-004.u2.p6.s12 A to je ten velmi významný další pozitivní posun.
ps2017-028-02-002-004.u2.p7.s1 Takže prosím, je to potřeba zasadit do celého kontextu.
ps2017-028-02-002-004.u2.p8.s1 Vliv kontrolního hlášení na inkaso první a druhé vlny EET, proč ho u první a druhé vlny nezohledňujeme?
ps2017-028-02-002-004.u2.p8.s2 Otázka byla.
ps2017-028-02-002-004.u2.p8.s3 V odvětvích první a druhé vlny působí primárně EET -
ps2017-028-02-002-004.u3.p1.s1 Paní ministryně, vás musím přerušit.
ps2017-028-02-002-004.u3.p1.s2 Hluk není přijatelný.
ps2017-028-02-002-004.u3.p1.s3 bych poprosil kolegy zejména po levici, aby se případně usadili, nebo aby se přesunuli se svými debatami do předsálí.
ps2017-028-02-002-004.u3.p1.s4 Děkuji.
ps2017-028-02-002-004.u3.p1.s5 Prosím, pokračujte.
ps2017-028-02-002-004.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-028-02-002-004.u4.p2.s1 V odvětvích první a druhé vlny působí primárně EET, neboť jde o aktivity typu business to customer, konečný spotřebitel, nikoliv prodej v dalším článku podnikatelského řetězce.
ps2017-028-02-002-004.u4.p2.s2 Naproti tomu kontrolní hlášení je zaměřeno na odstranění podvodů u DPH mezi plátci podnikateli.
ps2017-028-02-002-004.u4.p2.s3 Navíc kontrolní hlášení bylo zavedeno již v roce 2016, tedy jeho dopady se významně promítly již v inkasu roku 2016.
ps2017-028-02-002-004.u4.p2.s4 V dalších letech jde především o vlivy tzv. těžké analytiky, která je zaměřena na podvody velkého rozsahu, na tzv. karuselové podvody.
ps2017-028-02-002-004.u4.p2.s5 Nikoli tedy podvody se zahrnutím konečného spotřebitele.
ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s1 Spor číslo 3.
ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s2 Procento spotřeby domácností, vliv cizinců na DPH.
ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s3 Pro vyjádření autonomního růstu DPH pro první a druhou vlnu byl použit makroagregát výdajů na spotřebu.
ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s4 V případě stravovacích i ubytovacích služeb z dat národních účtů vychází, že přes 90 % útrat v těchto odvětvích realizují právě domácnosti, koneční spotřebitelé, v případě maloobchodu předpokládáme, že je taktéž z většiny realizován logicky domácnostmi jako hlavními spotřebiteli.
ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s5 Makroagregát výdajů spotřeby domácností a vládního sektoru v analýze EET je založen na tzv. národním konceptu.
ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s6 Čili nezahrnuje útraty cizinců v ČR.
ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s7 Z dat za rok 2017 vychází, že výdaje pouze českých domácností na útratách v konkrétním odvětví první vlny rostly meziročně rychlejším tempem než výdaje českých a zahraničních domácností dohromady.
ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s8 Útraty zahraničních domácností v České republice tedy rostly meziročně pomalejším tempem.
ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s9 To je, vliv EET na DPH byl ještě naopak nepatrně ponížen v rámci konkrétních odvětví.
ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s10 Data z národních účtů zahrnující výdaje tuzemských i zahraničních domácností pouze v těch odvětvích první vlny EET jsou dostupná s určitým časovým zpožděním a jsou ovlivněna efektem EET.
ps2017-028-02-002-004.u4.p3.s11 Z těchto důvodů byl tedy pro vyjádření autonomního růstu DPH použit makroekonomický agregát výdajů na spotřebu domácností a vládních institucí za celou ekonomiku, který sám o sobě není tak silně ovlivněn tímto efektem.
ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s1 Spor číslo 4.
ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s2 Lze použít pro autonomní růst DPH tzv. hrubou přidanou hodnotu místo výdajů na spotřebu domácností a vládního sektoru?
ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s3 Moje odpověď: Obsah agregáru hrubé přidané hodnoty je odlišný od konstrukce DPH a neodpovídá .
ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s4 V základu je myšlenka koncepce podobná, v realitě jde o velmi odlišné veličiny např. z důvodu exportu.
ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s5 Hrubá přidaná hodnota v národních účtech, kterou publikuje Český statistický úřad, je celková produkce za dané období na území České republiky snížená o mezispotřebu, tj. zahrnuje také všechny náklady, nejenom uznatelné vstupy, a rovněž všechno zboží a služby vytvořené v ČR pro export.
ps2017-028-02-002-004.u4.p4.s6 Oproti tomu dani z přidané hodnoty podléhají dovozy.

Text viewDownload CoNNL-U