|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-04-17 ps2017-028-02-010-009 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

9. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 410/ - druhé čtení

Date2019-04-17
Meetingps2017/028
Agenda Itemps2017/028/009
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/028schuz/s028065.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 446 • previousnext

ps2017-028-02-010-009.u7.p1.s2 Než dáme slovo dalšímu řečníkovi, tak zde mám nějaké omluvenky.
ps2017-028-02-010-009.u7.p1.s3 Omlouvá se nám pan poslanec Jan Skopeček dnes od hodin a během zítřejšího celého jednání z pracovních důvodů, omlouvá se nám pan poslanec Robert Králíček mezi a z pracovních důvodů, omlouvá se nám pan první místopředseda Filip z neúčasti mezi a z důvodu pracovního jednání, omlouvá se nám pan poslanec Jan Bauer od do konce jednacího dne a dále zítra celý den z důvodu zahraniční cesty v rámci OBSE, omlouvá se nám paní poslankyně Dana Balcarová dnes od hodin z osobních důvodů, omlouvá se nám pan ministr Tomáš Petříček dnes od hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-028-02-010-009.u7.p1.s4 Tak snad to zvládneme dojednat.
ps2017-028-02-010-009.u7.p2.s1 Nyní tedy pan poslanec Žáček do rozpravy.
ps2017-028-02-010-009.u7.p2.s2 Prosím.
ps2017-028-02-010-009.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-028-02-010-009.u8.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, nebudu zde obšírně popisovat a připomínat celou genezi problému, jejž exekutiva poměrně dlouhou dobu přehlížela a který chce stávající vláda řešit předloženou novelou zákona.
ps2017-028-02-010-009.u8.p1.s3 Jak jsem již uvedl při projednávání návrhu novely na jednání výboru pro bezpečnost, existuje zde řada rizik, která přijetí zákona v této navržené podobě přinese.
ps2017-028-02-010-009.u8.p1.s4 Částečně tím totiž vláda otevírá dosud tabuizovanou, uzamčenou Pandořinu skříňku, která může být startérem pro budoucí zpochybňování výhod, které dnes příslušníci bezpečnostních složek mají.
ps2017-028-02-010-009.u8.p1.s5 Jen připomínám, že se zde nebavíme pouze o Policii ČR, ačkoliv je největší, ale i o dalších bezpečnostních sborech.
ps2017-028-02-010-009.u8.p2.s1 Příslušníci bezpečnostních sborů mají řadu povinností, které vyplývají z jejich postavení úředních osob, které musí nestranně, řádně a svědomitě plnit.
ps2017-028-02-010-009.u8.p2.s2 Jsou povinni dodržovat služební kázeň, uposlechnout rozkazu nadřízeného, provést služební zákrok v době svého volna - to bude důležité pro další prezentaci - a plnit další povinnosti, které jsou uvedeny v zákonech a služebních předpisech.
ps2017-028-02-010-009.u8.p2.s3 Dále se zdržet jednání, které může vést k střetu zájmů služby se zájmy osobními, prohlubovat svoji odbornost a udržovat svoji fyzickou zdatnost.
ps2017-028-02-010-009.u8.p2.s4 Další důležitý bod: vykonávat službu tak, aby nebyla ovlivňována jejich politickým, náboženským nebo jiným přesvědčením, a neohrozit dobrou pověst bezpečnostního sboru.
ps2017-028-02-010-009.u8.p3.s1 Za to mají výhody, které do jisté míry kompenzují újmu, kterou plnění povinností přináší.
ps2017-028-02-010-009.u8.p3.s2 Poslední podstatný bod.
ps2017-028-02-010-009.u8.p3.s3 Tyto výhody jsou: Je jim poskytována šestitýdenní dovolená, vyplácen plný plat za pracovní neschopnost, po 15 letech služby mají nárok na dvoutýdenní ozdravný pobyt a po skončení služebního poměru výsluhové nároky.
ps2017-028-02-010-009.u8.p3.s4 Policisté mají také pracovní dobu zkrácenu na 37,5 hodiny týdně.
ps2017-028-02-010-009.u8.p4.s1 Obávám se, že o některé výhody by v budoucnu příslušníci bezpečnostních sborů mohli přijít.
ps2017-028-02-010-009.u8.p4.s2 Proč také dělat výjimky, když si navíc budou vydělávat a podnikat?
ps2017-028-02-010-009.u8.p4.s3 Příslušníky pak může logicky napadnout, že se zde najde opět někdo, kdo bude mít chuť sáhnout i na výsluhy.
ps2017-028-02-010-009.u8.p4.s4 V současnosti o jednom z těchto návrhů vedeme diskusi na výboru pro bezpečnost, respektive v podvýborech.
ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s1 Celkově je vládní návrh řešením nešťastným.
ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s2 Namísto výjimečnosti a mimořádnosti totiž v případě splnění určitých podmínek vznikne nárok.
ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s3 Nárok na to neadekvátně podnikat na vedlejšák a možnost melouchařit příslušníkům bezpečnostních sborů.
ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s4 Služební funkcionář pak bude muset prokazovat, že v daném případě dochází ke střetu zájmů, ohrožení dobré pověsti bezpečnostního sboru nebo důležitého zájmu služby.
ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s5 Jestliže to služební funkcionář nedokáže, musí činnost povolit.
ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s6 A tohle všechno nebude mít vliv na státní rozpočet, jak uvádí důvodová zpráva?
ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s7 Přitom by to mělo jít jako dosud naopak.
ps2017-028-02-010-009.u8.p5.s8 Příslušník by měl doložit, že jeho jinou výdělečnou činností k predikovaným negativním následkům nedojde.
ps2017-028-02-010-009.u8.p6.s1 Toto v případě přijetí bude první norma od vzniku Policie ČR, která staví na hlavu nedílnou velitelskou pravomoc.
ps2017-028-02-010-009.u8.p6.s2 Těch rizik je ale daleko více a dovolím si je zde v krátkosti nastínit.
ps2017-028-02-010-009.u8.p7.s1 Jak jsem již zmínil, o povolení výdělečné činnosti konkrétnímu příslušníkovi bude rozhodovat příslušný služební funkcionář, přičemž delegace personální pravomoci záleží na rozhodnutí šéfa bezpečnostního sboru.
ps2017-028-02-010-009.u8.p7.s2 Může to tedy být krajský ředitel, vedoucí územního odboru, ale dokonce i vedoucí oddělení, přičemž jednotlivá služební rozhodnutí funkcionáře budou muset ctít obdobný názor na to, co lze za střet se zájmem služby považovat, což na bude klást daleko vyšší nároky.
ps2017-028-02-010-009.u8.p7.s3 Zatímco v mnoha případech je pravdou opak.
ps2017-028-02-010-009.u8.p7.s4 Nároky na vzdělání se snižují, o koordinovaném řízení nemůže být řeči.
ps2017-028-02-010-009.u8.p7.s5 V zájmu sjednocování aplikační praxe by o tom měli rozhodovat minimálně krajští ředitelé.
ps2017-028-02-010-009.u8.p8.s1 Jistě se s řadou vás shodnu na tom, že řeči o jakémsi krajském právu jsou nepřijatelné, obzvláště když zazní od některých čelných představitelů bezpečnostních sborů - zde odkazuji na naši diskusi s tehdy nastávajícím ředitelem GIBSu panem Dragounem při jednání výboru pro bezpečnost -, a přesto toto krajské právo novela nepřímo podporuje.
ps2017-028-02-010-009.u8.p8.s2 Pokud něco takového v praxi existuje, se proti tomu bojovat a ne jít naopak další změnou podobné negativní praxi naproti.
ps2017-028-02-010-009.u8.p9.s1 Co bylo do současnosti zákonem výslovně zakázáno a nešlo legálním způsobem obejít, však bude moci býti nyní služebním funkcionářem povoleno, nenajde-li pádné argumenty pro nepovolení takové jiné výdělečné činnosti, nemluvě o absenci judikatury, a byť jen metodiky, kterou by se mohl a měl služební funkcionář řídit.
ps2017-028-02-010-009.u8.p9.s2 Ačkoliv na jednání výboru zaznělo, že by byl vydán jakýsi sjednocující pokyn, nebyl by závazný, neboť návrh novely nepředpokládá žádné blanketní ustanovení.
ps2017-028-02-010-009.u8.p9.s3 Odkazování na něj je tedy čirý alibismus.
ps2017-028-02-010-009.u8.p10.s1 Nově v rámci povolování podnikání bude proti rozhodnutí v řízení ve věcech služebního poměru přípustné odvolání, o kterém bude rozhodovat nadřízený služební funkcionář.
ps2017-028-02-010-009.u8.p10.s2 Následně lze podat správní žalobu ke správnímu senátu krajského soudu, pak i kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
ps2017-028-02-010-009.u8.p10.s3 Než budeme znát první judikáty, uběhne cca pět let a do doby zde někteří příslušníci bezpečnostních sborů budou klidně podnikat, ačkoliv budou ve střetu zájmů.
ps2017-028-02-010-009.u8.p10.s4 Navíc opět budeme čekat na rozhodnutí Ústavního soudu, abychom se dozvěděli, že to takto opravdu dělat nelze?
ps2017-028-02-010-009.u8.p10.s5 K tomu odkazuji na důvodovou zprávu k tomuto návrhu novely a její údajně nulový dopad na státní rozpočet.
ps2017-028-02-010-009.u8.p11.s1 Nezapomínejme ani na velmi vážné riziko privatizace bezpečnosti.
ps2017-028-02-010-009.u8.p11.s2 Dokážu si představit situaci, kdy reálně hrozí využití příslušníků bezpečnostních sborů v rámci komerční bezpečnostní služby či jiného participování na zajišťování místních záležitostí veřejného pořádku, jako by tomu bylo v případě strážníků obecní policie.
ps2017-028-02-010-009.u8.p11.s3 Ano, příslušník by tak mohl eventuálně na částečný úvazek vykonávat na vedlejšák třeba i obecního strážníka, nebo dokonce ochranku, detektiva a jiné činnosti pro soukromé bezpečnostní agentury.
ps2017-028-02-010-009.u8.p11.s4 Troufám si tvrdit, že tohle není cíl, kterého, kolegové, chceme dosáhnout.
ps2017-028-02-010-009.u8.p11.s5 Nebo ano?
ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s1 Pro někoho to bude jistě překvapivé, ale zákon o služebním poměru umožňuje příslušníkům pracovat i na zkrácený úvazek.
ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s2 To zcela otáčí smysl výkonu služby v bezpečnostním sboru.
ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s3 Mohlo by nakonec dojít k tomu, že policistou bude někdo skutečně jenom na vedlejšák a bezpečnost bude zajišťovat jako melouch.
ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s4 To je cíl vlády?
ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s5 Je to ta deklarovaná atraktivita práce v bezpečnostních sborech, po které volá?
ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s6 Jinými slovy, občane, vstup do bezpečnostního sboru a kromě služebních jistot budeš moct i podnikat.
ps2017-028-02-010-009.u8.p12.s7 To chceme?
ps2017-028-02-010-009.u8.p13.s1 U některých bezpečnostních sborů, zejména Policie ČR, je v poslední době velmi patrná snaha opět přijímat do služebního poměru již dříve takzvaně zcivilněné příslušníky z řad personalistů, informatiků, ekonomů, právníků a dalších obslužných profesí mimo přímý výkon služby.
ps2017-028-02-010-009.u8.p13.s2 Pravděpodobně pro vykázání úspěšnosti buď z náboru staronových příslušníků, či pro utrácení náborových příspěvků.
ps2017-028-02-010-009.u8.p13.s3 Ale prokazování, že jejich soukromá personalistická, ekonomistická, právnická či informatická činnost je ve střetu se zájmy služby, natož že kvůli chodí do služby nepřijatelně unaveni, bude složitější.
ps2017-028-02-010-009.u8.p13.s4 Pro obhajobu potřeby služebního zákona pro příslušníky je tento trend přímo smrticí.
ps2017-028-02-010-009.u8.p14.s1 Opakuji, důvodová zpráva neuvádí žádný dopad na státní rozpočet.
ps2017-028-02-010-009.u8.p14.s2 Takové tvrzení nelze přijmout.
ps2017-028-02-010-009.u8.p14.s3 Bude jen otázkou času, než vypukne nespočet dvojinstančních služebních řízení včetně případného soudního přezkumu.
ps2017-028-02-010-009.u8.p14.s4 Množství individuálních úvah služebních funkcionářů zároveň nepovede ke snížení korupčního rizika.
ps2017-028-02-010-009.u8.p14.s5 A nakonec i tak klíčová figura v oblasti dozoru nad bezpečnostními sbory, jako je ředitel GIBSu například, bude muset povolovat to, co povolí kdokoliv například na okrese.
ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s1 Často lze slyšet proklamace o zatraktivnění služebního poměru, konkurenceschopnosti a podobně, a nechám na vašem úsudku, kolegové, zda za ni považujete zrovna tuto cestu, kdy atraktivita služebního poměru se zvýší tím víc, čím víc mimoslužebních aktivit bude povolováno služebními funkcionáři.
ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s2 O kvalitě výkonu služby však bude zcela logicky platit přesně pravý opak.
ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s3 Když jsme u kvality výkonu, řeknu to zcela lidově.
ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s4 Hasič, policista či příslušník vězeňské služby, dozorce, strážný a tak dále, nemůže přijít do práce unavený z jiné činnosti za žádnou cenu.
ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s5 Jinak nemusí být ve služebním poměru.
ps2017-028-02-010-009.u8.p15.s6 Přesto podle vládou předloženého návrhu asi žádný služební funkcionář nebude zakazovat práci dřevorubce, výškové práce či řidiče čehokoliv, protože nebude podle služebního funkcionáře ve střetu zájmů.
ps2017-028-02-010-009.u8.p16.s1 Je zapotřebí jasně definovat, co je ten střet zájmů, a uvědomit si, že v případě služby příslušníků sborů to může být i únava.
ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s1 Dovolte mi uvést některé modelové příklady.
ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s2 Policista, který kdysi pracoval u bezpečnostního sboru jako účetní či personalista, byl dávno logicky zcivilněn, neboť uniformu ani zbraň či jiná oprávnění nepotřeboval.
ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s3 Ale pak minulá vláda ČSSD, ANO přišla s náborovým příspěvkem a neschopností plnit nábory, a tak dotyčný bývalý příslušník pomohl a vrátil se opět do služebního poměru.
ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s4 Vzal si náborový příspěvek a následně si po této novele zákona požádá o podnikání, protože účetní ani personalista přece žádný střet mít nemůže, a ještě se při příležitosti přestěhuje do Prahy, protože příspěvek na bydlení se blíží.
ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s5 Minimálně debata o něm existuje několik let.
ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s6 Když bude bydlet v Praze, tak i to riziko bude pro účetního nepochybně vyšší, a tak i na takzvaném rizikovém příspěvku půjde o něco výše.
ps2017-028-02-010-009.u8.p17.s7 A přitom stejný účetní, personalista a podobně může být v civilu někde u počítače na Modravě celý rok a může být sboru třeba i daleko prospěšnější.
ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s1 Únava je pro příslušníky bezpečnostních sborů flagrantním a nepřijatelným střetem zájmů.
ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s2 Je nepřijatelné, aby služební funkcionáři povolovali činnosti jako například řidič sanitky, obecní strážník, pořadatel či vyhazovač, taxikář, lesník, strojvůdce a tak dále.
ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s3 Co způsobuje únava, jsme mohli vidět v nedávné době při nehodách na železnici.
ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s4 Dejme tomu, že takzvaný pořadatel z nočního klubu či taxikář skončí na své brigádě v šest hodin ráno a od sedmi nastoupí do služby.
ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s5 A jsme si jisti, že v takovýchto případech nedostane příslušník povolení?
ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s6 Že naopak v jakýchkoliv případech podnikání bude každý služební funkcionář vyžadovat nástup do služby po minimálně například dvanáctihodinovém odpočinku?
ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s7 Určitě o tom zmínka v nějakých rozhodnutích nebude.
ps2017-028-02-010-009.u8.p18.s8 A je to tak správně?
ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s1 Provést služební zákrok je příslušník bezpečnostních sborů povinen i v době svého volna.
ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s2 Policista je de facto policistou 24 hodin sedm dní v týdnu.
ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s3 Takže jak to bude vypadat, když bude povoleno příslušníkům podnikat například jako řidič taxi?
ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s4 Co když uvidí příslušník-taxikář nějakou protiprávní činnost?
ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s5 Jak bude vystupovat proti nějaké osobě?
ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s6 Jako taxikář, nebo jako policista?
ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s7 Budeme tu mít něco jako hlídky taxikářů?
ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s8 Hlídky tesařů?
ps2017-028-02-010-009.u8.p19.s9 Hlídky řidičů sanitek či MHD?
ps2017-028-02-010-009.u8.p20.s1 Obrátil jsem se písemně na ministra vnitra, také na ředitele bezpečnostních sborů, ale ti mi nestihli požadované informace poskytnout, a to i z důvodu zkrácení lhůty pro projednání předlohy ve výborech, aby mi doplnili některé informace, které jsme nestihli projednat na výboru pro bezpečnost.

Text viewDownload CoNNL-U