ps2017-028-05-008-032.u7.p1.s1
Nyní přečtu dvě omluvy . ps2017-028-05-008-032.u7.p1.s2
Za prvé pan poslanec Jan Hrnčíř se omlouvá od 16 hodin do konce dne z pracovních důvodů a dále místopředseda Poslanecké sněmovny Tomáš Hanzel se omlouvá od 18 do 19 hodin z pracovních důvodů . ps2017-028-05-008-032.u7.p2.s1
A nyní tedy další slovo má pan poslanec Ivan Adamec a připraví se pan poslanec Dominik Feri . ps2017-028-05-008-032.u7.p2.s2
Prosím . ps2017-028-05-008-032.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-05-008-032.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , kolegyně , kolegové , já tak možná striktně odmítající nebudu , ale samozřejmě mám také celou řadu otázek , které by mě zajímaly v souvislosti se zřízením fondu podpory investic . ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s1
První věc , která mě zaujala , je transformace Státního fondu rozvoje bydlení . ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s2
Proč je to transformace ? ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s3
Proč to není zánik tohoto fondu a vznik nové organizace , lidově řečeno , nové firmy ? ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s4
Protože ta činnost bude skutečně trošku jiná a myslím si , že čisté by bylo dokončit činnost Státního fondu rozvoje bydlení , ukončit tu společnost , tu instituci zrušit zákonem a novým zákonem zřídit Státní fond podpory investic , pokud se tady dohodneme , že takovýto Státní fond podpory investic potřebujeme . ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s5
Samozřejmě se jedná o organizaci , která bude zajišťovat dotační tituly , půjčky . ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s6
A já si vzpomínám , když vznikal Státní fond rozvoje bydlení , tak v té době to bylo také proto , že se tam ukládaly peníze , které přecházely z roku na rok jako každému fondu , že to nebyl konec ročního období . ps2017-028-05-008-032.u8.p3.s1
Odpor občanských demokratů k různým fondům je všeobecně známý . ps2017-028-05-008-032.u8.p3.s2
Myslíme si , že stát by měl tyto věci řešit napřímo , ale samozřejmě situaci chápeme , takhle to nastaveno je , ale na druhou stranu je potřeba k tomu přistupovat velmi obezřetně . ps2017-028-05-008-032.u8.p3.s3
Já si vzpomínám na dobu , kdy Státní fond rozvoje bydlení opravdu frčel mezi , řekl bych , obcemi a městy , protože produkty , které tam byly , jsme využívali . ps2017-028-05-008-032.u8.p3.s4
Řekl bych , že doba ustrnula , že dneska význam není takový , jako býval před lety , a chápu , že je potřeba s fondem něco udělat , protože tak jak funguje doposud , je podle mě dlouhodobě neudržitelná věc . ps2017-028-05-008-032.u8.p4.s1
Samozřejmě jsem říkal , že se jedná o dotace , o půjčky . ps2017-028-05-008-032.u8.p4.s2
Když slyším slovo dotace , tak už prostě zbystřím , protože nejlepší by bylo , kdyby žadatelé - obce a města - dostávali peníze přímo v rozpočtovém určení daní , které by se muselo ale změnit , samozřejmě . ps2017-028-05-008-032.u8.p4.s3
A pokud je budou dostávat prostřednictvím tohoto fondu , nebo přímo žadatelé , ale obec se bude zaručovat , jako to bylo vždycky , nevím , jaké máte zkušenosti s fondem , já mám ty , že jsme si půjčovali pro občany na rekonstrukci bytových jednotek , bytových domů , a vždycky obec musela ručit svým rozpočtem . ps2017-028-05-008-032.u8.p4.s4
A dokonce jsme si dávali záruky , třeba různé prodejny a podobně , abychom mohli dostát slibu těm občanům , kteří o to projevili zájem , ale co bylo nejhorší , tak se nám to projevovalo v dluhové službě , přitom město vlastně nedlužilo vůbec nic , akorát převzalo dluhy žadatelů , kteří si od státu vypůjčovali . ps2017-028-05-008-032.u8.p5.s1
Já si tedy myslím , že nějaká cesta z toho ven být musí . ps2017-028-05-008-032.u8.p5.s2
Já bych doporučoval tento návrh zákona postoupit do druhého čtení a probrat to ve výborech , protože odsoudit to můžeme vždy , tento pokus , jako třeba neúspěšný , ale myslím si , že bychom se tomu měli věnovat na výborech , kam to půjde , protože ono to skutečně tak jednoduché nebude . ps2017-028-05-008-032.u8.p5.s3
Nepřeceňoval bych , že se výrazně zvedne vliv Ministerstva pro místní rozvoj . ps2017-028-05-008-032.u8.p5.s4
Kdo jiný než patřičné rezorty , ministerstvo , má mít vliv v dané oblasti ? ps2017-028-05-008-032.u8.p5.s5
To je možná právě na diskusi na výborech , jak to je myšleno . ps2017-028-05-008-032.u8.p6.s1
Na druhou stranu se ale chci zeptat : Jak bude zajištěn přísun peněz do tohoto fondu ? ps2017-028-05-008-032.u8.p6.s2
Žijeme v době , kdy ekonomika zpomaluje , kdy se ochlazuje tempo , a vidíme tady i někdy až zoufalé pokusy , které si možná novináři upravují k obrazu svému , že prostě Ministerstvo financí hledá další zdroje peněz , ať to jsou různé formy dalšího zdanění , sektorových daní a podobně , což my odmítáme , a na druhou stranu říkáme , že tady založíme fond , do kterého poplynou peníze na investice . ps2017-028-05-008-032.u8.p6.s3
Mimochodem , zaujala mě myšlenka , že se z toho budou moct podporovat prodejny , byznys , vesnické prodejny . ps2017-028-05-008-032.u8.p6.s4
Já jsem tady o tom hovořil v souvislosti s EET , kdy jsem vlastně říkal , že socialismus tady opět zvítězil , že staré heslo o tom , že co se hýbe , jen to pěkně zdaňme , a co se nehýbe , zase pěkně dotujme , tak tady přichází stoprocentně do praxe . ps2017-028-05-008-032.u8.p7.s1
Opravdu mám s tímhle vážný problém . ps2017-028-05-008-032.u8.p7.s2
Chápu , že určitá podpora bytové výstavby vzhledem k situaci , která dneska v České republice je , i když v Praze je úplně jiná a ve velkých městech , než je tomu na venkově , třeba u nás v horách , ale prostě ta situace tady je , chápu to , takže by mě zajímalo , jaké peníze do tohoto fondu potečou . ps2017-028-05-008-032.u8.p7.s3
Jestli to budou peníze pravidelné , každý rok nějaký podíl ze státního rozpočtu , protože bez peněz nemá cenu takovouto instituci zakládat , to si řekněme na rovinu . ps2017-028-05-008-032.u8.p8.s1
Pak by mě také zajímalo , protože ten úřad bude dělat úplně jiné činnosti , i když ono je to podobné , dotace jako dotace , si někdo řekne , ale zda na to bude fond vybaven personálně , materiálně , budovou , jestli stačí ta , kde dneska fond sídlí , jestli toto všechno bude stačit a jestli tady vlastně de facto nevytváříme další náklady státu jenom proto , že chceme přerozdělovat další peníze , o kterých v tuto chvíli možná ani nevíme , kolik jich máme a kde jsou . ps2017-028-05-008-032.u8.p8.s2
Takže tam vidím spoustu " ale " . ps2017-028-05-008-032.u8.p8.s3
Ale za mě by bylo lepší skutečně ten starý Státní fond rozvoje bydlení jakoby dojet a ukončit činnost této instituce , aby tady vznikl nový fond - Státní fond podpory investic . ps2017-028-05-008-032.u8.p8.s4
Mimochodem není to poprvé , co to tady slyšíme , paní ministryně to deklarovala už na začátku své politické kariéry na ministerstvu , takže tady vlastně plní to , co nám tady slibovala . ps2017-028-05-008-032.u8.p8.s5
A teď je otázka , jestli ten slib takto , jak nám předkládá , je to ono , s čím se chceme ztotožnit . ps2017-028-05-008-032.u8.p9.s1
Já tam mám opravdu spoustu ale , myslím si , že ten záměr nemůže být samospasitelný , že to nevyřeší všechny problémy , které v republice máme , ale podle mě základ našeho konání je v tom , zda ten stát na to vůbec bude mít peníze , abychom tady pak nevyhlašovali něco , co vlastně v praxi bude nepoužitelné . ps2017-028-05-008-032.u8.p9.s2
Nakonec se ukázalo , že i některé programy fondu rozvoje bydlení v praxi nebyly tak účinné , jak se očekávalo . ps2017-028-05-008-032.u8.p9.s3
A tady bych spíš očekával větší diskusi právě zaprvé naplňování toho fondu a potom , co všechno opravdu z toho chceme financovat , co chceme podporovat , jakým způsobem chceme těm lidem půjčovat a na co jim chceme půjčovat nebo na co chceme jim ty peníze poskytovat jako dotace . ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s1
Je to spousta otázek . ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s2
Já si dokonce myslím , že podpora investic je velmi podivné slovo . ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s3
My říkáme , že investice vlastně by se podporovat úplně neměly , že spíš to bereme jako pobídkový systém a že investice by měla být něco , co prostě se samo jakoby ty peníze zužitkují a vrátí . ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s4
Nicméně chápu , že v tom resortu bydlení to může být obtížné . ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s5
Na druhé straně říkat , že stát řeší za lidi bydlení a právo na bydlení , tady bych byl velmi opatrný . ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s6
Myslím si , že každý , kdo si pořídí jakoukoli nemovitost , tak se musí rozlišit dvě fáze . ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s7
Ta jedna je investice do té nemovitosti a pak , jak tu investici vlastně bude spravovat , jak ta investice bude zužitkována . ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s8
A starost o majetek je kolikrát nákladnější než ta vlastní investice . ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s9
Takže tady bych byl velmi opatrný . ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s10
Prostě lidé , kteří chtějí mít vlastní bydlení , do toho musejí investovat svůj vlastní kapitál , svoje vlastní umění se pohybovat v té společnosti , vydělat si ty peníze , protože pokud to za ně bude platit stát , tak to nedobře skončí . ps2017-028-05-008-032.u8.p11.s1
Takže na závěr mi dovolte zopakovat tady svoje připomínky . ps2017-028-05-008-032.u8.p11.s2
Když už tedy jsme v těch dotačních titulech a půjčkách , tak s velkým sebezapřením říkám , pojďme to pustit do dalšího čtení , bavme se o tom , jak by to mělo fungovat . ps2017-028-05-008-032.u8.p11.s3
Ale co mě zajímá , jsou zdroje , a ne že to bude každý rok jinak , ale mělo by to být určitým podílem státního rozpočtu , a co vlastně všechno za to chceme udělat , čeho chceme dosáhnout , a aby i společnost věděla , jednotliví členové , že prostě nic není zadarmo a i na dotace musí někdo vydělat . ps2017-028-05-008-032.u8.p11.s4
A pro mě je velký problém v tom , že na ty dotace vydělává někdo jiný , než je spotřebovává . ps2017-028-05-008-032.u8.p12.s1
Děkuju za pozornost . ps2017-028-05-008-032.u9.p1.s1
Mám tady jednu faktickou poznámku - pan poslanec Jiří Dolejš . ps2017-028-05-008-032.u9.p1.s2
Zatím jenom jedna . ps2017-028-05-008-032.u9.p1.s3
A pakliže nebude další , tak se připraví pan poslanec Dominik Feri do obecné rozpravy . ps2017-028-05-008-032.u9.p1.s4
Prosím , vaše dvě minutky . ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s2
Mně jde o to , že ta debata poněkud ztrácí kontury , protože když se podíváte na předklad o transformaci státního fondu , tak to rozhodně nechápu jako naplnění cíle vlády , která má ve svém programovém prohlášení soustředit veřejné investice na jedno místo . ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s3
Tady se jedná pouze o investice , které jsou v kompetenci MMR . ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s4
A možná trochu pravdu měla kolegyně Richterová , když vyslovila obavu , aby se ten cíl podpory bydlení neutopil při stejném objemu peněz na ty investice jiné , to znamená regionální . ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s5
Ale proboha , neděsme se , že tady někdo rozpouští dotace , když máme jasné , připravované dotační programy , které by měly dokonce cílit na to , kde je třeba opravdu dotačně obcím pomoci , a to je dostupné nájemné bydlení . ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s6
Jestli ten fond byl populární po roce 2000 , tak právě pro to , že tam dominovaly tyhle dotační tituly . ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s7
Obce , a nejenom obce , je měly velmi rády . ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s8
A ztrácel se ten efekt v době , kdy se přešlo na . . . kdy ubyly peníze , kde se tam točily revolvingem ty peníze a kdy se nabízely finanční nástroje , které zrovna upřímně řečeno tu atraktivitu neměly , protože zkrátka situace na kapitálovém trhu byla taková . ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s1
Takže strategicky do budoucna je otázka dostat tam mnohem více peněz a udržet to cílování , jako je například program ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s2
Výstavba , tak , aby si obce mohly o ty dotace říci , aby ty dotace směřovaly skutečně do podpory dostupného nájemného bydlení . ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s3
Dvě miliardy , které jsou v tom fondu , je směšná částka , když si uvědomíte , že třeba hlavní město Praha má speciální fond na tyto účely a je tam peněz dokonce mnohem víc než v tomto celém státním fondu . ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s4
Ty státní fondy na veřejné investice nadále existují . ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s5
Největší bumbrlíček je Státní fond dopravní infrastruktury . ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s6
Takže nebavme se o něčem jiném . ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s7
Spíše bych v další debatě rád slyšel , jak se ta částka výrazněji navýší , protože za tu miliardu z toho postavíte skutečně v těch obcích velmi málo . ps2017-028-05-008-032.u11.p1.s1
Děkuji za dodržení času a nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Adamec . ps2017-028-05-008-032.u11.p1.s2
Zatím mám tady jenom jednu faktickou . ps2017-028-05-008-032.u11.p1.s3
Vaše dvě minuty , pane poslanče . ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , kolegyně , kolegové , no právě proto jsem to tady říkal . ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s3
Tak proč tedy měníme ten název ? ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s4
Jako to je právě o tom , že se tady rozšiřuje portfolio těch služeb , těch dotačních titulů a těch půjček . ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s5
To jenom na vysvětlení . ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s6
Jinak bychom samozřejmě mohli říct , že do toho fondu pošleme víc peněz , upravíme programy tak , aby získaly znova atraktivitu u obcí i u občanů našich obcí a měst , a bylo by to hotovo . ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s7
Ale tady se jedná vlastně o úplně jinou instituci . ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s8
To je potřeba si říct . ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s9
A proto tady vyslovuji ty obavy a říkám , že je prostě potřeba se o tom bavit , jestli toto chceme , nebo nechceme . ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s10
O ničem jiném to v tuto chvíli není . ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s11
Ale není to jenom o bydlení . ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s12
To je právě ten rozdíl . ps2017-028-05-008-032.u13.p1.s1
A nyní se vrátíme do obecné rozpravy . ps2017-028-05-008-032.u13.p1.s2
Slovo má pan poslanec Dominik Feri . ps2017-028-05-008-032.u13.p1.s3
Připraví se paní poslankyně Olga Richterová . ps2017-028-05-008-032.u13.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená paní ministryně , ještě bych se rád dotkl jedné otázky , kterou tu už předestřela kolegyně Richterová prostřednictvím pana předsedajícího , a sice organizačního složení toho fondu . ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s3
To je upraveno v § 6 předmětného návrhu . ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s4
Tam se významně zasahuje do jakési aspoň nezávislosti , nebo nadstranickosti , nepolitičnosti toho fondu , kdy se mění současná struktura , kdy výbor fondu je sedmičlenný , tři zástupci jsou paritně z ministerstev - z financí , z průmyslu a z Ministerstva pro místní rozvoj - a zbývající členové jsou nezávislí odborníci . ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s5
A mě zajímá , proč je tady ta parita mezi ministerstvy a převaha nezávislých odborníků narušena a vykloněna ve prospěch nejenom ministerstev jako takových , ale Ministerstva pro místní rozvoj , které by v současné době mělo většinu , čtyři ze sedmi členů toho výboru ? ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s6
Pro tady tu změnu není ve zvláštní části důvodové zprávy vznesen žádný pádný argument , žádný důvod , proč by se tak mělo dít . ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s7
Byl bych rád , aby tady to paní ministryně postavila najisto a nějakým způsobem to politicky obhájila , protože to je něco , co zkrátka nemůžeme nikdy podpořit .