|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-08 ps2017-027-04-001-103 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

103. Návrh poslanců Ivana Bartoše, Jakuba Michálka, Radka Holomčíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 50/ - třetí čtení

Date2019-03-08
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/103
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027132.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 682 • previousnext

ps2017-027-04-001-103.u1.p1.s1 103.
ps2017-027-04-001-103.u1.p1.s2 Návrh poslanců Ivana Bartoše, Jakuba Michálka, Radka Holomčíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 50/ - třetí čtení
ps2017-027-04-001-103.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan poslanec Jakub Michálek a zpravodaj garančního výboru, jedná se o výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, poslanec Ondřej Profant.
ps2017-027-04-001-103.u1.p2.s2 Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 50/11, který byl doručen dne 30. ledna 2019.
ps2017-027-04-001-103.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 50/12.
ps2017-027-04-001-103.u1.p3.s1 Nyní se táži navrhovatele, tedy poslance Jakuba Michálka, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-027-04-001-103.u1.p3.s2 Máte zájem.
ps2017-027-04-001-103.u1.p3.s3 Dám vám hned prostor.
ps2017-027-04-001-103.u1.p3.s4 Prosím.
ps2017-027-04-001-103.u1.p3.s5 Prosím o klid.
ps2017-027-04-001-103.u1.p3.s6 Poprosím vás o klid, aby se pan poslanec mohl vyjádřit.
ps2017-027-04-001-103.u1.p3.s7 Prosím.
ps2017-027-04-001-103.u2.p1.s1 Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážená vládo, milá veřejnosti, dnes budeme ve finálním hlasování projednávat zákon, který zavede zveřejňování smluv ČEZu, Českých drah a některých dalších akciových společností s majetkovou účastí státu.
ps2017-027-04-001-103.u2.p1.s2 víc jak deset let se věnuji právu na svobodný přístup k informacím, mám za sebou desítky úspěšných sporů v této věci a myslím si, že to, co bylo zavedeno v minulém volebním období, to znamená tato účelová výjimka pro společnosti, které vydaly cenné papíry obchodované na regulovaném trhu, je potřeba dneska zrevidovat.
ps2017-027-04-001-103.u2.p1.s3 Původně se říkalo, že to bude pouze pro ČEZ, a následně po přijetí zákona naprosto nepředvídaně vydaly České dráhy dluhopisy, které daly na burzu, a od doby nemusí České dráhy zveřejňovat smlouvy.
ps2017-027-04-001-103.u2.p2.s1 Závazek ke zveřejňování smluv a k doplnění zákona o registru smluv je obsažen i v programovém prohlášení vlády.
ps2017-027-04-001-103.u2.p2.s2 Na základě jednání se nám podařilo dosáhnout dohody, konsenzu velké většiny v Poslanecké sněmovně na tom, že akciové společnosti jako ČEZ a České dráhy budou zveřejňovat smlouvy ve stejném režimu, jako je dnes zveřejňuje národní podnik Budějovický Budvar, to znamená, nebudou zveřejňovat pouze smlouvy uzavřené v běžném obchodním styku a základní povinnost naplňovat budou.
ps2017-027-04-001-103.u2.p2.s3 Samozřejmě když se podíváte na to, jakým způsobem byla tato výjimka pro ČEZ a České dráhy navržena, nenaleznete ani písmenko v důvodové zprávě v návrhu, kterým zde v Poslanecké sněmovně byla předložena.
ps2017-027-04-001-103.u2.p3.s1 Základním principem nebo důvodem, proč se zavádí zveřejňování smluv, je samozřejmě transparence.
ps2017-027-04-001-103.u2.p4.s1 Rád bych zde citoval Ústavní soud, který rozhodoval dne 30. ledna 2019 o zákonu o registru smluv a o tom, zda je v souladu s Ústavou, na návrh senátorů Parlamentu České republiky.
ps2017-027-04-001-103.u2.p4.s2 Bylo zde ostatně z některých stran několikrát zmíněno, že je potřeba vyčkat rozhodnutí Ústavního soudu předtím, než tento návrh budeme projednávat.
ps2017-027-04-001-103.u2.p4.s3 Proto si myslím, že je rozumné připomenout, co Ústavní soud co říci k tomuto návrhu zákona.
ps2017-027-04-001-103.u2.p5.s1 Ústavní soud ve svém nálezu píše, cituji: "Zákon o registru smluv stanoví v § 3 celou řadu výjimek z povinnosti uveřejnění.
ps2017-027-04-001-103.u2.p5.s2 Zvláštní důraz je nutno klást na výjimku uvedenou v § 3 odst. 2 písm. r) tohoto zákona, která z povinnosti uveřejnění vylučuje smlouvy uzavřené v běžném obchodním styku.
ps2017-027-04-001-103.u2.p5.s3 Současně je třeba zohlednit i ustanovení § 5 odst. 5 písm. a) a c), jakož i § 5 odst. 6 zákona, které umožňují dotčeným subjektům vyloučit z uveřejnění takzvaná metadata v podobě identifikace smluvních stran a ceny, eventuálně hodnoty, jsou-li taková data obchodním tajemstvím."
ps2017-027-04-001-103.u2.p6.s1 Druhá relevantní námitka byla, že § 5 odst. 6 zákona chrání toliko obchodní tajemství osob uvedených v příslušných písmenech § 2 zákona, nikoliv obchodní tajemství druhé smluvní strany.
ps2017-027-04-001-103.u2.p6.s2 Ani v tomto ohledu však Ústavní soud neshledává zásah do práva podnikat, neboť uveřejnění ceny, popřípadě označení smluvních stran, nebudou-li tyto současně představovat obchodní tajemství, sice určitým způsobem omezuje výkon daného práva, avšak pouze ve vztahu k dotčeným subjektům.
ps2017-027-04-001-103.u2.p6.s3 Jinými slovy omezuje toliko volby protistrany, pokud tato protistrana nemá zájem na uveřejnění těchto dat, a to pouze tehdy, jestliže na danou smlouvu nebudou dopadat výjimky.
ps2017-027-04-001-103.u2.p6.s4 Neomezuje tedy samotné právo podnikat, ani podnikání samé.
ps2017-027-04-001-103.u2.p7.s1 Nyní je důležitá část nálezu: "Nelze zároveň pomíjet skutečnost, která se celou problematikou vine jako příslovečná červená nit, totiž že onou protistranou jsou subjekty nakládající alespoň dílem s veřejnými prostředky, což legitimně odůvodňuje potřebu dbát na jejich hospodárné využívání."
ps2017-027-04-001-103.u2.p7.s2 Ani v tomto směru tedy Ústavní soud neidentifikoval takový zásah do dotčeného práva.
ps2017-027-04-001-103.u2.p8.s1 Ústavní soud nepřisvědčil ani námitce, že je zákon o registru smluv nadbytečný, neboť se překrývá se zákonem o svobodném přístupu k informacím.
ps2017-027-04-001-103.u2.p8.s2 Napadená právní úprava není ve vztahu k zákonu o svobodném přístupu k informacím duplicitní, ale naopak jej doplňuje, čímž rozšiřuje jednak aktivní složku práva na informace, veřejný sektor sám informuje, nikoliv pouze čeká na to, než se ho někdo zeptá, a zvláště pak možnost kontroly veřejné moci ze strany veřejnosti.
ps2017-027-04-001-103.u2.p9.s1 Ústavní soud za to, že cíl sledovaný zákonem o registru smluv nelze považovat za nelegitimní nebo svévolný.
ps2017-027-04-001-103.u2.p9.s2 A opět důležitá část nálezu: "Je tomu tak i proto, že zákon o registru smluv posiluje jedno z nejvýznamnějších moderních politických práv, jehož smyslem je umožnit veřejnosti i efektivní kontrolu veřejné moci.
ps2017-027-04-001-103.u2.p9.s3 Zároveň je zákonodárcem zvolené řešení podle názoru Ústavního soudu rozumným prostředkem, jak takového cíle dosáhnout."
ps2017-027-04-001-103.u2.p10.s1 Stran otázky porušení principu rovnosti v právech Ústavní soud uzavřel, že je-li dotčený subjekt přímo anebo zprostředkovaně napojen na veřejné rozpočty a finance z nich plynoucí, nelze přijmout tezi, že takový subjekt je ve srovnatelném postavení s jinými soukromoprávními subjekty.
ps2017-027-04-001-103.u2.p10.s2 U takových subjektů nelze akceptovat iracionální či nehospodárné nakládání s veřejnými prostředky proto, že se tak děje v rámci jejich podnikatelské činnosti.
ps2017-027-04-001-103.u2.p10.s3 Porušení principu rovnosti v právech proto Ústavní soud v tomto případě neshledal.
ps2017-027-04-001-103.u2.p11.s1 Chtěl bych ocenit vládu, která v tomto řízení hájila zákon o registru smluv, a chtěl bych uvést, že citovaný nález Ústavního soudu byl přijat Ústavním soudem jednomyslně.
ps2017-027-04-001-103.u2.p11.s2 To znamená, že to, co tady zaznívalo ze strany některých poslanců, že jsou pochybnosti o ústavnosti celého principu zveřejňování smluv či o ohrožení podnikatelského prostředí, například ve vztahu k Budějovickému Budvaru, který ostatně snad dával dohromady tuto ústavní stížnost, tyto pochyby nebyly opodstatněné a bylo to shledáno Ústavním soudem, že je to takto v pořádku.
ps2017-027-04-001-103.u2.p12.s1 Samozřejmě že všichni známe celou řadu kauz, ke kterým dochází, pokud nejsou ve státních nebo polostátních firmách nastaveny kvalitní kontrolní procesy včetně záruk transparentnosti schvalovaných rozhodnutí a smluv.
ps2017-027-04-001-103.u2.p12.s2 Příkladem kauz ČEZu, které si všichni můžeme vybavit, jsou například v solární kauze investice s Amun.Re a další v roce 2009 2010, kdy společnost Amun.Re, kterou vlastnil Martin Shenar stíhaný za daňové úniky, a dále pak neznámými majiteli zastupovanými však právníky Iva Rittiga, tak tam bylo podezření, že výstavba solárních elektráren touto společností byla nejen předražená, ale rovněž se skrze praly špinavé peníze.
ps2017-027-04-001-103.u2.p12.s3 Modernizace uhelné elektrárny Prunéřov II v roce 2012 - uvádí se škoda v řádu desítek miliard korun kvůli neprůhledným podmínkám při modernizace uhelné elektrárny a zajištění budoucích dodávek uhlí.
ps2017-027-04-001-103.u2.p12.s4 Solární elektrárna Ševětín 2015, nebo prodej aktiv ČEZu v Bulharsku společnosti Inercom Bulgaria.
ps2017-027-04-001-103.u2.p13.s1 Takže samozřejmě těch kauz je celá řada.
ps2017-027-04-001-103.u2.p13.s2 A pokud se nám podaří nastavit průhledný režim fungování ČEZu, tak to může mít zásadní přínos, stejně jako u ostatních subjektů, které jsou v režimu zákona o registru smluv.
ps2017-027-04-001-103.u2.p14.s1 Není pochyb o tom, že registr smluv, jak funguje několik let, se osvědčil.
ps2017-027-04-001-103.u2.p14.s2 Nenastal žádný krach, který tady prorokovali někteří odpůrci registru smluv, že se nám zhroutí ekonomika státních podniků.
ps2017-027-04-001-103.u2.p14.s3 Naopak registr smluv měl řadu přínosů.
ps2017-027-04-001-103.u2.p14.s4 Ten největší přínos ovšem spočívá v tom, že se mění vůbec způsob fungování a přemýšlení v těchto státních podnicích.
ps2017-027-04-001-103.u2.p15.s1 Dovolte mi, abych citoval pana Michala Bláhu, který provozuje aplikaci Hlídač smluv, která miroruje smlouvy v registru smluv a která provádí analýzy.
ps2017-027-04-001-103.u2.p15.s2 Ten v rozhovoru pro deník idnes.cz uvedl: "Nyní máme dohled nad veřejným utrácením jako nikdy v minulosti.
ps2017-027-04-001-103.u2.p15.s3 Největší dopad registru smluv nikdy nespočítáme.
ps2017-027-04-001-103.u2.p15.s4 A to je dobře.
ps2017-027-04-001-103.u2.p15.s5 S naprostou transparencí většiny smluv uzavřených na všech úrovních, se totiž mění chování samotných zadavatelů.
ps2017-027-04-001-103.u2.p15.s6 Kdo chtěl dřív přihrát zakázku vlastní firmě či někomu z rodiny, nemusel se příliš bát, jelikož daná smlouva nebyla veřejná, navíc často ani strojově zpracovatelná.
ps2017-027-04-001-103.u2.p15.s7 Obojí se teď mění.
ps2017-027-04-001-103.u2.p15.s8 Smlouvy můžeme v den účinnosti napárovat na konkrétní osoby, a nejeden veřejný činitel si to teď nedovolí.
ps2017-027-04-001-103.u2.p15.s9 Zbudou tak jen ti odvážní a ti, co si najdou bílé koně či vzdálenější příbuzné - otevřenost dat nám ale nabízí platformu, díky které odhalování i tohoto nebude nemožné.
ps2017-027-04-001-103.u2.p15.s10 Jelikož korupce je z podstaty věci neměřitelná, neuvidíme příliš mnoho měřitelných změn, korupční a klientelistické chování se ale bezpochyby změní."
ps2017-027-04-001-103.u2.p16.s1 Svoje vyjádření bych chtěl zakončit apelem na to, že tato země patří nám všem.
ps2017-027-04-001-103.u2.p16.s2 My všichni jsme její občané.
ps2017-027-04-001-103.u2.p16.s3 A občané mají právo kontrolovat, jak se hospodaří ve státem ovládaných firmách.
ps2017-027-04-001-103.u2.p16.s4 Děkuji za pozornost.
ps2017-027-04-001-103.u3.p1.s1 Nyní otevírám rozpravu, do které mám s přednostním právem přihlášeného zpravodaje garančního výboru Ondřeje Profanta.
ps2017-027-04-001-103.u3.p1.s2 Předtím jenom přečtu omluvu paní ministryně financí Aleny Schillerové dnes do hodin z pracovních důvodů.
ps2017-027-04-001-103.u3.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-027-04-001-103.u4.p1.s1 Dobré dopoledne.
ps2017-027-04-001-103.u4.p1.s2 Hlasovací procedura je v tomto případě mimořádně komplikovaná, ani ne tak počtem pozměňovacích návrhů jako jejich vzájemným poměrem slučitelnosti a podobně.
ps2017-027-04-001-103.u4.p1.s3 Proto bych si vás dovolil požádat o zvýšenou pozornost, neboť hned několik okolností nás nezávisle na sobě nutí k různým vysvětlením či úpravám.
ps2017-027-04-001-103.u4.p2.s1 Zaprvé.
ps2017-027-04-001-103.u4.p2.s2 Při přípravě procedury v úzké spolupráci se sněmovní legislativou jsme se snažili o to, aby Sněmovna měla možnost vyjádřit svou vůli k co nejširším spektru podávaných pozměňovacích návrhů.
ps2017-027-04-001-103.u4.p2.s3 Proto je v proceduře počítáno s tím, že poté, co se bude hlasovat o návrhu F1, který ruší články I a II návrhu zákona, dostane ještě Sněmovna možnost tuto vyprázdněnou množinu naplnit alternativním obsahem.
ps2017-027-04-001-103.u4.p2.s4 Vzhledem ke komplikovanosti procedury jsme tento postup vyhodnotili jako nejrozumnější a logicky nejsoudržnější, přičemž následnou legislativně technickou úpravou by v rozsahu svého obvyklého opravení zajistila sněmovní legislativa.
ps2017-027-04-001-103.u4.p2.s5 Pan poslanec Benda ovšem v zájmu legislativní čistoty upozornil, že by to chtělo legislativně technicky upravit všechny pozměňovací návrhy, kterých se opětovné naplňování rušení v článku týká.
ps2017-027-04-001-103.u4.p2.s6 Úprava by v případě přijetí pozměňovacího návrhu F1 měnila jejich návětí tak, aby reagovalo na předchozí zrušení článku.
ps2017-027-04-001-103.u4.p2.s7 Proto jsme u těchto pozměňovacích návrhů takovou legislativně technickou úpravu připravili a předali ji předkladatelům jednotlivých pozměňovacích návrhů, aby ji načetli.
ps2017-027-04-001-103.u4.p2.s8 Jinak by se mohlo stát, že bude napadena hlasovatelnost jimi předložených návrhů.
ps2017-027-04-001-103.u4.p2.s9 Pro úplnost dodávám, že se jedná o pozměňovací návrh B1 a B3 výboru pro obranu, C pana poslance Michálka, E2-1 pana poslance Kalouse a G1 a G2 paní poslankyně Černochové.
ps2017-027-04-001-103.u4.p2.s10 U pozměňovacích návrhů A1 a A4 výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj načtu příslušné legislativně technické úpravy sám.
ps2017-027-04-001-103.u4.p3.s1 Zadruhé.
ps2017-027-04-001-103.u4.p3.s2 Při přípravě procedury jsme se také potýkali s tím, že ačkoli některé pozměňovací návrhy lze rozčlenit na věcně nesouvisející nebo volně související body, o nichž je vhodné hlasovat zvlášť, nebyly takto přehledně rozděleny již ze strany předkladatelů.
ps2017-027-04-001-103.u4.p3.s3 Museli jsme tedy zavést jejich rozčlenění pro účely procedury.
ps2017-027-04-001-103.u4.p3.s4 Při schvalování procedury byli členové garančního výboru seznámeni s tímto dělením.
ps2017-027-04-001-103.u4.p3.s5 Nicméně dovolím si princip tohoto dělení načíst i zde na plénu pro stenozáznam.
ps2017-027-04-001-103.u4.p4.s1 Pozměňovací návrh B výboru pro obranu byl rozdělen na B1, B2, B3 a B4 - logicky podle čtyř jednotlivých a oddělených odstavců.
ps2017-027-04-001-103.u4.p4.s2 Tam je to, předpokládám, srozumitelné.
ps2017-027-04-001-103.u4.p5.s1 Pozměňovací návrh E pana poslance Kalouse byl rozdělen na E1, což je obsah sněmovního dokumentu 1117, a E2, což je sněmovní dokument 2097, jehož obsah tvoří dva body, které budou hlasovány zvlášť jako E2-1 a E2-2.
ps2017-027-04-001-103.u4.p6.s1 Pozměňovací návrh G paní poslankyně Černochové je rozdělen podle sněmovního dokumentu 1823, jak je v proceduře vyznačeno, a pak ještě podle jednotlivých bodů.
ps2017-027-04-001-103.u4.p7.s1 Pozměňovací návrh
ps2017-027-04-001-103.u4.p7.s2 I pana poslance Luzara je rozdělen podle sněmovních dokumentů: body 1, 2, 3 podle sněmovního dokumentu 2114 jsou označeny jako I1, I2, I3; body 1, 2 sněmovního dokumentu 601 jsou označeny jako I4 a I5.
ps2017-027-04-001-103.u4.p8.s1 Pozměňovací návrh
ps2017-027-04-001-103.u4.p8.s2 J pana poslance Jurečky je pak rozdělen podle jednotlivých bodů na J1 a J2, nicméně oba jsou nehlasovatelné, protože jsou totožné s jinými návrhy.
ps2017-027-04-001-103.u4.p8.s3 Pevně věřím, že členové garančního výboru vás v rámci jednotlivých klubů seznámili s logikou tohoto členění a že je každému srozumitelná.
ps2017-027-04-001-103.u4.p9.s1 Zatřetí.
ps2017-027-04-001-103.u4.p9.s2 Dále se pak ke mně dostala informace od členů výboru pro obranu, že existuje poptávka po tom, aby se v proceduře prohodily dva vzájemně neslučitelné body 10, což je E2-2, a 13, což je návrh B4, tedy aby se B4 hlasovalo dříve než E2-2.
ps2017-027-04-001-103.u4.p9.s3 Chtěl bych tedy předem z pozice zpravodaje garančního výboru konstatovat, že z hlediska procedury to je úprava možná a konzistentnost procedury nijak nenarušuje.
ps2017-027-04-001-103.u4.p9.s4 Nicméně samozřejmě vyčkám, zdali bude opravdu navržena.
ps2017-027-04-001-103.u4.p10.s1 Začtvrté.

Text viewDownload CoNNL-U