ps2017-028-02-010-009.u7.p1.s2
Než dáme slovo dalšímu řečníkovi , tak zde mám nějaké omluvenky . ps2017-028-02-010-009.u7.p1.s3
Omlouvá se nám pan poslanec Jan Skopeček dnes od 16 hodin a během zítřejšího celého jednání z pracovních důvodů , omlouvá se nám pan poslanec Robert Králíček mezi 17.30 a 21.00 z pracovních důvodů , omlouvá se nám pan první místopředseda Filip z neúčasti mezi 16.00 a 17.15 z důvodu pracovního jednání , omlouvá se nám pan poslanec Jan Bauer od 17.30 do konce jednacího dne a dále zítra celý den z důvodu zahraniční cesty v rámci OBSE , omlouvá se nám paní poslankyně Dana Balcarová dnes od 18.30 hodin z osobních důvodů , omlouvá se nám pan ministr Tomáš Petříček dnes od 16.30 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-028-02-010-009.u7.p1.s4
Tak snad to zvládneme dojednat . ps2017-028-02-010-009.u7.p2.s1
Nyní tedy pan poslanec Žáček do rozpravy . ps2017-028-02-010-009.u7.p2.s2
Prosím . ps2017-028-02-010-009.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-028-02-010-009.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , vážený pane ministře , nebudu zde obšírně popisovat a připomínat celou genezi problému , jejž exekutiva poměrně dlouhou dobu přehlížela a který chce stávající vláda řešit předloženou novelou zákona . ps2017-028-02-010-009.u8.p1.s3
Jak jsem již uvedl při projednávání návrhu novely na jednání výboru pro bezpečnost , existuje zde řada rizik , která přijetí zákona v této navržené podobě přinese . ps2017-028-02-010-009.u8.p1.s4
Částečně tím totiž vláda otevírá dosud tabuizovanou , uzamčenou Pandořinu skříňku , která může být startérem pro budoucí zpochybňování výhod , které dnes příslušníci bezpečnostních složek mají . ps2017-028-02-010-009.u8.p1.s5
Jen připomínám , že se zde nebavíme pouze o Policii ČR , ačkoliv je největší , ale i o dalších bezpečnostních sborech . ps2017-028-02-010-009.u8.p2.s1
Příslušníci bezpečnostních sborů mají řadu povinností , které vyplývají z jejich postavení úředních osob , které musí nestranně , řádně a svědomitě plnit . ps2017-028-02-010-009.u8.p2.s2
Jsou povinni dodržovat služební kázeň , uposlechnout rozkazu nadřízeného , provést služební zákrok v době svého volna - to bude důležité pro další prezentaci - a plnit další povinnosti , které jsou uvedeny v zákonech a služebních předpisech . ps2017-028-02-010-009.u8.p2.s3
Dále se zdržet jednání , které může vést k střetu zájmů služby se zájmy osobními , prohlubovat svoji odbornost a udržovat svoji fyzickou zdatnost . ps2017-028-02-010-009.u8.p2.s4
Další důležitý bod : vykonávat službu tak , aby nebyla ovlivňována jejich politickým , náboženským nebo jiným přesvědčením , a neohrozit dobrou pověst bezpečnostního sboru . ps2017-028-02-010-009.u8.p3.s1
Za to mají výhody , které do jisté míry kompenzují újmu , kterou plnění povinností přináší . ps2017-028-02-010-009.u8.p3.s2
Poslední podstatný bod . ps2017-028-02-010-009.u8.p3.s3
Tyto výhody jsou : Je jim poskytována šestitýdenní dovolená , vyplácen plný plat za pracovní neschopnost , po 15 letech služby mají nárok na dvoutýdenní ozdravný pobyt a po skončení služebního poměru výsluhové nároky . ps2017-028-02-010-009.u8.p3.s4
Policisté mají také pracovní dobu zkrácenu na 37 , 5 hodiny týdně . ps2017-028-02-010-009.u8.p4.s1
Obávám se , že o některé výhody by v budoucnu příslušníci bezpečnostních sborů mohli přijít . ps2017-028-02-010-009.u8.p4.s2
Proč také dělat výjimky , když si navíc budou vydělávat a podnikat ? ps2017-028-02-010-009.u8.p4.s3
Příslušníky pak může logicky napadnout , že se zde najde opět někdo , kdo bude mít chuť sáhnout i na výsluhy . ps2017-028-02-010-009.u8.p4.s4
V současnosti o jednom z těchto návrhů vedeme diskusi na výboru pro bezpečnost , respektive v podvýborech . ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s1
Celkově je vládní návrh řešením nešťastným . ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s2
Namísto výjimečnosti a mimořádnosti totiž v případě splnění určitých podmínek vznikne nárok . ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s3
Nárok na to neadekvátně podnikat na vedlejšák a možnost melouchařit příslušníkům bezpečnostních sborů . ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s4
Služební funkcionář pak bude muset prokazovat , že v daném případě dochází ke střetu zájmů , ohrožení dobré pověsti bezpečnostního sboru nebo důležitého zájmu služby . ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s5
Jestliže to služební funkcionář nedokáže , musí činnost povolit . ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s6
A tohle všechno nebude mít vliv na státní rozpočet , jak uvádí důvodová zpráva ? ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s7
Přitom by to mělo jít jako dosud naopak . ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s8
Příslušník by měl doložit , že jeho jinou výdělečnou činností k predikovaným negativním následkům nedojde . ps2017-028-02-010-009.u8.p6.s1
Toto v případě přijetí bude první norma od vzniku Policie ČR , která staví na hlavu nedílnou velitelskou pravomoc . ps2017-028-02-010-009.u8.p6.s2
Těch rizik je ale daleko více a dovolím si je zde v krátkosti nastínit . ps2017-028-02-010-009.u8.p7.s1
Jak jsem již zmínil , o povolení výdělečné činnosti konkrétnímu příslušníkovi bude rozhodovat příslušný služební funkcionář , přičemž delegace personální pravomoci záleží na rozhodnutí šéfa bezpečnostního sboru . ps2017-028-02-010-009.u8.p7.s2
Může to tedy být krajský ředitel , vedoucí územního odboru , ale dokonce i vedoucí oddělení , přičemž jednotlivá služební rozhodnutí funkcionáře budou muset ctít obdobný názor na to , co lze za střet se zájmem služby považovat , což na ně bude klást daleko vyšší nároky . ps2017-028-02-010-009.u8.p7.s3
Zatímco v mnoha případech je pravdou opak . ps2017-028-02-010-009.u8.p7.s4
Nároky na vzdělání se snižují , o koordinovaném řízení nemůže být řeči . ps2017-028-02-010-009.u8.p7.s5
V zájmu sjednocování aplikační praxe by o tom měli rozhodovat minimálně krajští ředitelé . ps2017-028-02-010-009.u8.p8.s1
Jistě se s řadou vás shodnu na tom , že řeči o jakémsi krajském právu jsou nepřijatelné , obzvláště když zazní od některých čelných představitelů bezpečnostních sborů - zde odkazuji na naši diskusi s tehdy nastávajícím ředitelem GIBSu panem Dragounem při jednání výboru pro bezpečnost - , a přesto toto krajské právo novela nepřímo podporuje . ps2017-028-02-010-009.u8.p8.s2
Pokud něco takového v praxi existuje , má se proti tomu bojovat a ne jít naopak další změnou podobné negativní praxi naproti . ps2017-028-02-010-009.u8.p9.s1
Co bylo do současnosti zákonem výslovně zakázáno a nešlo legálním způsobem obejít , však bude moci býti nyní služebním funkcionářem povoleno , nenajde - li pádné argumenty pro nepovolení takové jiné výdělečné činnosti , nemluvě o absenci judikatury , a byť jen metodiky , kterou by se mohl a měl služební funkcionář řídit . ps2017-028-02-010-009.u8.p9.s2
Ačkoliv na jednání výboru zaznělo , že by byl vydán jakýsi sjednocující pokyn , nebyl by závazný , neboť návrh novely nepředpokládá žádné blanketní ustanovení . ps2017-028-02-010-009.u8.p9.s3
Odkazování na něj je tedy čirý alibismus . ps2017-028-02-010-009.u8.p10.s1
Nově v rámci povolování podnikání bude proti rozhodnutí v řízení ve věcech služebního poměru přípustné odvolání , o kterém bude rozhodovat nadřízený služební funkcionář . ps2017-028-02-010-009.u8.p10.s2
Následně lze podat správní žalobu ke správnímu senátu krajského soudu , pak i kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu . ps2017-028-02-010-009.u8.p10.s3
Než budeme znát první judikáty , uběhne cca pět let a do té doby zde někteří příslušníci bezpečnostních sborů budou klidně podnikat , ačkoliv budou ve střetu zájmů . ps2017-028-02-010-009.u8.p10.s4
Navíc opět budeme čekat na rozhodnutí Ústavního soudu , abychom se dozvěděli , že to takto opravdu dělat nelze ? ps2017-028-02-010-009.u8.p10.s5
K tomu odkazuji na důvodovou zprávu k tomuto návrhu novely a její údajně nulový dopad na státní rozpočet . ps2017-028-02-010-009.u8.p11.s1
Nezapomínejme ani na velmi vážné riziko privatizace bezpečnosti . ps2017-028-02-010-009.u8.p11.s2
Dokážu si představit situaci , kdy reálně hrozí využití příslušníků bezpečnostních sborů v rámci komerční bezpečnostní služby či jiného participování na zajišťování místních záležitostí veřejného pořádku , jako by tomu bylo v případě strážníků obecní policie . ps2017-028-02-010-009.u8.p11.s3
Ano , příslušník by tak mohl eventuálně na částečný úvazek vykonávat na vedlejšák třeba i obecního strážníka , nebo dokonce ochranku , detektiva a jiné činnosti pro soukromé bezpečnostní agentury . ps2017-028-02-010-009.u8.p11.s4
Troufám si tvrdit , že tohle není cíl , kterého , kolegové , chceme dosáhnout . ps2017-028-02-010-009.u8.p11.s5
Nebo ano ? ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s1
Pro někoho to bude jistě překvapivé , ale zákon o služebním poměru umožňuje příslušníkům pracovat i na zkrácený úvazek . ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s2
To zcela otáčí smysl výkonu služby v bezpečnostním sboru . ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s3
Mohlo by nakonec dojít k tomu , že policistou bude někdo skutečně jenom na vedlejšák a bezpečnost bude zajišťovat jako melouch . ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s4
To je cíl vlády ? ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s5
Je to ta deklarovaná atraktivita práce v bezpečnostních sborech , po které volá ? ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s6
Jinými slovy , občane , vstup do bezpečnostního sboru a kromě služebních jistot budeš moct i podnikat . ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s7
To chceme ? ps2017-028-02-010-009.u8.p13.s1
U některých bezpečnostních sborů , zejména Policie ČR , je v poslední době velmi patrná snaha opět přijímat do služebního poměru již dříve takzvaně zcivilněné příslušníky z řad personalistů , informatiků , ekonomů , právníků a dalších obslužných profesí mimo přímý výkon služby . ps2017-028-02-010-009.u8.p13.s2
Pravděpodobně pro vykázání úspěšnosti buď z náboru staronových příslušníků , či pro utrácení náborových příspěvků . ps2017-028-02-010-009.u8.p13.s3
Ale prokazování , že jejich soukromá personalistická , ekonomistická , právnická či informatická činnost je ve střetu se zájmy služby , natož že kvůli ní chodí do služby nepřijatelně unaveni , bude složitější . ps2017-028-02-010-009.u8.p13.s4
Pro obhajobu potřeby služebního zákona pro příslušníky je tento trend přímo smrticí . ps2017-028-02-010-009.u8.p14.s1
Opakuji , důvodová zpráva neuvádí žádný dopad na státní rozpočet . ps2017-028-02-010-009.u8.p14.s2
Takové tvrzení nelze přijmout . ps2017-028-02-010-009.u8.p14.s3
Bude jen otázkou času , než vypukne nespočet dvojinstančních služebních řízení včetně případného soudního přezkumu . ps2017-028-02-010-009.u8.p14.s4
Množství individuálních úvah služebních funkcionářů zároveň nepovede ke snížení korupčního rizika . ps2017-028-02-010-009.u8.p14.s5
A nakonec i tak klíčová figura v oblasti dozoru nad bezpečnostními sbory , jako je ředitel GIBSu například , bude muset povolovat to , co povolí kdokoliv například na okrese . ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s1
Často lze slyšet proklamace o zatraktivnění služebního poměru , konkurenceschopnosti a podobně , a nechám na vašem úsudku , kolegové , zda za ni považujete zrovna tuto cestu , kdy atraktivita služebního poměru se zvýší tím víc , čím víc mimoslužebních aktivit bude povolováno služebními funkcionáři . ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s2
O kvalitě výkonu služby však bude zcela logicky platit přesně pravý opak . ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s3
Když už jsme u kvality výkonu , řeknu to zcela lidově . ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s4
Hasič , policista či příslušník vězeňské služby , dozorce , strážný a tak dále , nemůže přijít do práce unavený z jiné činnosti za žádnou cenu . ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s5
Jinak nemusí být ve služebním poměru . ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s6
Přesto podle vládou předloženého návrhu asi žádný služební funkcionář nebude zakazovat práci dřevorubce , výškové práce či řidiče čehokoliv , protože nebude podle služebního funkcionáře ve střetu zájmů . ps2017-028-02-010-009.u8.p16.s1
Je zapotřebí jasně definovat , co je ten střet zájmů , a uvědomit si , že v případě služby příslušníků sborů to může být i únava . ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s1
Dovolte mi uvést některé modelové příklady . ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s2
Policista , který kdysi pracoval u bezpečnostního sboru jako účetní či personalista , byl už dávno logicky zcivilněn , neboť uniformu ani zbraň či jiná oprávnění nepotřeboval . ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s3
Ale pak minulá vláda ČSSD , ANO přišla s náborovým příspěvkem a neschopností plnit nábory , a tak dotyčný bývalý příslušník pomohl a vrátil se opět do služebního poměru . ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s4
Vzal si náborový příspěvek a následně si po této novele zákona požádá o podnikání , protože účetní ani personalista přece žádný střet mít nemůže , a ještě se při té příležitosti přestěhuje do Prahy , protože příspěvek na bydlení se blíží . ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s5
Minimálně debata o něm existuje už několik let . ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s6
Když už bude bydlet v Praze , tak i to riziko bude pro účetního nepochybně vyšší , a tak i na takzvaném rizikovém příspěvku půjde o něco výše . ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s7
A přitom stejný účetní , personalista a podobně může být v civilu někde u počítače na Modravě celý rok a může být sboru třeba i daleko prospěšnější . ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s1
Únava je pro příslušníky bezpečnostních sborů flagrantním a nepřijatelným střetem zájmů . ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s2
Je nepřijatelné , aby služební funkcionáři povolovali činnosti jako například řidič sanitky , obecní strážník , pořadatel či vyhazovač , taxikář , lesník , strojvůdce a tak dále . ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s3
Co způsobuje únava , jsme mohli vidět v nedávné době při nehodách na železnici . ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s4
Dejme tomu , že takzvaný pořadatel z nočního klubu či taxikář skončí na své brigádě v šest hodin ráno a od sedmi nastoupí do služby . ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s5
A jsme si jisti , že v takovýchto případech nedostane příslušník povolení ? ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s6
Že naopak v jakýchkoliv případech podnikání bude každý služební funkcionář vyžadovat nástup do služby po minimálně například dvanáctihodinovém odpočinku ? ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s7
Určitě o tom zmínka v nějakých rozhodnutích nebude . ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s8
A je to tak správně ? ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s1
Provést služební zákrok je příslušník bezpečnostních sborů povinen i v době svého volna . ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s2
Policista je de facto policistou 24 hodin sedm dní v týdnu . ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s3
Takže jak to bude vypadat , když bude povoleno příslušníkům podnikat například jako řidič taxi ? ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s4
Co když uvidí příslušník - taxikář nějakou protiprávní činnost ? ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s5
Jak bude vystupovat proti nějaké osobě ? ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s6
Jako taxikář , nebo jako policista ? ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s7
Budeme tu mít něco jako hlídky taxikářů ? ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s8
Hlídky tesařů ? ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s9
Hlídky řidičů sanitek či MHD ? ps2017-028-02-010-009.u8.p20.s1
Obrátil jsem se písemně na ministra vnitra , také na ředitele bezpečnostních sborů , ale ti mi nestihli požadované informace poskytnout , a to i z důvodu zkrácení lhůty pro projednání předlohy ve výborech , aby mi doplnili některé informace , které jsme nestihli projednat na výboru pro bezpečnost .