|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-06 ps2017-027-02-015-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění zákona č. 458/2016 Sb., a další související zákony /sněmovní tisk 207/ - prvé čtení

Date2019-03-06
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027078.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 278 • previousnext

ps2017-027-02-015-017.u1.p1.s1 17.
ps2017-027-02-015-017.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění zákona č. 458/2016 Sb., a další související zákony /sněmovní tisk 207/ - prvé čtení
ps2017-027-02-015-017.u1.p2.s1 vás poprosím, jestli vás nezajímá to, co se tady projednává, běžte do předsálí, abychom opravdu v tomto jednacím sále měli tichou atmosféru.
ps2017-027-02-015-017.u1.p2.s2 mám obavu, abychom dnes ještě projednali nějaký bod.
ps2017-027-02-015-017.u1.p2.s3 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u1.p3.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Jan Kněžínek.
ps2017-027-02-015-017.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-027-02-015-017.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane místopředsedo.
ps2017-027-02-015-017.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předstupuji před vás s vládním návrhem novely zákona o obchodních korporacích a některých dalších souvisejících zákonů, které přímo souvisí s problematikou regulovanou zákonem o obchodních korporacích.
ps2017-027-02-015-017.u2.p2.s1 Zákon o obchodních korporacích byl v rámci rekodifikace civilního práva spolu s občanským zákoníkem přijat v roce 2012 a od doby na základě jeho aplikace v praxi byly odhaleny některé nedostatky, které tato platná a účinná právní úprava obsahuje, přičemž na přípravě nyní předloženého návrhu zákona, který se snaží na tyto nedostatky reagovat, se podílela odborná komise při Ministerstvu spravedlnosti, která byla zřízena z předních českých akademiků, specialistů na obchodní právo, ze zástupců právní praxe, zejména tedy advokátů a notářů, jakož i ze zástupců justice, zejména tedy soudců Nejvyššího soudu České republiky.
ps2017-027-02-015-017.u2.p3.s1 Ten návrh se na první pohled i na druhý může jevit jako poměrně obsáhlý.
ps2017-027-02-015-017.u2.p3.s2 Obsahuje stovky novelizačních bodů, nicméně kdybychom se na něj podívali podrobněji, tak zjistíme, že v zásadě změny, které jsou v něm obsaženy, lze rozčlenit do několika tematických skupin.
ps2017-027-02-015-017.u2.p3.s3 Ten velký počet bodů je dán tím, že ty změny se promítají do celé řady ustanovení tohoto zákona, který sám o sobě je poměrně obsáhlý.
ps2017-027-02-015-017.u2.p4.s1 Jednou z věcí, která na základě vyhodnocení aplikace zákona v praxi byla zahrnuta do této novely, je snaha o snížení regulatorní zátěže pro podnikatele a posílení autonomie vůle.
ps2017-027-02-015-017.u2.p4.s2 Z věcí, které směřují ke snížení právě administrativní zátěže pro podnikatele, mohu uvést třeba zjednodušení zakládání právnických osob, které samo o sobě dneska v České republice probíhá velmi rychle formou notářského zápisu, respektive prostřednictvím notáře.
ps2017-027-02-015-017.u2.p4.s3 Jsou to zhruba čtyři hodiny.
ps2017-027-02-015-017.u2.p4.s4 Nicméně jedna z věcí, která je s tím spojena, je provedení splacení peněžitých vkladů na bankovní účet.
ps2017-027-02-015-017.u2.p4.s5 To se navrhuje zrušit, aby tedy bylo možné ten peněžitý vklad udělat i jinak než složením na bankovní účet, a to právě u toho notáře.
ps2017-027-02-015-017.u2.p4.s6 Upravuje se hlasování per rollam, upravuje se zákaz konkurence, zjednodušuje se založení družstev.
ps2017-027-02-015-017.u2.p5.s1 Druhý tematický okruh potom představuje zajištění větší transparentnosti organizačních struktur kapitálových společností a družstev, zejména v situacích, kdy členem jejich voleného orgánu je nikoliv fyzická, ale jiná právnická osoba.
ps2017-027-02-015-017.u2.p5.s2 Protože jenom informace o tom, že máme právnickou osobu A a v jejím orgánu sedí právnická osoba B, tak taková informace není příliš vypovídající o tom, kdo skutečně se na činnosti právnické osoby podílí.
ps2017-027-02-015-017.u2.p5.s3 Proto se navrhuje, aby u takové právnické osoby, která je členem orgánu, bylo vždy dohledatelné i to, která konkrétní fyzická osoba, která za takovou právnickou osobu jedná, je tedy tou osobou vykonávající fakticky tu činnost, za kterou lze případně volat k odpovědnosti.
ps2017-027-02-015-017.u2.p6.s1 Dalším okruhem je potom otázka úpravy monistického systému vnitřní správy akciové společnosti, a to tedy v zájmu posílení transparentnosti, kde se povinně zřizuje pouze jeden orgán, a to správní rada.
ps2017-027-02-015-017.u2.p7.s1 Řešení problematiky takzvaných neaktivních společností, to je další věc, na kterou se reaguje.
ps2017-027-02-015-017.u2.p7.s2 Jedná se o společnosti, které formálně jsou stále zapsány v obchodním rejstříku, ale fakticky nevyvíjejí žádnou činnost.
ps2017-027-02-015-017.u2.p7.s3 Ono to souvisí s tím, že zpravidla tyto společnosti nezakládají příslušné dokumenty do Sbírky listin obchodního rejstříku, ale velmi často mohou být tyto společnosti zneužity i k různým protiprávním jednáním.
ps2017-027-02-015-017.u2.p7.s4 Jsou různě účelově přeprodávány a v zásadě fungují jenom jako určitá skořápka.
ps2017-027-02-015-017.u2.p7.s5 My tady navrhujeme, aby takovou společnost, která skutečně nevyvíjí žádnou činnost, je neaktivní a nebude reagovat ani na výzvy ze strany soudu, bylo možné zrušit, a tím jednak vyčistit obchodní rejstřík, ale zejména zabránit tomu, aby tato obchodní společnost byla případně v budoucnu zneužita.
ps2017-027-02-015-017.u2.p8.s1 Odstraňují se dále některé nedostatky v transpozici směrnic Evropské unie.
ps2017-027-02-015-017.u2.p8.s2 Realizuje se propojení obchodního rejstříku s ostatními obdobnými registry jiných členských států.
ps2017-027-02-015-017.u2.p9.s1 Cílem návrhu je také zajištění větší ochrany práv společníků, zvláště menšinových, a posílení jejich právní jistoty, například pokud se budou dovolávat neplatnosti usnesení nejvyšších orgánů společnosti.
ps2017-027-02-015-017.u2.p9.s2 Zakotvuje se problematika předkupního práva společníků, a tak podobně.
ps2017-027-02-015-017.u2.p10.s1 Odstraňují se některé nepřesnosti a nejednoznačnosti při formulaci toho tak rozsáhlého zákona, kterým se samozřejmě nikdy nedá předejít, a dále se odstraňují některé legislativně technické a terminologické nedostatky, nejednoznačnosti, duplicity.
ps2017-027-02-015-017.u2.p11.s1 Návrh je poměrně delší dobu v Poslanecké sněmovně.
ps2017-027-02-015-017.u2.p11.s2 To, že k prvnímu čtení dochází teprve dnes, je v podstatě důsledkem toho, že poté, co jsem se ujal funkce ministra spravedlnosti, jsem nechal ten návrh zákona znova velmi podrobně posoudit expertům na obchodní právo, zejména z toho hlediska, zda skutečně je potřebný ten rozsah, tak jak ten návrh je předložen.
ps2017-027-02-015-017.u2.p11.s3 Předesílám, že bude-li propuštěn do dalšího projednávání, a v to pevně věřím, že jsme připraveni případně i s těmi akademiky na výboru vysvětlit jednotlivé změny, zároveň případně identifikovat i ty, které možná by součástí toho návrhu být nemusely.
ps2017-027-02-015-017.u2.p11.s4 Nicméně troufám si tvrdit, že nic, co by bylo zbytečné, v tom návrhu zákona v zásadě není.
ps2017-027-02-015-017.u2.p11.s5 Některé věci možná vyřešila v mezidobí praxe, takže se s nimi přichází možná pozdě z hlediska toho, aby se usnadnila aplikační praxe, ale není tam v zásadě nic, co by nebylo úplně potřebné.
ps2017-027-02-015-017.u2.p11.s6 Což neznamená, že se ten návrh zákona nemůže změnit.
ps2017-027-02-015-017.u2.p11.s7 My jsme k tomu připraveni.
ps2017-027-02-015-017.u2.p11.s8 Koneckonců jsme již komunikovali se členy ústavněprávního výboru v minulosti právě i o tomto návrhu zákona a jsme možná naznačili možné budoucí směřování.
ps2017-027-02-015-017.u2.p12.s1 Účinnost návrhu zákona navrhujeme 1. lednem 2020 s výjimkou některých ustanovení, která se týkají základních registrů, kde jsme počítali s 1. červencem 2020, aby bylo možné nastavit odpovídající procesy pro zpracování referenčních údajů.
ps2017-027-02-015-017.u2.p12.s2 Na druhou stranu tím, že od předložení návrhu zákona Poslanecké sněmovně - a to nevytýkám Poslanecké sněmovně, říkám, to byla moje iniciativa - uplynula již nějaká relativně delší doba, se předpokládat, že v dalším projednávání by mělo dojít i k posunu účinnosti navržené právní úpravy.
ps2017-027-02-015-017.u2.p13.s1 Moc prosím - jedná se o návrh zákona, který je důležitý zejména pro podnikatele, pro právnické osoby, ale dotýká se i problematiky třeba bytových družstev a tak dále - aby ten návrh byl propuštěn na projednávání do výborů, následně do dalších čtení a aby zejména odbřemenil od administrativní zátěže tam, kde je to skutečně potřebné.
ps2017-027-02-015-017.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u3.p1.s2 Poprosím zpravodaje poslance Jakuba Michálka, aby se ujal slova.
ps2017-027-02-015-017.u3.p1.s3 Prosím.
ps2017-027-02-015-017.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-027-02-015-017.u4.p1.s2 doplním stručně pana ministra.
ps2017-027-02-015-017.u4.p1.s3 Opravdu se jedná o návrh zákona, který je poměrně objemný, v tom úplném znění asi 180 stránek legislativního textu.
ps2017-027-02-015-017.u4.p1.s4 Na každé stránce téměř je nějaká změna.
ps2017-027-02-015-017.u4.p1.s5 Rád bych vás aspoň orientačně seznámil s okruhy změn tak, abych navázal na pana ministra.
ps2017-027-02-015-017.u4.p2.s1 Navržená novela zákona o obchodních korporacích si klade za cíl především odstranit nepřesnosti či nejednoznačnosti textu zákona, snížit regulatorní zátěž pro podnikatele a posílit autonomii vůle stran, kde omezení nejsou nezbytná, zajistit větší transparentnost organizačních struktur kapitálových společností a družstev, upravit monistický systém vnitřní správy akciové společnosti, upravit některá ustanovení, aby lépe vystihovala smysl a účel právní úpravy, propojit obchodní rejstřík s ostatními obdobnými evropskými registry prostřednictvím systému propojení rejstříků, účinně postihovat obchodní korporace, které opakovaně neplní povinnosti zakládat účetní závěrky do Sbírky listin, odstranit nedostatky v zapracování některých ustanovení směrnic Evropské unie, posílit ochranu práv společníků, zvlášť menšinových, a třetích osob a odstranit legislativně technické či terminologické chyby a duplicitní či nadbytečná ustanovení.
ps2017-027-02-015-017.u4.p3.s1 Mohl bych to tady samozřejmě probrat mnohem podrobněji, ale přece jenom myslím, že lze odkázat na důvodovou zprávu.
ps2017-027-02-015-017.u4.p3.s2 Jenom tedy vypíchnu jeden okruh problémů, který zde nebyl explicitně zmíněn, který - přesto si myslím - bude předmětem zájmu i uvnitř vládní koalice, a to jsou navrhované změny, které se týkají takzvané kodeterminace, tedy způsobu zapojení zaměstnanců do orgánů obchodní korporace.
ps2017-027-02-015-017.u4.p3.s3 Jde o tu zmíněnou třetinu zaměstnanců v dozorčích radách podniků, které mají nad 500 zaměstnanců, které mají nějakou veřejnou účast.
ps2017-027-02-015-017.u4.p3.s4 Vztahuje se to samozřejmě i na obchodní společnosti, které jsou ovládány samosprávou.
ps2017-027-02-015-017.u4.p3.s5 Víme, že to nějaké dopady i z toho hlediska, když existuje například koaliční vláda v některém městě, tak potom ta jedna třetina zaměstnanců a rozdělení míst v dozorčí radě může působit určité komplikace při ovládání společnosti.
ps2017-027-02-015-017.u4.p3.s6 Takže to je věc, která by určitě měla být podrobena důkladné diskuzi.
ps2017-027-02-015-017.u4.p4.s1 Vzhledem k tomu, že jde o materiál, který je velmi objemný, navrhnu, aby se prodloužila doba pro projednávání ve výborech.
ps2017-027-02-015-017.u4.p4.s2 Navrhuji o 30 dnů, protože ten materiál si opravdu zaslouží podrobnou diskuzi.
ps2017-027-02-015-017.u4.p4.s3 Přece jenom si uvědomme, že po nějakých pěti sedmi letech jde o změnu kodexu, který tady byl schválen, a určitě je na čase, abychom revidovali to, co se povedlo, respektive to, co se nepovedlo, upravili.
ps2017-027-02-015-017.u4.p4.s4 A ten čas je pravděpodobně nejvhodnější právě v souvislosti s projednáním této velmi obsáhlé novely.
ps2017-027-02-015-017.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-027-02-015-017.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-027-02-015-017.u6.p1.s1 Děkuji vám, pane místopředsedo.
ps2017-027-02-015-017.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, vážení přítomní členové vlády, dovolte mi dotknout se ještě dalších okruhů, na které dopadá předmětná novela zákona o obchodních korporacích.
ps2017-027-02-015-017.u6.p1.s3 Dovolím si to rozdělit na tři oblasti, a to za prvé na témata, která se domnívám, že jsou poněkud nejasná, otázná.
ps2017-027-02-015-017.u6.p1.s4 Je otázkou, jestli ta zvolená úprava je úplně nejvhodnější.
ps2017-027-02-015-017.u6.p1.s5 Dále na otázky, které nějakým způsobem tam jsou, i když by tam být neměly.
ps2017-027-02-015-017.u6.p1.s6 A za třetí na témata, která tam zase chybí.
ps2017-027-02-015-017.u6.p2.s1 Tak tou první věcí, a to tady zmiňoval pan ministr, je otázka, řekněme, očisty rejstříků, to znamená rušení společností velmi často bez likvidace.
ps2017-027-02-015-017.u6.p2.s2 U toho postrádám, jak v rámci vypořádání připomínek, tak v rámci RIA vůbec nějakou zevrubnou analýzu toho, jestli používáme nástroje, které v současné době k tomuto máme.
ps2017-027-02-015-017.u6.p2.s3 To znamená, když společnost nezakládá do Sbírky listin účetní závěrky, je možnost podle účinné úpravy ukládat pořádkové pokuty.
ps2017-027-02-015-017.u6.p2.s4 Vím, že zástupci Hospodářské komory se po tom nějakým způsobem pídili, ale nedostali úplně uspokojivou odpověď.
ps2017-027-02-015-017.u6.p2.s5 To znamená, že toto by mělo být vypořádáno.
ps2017-027-02-015-017.u6.p3.s1 Stejně tak otázka toho, jestli ty procesní lhůty nejsou příliš krátké.
ps2017-027-02-015-017.u6.p3.s2 Protože tady se hovoří o jednou měsíci.
ps2017-027-02-015-017.u6.p3.s3 Česká národní banka uplatnila připomínky a navrhuje tři měsíce.
ps2017-027-02-015-017.u6.p3.s4 Nebylo bohužel v připomínkovém řízení v tomto vyhověno, což si myslím, že je věc, která by mohla být nějakým způsobem k debatě.
ps2017-027-02-015-017.u6.p3.s5 Takže tolik jeden okruh.
ps2017-027-02-015-017.u6.p4.s1 Druhý okruh se týká věcí, které jsou tam nadbytečné.
ps2017-027-02-015-017.u6.p4.s2 A je to možná dané i předchůdcem pana ministra.
ps2017-027-02-015-017.u6.p4.s3 Tou věcí, která je taková marginální, ale může mít reálný dopad zejména na drobné a střední podnikatele, je otázka obligatorně kolektivní správní rady.
ps2017-027-02-015-017.u6.p4.s4 Když se podíváte do toho návrhu, tak se vlastně významným způsobem zasahuje do monistické struktury akciovek.
ps2017-027-02-015-017.u6.p4.s5 Zatímco dneska máte statutárního ředitele jako statutární orgán a správní radu, tak teď se ten statutární ředitel ruší, pravomoce statutárního orgánu se přesouvají na správní radu, jenže ta je nyní - nebo podle navržené úpravy by měla být povinně nejméně tříčlenná, za předpokladu, že se nejedná o jednočlennou akciovou společnost.
ps2017-027-02-015-017.u6.p4.s6 To je nutné zmínit.
ps2017-027-02-015-017.u6.p5.s1 Možná vyjděme z reálné praxe, z reálného života, proč vlastně akcionáři volí monistickou strukturu v Česku i v zahraničí.
ps2017-027-02-015-017.u6.p5.s2 No proto, aby ušetřili náklady, aby nemuseli zřizovat představenstvo, byť to může být jednočlenné.
ps2017-027-02-015-017.u6.p5.s3 Aby nemuseli zřizovat dozorčí radu.
ps2017-027-02-015-017.u6.p5.s4 Zkrátka aby ta společnost jako taková byla, řekněme, akceschopnější.
ps2017-027-02-015-017.u6.p6.s1 Poměrně účinná liberální úprava byla ještě, řekněme, podepřena výkladovým stanoviskem Nejvyššího soudu.
ps2017-027-02-015-017.u6.p6.s2 To najdete v zelené sbírce pod číslem 31/2016.
ps2017-027-02-015-017.u6.p6.s3 A ta právě tady to stanovisko postavila najisto, že správní rada může být toliko jednočlenná a předseda správní rady může být zároveň i statutárním ředitelem.
ps2017-027-02-015-017.u6.p6.s4 To znamená, že vlastně všechno se to zkoncentrovat pouze do jedné osoby.
ps2017-027-02-015-017.u6.p6.s5 Bylo namítáno doktrinálně samozřejmě, nevím, jestli politicky, jestli tím jsou zajištěny nějaké základní kontrolní mechanismy, které v dané kapitálové společnosti by měly fungovat.
ps2017-027-02-015-017.u6.p6.s6 Na druhou stranu s tím se vypořádává Nejvyšší soud s tím, že zkrátka když někdo vstupuje do nějakého obchodního vztahu s tou danou akciovou společností, tak se podívat do veřejného rejstříku, jakou strukturu a jestli tam opravdu je nějaká jedna ruka, která kontroluje tu ruku druhou.
ps2017-027-02-015-017.u6.p6.s7 To znamená, v tomhle byl Nejvyšší soud velmi liberální a v této dikci vlastně pokračuje.
ps2017-027-02-015-017.u6.p7.s1 V rámci připomínkového řízení namítají předsedové Senátu JUDr. Cileček a JUDr. Šuk, že není potřeba do účinné úpravy nějakým způsobem zasahovat.

Text viewDownload CoNNL-U