ps2017-027-07-002-149.u1.p1.s1
| 149. |
ps2017-027-07-002-149.u1.p1.s2
| Informace vlády o výběrovém řízení na mýtný systém |
ps2017-027-07-002-149.u1.p2.s1
| V souladu s tradicí nejprve vystoupí pověřený člen vlády, poté se ujme slova navrhovatel tohoto bodu, kterým je pan poslanec Jan Bartošek. |
ps2017-027-07-002-149.u1.p2.s2
| A pak je zde písemná přihláška do rozpravy, kterou podal pan předseda Jaroslav Faltýnek. |
ps2017-027-07-002-149.u1.p2.s3
| Takže prosím pověřeného člena vlády, což je v tomto případě ministr dopravy, aby se nyní ujal slova. |
ps2017-027-07-002-149.u1.p2.s4
| Pane ministře, prosím. |
ps2017-027-07-002-149.u2.p1.s1
| Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vás ještě před samotným vystoupením k tomuto bodu informoval o jedné věci, která je pro mě dneska důležitá. |
ps2017-027-07-002-149.u2.p1.s2
| Jsem trošku smutný, že tam nemůžu být, ale chápu, že tohle je důležitá věc. |
ps2017-027-07-002-149.u2.p1.s3
| Teď v hodin se zahajuje stavba úseku dálnice D35 Opatovice - Časy a ještě do konce tohoto měsíce zahájíme další dva úseky na dálnici D3, obchvat Českých Budějovic. |
ps2017-027-07-002-149.u2.p1.s4
| To znamená, už dneska zhruba k rozestavěným 180 kilometrům dálnic přidáme 32,5 kilometru nových dálnic. |
ps2017-027-07-002-149.u2.p1.s5
| Takže všem těm kritikům, kteří říkají, že se na ministerstvu nic nedělá a že se nestaví, tak prosím, staví se a budeme mít rozestavěno téměř 220 kilometrů dálnic na zelené louce, dodávám pro všechny. |
ps2017-027-07-002-149.u2.p2.s1
| Nicméně pojďme k mýtu, protože přesně na těchto dálnicích se ono mýto vybírat bude. |
ps2017-027-07-002-149.u2.p3.s1
| Předem svého vystoupení chci zdůraznit, že jsem se projednávání mýta na plénu Sněmovny nikdy nebránil. |
ps2017-027-07-002-149.u2.p3.s2
| Ale co musím připomenout, je, že o přípravě a průběhu výběrového řízení na dodavatele mýtného systému jsme pravidelně informovali kontrolní výbor Poslanecké sněmovny a často jsme jej diskutovali i na výboru hospodářském. |
ps2017-027-07-002-149.u2.p3.s3
| Vše probíhalo za značného zájmu médií, v žádném případě tedy nelze tvrdit, že by se jednalo o proces utajovaný, netransparentní a Sněmovně nebo veřejnosti by o něm chyběly informace. |
ps2017-027-07-002-149.u3.p1.s1
| Pane ministře, já se omlouvám, někteří kolegové, kolegyně si stěžují, že neslyší a že mají zájem slyšet vaše vyjádření. |
ps2017-027-07-002-149.u3.p1.s2
| Dámy a pánové, je to vážné téma, prosím vás o klid. |
ps2017-027-07-002-149.u3.p1.s3
| Pane ministře, pokračujte. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p1.s1
| Okolo mýtného tendru koluje řada nepravd šířených stále stejným okruhem lidí, a já jsem rád, že je mohu uvést, jako již mnohokrát, na pravou míru. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p1.s2
| Nejprve ale musím zcela zásadně odmítnout jakékoliv spojování aktuálních událostí, respektive policejních zásahů z minulého týdne, s činností Ministerstva dopravy. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p1.s3
| Nic nenasvědčuje tomu, že by předmětem vyšetřování mělo být prodloužení smlouvy se stávajícím provozovatelem či úspěšně ukončený tendr na budoucího provozovatele. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p1.s4
| Nemohu proto nabídnout nic jiného než připomenutí událostí, které se děly okolo mýtného tendru, které jsou všeobecně známé, ale ve světle nových událostí budeme možná tyto věci hodnotit i jiným způsobem než doposud. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p2.s1
| Úvodem se vrátím do roku 2015 - a ono navíc je to o celém průběhu výběrového řízení -, kdy jsem na ministerstvo přišel se zadáním vypsat soutěž na technologicky neutrální mýto po roce 2016. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p2.s2
| Poměrně rychle se ukázalo, že to není technicky proveditelné. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p2.s3
| Důvodem nebyla časová tíseň, jak se často mylně uvádí, ale skutečnost, že smlouva nepočítala se svým koncem ani s předáním systému jinému provozovateli. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p2.s4
| Již v březnu roku 2015 jsem informoval vládu, že stát si původním kontraktem sice koupil téměř kompletní systém výběru mýta, ale autorská práva, která by mohl nabídnout k využití novému provozovateli, měl získat až po ukončení kontraktu, tedy 1. ledna roku 2017. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s1
| Určitě neuškodí, když si teď kontrakt z roku 2006 a jeho dodatky připomeneme. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s2
| Zvítězil v něm Kapsch, až třetí na pásce, což se podařilo díky tomu, že první dvě nejlevnější nabídky byly vyloučeny ze soutěže. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s3
| Já bych tady jenom připomenul, že tehdy z předaných nabídek nejnižší nabídku podala firma, nebo konsorcium Fela Management AG, Ascom Damovo a ABD Group s cenou 15,084 miliardy. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s4
| Druhá byla Autostrade SPA, 17,5 miliardy, a až třetí bylo konsorcium Kapsch s cenou 22,094 miliardy, to jsou ceny s DPH. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s5
| Kromě výše uvedeného, že kontrakt nepočítal se svým koncem, přestože byl na dobu deset let, bylo zde i ustanovení, podle kterého se mýto vybrané nad 90procentní účinnost systému bude dělit rovným dílem mezi stát a firmu Kapsch jako provozovatele. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s6
| Nutno dodat, že těch deset let systém fungoval s průměrnou účinností 99 procent, takže provozovateli ročně z tohoto ustanovení šlo 150 až 200 milionů korun. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s7
| A navíc je to ustanovení, které hlasitě kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p4.s1
| Ale to není všechno, dámy a pánové. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p4.s2
| Hned tři měsíce po podepsání hlavního kontraktu podepsal tehdejší ministr dodatek s Kapschem, mimochodem pár měsíců před volbami, ve kterém se měnily zásadní podmínky kontraktu. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p4.s3
| Kapsch měl podle původního kontraktu do vlastnictví státu dodat též veškeré elektrické i datové přípojky, infrastrukturu kontaktních a distribučních míst. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p4.s4
| Tento dodatek z června roku 2006 konstatoval, že uvedené věci, to znamená ty propojky a infrastruktura, zůstanou ve vlastnictví Kapsche, respektive jeho subdodavatelů. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p4.s5
| Jinými slovy to znamenalo, že stát přišel o majetek ve stovkách milionů korun a daleko více se zkomplikovalo přesoutěžení mýtného systému a navíc stoupla závislost mýtného sytému na dalších subjektech. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p5.s1
| Ale to ještě není všechno. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p5.s2
| Dalším dodatkem, a to ještě v roce 2006, bylo povoleno, aby Kapsch místo pevných přípojek na mýtné brány použil generátory elektrické energie. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p5.s3
| Takže kontrakt požadoval, aby tam byly pevné přípojky, Kapsch to sice slíbil, ale nedovedl vybavit. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s1
| Další problematický dodatek podepsal již nový ministr v roce 2007. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s2
| V tomto dodatku se změnil rozsah zpoplatnění silnic první třídy. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s3
| V původním kontraktu se Kapsch zavázal, že bude vybírat mýto nejen na dálnicích, tehdy jich bylo 986 kilometrů, ale i na dalších 2 580 kilometrech první třídy. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s4
| Ano, slyšíte dobře. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s5
| Kapsch jinými slovy v roce 2006 deklaroval, že jeho mikrovlnná technologie je vhodná pro zpoplatnění 2 580 kilometrů jedniček. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s6
| Tímto dodatkem byl rozsah zpoplatnění snížen na 155,9 kilometru silnic první třídy, tedy zhruba na pět procent vysoutěženého rozsahu. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s7
| Nešlo tedy o nulovou sazbu, o které se diskutuje dneska, ale o zrušení podstatné části zakázky. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s8
| Jinými slovy, Kapsch realizoval úplně jinou zakázku, než v roce 2006 vysoutěžil. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p7.s1
| Úplnou třešničkou na dortu je dodatek, kterým Kapsch získal právo dodat svoji mýtnou infrastrukturu na všechny zpoplatněné komunikace, u nichž stavební povolení nabude právní moci do konce roku 2017, tedy celý rok po konci kontraktu. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p7.s2
| Takže když jsme získali, ŘSD, stavební povolení do konce roku 2017, tak jsme měli povinnost na těchto úsecích ještě vybudovat dálniční mýtné brány. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p7.s3
| Jako by všichni počítali s tím, že Kapsch bude mýto vybírat navždy. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p8.s1
| Nikdo z mých předchůdců neudělal a pravděpodobně ani nemohl udělat nic pro přípravu další soutěže, kterou jsme tedy začali chystat od nuly. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p8.s2
| Věděli jsme, že v rámci péče řádného hospodáře jsme povinni do nové soutěže vložit i stávající systém ve vlastnictví státu, což díky takto šikovně uzavřené smlouvě prostě nebylo možné. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s1
| Tady si dovolím malou odbočku. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s2
| Uchazeči o výběr mýta jej pak ve své nabídce v rámci zadávacího řízení nebyli povinni využít, k čemuž také došlo, ale s tím nepočítal ani samotný Kapsch. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s3
| Nic to ale nemění na tom, že jej všichni museli mít k dispozici a sami rozhodnout, zda státu nabídnou výhodnější podmínky s využitím systému, s využitím jeho části, nebo bez něj. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s4
| Přestože jsme již v roce 2015 s Kapschem vedli intenzivní jednání k dohodě o dřívějším přístupu k systému a součinnosti při jeho předání, tak k tomu nedošlo. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s5
| V tu chvíli bylo jasné, že soutěž prostě vypsat, tak jak byla zadána jako technologicky neutrální, nová soutěž, nelze. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s6
| Naši koaliční partneři se však tehdy zdráhali vzít tuto realitu na vědomí. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s1
| Tady si dovolím malou vsuvku. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s2
| Slyšel jsem tady kritiku od více poslanců, že ministerstvo nezvládlo soutěž na mýto, protože jsme nedokázali zařídit, abychom lépe využili stávající systém, který máme od Kapsche, a že si stát nevybírá mýto sám. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s3
| V úterý se vyjádřil v tomto duchu i poslanec Jurečka prostřednictvím pana předsedajícího, který říkal, že jsme nezvládli celou situaci, že jsme mohli využít tuto technologii. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s4
| Tak abych mu připomněl jeho působení ve vládě. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s5
| V prvním pololetí roku 2015 jsem přinesl na vládu i na koaliční radu návrh, jak by si mýto mohl provozovat stát sám, ale i na to, abychom soutěžili provozovatele stávajícího mýtného systému, abychom ho využili lépe. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s6
| Je to i věc, po které při nedávných písemných interpelacích volali Piráti. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s1
| Vzpomínáte si, pane poslanče Jurečko prostřednictvím pana předsedajícího, jak jste mě s těmito návrhy z vlády i z koaliční rady vyhodili? |
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s2
| A vy osobně jste na té vládě hlasoval proti tomu, aby se takovýto materiál schválil? |
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s3
| A bylo mně jasně řečeno, že mám úkol vypsat velkou technologicky neutrální soutěž na nové mýto. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s4
| Pan premiér Sobotka ještě v roce 2015 v Českém rozhlase prohlásil, že si přeje velkou soutěž, ve které může uspět i satelitní technologie. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s5
| V průběhu roku 2015 do poloviny roku 2016 probíhala celá řada koaličních jednání a sporů k tomuto tématu. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s6
| Pan premiér Sobotka i v té době vyhrožoval, že mě odvolá, pokud soutěž nepřipravím, a já mu opakovaně vysvětloval, že to prostě reálné není. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p12.s1
| Tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch nakonec vláda schválila 11. srpna roku 2016 s tím, že se musí paralelně připravovat nová soutěž. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p12.s2
| K uzavření dodatku došlo 29. 8. roku 2016. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p12.s3
| Provozovatele jsme v něm zavázali součinit při předávání systému a mimo jiné vyjednali i slevu, která státu uspořila během tří let kolem jedné a půl miliardy. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s1
| Souběžně s debatou, jak zajistit provoz mýta po roce 2016, jsme v rámci koalice a vlády v letech 2015 a 2016 jednali o parametrech budoucí soutěže na nového mýtného provozovatele. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s2
| Naši tehdejší koaliční partneři tehdy prosazovali co možná největší rozšíření mýta na silnice prvních tříd. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s3
| Ozývaly se i názory, že bychom mýto měli zavést na dvojky i trojky. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s4
| Pokud se podíváte na tehdejší debaty v médiích, najdete tam vášnivé obhájce takového rozsahu zpoplatnění. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s5
| K této otázce byla ustavena dopravní koaliční rada, která ji měla rozhodnout. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s6
| Postoj ministerstva a hnutí ANO i můj byl spíše zdrženlivý, klonili jsme se k zachování současného rozsahu zpoplatnění. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s7
| V žádném případě jsme ale nesouhlasili s rozšířením mýta na 3,5 tisíce kilometrů, což bylo tehdy stanovisko zejména KDU-ČSL. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s8
| Usnesení vlády nakonec na základě doporučení dopravní koaliční rady znělo na rozšíření mýtného systému v intervalu 850 až 3000 kilometrů silnic první třídy s tím, že konkrétní počet kilometrů se určí na základě studie mýtného manažera firmy Deloitte. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s9
| Vláda pak vzala na vědomí návrh na rozšíření mýta o 900 km silnic prvních tříd. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s1
| Teprve poté mohlo Ministerstvo dopravy zahájit přípravu mýtného tendru, v jehož zadávací dokumentaci byl i požadovaný rozsah zpoplatnění. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s2
| První fáze mýtné soutěže, kterou jsme vypsali v červnu roku 2017, byla určena k tomu, aby se uchazeči seznámili se zadávací dokumentací a mohli dostat všechny potřebné informace o stávajícím mýtném systému. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s3
| Do 24. srpna roku 2017 měli uchazeči možnost se přihlásit do soutěže a doložit potřebnou kvalifikaci. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s4
| Do soutěže se přihlásili čtyři uchazeči a všichni se úspěšně kvalifikovali. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s5
| K posouzení jejich nabídek byla na ministerstvu jmenována výběrová komise, která konstatovala, že všichni čtyři splnili kvalifikační podmínky a postoupili do další fáze zadávacího řízení. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s6
| Počátkem listopadu 2017 proto ministerstvo vyzvalo všechny zájemce o dodávku a provoz mýtného systému k podání nabídky. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s1
| Už v polovině listopadu jsme zaznamenali obstrukční chování firmy Kapsch, která se snažila shodit tendr na mýto dřív, než uchazeči stačí přijít s nabídkami. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s2
| Současně se vyrojila řada expertů, konzultantů a komentátorů, kteří navrhovali tendr zrušit dřív, než se dozvíme výsledek. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s3
| Argumentem bylo, že po skončení Sobotkovy vlády rozšíření mýta už vlastně nikdo nechce, a proto je potřeba zakázku změnit. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s4
| Marně jsem v té době upozorňoval, že jde o návrh z říše snů a fantasmagorie, neboť v takovém případě bychom mýto zcela jistě nestihli včas znova vysoutěžit a ani jinak zařídit. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s5
| A o to tady nejspíš šlo. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s6
| Šlo o to, dostat nás do časové tísně, aby stát musel s Kapschem uzavřít další dodatek. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s7
| To už přirozeně bez Ťoka, odvolaného pro neschopnost tendr vypsat. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p16.s1
| Do toho se začal velmi nestandardně chovat i ÚOHS. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p16.s2
| Ještě hned v listopadu roku 2017 vydal z podnětu firmy Kapsch předběžné opatření, kterým ministerstvu zakázal v probíhajícím zadávacím řízení uzavřít smlouvu. |
ps2017-027-07-002-149.u4.p16.s3
| Do února roku 2018 s námi antimonopolní úřad zahájil z podnětu Kapsche tři správní řízení. |