|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-16 ps2017-028-01-004-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 205/ - druhé čtení

Date2019-04-16
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028011.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1205 • previousnext

ps2017-028-01-004-004.u1.p1.s1 4.
ps2017-028-01-004-004.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 205/ - druhé čtení
ps2017-028-01-004-004.u1.p2.s1 Požádám, aby místo u stolku zpravodajů zaujala paní ministryně financí Alena Schillerová, děkuji, že pohotově došla.
ps2017-028-01-004-004.u1.p2.s2 Žádám také, aby místo u stolku zpravodajů zaujal zpravodaj garančního rozpočtového výboru Jan Volný a také žádám o připravenost...
ps2017-028-01-004-004.u1.p2.s3 Aha, tak to bude..., protože mám pana poslance Volného jako schváleného zpravodaje.
ps2017-028-01-004-004.u1.p2.s4 O paní ministryni zájem více kolegů.
ps2017-028-01-004-004.u1.p2.s5 Takže pan kolega Volný je schválený zpravodaj, takže zaujal své místo.
ps2017-028-01-004-004.u1.p2.s6 Požádám tedy ještě, aby byli připraveni zpravodajové hospodářského výboru poslanec Vojtěch Munzar a poslanec výboru ústavněprávního Marek Benda.
ps2017-028-01-004-004.u1.p3.s1 Ještě než zahájíme, mám tady omluvu pana poslance Dominika Feriho od 18 hodin z pracovních důvodů.
ps2017-028-01-004-004.u1.p4.s1 Nyní tedy požádám paní ministryni, jestli zájem o úvodní slovo ve druhém čtení.
ps2017-028-01-004-004.u1.p4.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-028-01-004-004.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-028-01-004-004.u2.p1.s2 Dámy a pánové, budu velmi stručná.
ps2017-028-01-004-004.u2.p1.s3 Dovolte, abych před druhým čtením uvedla stručně novelu zákona o evidenci tržeb a zákona o dani z přidané hodnoty.
ps2017-028-01-004-004.u2.p1.s4 Důvod novely zákona o evidenci tržeb byl především reakce na nález Ústavního soudu z prosince 2017 a samozřejmě pro promítnutí poznatků z aplikační praxe z první a druhé vlny.
ps2017-028-01-004-004.u2.p2.s1 Důvod je především ten, že chceme zavést třetí a čtvrtou vlnu.
ps2017-028-01-004-004.u2.p2.s2 Zavádíme zde nový systém, tzv. offline systém, kdy může požádat poplatník, který splňuje kritéria v této novele uvedená, o offline systém.
ps2017-028-01-004-004.u2.p2.s3 To znamená, že nemusí evidovat elektronicky, pokud bude rozhodnuto Finanční správou, ale bude to jenom poplatník ten, který je fyzickou osobou, neplátce DPH, (má)maximálně dva zaměstnance a určitý objem hotovostních tržeb.
ps2017-028-01-004-004.u2.p2.s4 My máme v novele navrženo 200 tisíc hotovostních tržeb.
ps2017-028-01-004-004.u2.p2.s5 jsem připravena podpořit pozměňovací návrh na vyšší částku, tak jak jsem to podpořila v rozpočtovém a hospodářském výboru.
ps2017-028-01-004-004.u2.p3.s1 Také bych chtěla připomenout, že součástí této novely je novela zákona o dani z přidané hodnoty, kde snižujeme DPH u vybraných služeb s vysokým podílem lidské práce.
ps2017-028-01-004-004.u2.p3.s2 Jsou to především kadeřnické služby, opravy různých oděvů, kožedělných výrobků, opravy kol a další.
ps2017-028-01-004-004.u2.p3.s3 Snižujeme některé z 21 % na 10 % a některé z 15 % na 10 %.
ps2017-028-01-004-004.u2.p3.s4 Součástí také je to zmiňované vodné a stočné, které snižujeme z 15 % na 10 % a postaráme se prostřednictvím cenového výměru Ministerstva financí o to, aby se to promítlo do konečné ceny pro občany.
ps2017-028-01-004-004.u2.p3.s5 Celé toto snížení je v celkové částce 3,4 miliardy.
ps2017-028-01-004-004.u2.p4.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-028-01-004-004.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni financí Aleně Schillerové.
ps2017-028-01-004-004.u3.p1.s2 Nyní požádám pana zpravodaje Jana Volného, aby přednesl zprávu o jednání rozpočtového výboru.
ps2017-028-01-004-004.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-028-01-004-004.u4.p1.s2 Kolegové, kolegyně, rozpočtový výbor jako výbor garanční na své 22. schůzi dne 3. dubna 2019 projednal tento tisk a vyhodnotil pozměňovací návrhy, které k danému datu byly doručeny na rozpočtový výbor.
ps2017-028-01-004-004.u4.p1.s3 Usnesení máte k dispozici ve sněmovním tisku 205/5.
ps2017-028-01-004-004.u4.p1.s4 Děkuji.
ps2017-028-01-004-004.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji Janu Volnému, že nás informoval o jednání rozpočtového výboru i o pozměňovacích návrzích podle § 93 odst. 1.
ps2017-028-01-004-004.u5.p1.s2 Ptám se pana kolegy Munzara, jestli zájem o vystoupení za výbor hospodářský.
ps2017-028-01-004-004.u5.p1.s3 Není tomu tak.
ps2017-028-01-004-004.u5.p1.s4 Pan kolega Marek Benda tady není přítomen, takže nám nepřednese zpravodajskou zprávu z ústavněprávního výboru.
ps2017-028-01-004-004.u5.p2.s1 Mohu otevřít obecnou rozpravu, do které mám s přednostním právem přihlášku pana poslance místopředsedy Sněmovny Tomia Okamury a se stanoviskem klubu přednostní právo uplatňuje klub pirátské strany.
ps2017-028-01-004-004.u5.p2.s2 Za něj bude vystupovat pověřený Mikuláš Ferjenčík.
ps2017-028-01-004-004.u5.p2.s3 Nyní tedy pan místopředseda Tomio Okamura.
ps2017-028-01-004-004.u5.p2.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-028-01-004-004.u6.p1.s1 Vážené dámy a pánové, máme tady další zákon o EET pro živnostníky a podnikatele.
ps2017-028-01-004-004.u6.p1.s2 Znovu opakuji, že hnutí SPD od počátku s tímto návrhem nesouhlasilo.
ps2017-028-01-004-004.u6.p1.s3 Místo toho navrhujeme zavedení paušální daně pro malé podnikatele, abychom je byrokraticky nezatěžovali, a zároveň stát bude mít své jisté.
ps2017-028-01-004-004.u6.p1.s4 Podobně je tomu například v Německu.
ps2017-028-01-004-004.u6.p1.s5 Jsem rád, že také vláda začala na tento návrh slyšet.
ps2017-028-01-004-004.u6.p2.s1 V debatě o EET zaznívá dlouhodobě spousta argumentů.
ps2017-028-01-004-004.u6.p2.s2 Jeden bonmot stojí za povšimnutí.
ps2017-028-01-004-004.u6.p2.s3 Ze státu se stává špatný sluha a zlý pán.
ps2017-028-01-004-004.u6.p2.s4 Stát tu není od toho, aby panoval.
ps2017-028-01-004-004.u6.p2.s5 Proto jsme se kdysi zbavili rakousko-uherské nadnárodní monarchie a začali budovat demokracii.
ps2017-028-01-004-004.u6.p3.s1 V debatě se oponenti přou o to, kolik EET vydělá nebo nevydělá navíc.
ps2017-028-01-004-004.u6.p4.s1 Dámy a pánové, všem nám jaksi uniká, že není vůbec podstatné, zda se výběr daní snížil nebo zvýšil.
ps2017-028-01-004-004.u6.p4.s2 Cílem státu není výběr daní, ale utváření bezpečného a sociálně spravedlivého prostředí pro občany nebo třeba pro firmy.
ps2017-028-01-004-004.u6.p4.s3 Cílem nejsou čísla HDP nebo rekordní výběry daní.
ps2017-028-01-004-004.u6.p4.s4 Cílem musí být jediné, spokojený občan.
ps2017-028-01-004-004.u6.p4.s5 A v tomto ohledu je EET krokem zpět.
ps2017-028-01-004-004.u6.p4.s6 Dokonce ani v přebyrokratizovaném Rakousku-Uhersku stát po tehdejších poddaných tolik neslídil, jako je tomu dnes u nás.
ps2017-028-01-004-004.u6.p4.s7 za Rakouska-Uherska si uměla státní správa šetřit práci sobě i živnostníkům tím, že se spolu dohodli na paušální dani, tedy na nějaké rozumné roční částce, kterou živnostník zaplatil, a měl pokoj od byrokracie.
ps2017-028-01-004-004.u6.p4.s8 Danil tak nejen kominík nebo truhlář, ale živnost si předplácely i prostitutky.
ps2017-028-01-004-004.u6.p5.s1 Pokud naším cílem je spokojený občan, nechme alespoň ty nejmenší živnostníky volně dýchat a umožněme jim paušální daň.
ps2017-028-01-004-004.u6.p5.s2 Bonus toho, že v regionech živí sám sebe, své rodiny a případně i pár lidí okolo sebe, není v tom, kolik jim vláda sebere na daních, ale v tom, že stát neobtěžují a živí se sami.
ps2017-028-01-004-004.u6.p5.s3 Tento model by měl přece stát naopak na maximum podporovat a ty, kdo živí sami sebe, odměňovat a ne trestat nebo jim práci komplikovat.
ps2017-028-01-004-004.u6.p6.s1 Vážené dámy a pánové, systémovou změnu v rukou vláda.
ps2017-028-01-004-004.u6.p6.s2 Ale nemá smysl nečinně čekat, takže jsem za SPD podal k tomuto návrhu zákona pozměňovací návrh, který by ulevil těm nejmenším a umožnil jim evidování tržeb ve zvláštním režimu bez EET, tedy neplátcům DPH, živnostníkům s obraty do půl milionu korun, kteří nezaměstnávají více jak dvě osoby.
ps2017-028-01-004-004.u6.p6.s3 Jsem přitom spolu s odborníky zajedno, že zvláštní režim jako řešení EET pro malé podnikatele je mrtvě narozené dítě a musí být nahrazen zmíněnou paušální daní, protože zvláštní režim vrací podnikatele opět k velkému papírování.
ps2017-028-01-004-004.u6.p6.s4 Snažíme se ale alespoň trochu živnostníkům zlepšit současný nevyhovující stav.
ps2017-028-01-004-004.u6.p7.s1 Pan premiér Andrej Babiš sliboval, že by živnostníci mohli paušální daň využívat od ledna 2020 namísto současné daně z příjmů, sociálního i zdravotního pojištění, ale bohužel, termín se pomalu odkládá.
ps2017-028-01-004-004.u6.p7.s2 Paní ministryně financí Alena Schillerová nyní předpokládá, že by se tak mohlo stát v průběhu příštího roku.
ps2017-028-01-004-004.u6.p7.s3 To je opět trochu ukázka chaotičnosti.
ps2017-028-01-004-004.u6.p7.s4 Paušální daň pro malé podnikatele jsem jménem SPD vládě a panu premiérovi nabízel léta, jenže nejprve jako v případě Cimrmana si vláda vyzkouší slepé uličky, aby se přesvědčila, kudy cesta nevede, a teprve potom začne pracovat na skutečně systémovém a dobrém řešení.
ps2017-028-01-004-004.u6.p7.s5 Mezitím si ovšem tyto vládní pokusy zaplatili občané ze svých kapes.
ps2017-028-01-004-004.u6.p7.s6 Navzdory tomu si ceníme toho, že vláda návrh na paušální daň převzala, a spolu se živnostníky se těšíme, že snad jednou se smysluplného řešení paušální daně dočkáme.
ps2017-028-01-004-004.u6.p8.s1 Jenom bych poznamenal, že se přihlásím v podrobné rozpravě, že můj pozměňovací návrh číslo 2522.
ps2017-028-01-004-004.u6.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-028-01-004-004.u7.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi Poslanecké sněmovny Tomio Okamurovi.
ps2017-028-01-004-004.u7.p1.s2 Nyní pan poslanec Mikuláš Ferjenčík se stanoviskem klubu Pirátů.
ps2017-028-01-004-004.u7.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-028-01-004-004.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-028-01-004-004.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, paní ministryně, bych nyní rád přednesl stanovisko klubu Pirátů.
ps2017-028-01-004-004.u8.p1.s3 Dále v rozpravě budu vystupovat především ke svým pozměňovacím návrhům, které k tomuto tisku podávám.
ps2017-028-01-004-004.u8.p1.s4 Začnu celkovým postojem Pirátů k této novele.
ps2017-028-01-004-004.u8.p2.s1 Tato novela zavádí především třetí a čtvrtou vlnu elektronické evidence tržeb.
ps2017-028-01-004-004.u8.p2.s2 My považujeme za zcela absurdní ten přístup, kdy vláda tvrdí, že protože jsou všechno podnikatelé nebo všechno živnostníci, tak mají splňovat stejné podmínky, přestože podnikají v úplně jiných oborech.
ps2017-028-01-004-004.u8.p2.s3 Tímto zákonem se snažíme předstírat, že člověk, který je třeba instalatér, nebo zahradník, jak byl tady velmi podrobně debatován případ zahradníků a EET na plénu této Sněmovny, když jsme to debatovali v prvním čtení, nebo malíř pokojů, nebo advokát, nebo lékař, mají mít stejná pravidla pro podnikání jako třeba hostinský nebo hoteliér.
ps2017-028-01-004-004.u8.p2.s4 To je přece zcela absurdní myšlenka.
ps2017-028-01-004-004.u8.p2.s5 A právě kvůli této absurdní myšlence je ten výsledek takový paskvil.
ps2017-028-01-004-004.u8.p2.s6 Právě proto, že se slučují různé typy podnikání a vláda s tím svým daňovým kombajnem se snaží přejet všechny tyto podnikatele a narvat je do stejných škatulek, tak vzniká zcela nedomyšlený zákon, který máme právě na stole.
ps2017-028-01-004-004.u8.p3.s1 Hlavní problém třetí a čtvrté vlny je v tom, že zatímco u první a druhé vlny existuje nějaká reálná kontrolovatelnost transakcí, které v drtivé většině případů probíhají veřejně, to znamená, existuje třeba restaurační zařízení, tam přijde zákazník, objedná si pivo a kontrolor, když tam přijde, se může podívat, jestli zákazník dostal účtenku nebo nedostal, a pak může ověřit, jestli se ta účtenka objevila v elektronickém systému nebo neobjevila, ve třetí a čtvrté vlně jsou podnikatelé, kteří podnikají jako jednotlivci a v drtivé většině nabízejí své služby zákazníkům nepřímo bez přítomnosti dalších osob.
ps2017-028-01-004-004.u8.p3.s2 Kontrolní činnost asi spočívat v tom, že si bude daňová správa fiktivně nechávat vymalovat pokoj nebo opravit potrubí - bych poprosil pana Okamuru, jestli bych mohl mluvit.
ps2017-028-01-004-004.u8.p3.s3 Děkuji.
ps2017-028-01-004-004.u9.p1.s1 Pane poslanče, si zajistím pořádek sám, takže můžete hovořit.
ps2017-028-01-004-004.u9.p1.s2 když tak přeruším jednání, abyste mohl hovořit v klidu.
ps2017-028-01-004-004.u9.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-028-01-004-004.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-028-01-004-004.u10.p1.s2 Třetí a čtvrtá vlna pro řemeslníky je prostě zcela absurdní, protože tam není žádná vymahatelnost povinností, takže ti poctiví na tom budou tratit a ti nepoctiví nadále nebudou vydávat účtenky, protože pokud máte pokladnu EET, tak to ještě neznamená, že tu účtenku skutečně vydáte.
ps2017-028-01-004-004.u10.p1.s3 To je ten základní problém, který s touto novelou máme.
ps2017-028-01-004-004.u10.p2.s1 Dále tam jsou nějaké opravy legislativně technických chyb z předchozí špatné práce minulé Poslanecké sněmovny.
ps2017-028-01-004-004.u10.p2.s2 To nechceme blokovat.
ps2017-028-01-004-004.u10.p2.s3 Proto jsme ostatně sami navrhli jeden tisk k EET, kde jsme opakovaně předložili návrh všech šesti opozičních stran, aby se EET nevztahovala na neplátce DPH, a v rámci tohoto tisku mohla vládní koalice, kdyby skutečně chtěla jenom opravovat své chyby z předchozího období, opravit ty legislativně technické chyby třeba ve vztahu k nevidomým podnikatelům a dalším skupinám, které současný stav výrazně poškozuje.
ps2017-028-01-004-004.u10.p3.s1 A potom velmi výrazná část toho zákona je zvláštní režim.

Text viewDownload CoNNL-U