|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-17 ps2017-028-02-012-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 286/ - druhé čtení

Date2019-04-17
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028072.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 433 • previousnext

ps2017-028-02-012-011.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-02-012-011.u13.p1.s2 A nyní prosím pana poslance Veselého, který je dále přihlášen do obecné rozpravy.
ps2017-028-02-012-011.u13.p1.s3 Poté se připraví pan poslanec Nacher.
ps2017-028-02-012-011.u13.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2017-028-02-012-011.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-028-02-012-011.u14.p1.s2 bych v podstatě mohl při načtení svého pozměňovacího návrhu, resp. odkázání na něj potom v podrobné rozpravě, který je načten pod číslem 2135, začít tam, kde začal můj předřečník.
ps2017-028-02-012-011.u14.p1.s3 To znamená, k čemu poplatek slouží.
ps2017-028-02-012-011.u14.p2.s1 Opravdu slouží k tomu, co říkal, tzn. k tomu, že obec nějakým způsobem kompenzovány náklady toho, že tam jsou nějací lidé, kteří tam trvale nebydlí, ze kterých nemá žádné příjmy, ale náklady z nich vznikají.
ps2017-028-02-012-011.u14.p2.s2 bych třeba odkázal na náklady, které říkal on, a to jsou likvidace odpadů a samozřejmě taky udržování např. MHD, veřejných prostranství apod.
ps2017-028-02-012-011.u14.p2.s3 To znamená, že podstata toho mého pozměňovacího návrhu je zcela stejná jako u mého předřečníka.
ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s1 jsem se zabýval jinou věcí, a to věcí omezení výběru poplatků z ubytovacích kapacit na dobu 60 dnů.
ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s2 Jsou samozřejmě lázeňská města, lázeňské obce nebo turistická města, turistické obce, které převahu poplatku vybíraného mají z kapacit hotelového nebo penzionového typu.
ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s3 Naopak je ale celá řada měst a obcí, a těch je daleko více, které samozřejmě nemají charakter turistických lokalit, ale poplatek také vybírají, a vybírají jej mimo jiné z ubytoven.
ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s4 To znamená z kapacit, které slouží pro dlouhodobější ubytovávání např. dělníků, kteří do obce přijíždějí pracovat, bydlí v nich a bydlí tam pravidelně déle než 60 dnů, protože pracují na plný úvazek v některých místních třeba továrnách.
ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s5 Právě omezení na 60 dnů v podstatě znemožňuje výběr poplatků z ubytoven.
ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s6 To dvojí negativní dopad.
ps2017-028-02-012-011.u14.p3.s7 Jednak samozřejmě velmi negativní dopad do rozpočtu obcí.
ps2017-028-02-012-011.u14.p4.s1 to srovnávám s městem, ve kterém žiji, ve kterém jsem neuvolněný místostarosta, a to je Písek.
ps2017-028-02-012-011.u14.p4.s2 V případě, že nebudeme schopni vybírat poplatek z ubytoven, jako vybíráme dosud, tak příjem z výběru tohoto poplatku klesne z 1 100 000 korun na necelých 300 000 korun, to znamená, že se nám ani nevyplatí ten poplatek vybírat.
ps2017-028-02-012-011.u14.p4.s3 Nejen že nebudeme sanovat náklady, které z toho vzniknou, ale ten výběr se nebude rovnat ani tomu, kolik stojí náklad na úředníka, který ten výběr provádí a provádí administrativu s tím spojenou.
ps2017-028-02-012-011.u14.p4.s4 A pak se městu vyplatí spíš poplatek nevybírat.
ps2017-028-02-012-011.u14.p5.s1 Druhý negativní dopad je samozřejmě nemožnost regulace.
ps2017-028-02-012-011.u14.p5.s2 Obecně ztrácí jakoukoli možnost regulace ubytoven.
ps2017-028-02-012-011.u14.p5.s3 Obec, jak víme, nevstupuje do stavebního řízení, nemůže ovlivnit, kdo provozuje ubytovnu, jiným způsobem než právě zavedením poplatku.
ps2017-028-02-012-011.u14.p6.s1 Proto ve svých změnách, kterých je několik, a jak říká pan předsedající, nemusíme podrobně načítat, ale jsou uvedeny v tom mém načteném tisku, provádím změny, a to zejména takové, že zavádím možnost vybírat poplatek i z ubytovacích kapacit na dobu delší než 60 dnů, byť v nižší sazbě, než je ta predikovaná.
ps2017-028-02-012-011.u14.p6.s2 A druhá otázka, abychom tím nepostihli studenty, tzn. ubytování na kolejích, tak tam zavádím osvobození i pro studenty do 26 let věku.
ps2017-028-02-012-011.u14.p7.s1 Samozřejmě pozměňovací návrh načtu v podrobné rozpravě.
ps2017-028-02-012-011.u14.p7.s2 Děkuji.
ps2017-028-02-012-011.u15.p1.s1 také děkuji a jako dalšího prosím pana poslance Nachera.
ps2017-028-02-012-011.u15.p1.s2 A připraví se pan předseda Michálek s přednostním právem poté.
ps2017-028-02-012-011.u15.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s2 Vážení členové vlády, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové, bych tady řekl pár slov o pozměňovacím návrhu, ke kterému se potom přihlásím v podrobné rozpravě pod číslem 2610.
ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s3 Jde o společný návrh, který jsme vypracovali s kolegou Jakubem Michálkem.
ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s4 V principu jde o to přenést výběr poplatku od toho poskytovatele úplatného pobytu, což je od toho, kdo vlastní tu nemovitost a pronajímá ji, na poskytovatele služby informační společnosti.
ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s5 V překladu do češtiny tedy znamená, že by poplatek odvedl zprostředkovatel pobytu.
ps2017-028-02-012-011.u16.p1.s6 V takovém případě bude poskytovatel úplatného pobytu v pozici věřitele.
ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s1 A teď pozor, jedna zásadní informace: My jsme ten tisk ještě upravovali, takže nevím, jestli on v rozpočtovém výboru byl v podobě, jak ho navrhujeme v této chvíli.
ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s2 Protože jsme si vědomi, že zprostředkovatelé pobytu mohou mít různou podobu, velikost, formu, rozsah podnikání, takže není vhodné, aby ta povinnost byla plošně a automaticky, tak jsme toto změnili a z povinnosti lze např. vyjmout nějaké malé zprostředkovatele a podobně.
ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s3 Jinými slovy, ta úprava cílí primárně na větší zprostředkovatele, typově, abych tady vyjmenoval dva, aby se nikdo necítil dotčeně, Airbnb, booking.com a podobně.
ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s4 Z tohoto důvodu my navrhujeme, aby o tom, jestli ten poplatek zprostředkovatel bude platit za majitele toho bytu, aby o tom rozhodlo Ministerstvo financí ve správním řízení, a to, prosím pěkně, na návrh dané obce.
ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s5 Jinými slovy, my tam upravujeme možnost pro obec požádat Ministerstvo financí, aby ve správním řízení rozhodlo, že ten poplatek bude vybírat zprostředkovatel pobytu.
ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s6 Cílem je zjednodušit výběr místních poplatků.
ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s7 Situace zejména v Praze, ale myslím si, že se to týká i dalších větších měst v České republice, je dále neudržitelná.
ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s8 Myslím si, že by to pomohlo obci, pomohlo by to rozpočtu, pomohlo by to nějaké větší spravedlnosti.
ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s9 Podle nás je to i zjednodušení celého systému.
ps2017-028-02-012-011.u16.p2.s10 Nicméně ten princip je skutečně na dohodě mezi obcí a Ministerstvem financí, není to nějaký en bloc.
ps2017-028-02-012-011.u16.p3.s1 Tolik tedy výtah z toho pozměňovacího návrhu, ke kterému se potom přihlásím a který je výsledkem nějaké dlouhodobé činnosti a pozorování toho stavu, ještě když jsme byli oba s kolegou Michálkem zastupitelé.
ps2017-028-02-012-011.u16.p3.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-028-02-012-011.u17.p1.s1 Také děkuji a nyní s přednostním právem pan předseda Michálek, poté se připraví pan poslanec Čižinský.
ps2017-028-02-012-011.u17.p1.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s2 jsem se přihlásil tak, abych mohl navázat plynule na pana kolegu Nachera k našemu společnému pozměňovacímu návrhu.
ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s3 My jsme skutečně jednali s hlavním městem Prahou a věřím, že to ocení i další samosprávy, jako Brno, Český Krumlov atd., které se potýkají s tím, že mají poměrně vysoký příliv turistů a vysoký počet bytů v centru města, které jsou pronajímány skrze digitální platformy, jako je Airbnb nebo Booking.
ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s4 Ale odhaduje se, že ve 40 % případů ti pronajímatelé neplatí příslušný poplatek.
ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s5 Kvůli tomu obce, např. hlavní město Praha, přicházejí o 120 mil. korun ročně a navíc to vytváří nerovnost na hospodářském trhu, protože hotely musejí tyto poplatky platit a ti, kteří poskytují podobné služby, se těm poplatkům vyhýbají.
ps2017-028-02-012-011.u18.p1.s6 Proto si myslím, že Ministerstvo spravedlnosti, pokud chce nastolit nějakou rovnováhu mezi konkurenty na tomto trhu, by se mělo přiklonit na stranu tohoto návrhu.
ps2017-028-02-012-011.u18.p2.s1 Hlavní město Praha to projednávalo v komisi, kde ten návrh doporučilo.
ps2017-028-02-012-011.u18.p2.s2 A jsem to taky projednával se zástupci digitálních platforem Airbnb, Booking a booking.com.
ps2017-028-02-012-011.u18.p2.s3 Oni tam měli nějaké požadavky ohledně frekvence výběru, splatnosti atd., takže to jsme do toho taky zahrnuli, tak aby to bylo i pro akceptovatelné.
ps2017-028-02-012-011.u18.p3.s1 Nemyslím si, že to je nějaká zásadně nová věc.
ps2017-028-02-012-011.u18.p3.s2 V zahraničí v řadě států to funguje, třeba ve Španělsku se to zavádí, ve Spojených státech amerických, taky jsou státy, kde Airbnb normálně ty daně vybírá.
ps2017-028-02-012-011.u18.p3.s3 Navíc projevují ochotu, že jsou ochotni vybírat místní poplatky, a pro město samozřejmě to bude podstatné zlepšení vyjednávací pozice, když bude mít možnost i v případě, že se budou vyhýbat tomu, tu povinnost platit poplatky na přenést na základě správního rozhodnutí Ministerstva financí.
ps2017-028-02-012-011.u18.p4.s1 Jsem si vědom toho, že s tím bude spojen určitý nový druh rozhodování na Ministerstvu financí.
ps2017-028-02-012-011.u18.p4.s2 Nicméně ten návrh jsme se snažili koncipovat tak, aby byl opravdu zamířen přesně na obce, kde to působí problémy, takže je tam i poměrně vysoký správní poplatek 50 tis. korun za jednu žádost jedné obce, takže si myslím, že není potřeba se bát toho, že by tyto návrhy zahltily Ministerstvo financí a muselo na vynakládat nějaké zásadní prostředky.
ps2017-028-02-012-011.u18.p4.s3 Naopak to povede k lepšímu výběru daní.
ps2017-028-02-012-011.u18.p4.s4 Myslím si, že se tady bavíme o řádu stovek milionů korun, které můžou být využity na zlepšení prostředí nakonec i pro turisty a občany měst, o která se jedná.
ps2017-028-02-012-011.u18.p4.s5 A v neposlední řadě je to důležité i z hlediska určité finanční regulace, která se ukazuje, že je jediným efektivním nástrojem, jak si poradit s těmito způsoby bez zavádění nějakých opravdu velkých restrikcí, jako jsou zákazy, jako jsou časová omezení krátkodobého pronájmu a další podobné cesty, které některé státy volí.
ps2017-028-02-012-011.u18.p5.s1 Myslím si, že bychom měli začít opravdu tím, že bude efektivně vymáhána legislativa, která dneska funguje, to znamená, poplatky bude platit každý, odvede to digitální platforma.
ps2017-028-02-012-011.u18.p5.s2 A samozřejmě že to pomůže i těm živnostníkům, kteří pronajímají byty, protože když dneska někdo tři byty ve třech městských částech, tak musí komunikovat se třemi různými paními na přepážce a je s tím skutečně spojeno hodně byrokracie, ačkoliv to jsou zbytečné transakční náklady, kde by to všechno mohla obhospodařit právě Airbnb, tato digitální platforma, a ti lidé, kteří dělají tuto agendu, by se mohli věnovat něčemu užitečnému.
ps2017-028-02-012-011.u18.p6.s1 Takže jsem vás chtěl poprosit, jestli byste mohli zvážit podporu pro pozměňovací návrh, který předkládáme s kolegou Patrikem Nacherem a který podpořilo i hlavní město Praha.
ps2017-028-02-012-011.u19.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-02-012-011.u19.p1.s2 Dobrý podvečer přeji vám všem.
ps2017-028-02-012-011.u19.p1.s3 Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Jan Čižinský.
ps2017-028-02-012-011.u19.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-028-02-012-011.u20.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-028-02-012-011.u20.p1.s2 Rád bych tady předložil dva pozměňovací návrhy.
ps2017-028-02-012-011.u20.p2.s1 Jeden pozměňovací návrh se týká sazby poplatků, protože v roce 1990 byl poplatek stanoven na 17 korun československých.
ps2017-028-02-012-011.u20.p2.s2 A když si ty poplatky převedeme do dnešní kupní síly, tak maximální sazba by dneska byla 164 korun za den.
ps2017-028-02-012-011.u20.p2.s3 To znamená, navrhuji, aby sazba poplatků činila nejvýše 150 korun denně, to znamená, je to ve stejném poměru, jako to bylo v roce 1990.
ps2017-028-02-012-011.u20.p2.s4 To je jeden pozměňovací návrh.
ps2017-028-02-012-011.u20.p3.s1 V případě, že by neprošel, navrhuji druhou možnost, a sice že by tu sazbu, která bude v zákoně nižší, bylo možné vynásobit stejným koeficientem, jako se vypočítávají daně z nemovitosti.
ps2017-028-02-012-011.u20.p3.s2 Je to podle velikosti obce, to znamená, že by to obce a lázeňská města mohly prostě násobit číslem jako daň z nemovitosti.
ps2017-028-02-012-011.u20.p4.s1 Sto padesát korun je pozměňovací návrh 2693 a koeficient, násobení, je pozměňovací návrh 2692.
ps2017-028-02-012-011.u20.p4.s2 Děkuji.
ps2017-028-02-012-011.u21.p1.s1 Děkuji.
ps2017-028-02-012-011.u21.p1.s2 Pan předseda Stanjura.
ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s2 Myslím, že u některých z mých předřečníků vidíme jasný střet zájmů, že se starají o městské pokladny.
ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s3 jim to nijak nevyčítám, ale zapomínají na podnikatele a na klienty.
ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s4 Ten vládní návrh navrhuje zvýšení poplatku zhruba z 21 korun na 50.
ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s5 Ve všech úvahách, ve všech vystoupeních zaznělo jako automatické, že všechny obce využijí maximální hranici.
ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s6 To si myslím, že není zdaleka jisté.
ps2017-028-02-012-011.u22.p1.s7 Uvidíme, jak se kolegové na zastupitelstvech sami rozhodnou.
ps2017-028-02-012-011.u22.p2.s1 Nicméně pokud porovnáme obdobnou sazbu v okolních zemích, která bývá - kdyby třeba někteří páni poslanci z Prahy, kteří k tomu vystupovali, poslouchali (k poslancům Čižinskému a Nacherovi), mi dají za pravdu, omlouvám se - obvyklá sazba takového poplatku v okolních zemích bývá do 3 eur.
ps2017-028-02-012-011.u22.p2.s2 Vaše návrhy 100, 150 korun - říkám do 3 eur, to jsem velkorysý, někde jsou 2 eura, někde 2,80 - které schválil rozpočtový výbor, jdou ode zdi ke zdi, od nejnižšího k nejvyššímu, a ještě k tomu velmi rychle.
ps2017-028-02-012-011.u22.p3.s1 jsem jednal se zástupci Asociace hotelů a restaurací...
ps2017-028-02-012-011.u23.p1.s1 Pardon, vás přeruším, pane předsedo.
ps2017-028-02-012-011.u23.p1.s2 Poprosil bych, aby u stolku zpravodajů byl klid, protože to ruší.
ps2017-028-02-012-011.u23.p1.s3 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U