|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-12 ps2017-027-05-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony /sněmovní tisk 206/5/ - vrácený Senátem

Date2019-03-12
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027174.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 593 • previousnext

ps2017-027-05-003-003.u1.p1.s1 3.
ps2017-027-05-003-003.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony /sněmovní tisk 206/5/ - vrácený Senátem
ps2017-027-05-003-003.u1.p2.s1 Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy.
ps2017-027-05-003-003.u1.p2.s2 Usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 206/6.
ps2017-027-05-003-003.u1.p2.s3 Informace k pozměňovacím návrhům máme v naší poště.
ps2017-027-05-003-003.u1.p2.s4 Vítám tady pana senátora Vladislava Vilímce.
ps2017-027-05-003-003.u1.p3.s1 Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila paní ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-027-05-003-003.u1.p3.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-027-05-003-003.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-027-05-003-003.u2.p1.s2 Vážený pane senátore, dámy a pánové, dovolte, abych se vyjádřila k senátním návrhům, které vrátily daňový balíček na rok 2019 zpět do Poslanecké sněmovny.
ps2017-027-05-003-003.u2.p2.s1 Daňový balíček z dílny Ministerstva financí obsahuje zásadní změny daňových zákonů, ke kterým dojít v tomto roce.
ps2017-027-05-003-003.u2.p2.s2 Jedná se například o opatření proti agresivnímu daňovému plánování, zejména ze strany nadnárodních skupin, ale také o opatření, které sníží daňovou zátěž podnikatelů, fyzických osob, živnostníků, jako jsou výdajové paušály nebo zjednodušení daňových odpočtů na podporu výzkumu a vývoje.
ps2017-027-05-003-003.u2.p2.s3 V neposlední řadě reaguje daňový balíček na hrozbu zvýšení cen tepla snížením DPH z 15 % na 10 a také nově zavádí zdanění takzvaného zahřívaného tabáku.
ps2017-027-05-003-003.u2.p3.s1 Poslanecká sněmovna schválila daňový balíček dne 21. prosince 2018.
ps2017-027-05-003-003.u2.p3.s2 Pokud si vzpomínám, tak to bylo většinou hlasů, kolem 150 hlasů poslanců.
ps2017-027-05-003-003.u2.p3.s3 Senátoři však poslancům zákon vrátili s pozměňovacími návrhy, s nimiž Ministerstvo financí nesouhlasí a jejichž přijetí by s sebou neslo nežádoucí dopady.
ps2017-027-05-003-003.u2.p3.s4 Dovolte, abych je shrnula.
ps2017-027-05-003-003.u2.p4.s1 Jedním z pozměňovacích návrhů Senát prosazuje zahrnout do daňového balíčku snížení sazby DPH ve vybraných sektorech, například ve stravování, v některých řemeslných a odborných službách, u vodného a stočného.
ps2017-027-05-003-003.u2.p4.s2 Toto snížení DPH u stejných činností je ale obsaženo v novele zákona o evidenci tržeb a je její nedílnou součástí, byť je právní úprava rozdělena do dvou samostatných zákonů.
ps2017-027-05-003-003.u2.p4.s3 Toto snížení podnikatelům ze zbývajících fází náběhu EET kompenzovat náklady na její zavedení a zároveň je pozitivně motivovat k řádnému plnění daňových povinností.
ps2017-027-05-003-003.u2.p4.s4 Přijetí jedné změny bez druhé by bylo z pohledu daňové politiky nekoherentní a nedává tak smysl ji přesouvat do jiného vládního návrhu.
ps2017-027-05-003-003.u2.p4.s5 Proto s pozměňovacím návrhem Senátu nemohu souhlasit.
ps2017-027-05-003-003.u2.p4.s6 Novela zákona o evidenci tržeb, která obsahuje snížení DPH na vybrané služby, je v Poslanecké sněmovně od loňského června.
ps2017-027-05-003-003.u2.p4.s7 Takže kdyby skutečně záleželo na tom, aby tyto změny byly co nejdříve účinné a co nejdříve dopadly na poplatníky a plátce, tak tady určitě byla celá řada různých šancí, aby dnes byly v účinnosti a platily.
ps2017-027-05-003-003.u2.p5.s1 Stejně tak Senátem navržené snížení sazby spotřební daně z piva by nenaplnilo původní záměr Ministerstva financí podpořit pohostinství snížením sazby DPH na točené pivo na 10 %, se kterým taktéž počítá novela zákona o evidenci tržeb.
ps2017-027-05-003-003.u2.p5.s2 Značnou část cen točeného piva tvoří samostatná služba restaurace při podávání nápojů, snížení DPH tedy sníží také zatížení této práce.
ps2017-027-05-003-003.u2.p5.s3 Snížení spotřební daně by se naopak projevilo zejména u lahvového piva, které je více rizikové z pohledu nadměrné spotřeby tohoto alkoholického nápoje, neboť jeho cena oproti točenému pivu je několikrát menší.
ps2017-027-05-003-003.u2.p5.s4 Snížení spotřební daně by tak těžiště zamýšlené podpory přeneslo od pohostinství směrem k výrobcům piva, a to zejména velkým pivovarům, přičemž relativně nejvýznamnější přínos by opatření mělo pro levnější lahvové pivo.
ps2017-027-05-003-003.u2.p5.s5 Vyjma negativního rozpočtového dopadu ve výši asi jedné miliardy by senátní návrh vedl také k neopodstatněnému zvýhodnění některých velikostních skupin pivovarů.
ps2017-027-05-003-003.u2.p5.s6 Nejvyšší snížení se totiž nedotýká nejmenších rodinných pivovarů, ale středních pivovarů průmyslového typu.
ps2017-027-05-003-003.u2.p5.s7 Zatímco dnes jsou sazby spotřební daně odstupňovány podle množství vyrobeného piva za rok, senátní návrh by tuto proporcionalitu zrušil a narušil.
ps2017-027-05-003-003.u2.p6.s1 Neopodstatněný je také návrh na posunutí účinnosti snížení sazby DPH na teplo a chlad o půl roku na červenec 2019.
ps2017-027-05-003-003.u2.p6.s2 Ke snížení DPH na teplo a chlad dochází z důvodu zvýšení ceny emisních povolenek, u kterého se očekává zásadní dopad na ceny pro občany v roce 2020.
ps2017-027-05-003-003.u2.p6.s3 Při dodání tepla a chladu se navíc uplatní sazba účinná ke dni odečtu z měřicího zařízení, to obvykle nastává v roce následujícím po roce, ve kterém dojde k dodání tepla a chladu.
ps2017-027-05-003-003.u2.p6.s4 Zákazník tak v řadě případů bude čerpat výhodu podle zákona účinného od 1. ledna 2020, i když fakticky řeší spotřebu roku 2019.
ps2017-027-05-003-003.u2.p6.s5 V případě standardního průběhu odečtu by tak v podstatě tato změna účinnosti neznamenala rozdíl oproti verzi schválené Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-027-05-003-003.u2.p7.s1 Poslední věcnou změnou, kterou senátní pozměňovací návrh obsahuje, je prodloužení lhůty pro elektronické podání daňového přiznání k daním z příjmu o jeden měsíc.
ps2017-027-05-003-003.u2.p7.s2 Hovořili jsme o tom poměrně podrobně minulý týden, když jsme projednávali návrh pirátské strany.
ps2017-027-05-003-003.u2.p7.s3 jsem se k tomu tady vyjadřovala, takže jenom shrnu.
ps2017-027-05-003-003.u2.p7.s4 Elektronizace správy daní je jednou z našich klíčových priorit, jsem ale přesvědčena, že tento návrh by k rozšíření elektronických podání nevedl.
ps2017-027-05-003-003.u2.p7.s5 Právnické osoby převážně ve většině svá daňová přiznání elektronicky podávají.
ps2017-027-05-003-003.u2.p7.s6 A pro fyzické osoby, které mají ve více než polovině případů přeplatky na dani, by to znamenalo oddálení výplaty přeplatku, což je pro jistě nežádoucí.
ps2017-027-05-003-003.u2.p7.s7 Přes 60 % těchto poplatníků, jak jsem uváděla minulý týden, žádá o vrácení přeplatku.
ps2017-027-05-003-003.u2.p7.s8 Lhůta pro podání daňového přiznání se promítá i do informačních systémů a lhůt pro výkazy zdravotního a sociálního pojištění.
ps2017-027-05-003-003.u2.p7.s9 Tato komplexní úprava s dopady na široký okruh subjektů by tedy měla projít standardním připomínkovým řízením.
ps2017-027-05-003-003.u2.p7.s10 V opačném případě by tato změna mohla přinést nečekané důsledky, které by mohly negativně ovlivnit život velkému množství poplatníků z řad živnostníků i zaměstnanců.
ps2017-027-05-003-003.u2.p7.s11 Připomínám však - poslední věta - že pracujeme a v rámci balíčku, který souvisí s online finančním úřadem, pošlu do legislativního procesu do poloviny tohoto roku novelu daňového řádu, která mimo jiné bude obsahovat i tuto změnu, ale řádně ji prodiskutujeme v připomínkovém řízení.
ps2017-027-05-003-003.u2.p8.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-027-05-003-003.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni a prosím pana senátora Vladislava Vilímce, aby se ujal slova.
ps2017-027-05-003-003.u3.p1.s2 Prosím, pane senátore.
ps2017-027-05-003-003.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené poslankyně a poslanci, vážená paní ministryně, dovolte mi, abych odůvodnil pozměňovací návrhy, které přijal Senát ke sněmovnímu tisku 206, k senátnímu tisku 32, tedy k takzvanému daňovému balíčku, tedy k návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony.
ps2017-027-05-003-003.u4.p2.s1 Musím říci, že Senát velmi podrobně posuzoval návrh zákona postoupený Senátu Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-027-05-003-003.u4.p2.s2 Pozitivně vnímá skutečnost, že oproti stávajícímu stavu dochází k určitým změnám, které jsou především ve prospěch drobných živnostníků.
ps2017-027-05-003-003.u4.p2.s3 Jedná se například o ono zvýšení limitu pro uplatnění daňových paušálů, a to na úroveň před účinností zákona č. 170/2017 Sb., jenž limit oproti předchozímu znění snížil na polovinu.
ps2017-027-05-003-003.u4.p2.s4 Stejně tak pozitivně vnímá další věci, nechci o nich dlouze hovořit, včetně přesunutí rozvodu tepla a chladu z první snížené sazby daně z přidané hodnoty do druhé snížené sazby ve výši 10 %.
ps2017-027-05-003-003.u4.p3.s1 Senát však navrhl některé změny, resp. úpravy, které dle Senátu v tomto daňovém balíčku chybějí.
ps2017-027-05-003-003.u4.p3.s2 Jedná se o změny, které samotná vláda avizuje a připravuje a pouze nebyly doposud schváleny či projednány, a nevidíme důvod, proč by tyto změny nemohly být schváleny již nyní v rámci aktuálně projednávaného daňového balíčku.
ps2017-027-05-003-003.u4.p3.s3 Je třeba si uvědomit, že daňoví poplatníci a zejména živnostníci nečekají na deklarace o nezbytnosti jejich podpory.
ps2017-027-05-003-003.u4.p3.s4 Čekají na konkrétní opatření a konkrétní činy.
ps2017-027-05-003-003.u4.p3.s5 Chtěl bych připomenout, že většina z navrhovaných změn byla přijata na plénu Senátu výraznou většinou hlasů, když pouze naprosté minimum hlasů bylo proti.
ps2017-027-05-003-003.u4.p3.s6 Koneckonců i to závěrečné hlasování o vrácení zákona postoupeného Poslaneckou sněmovnou s pozměňovacími návrhy prošlo 59 hlasy, když pouze jediný hlas byl proti.
ps2017-027-05-003-003.u4.p3.s7 A chci zdůraznit, že mezi těmi 59 hlasy nebyly jen z pohledu vlády tzv. opoziční poslanci.
ps2017-027-05-003-003.u4.p3.s8 Když se podívám kupříkladu na klub sociální demokracie, tak s výjimkou dvou zdržených hlasů hlasovali všichni senátoři sociální demokracie pro vrácení návrhu zákona.
ps2017-027-05-003-003.u4.p4.s1 Půjdu chronologicky po jednotlivých změnách, které navrhuje Senát, jak to také učinila vlastně i paní ministryně.
ps2017-027-05-003-003.u4.p4.s2 Začnu u novely zákona o DPH a skutečně si dovolím současně přidat krátké odůvodnění a reagovat na námitky paní ministryně.
ps2017-027-05-003-003.u4.p4.s3 Ty námitky byly stejného typu v Senátu, jako byly teď, dokonce pokud jsem mohl sledovat, tak byly i v zásadě stejně podány.
ps2017-027-05-003-003.u4.p4.s4 Když jsem si přečetl článek Ministerstva financí, včera, který se dotýká toho daňového balíčku, tak ty formulace byly přesně identické, které jsou v tom článku.
ps2017-027-05-003-003.u4.p4.s5 Ale musím říci, že mnoho z těch tvrzení považuji za hodně účelových.
ps2017-027-05-003-003.u4.p5.s1 Když vezmu přesunutí sazby DPH do tzv. druhé snížené sazby o rozvodu tepla a chladu, tedy ten návrh Senátu s dřívější účinností k 1. 7. 2019, tady je třeba uvést, a v tom se asi nebudeme lišit, že v oblasti teplárenství, nebo obecně se v posledním roce skokově zvýšily tzv. emisní povolenky.
ps2017-027-05-003-003.u4.p5.s2 V zásadě ta cena z úrovně průměrné ceny 144 korun v roce 2017 se zvýšila na 400 korun v roce 2018.
ps2017-027-05-003-003.u4.p5.s3 V letošním roce bude cena povolenek ještě vyšší.
ps2017-027-05-003-003.u4.p5.s4 Na letošní rok již teplárny v souladu s regulací do cen tepla nárůst nákladů na povolenky částečně promítly.
ps2017-027-05-003-003.u4.p5.s5 Tento nárůst nevyplývá jen z uvedeného růstu ceny těchto povolenek, ale také z dalšího snížení podílu povolenek přidělovaných na výrobu tepla bezplatně podle evropské legislativy.
ps2017-027-05-003-003.u4.p6.s1 Státní rozpočet získal z prodeje povolenek v minulém roce 15 miliard korun, myslím, že to je správné číslo, zatímco plánované příjmy v návrhu, nebo ve schváleném rozpočtu na minulý rok počítali se 6 miliardami korun, to znamená o 9 miliard nárůst.
ps2017-027-05-003-003.u4.p6.s2 Ve schváleném rozpočtu na letošní rok - také jsem se díval, je to v kapitole životní prostředí - jsou plánovány příjmy do státního rozpočtu ve výši 7,5 miliardy korun, ale lze předpokládat při objemu dražby 30 milionů povolenek opětovně příjmy v rozsahu 15 20 miliard korun.
ps2017-027-05-003-003.u4.p6.s3 V takové situaci je skutečně namístě dřívější účinnost přesunu sazby DPH u rozvodu tepla.
ps2017-027-05-003-003.u4.p7.s1 Paní ministryně v Senátu - tady to tak nečinila - se pustila do spekulací, že dřívější účinnost může vést k dohodám mezi dodavateli a odběrateli o posunu placení záloh a vůbec o posunu konečného platného odečtu.
ps2017-027-05-003-003.u4.p7.s2 Dovolím si této spekulaci oponovat.
ps2017-027-05-003-003.u4.p8.s1 Za prvé - a myslím, nebo nejsem si zcela jist, že to neměli přesně popsáno v tom článku Ministerstva financí.
ps2017-027-05-003-003.u4.p8.s2 Za prvé, nižší sazba DPH by byla a bude uplatněna vždy u doplatku nad přijatou úplatou, nikoli od těch záloh, u úplaty, která podléhá sazbě daně, která je aktuálně platná.
ps2017-027-05-003-003.u4.p8.s3 Za druhé, nepovažuji za realistické, že bude docházet k nějakému masivnímu odsunu či upuštění od zbývajících ještě nezaplacených záloh.
ps2017-027-05-003-003.u4.p8.s4 A za třetí, taková situace může stejně tak vzniknout při jakékoliv účinnosti zákona, ta účinnost je od 1. ledna, nebo od 1. července.
ps2017-027-05-003-003.u4.p8.s5 Ohledně výpadku pro veřejné rozpočty můžeme samozřejmě o debatovat.
ps2017-027-05-003-003.u4.p8.s6 Pro celé veřejné rozpočty ten výpadek bude činit zhruba 900 milionů korun.
ps2017-027-05-003-003.u4.p8.s7 V případě státního rozpočtu ale bude více než kompenzován nárůstem příjmů za povolenky.
ps2017-027-05-003-003.u4.p9.s1 Druhou věcnou změnou je přesun sazeb DPH u stočného a vodného a některých dalších služeb, a to v identickém rozsahu, který předpokládá novela zákona o elektronické evidenci tržeb.
ps2017-027-05-003-003.u4.p9.s2 Zde je namístě zdůraznit, že daňové změny by měly být součástí novel daňových zákonů, nikoliv zcela jiných legislativních předloh.
ps2017-027-05-003-003.u4.p9.s3 Paní ministryně mluvila o tom, nemyslím dnes, ale i v minulosti, že tento přesun je výrazem podpory živnostníků, kterým bylo v minulých letech skutečně nastraženo hodně byrokratických překážek v podobě kontrolních hlášení, nebo EET.
ps2017-027-05-003-003.u4.p9.s4 Ale položím si řečnickou otázku: Jakou vazbu snížení sazby vodného a stočného na EET?
ps2017-027-05-003-003.u4.p9.s5 Žádnou.
ps2017-027-05-003-003.u4.p9.s6 Přitom dopad stočného a vodného je 2,5 miliardy ze 3,5 miliardy korun, to znamená ten největší dopad.
ps2017-027-05-003-003.u4.p9.s7 Skutečně pokud nechceme o podpoře živnostníků jen mluvit, ale chceme ony přísliby reálně uskutečnit, pak není žádný důvod, aby se tyto daňové změny oddalovaly a přesouvaly do zcela jiných zákonů.
ps2017-027-05-003-003.u4.p10.s1 Víme, že ten dopad přesunutí do druhé snížené sazby je asi 3,5 miliardy korun.
ps2017-027-05-003-003.u4.p10.s2 Z toho důvodu také Senát navrhuje, aby tato změna vešla v účinnost prvním dnem sedmého měsíce po vyhlášení tohoto zákona.
ps2017-027-05-003-003.u4.p10.s3 Rozpočtový dopad v roce 2019 se tedy týká fakticky posledního čtvrtletí a pro státní rozpočet bude zhruba někde v úrovni 550 milionů korun.
ps2017-027-05-003-003.u4.p11.s1 Třetí věcnou změnou je ono snížení spotřební daně z piva.
ps2017-027-05-003-003.u4.p11.s2 Zde Senát přihlédl k tomu, že v roce 2010 došlo ke skokovému zvýšení této spotřební daně v souvislosti se zákonem o stabilizaci veřejných financí.
ps2017-027-05-003-003.u4.p11.s3 Tato změna byla navržena vládou Jana Fischera a schválena jako tzv. dočasná změna.
ps2017-027-05-003-003.u4.p11.s4 Z vystoupení, a si to pamatuju, poněvadž jsem byl v době poslancem, z vystoupení tehdejšího ministra financí Eduarda Janoty zcela jednoznačně plynulo, že se jedná o změnu platnou pro rok 2010, která měla na příjmové straně pomoci předejít riziku dosažení schodku státního rozpočtu přesahujícího 150, 200 miliard, a to v době světové ekonomické krize.
ps2017-027-05-003-003.u4.p11.s5 Tehdejší vláda si také byla vědoma, ono to vyplývá i z vystoupení Eduarda Janoty, že např. zvýšení spotřební daně u piva především postihne příjmově nejméně bohaté občany.

Text viewDownload CoNNL-U