ps2017-028-02-012-011.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-02-012-011.u13.p1.s2
A nyní prosím pana poslance Veselého , který je dále přihlášen do obecné rozpravy . ps2017-028-02-012-011.u13.p1.s3
Poté se připraví pan poslanec Nacher . ps2017-028-02-012-011.u13.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2017-028-02-012-011.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-028-02-012-011.u14.p1.s2
Já bych v podstatě mohl při načtení svého pozměňovacího návrhu , resp . odkázání na něj potom v podrobné rozpravě , který je načten pod číslem 2135 , začít tam , kde začal můj předřečník . ps2017-028-02-012-011.u14.p1.s3
To znamená , k čemu poplatek slouží . ps2017-028-02-012-011.u14.p2.s1
Opravdu slouží k tomu , co říkal , tzn . k tomu , že obec má nějakým způsobem kompenzovány náklady toho , že tam jsou nějací lidé , kteří tam trvale nebydlí , ze kterých nemá žádné příjmy , ale náklady z nich vznikají . ps2017-028-02-012-011.u14.p2.s2
Já bych třeba odkázal na náklady , které říkal on , a to jsou likvidace odpadů a samozřejmě taky udržování např . MHD , veřejných prostranství apod . ps2017-028-02-012-011.u14.p2.s3
To znamená , že podstata toho mého pozměňovacího návrhu je zcela stejná jako u mého předřečníka . ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s1
Já jsem se zabýval jinou věcí , a to věcí omezení výběru poplatků z ubytovacích kapacit na dobu 60 dnů . ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s2
Jsou samozřejmě lázeňská města , lázeňské obce nebo turistická města , turistické obce , které převahu poplatku vybíraného mají z kapacit hotelového nebo penzionového typu . ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s3
Naopak je ale celá řada měst a obcí , a těch je daleko více , které samozřejmě nemají charakter turistických lokalit , ale poplatek také vybírají , a vybírají jej mimo jiné z ubytoven . ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s4
To znamená z kapacit , které slouží pro dlouhodobější ubytovávání např . dělníků , kteří do té obce přijíždějí pracovat , bydlí v nich a bydlí tam pravidelně déle než 60 dnů , protože pracují na plný úvazek v některých místních třeba továrnách . ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s5
Právě omezení na 60 dnů v podstatě znemožňuje výběr poplatků z ubytoven . ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s6
To má dvojí negativní dopad . ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s7
Jednak samozřejmě má velmi negativní dopad do rozpočtu obcí . ps2017-028-02-012-011.u14.p4.s1
Já to srovnávám s městem , ve kterém žiji , ve kterém jsem neuvolněný místostarosta , a to je Písek . ps2017-028-02-012-011.u14.p4.s2
V případě , že nebudeme schopni vybírat poplatek z ubytoven , jako vybíráme dosud , tak příjem z výběru tohoto poplatku klesne z 1 100 000 korun na necelých 300 000 korun , to znamená , že se nám ani nevyplatí ten poplatek vybírat . ps2017-028-02-012-011.u14.p4.s3
Nejen že nebudeme sanovat náklady , které z toho vzniknou , ale ten výběr už se nebude rovnat ani tomu , kolik stojí náklad na úředníka , který ten výběr provádí a provádí administrativu s tím spojenou . ps2017-028-02-012-011.u14.p4.s4
A pak už se městu vyplatí spíš poplatek nevybírat . ps2017-028-02-012-011.u14.p5.s1
Druhý negativní dopad je samozřejmě nemožnost regulace . ps2017-028-02-012-011.u14.p5.s2
Obecně ztrácí jakoukoli možnost regulace ubytoven . ps2017-028-02-012-011.u14.p5.s3
Obec , jak víme , nevstupuje do stavebního řízení , nemůže ovlivnit , kdo provozuje ubytovnu , jiným způsobem než právě zavedením poplatku . ps2017-028-02-012-011.u14.p6.s1
Proto ve svých změnách , kterých je několik , a jak říká pan předsedající , nemusíme podrobně načítat , ale jsou uvedeny v tom mém načteném tisku , provádím změny , a to zejména takové , že zavádím možnost vybírat poplatek i z ubytovacích kapacit na dobu delší než 60 dnů , byť v nižší sazbě , než je ta predikovaná . ps2017-028-02-012-011.u14.p6.s2
A druhá otázka , abychom tím nepostihli studenty , tzn . ubytování na kolejích , tak tam zavádím osvobození i pro studenty do 26 let věku . ps2017-028-02-012-011.u14.p7.s1
Samozřejmě pozměňovací návrh načtu v podrobné rozpravě . ps2017-028-02-012-011.u14.p7.s2
Děkuji . ps2017-028-02-012-011.u15.p1.s1
Já také děkuji a jako dalšího prosím pana poslance Nachera . ps2017-028-02-012-011.u15.p1.s2
A připraví se pan předseda Michálek s přednostním právem poté . ps2017-028-02-012-011.u15.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s2
Vážení členové vlády , vážená paní ministryně , kolegyně , kolegové , já bych tady řekl pár slov o pozměňovacím návrhu , ke kterému se potom přihlásím v podrobné rozpravě pod číslem 2610 . ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s3
Jde o společný návrh , který jsme vypracovali s kolegou Jakubem Michálkem . ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s4
V principu jde o to přenést výběr poplatku od toho poskytovatele úplatného pobytu , což je od toho , kdo vlastní tu nemovitost a pronajímá ji , na poskytovatele služby informační společnosti . ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s5
V překladu do češtiny tedy znamená , že by poplatek odvedl zprostředkovatel pobytu . ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s6
V takovém případě bude poskytovatel úplatného pobytu v pozici věřitele . ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s1
A teď pozor , jedna zásadní informace : My jsme ten tisk ještě upravovali , takže nevím , jestli on v rozpočtovém výboru byl v té podobě , jak ho navrhujeme v této chvíli . ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s2
Protože jsme si vědomi , že zprostředkovatelé pobytu mohou mít různou podobu , velikost , formu , rozsah podnikání , takže není vhodné , aby ta povinnost byla plošně a automaticky , tak jsme toto změnili a z té povinnosti lze např . vyjmout nějaké malé zprostředkovatele a podobně . ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s3
Jinými slovy , ta úprava cílí primárně na větší zprostředkovatele , typově , abych tady vyjmenoval dva , aby se nikdo necítil dotčeně , Airbnb , booking.com a podobně . ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s4
Z tohoto důvodu my navrhujeme , aby o tom , jestli ten poplatek zprostředkovatel bude platit za majitele toho bytu , aby o tom rozhodlo Ministerstvo financí ve správním řízení , a to , prosím pěkně , na návrh dané obce . ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s5
Jinými slovy , my tam upravujeme možnost pro obec požádat Ministerstvo financí , aby ve správním řízení rozhodlo , že ten poplatek bude vybírat zprostředkovatel pobytu . ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s6
Cílem je zjednodušit výběr místních poplatků . ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s7
Situace zejména v Praze , ale myslím si , že se to týká i dalších větších měst v České republice , je dále neudržitelná . ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s8
Myslím si , že by to pomohlo té obci , pomohlo by to rozpočtu , pomohlo by to nějaké větší spravedlnosti . ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s9
Podle nás je to i zjednodušení celého systému . ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s10
Nicméně ten princip je skutečně na dohodě mezi obcí a Ministerstvem financí , není to nějaký en bloc . ps2017-028-02-012-011.u16.p3.s1
Tolik tedy výtah z toho pozměňovacího návrhu , ke kterému se potom přihlásím a který je výsledkem nějaké dlouhodobé činnosti a pozorování toho stavu , ještě když jsme byli oba s kolegou Michálkem zastupitelé . ps2017-028-02-012-011.u16.p3.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-028-02-012-011.u17.p1.s1
Také děkuji a nyní s přednostním právem pan předseda Michálek , poté se připraví pan poslanec Čižinský . ps2017-028-02-012-011.u17.p1.s2
Prosím , pane poslanče . ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s2
Já jsem se přihlásil tak , abych mohl navázat plynule na pana kolegu Nachera k našemu společnému pozměňovacímu návrhu . ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s3
My jsme skutečně jednali s hlavním městem Prahou a věřím , že to ocení i další samosprávy , jako Brno , Český Krumlov atd . , které se potýkají s tím , že mají poměrně vysoký příliv turistů a vysoký počet bytů v centru města , které jsou pronajímány skrze digitální platformy , jako je Airbnb nebo Booking . ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s4
Ale odhaduje se , že až ve 40 % případů ti pronajímatelé neplatí příslušný poplatek . ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s5
Kvůli tomu obce , např . hlavní město Praha , přicházejí o 120 mil . korun ročně a navíc to vytváří nerovnost na hospodářském trhu , protože hotely musejí tyto poplatky platit a ti , kteří poskytují podobné služby , se těm poplatkům vyhýbají . ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s6
Proto si myslím , že Ministerstvo spravedlnosti , pokud chce nastolit nějakou rovnováhu mezi konkurenty na tomto trhu , by se mělo přiklonit na stranu tohoto návrhu . ps2017-028-02-012-011.u18.p2.s1
Hlavní město Praha to projednávalo v komisi , kde ten návrh doporučilo . ps2017-028-02-012-011.u18.p2.s2
A já jsem to taky projednával se zástupci digitálních platforem Airbnb , Booking a booking.com . ps2017-028-02-012-011.u18.p2.s3
Oni tam měli nějaké požadavky ohledně frekvence výběru , splatnosti atd . , takže to jsme do toho taky zahrnuli , tak aby to bylo i pro ně akceptovatelné . ps2017-028-02-012-011.u18.p3.s1
Nemyslím si , že to je nějaká zásadně nová věc . ps2017-028-02-012-011.u18.p3.s2
V zahraničí v řadě států už to funguje , třeba ve Španělsku se to zavádí , ve Spojených státech amerických , taky jsou státy , kde Airbnb normálně ty daně vybírá . ps2017-028-02-012-011.u18.p3.s3
Navíc projevují ochotu , že jsou ochotni vybírat místní poplatky , a pro město samozřejmě to bude podstatné zlepšení vyjednávací pozice , když bude mít možnost i v případě , že se budou vyhýbat tomu , tu povinnost platit poplatky na ně přenést na základě správního rozhodnutí Ministerstva financí . ps2017-028-02-012-011.u18.p4.s1
Jsem si vědom toho , že s tím bude spojen určitý nový druh rozhodování na Ministerstvu financí . ps2017-028-02-012-011.u18.p4.s2
Nicméně ten návrh jsme se snažili koncipovat tak , aby byl opravdu zamířen přesně na obce , kde to působí problémy , takže je tam i poměrně vysoký správní poplatek 50 tis . korun za jednu žádost jedné obce , takže si myslím , že není potřeba se bát toho , že by tyto návrhy zahltily Ministerstvo financí a muselo na ně vynakládat nějaké zásadní prostředky . ps2017-028-02-012-011.u18.p4.s3
Naopak to povede k lepšímu výběru daní . ps2017-028-02-012-011.u18.p4.s4
Myslím si , že se tady bavíme o řádu stovek milionů korun , které můžou být využity na zlepšení prostředí nakonec i pro turisty a občany měst , o která se jedná . ps2017-028-02-012-011.u18.p4.s5
A v neposlední řadě je to důležité i z hlediska určité finanční regulace , která se ukazuje , že je jediným efektivním nástrojem , jak si poradit s těmito způsoby bez zavádění nějakých opravdu velkých restrikcí , jako jsou zákazy , jako jsou časová omezení krátkodobého pronájmu a další podobné cesty , které některé státy volí . ps2017-028-02-012-011.u18.p5.s1
Myslím si , že bychom měli začít opravdu tím , že bude efektivně vymáhána legislativa , která už dneska funguje , to znamená , poplatky bude platit každý , odvede to digitální platforma . ps2017-028-02-012-011.u18.p5.s2
A samozřejmě že to pomůže i těm živnostníkům , kteří pronajímají byty , protože když dneska má někdo tři byty ve třech městských částech , tak musí komunikovat se třemi různými paními na přepážce a je s tím skutečně spojeno hodně byrokracie , ačkoliv to jsou zbytečné transakční náklady , kde by to všechno mohla obhospodařit právě Airbnb , tato digitální platforma , a ti lidé , kteří dělají tuto agendu , by se mohli věnovat něčemu užitečnému . ps2017-028-02-012-011.u18.p6.s1
Takže jsem vás chtěl poprosit , jestli byste mohli zvážit podporu pro pozměňovací návrh , který předkládáme s kolegou Patrikem Nacherem a který podpořilo i hlavní město Praha . ps2017-028-02-012-011.u19.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-02-012-011.u19.p1.s2
Dobrý podvečer přeji vám všem . ps2017-028-02-012-011.u19.p1.s3
Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Jan Čižinský . ps2017-028-02-012-011.u19.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-028-02-012-011.u20.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-028-02-012-011.u20.p1.s2
Rád bych tady předložil dva pozměňovací návrhy . ps2017-028-02-012-011.u20.p2.s1
Jeden pozměňovací návrh se týká sazby poplatků , protože v roce 1990 byl poplatek stanoven na 17 korun československých . ps2017-028-02-012-011.u20.p2.s2
A když si ty poplatky převedeme do dnešní kupní síly , tak maximální sazba by dneska byla 164 korun za den . ps2017-028-02-012-011.u20.p2.s3
To znamená , navrhuji , aby sazba poplatků činila nejvýše 150 korun denně , to znamená , je to ve stejném poměru , jako to bylo v roce 1990 . ps2017-028-02-012-011.u20.p2.s4
To je jeden pozměňovací návrh . ps2017-028-02-012-011.u20.p3.s1
V případě , že by neprošel , navrhuji druhou možnost , a sice že by tu sazbu , která bude v zákoně nižší , bylo možné vynásobit stejným koeficientem , jako se vypočítávají daně z nemovitosti . ps2017-028-02-012-011.u20.p3.s2
Je to podle velikosti obce , to znamená , že by to obce a lázeňská města mohly prostě násobit číslem jako daň z nemovitosti . ps2017-028-02-012-011.u20.p4.s1
Sto padesát korun je pozměňovací návrh 2693 a koeficient , násobení , je pozměňovací návrh 2692 . ps2017-028-02-012-011.u20.p4.s2
Děkuji . ps2017-028-02-012-011.u21.p1.s1
Děkuji . ps2017-028-02-012-011.u21.p1.s2
Pan předseda Stanjura . ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s2
Myslím , že u některých z mých předřečníků vidíme jasný střet zájmů , že se starají o městské pokladny . ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s3
Já jim to nijak nevyčítám , ale zapomínají na podnikatele a na klienty . ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s4
Ten vládní návrh navrhuje zvýšení poplatku zhruba z 21 korun na 50 . ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s5
Ve všech úvahách , ve všech vystoupeních zaznělo jako automatické , že všechny obce využijí maximální hranici . ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s6
To si myslím , že není zdaleka jisté . ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s7
Uvidíme , jak se kolegové na zastupitelstvech sami rozhodnou . ps2017-028-02-012-011.u22.p2.s1
Nicméně pokud porovnáme obdobnou sazbu v okolních zemích , která bývá - kdyby mě třeba někteří páni poslanci z Prahy , kteří k tomu vystupovali , poslouchali (k poslancům Čižinskému a Nacherovi) , ať mi dají za pravdu , omlouvám se - obvyklá sazba takového poplatku v okolních zemích bývá do 3 eur . ps2017-028-02-012-011.u22.p2.s2
Vaše návrhy 100 , 150 korun - já říkám do 3 eur , to už jsem velkorysý , někde jsou 2 eura , někde 2 , 80 - které schválil rozpočtový výbor , jdou ode zdi ke zdi , od nejnižšího k nejvyššímu , a ještě k tomu velmi rychle . ps2017-028-02-012-011.u22.p3.s1
Já jsem jednal se zástupci Asociace hotelů a restaurací . . . ps2017-028-02-012-011.u23.p1.s1
Pardon , já vás přeruším , pane předsedo . ps2017-028-02-012-011.u23.p1.s2
Poprosil bych , aby u stolku zpravodajů byl klid , protože to ruší . ps2017-028-02-012-011.u23.p1.s3
Děkuji .