|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-26 ps2017-027-09-003-025 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

25. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 409/ - prvé čtení

Date2019-03-26
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/025
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027300.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 182 • previousnext

ps2017-027-09-003-025.u1.p1.s1 25.
ps2017-027-09-003-025.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 409/ - prvé čtení
ps2017-027-09-003-025.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede paní ministryně Klára Dostálová.
ps2017-027-09-003-025.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-027-09-003-025.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích.
ps2017-027-09-003-025.u2.p1.s2 Hlavním cílem předkládaného návrhu je změna způsobu úhrady časového poplatku za užití zpoplatněných pozemních komunikací, jakož i změna způsobu prokazování a kontroly této úhrady.
ps2017-027-09-003-025.u2.p1.s3 Namísto dosavadního způsobu úhrady časového poplatku prostřednictvím zakoupení dálničního kuponu, jehož díl se vylepuje na čelní sklo vozidla, bude možno nově provádět úhradu i bezhotovostně prostřednictvím internetu či mobilních aplikací.
ps2017-027-09-003-025.u2.p1.s4 Úhrada časového poplatku bude evidována v nově zřízeném informačním systému provozovaném Státním fondem dopravní infrastruktury, v němž budou evidována i osvobození od zpoplatnění.
ps2017-027-09-003-025.u2.p1.s5 Osvobození vozidel od zpoplatnění budou evidována na základě oznámení provozovatelů takových vozidel adresovaných Státnímu fondu dopravní infrastruktury.
ps2017-027-09-003-025.u3.p1.s1 vás na okamžik přeruším, paní ministryně.
ps2017-027-09-003-025.u3.p1.s2 bych vás chtěl požádat, aby vás paní ministryně nemusela překřikovat.
ps2017-027-09-003-025.u3.p1.s3 Vyslechněme si v klidu to, co nám chce říci.
ps2017-027-09-003-025.u3.p1.s4 Jestliže něco máte, prosím, abyste šli před sál.
ps2017-027-09-003-025.u3.p1.s5 Prosím.
ps2017-027-09-003-025.u4.p1.s1 U osvobození od zpoplatnění, které je vázáno na přepravu držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P, bude umožněno oznámit osvobození tří vozidel, přičemž bezplatně bude možné užít zpoplatněnou pozemní komunikaci nadále pouze v okamžiku, kdy bude držitel průkazu ZTP nebo ZTP/P vozidlem skutečně přepravován.
ps2017-027-09-003-025.u4.p2.s1 Kontrola úhrady časového poplatku bude prováděna zejména prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému podle státní poznávací značky vozidla ověřováno, zda vozidlo uhrazený časový poplatek.
ps2017-027-09-003-025.u4.p2.s2 V provozu tak budou zastavována a kontrolována primárně vozidla, u nichž došlo k neoprávněnému užití pozemní komunikace bez úhrady časového poplatku.
ps2017-027-09-003-025.u4.p3.s1 Návrh rovněž rozšiřuje okruh vozidel osvobozených od zpoplatnění, a to o vozidla využívající jako pohon výlučně elektrickou energii nebo vodík nebo kombinace s jiným palivem za podmínky, že emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 g/km.
ps2017-027-09-003-025.u4.p3.s2 Zároveň je navrhováno zvýhodnění vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem, u nichž se stanoví maximální výše poplatku oproti ostatním vozidlům na nižší úrovni.
ps2017-027-09-003-025.u4.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-027-09-003-025.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2017-027-09-003-025.u5.p1.s2 Poprosím paní zpravodajku poslankyni Květu Matušovskou, aby se ujala slova.
ps2017-027-09-003-025.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2017-027-09-003-025.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se ujala své povinnosti a přednesla zpravodajskou zprávu.
ps2017-027-09-003-025.u6.p2.s1 Cílem návrhu úpravy právního předpisu, jak tady bylo zmíněno paní ministryní, je změna úhrady časového poplatku za užití zpoplatněných pozemních komunikací, jakož i změna způsobu prokazování kontroly této úhrady.
ps2017-027-09-003-025.u6.p3.s1 Kontrolu úhrady časového poplatku provádějí v současnosti celníci a policisté na zpoplatněných pozemních komunikacích vizuálně.
ps2017-027-09-003-025.u6.p3.s2 Předložený návrh obsahuje novou úpravu úhrady časového poplatku ve vazbě na státní poznávací značku vozidla.
ps2017-027-09-003-025.u6.p3.s3 Provedení úhrady bude zaznamenáno v evidenci a bude je možno provést na internetu či mobilní aplikací.
ps2017-027-09-003-025.u6.p3.s4 Do této evidence budou zaznamenávána rovněž osvobození vozidel od zpoplatnění, a to na základě oznámení provozovatelů takových vozidel adresovaných Státnímu fondu dopravní infrastruktury.
ps2017-027-09-003-025.u6.p3.s5 Kontrola úhrady časového poplatku bude prováděna přímo v provozu prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému, který bude rozpoznávat státní poznávací značky vozidel, ověřováno, zda vozidlo uhrazený časový poplatek.
ps2017-027-09-003-025.u6.p4.s1 Kompetence k provádění kontroly a přestupků zůstanou i nadále v rukou subjektů, jak jsem řekla, policistů a celníků.
ps2017-027-09-003-025.u6.p4.s2 Na zpoplatněných pozemních komunikacích budou umístěny také stacionární kamery, které umožní následné vhodnější zacílení kontroly při zjištění většího množství neuhrazených časových poplatků na daném úseku zpoplatněné pozemní komunikace.
ps2017-027-09-003-025.u6.p5.s1 Součástí návrhu je, jak bylo zmíněno, i rozšíření okruhu vozidel osvobozených od zpoplatnění, a to o vozidla, používající výlučně elektrickou energii nebo vodík nebo jejich kombinace, avšak za podmínky, že emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 g/km, nebo i zdravotně postižení.
ps2017-027-09-003-025.u6.p5.s2 Zároveň návrh předpokládá zvýhodnění vozidel poháněných stlačeným zemním plynem, u nichž se stanoví maximální výše ročního poplatku v nižší úrovni proti ostatním vozidlům.
ps2017-027-09-003-025.u6.p6.s1 Ráda bych poprosila, aby byl tento tisk přidělen hospodářskému výboru jako garančnímu.
ps2017-027-09-003-025.u6.p6.s2 Děkuji.
ps2017-027-09-003-025.u7.p1.s1 vám také děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Adamec.
ps2017-027-09-003-025.u7.p1.s2 Máte slovo.
ps2017-027-09-003-025.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-09-003-025.u8.p1.s2 Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, vážená paní ministryně, mně se chce říct, konečně je to tady.
ps2017-027-09-003-025.u8.p1.s3 Konečně přicházíme k tomu, že nebudeme muset používat ty klasické papírové dálniční známky, ale že budeme moct platit prostě poplatek za použití dálniční sítě elektronickým způsobem.
ps2017-027-09-003-025.u8.p1.s4 Je úplně jedno jak, jestli mobilem, z internetu nebo nějakým takovýmto elektronickým způsobem.
ps2017-027-09-003-025.u8.p1.s5 Musím říct, že to je naprosto v pořádku.
ps2017-027-09-003-025.u8.p1.s6 My tento návrh podpoříme, aby prošel do druhého čtení.
ps2017-027-09-003-025.u8.p1.s7 Ale si myslím, že je potřeba tady říct ještě několik věcí, abychom si v tom udělali úplně jasno.
ps2017-027-09-003-025.u8.p2.s1 trochu mrzí, že pan ministr tady dneska nemohl být přítomen.
ps2017-027-09-003-025.u8.p2.s2 Tím samozřejmě tady nechci snižovat význam paní ministryně Dostálové, ba naopak.
ps2017-027-09-003-025.u8.p2.s3 Jsem rád, že to za něj vzala.
ps2017-027-09-003-025.u8.p2.s4 Ale musím říct, že mně by se líbilo úplně, aby to fungovalo tak, že policisté na dálnici vůbec nikoho zastavovat nebudou.
ps2017-027-09-003-025.u8.p2.s5 Protože ta elektronická známka se načte na základě poznávací značky a de facto mohlo by to fungovat stejně, jako fungují průběžné radary, že vám bude prostě chodit složenka domů a budete platit.
ps2017-027-09-003-025.u8.p3.s1 Ale je tady řada dalších problémů z hlediska kontroly, které je potřeba vyřešit.
ps2017-027-09-003-025.u8.p3.s2 Protože když se podíváte třeba na osvobození od zpoplatnění držitele ZTP nebo ZTP/P, že vlastně může mít tři auta a že je důležité, aby člověk s tím postižením v tom autě seděl nebo ho řídil, jinak se provozovatele to osvobození netýká, tak tady podle bez zastavení toho automobilu a fyzické kontroly se to takto aplikovat nedá.
ps2017-027-09-003-025.u8.p3.s3 Samozřejmě se to aplikovat u automobilů, které jsou na alternativní pohony, je to elektřina, nebo je to CNG nebo vodík, protože tam je to jasné.
ps2017-027-09-003-025.u8.p3.s4 To auto, nebo automobil je registrován na státní poznávací značku a s tou je známo, jaký pohon u toho auta je.
ps2017-027-09-003-025.u8.p3.s5 Takže bych to viděl tak, že by se měla usnadnit práce kontrolním orgánům, že by nebyl nutný způsob kontroly fyzickou kontrolou přímo na dálnici.
ps2017-027-09-003-025.u8.p4.s1 Mimochodem, když se podíváte, co se dneska na dálnici kontroluje, jaké další povinnosti se snažíme navalit třeba na řidiče kamionů, a de facto, když si vezmete možnosti dopravní policie nebo celníků, kteří také mohou kontrolovat dálniční kupony, tak si myslím, že naše snažení by mělo směřovat k tomu, aby tyto kontroly probíhaly bez lidské přítomnosti, aby na základě kamerového snímku bylo jasné, zda se řidič dopustil přestupku tím, že neměl vlastně zaplacenou dálniční známku.
ps2017-027-09-003-025.u8.p4.s2 Samozřejmě papírové známky se budou kontrolovat pořád stejně, ale tam také není důvod k zastavování.
ps2017-027-09-003-025.u8.p4.s3 Oni dneska mají optické přístroje, aby přečetli známku na předním skle a poznali, jestli je to opravdu originál, nebo není, nebo jestli ta známka tam nějak divně drží.
ps2017-027-09-003-025.u8.p4.s4 Ale vidím, že o tomhle bychom si měli ještě popovídat, protože pro je velmi důležité, aby s digitalizací této činnosti zároveň došlo k odstranění lidského faktoru.
ps2017-027-09-003-025.u8.p4.s5 Aby vůbec policisté nemuseli auta zastavovat na dálnici, vyvádět je někam mimo jízdní pruhy.
ps2017-027-09-003-025.u8.p4.s6 Je to komplikované.
ps2017-027-09-003-025.u8.p4.s7 Všichni, co jezdíme po dálnicích, víme, že to problém je.
ps2017-027-09-003-025.u8.p5.s1 Přečetl jsem si také důvodovou zprávu ohledně předpokládaných nákladů.
ps2017-027-09-003-025.u8.p5.s2 si myslím, že to není nepříznivá zpráva, jak je to tady popsáno v důvodové zprávě.
ps2017-027-09-003-025.u8.p5.s3 A možná jste vy, co jste si to přečetli, zaregistrovali - chápu, že vás to některé nezajímá, ale jezdíme všichni po dálnici, tak možná by mohlo -, že vlastně z toho vypadl alternativní pohon na propan-butan.
ps2017-027-09-003-025.u8.p5.s4 A Hospodářská komora to kritizuje.
ps2017-027-09-003-025.u8.p5.s5 Myslím si, že bychom se měli na tento problém ještě podívat, protože když tam platí 50 gramů na kilometr, tak vozidla, která jsou poháněna tímto pohonem, pokud to splní, tak podle by měla mít osvobození aspoň částečně od poplatku taky.
ps2017-027-09-003-025.u8.p5.s6 Samozřejmě podpora alternativních pohonů - tady vidím jako moderní krok do budoucna.
ps2017-027-09-003-025.u8.p5.s7 Vlastně elektrická auta, stlačený vodík, neplatí nic, pak je tam poloviční sazba, pokud splní tu normu.
ps2017-027-09-003-025.u8.p5.s8 Tady bych to viděl jako pozitivní.
ps2017-027-09-003-025.u8.p6.s1 Takže pokud bych to měl shrnout, si myslím, že tento návrh zákona je velmi pozitivní.
ps2017-027-09-003-025.u8.p6.s2 Zaslouží podporu.
ps2017-027-09-003-025.u8.p6.s3 Ale na druhou stranu je potřeba si prodiskutovat některé technické věci, tak aby došlo k zjednodušení kontroly, aby to fungovalo velmi jednoduše.
ps2017-027-09-003-025.u8.p6.s4 Prostě nemáte-li dálniční kupon elektronický, sejme vás kamera na dálnici a zjistí to, tak vám domů přijde přípis a to běží v normálním přestupkovém správním řízení a není potřeba fyzická kontrola na dálnici.
ps2017-027-09-003-025.u8.p7.s1 jsem na to narazil minule, když jsme se tady s panem ministrem o tomto problému bavili.
ps2017-027-09-003-025.u8.p7.s2 opravdu mám představu, že toto by nemělo být v činnosti dálniční policie ani celníků, že toto zvládnou úředníci v úřadě.
ps2017-027-09-003-025.u8.p7.s3 Tam přijde jasná zpráva, jasný důkaz toho, že někdo porušil pravidla, a ten trest může přijít bez fyzické přítomnosti příslušníků na silnici dálničního tělesa.
ps2017-027-09-003-025.u8.p8.s1 Doporučuji pustit do druhého čtení do hospodářského výboru a tyto problémy tam prodiskutovat, a případné pozměňovací návrhy, které by vedly ještě ke zkvalitnění.
ps2017-027-09-003-025.u8.p8.s2 To je ten správný prostor, kam to patří.
ps2017-027-09-003-025.u8.p8.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-027-09-003-025.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-09-003-025.u9.p1.s2 Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky.
ps2017-027-09-003-025.u9.p1.s3 Nejprve pan poslanec Juříček, poté pan poslanec Kobza.
ps2017-027-09-003-025.u9.p1.s4 Prosím.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s1 Dámy a pánové, dovolte, abych jenom lehce reagoval na kolegu prostřednictvím předsedajícího, pana Adamce.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s2 Nechci hovořit o meritu zákona jako takového, ale že tady padly takové informace, že elektrické pohony jsou čisté.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s3 Ony čisté nejsou prosím vás.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s4 Auta, elektromobily jsou sedmkrát náročnější na výrobu než klasické auto.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s5 Řada problémů s lithiem a kobaltem, nebudu vám tady teď dělat školení.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s6 Nicméně suma dohromady.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s7 Když se vezme celá ekologická stopa u elektromobilu, tak vychází zhruba 86 gramů na kilometr.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s8 Takže ty nesmysly, které si vymýšlí Evropská unie, je úplně neuvěřitelná hovadina.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s9 Omlouvám se za to slovo.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s10 Profesně to jinak neumím říct.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s11 A myslím si, že některé ty drobnosti v zákoně je potřeba upravit.
ps2017-027-09-003-025.u10.p1.s12 Děkuji.
ps2017-027-09-003-025.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-09-003-025.u11.p1.s2 Další faktická poznámka, pan poslanec Kobza, poté pan poslanec Adamec.
ps2017-027-09-003-025.u12.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-027-09-003-025.u12.p1.s2 Dámy a pánové, kolegové a kolegyně hezké odpoledne.

Text viewDownload CoNNL-U