|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-14 ps2017-027-07-002-149 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

149. Informace vlády o výběrovém řízení na mýtný systém

Date2019-03-14
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/149
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027236.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 846 • previousnext

ps2017-027-07-002-149.u1.p1.s1 149.
ps2017-027-07-002-149.u1.p1.s2 Informace vlády o výběrovém řízení na mýtný systém
ps2017-027-07-002-149.u1.p2.s1 V souladu s tradicí nejprve vystoupí pověřený člen vlády, poté se ujme slova navrhovatel tohoto bodu, kterým je pan poslanec Jan Bartošek.
ps2017-027-07-002-149.u1.p2.s2 A pak je zde písemná přihláška do rozpravy, kterou podal pan předseda Jaroslav Faltýnek.
ps2017-027-07-002-149.u1.p2.s3 Takže prosím pověřeného člena vlády, což je v tomto případě ministr dopravy, aby se nyní ujal slova.
ps2017-027-07-002-149.u1.p2.s4 Pane ministře, prosím.
ps2017-027-07-002-149.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vás ještě před samotným vystoupením k tomuto bodu informoval o jedné věci, která je pro dneska důležitá.
ps2017-027-07-002-149.u2.p1.s2 Jsem trošku smutný, že tam nemůžu být, ale chápu, že tohle je důležitá věc.
ps2017-027-07-002-149.u2.p1.s3 Teď v hodin se zahajuje stavba úseku dálnice D35 Opatovice - Časy a ještě do konce tohoto měsíce zahájíme další dva úseky na dálnici D3, obchvat Českých Budějovic.
ps2017-027-07-002-149.u2.p1.s4 To znamená, dneska zhruba k rozestavěným 180 kilometrům dálnic přidáme 32,5 kilometru nových dálnic.
ps2017-027-07-002-149.u2.p1.s5 Takže všem těm kritikům, kteří říkají, že se na ministerstvu nic nedělá a že se nestaví, tak prosím, staví se a budeme mít rozestavěno téměř 220 kilometrů dálnic na zelené louce, dodávám pro všechny.
ps2017-027-07-002-149.u2.p2.s1 Nicméně pojďme k mýtu, protože přesně na těchto dálnicích se ono mýto vybírat bude.
ps2017-027-07-002-149.u2.p3.s1 Předem svého vystoupení chci zdůraznit, že jsem se projednávání mýta na plénu Sněmovny nikdy nebránil.
ps2017-027-07-002-149.u2.p3.s2 Ale co musím připomenout, je, že o přípravě a průběhu výběrového řízení na dodavatele mýtného systému jsme pravidelně informovali kontrolní výbor Poslanecké sněmovny a často jsme jej diskutovali i na výboru hospodářském.
ps2017-027-07-002-149.u2.p3.s3 Vše probíhalo za značného zájmu médií, v žádném případě tedy nelze tvrdit, že by se jednalo o proces utajovaný, netransparentní a Sněmovně nebo veřejnosti by o něm chyběly informace.
ps2017-027-07-002-149.u3.p1.s1 Pane ministře, se omlouvám, někteří kolegové, kolegyně si stěžují, že neslyší a že mají zájem slyšet vaše vyjádření.
ps2017-027-07-002-149.u3.p1.s2 Dámy a pánové, je to vážné téma, prosím vás o klid.
ps2017-027-07-002-149.u3.p1.s3 Pane ministře, pokračujte.
ps2017-027-07-002-149.u4.p1.s1 Okolo mýtného tendru koluje řada nepravd šířených stále stejným okruhem lidí, a jsem rád, že je mohu uvést, jako již mnohokrát, na pravou míru.
ps2017-027-07-002-149.u4.p1.s2 Nejprve ale musím zcela zásadně odmítnout jakékoliv spojování aktuálních událostí, respektive policejních zásahů z minulého týdne, s činností Ministerstva dopravy.
ps2017-027-07-002-149.u4.p1.s3 Nic nenasvědčuje tomu, že by předmětem vyšetřování mělo být prodloužení smlouvy se stávajícím provozovatelem či úspěšně ukončený tendr na budoucího provozovatele.
ps2017-027-07-002-149.u4.p1.s4 Nemohu proto nabídnout nic jiného než připomenutí událostí, které se děly okolo mýtného tendru, které jsou všeobecně známé, ale ve světle nových událostí budeme možná tyto věci hodnotit i jiným způsobem než doposud.
ps2017-027-07-002-149.u4.p2.s1 Úvodem se vrátím do roku 2015 - a ono navíc je to o celém průběhu výběrového řízení -, kdy jsem na ministerstvo přišel se zadáním vypsat soutěž na technologicky neutrální mýto po roce 2016.
ps2017-027-07-002-149.u4.p2.s2 Poměrně rychle se ukázalo, že to není technicky proveditelné.
ps2017-027-07-002-149.u4.p2.s3 Důvodem nebyla časová tíseň, jak se často mylně uvádí, ale skutečnost, že smlouva nepočítala se svým koncem ani s předáním systému jinému provozovateli.
ps2017-027-07-002-149.u4.p2.s4 Již v březnu roku 2015 jsem informoval vládu, že stát si původním kontraktem sice koupil téměř kompletní systém výběru mýta, ale autorská práva, která by mohl nabídnout k využití novému provozovateli, měl získat po ukončení kontraktu, tedy 1. ledna roku 2017.
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s1 Určitě neuškodí, když si teď kontrakt z roku 2006 a jeho dodatky připomeneme.
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s2 Zvítězil v něm Kapsch, třetí na pásce, což se podařilo díky tomu, že první dvě nejlevnější nabídky byly vyloučeny ze soutěže.
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s3 bych tady jenom připomenul, že tehdy z předaných nabídek nejnižší nabídku podala firma, nebo konsorcium Fela Management AG, Ascom Damovo a ABD Group s cenou 15,084 miliardy.
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s4 Druhá byla Autostrade SPA, 17,5 miliardy, a třetí bylo konsorcium Kapsch s cenou 22,094 miliardy, to jsou ceny s DPH.
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s5 Kromě výše uvedeného, že kontrakt nepočítal se svým koncem, přestože byl na dobu deset let, bylo zde i ustanovení, podle kterého se mýto vybrané nad 90procentní účinnost systému bude dělit rovným dílem mezi stát a firmu Kapsch jako provozovatele.
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s6 Nutno dodat, že těch deset let systém fungoval s průměrnou účinností 99 procent, takže provozovateli ročně z tohoto ustanovení šlo 150 200 milionů korun.
ps2017-027-07-002-149.u4.p3.s7 A navíc je to ustanovení, které hlasitě kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad.
ps2017-027-07-002-149.u4.p4.s1 Ale to není všechno, dámy a pánové.
ps2017-027-07-002-149.u4.p4.s2 Hned tři měsíce po podepsání hlavního kontraktu podepsal tehdejší ministr dodatek s Kapschem, mimochodem pár měsíců před volbami, ve kterém se měnily zásadní podmínky kontraktu.
ps2017-027-07-002-149.u4.p4.s3 Kapsch měl podle původního kontraktu do vlastnictví státu dodat též veškeré elektrické i datové přípojky, infrastrukturu kontaktních a distribučních míst.
ps2017-027-07-002-149.u4.p4.s4 Tento dodatek z června roku 2006 konstatoval, že uvedené věci, to znamená ty propojky a infrastruktura, zůstanou ve vlastnictví Kapsche, respektive jeho subdodavatelů.
ps2017-027-07-002-149.u4.p4.s5 Jinými slovy to znamenalo, že stát přišel o majetek ve stovkách milionů korun a daleko více se zkomplikovalo přesoutěžení mýtného systému a navíc stoupla závislost mýtného sytému na dalších subjektech.
ps2017-027-07-002-149.u4.p5.s1 Ale to ještě není všechno.
ps2017-027-07-002-149.u4.p5.s2 Dalším dodatkem, a to ještě v roce 2006, bylo povoleno, aby Kapsch místo pevných přípojek na mýtné brány použil generátory elektrické energie.
ps2017-027-07-002-149.u4.p5.s3 Takže kontrakt požadoval, aby tam byly pevné přípojky, Kapsch to sice slíbil, ale nedovedl vybavit.
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s1 Další problematický dodatek podepsal již nový ministr v roce 2007.
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s2 V tomto dodatku se změnil rozsah zpoplatnění silnic první třídy.
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s3 V původním kontraktu se Kapsch zavázal, že bude vybírat mýto nejen na dálnicích, tehdy jich bylo 986 kilometrů, ale i na dalších 2 580 kilometrech první třídy.
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s4 Ano, slyšíte dobře.
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s5 Kapsch jinými slovy v roce 2006 deklaroval, že jeho mikrovlnná technologie je vhodná pro zpoplatnění 2 580 kilometrů jedniček.
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s6 Tímto dodatkem byl rozsah zpoplatnění snížen na 155,9 kilometru silnic první třídy, tedy zhruba na pět procent vysoutěženého rozsahu.
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s7 Nešlo tedy o nulovou sazbu, o které se diskutuje dneska, ale o zrušení podstatné části zakázky.
ps2017-027-07-002-149.u4.p6.s8 Jinými slovy, Kapsch realizoval úplně jinou zakázku, než v roce 2006 vysoutěžil.
ps2017-027-07-002-149.u4.p7.s1 Úplnou třešničkou na dortu je dodatek, kterým Kapsch získal právo dodat svoji mýtnou infrastrukturu na všechny zpoplatněné komunikace, u nichž stavební povolení nabude právní moci do konce roku 2017, tedy celý rok po konci kontraktu.
ps2017-027-07-002-149.u4.p7.s2 Takže když jsme získali, ŘSD, stavební povolení do konce roku 2017, tak jsme měli povinnost na těchto úsecích ještě vybudovat dálniční mýtné brány.
ps2017-027-07-002-149.u4.p7.s3 Jako by všichni počítali s tím, že Kapsch bude mýto vybírat navždy.
ps2017-027-07-002-149.u4.p8.s1 Nikdo z mých předchůdců neudělal a pravděpodobně ani nemohl udělat nic pro přípravu další soutěže, kterou jsme tedy začali chystat od nuly.
ps2017-027-07-002-149.u4.p8.s2 Věděli jsme, že v rámci péče řádného hospodáře jsme povinni do nové soutěže vložit i stávající systém ve vlastnictví státu, což díky takto šikovně uzavřené smlouvě prostě nebylo možné.
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s1 Tady si dovolím malou odbočku.
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s2 Uchazeči o výběr mýta jej pak ve své nabídce v rámci zadávacího řízení nebyli povinni využít, k čemuž také došlo, ale s tím nepočítal ani samotný Kapsch.
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s3 Nic to ale nemění na tom, že jej všichni museli mít k dispozici a sami rozhodnout, zda státu nabídnou výhodnější podmínky s využitím systému, s využitím jeho části, nebo bez něj.
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s4 Přestože jsme již v roce 2015 s Kapschem vedli intenzivní jednání k dohodě o dřívějším přístupu k systému a součinnosti při jeho předání, tak k tomu nedošlo.
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s5 V tu chvíli bylo jasné, že soutěž prostě vypsat, tak jak byla zadána jako technologicky neutrální, nová soutěž, nelze.
ps2017-027-07-002-149.u4.p9.s6 Naši koaliční partneři se však tehdy zdráhali vzít tuto realitu na vědomí.
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s1 Tady si dovolím malou vsuvku.
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s2 Slyšel jsem tady kritiku od více poslanců, že ministerstvo nezvládlo soutěž na mýto, protože jsme nedokázali zařídit, abychom lépe využili stávající systém, který máme od Kapsche, a že si stát nevybírá mýto sám.
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s3 V úterý se vyjádřil v tomto duchu i poslanec Jurečka prostřednictvím pana předsedajícího, který říkal, že jsme nezvládli celou situaci, že jsme mohli využít tuto technologii.
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s4 Tak abych mu připomněl jeho působení ve vládě.
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s5 V prvním pololetí roku 2015 jsem přinesl na vládu i na koaliční radu návrh, jak by si mýto mohl provozovat stát sám, ale i na to, abychom soutěžili provozovatele stávajícího mýtného systému, abychom ho využili lépe.
ps2017-027-07-002-149.u4.p10.s6 Je to i věc, po které při nedávných písemných interpelacích volali Piráti.
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s1 Vzpomínáte si, pane poslanče Jurečko prostřednictvím pana předsedajícího, jak jste s těmito návrhy z vlády i z koaliční rady vyhodili?
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s2 A vy osobně jste na vládě hlasoval proti tomu, aby se takovýto materiál schválil?
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s3 A bylo mně jasně řečeno, že mám úkol vypsat velkou technologicky neutrální soutěž na nové mýto.
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s4 Pan premiér Sobotka ještě v roce 2015 v Českém rozhlase prohlásil, že si přeje velkou soutěž, ve které může uspět i satelitní technologie.
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s5 V průběhu roku 2015 do poloviny roku 2016 probíhala celá řada koaličních jednání a sporů k tomuto tématu.
ps2017-027-07-002-149.u4.p11.s6 Pan premiér Sobotka i v době vyhrožoval, že odvolá, pokud soutěž nepřipravím, a mu opakovaně vysvětloval, že to prostě reálné není.
ps2017-027-07-002-149.u4.p12.s1 Tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch nakonec vláda schválila 11. srpna roku 2016 s tím, že se musí paralelně připravovat nová soutěž.
ps2017-027-07-002-149.u4.p12.s2 K uzavření dodatku došlo 29. 8. roku 2016.
ps2017-027-07-002-149.u4.p12.s3 Provozovatele jsme v něm zavázali součinit při předávání systému a mimo jiné vyjednali i slevu, která státu uspořila během tří let kolem jedné a půl miliardy.
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s1 Souběžně s debatou, jak zajistit provoz mýta po roce 2016, jsme v rámci koalice a vlády v letech 2015 a 2016 jednali o parametrech budoucí soutěže na nového mýtného provozovatele.
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s2 Naši tehdejší koaliční partneři tehdy prosazovali co možná největší rozšíření mýta na silnice prvních tříd.
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s3 Ozývaly se i názory, že bychom mýto měli zavést na dvojky i trojky.
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s4 Pokud se podíváte na tehdejší debaty v médiích, najdete tam vášnivé obhájce takového rozsahu zpoplatnění.
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s5 K této otázce byla ustavena dopravní koaliční rada, která ji měla rozhodnout.
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s6 Postoj ministerstva a hnutí ANO i můj byl spíše zdrženlivý, klonili jsme se k zachování současného rozsahu zpoplatnění.
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s7 V žádném případě jsme ale nesouhlasili s rozšířením mýta na 3,5 tisíce kilometrů, což bylo tehdy stanovisko zejména KDU-ČSL.
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s8 Usnesení vlády nakonec na základě doporučení dopravní koaliční rady znělo na rozšíření mýtného systému v intervalu 850 3000 kilometrů silnic první třídy s tím, že konkrétní počet kilometrů se určí na základě studie mýtného manažera firmy Deloitte.
ps2017-027-07-002-149.u4.p13.s9 Vláda pak vzala na vědomí návrh na rozšíření mýta o 900 km silnic prvních tříd.
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s1 Teprve poté mohlo Ministerstvo dopravy zahájit přípravu mýtného tendru, v jehož zadávací dokumentaci byl i požadovaný rozsah zpoplatnění.
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s2 První fáze mýtné soutěže, kterou jsme vypsali v červnu roku 2017, byla určena k tomu, aby se uchazeči seznámili se zadávací dokumentací a mohli dostat všechny potřebné informace o stávajícím mýtném systému.
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s3 Do 24. srpna roku 2017 měli uchazeči možnost se přihlásit do soutěže a doložit potřebnou kvalifikaci.
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s4 Do soutěže se přihlásili čtyři uchazeči a všichni se úspěšně kvalifikovali.
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s5 K posouzení jejich nabídek byla na ministerstvu jmenována výběrová komise, která konstatovala, že všichni čtyři splnili kvalifikační podmínky a postoupili do další fáze zadávacího řízení.
ps2017-027-07-002-149.u4.p14.s6 Počátkem listopadu 2017 proto ministerstvo vyzvalo všechny zájemce o dodávku a provoz mýtného systému k podání nabídky.
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s1 v polovině listopadu jsme zaznamenali obstrukční chování firmy Kapsch, která se snažila shodit tendr na mýto dřív, než uchazeči stačí přijít s nabídkami.
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s2 Současně se vyrojila řada expertů, konzultantů a komentátorů, kteří navrhovali tendr zrušit dřív, než se dozvíme výsledek.
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s3 Argumentem bylo, že po skončení Sobotkovy vlády rozšíření mýta vlastně nikdo nechce, a proto je potřeba zakázku změnit.
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s4 Marně jsem v době upozorňoval, že jde o návrh z říše snů a fantasmagorie, neboť v takovém případě bychom mýto zcela jistě nestihli včas znova vysoutěžit a ani jinak zařídit.
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s5 A o to tady nejspíš šlo.
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s6 Šlo o to, dostat nás do časové tísně, aby stát musel s Kapschem uzavřít další dodatek.
ps2017-027-07-002-149.u4.p15.s7 To přirozeně bez Ťoka, odvolaného pro neschopnost tendr vypsat.
ps2017-027-07-002-149.u4.p16.s1 Do toho se začal velmi nestandardně chovat i ÚOHS.
ps2017-027-07-002-149.u4.p16.s2 Ještě hned v listopadu roku 2017 vydal z podnětu firmy Kapsch předběžné opatření, kterým ministerstvu zakázal v probíhajícím zadávacím řízení uzavřít smlouvu.
ps2017-027-07-002-149.u4.p16.s3 Do února roku 2018 s námi antimonopolní úřad zahájil z podnětu Kapsche tři správní řízení.

Text viewDownload CoNNL-U