|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-24 ps2017-028-05-008-032 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 412/ - prvé čtení

Date2019-04-24
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/032
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028179.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 450 • previousnext

ps2017-028-05-008-032.u7.p1.s1 Nyní přečtu dvě omluvy.
ps2017-028-05-008-032.u7.p1.s2 Za prvé pan poslanec Jan Hrnčíř se omlouvá od hodin do konce dne z pracovních důvodů a dále místopředseda Poslanecké sněmovny Tomáš Hanzel se omlouvá od do hodin z pracovních důvodů.
ps2017-028-05-008-032.u7.p2.s1 A nyní tedy další slovo pan poslanec Ivan Adamec a připraví se pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-028-05-008-032.u7.p2.s2 Prosím.
ps2017-028-05-008-032.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-05-008-032.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové, tak možná striktně odmítající nebudu, ale samozřejmě mám také celou řadu otázek, které by zajímaly v souvislosti se zřízením fondu podpory investic.
ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s1 První věc, která zaujala, je transformace Státního fondu rozvoje bydlení.
ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s2 Proč je to transformace?
ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s3 Proč to není zánik tohoto fondu a vznik nové organizace, lidově řečeno, nové firmy?
ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s4 Protože ta činnost bude skutečně trošku jiná a myslím si, že čisté by bylo dokončit činnost Státního fondu rozvoje bydlení, ukončit tu společnost, tu instituci zrušit zákonem a novým zákonem zřídit Státní fond podpory investic, pokud se tady dohodneme, že takovýto Státní fond podpory investic potřebujeme.
ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s5 Samozřejmě se jedná o organizaci, která bude zajišťovat dotační tituly, půjčky.
ps2017-028-05-008-032.u8.p2.s6 A si vzpomínám, když vznikal Státní fond rozvoje bydlení, tak v době to bylo také proto, že se tam ukládaly peníze, které přecházely z roku na rok jako každému fondu, že to nebyl konec ročního období.
ps2017-028-05-008-032.u8.p3.s1 Odpor občanských demokratů k různým fondům je všeobecně známý.
ps2017-028-05-008-032.u8.p3.s2 Myslíme si, že stát by měl tyto věci řešit napřímo, ale samozřejmě situaci chápeme, takhle to nastaveno je, ale na druhou stranu je potřeba k tomu přistupovat velmi obezřetně.
ps2017-028-05-008-032.u8.p3.s3 si vzpomínám na dobu, kdy Státní fond rozvoje bydlení opravdu frčel mezi, řekl bych, obcemi a městy, protože produkty, které tam byly, jsme využívali.
ps2017-028-05-008-032.u8.p3.s4 Řekl bych, že doba ustrnula, že dneska význam není takový, jako býval před lety, a chápu, že je potřeba s fondem něco udělat, protože tak jak funguje doposud, je podle dlouhodobě neudržitelná věc.
ps2017-028-05-008-032.u8.p4.s1 Samozřejmě jsem říkal, že se jedná o dotace, o půjčky.
ps2017-028-05-008-032.u8.p4.s2 Když slyším slovo dotace, tak prostě zbystřím, protože nejlepší by bylo, kdyby žadatelé - obce a města - dostávali peníze přímo v rozpočtovém určení daní, které by se muselo ale změnit, samozřejmě.
ps2017-028-05-008-032.u8.p4.s3 A pokud je budou dostávat prostřednictvím tohoto fondu, nebo přímo žadatelé, ale obec se bude zaručovat, jako to bylo vždycky, nevím, jaké máte zkušenosti s fondem, mám ty, že jsme si půjčovali pro občany na rekonstrukci bytových jednotek, bytových domů, a vždycky obec musela ručit svým rozpočtem.
ps2017-028-05-008-032.u8.p4.s4 A dokonce jsme si dávali záruky, třeba různé prodejny a podobně, abychom mohli dostát slibu těm občanům, kteří o to projevili zájem, ale co bylo nejhorší, tak se nám to projevovalo v dluhové službě, přitom město vlastně nedlužilo vůbec nic, akorát převzalo dluhy žadatelů, kteří si od státu vypůjčovali.
ps2017-028-05-008-032.u8.p5.s1 si tedy myslím, že nějaká cesta z toho ven být musí.
ps2017-028-05-008-032.u8.p5.s2 bych doporučoval tento návrh zákona postoupit do druhého čtení a probrat to ve výborech, protože odsoudit to můžeme vždy, tento pokus, jako třeba neúspěšný, ale myslím si, že bychom se tomu měli věnovat na výborech, kam to půjde, protože ono to skutečně tak jednoduché nebude.
ps2017-028-05-008-032.u8.p5.s3 Nepřeceňoval bych, že se výrazně zvedne vliv Ministerstva pro místní rozvoj.
ps2017-028-05-008-032.u8.p5.s4 Kdo jiný než patřičné rezorty, ministerstvo, mít vliv v dané oblasti?
ps2017-028-05-008-032.u8.p5.s5 To je možná právě na diskusi na výborech, jak to je myšleno.
ps2017-028-05-008-032.u8.p6.s1 Na druhou stranu se ale chci zeptat: Jak bude zajištěn přísun peněz do tohoto fondu?
ps2017-028-05-008-032.u8.p6.s2 Žijeme v době, kdy ekonomika zpomaluje, kdy se ochlazuje tempo, a vidíme tady i někdy zoufalé pokusy, které si možná novináři upravují k obrazu svému, že prostě Ministerstvo financí hledá další zdroje peněz, to jsou různé formy dalšího zdanění, sektorových daní a podobně, což my odmítáme, a na druhou stranu říkáme, že tady založíme fond, do kterého poplynou peníze na investice.
ps2017-028-05-008-032.u8.p6.s3 Mimochodem, zaujala myšlenka, že se z toho budou moct podporovat prodejny, byznys, vesnické prodejny.
ps2017-028-05-008-032.u8.p6.s4 jsem tady o tom hovořil v souvislosti s EET, kdy jsem vlastně říkal, že socialismus tady opět zvítězil, že staré heslo o tom, že co se hýbe, jen to pěkně zdaňme, a co se nehýbe, zase pěkně dotujme, tak tady přichází stoprocentně do praxe.
ps2017-028-05-008-032.u8.p7.s1 Opravdu mám s tímhle vážný problém.
ps2017-028-05-008-032.u8.p7.s2 Chápu, že určitá podpora bytové výstavby vzhledem k situaci, která dneska v České republice je, i když v Praze je úplně jiná a ve velkých městech, než je tomu na venkově, třeba u nás v horách, ale prostě ta situace tady je, chápu to, takže by zajímalo, jaké peníze do tohoto fondu potečou.
ps2017-028-05-008-032.u8.p7.s3 Jestli to budou peníze pravidelné, každý rok nějaký podíl ze státního rozpočtu, protože bez peněz nemá cenu takovouto instituci zakládat, to si řekněme na rovinu.
ps2017-028-05-008-032.u8.p8.s1 Pak by také zajímalo, protože ten úřad bude dělat úplně jiné činnosti, i když ono je to podobné, dotace jako dotace, si někdo řekne, ale zda na to bude fond vybaven personálně, materiálně, budovou, jestli stačí ta, kde dneska fond sídlí, jestli toto všechno bude stačit a jestli tady vlastně de facto nevytváříme další náklady státu jenom proto, že chceme přerozdělovat další peníze, o kterých v tuto chvíli možná ani nevíme, kolik jich máme a kde jsou.
ps2017-028-05-008-032.u8.p8.s2 Takže tam vidím spoustu "ale".
ps2017-028-05-008-032.u8.p8.s3 Ale za by bylo lepší skutečně ten starý Státní fond rozvoje bydlení jakoby dojet a ukončit činnost této instituce, aby tady vznikl nový fond - Státní fond podpory investic.
ps2017-028-05-008-032.u8.p8.s4 Mimochodem není to poprvé, co to tady slyšíme, paní ministryně to deklarovala na začátku své politické kariéry na ministerstvu, takže tady vlastně plní to, co nám tady slibovala.
ps2017-028-05-008-032.u8.p8.s5 A teď je otázka, jestli ten slib takto, jak nám předkládá, je to ono, s čím se chceme ztotožnit.
ps2017-028-05-008-032.u8.p9.s1 tam mám opravdu spoustu ale, myslím si, že ten záměr nemůže být samospasitelný, že to nevyřeší všechny problémy, které v republice máme, ale podle základ našeho konání je v tom, zda ten stát na to vůbec bude mít peníze, abychom tady pak nevyhlašovali něco, co vlastně v praxi bude nepoužitelné.
ps2017-028-05-008-032.u8.p9.s2 Nakonec se ukázalo, že i některé programy fondu rozvoje bydlení v praxi nebyly tak účinné, jak se očekávalo.
ps2017-028-05-008-032.u8.p9.s3 A tady bych spíš očekával větší diskusi právě zaprvé naplňování toho fondu a potom, co všechno opravdu z toho chceme financovat, co chceme podporovat, jakým způsobem chceme těm lidem půjčovat a na co jim chceme půjčovat nebo na co chceme jim ty peníze poskytovat jako dotace.
ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s1 Je to spousta otázek.
ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s2 si dokonce myslím, že podpora investic je velmi podivné slovo.
ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s3 My říkáme, že investice vlastně by se podporovat úplně neměly, že spíš to bereme jako pobídkový systém a že investice by měla být něco, co prostě se samo jakoby ty peníze zužitkují a vrátí.
ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s4 Nicméně chápu, že v tom resortu bydlení to může být obtížné.
ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s5 Na druhé straně říkat, že stát řeší za lidi bydlení a právo na bydlení, tady bych byl velmi opatrný.
ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s6 Myslím si, že každý, kdo si pořídí jakoukoli nemovitost, tak se musí rozlišit dvě fáze.
ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s7 Ta jedna je investice do nemovitosti a pak, jak tu investici vlastně bude spravovat, jak ta investice bude zužitkována.
ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s8 A starost o majetek je kolikrát nákladnější než ta vlastní investice.
ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s9 Takže tady bych byl velmi opatrný.
ps2017-028-05-008-032.u8.p10.s10 Prostě lidé, kteří chtějí mít vlastní bydlení, do toho musejí investovat svůj vlastní kapitál, svoje vlastní umění se pohybovat v společnosti, vydělat si ty peníze, protože pokud to za bude platit stát, tak to nedobře skončí.
ps2017-028-05-008-032.u8.p11.s1 Takže na závěr mi dovolte zopakovat tady svoje připomínky.
ps2017-028-05-008-032.u8.p11.s2 Když tedy jsme v těch dotačních titulech a půjčkách, tak s velkým sebezapřením říkám, pojďme to pustit do dalšího čtení, bavme se o tom, jak by to mělo fungovat.
ps2017-028-05-008-032.u8.p11.s3 Ale co zajímá, jsou zdroje, a ne že to bude každý rok jinak, ale mělo by to být určitým podílem státního rozpočtu, a co vlastně všechno za to chceme udělat, čeho chceme dosáhnout, a aby i společnost věděla, jednotliví členové, že prostě nic není zadarmo a i na dotace musí někdo vydělat.
ps2017-028-05-008-032.u8.p11.s4 A pro je velký problém v tom, že na ty dotace vydělává někdo jiný, než je spotřebovává.
ps2017-028-05-008-032.u8.p12.s1 Děkuju za pozornost.
ps2017-028-05-008-032.u9.p1.s1 Mám tady jednu faktickou poznámku - pan poslanec Jiří Dolejš.
ps2017-028-05-008-032.u9.p1.s2 Zatím jenom jedna.
ps2017-028-05-008-032.u9.p1.s3 A pakliže nebude další, tak se připraví pan poslanec Dominik Feri do obecné rozpravy.
ps2017-028-05-008-032.u9.p1.s4 Prosím, vaše dvě minutky.
ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s2 Mně jde o to, že ta debata poněkud ztrácí kontury, protože když se podíváte na předklad o transformaci státního fondu, tak to rozhodně nechápu jako naplnění cíle vlády, která ve svém programovém prohlášení soustředit veřejné investice na jedno místo.
ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s3 Tady se jedná pouze o investice, které jsou v kompetenci MMR.
ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s4 A možná trochu pravdu měla kolegyně Richterová, když vyslovila obavu, aby se ten cíl podpory bydlení neutopil při stejném objemu peněz na ty investice jiné, to znamená regionální.
ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s5 Ale proboha, neděsme se, že tady někdo rozpouští dotace, když máme jasné, připravované dotační programy, které by měly dokonce cílit na to, kde je třeba opravdu dotačně obcím pomoci, a to je dostupné nájemné bydlení.
ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s6 Jestli ten fond byl populární po roce 2000, tak právě pro to, že tam dominovaly tyhle dotační tituly.
ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s7 Obce, a nejenom obce, je měly velmi rády.
ps2017-028-05-008-032.u10.p1.s8 A ztrácel se ten efekt v době, kdy se přešlo na... kdy ubyly peníze, kde se tam točily revolvingem ty peníze a kdy se nabízely finanční nástroje, které zrovna upřímně řečeno tu atraktivitu neměly, protože zkrátka situace na kapitálovém trhu byla taková.
ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s1 Takže strategicky do budoucna je otázka dostat tam mnohem více peněz a udržet to cílování, jako je například program
ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s2 Výstavba, tak, aby si obce mohly o ty dotace říci, aby ty dotace směřovaly skutečně do podpory dostupného nájemného bydlení.
ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s3 Dvě miliardy, které jsou v tom fondu, je směšná částka, když si uvědomíte, že třeba hlavní město Praha speciální fond na tyto účely a je tam peněz dokonce mnohem víc než v tomto celém státním fondu.
ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s4 Ty státní fondy na veřejné investice nadále existují.
ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s5 Největší bumbrlíček je Státní fond dopravní infrastruktury.
ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s6 Takže nebavme se o něčem jiném.
ps2017-028-05-008-032.u10.p2.s7 Spíše bych v další debatě rád slyšel, jak se ta částka výrazněji navýší, protože za tu miliardu z toho postavíte skutečně v těch obcích velmi málo.
ps2017-028-05-008-032.u11.p1.s1 Děkuji za dodržení času a nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Adamec.
ps2017-028-05-008-032.u11.p1.s2 Zatím mám tady jenom jednu faktickou.
ps2017-028-05-008-032.u11.p1.s3 Vaše dvě minuty, pane poslanče.
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové, no právě proto jsem to tady říkal.
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s3 Tak proč tedy měníme ten název?
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s4 Jako to je právě o tom, že se tady rozšiřuje portfolio těch služeb, těch dotačních titulů a těch půjček.
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s5 To jenom na vysvětlení.
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s6 Jinak bychom samozřejmě mohli říct, že do toho fondu pošleme víc peněz, upravíme programy tak, aby získaly znova atraktivitu u obcí i u občanů našich obcí a měst, a bylo by to hotovo.
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s7 Ale tady se jedná vlastně o úplně jinou instituci.
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s8 To je potřeba si říct.
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s9 A proto tady vyslovuji ty obavy a říkám, že je prostě potřeba se o tom bavit, jestli toto chceme, nebo nechceme.
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s10 O ničem jiném to v tuto chvíli není.
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s11 Ale není to jenom o bydlení.
ps2017-028-05-008-032.u12.p1.s12 To je právě ten rozdíl.
ps2017-028-05-008-032.u13.p1.s1 A nyní se vrátíme do obecné rozpravy.
ps2017-028-05-008-032.u13.p1.s2 Slovo pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-028-05-008-032.u13.p1.s3 Připraví se paní poslankyně Olga Richterová.
ps2017-028-05-008-032.u13.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, ještě bych se rád dotkl jedné otázky, kterou tu předestřela kolegyně Richterová prostřednictvím pana předsedajícího, a sice organizačního složení toho fondu.
ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s3 To je upraveno v § 6 předmětného návrhu.
ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s4 Tam se významně zasahuje do jakési aspoň nezávislosti, nebo nadstranickosti, nepolitičnosti toho fondu, kdy se mění současná struktura, kdy výbor fondu je sedmičlenný, tři zástupci jsou paritně z ministerstev - z financí, z průmyslu a z Ministerstva pro místní rozvoj - a zbývající členové jsou nezávislí odborníci.
ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s5 A zajímá, proč je tady ta parita mezi ministerstvy a převaha nezávislých odborníků narušena a vykloněna ve prospěch nejenom ministerstev jako takových, ale Ministerstva pro místní rozvoj, které by v současné době mělo většinu, čtyři ze sedmi členů toho výboru?
ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s6 Pro tady tu změnu není ve zvláštní části důvodové zprávy vznesen žádný pádný argument, žádný důvod, proč by se tak mělo dít.
ps2017-028-05-008-032.u14.p1.s7 Byl bych rád, aby tady to paní ministryně postavila najisto a nějakým způsobem to politicky obhájila, protože to je něco, co zkrátka nemůžeme nikdy podpořit.

Text viewDownload CoNNL-U